Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Zemelaar zei:
der Magistrat zei:
Chargeerde ik maar. Als zoiets doorgevoerd wordt, vind ik dat het failliet van onze huidige maatschappij.

Zolang mijn geestelijk en lichamelijk gezonde dochter en schoonzoon zo ruim in de bijstand kunnen leven als nu is de maatschappij al failliet. Moreel failliet.

Welterusten.

Wel een leuke discussie trouwens. Zolang je het bij feiten houdt en niet bij interpretaties tenminste. Morgen nog even over die ontslagen leraar verder praten?
Ik haak af als het niet meer over de inhoud kan gaan.

Zemelaar zei:
Zolang mijn geestelijk en lichamelijk gezonde dochter en schoonzoon zo ruim in de bijstand kunnen leven als nu is de maatschappij al failliet. Moreel failliet.

Welterusten.

Zoiets kan ik dus ook slecht tegen, zeker als ze totaal geen moeite doen om werk te vinden om zelf hun centen te verdienen.
Het ergste is dat ik zowel op een banenbeurs als bij het UWV voor gek ben verklaard dat ik slecht betaald werk ben gaan doen, op zo'n manier wordt er ook niet echt aan een gezonde mentaliteit gewerkt.

Op een banenbeurs (georganiseerd door het UWV) kreeg ik letterlijk te horen: "Wat schiet je er mee op als je gaat werken voor hetzelfde bedrag als je uitkering".......

Ouwediesel zei:
Zemelaar zei:

Welterusten.

Zoiets kan ik dus ook slecht tegen, zeker als ze totaal geen moeite doen om werk te vinden om zelf hun centen te verdienen.
Het ergste is dat ik zowel op een banenbeurs als bij het UWV voor gek ben verklaard dat ik slecht betaald werk ben gaan doen, op zo'n manier wordt er ook niet echt aan een gezonde mentaliteit gewerkt.

Op een banenbeurs (georganiseerd door het UWV) kreeg ik letterlijk te horen: "Wat schiet je er mee op als je gaat werken voor hetzelfde bedrag als je uitkering".......
Ronduit stuitend inderdaad. Werk is werk en vanuit een werkende situatie is solliciteren veel makkelijker. Niets zo negatiefs als gaten in je cv. Dus opmerkingen als hieronder kan ik niet plaatsen:

Carfanatic zei:
Afspraak

'De VVD vindt dat iedere bijstandsgerechtigde recht heeft op vier weken vakantie. Maar afspraak is wel dat mensen in de bijstand alles op alles zetten om zo snel mogelijk aan het werk te komen, zegt Potters.

'Dan helpt het niet dat je direct al je kansen op een baan verkleint door drie, vier weken weg te gaan. Zeker niet tijdens de vakantieperiode, waarin veel ondernemers zitten te springen om tijdelijke krachten.'
https://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2014/6/VVD-bijstandstrekkers-mogen-pas-op-vakantie-na-sollicitaties-1548865W/

ah leuk 6 weekjes werken om vervolgens weer op straat te staan.

Overigens ben ik van mening dat het goed is dat de bijstand er is. Alleen moeten we niet vergeten dat het een vangnet functie heeft. Niets meer maar zeker ook niet minder.

Zemelaar zei:
Vakantie kun je immers het hele jaar opnemen.

In theorie wel, praktisch gezien voor velen niet.. Denk maar eens aan al die bijstand (veelal één ouder) gezinnen met schoolgaande kinderen..
Dan zit je toch vast aan een bepaalde (school)periode.

Het begrip vakantie is ook erg ruim binnen de sociale zekerheid, een paar dagen logeren bij familie in een andere gemeente kan daaronder al vallen en dus meldingsplichtig.

Stel je eens voor, een gezin met schoolgaande kinderen met één kostwinner, die zojuist een kort flexcontract heeft uitgediend, geen WW rechten meer heeft (al benut de afgelopen jaren) en zich nu noodgedwongen tot de bijstand went.. Tja, heel vervelend nu net voor zomervakantie van de kinderen.. en ja, zij kunnen ook thuisblijven die zes weken (zoals veel kinderen helaas) maar een familielid is bereidt wat logee plek aan te bieden..
En ach, met internet kan je ook vanuit een andere plaats de 'verplichte sollicitatie plicht' uit te voeren..
Enfin, het is formeel 'vakantie' en daar zou dan geen recht op zijn omdat er geen dagen zijn opgebouwd?:confused:

Wat denk je van alle (in loondienst werkende) mensen die zowat een jaar van te voren, in december, hun zomer (of andersom, wintersport) vakantie bespreken voor het jaar daarop.. Die kunnen dat eigenlijk niet, want er staan nog geen vakantierechten tegenover (en tegenwoordig kan je het surplus van voorgaande jaren ook niet meer onbeperkt meenemen) en de jaarlijkse carrousel van vakantieroosters is ook nog niet vastgesteld..
Toch gebeurt het bij de vleet.
Denk ook aan de mensen die dan in die maanden van baan wisselen (tegenwoordig wat minder dan vroeger) en doodleuk na een week of drie vier op de, reeds maanden geleden besproken vakantie, gaan.. Die teren ook in op hun tegoed.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn vakantie annuleert of verschuift ivm een nieuwe baan...

Wat vind je daarvan, Zemelaar?

Durashift zei:
Zemelaar zei:

In theorie wel, praktisch gezien voor velen niet.. Denk maar eens aan al die bijstand (veelal één ouder) gezinnen met schoolgaande kinderen..
Dan zit je toch vast aan een bepaalde (school)periode.

Het begrip vakantie is ook erg ruim binnen de sociale zekerheid, een paar dagen logeren bij familie in een andere gemeente kan daaronder al vallen en dus meldingsplichtig.

Stel je eens voor, een gezin met schoolgaande kinderen met één kostwinner, die zojuist een kort flexcontract heeft uitgediend, geen WW rechten meer heeft (al benut de afgelopen jaren) en zich nu noodgedwongen tot de bijstand went.. Tja, heel vervelend nu net voor zomervakantie van de kinderen.. en ja, zij kunnen ook thuisblijven die zes weken (zoals veel kinderen helaas) maar een familielid is bereidt wat logee plek aan te bieden..
En ach, met internet kan je ook vanuit een andere plaats de 'verplichte sollicitatie plicht' uit te voeren..
Enfin, het is formeel 'vakantie' en daar zou dan geen recht op zijn omdat er geen dagen zijn opgebouwd?:confused:

Wat denk je van alle (in loondienst werkende) mensen die zowat een jaar van te voren, in december, hun zomer (of andersom, wintersport) vakantie bespreken voor het jaar daarop.. Die kunnen dat eigenlijk niet, want er staan nog geen vakantierechten tegenover (en tegenwoordig kan je het surplus van voorgaande jaren ook niet meer onbeperkt meenemen) en de jaarlijkse carrousel van vakantieroosters is ook nog niet vastgesteld..
Denk ook aan de mensen die dan in die maanden van baan wisselen (tegenwoordig wat minder dan vroeger) en doodleuk na een week of drie vier op de, reeds maanden geleden besproken vakantie, gaan.. Die teren ook in op hun tegoed.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn vakantie annuleert of verschuift ivm een nieuwe baan...

In dat geval aangenaam. Ben ik de eerste.:D

Even omdraaien dan. Die flexwerker die dan na een paar maanden weer aan het werk is. Zal die dan ook de genoten dagen terugbetalen? Denk het niet. Ik moest het wel dat ik voortijdig het bedrijf verliet. En terecht. En het jaar erna heb ik inderdaad door het wisselen van baan mijn vakantie ingetrokken net als mijn gezin.

michel1975 zei:
Even omdraaien dan. Die flexwerker die dan na een paar maanden weer aan het werk is. Zal die dan ook de genoten dagen terugbetalen? Denk het niet. Ik moest het wel dat ik voortijdig het bedrijf verliet. En terecht. En het jaar erna heb ik inderdaad door het wisselen van baan mijn vakantie ingetrokken net als mijn gezin.

In geval van de WW mag je wel op vakantie maar zonder opgebouwde dagen krijg je geen geld, je schuift je WW gewoon een stukje op. Er valt dan niets terug te betalen want je krijgt gewoon niets.
Met bijstand heb ik (gelukkig) geen ervaring.

michel1975 zei:
Slavernij? Nu ga je echt Wilderiaanse trekjes krijgen. Vooral de focus verschuiven en lekker in de slachtofferrol kruipen en jezelf overschreeuwen. Maar als dit kennelijk jouw niveau is dan is hier geen sprake meer van een discussie. Succes verder.

Edit: Je bent hiermee over een grens gegaan en zegt meer over jou dan over mij.
ik zou bijna iemand citeren......Knettergek.

Jammer dat er op zo'n manier met mijn standpunten omgegaan wordt. Ik vind het echt heel bedroevend als er zo met mensen omgegaan wordt die in een slechte situatie zitten. Ik specificeer: mensen die om wat voor reden dan ook zonder werk zijn komen te vallen en die, volgens de plannen die ik bekritiseer, een baan moeten aanvaarden om enkel hun uitkering te behouden (en er dus niks extra's voor betaald krijgen) en dat hun vakantieplannen conform bepaalde wetgevingen moeten zijn.

Jammer ook dat jullie enkel naar lijken te kijken naar mensen die niets doen om geld te verdienen (als ik jullie goed begrijp, althans). Nogmaals, wat mij betreft zit het probleem veeleer elders. Ik weet dat er gefraudeerd wordt en dergelijke, maar op de totale staatsbegroting zijn die problemen amper van tel. Vestia is bijvoorbeeld 2 miljard euro verloren, daar had echt wat anders mee gedaan kunnen worden.

Ouwediesel zei:
michel1975 zei:

In geval van de WW mag je wel op vakantie maar zonder opgebouwde dagen krijg je geen geld, je schuift je WW gewoon een stukje op. Er valt dan niets terug te betalen want je krijgt gewoon niets.
Dat is nu net het punt. In de ww en als je werk hebt bouw je dagen op en heb je ze niet dan kost dat geld. Alleen een kwestie van rechttrekken dus.

der Magistrat zei:
michel1975 zei:
Slavernij? Nu ga je echt Wilderiaanse trekjes krijgen. Vooral de focus verschuiven en lekker in de slachtofferrol kruipen en jezelf overschreeuwen. Maar als dit kennelijk jouw niveau is dan is hier geen sprake meer van een discussie. Succes verder.

Jammer dat er op zo'n manier met mijn standpunten omgegaan wordt. Ik vind het echt heel bedroevend als er zo met mensen omgegaan wordt die in een slechte situatie zitten. Ik specificeer: mensen die om wat voor reden dan ook zonder werk zijn komen te vallen en die, volgens de plannen die ik bekritiseer, een baan moeten aanvaarden om enkel hun uitkering te behouden (en er dus niks extra's voor betaald krijgen) en dat hun vakantieplannen conform bepaalde wetgevingen moeten zijn.
Precies mijn punt. Alles omdraaien en overschreeuwen zodat de focus verschuift en jij in de slachtofferrol kan kruipen.

Ik vind het heel bedroevend als mensen met verdedigbare standpunten aankomen dat mensen als jij (laat ik dan ook maar gaan generaliseren) dan met non argumenten komen en vervolgens terugpakken op begrippen als slavernij. What's next? Of ga je me straks ook nog een oorlog in de schoenen schuiven?

michel1975 zei:
Ouwediesel zei:
michel1975 zei:

Dat is nu net het punt. In de ww en als je werk hebt bouw je dagen op en heb je ze niet dan kost dat geld. Alleen een kwestie van rechttrekken dus.

der Magistrat zei:
michel1975 zei:

Precies mijn punt. Alles omdraaien en overschreeuwen zodat de focus verschuift en jij in de slachtofferrol kan kruipen.

Ik vind het heel bedroevend als mensen met verdedigbare standpunten aankomen dat mensen als jij (laat ik dan ook maar gaan generaliseren) dan met non argumenten komen en vervolgens terugpakken op begrippen als slavernij. What's next? Of ga je me straks ook nog een oorlog in de schoenen schuiven?

Ik vind niet dat ik non-argumenten gebruik. Verder geef ik enkel mijn mening. Iemand onvrijwillig gratis tewerkstellen, dat komt taaltechnisch gezien dicht in de buurt van slavernij.

compleet misplaatste vergelijking. Wat is er mis met een tegenprestatie? Volgens mij krijgt men er zelfs voor betaald. Namelijk je bijstandsuitkering. Daarnaast snijdt het mes aan twee kanten. Men blijft bezig en deelnemen aan het arbeidsproces. Wat is daar verkeerd aan? Noem 1 steekhoudend argument waarom het slavernij zou zijn als iemand in de bijstand een ochtendje (notabene betaald) gemeenschapswerk moet doen?

michel1975 zei:
Durashift zei:
Zemelaar zei:

Leuk om je hier tegen te komen.;)

michel1975 zei:

Als het begrip 'vakantiedagen' binnen de bijstandswet hetzelfde gedefinieerd is als binnen het arbeidsrecht, dan misschien wel ja..
Overigens, er zal met die baanwissel wel wat tegenover (promotie?) gestaan hebben voor je gezin. Dat maakt het wel wat soepeler dan de neerwaartse, helaas voor velen momenteel, spiraal van WW naar bijstand.

Het vragen van een tegenprestatie is niet verkeerd, vind ik. Wil je de taal niet leren, dan is korting op sociale voorzieningen m.i. terecht.

Het gaat in deze tijd alleen niet om een grote groep onwelwillende die comfortabel in de bijstand zitten.. Dat is tegenwoordig echt niet meer het geval, regels zijn strikt en de tegenprestatie wordt al gevraagd in de vorm van plichten (sollicitatie, melden etc..)

Kijk, er is een groep mensen in de samenleving die door eigen keuzes en verantwoordelijkheden van onze solidariteit 'profiteren'..

Tja, in dat licht vind ik Wilders ook een profiteur.. Waarom moeten 'wij' zijn beveiligingskosten blijven betalen terwijl hij met zijn uitspraken en gedrag 'olie op het vuur van risico op..' gooit. Prima als hij dat wil doen, maar zorg dan ook voor een private bekostiging van je beveiliging. Dat het in de eerste jaren een onvoorzien effect was (dreiging op zijn leven) begrijp ik.. alleen, intussen is de wereld veranderd en lijkt het mij dat dit een 'way of life' van Wilders is geworden.

Precies dát is wat ook aangepakt mag worden binnen de bijstand. Echter, dat is de afgelopen jaren al gebeurd en de groep mensen die er nu gebruik van maken doen dit veelal niet uit gemak of vreugde.. Er is geen uitzicht op vervangend inkomen, helaas.

michel1975 zei:
compleet misplaatste vergelijking. Wat is er mis met een tegenprestatie? Volgens mij krijgt men er zelfs voor betaald. Namelijk je bijstandsuitkering. Daarnaast snijdt het mes aan twee kanten. Men blijft bezig en deelnemen aan het arbeidsproces. Wat is daar verkeerd aan? Noem 1 steekhoudend argument waarom het slavernij zou zijn als iemand in de bijstand een ochtendje (notabene betaald) gemeenschapswerk moet doen?

Wegens de verplichting en het is onbetaald. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap het idee erachter wel, maar van mij moet dit vrijblijvend zijn/blijven. Ik zie ook wel in dat als iemand zich volledig terugtrekt van de maatschappij, dat dit diens kansen op de arbeidsmartken niet verhoogt, maar laat mensen er vrij in die beslissing te nemen. Je kan dit best aansturen, ook prima, maar de overheid moet wat mij betreft van de hoogte van het uitkerings- of bijstandsinkomen afblijven. Daarbij, heb je gezien wat voor banen er soms 'gecreëerd' worden? Mensen die zinloos, repititief werk doen, dat lijkt me nou niet echt een goede leerervaring:
De gemeente Amsterdam laat mensen in de bijstand 32 uur per week onbetaald dossierpagina's tellen, planten water geven of schoenen poetsen. Ook moeten zij als onderdeel van hun reïntegratie strijken, afwassen, nietjes uit paperassen halen of takken rapen in het Amsterdamse Bos. Bron.
Goed, wellicht dit is een uitzondering: laten we het hopen. Toch klinkt het niet erg positief, vernederend zelfs.
O, ja, jij schreef een ochtendje? Ik noem 32 uur per week absoluut niet 'een ochtendje', dat is een bijna volledige werkweek (0,8fte).

Ik zie vooral dat mensen in Nederland niet gelijk behandeld worden. Nu, dat is nergens zo, dat is ook moeilijk te realiseren, maar ik verwacht wel enige sympathie richting de mensen die het slecht hebben. Dat is iets wat mijns inziens onvoldoende aanwezig is in deze kabinetsperiode.

Durashift zei:
michel1975 zei:
Durashift zei:
Zemelaar zei:

Leuk om je hier tegen te komen.;)

michel1975 zei:

Als het begrip 'vakantiedagen' binnen de bijstandswet hetzelfde gedefinieerd is als binnen het arbeidsrecht, dan misschien wel ja..
Overigens, er zal met die baanwissel wel wat tegenover (promotie?) gestaan hebben voor je gezin. Dat maakt het wel wat soepeler dan de neerwaartse, helaas voor velen momenteel, spiraal van WW naar bijstand.
nee hoor niets positiefs. Het 1 was een faillissement en het ander een onwelwillend werkgever.

Per definitie is iemand die kans op werk frustreert, zoals Potters het zo mooi formuleert, verwijtbaar bezig. Betaald werk moet het uitgangspunt zijn. Zodat je in je eigen onderhoud kan voorzien. En niet afhankelijk bent van een ander.

Daar zijn uitzonderingen op. Maar die vallen dan onder niet verwijtbaar.

Dus als iemand in juni switcht van baan, en toch zijn vakantie opneemt zonder toestemming van zijn dan huidige baas, is verwijtbaar zijn kansen binnen dat bedrijf aan het frustreren. En is dus verwijtbaar bezig.

In de praktijk gaat zoiets vrijwel altijd in overleg. En is er ook vaak ruimte. Maar soms niet. Dan heb je pech. Qua vakantie dan. Maar wellicht geluk qua werk. Misschien rolt er een prachtige baan uit. Die je niet had gehad als jij je vakantie had doorgedrukt.

Zo moet je denken. Want je kan het ook omdraaien. Wil jij een werknemer die beslist zijn geplande vakantie wil? En jou met onderbezetting laat draaien? Moet je weer een ander in huren. En die blijkt dan toch wel heel goed. Dus die krijgt de vaste baan.

En aan die oorspronkelijke eerste werknemer, die beslist op vakantie wou, wordt niet meer gedacht. Terecht.

De baas betaalt jou om te werken. Niet om vakantie te nemen.

Maar wat ik zei, meestal gaat het in overleg. En is er niks aan de hand.

Durashift zei:

Betreffende jouw eerste post:
Als deze kostwinner vakantie boven mogelijk tijdelijk/vast werk plaatst, is zijn gezin daar niet mee gediend. Dat noemen ze lange termijn denken.

Betreffende jouw tweede post:
Dat iets bij de vleet gebeurt is geen argument.
Het vooraf opnemen van vakantiesaldo wordt, bij ontslag, verrekend.

Durashift zei:
..... regels zijn strikt en de tegenprestatie wordt al gevraagd in de vorm van plichten (sollicitatie, melden etc..)

Hoeveel tijd is dat nou, solliciteren en melden? Hoeveel uur ben je daar nou per dag/per week mee bezig?

Wilders heeft recht op bescherming via de Grondwet. Hij is politicus en moet vrij kunnen spreken. Dat noemen ze democratie. De keerzijde is dat de samenleving daar de ruimte voor moet bieden. Bescherming indien nodig. Wij als samenleving hebben daar voor gekozen. Is zijn recht. Klaar. Punt.

der Magistrat zei:
Wegens de verplichting en het is onbetaald. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap het idee erachter wel, maar van mij moet dit vrijblijvend zijn/blijven. Ik zie ook wel in dat als iemand zich volledig terugtrekt van de maatschappij, dat dit diens kansen op de arbeidsmartken niet verhoogt, maar laat mensen er vrij in die beslissing te nemen.

Daarmee verspeelt zo iemand ook het recht op een uitkering. Je conformeert je in de ww/ in bijstand aan hun regels.
Net zoals ik me in mijn baan aan de regels van mijn werkgever conformeer. Die verplichting geldt ook voor werkenden.

Als ik me aan die verplichting onttrek, moet ik ook de consequentie ervan accepteren. Ontslag.

Als ik me in de ww/ in de bijstand aan de verplichting onttrek, moet ik ook de consequentie ervan accepteren. Korten of volledig schrappen van de uitkering.

Mensen die zinloos, repetitief werk doen, dat lijkt me nou niet echt een goede leerervaring

Anders liggen ze halve dagen op bed. Trouwens, wel eens bij een inpakafdeling om de hoek gekeken? Wat denk je dat die de hele dag doen? Is nog betaald vast werk ook.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:
Wegens de verplichting en het is onbetaald. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap het idee erachter wel, maar van mij moet dit vrijblijvend zijn/blijven. Ik zie ook wel in dat als iemand zich volledig terugtrekt van de maatschappij, dat dit diens kansen op de arbeidsmartken niet verhoogt, maar laat mensen er vrij in die beslissing te nemen.

Daarmee verspeelt zo iemand ook het recht op een uitkering. Je conformeert je in de ww/ in bijstand aan hun regels.
Net zoals ik me in mijn baan aan de regels van mijn werkgever conformeer. Die verplichting geldt ook voor werkenden.

Als ik me aan die verplichting onttrek, moet ik ook de consequentie ervan accepteren. Ontslag.

Als ik me in de ww/ in de bijstand aan de verplichting onttrek, moet ik ook de consequentie ervan accepteren. Korten of volledig schrappen van de uitkering.

Mensen die zinloos, repetitief werk doen, dat lijkt me nou niet echt een goede leerervaring

Anders liggen ze halve dagen op bed. Trouwens, wel eens bij een inpakafdeling om de hoek gekeken? Wat denk je dat die de hele dag doen? Is nog betaald vast werk ook.

Ik heb het ook niet over de verplichtingen die gelden, wel dat ze aangescherpt worden en dat ik geloof dat dat negatieve consequenties heeft.
Betreffende je laatste opmerking: Ja, toevallig wel (ware het niet om de hoek). Dat is wel wat anders dan wat De Volkskrant beschreef. Daarbij krijgen die, zoals je ook schrijft, betaald voor het werk dat ze doen. Als mensen aangespoord worden om dergelijk werk te doen, betaal ze dan ook. Je vergelijkt het met werkenden: dus dan zou je als werknemer extra voorwaarden moeten aanvaarden, zonder dat je er iets voor terugziet (overwerken, minder vakantiedagen, extra dossierwerk waarbij je aan moet tonen wat je effectief gedaan hebt, ...). Dat is toch niet gek dat niet iedereen dat niet (zomaar) aanvaardt?

Magistrat, jij trekt verplichting in twijfel, las ik wat posts terug. Vrijwillig geeft idd een betere motivatie. Maar zonder verplichting komt er niemand.
Dat naïeve verbaast mij.

Mensen moeten meer op eigen benen staan.
https://www.vvd.nl/mensen/84/sjoerd-potters

tenzij je in bestand zit want dan pakken we je handje vast.

maar helpt dat project in amsterdam mensen in de bijstand ook? cijfers?

michel1975 zei:

Waarom niet de keuze, een tegenprestatie waarvoor je dus wat betaald krijgt of gewoon helemaal niets. Eigen keuze.

der Magistrat zei:
Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Ik heb het ook niet over de verplichtingen die gelden, wel dat ze aangescherpt worden en dat ik geloof dat dat negatieve consequenties heeft.
Betreffende je laatste opmerking: Ja, toevallig wel (ware het niet om de hoek). Dat is wel wat anders dan wat De Volkskrant beschreef. Daarbij krijgen die, zoals je ook schrijft, betaald voor het werk dat ze doen. Als mensen aangespoord worden om dergelijk werk te doen, betaal ze dan ook. Je vergelijkt het met werkenden: dus dan zou je als werknemer extra voorwaarden moeten aanvaarden, zonder dat je er iets voor terugziet (overwerken, minder vakantiedagen, extra dossierwerk waarbij je aan moet tonen wat je effectief gedaan hebt, ...). Dat is toch niet gek dat niet iedereen dat niet (zomaar) aanvaardt?
Ze krijgen toch betaald in de bijstand of is het gevonden geld?

Ouwediesel zei:
Waarom niet de keuze, een tegenprestatie waarvoor je dus wat betaald krijgt of gewoon helemaal niets. Eigen keuze.

Waar moet dat extra geld wegkomen?

Want voor een tegenprestatie mag best betaald worden. Vind ik ook. Is een goede impuls.

Maar dan moeten de uitkeringen omlaag. En wie een tegenprestatie levert, krijgt meer geld.

Er mag best een tegenprestatie worden gevraagd van hen die bijstand ontvangen. Maar dan wel maatwerk, er zijn immers mensen die gewoon niet geschikt zijn voor de arbeidsmarkt. Soms heeft arbeidsoriëntatie gewoon geen zin.

@michiel1975,
Ik hoop oprecht dat jij eens in de bijstand terecht komt. Man, man, zoals jij over je medemens praat. (n) En dan heb je het ook nog eens over wat 'ze' met jóu geld doen? Man, het is jou geld niet, dat is je afdracht aan de samenleving.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Er mag best een tegenprestatie worden gevraagd van hen die bijstand ontvangen. Maar dan wel maatwerk, er zijn immers mensen die gewoon niet geschikt zijn voor de arbeidsmarkt. Soms heeft arbeidsoriëntatie gewoon geen zin.

@michiel1975,
Ik hoop oprecht dat jij eens in de bijstand terecht komt. Man, man, zoals jij over je medemens praat. (n) En dan heb je het ook nog eens over wat 'ze' met jóu geld doen? Man, het is jou geld niet, dat is je afdracht aan de samenleving.
Oh we gaan het op de man spelen? Ik wens helemaal niemand iets toe. Dit zegt meer over jou dan over mij. Als er straks een topic over ziektes komt ga je dan ook degene waar je het niet mee eens bent dingen toewensen? Lekker he praten vanuit je emotie? Misschien moet je eens leren lezen. Het enige wat ik hier aangeef is dat de bewuste VVD'er constateert dat er een ongelijkheid is. Namelijk dat je als je werk hebt of in de ww zit je vrije dagen moet opbouwen en dat dit in de bijstand niet zo geregeld is.

Wat mij betreft ben je over een grens heengegaan. Op inhoud prima. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar wat mij betreft ben je iedere fatsoensgrens over gegaan Leo! Ik heb dan ook geen enkele respect voor mensen die een ander ellende toewensen.

Zemelaar zei:
Durashift zei:
..... regels zijn strikt en de tegenprestatie wordt al gevraagd in de vorm van plichten (sollicitatie, melden etc..)

Hoeveel tijd is dat nou, solliciteren en melden? Hoeveel uur ben je daar nou per dag/per week mee bezig?

Tja, hoeveel tijd zijn taakstraf uitvoerenden etc. nou daadwerkelijk aan het schoffelen in het plantsoen of vuil aan het prikken?
Dat gaat ook op z'n elven dertigste.

Zemelaar zei:
Wilders heeft recht op bescherming via de Grondwet. Hij is politicus en moet vrij kunnen spreken. Dat noemen ze democratie. De keerzijde is dat de samenleving daar de ruimte voor moet bieden. Bescherming indien nodig. Wij als samenleving hebben daar voor gekozen. Is zijn recht. Klaar. Punt.

Sociale zekerheid is ook een democratisch verworven recht, waar misschien nu, door 'democratische' besluitvorming wat anders besloten wordt, in de plichten sfeer.

Altijd zo'n mooi woordgebruik 'wij al samenleving' .. Kom op, IK heb niet voor Wilders gekozen en ik zou graag een legaal instrument hebben om die verkwisting van gemeenschapsgeld, door hem, aan banden te leggen. Zijn beweging is nota bene formeel nog altijd een 'one man' show. Hoezo democratisch?

Wel de 'lusten' van democratie proeven maar de lasten niet willen aangaan (ledenpartij, mindering van invloed, geen slachtofferschap kunnen voeren). Zo beschouwd vind ik dat hij, in gedrag op dat punt, niet veel meer is dan een bepaalde groep bijstandstrekkers (onderwerp in deze discussie) in onze samenleving.

Durashift zei:
Zemelaar zei:
Durashift zei:

Tja, hoeveel tijd zijn taakstraf uitvoerenden etc. nou daadwerkelijk aan het schoffelen in het plantsoen of vuil aan het prikken?
Dat gaat ook op z'n elven dertigste.

Zemelaar zei:

Sociale zekerheid is ook een democratisch verworven recht, waar misschien nu, door 'democratische' besluitvorming wat anders besloten wordt, in de plichten sfeer.

Altijd zo'n mooi woordgebruik 'wij al samenleving' .. Kom op, IK heb niet voor Wilders gekozen en ik zou graag een legaal instrument hebben om die verkwisting van gemeenschapsgeld, door hem, aan banden te leggen. Zijn beweging is nota bene formeel nog altijd een 'one man' show. Hoezo democratisch?

Wel de 'lusten' van democratie proeven maar de lasten niet willen aangaan (ledenpartij, mindering van invloed, geen slachtofferschap kunnen voeren). Zo beschouwd vind ik dat hij, in gedrag op dat punt, niet veel meer is dan een bepaalde groep bijstandstrekkers (onderwerp in deze discussie) in onze samenleving.
Ondanks dat ik mij niet kan vinden in de ideeën en denkbeelden van Wilders en sommige opmerkingen verwerpelijk vind ben ik wel van mening dat hij wel degelijk beschermd dient te worden tegen het gevaar van 'bovenaf'. Dat heeft niets met democratie te maken maar alles met beschaving.

Precies, en dat is de bijstand ook, ook voor mensen die er, in de ogen van velen, met de pet naar gooien en profiteren..

Wilders is, voor mij, op een punt gekomen dat hij niet anders kan doen dan dat wat ie al 10 jaar doet om zijn 'leven in een bepaalde schijnwerper' in stand te houden..

Precies ook dat wat menig bijstandstrekker doet, sommigen bewust maar velen hebben, naar mijn mening, ook niet het inzicht om in hun dagelijks handelen te zien dat wat er fout gaat.

Laat er geen misverstand over bestaan ik twijfel niet aan het bestaansrecht van de bijstand. Alleen dient het wel te werken waarvoor het bedoeld is. Namelijk een vangnet constructie en moet alles er op gericht zijn iemand weer deel te laten nemen aan het arbeidsproces. En als verplichte arbeid daar een bijdrage aan kan leveren dan heeft dat mijn steun.

Daar kan ik het ook mee eens zijn, een vangnet om weer uit te komen. Alleen, dat zal voor 100% van de mensen die het nodig hebben, niet zo zijn helaas.

Voorkomen moet ook worden dat de verplichte arbeid een wassen neus wordt.. Arbeid die wel verricht wordt maar geen kans biedt op structureel werk. Iets als de Melkert baan van vroeger?

Een, mijn inziens, goed voorbeeld van herverdeling van werk richting de kansarmen is onderstaand voorbeeld.
Bezuiniging op het één (OV lijnen / haltes) leidt tot aanpak van het ander (toch mobiel houden van ouderen -langer thuiswonen-;))..
Vraag is wel, qua werkaanbod en besparing op uitkering of 1+1 meer dan 2 wordt..

https://www.at5.nl/artikelen/127117/groene-taxiwagentjes-van-gogo-nieuw-west-de-weg-op?utm_campaign=at5+nieuws&utm_medium=feed&utm_source=at5

Durashift zei:
Altijd zo'n mooi woordgebruik 'wij al samenleving' .. Kom op, IK heb niet voor Wilders gekozen.....

En ik niet voor een dochter en schoonzoon die niks uitvreten. Maar op een gegeven moment wel twee auto's op hun naam. Een Riviera Maison kast. Een krabpaal voor de katten van 100 euro nogwat.

Ik geef het toe, doordat het nu in mijn persoonlijke leven heel dichtbij komt, is mijn mening over de bijstand sterk gekleurd.

Wel ben ik blij dat ik mijn schizofrene zoon wel financieel steun. En mijn dochter en schoonzoon niet. Ik betaal niet voor de krabpaal, een Riviera Maison kast en twee auto's.

Helemaal besodemieterd.

michel1975 zei:

@michiel1975,
Oh we gaan het op de man spelen? Ik wens helemaal niemand iets toe. Dit zegt meer over jou dan over mij. Als er straks een topic over ziektes komt ga je dan ook degene waar je het niet mee eens bent dingen toewensen? Lekker he praten vanuit je emotie? Misschien moet je eens leren lezen. Het enige wat ik hier aangeef is dat de bewuste VVD'er constateert dat er een ongelijkheid is. Namelijk dat je als je werk hebt of in de ww zit je vrije dagen moet opbouwen en dat dit in de bijstand niet zo geregeld is.

Wat mij betreft ben je over een grens heengegaan. Op inhoud prima. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar wat mij betreft ben je iedere fatsoensgrens over gegaan Leo! Ik heb dan ook geen enkele respect voor mensen die een ander ellende toewensen.

Heeft niets met een fatsoensgrens overschrijden te maken. Wat jij overigens wél doet, lees de forumregels maar eens goed, met name puntje 3. Dus daar moest jij mij maar niet op aanspreken.

Wat ik slechts aangeef is dat enige 'ervaringsdeskundigheid' jou wellicht goed zou kunnen doen gezien je totale gebrek aan empatisch vermogen voor je medemens. Waar ik overigens niet mee suggereer dat er geen eisen aan het ontvangen van bijstand mogen worden gesteld. Strenge zelfs.

@michiel1975,

Nou, de term 'van ons belastinggeld' is toch een redelijk ingeburgerd begrip. Iedereen gebruikt het weleens.

Het gaat mij niet om de exacte woorden, maar om de toon Zemelaar. Hij spreekt over 'mijn' geld, en dat is het niet. Het is idd ONS belastinggeld. Van de gemeenschap dus. Maar met name de toon dat alle bijstandsgerechtigden feitelijk profiteurs zijn die met de zweep de arbeidsmarkt opgejaagd moeten worden.

Zij die genadebrood - wat bijstand in deze discussie kennelijk is - eten, hebben kennelijk geen recht op levensgeluk. Moeten er continu aan worden herinnerd dat zij slechts kunnen bestaan op basis van de goedertierenheid van ons, de beter gefortuneerden. Dat zij op onze zak leven.

Wel, dat is imho niet zo. Zij worden terecht ondersteund door een beschaafde gemeenschap. Een gemeenschap die scherp let op hen die wél onterecht profiteren van de bijstand en hen terecht aanspreekt op hun kunnen en tegenprestaties vraagt. Maar ook hen waar arbeid geen optie is met rust laat en hen het gevoel geeft er te mogen zijn zonder er constant er aan herinnert dat ze genadebrood eten.

Michiel trekt de vergelijking met het toewensen van ziekten aan iemand. Laat dat nu nét één van de redenen zijn dat mensen in de bijstand terecht komen. Laat hen met rust. Daar draag ik met mijn belastingformulier graag aan bij.

Vakantie is geen eerste levensbehoefte. Als je het niet gaat ivm sollicitatie-plicht, dan ga je maar niet.

Ik zou zelfs voor verplichte arbeid zijn voor de overheid. Bv, wat nu met chemicaliën doodgespoten wordt op straat kan best door uitkeringsgerechtigden gedaan worden met een krabber. Ik ken een WAO'er die dat nu zwart bij een hovenier doet. Afgekeurd voor zijn rug... O ja en vragen of zijn volgende auto op mijn naam mag staan, want 10K zwart uitgeven aan een auto kan voor problemen zorgen.

Indianenverhaal. Een WAO'er kan gewoon 10k uitgeven aan een auto, komt geen heisa van. Toch rugbelastend werk doen? Herkeuren die hap.

Zemelaar zei:
Aras zei:
Vakantie is geen eerste levensbehoefte. Als je het niet gaat ivm sollicitatie-plicht, dan ga je maar niet.

My man!(y)
Kijk maar uit straks wenst Leo'tje je nog de bijstand in. Want het is de toon die de muziek maakt.... Toch Leo? Heb je lang moeten loeren voor je eindelijk een puntje had?

Lijkt me wel makkelijk hoor zo'n dubbele moraal. Stukjes uit de bijbel citeren als zij die genadebrood eten maar zelf iemand de ellende toewensen. Wat was ook al weer 1 van de 10 geboden? Luister Leo Je trekt wel een hele grote broek aan voor iemand die mij helemaal niet kent. En dus ook helemaal niet welke levenservaring ik heb danwel ontbeer.

michel1975 zei:
Zemelaar zei:
Aras zei:

My man!(y)
Kijk maar uit straks wenst Leo'tje je nog de bijstand in. Want het is de toon die de muziek maakt.... Toch Leo? Heb je lang moeten loeren voor je eindelijk een puntje had?

Lijkt me wel makkelijk hoor zo'n dubbele moraal. Stukjes uit de bijbel citeren als zij die genadebrood eten maar zelf iemand de ellende toewensen. Wat was ook al weer 1 van de 10 geboden? Luister Leo Je trekt wel een hele grote broek aan voor iemand die mij helemaal niet kent. En dus ook helemaal niet welke levenservaring ik heb danwel ontbeer.

michiel,

Oeps, je bent wel heel erg op je teentjes getrapt hè? Mij de maat nemen over fatsoen en zelf lekker de forumregels aan je laars lappen?

Je doet je best maar jongen.(y) Ik wens trouwens niemand iets slechts toe. Wel grappig dat jij bijstandsgerechtigden "in de ellende" vind zitten. Want als ik jou -ter lering ende vermaeck- eens een tijdje ervaring wil laten opdoen als bijstandsgerechtigde vat je zulks op als wens ik je alle ellende van de wereld toe gelijk aan de meest vreselijke ziektes.

Niets is minder waar mijn beste michiel. Het laat alleen maar zien dat jou keiharde opstelling naar mensen in de bijstand hen lot jou onverschillig laat. Dat mag, maar zegt wel iets over je mensbeeld. Wat natuurlijk ook jouw zaak is.

Bijzonder ook dat ik - in jouw ogen - jou persoonlijk wens te beledigen en jij vervolgens direct naar mijn niveau afdaalt. (althans het door jou veronderstelde niveau) Veel aanmoediging heb je daarvoor niet nodig kennelijk. ;) Duidelijk heb je last van oud zeer. :cry: Dat vind ik sneu voor je.

On topic;
Ik ben het eens dat vakantie voor werkgeschikte bijstandsgerechtigden op gelijke wijze wordt behandeld als de "reguliere" werkloze. Maar zij waarvan objectief kan worden vastgesteld dat zij gewoon niet meer kunnen werken moeten de ruimte krijgen te gaan en staan waar ze willen en nog kunnen. Een tegenprestatie vind ik dan niet nodig.

Hoe oud zullen deze drie zijn?

Hadden ze nou écht verwacht dat niemand hier aanstoot aan zou nemen.

Blijf het vreemd vinden hoe weinig sommige mensen nadenken. En dat op die leeftijd. Ongelofelijk.

Ik wel. Ik verbaas me juist iedere dag een beetje meer.

Hoe dom sommige mensen soms nog zijn. En leeftijd geeft geen sluitende garantie.
Over het algemeen hoe ouder hoe verantwoordelijker. Maar deze drie docenten bewijzen het tegendeel.

Ben je dan onnozel? Of obstinaat, recalcitrant, provocerend?

Ik snap het niet.

michel1975 zei:
Zemelaar zei:
Aras zei:

My man!(y)

michiel,

Oeps, je bent wel heel erg op je teentjes getrapt hè? Mij de maat nemen over fatsoen en zelf lekker de forumregels aan je laars lappen?

Je doet je best maar jongen.(y) Ik wens trouwens niemand iets slechts toe. Wel grappig dat jij bijstandsgerechtigden "in de ellende" vind zitten. Want als ik jou -ter lering ende vermaeck- eens een tijdje ervaring wil laten opdoen als bijstandsgerechtigde vat je zulks op als wens ik je alle ellende van de wereld toe gelijk aan de meest vreselijke ziektes.

Niets is minder waar mijn beste michiel. Het laat alleen maar zien dat jou keiharde opstelling naar mensen in de bijstand hen lot jou onverschillig laat. Dat mag, maar zegt wel iets over je mensbeeld. Wat natuurlijk ook jouw zaak is.

Bijzonder ook dat ik - in jouw ogen - jou persoonlijk wens te beledigen en jij vervolgens direct naar mijn niveau afdaalt. (althans het door jou veronderstelde niveau) Veel aanmoediging heb je daarvoor niet nodig kennelijk. ;) Duidelijk heb je last van oud zeer. :cry: Dat vind ik sneu voor je.

On topic;
Ik ben het eens dat vakantie voor werkgeschikte bijstandsgerechtigden op gelijke wijze wordt behandeld als de "reguliere" werkloze. Maar zij waarvan objectief kan worden vastgesteld dat zij gewoon niet meer kunnen werken moeten de ruimte krijgen te gaan en staan waar ze willen en nog kunnen. Een tegenprestatie vind ik dan niet nodig.
Wederom lees je niet en haal je lukraak passages uit mijn berichten aan maar met jou in discussie gaan heeft geen enkele zin want er is geen sprake van een discussie maar het is een monoloog van jouw zijde. Een soort van verbale diarree. Want ingaan op je eigen hypocrisie doe je niet. En inderdaad in de bijstand zitten lijkt mij ellendig. Waar haal je trouwens de wijsheid vandaan dat mensen in de bijstand mij onverschillig laten? Dat maakt jouw eigen verknipte, pedante, dominante, en hypocriete gedachtengang er van. Dat toontje Leootje sla j maar lekker tegen je eigen vrouw aan.

Ik denk het ook. Hoe oud zullen ze zijn, die docenten? Jaar of dertig? Wat jonger, wat ouder.

En dan nog zo onnozel, dan nog zo naïef. Je zou je toch kapot schamen.

Qua uiterlijk zien ze er volwassen uit. Maar in hun gedrag zijn het nog pubers. Pubers die willen opvallen.
Ik denk ook dat de geestelijke pubertijd nog wel even doorgaat na je 20ste.

michel1975 zei:
michel1975 zei:
Zemelaar zei:
Aras zei:

My man!(y)

michiel,

On topic;
Wederom lees je niet en haal je lukraak passages uit mijn berichten aan maar met jou in discussie gaan heeft geen enkele zin want er is geen sprake van een discussie maar het is een monoloog van jouw zijde. Een soort van verbale diarree. Want ingaan op je eigen hypocrisie doe je niet. En inderdaad in de bijstand zitten lijkt mij ellendig. Waar haal je trouwens de wijsheid vandaan dat mensen in de bijstand mij onverschillig laten? Dat maakt jouw eigen verknipte, pedante, dominante, en hypocriete gedachtengang er van. Dat toontje Leootje sla j maar lekker tegen je eigen vrouw aan.

Michel, je hebt pb.

Het wordt me nu te onfris. Ik stel voor de overige forummers hiervan te vrijwaren.

Zemelaar zei:
Ik denk het ook. Hoe oud zullen ze zijn, die docenten? Jaar of dertig? Wat jonger, wat ouder.

En dan nog zo onnozel, dan nog zo naïef. Je zou je toch kapot schamen.

Qua uiterlijk zien ze er volwassen uit. Maar in hun gedrag zijn het nog pubers. Pubers die willen opvallen.
Ik denk ook dat de geestelijke pubertijd nog wel even doorgaat na je 20ste.

Het is het internet. Iedereen deelt alles met iedereen. In het pré internet tijdperk was dit onschuldig vermaak, nu ziet Jan en Alleman alles. Je zit als het ware in een glazen kooi en alles wordt opgeblazen. Privé en (verantwoordelijkheid) werk zijn niet meer gescheiden.

michel1975 zei:
michel1975 zei:
Zemelaar zei:
Aras zei:

My man!(y)

michiel,

On topic;

Michel, je hebt pb.

Het wordt me nu te onfris. Ik stel voor de overige forummers hiervan te vrijwaren.
Je hebt PB terug.

Terug
Bovenaan