michel1975 zei:
Gelukkig hoeven we in Nederland als consument zelf niet na te denken. Als het fout gaat is er altijd een ander fout. Misschien komt dit wel door een overheid die alles en iederen pampert?
Zo (her)ken ik de financieel planner weer! OK. Met gestrekt been er in dan maar....
De consument is zelf verantwoordelijk voor wat hij zich laat aansmeren, als ik je quote maar even in mijn eigen woorden mag samenvatten.. In zekere zin heb je gelijk Michel, ware het niet dat veel consumenten de complexe financiële producten niet doorzien, begrijpen dan wel in staat zijn de risico's in te schatten van de verplichtingen die ze aangaan/aangesmeerd worden. Gelukkig heb ik redelijk stel hersens meegekregen en heb ik op school leren rekenen én niet in de laatste plaats ben ik in staat risico's in te schatten. Dit is niet iedereen gegeven.
Ik heb altijd het adagium gehad dat ik;
1. Geen financiële producten koop die ik niet begrijp. Zeker niet als ze een langjarige verplichting betekenen en risicovol zijn.
2. Niet speculeer met een eerste levensbehoefte. (wonen) Dit sluit bijvoorbeeld een - voor de adviseur lucratieve - beleggingshypotheek uit.
3. Belastingvoordeel geen
primair koopargument is.
Alle financiële adviseurs/planners tussenpersonen, geef het beestje een naam
die ik tegen gekomen ben laten zich door één ding leiden, en dat is hun portemonnee. Is dit verwijtbaar? slecht? Niet
per definitie. Ware het niet dat de producten die ze je aan willen smeren langjarige verplichtingen zijn die enorme consequenties kunnen hebben voor consumenten, lees: gezinnen. Consequenties die verregaande gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie van deze gezinnen.
Iedere adviseur wilde mij bijvoorbeeld een beleggingshypotheek aansmeren. Dank je de donder, kassa! Iedere transactie is het bingo!, Túúrlijk wordt het tijd weer eens te switchen in de portefeuille! Provisie!.
Nee beste Michel, commercie is uitstekend, daar draait de economie op. Het wordt alleen anders als eenvoudige mensen worden overgeleverd aan de wolven. Gelukkig is er een wetgever die de consument - hoewel natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen - behoedt voor deze wolven. Want wolven zijn het, die met mooie
marketing concepten en vertrouwenwekkende
social skills in staat zijn de eenvoudige mens te verleiden lastige financiële beslissingen aan hen 'toe te vertrouwen', Dit is
echt echt het beste voor
mijn eigen portemonnee u. We hebben gezien wat daar van komt.
De consequentie van het gedrag van deze financiële 'dienstverleners' is dat ze door de wetgever - terecht - tot de orde zijn geroepen.
Hoed je voor de financieel adviseur/planner!