Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Zemelaar zei:
En om die te krijgen moet je nadenken. En niet uit emotie handelen. Emotie is niet stabiel. Met als gevolg onstabiel handelen. Dan komt die zekerheid en stabiliteit er nooit.

Wat ik zei, nuchtere Fries.

Want koppigheid en scepsis is ook emotie. Daar lijdt ook driekwart Nederland aan.

Als iedereen er zo over dacht was er weinig terechtgekomen van de voortplanting van de mens, waren er geen romans verschenen, waren er geen mooie modellen auto's geweest en waren we nooit op de maan geweest.

Klopt. Maar ook geen stabiliteit. Geen zekerheid. Het was met één enkele generatie voorbij geweest.

Punt is natuurlijk dat je een evenwicht moet vinden tussen emotie en gezond verstand. Maar dat had de goede lezer toch wel begrepen, mag ik hopen. Ik hoef toch niet alles voor te kauwen.:p

Want ik hoef toch niet voor te kauwen, dat een bijstandsmoeder onder de armoedegrens weinig opheeft met geld doneren voor een reis naar de maan?

Die zal niet zeggen, doe mij maar 100 euro in de maand minder om het ruimtevaartprogramma mede te helpen financieren.:LOL:

the Fox zei:
Zemelaar zei:
En nog een tip, koop van alledaagse gebruiksgoederen aanbiedingen. Net zoveel tot je je kan redden totdat datzelfde spul weer in de aanbieding komt.

Ik heb 20 tubes tandpasta in de kast liggen. Nu nog drie doosjes Frontline tegen vlooien bij katten. Nog zes 20 kg zakken grit voor de katten.

Dan ligt er een boel dood kapitaal bij jou in de kast. Niet iedereen kan zich dat veroorloven.
Als iets op dreigt te raken en het is in de aanbieding, dan koop ik het. En dan in twee- of drievoud, maar niet in twintigvoud. Dan is mijn budget voor die week opgegaan alleen aan tandpasta.

Jouw benadering is daarin significant anders dan die van mij. Jij zegt dood kapitaal. Ik zeg "weer een probleem opgelost". Weer iets afgevinkt. Ik hoef mij de komende tijd niet meer druk te maken om tandpasta. Om grit. Om Listerine. Om gel. Om sokken. :)

Heb een jaar of wat geleden in de aanbieding bij de Hema wel 40 paar sokken gekocht. Was even een extra uitgave. Maar nog niet dramatisch trouwens. Maar ik hoef mij tot mijn dood niet meer druk te maken om sokken.:)

Is toch weer een probleem, hoe klein ook, uitgeschakeld. Toch weer een puntje waar ik me de komende tijd niet druk om hoef te maken. Geen stress om sokken. Om wc papier. Om grit. De lijst is eindeloos.

Zie je hoe ik denk. Ik denk lange termijn. En ik denk probleem(pjes) uitschakelen. Afvinken.

Bij mijn geen druppel die de emmer doet overlopen. Omdat ik alle druppels afvink. Oplos.

Veel mensen verzinken in al hun kleine probleempjes. In al hun kleine druppeltjes. Ze moeten nog dit. Ze moeten nog dat. Het hoopt zich op. En dan wordt het een hele emmer vol. Een berg. Allemaal onbenulligheden wordt ooit een berg. En dan word je gek. Afvinken die hap.

En daarin gaan dagelijkse zaken wel voor natuurlijk. Het kan niet zo zijn dat ik vier keer per jaar op vakantie ga, maar dat de kachel in de winter niet brandt. Of dat ik wc papier bij de buren moet bietsen.

Primaire zaken eerst. Wat overblijft is for fun. Of herinvesteren. Extra aflossing hypotheek betaalt zich immers terug. Sneeuwbal.

Ik hoop oprecht dat iemand hier iets aan heeft. En niet altijd en eeuwig met scepsis en koppigheid reageert. Zet die emotie eens opzij. En reageer inhoudelijk. Misschien kan ik er ook nog wat van leren. Worden we alleen maar beter van. Heeft iedereen wat aan. Het is Hema tijd. Goedemiddag.

R-W zei:
Meeuw (RidlAvhL) zei:
Aras zei:
Zemelaar zei:
Nu nog drie doosjes Frontline tegen vlooien bij katten.
Auw, verkeerde merk.

Is dat voor honden ook het verkeerde merk? (moet trouwens ook tegen teken werken)

Yep, liever Advantix of, nieuw, Bravecto.
Bravecto is een tablet. De teek moet eerst hechten, bloed zuigen en gaat na 8 uur dood. Deze kan dan ziektes overbrengen. Advantix is teekafwerend, de teek sterft als hij op de vacht komt.

@R-W zit je in deze handel?

Zemelaar zei:
the Fox zei:
Zemelaar zei:
En nog een tip, koop van alledaagse gebruiksgoederen aanbiedingen. Net zoveel tot je je kan redden totdat datzelfde spul weer in de aanbieding komt.

Ik heb 20 tubes tandpasta in de kast liggen. Nu nog drie doosjes Frontline tegen vlooien bij katten. Nog zes 20 kg zakken grit voor de katten.

Dan ligt er een boel dood kapitaal bij jou in de kast. Niet iedereen kan zich dat veroorloven.
Als iets op dreigt te raken en het is in de aanbieding, dan koop ik het. En dan in twee- of drievoud, maar niet in twintigvoud. Dan is mijn budget voor die week opgegaan alleen aan tandpasta.

Jouw benadering is daarin significant anders dan die van mij. Jij zegt dood kapitaal. Ik zeg "weer een probleem opgelost". Weer iets afgevinkt. Ik hoef mij de komende tijd niet meer druk te maken om tandpasta. Om grit. Om Listerine. Om gel. Om sokken. :)

Is 'afvinken' niet een bepaald 'excuus' voor een een bepaalde vrees tot 'druk maken'...
Er zit iets dwangmatig in, Zemelaar..

Ik heb ook een tube gel op voorraad.. wat komt doordat het 1+1 gratis was bij de Etos, van mijn favo merk.. Ben er toen express voor heen gegaan..
Ik zal echter niet 10 tubes kopen.. simpelweg om dat wat the Fox aangeeft..

Aanbiedingen zijn leuk, zolang je er zelf actief en nuttig gebruik van maakt.. Dus.. zoek de AH Bonus aanbieding die óók nog net op de datum is en dus 35% afprijzing kent.. Helaas zie je dat steeds minder..:(

Bij toiletpapier probeer ik wel van 'aanbieding naar aanbieding' te kopen.
Ik koop dat bij de Trekpleister of Kruidvat.. 8 rollen, 3 laags, € 1,99 is, voor 3 laags, nog altijd het voordeligst (wit papier).
Er zijn acties dat er 3 pakken voor 5 euro zijn. 1 euro 'verdiend'..

Trekpleister en Kruidvat wisselen die actie af.. heb ik het nodig en zit de actie niet bij de Kruidvat, die week, dan loop ik er wel voor door naar de Trekpleister (als dat kan) om daar te kijken..

Ik heb het weer nodig.. ben alleen de actie al een tijdje niet tegengekomen..
Wat dan wel sneu is, want als ik het morgen koop en het is volgende week in de aanbieding.. koop ik er toch niet 3 bij..

Zemelaar zei:
Heb een jaar of wat geleden in de aanbieding bij de Hema wel 40 paar sokken gekocht. Was even een extra uitgave. Maar nog niet dramatisch trouwens. Maar ik hoef mij tot mijn dood niet meer druk te maken om sokken.:)

1 paar per jaar? :)

Ik heb ook een gigantische voorraad (nieuwe) sokken, ja, ook van de hema, en (nieuwe) onderbroeken. Grootverbruik.
Tja, dat wast natuurlijik heel erg veel, logisch, slijt enorm. En het is niet duur.

Ik heb laatst 4 paar gekocht, in een bundel, bij TerStal. Was ook korting..
Ik heb het liefst per paar een verschillend design.. makkelijk op het droogrek.. ;)
Is altijd duurder dan unisex kleur..

Ik ga toch geen 12 euro voor een zak grit betalen als het in de aanbieding 7,50 is? Idem dito voor de gel, het toiletpapier, de sokken, de tandpasta, de listerine etc etc etc. Heeft niks met 'druk maken' van doen. Maar alles met zonde van het geld vinden. Geld is een kostbaar iets. Weggooien doe je niet. Uiteraard.

En om de tijd tussen de aanbiedingen te overbruggen moet je groot inkopen. En dat vergt GEEN extra geld. Want dat geld heb je al die maanden ervoor immers al uitgespaard. Op de aanbiedingen van toen.
Alleen in het allereerste begin vergt het een eenmalige extra uitgave. Dat is je investering op je latere rendement. Kosten gaan immers voor de baten uit.

Bovendien heb ik een voorraad om de behoefte geborgd te hebben. Zie het als de jaarlijks de premie voor de auto verzekering betalen. Daar hoef ik het hele jaar niet aan te denken. Ik hoef de rest van mijn leven niet meer aan sokken te denken.
Mocht ik ooit in de problemen komen, zullen sokken nooit de spreekwoordelijke druppel zijn. :)

Dat is toch legitiem?:confused:

Je gaat toch geen mogelijke problemen creëren die je op mijn manier kunt voorkomen?

Want dat hoor ik vaak om me heen. Ik moet nog grit, ik moet nog tandpasta, ik moet nog sokken, ik moet nog listerine, ik moet nog toiletpapier. Vul zelf de voorbeelden maar in.

Dan is het toch verrekte handig als je dat allemaal al thuis hebt? Dan zijn dat toch allemaal kleine dingetjes waar je niet meer om hoeft te denken?

Of ben ik nou zo slim en is de rest nou zo dom? [size=x-small]Behalve Soloman, want die heeft ook zijn voorraden.;)[/size]

Ik heb zelfs meer dan 40 paar. Die liggen boven in de kast in een hoekje. Maar in mijn sokkenmand ligt mijn 'werkvoorraad'. Een paar of tien. Dat wekelijks wordt gewassen.
En is er 'ns een sok kapot, pak ik een nieuwe uit mijn 40 paar voorraad.

Aanbiedingen zijn leuk, zolang je er zelf actief en nuttig gebruik van maakt.. Dus.. zoek de AH Bonus aanbieding die óók nog net op de datum is en dus 35% afprijzing kent.. Helaas zie je dat steeds minder..sad smiley

Bij toiletpapier probeer ik wel van 'aanbieding naar aanbieding' te kopen.

Vanwaar dat onderscheid? Gel gebruik je in 2015 ook nog. Net als tandpasta. Actief en nuttig gebruik. Want bij toiletpapier zie je dat wel.

Mijn stelregel is dat je de gebruiksgoederen, die je je hele leven toch nog gaat gebruiken, zo goedkoop mogelijk moet kopen. In een zo groot mogelijke voorraad, dat je van aanbieding naar aanbieding kunt overbruggen.

En ik hoef toch niet uit te leggen dat dat NIET voor bederfelijk goed geldt?

Gisteren maaltijd bij de Hema gekocht. Met 35% korting, ze zijn er nog wel hoor!

Houdbaar tot 3 november. Van 3,50 euro naar 2,27 euro.

Daar heb ik dus geen 10 van gekocht. :LOL:

Ha ha, leuk! Als hier iets in Nederland gebeurt kan ik het hier met mijn oorlogsvoorraad meer dan een maand uitzingen met z'n tweeen. En nog veel langer als we één keer per twee dagen eten.

Idem dito ik met mijn sokken. :LOL:

Ik snap niet, ik begrijp niet dat anderen - Durashift en Fox met name - dat niet zien!

Of R-W met zijn pennywise pound foolish.

Kritiek is goed maar leg het me dan tenminste ook helder uit. Een loze kreet is te gemakkelijk.

the Fox zei:
En je blijft spreken van een 'denkfout'. Maar jij quote selectief en gaat niet in op wat er verder in mijn bericht staat. En bovendien, dat jij er anders tegenaan kijkt wil niet zeggen dat de ander fout denkt.

En ook deze van jou.
Dat is geen denkfout. Dat is mijn benadering. Net als jij jouw benadering hebt.

Correct van jou. Tot op zekere hoogte.

Er zijn wel algemeen geldende regels. Normen. Zienswijzen.

Dan kom je er niet mee weg om het criterium 'ik denk er nou eenmaal anders over' te gebruiken.

Ik bedoel meer voorbeelden als "hij is nou eenmaal zo" en "zo heb ik dat altijd gedaan".

Dat zijn dooddoeners. Dat zijn geen steekhoudende argumenten.
Een gewoonte of gedrag is geen legitieme reden om je handen in onschuld te wassen.

Zijn allemaal met inzet, training en hulp te veranderen.

Hm, wat dit met de politiek te maken heeft, dat zie ik niet meteen, maar vooruit. Ik heb ook voorraden van houdbare goederen, maar ik heb een betrekkelijk klein appartement. Wellicht dat 800 rollen toiletpapier mij een paar euro kan besparen, maar de 'hoarder'-achtige manier van leven staat me daar niet voldoende voor aan (ik zou namelijk het kleinste kamertje helemaal vol moeten zetten met wc-papier), dus ik maak de afweging wel voldoende te kopen tot - hopelijk - een volgende aanbieding, maar ook weer niet zo veel dat ik er noemenswaardige levenshinder door ervaar.
Overigens tracht ik deze maand wat extra op de aanbiedingen te letten, in december hebben supermarkten de neiging in te zetten op 'premium', 'excellent' en dat soort margerijke producten en minder op 'knalprijzen'.
N.b. Ik heb meer dan 30 broodmixen op voorraad. 0,99 euro bij Lidl Frankrijk. 50 cent per brood. :)

Zemelaar zei:
En ik hoef toch niet uit te leggen dat dat NIET voor bederfelijk goed geldt?

Nope.

Zemelaar zei:
Gisteren maaltijd bij de Hema gekocht. Met 35% korting, ze zijn er nog wel hoor!

Houdbaar tot 3 november. Van 3,50 euro naar 2,27 euro.

Daar heb ik dus geen 10 van gekocht. :LOL:

Kan beter, Zemelaar..
Ik had gisteren bij de lokale HEMA voor 50% in de afprijzing een bederfelijk goed gescoord..:T
Filet American, Martino. 150 gram, van € 2,00 naar slechts €1,00

Zemelaar zei:
Idem dito ik met mijn sokken. smiling bouncing smiley

Ik snap niet, ik begrijp niet dat anderen - Durashift en Fox met name - dat niet zien!

Ik denk dat mijn reactie op jou scherm niet helemaal overkomt zoals ik hem bedoelde..

Ik vind het prima dat jij je leven op deze manier inricht. Ik doe het op mijn manier en pas, op deelgebieden, misschien wel jouw strategie toe.

Ik heb slechts één merk favoriete boter, die qua smeerbaarheid en prijs het beste bij mij past. Ik kan er dan ook de pest in hebben als de boter op is en ik niet mijn favoriet kan kopen.. Dat is de Dieet Light van AH, met het Basic label. 69 cent per kuip.
Dus.. als ik bij AH ben en mijn boterkuip is nog half vol.. neem ik wel een nieuwe mee..
Daarbij geldt het argument van der Magistrat ook bij mij.. een tafelmodel koel/vriescombinatie kent nu eenmaal minder plek dan een grote SMEG..

Wat ik minder begrijp van jou is dat je nadrukkelijk ventileert dat 'jouw manier' dé manier voor iedereen zou moeten zijn..
Dat kan nu eenmaal niet in een pluriforme samenleving.. Leven en laten leven..

Kijk eens naar de andere kant van de medaille.. Jij werkt zelf als operator in een fabriek.. Die fabriek zal ongetwijfeld met inkoop te maken hebben..
Ik neem aan dat zij dat zoveel als mogelijk 'Just in Time' doen zodat het voorraadbeslag, in fysieke dan wel financiële zin, beheersbaar blijft en zo efficiënt mogelijk beheerd wordt..
De fabriek zal echt geen 40 paar sokken op voorraad nemen waarvan op voorhand te verwachten is dat er een laag stof op komt in de komende 10 jaar.. ;)

der Magistrat zei:
Hm, wat dit met de politiek te maken heeft, dat zie ik niet meteen, maar vooruit.

Het is in die zin politiek dat het beleid is. Een manier van leven.

Bijvoorbeeld deze.
Ik ga niet zitten kleumen in mijn eigen huis om te besparen.
Ik kan in een flatje gaan wonen en mij met koud water gaan douchen om kosten uit te sparen en het hoofd te kunnen bieden aan de stijgende prijzen.

Om een startkapitaaltje te vergaren, om dat vervolgens als een sneeuwbal verder uit te bouwen en te laten renderen - zie mijn voorbeelden in eerdere posts - zul je inderdaad in het allereerste begin zulke soortgelijke offers moeten brengen.
En daar is politieke wil, in dit geval op zeer persoonlijk vlak, voor nodig.

Ik gaf mijn vrouw koffie met gebak en nam zelf alleen koffie. Of ik fakete rugpijn en voorkwam daarmee een duur uitstapje buiten de deur.
Zeer extreem in sommige ogen. Maar in mijn ogen legitiem om doelgericht een startkapitaaltje te vergaren.

Kortom. Wees creatief. Ga douchen op het werk. Geen camping in de buurt waar je gratis kan. :)

En zo zijn er zoveel mogelijkheden. Veel meer dan je denkt. Alleen moet je wel willen. En niet de negatieve kant ervan (laten)benadrukken.

Daar moet je ver boven staan. Je hebt immers een doel voor ogen. Een beleid uitstippelen voor meer geld. Politiek dus.

Wat ik minder begrijp van jou is dat je nadrukkelijk ventileert dat 'jouw manier' dé manier voor iedereen zou moeten zijn..
Dat kan nu eenmaal niet in een pluriforme samenleving.. Leven en laten leven..

Oh sorry. Dan komt mijn boodschap niet over. Ik praat natuurlijk alleen over een huishouden. Niet over een bedrijf met voorraadbeheer. Daar gelden idd andere wetten.

Alhoewel ik daar soms ook mijn vraagtekens bij plaats. Daar staat ook weleens een machine stil, en dus ook personeel, omdat er een onderdeel niet op voorraad is.
Maar dat zal dan wel uit kunnen, denk ik dan. :confused:

Toch knaagt zoiets wel bij mij. In mijn opinie is het weggegooid geld dat een machine stil staat omdat de just in time voorraad hapert.
Beter organiseren dus. Dar grijze gebied tussen te grote voorraden en af en toe stilstand beter in kaart brengen. Beheersen.

Maar nogmaals, ik doel echt op een huishouden. Waar wel ongeveer zulke regels gelden. Maar waar ook nog de persoonlijke stressfactor bij komt. En die is op het werk minder aanwezig. Daar is stilstand meer de verantwoordelijkheid voor het management. Die mag aan de Raad van Bestuur uitleggen waarom stilstand door gebrek in de voorraad komt.

Thuis krijg je dat zelf op je dak. Dat komt er daar nog bij. Dat maakt het verschil.

Ik vind het wel razend interessante materie. En ik denk er ook wel iets vanaf te weten. Die kennis draag ik graag over.

Ik besef ook dat daar ook mijn zwakte ligt. Ik ben nogal dwingend. Dat stoot velen af.

Maar ik heb geleerd dat de boodschap (vanuit de ontvanger bekeken) belangrijker is dan de verpakking. Dat is mijn overtuiging.

Daar moet je doorheen prikken.

Is not common in Nederland, dat begrijp ik.

Waar le ton qui fait la musique gemeengoed is.

Maar daardoor laat je als ontvanger wellicht soms hele waardevolle informatie liggen. Enkel en alleen omdat de toon waarin deze werd gebracht je niet aanstaat.

En dat zou zonde zijn. Ja toch?

Wij hebben al eens met elkaar van gedachte gewisseld omtrent de toon van een boodschap of juist de inhoud ervan..
Ik snap je punt hoor en ik had ook prima door dat jij, Zemelaar, het over een huishouden hebt..

Ik bracht het naar (jouw) werksituatie toe om mijn verhaal duidelijker te maken.. dat het op voorraad hebben van 40 paar sokken niet dé waarheid is om extra vermogen binnen het huishouden te creëren.

Ik vind het nogal wat.. je vrouw voorliegen ipv te kunnen zeggen.. "Schat, nee wij gaan niet op stap vandaag.. want het budget (oh nee, daar doe je niet aan las ik in het W124 draadje) daarvoor is voor de komende maanden al verbruikt.. Je weet toch dat wij (ik) een hoger doel hebben door nu spaarzaam te leven"..

Hoe hoog (of beter.. laag) staat bij jou de verwarming in de herfst/winter?

Zo hoog dat iig mijn vrouw het niet koud heeft. Onder mijn bespaardrift hoeft mijn vrouw niet (bewust) te lijden.

Ik zeg bewust want een leugentje om bestwil voorkomt vaak veel discussie. Leer je wel na meer dan 20 jaar huwelijk. :)

Bovendien heb ik ook niets tegen geld uitgeven. Integendeel. Het moet alleen imho wel zinvol zijn.
Geen geld verkwisten. Geen kachel die brandt terwijl er niemand thuis is bijvoorbeeld.

Maar die voorbeelden die ik in eerdere posts schetste (gefakete rugpijn) waren nog uit de begintijd. In 2005. Toen ik mijn structureel 'rood staan tot de limiet' moest ombuigen naar sparen.
Om van jaren achter mekaar iedere maand 2000 euro in de min naar spaargeld te komen is een drastische aanpak noodzakelijk. En dat ligt mij wel. Ik hou wel van rigoureus. Voor het beste resultaat. Van BMW naar Twingo bijvoorbeeld.:)
Enfin, vier jaar later had ik meer dan 30K gespaard. Dus extra aflossen.

Kortom, zo extreem als 9 jaar geleden ben ik niet meer. Maar het heeft mij wel veranderd. Verkwisten van rente door roodstand bijvoorbeeld. Ik heb wat geld weggegooid.

En dat is zo stom. Geld weggooien is het stomste wat er is.

Die laatste zin is helemaal waar.
Het punt is, wanneer vind je dat het 'geld weggooien' betreft..

Bij elke supermarktdirectie ligt wel een rapport in de la waarin staat dat mensen, qua gedrag, bij aanbiedingen sterk geneigd zijn om meer te kopen dan strikt noodzakelijk is..
Evenals met 3/4 supermarkten afgaan om per supermarkt de 'beste aanbieding' te kopen.. Ongewild neem je toch iets mee naar de kassa wat je bij de ingang niet van plan was..

Geld weggooien is bijvoorbeeld een nieuw fietszadel kopen. En vervolgens nooit of heel erg weinig fietsen.
Vier 'goedkope' tuinstoelen kopen en er vervolgens nooit op zitten.
Of eten kopen en het vervolgens bewaren in de koelkast tot het over datum is. En je het kunt weggooien.

Iets kopen in de supermarkt, wat je bij de ingang niet van plan was, vind ik niet zonde.
Als je het dan vervolgens thuis ook maar opeet.

Praktijkvoorbeelden uit eigen ervaring. Ik ben echt niet heilig.

Heb al maanden mijn sportschool niet van binnen gezien. Maar mijn tweejarig onbeperkt abonnement loopt lekker door. Iedere maand 25,95 euro voor noppes.

Maar wat ik al eerder zei, ik heb het nu té goed. Ik kan me zulke verspillingen in de marge permitteren.

Maar zonde blijft het wel.

Ach, je kan het ook als een soort 'weldoenerschap' zien.. Jij betaald maar maakt geen gebruik van de sportschool..
Opzeggen (je kan er waarschijnlijk niet eerder van af) levert de sportschool minder omzet op... wat wellicht de baan van één van die leuke meisjes aldaar kan kosten..;)

Zo is dat, ik gun het de sportschoolhouder wel. Zo'n wending moet je er inderdaad aan geven. Goeie insteek.
Aan iets negatiefs toch een positieve draai geven.

En ik kan er idd niet voor november 2015 vanaf. Eigen schuld, dikke bult. Dacht in november 2013 een goede zet te hebben gedaan. Dus niet. Ik heb mijn momentjes ook nog wel. Leergeld.

Ik verlies toch niet mijn scherpte?

Zemelaar zei:
Heb al maanden mijn sportschool niet van binnen gezien. Maar mijn tweejarig onbeperkt abonnement loopt lekker door. Iedere maand 25,95 euro voor noppes.

'Geld weggooien' zoals jij dat bedoelt, doen we allemaal, alleen iedereen in verschillende mate.
Wat let jou om de sportschool opnieuw op te pakken, overigens?

Niks. Maar mijn verrekte motivatie laat me in de steek. Andere hobby's boeien mij meer.

@Aras,
@R-W zit je in deze handel?

Nope, heb dat spul 2-3x p.j nodig en dan laat ik mij graag adviseren. Bravecto is mij (en de honden) goed bevallen overigens, geen troep in de vacht of vettige vacht de eerste paar dagen.

@Zemelaar,
Of R-W met zijn pennywise pound foolish.
Kritiek is goed maar leg het me dan tenminste ook helder uit. Een loze kreet is te gemakkelijk.

ik zou domweg geen reden kunnen bedenken om 40 paar sokken ineens aan te schaffen. Nooit meer zorgen om te maken is bs, dat hoef je anders ook niet en sokken zijn 'altijd en overal' te verkrijgen en verschillen niet dusdanig in prijs dat het nu-of-nooit is.

En rugpijn (oid) faken in meer dan gewoon sneu, ben dan een vent en zeg tegen je vrouw dat het er niet in zit of beter, zet koffie thuis en bak een cake en ga samen naar het bos/strand/park/weetikveelwaarheen. Goedkoper, gezelliger, minimaal een stuk eerlijker.

Beetje opletten waaraan je je geld uitgeeft is mij voldoende, nog een maand niet naar die sportschool gaan en ik zou het abo opzeggen. Wil je weer gaan, heb je zo weer een nieuw abo. Hoef je ook geen winkelwagen sokken op voorraad te nemen om wat geld uit te sparen.

R-W zei:
nog een maand niet naar die sportschool gaan en ik zou het abo opzeggen. Wil je weer gaan, heb je zo weer een nieuw abo. Hoef je ook geen winkelwagen sokken op voorraad te nemen om wat geld uit te sparen.

Klopt, het 'voordeel' van de sokken, in euro's, loopt via de sportschool weer weg..

Vermoedelijk kan Zemelaar het abo wel opzeggen.. met betaling van de resterende maanden...

Zemelaar, jij hebt het in topics ook over 'discipline opbrengen voor..'

Wat houdt jou tegen om niet de discipline voor het bezoeken van de sportschool op te brengen... ?
Als je wilt, dan kun je toch?
Maak het jezelf niet moeilijk door direct te eisen dat je 4x in de week daar moet zijn.. begin eens met 1x een uur per veertien dagen..
Bouw dat in januari op naar 1x per week...
Je hebt nu één jaar 'weggegooid.. benut die andere 12 maanden zou ik zo zeggen.:)

R-W zei:
Ik zou domweg geen reden kunnen bedenken om 40 paar sokken ineens aan te schaffen. Nooit meer zorgen om te maken is bs, dat hoef je anders ook niet en sokken zijn 'altijd en overal' te verkrijgen en verschillen niet dusdanig in prijs dat het nu-of-nooit is.
ik zei:
Bovendien heb ik een voorraad om de behoefte geborgd te hebben. Zie het als de jaarlijks de premie voor de auto verzekering betalen. Daar hoef ik het hele jaar niet aan te denken. Ik hoef de rest van mijn leven niet meer aan sokken te denken.
Mocht ik ooit in de problemen komen, zullen sokken nooit de spreekwoordelijke druppel zijn.

R-W zei:
nog een maand niet naar die sportschool gaan en ik zou het abo opzeggen.
ik zei:
En ik kan er idd niet voor november 2015 vanaf.

R-W zei:
En rugpijn (oid) faken in meer dan gewoon sneu, ben dan een vent en zeg tegen je vrouw dat het er niet in zit.
ik zei:
Om van jaren achter mekaar iedere maand 2000 euro in de min naar spaargeld te komen is een drastische aanpak noodzakelijk. En dat ligt mij wel. Ik hou wel van rigoureus. Voor het beste resultaat.

Mijn posts worden slecht gelezen.

Een sportschoolabbo ben je zomaar niet vanaf....

Mijn vrouw sloot er een af voor twee jaar, maar het beviel na een paar maanden voor geen meter. Opzeggen was geen optie.

Mijn tip voor Zemelaar, ik ben er vanaf gekomen omdat het abonnement wel overdraagbaar was.

Op facebook barst het van allerlei MP groepen per regio. Ik heb er gewoon neergezet dat ik een geldbedrag over had voor degene die het abonnement over zou nemen. Was er in no time vanaf.

Ik wil er helemaal niet vanaf. Ten eerste omdat ik woord wil houden. Afspraak was twee jaar. Dus ik betaal twee jaar. Klaar. Punt. Iets met A en B zeggen.
Bovendien gun ik mijzelf een periode van demotivatie. Om te zijner tijd met volle moed weer te beginnen. Ik ken mezelf een beetje.
Even time out kan geen kwaad. Train al vanaf medio 2007.

Laatste training was eind mei.

Zemelaar zei:
Durashift zei:
Wat houdt jou tegen om niet de discipline voor het bezoeken van de sportschool op te brengen... ?
Als je wilt, dan kun je toch?
ik zei:
Andere hobby's boeien mij meer.

Mijn posts worden slecht gelezen.

Waarom gelijk de conclusie dat jouw post slecht gelezen worden???

Ik lees dat wel.. wil je alleen 'overtuigen / laten inzien' dat je een keus kan maken.. één uur in de 2 weken minder hier op het forum zijn en je bent in de sportschool.. als je mijn voorstel overneemt..
Dat hoeft het 'meer boeien van andere hobby's dan toch niet in de weg te staan?

Durashift zei:

Bij mij blijkbaar wel. Demotivatie vind ik moeilijk om te buigen. Hoe doe je dat?
Hoe kweek je interesse in iets wat je niet meer interesseert?

Wellicht had ik trouwens beter 'andere hobby's boeien mij' moeten neerschrijven.

En het woordje 'meer' weg moeten laten.

Sorry voor de onduidelijkheid.

Zemelaar zei:
Hoe kweek je interesse in iets wat je niet meer interesseert?

Heel veel dingen zijn gewoon van voorbijgaande of veranderende aard, daar ontkom je niet aan, heeft zeker met leeftijd te maken, dat is bij iedereen zo bij het ouder worden, je ontkomt er niet aan en hoeft er geen verklaring voor te geven. Iets wat voorbij is, is voorbij. Dat is zelfs bij vriendschappen en dan hoef je nog niet eens ruzie gehad te hebben, het is een gevoelskwestie en je gevoel verandert gewoon.

Die berusting heb ik meestal ook. Maar bij sommige hobby's van vroeger knaagt het wel.
Van bloedfanatiek naar demotivatie in een paar maanden. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden.
Moet ik daar nou tegen vechten? Of het op zijn beloop laten?

Daar ben ik nog niet uit.

Zemelaar zei:
Die berusting heb ik meestal ook. Maar bij sommige hobby's van vroeger knaagt het wel.
Van bloedfanatiek naar demotivatie in een paar maanden. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden.
Moet ik daar nou tegen vechten? Of het op zijn beloop laten?

Daar ben ik nog niet uit.

Ik had op jonge leeftijd (rond de 22) al in de gaten (heel veel andere zaken had ik overigens nog niet in de gaten) dat discipline voor conditie, dus bijv. in beweging blijven van hoog belang is en dat heb ik nu nog, ik kon, gelukkig, op mijn 57ste met pensioen bij de bank (ik fietste trouwens regelmatig naar mijn werk 2x29 km). Die discipline voor conditie heb ik tot nu toe weten te bewaren, ik weeg nog steeds hetzelfde als op m'n 22ste (71 kg - 1.80 m), maar dat is maar 1 onderdeel van het leven, dat ik denk onder controle te hebben, ik fiets eigenlijk al 10 jaar iedere dag tussen de 50 en 90 km gemiddeld, al naar gelang het weer.

Hoe doe jij dat op de dagen dat je écht geen zin hebt? Schop onder de kont en gaan?

@Zemelaar, als je het nu over geldverkwisten etc hebt, is een langdurig sportabo afsluiten wel een schoolvoorbeeld.
Je posts worden overigens best gelezen maar je legt links die er niet zijn of die verre van logisch zijn, terwijl je dat wel claimt.

Grappig. Ik vind de posts van Zemelaar juist uitblinken in logica. De links zijn ook duidelijk, vaak naar Unikatten.

Zemelaar zei:
Durashift zei:

Bij mij blijkbaar wel. Demotivatie vind ik moeilijk om te buigen. Hoe doe je dat?

Goede vraag.. niet een makkelijk antwoord..
Zelf heb ik daar ook wel een worsteling mee.

Kort gezegd, kennelijk voel jij nog niet 'voldoende pijn' om WEL weer naar de sportschool te gaan..
Het is voor jou nu comfortabel om die actie te vermijden.. Je kan het financieel veroorloven.. er is daar niet iemand die je aanspreekt op het niet nakomen van een afspraak.. kortom, er zijn geen prikkels om je gedrag te veranderen..

Eigenlijk zou jouw vrouw moeten zeggen.. Zeg, Zemelaar.. als jij nu niet als de sodemieter naar de sportschool gaat en wat gaat doen voor die 25 euro per maand.. dan wil ik wel graag die 25 euro hebben voor een nieuwe rok.. en volgende maand een nieuwe tas...
Kijk, dan wordt de pijn van jouw gedrag ineens €50,00 per maand;)

R-W zei:
@Zemelaar, als je het nu over geldverkwisten etc hebt, is een langdurig sportabo afsluiten wel een schoolvoorbeeld.

Klopt. Achteraf wel.

Maar in november 2013 niet. Die maand iets van 15 keer getraind. En ook al die maanden en 6 jaren daarvoor fanatiek.
Verwachting was dus dat dat fanatisme gewoon door zou gaan. Een tweejarig abonnement leek verstandig.

Het blijkt nu dat ik in de toekomst kijken nog moet verfijnen. :)

Ach, het is een luxeprobleem. We hebben het over ongeveer 1% van mijn salaris. Ik geef per maand meer weg aan goede doelen. Dus écht zeer doet het niet.

Ik heb in het verleden wel een factor 10 per maand aan rente op leningen weggegooid.

Overigens ben ik hier ook wel benieuwd naar.
maar je legt links die er niet zijn of die verre van logisch zijn, terwijl je dat wel claimt.

Welke links bedoel je? Die van die druppels?

Dan zou ik het hoofdstuk sportschool gewoon afsluiten.. In 1x 12 maanden dokken.. zodat je niet iedere maand de afschrijving tegen komt en je dus weer geconfronteerd wordt met je 'verkeerde gedrag' doordat je de afgelopen maand wéér niet naar de sportschool bent geweest.. Dan blijf je in een negatieve cirkel zitten..
Neem je verlies in dit geval.

Demotivatie vind ik moeilijk om te buigen. Hoe doe je dat?
Goede vraag.. niet een makkelijk antwoord..
Zelf heb ik daar ook wel een worsteling mee.

Ik hoop dat Speedtouch het weet. Hoe bewaart die zijn discipline? Ook hij zal mindere dagen hebben.

https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23281208/__Stressverzuim_kost_bedrijven_miljarden__.html

De meest succesvolle mensen weten wanneer ze moeten pieken en wanneer ze juist rust moeten nemen om opnieuw richting te bepalen in hun werk en leven.”

Precies. Snipperdagen betalen zich vanzelf uit. In oktober heb ik 9 dagen gewerkt. In november staan er 13 op de planning.

Zemelaar zei:
Hoe doe jij dat op de dagen dat je écht geen zin hebt? Schop onder de kont en gaan?

Daar komt het wel op neer en achteraf heb ik een prima gevoel, juist dán. Nu is dan de herfst begonnen en moet ik meer een beroep doen op mijn discipline dan met mooi en zonnig weer. Ik vertrek niet als het plenst of glad is, er is een grens, dan zijn er altijd nog wel andere dingen die ik kan aanpakken, het huis moet tenslotte ook schoon blijven.

Ik begrijp Zemelaar wel wat die motivatie betreft. De sportschool kan mij ook niet boeien, vind er niets aan. Zonder 'mijn' motivatie zou ik het ook niet lang uithouden. Na ga ik 2x per week, doorgaans met behoorlijke tegenzin. Maar als ik niet ga kan ik over 1-2 jaar niet meer rechtop lopen, golfen, fietsen, etc. Dat is dus een duidelijke motivatie.

edit: En ik betaal ca. € 50 per maand (met 60+-korting). Wel inclusief medisch verantwoorde begeleiding.

Terug
Bovenaan