LoveD MyJeep zei:
Simpel verwoordt: je stelt je op als een tiener die een ander kind uitlacht omdat hij niet kan fietsen. "want iedereen kan toch fietsen?" Tsja, als je dat geleerd hebt wel ja... Dat "vooruit denken" in ieders DNA staat heeft niets te maken met de maatschappij waar we in leven, die het leven ontelbare malen ingewikkelder heeft gemaakt dan het leven wat een holbewoner leidde en waar dat voor bedoeld was...
Ben ik niet met je eens. Vooruitkijken, vooruitdenken staat op ieders harde schijf. Al vanaf jongs af aan. Over de meest primaire zaken. Net als ademen, eten als je honger hebt. Slapen. Noem maar op.
Het leven is juist zo simpel als de pest. Nooit meer uitgeven dan er in komt. Hoe moeilijk kan het zijn.
Nooit de huid verkopen voordat de beer geschoten is.
Mensen mogen, gedreven door hebzucht, graag een voorschot op hun rijkdom nemen.
Willen het nu. En niet later. Later komt immers nooit.
Die instelling maakt je een gokker. Een risico neem je dan.
En een risico kan ook verkeerd uitpakken.
Ik heb schoonfamilie die jaren terug een hypotheek bij de DSB nam, wel 50% boven de waarde van hun huis.
En dat was leuk. Ineens een bak geld. En de huizenprijzen stijgen toch wel. Lekker met de hele familie twee weken op vakantie naar Spanje. Duizenden euro's verder. Geld zat.
Maar ze moeten daar hun hele leven blijven. Huis dekt nog niet eens de helft van de hypotheek.
Er hoeft maar dát te gebeuren, en hun leven is financieel verwoest. Enorme restschuld.
Je maakt mij niet wijs dat ze dat niet zagen aankomen. Gokken op waardestijging van je huis snapt iedereen dat dat hachelijk is.
Je hebt gewoon een plaat voor je kop die dat verblindt. Geld maakt mensen gek.
Daarom noem ik die mensen oliedom. In en in onnozel.
En ja, ik vind mezelf op dat gebied een beter mens. Ik gok niet met mijn geld. Daarvoor moet ik er teveel moeite voor doen om het bij mekaar te harken.
Kortom, ik ben van mening dat iedereen heel goed weet hoe het moet. Maar door o.a. hebzucht anders doet.