Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Magistrat, je reageert niet inhoudelijk.

Wat VVD-Kamerlid Sjoerd Potters wil, is iemand in de bijstand houden aan zijn opgebouwde saldo van vakantiedagen.
En die is, als je NU in de bijstand komt, over een maand pas twee volle dagen. Dat is dan je opgebouwde vakantiesaldo.

Hoe wil jij het als bijstandstrekker dan verkopen om meer op te nemen?
Bij mijn werkgever is dat niet anders hoor.

Tahitit of Beekse Bergen, daar gaat het helemaal niet om.

Zemelaar zei:
Magistrat, je reageert niet inhoudelijk.

Wat VVD-Kamerlid Sjoerd Potters wil, is iemand in de bijstand houden aan zijn opgebouwde saldo van vakantiedagen.
En die is, als je NU in de bijstand komt, over een maand pas twee volle dagen. Dat is dan je opgebouwde vakantiesaldo.

Hoe wil jij het als bijstandstrekker dan verkopen om meer op te nemen?
Bij mijn werkgever is dat niet anders hoor.

Tahitit of Beekse Bergen, daar gaat het helemaal niet om.

Wat mij betreft reageer jij niet inhoudelijk. Ik geef mijn mening op het voorstel van Potters en jij gaat daar niet op in.

der Magistrat zei:
Raar dat een partij voor de Vrijheid (VVD, niet die andere...) voorstelt om iemands vrijheid af te pakken. Als je in de bijstand zit, is het al erg genoeg. Laat die mensen lekker zelf bepalen of ze naar Tahiti gaan of naar de Beekse Bergen en hoe lang. Volgens mij heb je als bijstandsgerechtigde doorgaans financieel niet de luxe om op vakantie te gaan, dus is het sowieso al een non-item.
Nee, ik vind het heel naar. De VVD zou eens moeten stoppen met het beschimpen van de lagere klassen van onze maatschappij.

Ik lees nergens dat Potters wil bepalen WAAR de bijstandsgerechtigde op vakantie heen mag! Dus waar jij dat vandaan haalt?

Wel over hoe lang.
En dat opbouwen van vakantiedagen heb ik al uitgelegd. Is wat mij betreft rechtvaardig. Ik als werknemer val ook onder die opbouwregeling.
Waarom een bijstandsgerechtigde dan niet?

Potters geeft er zelfs argumenten bij. Potters wil dat mensen die pas in de bijstand zitten eerst op zoek gaan naar werk. De kans daarop is volgens hem in het begin het grootst. Hij vroeg Klijnsma te onderzoeken of bijstandsgerechtigden het recht op vakantie geleidelijk kunnen opbouwen. Potters zei diverse signalen te hebben gekregen dat mensen de kans op werk frustreren door meteen op vakantie te gaan als ze in de bijstand komen.

Wat mij betreft klopt dit. Juist in de vakantie is er immers vaak meer vraag naar werk. Waarom dan op vakantie gaan, en zo jezelf de kans op werk ontnemen?
Bovendien is een vakantie, terwijl je net bent ontslagen, niet echt ontspannend.

Afspraak

'De VVD vindt dat iedere bijstandsgerechtigde recht heeft op vier weken vakantie. Maar afspraak is wel dat mensen in de bijstand alles op alles zetten om zo snel mogelijk aan het werk te komen, zegt Potters.

'Dan helpt het niet dat je direct al je kansen op een baan verkleint door drie, vier weken weg te gaan. Zeker niet tijdens de vakantieperiode, waarin veel ondernemers zitten te springen om tijdelijke krachten.'
https://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2014/6/VVD-bijstandstrekkers-mogen-pas-op-vakantie-na-sollicitaties-1548865W/

ah leuk 6 weekjes werken om vervolgens weer op straat te staan.

Of niet. Voorbeelden te over waarbij er dan wel een tijdelijk contract volgt. En later een vast.
In die 6 weken geef je wel je visitekaartje af.

De bijstand komt pas na de WW, dus als je al een tijd geen werk meer hebt.
Typische uitspraken van een politicus die waarschijnlijk zelf nooit aan de grond gezeten heeft en niet weet hoe het is om zonder werk en met een hijgend UWV in de nek te zitten.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat de onzekerheid van WW en korte contactjes echt niet leuk is, vooral als je gewend bent gewoon een vaste baan te hebben met de bijbehorende zekerheden.

Als je hebt gezien hoeveel belangstelling er in Zwolle was voor een baantje bij Ikea, heb je dus gezien hoe triest het is gesteld met de werkgelegenheid. Haast absurd hoeveel mensen daar op af kwamen.

Ouwediesel zei:
Als je hebt gezien hoeveel belangstelling er in Zwolle was voor een baantje bij Ikea, heb je dus gezien hoe triest het is gesteld met de werkgelegenheid. Haast absurd hoeveel mensen daar op af kwamen.

en dan ook nog grotendeels parttime.
Het gaat voornamelijk om parttime contracten.
https://www.ikea.com/ms/nl_NL/hr/vacatures.html

Des te meer reden om juist in de vakantie te proberen werk te vinden. Om te proberen je ertussen te wurmen. Je visitekaartje af te geven. Toch?

En wat ik zei, ik ga niet lekker op vakantie als ik werkloos ben. Of dreig te worden. Dan probeer ik uit alle macht ander werk te vinden. Dat zegt Potters ook. Niet meer, niet minder.

Alles wat er wordt bijgehaald is randgebeuren. Niet er zake.

Maar wordt wel uitvergroot. De essentie, geen opbouw bij kort in de bijstand hoor ik niemand over.

Werk vinden is gewoon erg lastig op het moment, waar ik me aan stoor is de houding van mensen die het wel voor de wind gaat (of dat denken) en WW-ers als een soort paria's of tweederangs burgers ziet.

Er zal een groep zijn die met subsidies aan alle kanten al jaren in de bijstand zit en het allemaal wel prima vindt, die bedoel ik dus niet.

Ouwediesel zei:
Werk vinden is gewoon erg lastig op het moment, waar ik me aan stoor is de houding van mensen die het wel voor de wind gaat (of dat denken) en WW-ers als een soort paria's of tweederangs burgers ziet.

Dat lees ik niet in het voorstel van Potters. Die vind het terecht vreemd dat werklozen vakantie boven de kans op werk stellen. En ook tijdelijk werk is kans op vast werk.

Bij mij gaat werk boven vakantie. Als mijn baas mij in de vakantie écht nodig is, trek ik mijn vakantie in.

Zo simpel is het. En het stoort Potters dat een werkloze voor vakantie kiest.

Voorbeeld.
Als ik recent een nieuwe werkgever zou hebben, zou het behoorlijk brutaal zijn mijn recht op vakantie nu op te eisen.
Als werkgever zou ik dan denken, wat wil je nou. Kans op werk. Of liever vakantie.
Dat geldt voor werkenden, dat geldt ook voor mensen in de bijstand. In de WW.

Of is de mentaliteit in andere delen van Nederland hierin anders?

Vakantie kun je immers het hele jaar opnemen.

En wat ik zei, ik ga niet lekker op vakantie als ik werkloos ben. Of dreig te worden. Dan probeer ik uit alle macht ander werk te vinden. Dat zegt Potters ook. Niet meer, niet minder.

maar dat zullen de meeste mensen in zo'n geval toch doen? moet je zoiets nog gaan opleggen?

Waarom niet dan? Je helpt daarmee toch alleen maar?

Sommigen komen wellicht anders toch in de verleiding. Enige dwang kan geen kwaad. Is voor de eigen bestwil.

Ik heb de afgelopen maanden ook alles opzij gezet voor een slecht betaald baantje, financieel gezien had ik beter in de WW kunnen blijven, wat me dus weinig of niets heeft opgeleverd. Ok, wel een stukje werkervaring en ik heb tenminste gewerkt voor m'n centen.

Van jou mag ik er dus niet even tussenuit om even op adem te komen om vervolgens volgas weer verder te gaan.

Ouwediesel zei:
Ik heb de afgelopen maanden ook alles opzij gezet voor een slecht betaald baantje, financieel gezien had ik beter in de WW kunnen blijven, wat me dus weinig of niets heeft opgeleverd. Ok, wel een stukje werkervaring en ik heb tenminste gewerkt voor m'n centen.

Van jou mag ik er dus niet even tussenuit om even op adem te komen om vervolgens volgas weer verder te gaan.

Jij leest niet. Het gaat Potters om het opgebouwde recht op vakantiedagen.

Carfanatic, ik vind het stimulerend. Even een zetje. Ik hou het doel voor ogen.

Dat opgebouwde recht ben ik het wel mee eens en dat je hard aan de slag moet om wat te vinden ben ik het ook meen eens.
Alleen zijn het van die typische VVD-opmerkingen van lui die in hun ivoren toren zitten en trappen naar de onderlaag.

Ik kom uit een sector waar ladingen goed opgeleide mensen thuis zitten, met dat in gedachten zoek ik ook naar werk buiten mijn sector omdat ik niet thuis wil zitten. Laaggeschoold werk om mij part, als ik maar aan de slag kan.
Alleen dat betuttelende vingertje begint me de strot uit te hangen.

Even voorde duidelijkheid, ik heb altijd gewerkt en het gevoel van "werkloos zijn" komt gewoon keihard aan.

Ouwediesel zei:
Dat opgebouwde recht ben ik het wel mee eens en dat je hard aan de slag moet om wat te vinden ben ik het ook mee eens.
Alleen zijn het van die typische VVD-opmerkingen van lui die in hun ivoren toren zitten en trappen naar de onderlaag.

Ik kom uit een sector waar ladingen goed opgeleide mensen thuis zitten, met dat in gedachten zoek ik ook naar werk buiten mijn sector omdat ik niet thuis wil zitten. Laaggeschoold werk om mij part, als ik maar aan de slag kan.

Even voorde duidelijkheid, ik heb altijd gewerkt en het gevoel van "werkloos zijn" komt gewoon keihard aan.

Dat is écht jouw perceptie. Probeer het eens anders te zien. Want jij maakt het jezelf moeilijk.

Lees maar na, je bent het er inhoudelijk mee eens. Maar geeft er een ivoren toren, trappen naar omlaag draai aan.

Ik zei het ook al tegen Carfanatic, draai betuttelen eens om in goedbedoeld adviseren.

Klopt, nu ik zelf in het systeem zit zie ik hoe verrot en doorgeslagen het Nederlandse sociale systeem is.

Je moet het zelf doen, werk vinden, waar ik nu tegenaan loop zijn regelingen tegen jeugdwerkloosheid, werk voor 55+ers, allochtonenregelingen (voorrangspositie), vrouwen hebben de voorkeur, enz. Betutteling dus.

Zie je een advertentie en wil je er op schrijven dan is er weer zo'n regeling van toepassing, vooral bij overheden.
Op dat gebied word je, ook in mijn situatie, langzaam een VVD-er.

Ik vind 'het woord betuttelen gebruiken' een zwaktebod.

Dat is echt perceptie. Jij ziet dat zo. Terwijl de ander er (wellicht/zeker?) een andere bedoeling mee heeft.
Tot zover dat niet duidelijk is, is een waardeoordeel ongegrond.

En al zou het betuttelen zijn, het gaat om de boodschap daarachter. Als die waardevol is, zou het zonde zijn deze mis te lopen, enkel en alleen door de hekel aan betutteling.

Het is de toon die de muziek maakt. Maar soms moet je daar doorheen prikken.
En het doel erachter laten prevaleren. Dan maar een keer worden afgebekt.
Als ik er uiteindelijk beter van word, neem ik dat voor lief.

Maar goed, daarin verschillen wij van mening.

Zemelaar zei:
Ouwediesel zei:
Dat opgebouwde recht ben ik het wel mee eens en dat je hard aan de slag moet om wat te vinden ben ik het ook mee eens.

Dat is écht jouw perceptie. Probeer het eens anders te zien. Want jij maakt het jezelf moeilijk.

Wat een kolder is dit zeg. Alsof mensen zo even een andere gedachte hebben. Die VVD'er geeft aan dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt, da's niet bepaald sympathiek. Misschien zegt hij dat niet zo, maar dat is echt wel wat veel mensen eruit halen.
Het is vermoedelijk een kleine groep: nou laat ze lekker op vakantie gaan. Ik zou ook werk zoeken, ik zou inderdaad niet erg lekker op het strand liggen met het idee dat ik mijn spaarcenten aan het verbrassen ben, maar het is niet aan de overheid iets te zeggen over mijn vakantie als ik in de bijstand zit.
Met dit voorstel en dat idee dat mensen maar simpele banen moeten aanvaarden voor de bijstand creëer je het risico dat mensen zeggen: laat maar, ik hoef je geld niet. Ik vind dat ik niet hoef uit te leggen hoe desastreus dat is.

der Magistrat zei:
Die VVD'er geeft aan dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt, da's niet bepaald sympathiek. Misschien zegt hij dat niet zo, maar dat is echt wel wat veel mensen eruit halen.
Het is vermoedelijk een kleine groep: nou laat ze lekker op vakantie gaan. Ik zou ook werk zoeken, ik zou inderdaad niet erg lekker op het strand liggen met het idee dat ik mijn spaarcenten aan het verbrassen ben, maar het is niet aan de overheid iets te zeggen over mijn vakantie als ik in de bijstand zit.

Wij verschillen 180 graden van mening van wat normaal is in Nederland.

Als ik in de bijstand zit, geniet ik gemeenschapsgeld. En moet dus aan diezelfde gemeenschap verantwoording afleggen. Het is niet meer dan normaal dat de overheid ook inspraak heeft over mijn vakantie. Niet waarheen. Maar wel hoelang. Wie betaalt, bepaalt geldt ook in de bijstand.

En jouw eerste opmerking is echt helemaal totaal van de pot gerukt. De VVD-er moet met zijn opmerking al rekening houden, wat een ander er eventueel uit haalt. Er eventueel van zou kunnen denken. Wat een onzin.
Gewoon zijn tekst letterlijk nemen. Die is maar voor één uitleg vatbaar.
Wat een ander er achter zoekt, is volledig voor rekening van die ander.

Zou een mooi wereldje worden, meneer Magistrat.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:
Die VVD'er geeft aan dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt, da's niet bepaald sympathiek. Misschien zegt hij dat niet zo, maar dat is echt wel wat veel mensen eruit halen.

Wij verschillen 180 graden van mening van wat normaal is in Nederland.

Als ik in de bijstand zit, geniet ik gemeenschapsgeld. En moet dus aan diezelfde gemeenschap verantwoording afleggen. Het is niet meer dan normaal dat de overheid ook inspraak heeft over mijn vakantie. Niet waarheen. Maar wel hoelang. Wie betaalt, bepaalt geldt ook in de bijstand.

En jouw eerste opmerking is echt helemaal totaal van de pot gerukt. De VVD-er moet met zijn opmerking al rekening houden, wat een ander er eventueel uit haalt. Er eventueel van zou kunnen denken. Wat een onzin.
Gewoon zijn tekst letterlijk nemen. Die is maar voor één uitleg vatbaar.
Wat een ander er achter zoekt, is volledig voor rekening van die ander.

Zou een mooi wereldje worden, meneer Magistrat.

In dat geval betaal ik de politici en vind ik dat de volledige VVD-fractie maar eens op vakantie moet.

Weer niet inhoudelijk. Zo jammer dit. Wel brullen maar geen oplossing. Wilders?

Zemelaar zei:
Ach ja zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

@CF hoezo betuttelend? Omdat hij zegt waar het op staat? Het zal inderdaad om een kleine groep gaan maar wat die zegt klopt wel. Als dit voor jou de betekenis van betuttelend is dan hoop ik dat ze nog veel betuttelender worden.

Misschien een leuk stukje voor der Magistrat. https://daskapital.nl/2013/12/kijk_geld_verdienen_in_de_bijs.html

Ik vind het niet meer dan normaal dat je dit soort zaken moet verdienen/opbouwen. Net wat Zemelaar zegt als je gaat werken moet je ook je vrije dagen opbouwen. Iets met gelijke monniken...
En het is wel degelijk aan de overheid dat ze wat te zeggen hebben over jouw vakantie. Ze betalen er immers ook voor.

Zo zie ik het ook. Begrijp niet dat een ander dan clement kan zijn, en dit ook kan motiveren, als een bijstandsgerechtigde misbruik van zijn positie maakt.

Ik lees alleen maar wat loze Wilders kreten. Geen sluitende motivatie. Onderbuikgevoel.
Misschien zegt hij dat niet zo, maar dat is echt wel wat veel mensen eruit halen.
lui die in hun ivoren toren zitten en trappen naar de onderlaag.
is de houding van mensen die het wel voor de wind gaat (of dat denken) en WW-ers als een soort paria's of tweederangs burgers ziet.

Dit vind ik dan wel een indrukwekkende opmerking. Daar zit veel leed achter verborgen.
k heb altijd gewerkt en het gevoel van "werkloos zijn" komt gewoon keihard aan.

michel1975 zei:
Zemelaar zei:
Ach ja zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

@CF hoezo betuttelend? Omdat hij zegt waar het op staat? Het zal inderdaad om een kleine groep gaan maar wat die zegt klopt wel. Als dit voor jou de betekenis van betuttelend is dan hoop ik dat ze nog veel betuttelender worden.

Misschien een leuk stukje voor der Magistrat. https://daskapital.nl/2013/12/kijk_geld_verdienen_in_de_bijs.html

Ik vind het niet meer dan normaal dat je dit soort zaken moet verdienen/opbouwen. Net wat Zemelaar zegt als je gaat werken moet je ook je vrije dagen opbouwen. Iets met gelijke monniken...
En het is wel degelijk aan de overheid dat ze wat te zeggen hebben over jouw vakantie. Ze betalen er immers ook voor.

Dat vind ik inderdaad aan de overheid om daarvoor te betalen, een basisrecht. Mij lijkt er niks leuks aan werkloos thuis te zitten, om sociale ongelijkheid (en dus onrust) te voorkomen ben ik er van overtuigd dat het beter is om die mensen geld te geven. Dat hoeft van mij geen 2000 euro per maand te zijn, de huidige bedragen voldoen (net). Dat er dan verwacht wordt dat je solliciteert: ook prima, maar met mate. Je maakt er iemand echt niet blijer van door die in de positie van schuldenaar, slachtoffer te duwen. Sommigen missen helaas de boot, gelukkig hebben we een welvarende maatschappij om deze mensen te helpen.

Nee, Zemelaar, ik ben het echt pertinent met je oneens. Het is allemaal al erg genoeg, voor mij bestaat de 'tegenprestatie' uit solliciteren. Een vakantiedagenlimiet staat hier los van. Ik wil graag af van het idee dat mensen die werkloos zijn, profiteurs zijn. Ik zeg niet dat een van jullie zegt dat ze dit zijn of dat de overheid dit zegt, maar dit is wel een van de vele voorbeelden van het negatieve imago van deze mensen. Voor mij voelt dat als natrappen en dat vind ik naar. Nogmaals, in onze welvarende maatschappij is dat helemaal nergens voor nodig.

@Zemelaar: Onderbuikgevoel? Ik heb echt wel enige mensenkennis...

der Magistrat zei:
Wat een kolder is dit zeg. Alsof mensen zo even een andere gedachte hebben. Die VVD'er geeft aan dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt, da's niet bepaald sympathiek. Misschien zegt hij dat niet zo, maar dat is echt wel wat veel mensen eruit halen.

En dit vind ik echt je reinste onzin. De omgekeerde wereld. Magistrat heeft begrip voor mensen die een ander, in dit geval VVD-Kamerlid Sjoerd Potters, verkeerd begrijpen.
Voordat je kritiek op iemands uitlatingen hebt, zul je je eerst moeten vergewissen van de betekenis van zijn uitlatingen.
Anders slaat jouw kritiek op stront.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

En dit vind ik echt je reinste onzin. De omgekeerde wereld. Magistrat heeft begrip voor mensen die een ander, in dit geval VVD-Kamerlid Sjoerd Potters, verkeerd begrijpen.
Voordat je kritiek op iemands uitlatingen hebt, zul je je eerst moeten vergewissen van de betekenis van zijn uitlatingen.
Anders slaat jouw kritiek op stront.

Wat lees jij wat ik niet schrijf? Ik reageer juist op de betekenis van zijn uitlatingen.

Potters zegt nergens dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt. Als jij dat punt blijft verdedigen, maak je jezelf ongeloofwaardig.

Zemelaar zei:
Potters zegt nergens dat hij mensen in de bijstand geen vakantie gunt. Als jij dat punt blijft verdedigen, maak je jezelf ongeloofwaardig.

Ik geloof mensen niet naar de letter, maar naar het beeld dat ze schetsen.

Het beeld dat JIJ denkt dat ze schetsen. Dat is iets heel anders.

Dat bedoelde ik eerder ook met perceptie. Want als jij je verdere conclusies verbindt aan het beeld, dat JIJ denkt dat iemand schetst, begeef jij je op glad ijs. Op erg glad ijs.

Hetzelfde met betuttelen. Als jij denkt dat het betuttelen is, terwijl de ander adviseren bedoelt, is jouw verdere handelen op lucht gebaseerd.

Zemelaar zei:
Ik snap jouw laatste zin niet. De arme mens wekt bij mij afgunst op? Ik ben jaloers op hun!

Maar even verder, jij leest mijn post niet goed. Je reageert er iig niet op.
Ik heb moeite met mensen die VERWIJTBAAR in de armoe zitten. Het scenario heb ik in mijn vorige post een beetje geschetst.

Ik heb geen moeite met de rest. Die kunnen er niks aan doen. Die krijgen ook mijn steun. Mijn zoon is schizofreen. Zoveel % afgekeurd. Die help ik waar ik kan. Een magnetron, een wasmachine, een droger, cash* geld. Dat soort spul.

Mijn dochter DAARENTEGEN is gezond. Haar man ook. Maar die houden de hand op. Een uitkering en allerhande kwijtscheldingen en subsidies.
Die krijgen niks van mij.

En nog even over dat niet kunnen sparen.
Dat schijnt echter een menselijke reactie te zijn: als je zo diep in de put zit, dan kan je niet meer naar de lange termijn kijken en verstandige, rationele beslissingen blijven vervolgens ook uit

Daar zou dan een verplichte spaarregeling voor moeten komen. Een soort privé sparen via de UWV. Dan hebben die mensen een potje. Waar ze bij kunnen voor onvoorzien. Echter wel ter beoordeling aan een soort van bewindvoerder, curator.
Je krijgt immers al gemeenschapsgeld dus mag diezelfde gemeenschap best over de uitgaven beslissen.

*cash geld want ik vrees dat er anders op de uitkering wordt gekort.

Het gaat mij dus echt om de verwijtbare gevallen. Die er jarenlang een potje van hebben gemaakt.
Voor de rest sta ik klaar!

Ik vind een verplichte spaarregeling geen gek idee, sommigen lijken handvatten nodig te hebben die ze nu niet geboden wordt. Als mensen echt in financiële misère zitten, dan acht ik het inderdaad noodzakelijk.
Begrijp me niet verkeerd, Zemelaar, ik ben zeker niet tegen overheidsingrijpen bij mensen die er een potje van maken, maar ik strijd wel voor de sociale aspecten in politieke besluitvormingen.

Zemelaar zei:

Ik kan hier ook moeilijk namens mijn onderbuurman spreken. Gezien mijn universitaire achtergrond durf ik inderdaad voorzichtig te veralgemenen, nog steeds baserend op mijn eigen visie. Ik ontken dat ook nergens.

Je moet zeker weten wat de ander bedoelt, voordat je er verdere conclusies aan verbindt. Een misverstand is zo geboren.

Zemelaar zei:
Je moet zeker weten wat de ander bedoelt, voordat je er verdere conclusies aan verbindt. Een misverstand is zo geboren.

Het gaat me om het beeld wat hij schetst. Weten wat hij bedoelt vergt een interpretatie, dan zitten we alsnog met een potentieel misverstand.

Nee hoor, gewoon zijn tekst goed lezen. Zo sluitend als wat. Geen ruimte voor interpretatie.
Potters wil dat mensen die pas in de bijstand zitten eerst op zoek gaan naar werk. De kans daarop is volgens hem in het begin het grootst. Hij vroeg Klijnsma te onderzoeken of bijstandsgerechtigden het recht op vakantie geleidelijk kunnen opbouwen. Potters zei diverse signalen te hebben gekregen dat mensen de kans op werk frustreren door meteen op vakantie te gaan als ze in de bijstand komen.

Zemelaar zei:
Nee hoor, gewoon zijn tekst goed lezen. Zo sluitend als wat. Geen ruimte voor interpretatie.
Potters wil dat mensen die pas in de bijstand zitten eerst op zoek gaan naar werk. De kans daarop is volgens hem in het begin het grootst. Hij vroeg Klijnsma te onderzoeken of bijstandsgerechtigden het recht op vakantie geleidelijk kunnen opbouwen. Potters zei diverse signalen te hebben gekregen dat mensen de kans op werk frustreren door meteen op vakantie te gaan als ze in de bijstand komen.

Jawel, het beeld dat hij schetst. Een zoveelste artikel over toenemende plichten voor mensen in de bijstand, dat draagt bij aan het scheppen van een beeld. Ene heer Paradijs kan je daar nog veel meer over vertellen.

der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Ik kan hier ook moeilijk namens mijn onderbuurman spreken. Gezien mijn universitaire achtergrond durf ik inderdaad voorzichtig te veralgemenen, nog steeds baserend op mijn eigen visie. Ik ontken dat ook nergens.
Gezien jouw universitaire achtergrond zie ik hier de voedingsbodem voor jouw denkbeelden....... Of doe ik nu precies hetzelfde als jij steeds doet? Namelijk oorzaak en gevolg door elkaar heen gooien en generaliseren.

der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Het gaat me om het beeld wat hij schetst. Weten wat hij bedoelt vergt een interpretatie, dan zitten we alsnog met een potentieel misverstand.
Jij interpreteert het wel heel bijzonder. Volledig gebasseerd op jouw onderbuikgevoelens en helaas politiek gekleurd. Dit heeft niets met interpreteren te maken jij verbindt het aan een waardeoordeel. Er staat namelijk dat de heer Potters vind dat er eerst vakantiedagen opgebouwd dienen te worden alvorens ze opgenomen kunnen worden. Lijkt mij nuchter bezien geheel terecht. Moet ik bij mijn werkgever namelijk ook en iemand in de ww ook.

der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Jawel, het beeld dat hij schetst. Een zoveelste artikel over toenemende plichten voor mensen in de bijstand, dat draagt bij aan het scheppen van een beeld. Ene heer Paradijs kan je daar nog veel meer over vertellen.
Er zouden aan de bijstand wat mij betreft nog veel meer eisen gesteld mogen worden. Verplicht gemeenschapswerk uitvoeren bijvoorbeeld. Snijdt het mes ook nog aan 2 kanten namelijk actief blijven in het arbeidsleven.

michel1975 zei:
der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Gezien jouw universitaire achtergrond zie ik hier de voedingsbodem voor jouw denkbeelden....... Of doe ik nu precies hetzelfde als jij steeds doet? Namelijk oorzaak en gevolg door elkaar heen gooien en generaliseren.

der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Jij interpreteert het wel heel bijzonder. Volledig gebasseerd op jouw onderbuikgevoelens en helaas politiek gekleurd. Dit heeft niets met interpreteren te maken jij verbindt het aan een waardeoordeel. Er staat namelijk dat de heer Potters vind dat er eerst vakantiedagen opgebouwd dienen te worden alvorens ze opgenomen kunnen worden. Lijkt mij nuchter bezien geheel terecht. Moet ik bij mijn werkgever namelijk ook en iemand in de ww ook.

Ik kan toch ook niet om mezelf heen? Natuurlijk baseer ik al mijn uitspraken om mijn mens- en wereldbeeld. Goh, ik vind onderbuikgevoelens wel wat anders, maar ik begrijp de opmerking. Ik vind het inderdaad bijdragen aan een stigma waar ik het niet mee eens ben.
O ja. Mensen in de bijstand werken niet, derhalve vind ik dat andere regels van toepassing dienen te zijn.

Wilderskreten, is een hard oordeel.
Maar even terugkomend op het begin van de discussie, WW is wat anders als bijstand.
WW komt voor bijstand en je hebt er jaren premie voor betaald, je mag gewoon nog een eigen huis hebben en als je een werkende partner hebt krijg je ook gewoon WW.
Na de WW komt bijstand, als je partner werkt krijg je het (uiteraard) niet, je spaarcenten , huis of wat je ook had opgebouwd moet op zijn, diegene die nooit wat hebben opgebouwd hebben geluk en krijgen het gelijk, de rest heeft pech.

Na een baan of ontslag zit je dus niet direct in de bijstand, als je pas in de bijstand zit ben je dus al een hele tijd werkloos, heb je met een beetje pech je spaarcenten e.d. al opgemaakt en en heb je je als het goed is al het lamlazarus gesolliciteerd.
De betreffende politicus moet zich dus eerst even in de materie verdiepen voordat hij bepaalde uitspraken doet, dat bedoel ik met trappen vanuit een ivoren toren.

Ik vind een verplichte spaarregeling geen gek idee, sommigen lijken handvatten nodig te hebben die ze nu niet geboden wordt. Als mensen echt in financiële misère zitten, dan acht ik het inderdaad noodzakelijk.
Begrijp me niet verkeerd, Zemelaar, ik ben zeker niet tegen overheidsingrijpen bij mensen die er een potje van maken, maar ik strijd wel voor de sociale aspecten in politieke besluitvormingen.

Zoiets bestaat al, GKB/VKB e.d.

der Magistrat zei:
O ja. Mensen in de bijstand werken niet, derhalve vind ik dat andere regels van toepassing dienen te zijn.

Jij vindt dat sociale aspecten alleen gelden voor besluitvorming? En niet in daden hoeven te worden omgezet?
maar ik strijd wel voor de sociale aspecten in politieke besluitvormingen.

michel1975 zei:
der Magistrat zei:
Zemelaar zei:

Er zouden aan de bijstand wat mij betreft nog veel meer eisen gesteld mogen worden. Verplicht gemeenschapswerk uitvoeren bijvoorbeeld. Snijdt het mes ook nog aan 2 kanten namelijk actief blijven in het arbeidsleven.

Hoppa. Kom maar weer met die slavernij.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Jij vindt dat sociale aspecten alleen gelden voor besluitvorming? En niet in daden hoeven te worden omgezet?
maar ik strijd wel voor de sociale aspecten in politieke besluitvormingen.

Over interpreteren gesproken. Waar haal je dat nou vandaan? Het een sluit het ander niet uit, toch?

ik moet keihard werken voor mijn geld en heb daar derhalve ook helemaal geen moeite mee. Dat ik daarnaast geld af moet dragen om allerlei zaken van te kunnen bekostigen heb ik ook geen moeite mee. Maar wel als ik zie dat mijn geld weggegeven wordt en daar tegenover kennelijk helemaal geen verplichtingen hoeven te staan in jouw ogen.

der Magistrat zei:
Over interpreteren gesproken. Waar haal je dat nou vandaan? Het een sluit het ander niet uit, toch?

Dan zou ik in deze niet over slavernij beginnen. Chargeren maakt ongeloofwaardig.

michel1975 zei:
ik moet keihard werken voor mijn geld en heb daar derhalve ook helemaal geen moeite mee. Dat ik daarnaast geld af moet dragen om allerlei zaken van te kunnen bekostigen heb ik ook geen moeite mee. Maar wel als ik zie dat mijn geld weggegeven wordt en daar tegenover kennelijk helemaal geen verplichtingen hoeven te staan in jouw ogen.

O ik ook hoor, maar ik richt me bijvoorbeeld op winsten in de zorgsector, Nederland als belastingparadijs en onnodige (JSF-) uitgaven.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Dan zou ik in deze niet over slavernij beginnen. Chargeren maakt ongeloofwaardig.

Chargeerde ik maar. Als zoiets doorgevoerd wordt, vind ik dat het failliet van onze huidige maatschappij.

Slavernij? Nu ga je echt Wilderiaanse trekjes krijgen. Vooral de focus verschuiven en lekker in de slachtofferrol kruipen en jezelf overschreeuwen. Maar als dit kennelijk jouw niveau is dan is hier geen sprake meer van een discussie. Succes verder.

Edit: Je bent hiermee over een grens gegaan en zegt meer over jou dan over mij.
ik zou bijna iemand citeren......Knettergek.

der Magistrat zei:
Chargeerde ik maar. Als zoiets doorgevoerd wordt, vind ik dat het failliet van onze huidige maatschappij.

Zolang mijn geestelijk en lichamelijk gezonde dochter en schoonzoon zo ruim in de bijstand kunnen leven als nu is de maatschappij al failliet. Moreel failliet.

Welterusten.

Wel een leuke discussie trouwens. Zolang je het bij feiten houdt en niet bij interpretaties tenminste. Morgen nog even over die ontslagen leraar verder praten?

Terug
Bovenaan