Pjotr
Asfaltkampioen
Durashift zei:michel1975 zei:(..) Intelligentie en zelf nadenken is grensoverschrijdend. Als ik het kan dan een ander in een of ander Afrikaans land dat ook.
Nou, kunnen (op den duur) misschien wel.. maar de omstandigheden zijn daar nu niet zo dat je in een omgeving bent waar zoiets gestimuleerd wordt, uitgelegd wordt.. Scholing is er beperkt.. en ook bij jou is het 'zelf nadenken' niet direct bij de geboorte geactiveerd geweest, denk ik..
Ik hoorde laatst tot 2x toe min of meer hetzelfde verhaal over de beperktheid van het dagelijks leven van een Afrikaan in een baas-werknemer houding..
Met de westerse gedachte van een 'goed loon' en ze kunnen alle beetjes helpen.. bereik je het tegenovergestelde.. De beste man komt de volgende dag niet meer op het werk... want hij of zij had de dag ervoor zo'n enorm geldbedrag ontvangen van de baas...
Hetzelfde als een hotelklerk een extra fooi geven.. Moet je schijnbaar ook niet doen, want de kans dat ie bij vertrek je koffers weer kan dragen is klein.. de vogel is gevlogen..
Kennelijk overzien die mensen hun leven niet.. zij zijn gewend van dag tot dag te leven..
Ongeveer net zoals bij ons vroeger.. toen wekelijks het loonzakje aan de arbeider werd meegegeven.. en dat op het einde van de middag goeddeels geledigd was achter de bar van het plaatselijke café.. Daar stond moeder met de kinderen weer met lege handen...![]()
Het is heel moeilijk uit te leggen, en ik geef ook toe het klinkt oliedom (in onze oren), maar ik snap het ergens ook nog wel... Ze kennen investeren niet, dat is het hele punt denk ik. En het is niet een geval van eigenwijs zijn, of domheid. Het is denk ik eerder een gebrek aan kennis.
Als ik wist wat het was, zou ik morgen op het vliegtuig stappen en als missionaris(lees ontwikkelingshelper) heen gaan en mijn kennis prediken!