D Elzinga
Kilometervreter
der Magistrat zei:the Fox zei:der Magistrat zei:Toch ben ik ook benieuwd naar het gedachtegoed van de daders, wat brengt hen tot zoiets gruwelijks? Zijn ze überhaupt wel met de slachtoffers of enkel met de buit bezig? Valt er via psychologische hulpverlening niet iets aan te doen? Helaas vindt de overheid dergelijke hulp doorgaans maar duur, echt psychotherapie kan je TBS niet noemen. Ook wel weer terecht, iemand die niet behandeld wil worden, kan je ook niet behandelen, maar wel een vervelende constatering.
'Mijn' dader was waarschijnlijk een verslaafde. De politie is op basis van het signalement in die kringen gaan zoeken. Verslaafden hebben maar één doel en dat is scoren. Hun leven staat in het teken van hun verslaving, de rest doet er niet toe. Die mensen help je niet door ze alleen maar op te sluiten en daarna weer vrij te laten, die moeten een lang en moeizaam traject in en hebben begeleiding nodig om hun leven weer op de rails te krijgen.
Daar heb ik wel het een en ander over gelezen, ja. Daarom heeft het wat mij betreft ook geen zin om die mensen fysiek kwaad te doen (behalve indien noodweer, let wel), die mensen hebben hulp nodig. De politie zal ze echter (doorgaans) in de cel gooien, iets dat mijns inziens niet erg bevorderlijk is voor een aantal van deze criminelen.
Hier in Hilversum zit er voor dat soort mensen een opvang. Geen slecht idee op zich, alleen is er momenteel een hoop plaatselijke controversie over omdat het een soort open in- en uitloop is. Gaan ze dus voorbijgangers lastig vallen. Rehabilitatie lijkt me het streven, maar dat zou mi in kleinere stappen moeten gaan.