Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Meeuw (RidlAvhL) zei:
Soloman zei:
Het is een beetje een Cubaans model, hoewel ik geen voorstander ben van het systeem Cuba, omdat daar geen democratie is. Democratie moet er wel zijn.

Op dit moment vind ik zorg en pensioen het grootste probleem. Net was weer op het nieuws dat gemeenten bezuinigen op zorg. Ik ben daar heel erg op tegen. Zorg is heilig. Moet je niet aankomen. Dat moet een basisrecht worden. En samen met een basisrecht hoort daarbij een betere regeling. Daarom wil ik de zorg loskoppelen van persoonlijk inkomen. En aan de andere kant strengere wetten.

De kosten van zorg moeten primair ten koste komen van de landsopbrengsten. Niet van de salarissen van mensen. Zo voorkom je voorkeursbehandeling. Ieder mens heeft recht op gelijke zorg. Vind ik.

Blijkbaar denkt een groot deel van de kiezers daar anders over. Hadden wij het niet over democratie :rolleyes:

Diezelfde kiezers betalen een flinke rekening per maand en eigen risico.
Veek kiezers zaten in het ziekenfonds voor 35 gulden per maand en zonder eigen risico.

Het is maar wat een kiezer stemt.

Ja, inderdaad, we hebben het over democratie.

Een democratie is ook niet ideaal. De stemmen van kiezers die geen enkel benul hebben van waar het overgaat wegen even zwaar als de stemmen van personen die heel bewust met kennis van zaken op een partij stemmen. Maar wat is het alternatief? Fascistische regimes zoals in Cuba, Venezuela, Rusland en China? Elk voordeel heb zn nadeel.

Nu is het ook zo dat zowel de sociale verzekeringen als de gezondheidszorg aan alle kanten door misbruik behoorlijk uitgewoond zijn.

Boppie zei:
Nu is het ook zo dat zowel de sociale verzekeringen als de gezondheidszorg aan alle kanten door misbruik behoorlijk uitgewoond zijn.

Denk dat het ook over de mentaliteit van mensen gaat. Wel duizenden € € uitgeven voor de televisie met extra abo's, de Libelle, auto en vakanties, maar geen geld willen uitgeven aan de eigen gezondheid.

Boppie zei:

Niet alleen dat, het is eigenlijk maatschappelijk heel breed, (o.a. woningcorporaties), dramatisch veel zaken blijken gevoelig voor corruptie en daarom vindt er ook corruptie plaats en, niet te vergeten, er vindt geen controle plaats, dus het escaleert ook nog, helaas. En dat alles ten koste van de doodgewone burger, die aan de lopende band staat, om het maar even eenvoudig uit te drukken.

Ik ben gewoon een voorstander van gelijke verdeling van primaire levensbehoeften. Wat daar boven op komt, moet iedereen zelf weten.

Ik heb trouwens wel dubbel gelegen destijds. Ik zat in het ziekenfonds (zou ik nou nog zitten) en mijn vrouw verdient flink, en die betaalde iets van 300 euro ziektekostenverzekering. Bij elkaar opgeteld waren we daarna goedkoper uit. Beiden betaalden we minder samen.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat dit soort zaken gelijkgetrokken worden.
Weet je hoeveel mensen hun ziektekostenpremie niet kunnen betalen? dat zijn er best veel.

Tja, als je prioriteit geeft aan de auto, smart-tv en vakanties, blijft er weinig over.

Las gisteren nog een aardige in de krant. Een moeder van een zoon van 16 klaagde dat zij niet eens geld had om de lekke band van de fiets van haar zoon te LATEN plakken. Wat een trut.

Bij mij in het dorp gooien ze er meteen neen nieuwe band in. € 35 of zo. Daar gaan ze niet eens plakken. Ik heb de banden van mijn fiets + voor Meeuwin + 3 kinderen zelf geplakt. Terwijl ik er niet echt handig in was. Moest vaak 2x gebeuren voordat het goed was. Maar als je je eigen banden niet plakt en klaagt dat je geen geld hebt om dat door een ander te laten doen spoor je niet. En die knul van 16? Wordt die soms ook opgeleid tot bijstandstrekker?

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Bij mij in het dorp gooien ze er meteen neen nieuwe band in. € 35 of zo. Daar gaan ze niet eens plakken. Ik heb de banden van mijn fiets + voor Meeuwin + 3 kinderen zelf geplakt. Terwijl ik er niet echt handig in was. Moest vaak 2x gebeuren voordat het goed was. Maar als je je eigen banden niet plakt en klaagt dat je geen geld hebt om dat door een ander te laten doen spoor je niet. En die knul van 16? Wordt die soms ook opgeleid tot bijstandstrekker?

Dat klopt, dat doen ze bij mij ook, maar ik heb geklaagd. Ik heb er verdorie een nieuwe fiets gekocht die ik regelmatig voor een beurt breng (ketting schoonmaken, versnelling en remmen afstellen etc).

Soloman zei:
Is 18 euro. Ik weet het, want het overkomt me wel eens. Daar ga ik zelf niet voor plakken.

Hier 19 Euro en dat weet ik omdat ik een paar maanden geleden gevallen ben met de fiets en ik daarna een lekke band kreeg en die moest laten maken door de fietsenmaker, omdat ik mijn rechter hand bezeerd had, de tientallen keren daarvoor in de afgelopen 50 jaar, heb ik de banden zelf geplakt, omdat ik dat een primaire taak vind voor mezelf.

Soloman zei:
Weet je hoeveel mensen hun ziektekostenpremie niet kunnen betalen? dat zijn er best veel.

Ik geloof dat er 300.000 mensen zijn die hun ziektekostenpremie niet betalen, of ze die niet kunnen bepalen, kan ik niet beoordelen, er zullen er wel vele zijn, denk ik zo.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Boppie zei:

Denk dat het ook over de mentaliteit van mensen gaat. Wel duizenden € € uitgeven voor de televisie met extra abo's, de Libelle, auto en vakanties, maar geen geld willen uitgeven aan de eigen gezondheid.

Tot boven het hoofd in de sh!t zeg maar...

Blijft idd de vraag waarom ze niet betalen. En waarom (de rest) het niet kan betalen? Zelfde verhaal bij de NHG. De gedwongen verkopen zijn voor 60% (2013) tot 70% (2012) het gevolg van scheidingen, dus niet door de recessie en inzakken van de huizenprijzen. Moet de samenleving daarvoor opdraaien?

Misschien moeten ze tegen zichzelf beschermd worden, net als in de schuldsanering. Of is het hard wat ik zeg?

Ik vind het ook oneerlijk hoor, ik betaal mijn rekeningen trouw, maar degenen die met opzet ziekenkostenpremies niet betalen, worden ook "gratis" behandeld in het ziekenhuis. Ik betaal mijn premie alleen maar om één ding: voor als ik het nodig heb. Maar ik ben niet het type om mijn schouders op te halen bij het zien van een rekening, van och, als ik niet betaal, is er ook niks aan de hand.

Dat is iets waar ik niet tegen kan.
Probleem is dat de premie het product is van een optelsom van alle ziektekosten, gedeeld door alle verzekerden.
Dus de betalende mensen draaien op voor de wanbetalers.

Daarbij laat ik even in het midden wat de reden is van wanbetaling. Daar zitten goede tussen, maar ik neem aan ook kwade.

Je kunt niet iedereen voorschrijven hoe zij hun geld moeten uitgeven. Maar je kunt wel mensen voor hun eigen gedrag laten opdraaien. Desnoods via de schuldsanering. Dan maar een paar jaar niet op vakantie. Maar gejank zoals over die band van een zoon van 16 irriteert mij mateloos. Dat soort mentaliteit moet eens worden aangepakt.

Ach...als je gezond bent, je zelf lekker rond kan komen en een dak boven je kop hebt...

Ik hoef niet iedere 2 jaar een nieuwe tv, of piepjonge auto`s, geen te dikke telefoon met te dik abonnement. Wij hebben dan buiten de hypotheek om geen schulden of leningen. Heerlijk. Iedere maand blijft er wat over om leuke dingen te kunnen doen of wat te kunnen kopen en we kunnen wat sparen. Als een van ons onverhoopt in de WW komt, dan is de situatie zo dat we het kunnen rooien.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Je kunt niet iedereen voorschrijven hoe zij hun geld moeten uitgeven. Maar je kunt wel mensen voor hun eigen gedrag laten opdraaien. Desnoods via de schuldsanering. Dan maar een paar jaar niet op vakantie. Maar gejank zoals over die band van een zoon van 16 irriteert mij mateloos. Dat soort mentaliteit moet eens worden aangepakt.

Helemaal mee eens. Daar moet een knop om. Koop een plakset en doe het zelf. Gaat vlotter dan erover klagen.

@Solo: Probleem is dat de premie het product is van een optelsom van alle ziektekosten, gedeeld door alle verzekerden.

Helemaal mee eens. En ik ben ook niet 'blij' met het huidige systeem. betaal voor 3 personen de volle premie en ben elk jaar ook nog eens mijn eigen risico gegarandeerd kwijt (pilletjes à € 90 per 2 maanden die ik de rest van mijn leven moet slikken). Betaal ook nog eens € 55 per maand voor de sportschool waar ik om medische reden naar toe moet (wordt niet door de verzekering betaald). Dus mijn medische kosten zijn behoorlijk hoog. Maar moeten anderen dat dan betalen :confused: Het is toch mijn lichaam en niet dat van de buurman?

Het bewustzijn komt als ze uit huis gaan, dat ze voor zichzelf moeten gaan zorgen. Als je financien dan niet goed plant, ga je vroeg of laat op je bek, dat is niet leuk, maar je leert er wel van. (zoals ik).

Ik vind juist dat een zorg collectief behoort te zijn. Iedereen draagt zijn steentje bij om voor het volk een goede zorg te garanderen.

Hier een die diabetes heeft (mijn vrouw). Overstappen qua basisverzekering geen probleem, aanvullend daarentegen.....

Iedereen betaalt naar loon een percentage mee. Maar daarnaast geen toeslagen of eigen risico meer.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
@Solo: Probleem is dat de premie het product is van een optelsom van alle ziektekosten, gedeeld door alle verzekerden.

Helemaal mee eens. En ik ben ook niet 'blij' met het huidige systeem. betaal voor 3 personen de volle premie en ben elk jaar ook nog eens mijn eigen risico gegarandeerd kwijt (pilletjes à € 90 per 2 maanden die ik de rest van mijn leven moet slikken). Betaal ook nog eens € 55 per maand voor de sportschool waar ik om medische reden naar toe moet (wordt niet door de verzekering betaald). Dus mijn medische kosten zijn behoorlijk hoog. Maar moeten anderen dat dan betalen :confused: Het is toch mijn lichaam en niet dat van de buurman?

Dit is wat wanbetalers, die dat met opzet doen, niet doorhebben:
Ze halen een lange vinger op naar de overheid, de gezaghebbenden en de verzekeringsmaatschappijen.

Dat denken ze.

Ze weten alleen niet dat die er niet echt mee zitten, want het geld komt van degenen die wel betalen.
Ze denken dat ze de overheid mee hebben. Is niet waar. Ze hebben de goede mensen er mee.

Boppie zei:
Ach...als je gezond bent, je zelf lekker rond kan komen en een dak boven je kop hebt...

Ik hoef niet iedere 2 jaar een nieuwe tv, of piepjonge auto`s, geen te dikke telefoon met te dik abonnement. Wij hebben dan buiten de hypotheek om geen schulden of leningen. Heerlijk. Iedere maand blijft er wat over om leuke dingen te kunnen doen of wat te kunnen kopen en we kunnen wat sparen. Als een van ons onverhoopt in de WW komt, dan is de situatie zo dat we het kunnen rooien.

Heel verstandig! Die telefoons zijn een verhaal apart. Ik betaal € 9 per maand voor mijn abo, inclusief 500 MB internet. Maak ik nooit op. En een goedkope Samsung waar ik zeker 4-5 jaar mee doe. Lees dan over kinderen die geen rooie cent hebben maar wel € 70 of meer per maand uitgeven voor hun mobieltje en dan ook meteen de nieuwst ifoon 6 of zo moeten hebben (en volgend jaar de 7). Zijn dat de toekomstige wanbetalers voor de zorgverzekering?

Oh ja, die telefoon gaat nog op de zaak ook. Maar waarom zou je meer uitgeven dan nodig is?

Ik heb een poos bij een autodealer gewerkt. Komen er mensen binnen die 9000 euro kunnen lenen.

Ze kopen een auto van 8000 euro, en dan gaat het mis. Die 1000 euro kunnen ze extra uitgeven aan optie`s. Die is "over".

Ik vind eigenlijk dat het bijna niets kost. Ben overal bereikbaar, bel 1 of 2 keer per dag als het nodig is, kan met vrienden whatsapppen voor niets, kan internetten buiten de deur en op vakantie ook nog (vaak gratis) mijn emailverkeer onderhouden. Als dat € 200 per maand zou kosten in plaats van € 9 zou ik het nog doen.

Soloman zei:
Ik vind het ook oneerlijk hoor, ik betaal mijn rekeningen trouw, maar degenen die met opzet ziekenkostenpremies niet betalen, worden ook "gratis" behandeld in het ziekenhuis. Ik betaal mijn premie alleen maar om één ding: voor als ik het nodig heb. Maar ik ben niet het type om mijn schouders op te halen bij het zien van een rekening, van och, als ik niet betaal, is er ook niks aan de hand.

Dat is iets waar ik niet tegen kan.

Ik ook niet. Is een soort van erekwestie voor mijzelf. Voor mijn geweten. Ik kan mezelf niet in de spiegel kijken, als ik eerst wel iets wil ( bijvoorbeeld een aannemer die een slot in de deur zet ) maar er vervolgens niet direct voor wil betalen. Dat is mijn innerlijke rechtvaardigheid die dan opspeelt.

Die man wil ook gelijk zijn geld. Net als ik bij mijn baas. Ik wil ook iedere maand mijn salaris. Dat wil die aannemer ook. Zo denk ik.

Komt misschien omdat ik zoon van een voormalig aannemer ben. En dus die kant ook heb gezien. Hoe mijn vader financieel soms problemen kreeg omdat de klanten niet of laat betaalden. Ik heb de keerzijde gezien.

Soloman zei:
Diezelfde kiezers betalen een flinke rekening per maand en eigen risico.
Veek kiezers zaten in het ziekenfonds voor 35 gulden per maand en zonder eigen risico.

Maar waarschijnlijk ook met een veel lager netto loon. Ik betaal idd ook veel meer voor mijn zorg. Of voor mijn energie.
Maar mijn salaris is net zo hard meegestegen.
En daar hoor je nooit iemand over. Wel zeuren over dat alles duurder wordt. Maar je gestegen loon verzwijgen. Zo kan ik ook een discussie voeren.

Ben ik niet met je eens (je opmerking, zo kan ik ook discussie voeren). Het steeg plotseling van een premie van volgens mij 39 euro naar 110 euro.
De premie is nog steeds ongeveer hetzelfde, maar ik de wijziging toen vind ik nog steeds erg oneerlijk.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Ik vind eigenlijk dat het bijna niets kost. Ben overal bereikbaar, bel 1 of 2 keer per dag als het nodig is, kan met vrienden whatsapppen voor niets, kan internetten buiten de deur en op vakantie ook nog (vaak gratis) mijn emailverkeer onderhouden. Als dat € 200 per maand zou kosten in plaats van € 9 zou ik het nog doen.

Dan zou ik toch afhaken....abonnement van 40 euro vind ik al veel....daar wordt die gratis telefoon ook van betaald.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
De gedwongen verkopen zijn voor 60% (2013) tot 70% (2012) het gevolg van scheidingen, dus niet door de recessie en inzakken van de huizenprijzen.

Hoe weet je dat? Ze kunnen toch ook zonder baan komen te zitten, met alle gevolgen van dien (waardoor het huis verkocht moet worden)? Geen baan hebben kan ook gevolgen hebben voor de relatie en de verdere financiële omstandigheden. Het hebben van geld/middelen of het ontbreken daarvan is vaak bepalend voor een relatie.

Premie steeg idd behoorlijk. Maar mijn loon toen ook. Per sado is mijn koopkracht zeker niet gedaald.

Verwijzing naar "discussie voeren" was algemeen bedoeld. Mensen klagen vaak over dat alles duurder wordt. Maar verzwijgen hun net zo hard meegestegen salaris.

Mijn loon niet.
Ik heb toen niet gezeurd, want ik kon prima rondkomen,
maar de realiteit is er wel. Ik kon het hebben, maar ik kan me voorstellen dat er mensen waren die daardoor in de problemen kwamen.

Dat je in de problemen komt als een pakkie shag verhoogd wordt van 5 euro naar 30 euro, ok, eigen schuld, maar dit kan echt niet op een basisrecht als gezondheidszorg, absoluut niet.

Boppie zei:
Meeuw (RidlAvhL) zei:

Dan zou ik toch afhaken....abonnement van 40 euro vind ik al veel....daar wordt die gratis telefoon ook van betaald.

Ik heb vroeger nog zo'n giga autotelefoon gehad van een paar duizend gulden. Weet niet meer wat een abonnement kostte, maar zal ook wel een paar honderd gulden per maand zijn geweest (?). Vond ik toen het geld meer dan waard (voornamelijk zakelijke gesprekken). Nu neem ik de telefoon niet eens meer op als ik in de auto wordt gebeld.

Boppie zei:
Die heb ik niet meegemaakt, ik was toen (2000) de man met mijn prepaid Motorola met klepje.

Die ken ik nog. Maar ik koos toen voor een Panasonic. Kon je nog een dingetje aan vast klikken om foto's te maken. Ligt hier nog ergens.

En, zijn er al forummers die juichend taart hebben besteld omdat ze volgend jaar 300 tot 700 euro extra aan belastingen mogen afdragen wegens een nalatigheidje van onze betrouwbare overheid? Geld stinkt toch, dat moet je als hardwerkende burger niet willen hebben. Weg ermee!

:(

Gemiddeld €150,- kennelijk, "enkele tientjes tot €300,-". €700,- is voor degenen die een hogere bonus hebben ontvangen dan dat zij aan vast salaris hebben. Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die paar honderd euro daar niet echt een probleem zullen vormen.

Zemelaar zei:
Maar waarschijnlijk ook met een veel lager netto loon. Ik betaal idd ook veel meer voor mijn zorg. Of voor mijn energie.
Maar mijn salaris is net zo hard meegestegen.
En daar hoor je nooit iemand over. Wel zeuren over dat alles duurder wordt. Maar je gestegen loon verzwijgen. Zo kan ik ook een discussie voeren.

Het is pure noodzaak dat het loont stijgt omdat je anders niet meer rond kunt komen. Ik dacht vroeger altijd, naïef als ik ben, dat naarmate je meer ervaring krijgt en doorgroeit in het bedrijf waar je werkt, je financieel meer armslag zou krijgen omdat je meer gaat verdienen. Dat zal voor een deel van de werknemers misschien wel gelden, maar voor de meesten geldt dat ze blij mogen zijn met een stijging die gelijke tred houdt met de inflatie. Loonsverhoging is pure noodzaak om financieel niet te verzuipen. En veel mensen gaan er ondanks verhoging van hun loon wat netto besteedbaar inkomen betreft flink op achteruit.

R-W zei:
Gemiddeld €150,- kennelijk, "enkele tientjes tot €300,-". €700,- is voor degenen die een hogere bonus hebben ontvangen dan dat zij aan vast salaris hebben. Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die paar honderd euro daar niet echt een probleem zullen vormen.

Hopelijk blijft het voor de normale burger bij een paar tientjes. Lang niet iedereen is in de positie om 300 euro of meer op te hoesten voor onverwachte heffingen. Het is ook geen geld dat je extra hebt overgehouden t.o.v. voorgaande jaren, het is gewoon een extra heffing op de heffing die er al was.
Maar Nederland zal het wel weer gaan slikken.

Gelukkig weten we nu wel waar Nederland de naheffing van Brussel van gaat betalen.

Hangt helemaal af van het percentage dat die 'normale burger' aan belasting betaalt. Verder dom onderbuik gewauwel...

R-W zei:
Hangt helemaal af van het percentage dat die 'normale burger' aan belasting betaalt. Verder dom onderbuik gewauwel...

Bedankt. Je mag best aangeven dat je het niet met me eens bent maar gelieve je van dergelijk commentaar te onthouden.

the Fox zei:
R-W zei:

Bedankt. Je mag best aangeven dat je het niet met me eens bent maar gelieve je van dergelijk commentaar te onthouden.

Graag gedaan, beetje boe-roepen zonder te hebben gelezen waarover het gaat, schiet lekker op.

@R-W:
Ik weet niet waar je opmerking op slaat: Of op de naheffing zelf (die trouwens goed is uitgelegd) of op onze reacties.
Als het het laatste betreft sluit ik me aan bij Fox. Domme vragen en domme antwoorden bestaan niet. Gewauwel? Beetje ongenuanceerd vind ik.
Laat iedereen hier gewoon praten maar speel niet op de man.

@solo, 'onze reacties'? Jouw laatste reactie gaat over een telefoon-met-klepje. Gaat over Fox' opmerkingen over 'juichend taart bestellen', 'iedereen moet €300,- - €700,- extra betalen straks', 'geld stinkt toch...' enz.

Ja, en, wat dan nog? Als Fox dat vindt, moet hij dat zelf weten. En als ik het over klepjes wil hebben, moet ik dit ook zelf weten. Hooguit kun je zeggen: please, stay on-topic. Maar opmerkingen als gewauwel, sorry, daar heb ik een hekel aan. Alsof jij zo goed bent. (ja sorry, maar nu leg ik wel de bal terug).

Trouwens, even on-topic, die naheffing schijnt te gaan over extra's die je boven je normale inkomen krijgt. Nee, geen kledingvergoeding of zo, maar bonussen etc.

Men heeft het over 6 miljoen mensen. Zes miljoen!!!
Zes miljoen hebben bonussen gehad. Negen miljoen werken, dat is twee-derde!
Ben ik nou minvermogend of zo dat ik nooit een bonus krijg?

Moet hij idd zelf weten maar daar mag dan op gereageerd worden toch?

En ook voor jou, het gaat niet alleen over bonussen maar ook over vakantiegeld en eindejaarsuitkering. M.n. vakantiegeld zal voor het grootste gedeelte gelden, denk je niet?

Voor sommigen gaat het volgens Wiebes om enkele tientjes, en in uitzonderlijke gevallen kan het bedrag oplopen tot 700 euro. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die een bonus hebben die hoger is dan hun vaste salaris.

De naheffing geldt voor mensen die vakantiegeld of een bonus of eindejaarsuitkering ontvangen, en is het gevolg van afspraken die het kabinet in het herfstakkoord maakte met oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.
https://nos.nl/artikel/716131-naheffing-gemiddeld-150-euro.html

R-W zei:
Moet hij idd zelf weten maar daar mag dan op gereageerd worden toch?

En ook voor jou, het gaat niet alleen over bonussen maar ook over vakantiegeld en eindejaarsuitkering. M.n. vakantiegeld zal voor het grootste gedeelte gelden, denk je niet?

dan ben ik inderdaad ook de klos.

Het gaat dus hier om het bijzondere belastingtarief.

Terug
Bovenaan