Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
der Magistrat zei:
the Fox zei:
der Magistrat zei:
Toch ben ik ook benieuwd naar het gedachtegoed van de daders, wat brengt hen tot zoiets gruwelijks? Zijn ze überhaupt wel met de slachtoffers of enkel met de buit bezig? Valt er via psychologische hulpverlening niet iets aan te doen? Helaas vindt de overheid dergelijke hulp doorgaans maar duur, echt psychotherapie kan je TBS niet noemen. Ook wel weer terecht, iemand die niet behandeld wil worden, kan je ook niet behandelen, maar wel een vervelende constatering.

'Mijn' dader was waarschijnlijk een verslaafde. De politie is op basis van het signalement in die kringen gaan zoeken. Verslaafden hebben maar één doel en dat is scoren. Hun leven staat in het teken van hun verslaving, de rest doet er niet toe. Die mensen help je niet door ze alleen maar op te sluiten en daarna weer vrij te laten, die moeten een lang en moeizaam traject in en hebben begeleiding nodig om hun leven weer op de rails te krijgen.

Daar heb ik wel het een en ander over gelezen, ja. Daarom heeft het wat mij betreft ook geen zin om die mensen fysiek kwaad te doen (behalve indien noodweer, let wel), die mensen hebben hulp nodig. De politie zal ze echter (doorgaans) in de cel gooien, iets dat mijns inziens niet erg bevorderlijk is voor een aantal van deze criminelen.

Hier in Hilversum zit er voor dat soort mensen een opvang. Geen slecht idee op zich, alleen is er momenteel een hoop plaatselijke controversie over omdat het een soort open in- en uitloop is. Gaan ze dus voorbijgangers lastig vallen. Rehabilitatie lijkt me het streven, maar dat zou mi in kleinere stappen moeten gaan.

Zemelaar zei:
Durashift zei:
Tijden veranderen, Zemelaar.. Ik wist vroeger heus mijn plaats maar gelukkig had ik geen ouders die in alle gevallen hun wil oplegden..
Kinderen moeten nu eenmaal ook leren om mondig te worden, er is nu eenmaal niet één waarheid.

Jij behoort al tot de generatie die ik bedoel. Die veel vrijer is opgevoed. En zelf veel vrijer opvoedt. Getuige jouw relaas. Het moet gezellig zijn. En ieder conflict vermijden.

Toen ik lagere school leeftijd had, was vaders wil wet. En toen ik puber was, en dingen had uitgespookt - onverzekerd brommer rijden bijvoorbeeld - vreesde ik mijn vader. Hij raakte me niet aan, hoogstens een schop onder de kont, maar zijn stem deed mij sidderen.
Ik heb vanavond ook weer de sfeer verpest aan tafel door boos te worden op mijn oudste dochter, die al begon te roepen het eten vies te vinden voordat ze aan tafel was gaan zitten. Dan is de toon al gezet en sta ik op scherp. Ik ben dan onverbiddelijk. Maar de sfeer komt gedurende die maaltijd niet meer goed, dan is het een psychologische strijd tussen een meisje van bijna acht en een vent van 45. Maar of ze het nou lekker vindt of niet, dat bord blijft voor haar neus staan. Er komt geen appelmoes voor in de plaats of wat dan ook. Want als ik daarmee ga beginnen dan is het hek van de dam.
Maar wat baal ik van die momenten, ik heb er echt moeite mee dat er dan weer een avond naar de knoppen is. Maar ja, mijn ouders deden het vroeger ook zo tijdens het eten met onwillige kinderen en ik ben nu iemand die vrijwel alles wil, kan en durft te eten. Het zal dus wel goed zijn.
Maar leuk is anders.

D. Elzinga zei:
der Magistrat zei:
Meeuw zei:
Soloman zei:
Ik wàs PvdA-er. (nu SP)

Nee, als iemand mijn partner bedreigt, word ik hels. Dan kun je beter niet met me te maken krijgen. Dan is het gewoon afgelopen.
Het interesseert me dan ook niet als ik acht jaar moet zitten. Daar kies ik voor. Maar je hoeft mijn vrouw maar met één vinger aan te raken en je krijgt gewoon met mij te maken. Straf of niet.

Nee, daar zit ik totaal niet mee.
Ik kan me ook helemaal indenken hoe deze vrouw heeft gedacht. Je kookt dan van woede.

Er gebeuren veel te veel overvallen. Geen geld? Geen probleem toch, daar zit een juwelier.

Helemaal mee eens. Bijkomend voordeel is dat er wellicht in de toekomst wat minder juweliers worden overvallen. Medelijden met de daders? Niet echt.

edit: met 'daders' wordt uiteraard de overvallers bedoeld

Tja, dat zal dan wel door mijn studie klinische psychologie komen. Ik help graag zij die ik kan helpen, ook als diegenen heel foute dingen hebben gedaan. Ik besef wel dat ik daarmee een mening vertegenwoordig die niet iedereen met mij deelt, dat aanvaard ik. De verhalen van the Fox (met hoofdletter, sorry), Soloman en in Deurne maken indruk op me.
Toch ben ik ook benieuwd naar het gedachtegoed van de daders, wat brengt hen tot zoiets gruwelijks? Zijn ze überhaupt wel met de slachtoffers of enkel met de buit bezig? Valt er via psychologische hulpverlening niet iets aan te doen? Helaas vindt de overheid dergelijke hulp doorgaans maar duur, echt psychotherapie kan je TBS niet noemen. Ook wel weer terecht, iemand die niet behandeld wil worden, kan je ook niet behandelen, maar wel een vervelende constatering.

Dat verschilt van dader tot dader lijkt me, maar over het algemeen waarschijnlijk een combinatie van een gebrek aan compassie en snel 'rijk' willen worden?

Afwezigheid van enige vorm van normbesef gecombineerd met een egoïsme dat volledig ten koste van een ander mag gaan?

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:
Rehabilitatie lijkt me het streven, maar dat zou mi in kleinere stappen moeten gaan.

En da's kostbaar.

Ik vraag me af of dat echt zo is. Nu krijgen die mensen goedkope kost en inwoning en beroven ze alsnog mensen. Als je ze geïsoleerd zou behandelen op een manier die het recidivecijfer daadwerkelijk terugdringt loopt uiteindelijk ook de maatschappelijke financiele schade ten gevolge van dergelijke criminaliteit terug, zou je denken.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:
Daarom heeft het wat mij betreft ook geen zin om die mensen fysiek kwaad te doen (behalve indien noodweer, let wel), die mensen hebben hulp nodig. De politie zal ze echter (doorgaans) in de cel gooien, iets dat mijns inziens niet erg bevorderlijk is voor een aantal van deze criminelen.

Intensief behandelen en begeleiden zal zeker veel beter werken. Maar wil de maatschappij deze kosten wel dragen? Is er draagvlak voor zo'n behandeling?

Iedereen wil dat de Groningers voor hun verzakte huizen worden gecompenseerd. Totdat duidelijk is hoeveel dat iedere burger per saldo gaat kosten. Dan is het draagvlak ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik vind het prima daarvoor te betalen, maar echt representatief zal ik niet zijn. ;)
Maar wat dan? De kosten p.p. van gevangen zijn ook enorm, mede daarom zoeken de V.S. naar andere opties waaronder psychologische begeleiding. Dat kan zeker wel goedkoper zijn (in bepaalde gevallen).
Groningen is een ander verhaal. Wat mij betreft luistert de NAM eens een keer naar de milieurapporten en dan houden die Groningen maar hun mond als er wat windturbines gebouwd worden, maar goed, da's een heel andere kwestie.

Zemelaar zei:
Je kan wel je fysieke weerbaarheid, en daarmee je zelfvertrouwen, trainen. Zweten in de sportschool. Ga maar met gewichten stoeien. Kweek een borstkas. Ook ter afschrikking.

In die tijd zat ik op teakwondo en was ik behoorlijk fit. Maar als je verrast wordt met een klap tegen het achterhoofd en je draagt ook nog eens een schoudertas en lompe legerkistjes dan win je het niet meer op techniek. Dan is het gewoon een kwestie van om je heen rammen om klappen af te weren.

Maar het klopt wel dat training goed is voor de fysieke weerbaarheid. In de tijd dat ik aan taekwondo deed liep ik veel rechter op en was ik veel lichtvoetiger. Dan straal je iets heel anders uit dan wanneer je met een slome, zatte kroegkop over straat slentert. In geval van een 'eerlijke' confrontatie ben je als fit persoon in het voordeel, al was het alleen maar vanwege je uitstraling. Maar ja, misschien was dat wel de reden dat de overvaller besloot om mij van achteren aan te vallen met een stuk ijzer. Een oud dametje had hij misschien gewoon omver geduwd.

D. Elzinga zei:
Ik vraag me af of dat echt zo is. Nu krijgen die mensen goedkope kost en inwoning en beroven ze alsnog mensen. Als je ze geïsoleerd zou behandelen op een manier die het recidivecijfer daadwerkelijk terugdringt loopt uiteindelijk ook de maatschappelijke financiele schade ten gevolge van dergelijke criminaliteit terug, zou je denken.

Daarom pleit ik ook voor meer geld vanuit de verzekeringswereld. Nu keren ze achteraf uit. Maar dat geld zou beter in preventie gestoken kunnen worden. Meer blauw op straat, gefinancierd door Avero.

@the Fox. Succes. Niemand heeft ooit beweerd dat opvoeden een makkie was!

Meeuw zei:
D. Elzinga zei:
Dat verschilt van dader tot dader lijkt me, maar over het algemeen waarschijnlijk een combinatie van een gebrek aan compassie en snel 'rijk' willen worden?

Afwezigheid van enige vorm van normbesef gecombineerd met een egoïsme dat volledig ten koste van een ander mag gaan?

En daarbij lijkt een aanzienlijk deel van de kruimeldieven (oftewel, van die straatovervallertjes die veel leed veroorzaken maar niet echt succesvol zijn) grof gezegd ook gewoon nogal dom te zijn, wat zeer waarschijnlijk ook een rol speelt.

Ik meen ooit een onderzoek te hebben gelezen waarin werd beweerd dat het gemiddelde IQ van dergelijke criminelen ruim onder het gemiddelde van de algehele populatie ligt.

the Fox zei:
Zemelaar zei:
Durashift zei:
Tijden veranderen, Zemelaar.. Ik wist vroeger heus mijn plaats maar gelukkig had ik geen ouders die in alle gevallen hun wil oplegden..
Kinderen moeten nu eenmaal ook leren om mondig te worden, er is nu eenmaal niet één waarheid.

Jij behoort al tot de generatie die ik bedoel. Die veel vrijer is opgevoed. En zelf veel vrijer opvoedt. Getuige jouw relaas. Het moet gezellig zijn. En ieder conflict vermijden.

Toen ik lagere school leeftijd had, was vaders wil wet. En toen ik puber was, en dingen had uitgespookt - onverzekerd brommer rijden bijvoorbeeld - vreesde ik mijn vader. Hij raakte me niet aan, hoogstens een schop onder de kont, maar zijn stem deed mij sidderen.
Ik heb vanavond ook weer de sfeer verpest aan tafel door boos te worden op mijn oudste dochter, die al begon te roepen het eten vies te vinden voordat ze aan tafel was gaan zitten. Dan is de toon al gezet en sta ik op scherp. Ik ben dan onverbiddelijk. Maar de sfeer komt gedurende die maaltijd niet meer goed, dan is het een psychologische strijd tussen een meisje van bijna acht en een vent van 45. Maar of ze het nou lekker vindt of niet, dat bord blijft voor haar neus staan. Er komt geen appelmoes voor in de plaats of wat dan ook. Want als ik daarmee ga beginnen dan is het hek van de dam.
Maar wat baal ik van die momenten, ik heb er echt moeite mee dat er dan weer een avond naar de knoppen is. Maar ja, mijn ouders deden het vroeger ook zo tijdens het eten met onwillige kinderen en ik ben nu iemand die vrijwel alles wil, kan en durft te eten. Het zal dus wel goed zijn.
Maar leuk is anders.

Boos had je niet moeten worden (maar wie ben ik). Maar ik vind het terecht dat je dwong dat ze het op moest eten. Als je begint aan appelmoes is het einde zoek.

D. Elzinga zei:
Ik meen ooit een onderzoek te hebben gelezen waarin werd beweerd dat het gemiddelde IQ van dergelijke criminelen ruim onder het gemiddelde van de algehele populatie ligt.

Laatst zag ik een programma van Powned waarin ze boefjes proberen te vangen door een lokauto o.i.d. ergens neer te zetten. De keer dat ik keek hadden ze een bestelbusje met allerlei spullen in een straat geparkeerd met de laadklep open, zogenaamd alsof de bestuurder even een pakketje ergens moest afgeven en even bij een winkel naar binnen was. Binnen een paar minuten stonden er dus al twee van die gozertjes in het bestelbusje met spullen in hun handen. In de halve minuut daarvoor zag je die gozertjes al de situatie inschatten. Even heen en weer lopen, kijken, overleggen. Verdorven tot op het bot. En toen lieten de programmamakers een net naar beneden vallen waardoor die gozertjes in de bus gevangen zaten. Geweldig!!
Maar dan moet je die huftertjes horen praten! Hoe ze zich uit de situatie proberen te liegen, en met welke woorden en intonatie! Dat taaltje van hun zouden ze al strafbaar moeten stellen. Bij dat soort gozertjes is het in de opvoeding dus al faliekant misgegaan. Die kan je alleen nog redden door ze te heropvoeden.

Soloman zei:
Boos had je niet moeten worden (maar wie ben ik). Maar ik vind het terecht dat je dwong dat ze het op moest eten. Als je begint aan appelmoes is het einde zoek.
Boos worden is eigenlijk een uiting van machteloosheid. Daarom baal ik er ook zo van als ik boos word. De kunst is om rustig te blijven. Mijn pa kon veel meer afdwingen met zijn ogen, mij gaat dat slechter af. Mijn ouders zaten ook veel meer op één lijn. De moeder van mijn kinderen geeft veel sneller toe aan hun gezeur dan ik en dat werkt niet in mijn voordeel.

Zijn er trouwens boeken over wat er precies in hoofden omgaat van overvallers, of van mensen die een hennepplantage beginnen? Ik ben zeer nieuwsgierig!

the Fox zei:
Zemelaar zei:
Durashift zei:

Maar leuk is anders.

Dat flikte ze mij ook op die leeftijd.. Nu ben ik 83 en het zit me nog dwars dat ze me naar bed stuurde om 7 uur en dat je vriendjes buiten kon horen spelen. Mijn vrouw was van mening ' nou dan eet ze maar niet! Dochter is nu 50 alles sal reg kom

@fox: Wat betekent o.i.d.?:confused:

Als je trouwens naar Powned kijkt, zie je schokkende dingen. Daarnaast wordt de man met de microfoon meerdere malen naar de hel gestuurd door dieven. Tjonge... Dit soort mensen loopt dus gewoon rond.

o.i.d. : of iets dergelijks. Ik weet niet eens of het een officiële afkorting is, maar ik gebruik het regelmatig.

Nou, kan aan mij liggen, maar ik heb het niet zo op afkortingen m.i.
Over een maand ben ik o.i.d. weer vergeten. Dat weet ik nu al. Datzelfde heb ik met LOL en JOLO (dat laatste weet ik niet),
maar ik vraag me wel af: is het nou zo moeilijk om alles voluit te schrijven, of duik je in populariteit?

Ik heb het maar even opgezocht. Wauw, wat voel ik me oud....

Yolo wordt gebruikt als excuus als je iets leuks gaat doen in plaats van de dingen die je zou moeten doen. Dus je maakt geen huiswerk, maar gaat naar de bioscoop. De term is vooral in gebruik genomen nadat de rapper Drake het in een nummer verwerkt had (Motto). De afkorting YODO (You Only Die Once) wordt ook steeds vaker gebruikt in hetzelfde kader: mensen die gevaarlijke stunts uitvoeren doen dit ook vaak uit het YOLO principe, mensen die dit niet zo’n goed idee vinden gebruiken dan YODO. YOLO is genomineerd als woord van het jaar 2012. De Nederlandse tegenhanger is: je leeft maar 1 keer.

dat laatste, daar ben ik het niet mee eens.

the Fox zei:
Laatst zag ik een programma van Powned waarin ze boefjes proberen te vangen door een lokauto o.i.d. ergens neer te zetten. De keer dat ik keek hadden ze een bestelbusje met allerlei spullen in een straat geparkeerd met de laadklep open, zogenaamd alsof de bestuurder even een pakketje ergens moest afgeven en even bij een winkel naar binnen was. Binnen een paar minuten stonden er dus al twee van die gozertjes in het bestelbusje met spullen in hun handen. In de halve minuut daarvoor zag je die gozertjes al de situatie inschatten. Even heen en weer lopen, kijken, overleggen. Verdorven tot op het bot. En toen lieten de programmamakers een net naar beneden vallen waardoor die gozertjes in de bus gevangen zaten. Geweldig!!
Maar dan moet je die huftertjes horen praten! Hoe ze zich uit de situatie proberen te liegen, en met welke woorden en intonatie! Dat taaltje van hun zouden ze al strafbaar moeten stellen. Bij dat soort gozertjes is het in de opvoeding dus al faliekant misgegaan. Die kan je alleen nog redden door ze te heropvoeden.

Heropvoeden naar wat? Naar welke waarden en normen?

Vergeet niet dat de samenleving een mengelmoes is. Wat jij en ik heel normaal vinden, vindt een ander compleet belachelijk.

Ik werk in een productieafdeling in een fabriek tussen vnl. mannen. Wat daar soms wordt gezegd! Een buitenstaander zal denken dat er constant ruzie is.
Zo ook met die huftertjes uit jouw relaas. Die moet je op hun wijze benaderen. Zoals zij ook met andere mensen omgaan.

Het heeft geen zin formeel, deftig en keurig te zijn. Ze lachen je uit. Net als bij ons in de fabriek.

Zemelaar zei:
the Fox zei:

Vergeet niet dat de samenleving een mengelmoes is. Wat jij en ik heel normaal vinden, vindt een ander compleet belachelijk.

Ik werk in een productieafdeling in een fabriek tussen vnl. mannen. Wat daar soms wordt gezegd! Een buitenstaander zal denken dat er constant ruzie is.
Zo ook met die huftertjes uit jouw relaas. Die moet je op hun wijze benaderen. Zoals zij ook met andere mensen omgaan.

Het heeft geen zin formeel, deftig en keurig te zijn. Ze lachen je uit. Net als bij ons in de fabriek.

Ik denk dat je gelijk hebt.

Op de treinstations waar ik kom, wordt behoorlijk verbouwd. Bouwvakkers dus. Dan pik ik wel eens op wat ze naar elkaar roepen/schreeuwen. Ik zal het maar niet herhalen, maar blijkbaar wordt het gepikt. Ik moet je zeggen, als ze deze dingen op afstand door de gang naar mij zouden roepen op kantoor, had ik mijn spullen gepakt. Zoek het maar uit met je kannonades. Zou ik gezegd hebben. Maar in de bouw wordt er blijkbaar zo:( gecommuniceerd met elkaar. En dan te bedenken dat ieder mens dezelfde herseninhoud heeft en intelligenter geschat mag worden dan een hond.

Zemelaar zei:

Bepaalde collega's binnen het bedrijf waar ik werk spreken elkaar aan met wat ik als scheldwoord betitel. Ik ga ze hier niet noemen. Ze bedoelen er niets kwaads mee, het is ingeburgerd. Ik word echter altijd bij mijn normale naam aangesproken, omdat ik niet meedoe met dat gescheld. Het verschil tussen die bouwvakkers van Soloman, mijn collega's en die straatschoffies is dat mijn collega's en de bouwvakkers hard werken voor hun centen, ondanks hun vocabulaire respect hebben voor hun collega's en respect tonen voor andermans bezittingen en dat die straatschoffies allergisch zijn voor werk en andermans bezit tot hun hunne rekenen.
Heropvoeden kan naar algemene normen en waarden en één daarvan is dat je van andermans spullen afblijft. Of je nou Afrikaan, Europeaan, Aziaat of wat dan ook bent, van andermans spullen blijf je af, evenals van andermans lijf en leden. En bij dat principe speelt cultuur of geloof geen enkele rol.

Zemelaar zei:
the Fox zei:

Wat de normen en waarden moeten zijn zou ik ook niet zo kunnen zeggen. Wel dat criminele activiteiten daar niet bij horen.

Ik heb mezelf wat gebrekkig geuit, merk ik. Mijn boodschap komt niet over. Ik bedoel meer hoe zulke straathuftertjes verbaal te benaderen.
Heb het idee dat er een kloof ontstaat tussen, heel breed gebracht, werkvolk met de handen en werkvolk met de pen.

Ik denk dat ouders het verkeerde voorbeeld geven. Dat geldt zowel voor criminele ouders als eh ouders die eh, hoe moet ik het stellen, andere mensen op godsdienstige gronden veroordelen, wat voor godsdienst dan ook. Ik denk dat daar de grond van ons maatschappelijk probleem ligt. Heb ik het zo netjes verwoord?

Zemelaar zei:
Ik heb mezelf wat gebrekkig geuit, merk ik. Mijn boodschap komt niet over. Ik bedoel meer hoe zulke straathuftertjes verbaal te benaderen.
Heb het idee dat er een kloof ontstaat tussen, heel breed gebracht, werkvolk met de handen en werkvolk met de pen.

Ik heb het idee dat verbaal benaderen niks uitmaakt. Je zal ze op een andere manier moeten treffen.

...dan blijft repressie over.. Dat wordt nu al tijden geprobeerd maar lukt toch ook niet?

Als ik kijk naar de (Nederlanders met Marokkaanse genen) die gisteren demonstreerden.. dan is er een stuitend gebrek aan besef van waarden, normen, realiteit. Op zich kan ik mij wel enigszins verplaatsen in hun gedachte, op te komen voor 'één van hen'. Het had getuigt van enig inzicht als ze eerst riepen dat de overval fout was maar dat ze nu boos zijn op de gevolgen en de (naar mijn mening) te snelle (voorlopige) conclusie van het OM.

Overigens, de jongeren die op de demonstratie reageerden (Nederlanders met 'authentieke' genen) zijn misschien niet veel beter.. Zagen er ook opgefokt uit. Wie weet 'werkt' er één wel in een chemisch lab.. ;)

Die demonstranten hebben waarschijnlijk IQ van het niveau van de overvallertjes. Te dom om gepast te reageren.

P. Klieder zei:
Die demonstranten hebben waarschijnlijk IQ van het niveau van de overvallertjes. Te dom om gepast te reageren.

Of uit op provocatie? Zou me niks verbazen.

Het klopt imo dat een overval sowieso niet slim is, maar zo kort na de uitspraken van Wilders zou het toch iets slimmer zijn om even de criminele activiteiten op een laag pitje te zetten.

Alsof een criminele Marokkaan daar ook maar een seconde van wakker ligt, hoe de rest van Nederland over hem denkt. Die is loyaal aan slechts weinigen.

Zemelaar zei:
Alsof een criminele Marokkaan daar ook maar een seconde van wakker ligt, hoe de rest van Nederland over hem denkt. Die is loyaal aan slechts weinigen.

Ik hoop dat "alla" het ook niet kan waarderen.

haarr zei:
Het klopt imo dat een overval sowieso niet slim is, maar zo kort na de uitspraken van Wilders zou het toch iets slimmer zijn om even de criminele activiteiten op een laag pitje te zetten.

Hoezo? Het zijn toch gewoon Nederlanders?

;)

https://www.112fryslan.nl/news/9992

Hoe zou je zo'n boer nou moeten bestraffen? Moet je hem überhaupt bestraffen?

Het zal geen opzet zijn. Dat geloof ik best. Maar grove nalatigheid, slachtoffer heeft wel een forse hoofdwond, kan de maatschappij toch ook niet tolereren?

Misschien worden we dan als maatschappij eens wat voorzichtiger!

Zemelaar zei:
https://www.112fryslan.nl/news/9992

Hoe zou je zo'n boer nou moeten bestraffen? Moet je hem überhaupt bestraffen?

Het zal geen opzet zijn. Dat geloof ik best. Maar grove nalatigheid, slachtoffer heeft wel een forse hoofdwond, kan de maatschappij toch ook niet tolereren?

Misschien worden we dan als maatschappij eens wat voorzichtiger!

Zeer grove nalatigheid. Overigens zie je wel vaker landbouwvoertuigen die het niet zo nauw nemen met allerlei uitstekende delen. De gemakzucht heerst. Het kan geen kwaad als er een fors beboet wordt voor dit soort akkefietjes en combinatie met een rijontzegging.

Klijnsma: 'Vul je pensioen aan met een moestuin'

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3676637/2014/06/21/Klijnsma-Vul-je-pensioen-aan-met-een-moestuin.dhtml

Beetje jammer dan weer.
Haar 'moestuin-uitspraken' leveren Klijnsma op sociale media en op internet overigens meteen de nodige kritiek en hoon op.

Zijn dat dan mensen die graag hun oude dag aan een ander overlaten? En er liever zelf niet voor sparen?

Of een eigen huis. Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van de AOW leven.'

Volkomen mee eens. Ik verwacht over vijf jaar vrij te zijn.

Maar veel mensen maken, al dan niet noodgedwongen, iedere maand weer hun salaris tot de laatste cent op. Terwijl even een paar jaar de handrem erop zoveel kan opleveren. Maar dat is lange termijn. En voor veel mensen moeilijk.

Zemelaar zei:
Klijnsma: 'Vul je pensioen aan met een moestuin'

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3676637/2014/06/21/Klijnsma-Vul-je-pensioen-aan-met-een-moestuin.dhtml

Beetje jammer dan weer.
Haar 'moestuin-uitspraken' leveren Klijnsma op sociale media en op internet overigens meteen de nodige kritiek en hoon op.

Zijn dat dan mensen die graag hun oude dag aan een ander overlaten? En er liever zelf niet voor sparen?

Of een eigen huis. Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van de AOW leven.'

Volkomen mee eens. Ik verwacht over vijf jaar vrij te zijn.

Maar veel mensen maken, al dan niet noodgedwongen, iedere maand weer hun salaris tot de laatste cent op. Terwijl even een paar jaar de handrem erop zoveel kan opleveren. Maar dat is lange termijn. En voor veel mensen moeilijk.
Hier ook een vrij huis maar ik ben er niet gerust op. Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk mijn huis op moeten eten om mijn noodzakelijke zorg te betalen. In tegenstelling tot al die mensen die alles opgemaakt hebben. En dit zal met name door mensen als Klijnsma geïnitieerd worden of haar medepartijleden. Ik vraag me regelmatig af voor wie ik het eigenlijk doe. Voor mezelf of voor al die kanslozen? Want dat ben je in mijn ogen als je op een ander hangt zonder er zelf iets voor te doen. Misschien ook maar wat egoïstischer worden. Ow nee dat ben ik in de ogen van al die linkse lui al omdat ik rechts stem (Wees gerust liberaal en niet PVV)

michel1975 zei:
Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk mijn huis op moeten eten om mijn noodzakelijke zorg te betalen. In tegenstelling tot al die mensen die alles opgemaakt hebben. En dit zal met name door mensen als Klijnsma geïnitieerd worden of haar medepartijleden. Ik vraag me regelmatig af voor wie ik het eigenlijk doe. Voor mezelf of voor al die kanslozen? Want dat ben je in mijn ogen als je op een ander hangt zonder er zelf iets voor te doen. Misschien ook maar wat egoïstischer worden. Ow nee dat ben ik in de ogen van al die linkse lui al omdat ik rechts stem (Wees gerust liberaal en niet PVV)

Dat speelt ook bij mij. Straks 10 jaar braaf extra afgelost. Zul je zien, komen ze weer met een regeling en kan ik alsnog dokken. Dat zou jammer zijn. Een klap in het gezicht.

In Nederland word je idd bijna gestraft, als je je zaakjes keurig op orde hebt. En bijna beloond, als je er met de pet naar gooit.
Het allerergste vond ik die meneer, die een jaar of wat terug voorstelde, om al die mensen die in hun schulden omkwamen, te saneren. Deze schulden dan maar kwijt te schelden. Omdat ze er anders nooit meer uit zouden komen. PARDON, slecht gedrag wordt beloond. Dat stak mij toen wel. Weer die klap in het gezicht.

Zemelaar zei:
michel1975 zei:
Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk mijn huis op moeten eten om mijn noodzakelijke zorg te betalen. In tegenstelling tot al die mensen die alles opgemaakt hebben. En dit zal met name door mensen als Klijnsma geïnitieerd worden of haar medepartijleden. Ik vraag me regelmatig af voor wie ik het eigenlijk doe. Voor mezelf of voor al die kanslozen? Want dat ben je in mijn ogen als je op een ander hangt zonder er zelf iets voor te doen. Misschien ook maar wat egoïstischer worden. Ow nee dat ben ik in de ogen van al die linkse lui al omdat ik rechts stem (Wees gerust liberaal en niet PVV)

Dat speelt ook bij mij. Straks 10 jaar braaf extra afgelost. Zul je zien, komen ze weer met een regeling en kan ik alsnog dokken. Dat zou jammer zijn. Een klap in het gezicht.

In Nederland word je idd bijna gestraft, als je je zaakjes keurig op orde hebt. En bijna beloond, als je er met de pet naar gooit.
Het allerergste vond ik die meneer, die een jaar of wat terug voorstelde, om al die mensen die in hun schulden omkwamen, te saneren. Deze schulden dan maar kwijt te schelden. Omdat ze er anders nooit meer uit zouden komen. PARDON, slecht gedrag wordt beloond. Dat stak mij toen wel. Weer die klap in het gezicht.
En dan durven mensen nog rustig te zeggen ook dat de sterkste schouders de zwaarste last mogen dragen of dat nivelleren een feestje is. Helaas wel door mij betaald en ik vind er niets aan ondanks dat ik kennelijk de slingers betaald heb.

michel1975 zei:
Zemelaar zei:
michel1975 zei:

En dan durven mensen nog rustig te zeggen ook dat de sterkste schouders de zwaarste last mogen dragen of dat nivelleren een feestje is. Helaas wel door mij betaald en ik vind er niets aan ondanks dat ik kennelijk de slingers betaald heb.

Het is niks nieuws dat bepaalde lasten best wat beter verdeeld mogen worden in Nederland, maar dat de sterkste schouders het meest dragen, dat spreekt toch voor zich? Je kan moeilijk van de minima verwachten dat zij 'de crisis oplossen'.

der Magistrat zei:
Het is niks nieuws dat bepaalde lasten best wat beter verdeeld mogen worden in Nederland, maar dat de sterkste schouders het meest dragen, dat spreekt toch voor zich? Je kan moeilijk van de minima verwachten dat zij 'de crisis oplossen'.

Het principe sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is akkoord.

Maar wat doen we dan met de verwijtbare categorie die er maar op los heeft geleefd? Nooit heeft gespaard. Alles iedere maand weer op. Ondanks een lekker loontje. Verdienen die in jouw ogen TOCH nog steun?

Ik had van het geld wat ik de afgelopen 9 jaar heb gespaard, en waarvan het grootste gedeelte naar de extra hypotheekaflossing is gegaan, heel erg lekker kunnen leven. Vakanties. Dikke nieuwe BMW. Veel hogere hypotheek voor veel groter huis. Noem maar op.

Was er dan iets gebeurd, werkloos/scheiding/arbeidsongeschikt enzovoort, had ik mooi in dat dure huis gezeten. Met een dure BMW met dito afschrijving en vaste/variabele lasten.

Waarom heb je dan altijd zo duur geleefd, zo op het randje, waarom nooit of wat meer gespaard? Die vraag zal zeker komen.

En terecht, vind ik.

Maar dan behoor ik ineens tot de minima in de maatschappij. Moet ik dan TOCH steun krijgen? Dat heb ik imo door jarenlang gebras toch aan mijzelf te danken. Dat recht heb ik verspeeld.

En moet dus op de blaren zitten. Boontje komt om zijn loontje.

Of zou jij, Magistrat, wel iedere maand zulke mensen wat willen toeschuiven? Terwijl die mensen zichzelf - hun spaarrekening dus - iedere maand wat hadden moeten toeschuiven. Wat ik de afgelopen 9 jaar heb gedaan.

Zo moeilijk is dat toch niet, sparen?

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Het principe sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is akkoord.

Maar wat doen we dan met de verwijtbare categorie die er maar op los heeft geleefd? Nooit heeft gespaard. Alles iedere maand weer op. Ondanks een lekker loontje. Verdienen die in jouw ogen TOCH nog steun?

Ik had van het geld wat ik de afgelopen 9 jaar heb gespaard, en waarvan het grootste gedeelte naar de extra hypotheekaflossing is gegaan, heel erg lekker kunnen leven. Vakanties. Dikke nieuwe BMW. Veel hogere hypotheek voor veel groter huis. Noem maar op.

Was er dan iets gebeurd, werkloos/scheiding/arbeidsongeschikt enzovoort, had ik mooi in dat dure huis gezeten. Met een dure BMW met dito afschrijving en vaste/variabele lasten.

Waarom heb je dan altijd zo duur geleefd, zo op het randje, waarom nooit of wat meer gespaard? Die vraag zal zeker komen.

En terecht, vind ik.

Maar dan behoor ik ineens tot de minima in de maatschappij. Moet ik dan TOCH steun krijgen? Dat heb ik imo door jarenlang gebras toch aan mijzelf te danken. Dat recht heb ik verspeeld.

En moet dus op de blaren zitten. Boontje komt om zijn loontje.

Of zou jij, Magistrat, wel iedere maand zulke mensen wat willen toeschuiven? Terwijl die mensen zichzelf - hun spaarrekening dus - iedere maand wat hadden moeten toeschuiven. Wat ik de afgelopen 9 jaar heb gedaan.

Zo moeilijk is dat toch niet, sparen?

Jawel. Volgens statistieken heeft een aanzienlijk deel van de Nederlanders amper spaargeld (amper noem ik <10.000 euro). Wees blij dat wij, althans ik spaar inderdaad ook, wel kunnen sparen. Ik vind het tergend om te zien hoe mensen met weinig geld, met dat geld omgaan. Dat schijnt echter een menselijke reactie te zijn: als je zo diep in de put zit, dan kan je niet meer naar de lange termijn kijken en verstandige, rationele beslissingen blijven vervolgens ook uit. Ik vind het veel en veel erger dat er miljonairs zijn die allerlei manieren zoeken om geen belasting te betalen, dat bedrijven als PhilipMorris om het minste of gerinste vertrekken en zo een hele regio in mineur achterlaten. Of dat er idiote straaljagers gekocht worden, of van die 0.1%-procent-belastingbedrijven (Apple, U2, ...) die meteen weer vertrekken als dat 0.2% wordt.
Een belastingfrauder krijgt een boete, soms zelfs een schikking! Iemand die met de bijstand fraudeert (let wel, veel kleinere bedragen), verliest die bijstand en krijgt er een boete bovenop (kip zonder veren).

Het is iets heel merkwaardigs dat bij mensen zoals jij - zeg het maar als ik ernaast zit - de 'arme mens' veel meer afgunst opwekt dan bijvoorbeeld een welvarende die in een Ferrari met buitenlands kenteken (om Autogerelateerd te blijven) rijdt.

Ik snap jouw laatste zin niet. De arme mens wekt bij mij afgunst op? Ik ben jaloers op hun!

Maar even verder, jij leest mijn post niet goed. Je reageert er iig niet op.
Ik heb moeite met mensen die VERWIJTBAAR in de armoe zitten. Het scenario heb ik in mijn vorige post een beetje geschetst.

Ik heb geen moeite met de rest. Die kunnen er niks aan doen. Die krijgen ook mijn steun. Mijn zoon is schizofreen. Zoveel % afgekeurd. Die help ik waar ik kan. Een magnetron, een wasmachine, een droger, cash* geld. Dat soort spul.

Mijn dochter DAARENTEGEN is gezond. Haar man ook. Maar die houden de hand op. Een uitkering en allerhande kwijtscheldingen en subsidies.
Die krijgen niks van mij.

En nog even over dat niet kunnen sparen.
Dat schijnt echter een menselijke reactie te zijn: als je zo diep in de put zit, dan kan je niet meer naar de lange termijn kijken en verstandige, rationele beslissingen blijven vervolgens ook uit

Daar zou dan een verplichte spaarregeling voor moeten komen. Een soort privé sparen via de UWV. Dan hebben die mensen een potje. Waar ze bij kunnen voor onvoorzien. Echter wel ter beoordeling aan een soort van bewindvoerder, curator.
Je krijgt immers al gemeenschapsgeld dus mag diezelfde gemeenschap best over de uitgaven beslissen.

*cash geld want ik vrees dat er anders op de uitkering wordt gekort.

Het gaat mij dus echt om de verwijtbare gevallen. Die er jarenlang een potje van hebben gemaakt.
Voor de rest sta ik klaar!

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3679260/2014/06/26/Leerlingen-nemen-het-op-voor-weggestuurde-leraar.dhtml

Dit zou in mijn jeugd nauwelijks opzien hebben gebaard. Mijn vader zou hebben gezegd, je hebt het er vast zelf naar gemaakt.
Wat is er toch misgegaan in die 35 jaar?
Sterker nog, die 13-jarige scholier Rob heeft alle begrip voor de ontslagen leraar.
In mijn ogen een goed ontwikkeld besef van eigen verantwoordelijkheid. Die jongen komt er wel.

En waarom wordt er op dit artikel in de politiek niet inhoudelijk gereageerd?
Lees alleen kreten als "geen aanwijzingen te hebben dat er sprake is van een groot probleem" en "veel overhoop is gehaald in de bijstand, en dat enige „rust op het front” niet verkeerd zou zijn"!

Bij mijn baas bouw ik ook vakantiedagen op. Iedere maand twee nogwat. Ik krijg ze weliswaar allemaal ineens aan het begin van het jaar. Maar in principe kan ik daar dan nog niet volledig aanspraak op maken. Bij de bijstand is dat niet anders.

Dus als voorbeeld. Begin mei in de bijstand. Dan heb je begin juli nog maar recht op vier dagen.
Vier weken weg is dus niet aan de orde.
Ik ben het derhalve met VVD-Kamerlid Sjoerd Potters eens.

Zemelaar zei:
En waarom wordt er op dit artikel in de politiek niet inhoudelijk gereageerd?
Lees alleen kreten als "geen aanwijzingen te hebben dat er sprake is van een groot probleem" en "veel overhoop is gehaald in de bijstand, en dat enige „rust op het front” niet verkeerd zou zijn"!

Bij mijn baas bouw ik ook vakantiedagen op. Iedere maand twee nogwat. Ik krijg ze weliswaar allemaal ineens aan het begin van het jaar. Maar in principe kan ik daar dan nog niet volledig aanspraak op maken. Bij de bijstand is dat niet anders.

Dus als voorbeeld. Begin mei in de bijstand. Dan heb je begin juli nog maar recht op vier dagen.
Vier weken weg is dus niet aan de orde.
Ik ben het derhalve met VVD-Kamerlid Sjoerd Potters eens.

Raar dat een partij voor de Vrijheid (VVD, niet die andere...) voorstelt om iemands vrijheid af te pakken. Als je in de bijstand zit, is het al erg genoeg. Laat die mensen lekker zelf bepalen of ze naar Tahiti gaan of naar de Beekse Bergen en hoe lang. Volgens mij heb je als bijstandsgerechtigde doorgaans financieel niet de luxe om op vakantie te gaan, dus is het sowieso al een non-item.
Nee, ik vind het heel naar. De VVD zou eens moeten stoppen met het beschimpen van de lagere klassen van onze maatschappij.

Op je post hierboven kom ik spoedig terug, wegens een tentamen morgen houd ik het even bondig. :)

Terug
Bovenaan