Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Durashift zei:
michel1975 zei:
(..) Intelligentie en zelf nadenken is grensoverschrijdend. Als ik het kan dan een ander in een of ander Afrikaans land dat ook.

Nou, kunnen (op den duur) misschien wel.. maar de omstandigheden zijn daar nu niet zo dat je in een omgeving bent waar zoiets gestimuleerd wordt, uitgelegd wordt.. Scholing is er beperkt.. en ook bij jou is het 'zelf nadenken' niet direct bij de geboorte geactiveerd geweest, denk ik..

Ik hoorde laatst tot 2x toe min of meer hetzelfde verhaal over de beperktheid van het dagelijks leven van een Afrikaan in een baas-werknemer houding..
Met de westerse gedachte van een 'goed loon' en ze kunnen alle beetjes helpen.. bereik je het tegenovergestelde.. De beste man komt de volgende dag niet meer op het werk... want hij of zij had de dag ervoor zo'n enorm geldbedrag ontvangen van de baas...
Hetzelfde als een hotelklerk een extra fooi geven.. Moet je schijnbaar ook niet doen, want de kans dat ie bij vertrek je koffers weer kan dragen is klein.. de vogel is gevlogen..

Kennelijk overzien die mensen hun leven niet.. zij zijn gewend van dag tot dag te leven..

Ongeveer net zoals bij ons vroeger.. toen wekelijks het loonzakje aan de arbeider werd meegegeven.. en dat op het einde van de middag goeddeels geledigd was achter de bar van het plaatselijke café.. Daar stond moeder met de kinderen weer met lege handen...:(

(y) Juist Durashift! Zo werkt het wel daar, je kan ze het niet kwalijk nemen, ze weten niet beter. En die instelling is verdomd lastig om te veranderen!
Het is heel moeilijk uit te leggen, en ik geef ook toe het klinkt oliedom (in onze oren), maar ik snap het ergens ook nog wel... Ze kennen investeren niet, dat is het hele punt denk ik. En het is niet een geval van eigenwijs zijn, of domheid. Het is denk ik eerder een gebrek aan kennis.
Als ik wist wat het was, zou ik morgen op het vliegtuig stappen en als missionaris(lees ontwikkelingshelper) heen gaan en mijn kennis prediken!

In dat item werd ook uitgelegd dat, juist door middel van micro hulp, educatie enz... die omslag in het doen en laten tot stand gebracht wordt..

Is een lastige opgave en zal nog een hele tijd duren..

Kijk alleen maar naar de ebola crisis.. Mensen blijven hun doden maar wassen en aanraken.. want 'zo hoort het nu eenmaal' terwijl dit preventietechnisch onverstandig is..

Het is soms vechten tegen de bierkaai.

Zemelaar zei:
LMJ (da's korterder namelijk.) zei:
Het succes van die hulp wordt echter niet bepaald op dat niveau, maar achter vergadertafels en in kantoren van hoge heren die NIETS met die plaatsten te maken hebben.

Klinkt bijna als het bedrijfsleven.:)
Helaas is de wereld niets anders meer dan een bedrijf. Dus wordt het ook zo gerund.

Pjötr zei:
Je hebt zeer zeker een punt LMJ, een hele goede zelfs, wat meerdere zelfs!
Maar ben ik ervan overtuigd dat Micro-ontwikkelingshulp beter aanslaat als grote. Natuurlijk moet je het niet gaan doen in door oorlogsverscheurde landen. Niet alleen worden de mensen daardoor veel meer bewust van alles, maar beter begeleid EN blijft er veel minder aan de strijkstok hangen. EN leveren de projecten uiteindelijk het gewenste resultaat!

Maar helaas moet ik wel toegeven dat het waarschijnlijk ook altijd zal blijven met kleine lokale (en zeer goede, laat ik dat vooropstellen) projecten! Niemand zit op Afrika te wachten, en ergens vind ik dat in en in en in triest!

Er zijn veel grotere "spelletjes" aan de gang waardoor die belangrijke "grote lijnen" nooit van de grond zullen komen. Kijk maar eens naar de wereldkaart. Noord-Amerika (en dat is dus de V.S. inclusief Canada en Alaska) ziet er groter uit dan het continent Afrika, maar is 5 miljoen m2 kleiner.
adfsfa3.jpg

De werkelijke verhouding ligt heel anders:
ffafa3.gif

Maar ja, op de werkelijke schaal is Afrika de op een na grootste landmassa en dus eigenlijk "belangrijker" dan Europa of Noord Amerika. Dus heeft men die weergave aangepast.
En zo helpen die lokale projecten best wel mensen, maar zijn er maar weinig die voor blijvende verbetering zorgen. Druppels op (letterlijk) gloeiende platen dus...

Ik weet niet of het onder politiek valt, er wordt wel op gereageerd.

90 aanhoudingen bij de sinterklaasintocht in Gouda. Onrusten, grimmige sfeer. Waar moet het in vredesnaam heen hiermee.

Ik denk dat wij dadelijk in een tijdperk komen, waarbij wij Nederlanders onze cultuur moeten inperken en wij moeten buigen voor de cultuur van anderen. Misschien mogen in de verre toekomst vrouwen bij ons ook niet meer achter het stuur!
En wat betreft die aanhoudingen, wat een domme mensen die voor onrust zorgen, zegt toch echt wat over het intellect. Wel meeprofiteren van onze maatschappij en niet bereid zijn je aan te passen. Ik zie geen enkele discriminatie als we het hebben over Zwarte Piet en Negerzoenen. Wat erg dat als wij zouden moeten inleveren op onze onschuldige cultuur.

Wat ik vooral vind is dat het door een aantal mensen door de strot geduwd wordt. Ik vraag me af hoe groot het maatschappelijk draagvlak is onder bijvoorbeeld mensen met Surinaamse afkomst. Is zwarte piet echt zo aanstootgevend of zijn deze mensen nu spijkers op laag water aan het zoeken.

Ik zou het graag willen weten. Indien een groot gedeelte van de gekleurde bevolking hier serieus een probleem mee heeft, dan is het tijd om aan te passen. Betreft het een kleine club die koste wat kost hun zin door willen drijven, dan zie ik geen reden voor witte, kaas, clowns of stroopwafelpieten.

speedtouch zei:
Ik denk dat wij dadelijk in een tijdperk komen, waarbij wij Nederlanders onze cultuur moeten inperken en wij moeten buigen voor de cultuur van anderen. Misschien mogen in de verre toekomst vrouwen bij ons ook niet meer achter het stuur!
En wat betreft die aanhoudingen, wat een domme mensen die voor onrust zorgen, zegt toch echt wat over het intellect. Wel meeprofiteren van onze maatschappij en niet bereid zijn je aan te passen. Ik zie geen enkele discriminatie als we het hebben over Zwarte Piet en Negerzoenen. Wat erg dat als wij zouden moeten inleveren op onze onschuldige cultuur.
Dat extreem links fascistisch tuig mogen ze wat mij betreft opknopen. Hoe haal je het in je botte harses om tussen kinderen in te gaan staan en ze uit te maken voor racist en te scanderen dat Sinterklaas niet bestaat?
Ze hebben doelbewust het risico genomen dat er kinderen bij deze ongeregeldheden gewond hadden kunnen raken. Ben ook helemaal klaar met de gekleurde berichtgeving vanuit de media. Zo'n heks als Sunny Bergman die een podium krijgt om haar 'documentaire' uit te zenden op de VPRO op 1 december. Wel eerst de zaak aanhangig maken bij de rechtbank en dan piepen als je opgepakt wordt onder het mom dat je er als journalist staat.
Links is voor mij op dit moment het synoniem voor fout.

speedtouch zei:

Nou nou, wat hebben wij een cultuur.
Elke keer als de nieuwe Van Dale wordt gepresenteerd wordt onze "cultuur" te grabbel gegooid. Beetje drukte maken over afbraak van cultuur bij afschaffen van zwarte piet, terwijl "wazzup" en "gamechanging" in het "Nederlandse" woordenboek komen.

Laten we ons eens wat minder druk maken over cultuur, en ons eerst eens richten op het fatsoenlijk met elkaar omgaan. En dat geldt voorvoor- en tegenstanders.

michel1975 zei:
speedtouch zei:
Dat extreem links fascistisch tuig mogen ze wat mij betreft opknopen. Hoe haal je het in je botte harses om tussen kinderen in te gaan staan en ze uit te maken voor racist en te scanderen dat Sinterklaas niet bestaat?
Ze hebben doelbewust het risico genomen dat er kinderen bij deze ongeregeldheden gewond hadden kunnen raken. Ben ook helemaal klaar met de gekleurde berichtgeving vanuit de media. Zo'n heks als Sunny Bergman die een podium krijgt om haar 'documentaire' uit te zenden op de VPRO op 1 december. Wel eerst de zaak aanhangig maken bij de rechtbank en dan piepen als je opgepakt wordt onder het mom dat je er als journalist staat.

Dat voorstukje heb ik gezien.....dat is gewoon propaganda om het gelijk te halen. Het is net hoe je het presenteert. Zij doet het op zo`n negatieve manier dat een buitenstaander wel haast moet denken dat dit racistisch bedoeld is.

Rembrandt zei:
Laten we ons eens wat minder druk maken over cultuur, en ons eerst eens richten op het fatsoenlijk met elkaar omgaan.

Inderdaad, daar valt nog heel wat aan de veranderen. Het is misschien in die context een zwaar woord, cultuur.
Sinterklaas en Zwarte Piet hebben voor mij geen negatieve uitwerking van de Maatschappij. Dadelijk zeggen ze nog dat Sinterklaas te oud is om te werken.

speedtouch zei:

Als de samenstelling van de groep verandert, veranderen ook de regels en gebruiken binnen die groep.

Boppie zei:
michel1975 zei:
speedtouch zei:

Dat voorstukje heb ik gezien.....dat is gewoon propaganda om het gelijk te halen. Het is net hoe je het presenteert. Zij doet het op zo`n negatieve manier dat een buitenstaander wel haast moet denken dat dit racistisch bedoeld is.

https://www.youtube.com/watch?v=LBLBxb29maw

Mooi stukje proza wat precies de vinger op de zere plek legt:

Nederland is een ongezellig feestje

Nederland is een huis en de bewoners geven een feestje. Iedereen is uitgenodigd en geniet bij binnenkomst automatisch dezelfde, gedeelde en gelijkwaardige grondrechten. Dat is de beste manier om het gezellig te houden. In de huisregels, die in het fundament van de woning gegoten zijn, staat bijvoorbeeld dat iedereen gelijke behandeling verdient. Zo niet, dan mag je jezelf daar vrijelijk tegen uitspreken, en dan wordt een oplossing gezocht waarin iedereen zich in kan vinden. Ook hebben alle feestgangers het recht om van basale faciliteiten zoals het toilet gebruik te maken, want we schijten in Nederland niet waar ons bed en ons brood staat. Andere zaken, zoals respect en inspraak, zijn vrij om te verdienen voor iedereen van goede wil. Een voorwaarde daarvoor is bijvoorbeeld dat je hapjes en drankjes meebrengt naar het feest, om de proviandkast gevuld te houden. Bijna iedereen die capabel is, doet daaraan mee. Maar wat nou als je een nieuwe gast bent op het Nederlandse feestje, en je was nog niet bekend met deze participatieregel, wat dan? Geen nood! Nederland biedt een compromis: keukendienst, aan het gastfornuis. Daarmee draag je bij aan ieders welzijn, in ruil voor toegang tot de koelkast en de drank. Gerechten die je maakt, mogen zo divers zijn als je maar wil. Hollanders houden van lekker eten houden en hoewel ze de conservatieve hutspot nooit zullen afzweren, is de multiculinaire smeltkroes altijd het proberen waard. Het is tenslotte een feestje, en feestjes moeten niet saai worden. Bovendien zul je naast het opbouwen van rechten ook respect en mogelijk zelfs bewondering afdwingen voor je kookkunsten. De sfeer in Nederland? Gezéllig, want bijna iedereen - bewoner en gast - doet leuk mee.

Maar al die proviand en gezelligheid lokken steeds meer nieuwe gasten op het feestje binnen, die óók geen eten of drinken meebrengen. Maar gastvrij als we zijn, én met een blik op de huisregels, besluiten we coulant te zijn. Neemt en eet, er is genoeg. Andere gasten moeten toezien hoe nieuwkomers op het feestje zich tegoed doen aan de proviandkast. Sommigen worden daar chagrijnig van. Waarom moeten zij wél bijdragen aan het op peil houden van de voorraadkast, terwijl anderen zomaar mogen pakken wat ze willen? Hoeveel zit er eigenlijk nog in die kast? Komen we daar wel mee toe voor iedereen, en hoe lang nog?

De sfeer op het feestje wordt minder gezellig. Nieuwe gasten doen steeds minder hun best om er bij te horen, en de bewoners laten het maar een beetje begaan. De nieuwe gasten verdwijnen naar de kelder, waar ze hun eigen slingers ophangen en hun eigen liedjes zingen. Met een hoekje voor de bidmatjes en een oude televisie met een grote antenne om programma’s van thuis te kunnen kijken. Sommige keldergasten gaan boven op strooptocht in de proviandkast, of ze pikken van de borden van anderen. De bewoners durven niet zo goed in te grijpen. Uit een diepgewortelde overtuiging van het belang van gastvrijheid en uit respect voor grondrechten, maar ook uit angst voor escalatie. De meest volgevreten gasten van boven brengen eten en drinken naar de kelder in de hoop daarmee toenadering en een betere omgang te kopen.

Proviand voor en door Allen
Zo kabbelt de status quo voort. Totdat een van de keldergasten plots een schilderijtje aan de muur ziet hangen, met daarop een Oud-Hollandsch tafereel. Het stoort hem mateloos. Een andere gast ziet een kunstwerk dat hij provocerend vindt. Beiden doen ze hun beklag bij de bewoners. Ze beroepen zich daarbij op hun onvervreemdbare grondrechten en eisen de verwijdering uit het huis van de aanstootgevende attributen. Een deel van de bewoners overweegt gehoor te geven aan de eis, maar een ander, veel groter deel van de bewoners maakt zich boos. Je kan toch niet zomaar ergens binnenwandelen, de voorraadkast leegvreten en dan óók nog gaan klagen dat de inrichting van het huis niet naar je zin is? Het ene kamp, met daarin de feestcommissies Proviand voor en door Allen (PvdA) en Voorraad Voor Deelgenoten (VVD) komt lijnrecht tegenover het kamp Proviand Verdelen naar Verdienste (PVV) te staan. Terwijl de bewoners kibbelen, vernielt een andere nieuwe gast een uitdagende lingerieposter die in de kelder aan de muur hing.

J'Accuse!
Dan ploft er plots een pamflet op de mat. Via de opiniepagina van de Azijnbode, de krant van het meest volgevreten deel der bewoners, wordt iedereen getrakteerd op een onvervalste Jengelende OnsMoetWeg Opinie Polemiek ('JOOP'). Bestuurskunde-hbo'er @Nouredine Tighadouini schrijft namens de keldergemeenschap onverbloemd alle schuld van de rotsfeer in Huize Nederland in de schoenen van het immer soepel te beschuldigen "Telegraaf-volk en PVV-lui", en sneert het Zwarte Piet-minnende deel der natie (lees: bijna iedereen) nog even richting het racismehoekje. Geen woord over de minstens even dubieuze "bijdragen" aan het debat door Garioïden, of het slachtofferrol spelende islamitische smaldeel der medelanders. Goed, het is een polemiekje en dan moet je een kant kiezen. Maar hoe ver kun je gaan zonder al je geloofwaardigheid te verliezen? Het is nog retehypocriet ook: Nouredine werd zelf wel eens speels polemisch een 'zandneger' genoemd toen hij iets doms riep over het recht op belediging, waarop de gekrenkte jongeman prompt aangifte ging doen. Beter kunnen we Nouredine dus een loszandneger noemen. Want dat is zijn argumentatiestijl: los zand. Er is geen zandgebakje van te bakken, maar je blijft wel tandenknarsend achter.

De oplossing die Nouredine's misbaksel aandraagt om de sfeer op het feestje in Huize Nederland te herstellen? Nederlanders, pas je aan de nieuwkomers en hun wensen aan, want anders blijft het ongezellig in Nederland.

En het bleef nog lang onrustig op het verstoorde feestje in Huize Nederland.

Hoeveel van de mensen met vuurwerk zullen eind januari wc papier bij de buren moeten lenen?

Meer of minder dan de helft?

Maar die kunnen er dan ook niks aan doen. Vuurwerk kopen is een keuze, je eigen kont niet meer af kunnen vegen niet.

Dat bedoelde ik inderdaad. Siervuurwerk is prima, maar soms lijkt het eerder alsof er een pantserhouwitzer staat te vuren dan dat het knalvuurwerk is.

stoterstangen90 zei:
Zou natuurlijk door ontplofte handjes kunnen komen....

En dan kom je vanzelf op de kwestie, helpen wij als maatschappij ook die individuen die door eigen schuld, en dwars tegen ieders advies in, toch in de sores zijn gekomen?

Of is dat onbegonnen werk?

Irrelevante discussie, want dat hangt van zoveel parameters af, en dat is voor ieder individue weer een eigen afwegingsmoment. Is geen MS Word macro ofzo. Ik snap dat sommige mensen wel graag zo in het leven staan, maar je eigen kinderen behandel je toch anders dan een wildvreemde, toch?

of is dat een onbegonnen differentiatie die te moeilijk te bevatten is?

Anderson zei:
Irrelevante discussie, want dat hangt van zoveel parameters af, en dat is voor ieder individue individu weer een eigen afwegingsmoment. Is geen MS Word macro ofzo. Ik snap dat sommige mensen wel graag zo in het leven staan, maar je eigen kinderen behandel je toch anders dan een wildvreemde, toch?

of is dat een onbegonnen differentiatie die te moeilijk te bevatten is?

:eek:o_O:eek:

Zemelaar zei:
stoterstangen90 zei:
Zou natuurlijk door ontplofte handjes kunnen komen....

En dan kom je vanzelf op de kwestie, helpen wij als maatschappij ook die individuen die door eigen schuld, en dwars tegen ieders advies in, toch in de sores zijn gekomen?

Of is dat onbegonnen werk?

Dat is mij iets te hardvochtig Zemelaar. Mensen maken fouten, hebben daar vaak eeuwig spijt van. Moeten ze daarvoor van de samenleving levenslang krijgen?

Goede discussie. Grenst aan filosofie. Help je anderen die tegen goed advies in door hun eigen daden waarvan men weet dat ze daardoor in de problemen komen in een nadelige situatie zijn gekomen?

Ga je achteraf zeggen: lekker puh, eigen schuld dikke bult? Of reik je iemand de hand toe? En wie???

Wat ik al probeer aan te geven, je bent eerder geneigd je (directe) familie (en in andere culturen ook iets verdere familie ['relatives' / gerelateerden] ) te helpen in omstandigheden die door uitzinnige eigenwijsheid zijn gekomen, dan wildvreemden. Maar ook dat zal voor velen niet 1:1 opgaan, want dat hangt weer af van de geschiedenis, relaties etc. Vertroebelde relaties zijn geen recept voor de helpende hand, daar waar zeer hechte relaties juist langer (dan door buitenstaanders normaal geacht) een helpende hand zouden bieden.

Er zijn wat mij betreft geen algemene maatschappelijke richtlijnen te maken voor zoiets, dat hoort primair bij het individu om daar een voor hem/haar gezond geachte balans in te vinden.

Soloman zei:
Goede discussie. Grenst aan filosofie. Help je anderen die tegen goed advies in door hun eigen daden waarvan men weet dat ze daardoor in de problemen komen in een nadelige situatie zijn gekomen?

Ga je achteraf zeggen: lekker puh, eigen schuld dikke bult? Of reik je iemand de hand toe? En wie???

Kijk, jij kan formuleren.(y)

Maar inhoudelijk zeg ik onbegonnen werk, want niemand is zonder zonde. Dus wie helpt dan nog wie?

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Dat is mij iets te hardvochtig Zemelaar. Mensen maken fouten, hebben daar vaak eeuwig spijt van. Moeten ze daarvoor van de samenleving levenslang krijgen?

Is dus maar net wie hun 'zaak' behandelt, begrijp ik uit de woorden van Anderson. Hoe bewaak je onpartijdigheid?

Hoe bewaak je willekeur? Toch door algemene maatschappelijke richtlijnen?

Anderson zei:
Wat ik al probeer aan te geven, je bent eerder geneigd je (directe) familie (en in andere culturen ook iets verdere familie ['relatives' / gerelateerden] ) te helpen in omstandigheden die door uitzinnige eigenwijsheid zijn gekomen, dan wildvreemden. Maar ook dat zal voor velen niet 1:1 opgaan, want dat hangt weer af van de geschiedenis, relaties etc. Vertroebelde relaties zijn geen recept voor de helpende hand, daar waar zeer hechte relaties juist langer (dan door buitenstaanders normaal geacht) een helpende hand zouden bieden.

Er zijn wat mij betreft geen algemene maatschappelijke richtlijnen te maken voor zoiets, dat hoort primair bij het individu om daar een voor hem/haar gezond geachte balans in te vinden.

Soms zijn weinig woorden nodig om de essentie van het leven te doorgronden. (y)

En als je je realiseert dat je voor een geliefde, bekende je mening aanpast is de brug naar een - anonieme - vreemde snel gemaakt.

Anderson, jij bent goed bezig.

Zemelaar zei:

Is dus maar net wie hun 'zaak' behandelt, begrijp ik uit de woorden van Anderson. Hoe bewaak je onpartijdigheid?

Nee, met je gevoel.

Nee, met je gevoel.

Maar daar is toch geen beleid op te maken?

Ik voorzie een ongelijkheid in behandeling. En de benadeelden zullen dit niet waarderen.

"Waarom hij wel en ik niet?"

Zemelaar zei:
Ja, tot op zekere hoogte. Een gruwel voor libertijnen overigens.

Het is niet voor niets dat velen de VVD de rug toe keren (ken er veel) omdat er vanuit een (te) ver doorgeschoten "law and order" dogmatisme een aantal essentiële zaken van het liberalisme behoorlijk ondergesneeuwd raakt, en er vanuit dat "law and order" meer overheidsrepressie op ons af komt. Bijna alles dat (al dan niet onder maatschappelijke druk) als overlast of ongewenst wordt verklaard, wordt politiek vertaald in beperkingen, verboden met vaak de nodige sancties (liefst zo zwaar mogelijk - vaak als doel op zich - kenmerk van repressie).

Maatschappelijke richtlijnen zijn onze bekende 'normen en waarden' die als een basis dienen voor veel wet- en regelgeving. Om maar eens op het inmiddels beruchte poepzakje terug te komen, er is geen enkele maatschappelijke richtlijn die het als onvermijdelijk maakt dat als je even geen zakje meer bij je hebt (om welke reden dan ook, zelfs als je honden net elk 2x gepoept hebben en je door je zakjes heen bent op weg naar huis de laatste 300 meter) dat je dan voor 100 euro gesanctioneerd dient te worden wanneer je op dat moment gewoon loopt en er geen overlast gevende handeling plaatsvindt (het poepen en niet opruimen - voor welks meerdere wegen zijn als de nood aan de man is)

Maatschappelijke richtlijnen (de normen) gaan namelijk ook over een stuk moraliteit en fatsoensbesef. Het zwaar financieel sanctioneren voor een puur administratieve overtreding waarbij geen sprake is van enige overlast of andere vorm van wanvertoning in lijn met de maatschappelijke richtlijnen en verantwoordelijkheden (!!!) is gewoonweg overheidsrepressie. En zo zijn er meer.

Het is eerder de bijl aan de wortel van het vertrouwen in het overheidsapparaat als betrouwbaar handhaafpartner en het gevoel van rechtsgelijkheid als er al 3 jaar lang om de hoek van 'plaats delict' auto's onnodig op de stoep staan en er geen handhaver zich aangesproken voelt er wat aan te doen (terwijl dit wel overlast is, blokkade voetpad).

Je haalde willekeur al aan.

Ik vind poep aan mijn schoenen anders knap vervelend. Met een stokje thuis onder de kraan de stront eruit peuteren is nog wel even een klusje. En lekker ruikt het ook niet. En dan de stront op de mat nog weg moeten halen. Veel groene zeep. Geurverfrisser.

Als mij dit geregeld zou overkomen, zou ik niet vrolijk worden van hondeneigenaren die de stront van hun hond niet kunnen of willen opruimen. Enige dwang van hogerhand kan deze eigenaren mogelijk in de goede richting brengen. Niets zo overtuigend als iemand zijn beurs.

Want anders is er altijd wel een reden te bedenken. En ligt nalatigheid op de loer.

>> Ik vind poep aan mijn schoenen anders knap vervelend. Met een stokje thuis onder de kraan de stront eruit peuteren is nog wel even een klusje.

Eens. Ik heb ook nergens gezegd dat ik het prima vind als honden op straat op stoep poepen en het daar blijft liggen -sterker: ik stoor me daar ook mateloos aan - mijn honden poepen niet op straat, sterker, ze zijn nogal picky en poepen bij voorkeur diep in het groen.
Ik heb elders hier al uit de doeken gedaan dat ik 3 dunnen diaree flatsen van1 van de honden op fietspad (gebeurde tijdens fietsen) met onrkuid heb weggewerkt (en in de vuilnisbak geggooid) omdat daar geen zakje tegen opgewassen is...

maar daar gaat het niet om in mijn betoog. Opruimplicht is prima, sanctioneren als je om welke reden dan ook even geen zakje kan tonen en er geen poepactie plaatsvindt gaat gewoon nergens over. Dat is net zoiets dat als je overdag fietst en een agent je vraagt of je even werkende verlichting wil tonen, omdat je misschien straks wel in het donker fietst. Misschien vindt jij dit wel een prima kerntaak voor de politie hoor... maar dan zijn wij het daar over oneens. :p

Anderson zei:
>> Ik vind poep aan mijn schoenen anders knap vervelend. Met een stokje thuis onder de kraan de stront eruit peuteren is nog wel even een klusje.

Eens, maar daar gaat het niet om in mijn betoog. Opruimplicht is prima, sanctioneren als je om welke reden dan ook even geen zakje kan tonen en er geen poepactie plaatsvindt gaat gewoon nergens over. Dat is net zoiets dat als je overdag fietst en een agent je vraagt of je even werkende verlichting wil tonen, omdat je misschien straks wel in het donker fietst. Misschien vindt jij dit wel een prima kerntaak voor de politie hoor... maar dan zijn wij het daar over oneens. :p

Als je een hond uitlaat mag je aannemen dat deze ergens gaat schijten. Waarom laat je anders je hond uit?

Wat onverlet laat dat overmacht ( jij noemde diarree) ons allemaal kan overkomen. Met onkruid het ergste weghalen is dan ook een prima oplossing.
Dat bedoelde jij dus met per geval bekijken. Kijk, daar ben ik het mee eens. Jij toont met jouw opruimactie goede wil. En dat telt.

Als ik in mijn auto stap, moet ik desgevraagd een gevarendriehoek kunnen tonen. Terwijl ik geen 'pechactie' heb gepland.

>> Als je een hond uitlaat mag je aannemen dat deze ergens gaat schijten. Waarom laat je anders je hond uit?

Ik kan onderweg zijn van parkeerplek auto naar huis. Ook dan moet ik het kunnen tonen.
Hoe vaak heb jij op korte wandelmomenten (bv rondom je huis in de straat) je ID niet bij je?

hm? Of heb jij je ID in je huid genaaid?

en wat die diarree betreft: dat was geheel weg met onkruid en gras. tegelijkertijd laat ik vaak zat stukken zachte drol achter op stukken plant. Ik ga mijn honden niet aanleren om op straat te poepen omdat dat beter opruimt... dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Ik heb mijn ID - rijbewijs en paspoort - vrijwel nooit bij me. Zelfs niet in de auto. Ook ga ik regelmatig de deur uit zonder portemonnee en zonder telefoon. Zeker als ik naar mijn werk ga, neem ik die onzin niet mee.

Mijn vriendelijke en schuldbewuste uitstraling, mocht ik worden aangehouden, heeft mij nog altijd gered.

Ergens bij Bunnik zijn een paar jaar geleden een man en vrouw op de fiets doodgereden. Hadden niets mee. Duurde een poos voordat ze een identificatie hadden.

Zemelaar zei:
Ik heb mijn ID - rijbewijs en paspoort - vrijwel nooit bij me. Zelfs niet in de auto. Ook ga ik regelmatig de deur uit zonder portemonnee en zonder telefoon. Zeker als ik naar mijn werk ga, neem ik die onzin niet mee.

Mijn vriendelijke en schuldbewuste uitstraling, mocht ik worden aangehouden, heeft mij nog altijd gered.

Dan is hier - jou lijn volgend - een harde financiële sanctie op zijn plaats. Het kan tenslotte niet zo zijn dat we allemaal zonder ID rond gaan lopen.

Chaos en maatschappelijke ontwrichting ligt op de loer! ;)

Touché

Alle gekheid op een stokje Zemelaar, het gaat natuurlijk nergens over om mensen hard te sanctioneren om administratieve redenen terwijl er geen sprake is van het niet houden aan de maatschappelijke fatsoensnormen en richtlijnen - en is dat ook niet de wijze van handhaving om mensen zich aan die maatschappelijke richtlijnen te laten voldoen. (om weer terug te komen op die discussie)

Was ook een inkopper natuurlijk. ;)Ik vertrouw ook altijd op de clementie van de diender. Maar ik vind iemand zonder ID op zak minder storend dan stront onder mijn schoenen.
En als de eigenaar dan ook nog plomp de stront heeft laten liggen helemaal.

En de rente daalt maar door. Waarom ook niet. Geld in overvloed bij de banken. Hadden ze dit voor de crisis zien aankomen? Een mogelijk gepland scenario? Zou meesterlijk zijn.
Immers, het waren de banken die virtueel geld (steeds meer loslaten dekkingsgraad) in hypotheken pompten. Met een waardevermeerdering van het onderpand als dekking.
Nu die dekking wegvalt gaan particulieren echt geld(salaris en spaargeld) terugstorten naar diezelfde banken.
En als de hypotheek is afgelost, komt het geld vanzelf weer in de economie.

Anderson zei:
Het is niet voor niets dat velen de VVD de rug toe keren (ken er veel) omdat er vanuit een (te) ver doorgeschoten "law and order" dogmatisme een aantal essentiële zaken van het liberalisme behoorlijk ondergesneeuwd raakt, en er vanuit dat "law and order" meer overheidsrepressie op ons af komt. Bijna alles dat (al dan niet onder maatschappelijke druk) als overlast of ongewenst wordt verklaard, wordt politiek vertaald in beperkingen, verboden met vaak de nodige sancties (liefst zo zwaar mogelijk - vaak als doel op zich - kenmerk van repressie).

Maatschappelijke richtlijnen zijn onze bekende 'normen en waarden' die als een basis dienen voor veel wet- en regelgeving. Om maar eens op het inmiddels beruchte poepzakje terug te komen, er is geen enkele maatschappelijke richtlijn die het als onvermijdelijk maakt dat als je even geen zakje meer bij je hebt (om welke reden dan ook, zelfs als je honden net elk 2x gepoept hebben en je door je zakjes heen bent op weg naar huis de laatste 300 meter) dat je dan voor 100 euro gesanctioneerd dient te worden wanneer je op dat moment gewoon loopt en er geen overlast gevende handeling plaatsvindt (het poepen en niet opruimen - voor welks meerdere wegen zijn als de nood aan de man is)

Maatschappelijke richtlijnen (de normen) gaan namelijk ook over een stuk moraliteit en fatsoensbesef. Het zwaar financieel sanctioneren voor een puur administratieve overtreding waarbij geen sprake is van enige overlast of andere vorm van wanvertoning in lijn met de maatschappelijke richtlijnen en verantwoordelijkheden (!!!) is gewoonweg overheidsrepressie. En zo zijn er meer.

Het is eerder de bijl aan de wortel van het vertrouwen in het overheidsapparaat als betrouwbaar handhaafpartner en het gevoel van rechtsgelijkheid als er al 3 jaar lang om de hoek van 'plaats delict' auto's onnodig op de stoep staan en er geen handhaver zich aangesproken voelt er wat aan te doen (terwijl dit wel overlast is, blokkade voetpad).

Je haalde willekeur al aan.

De VVD is dan ook geen liberale partij, maar een conservatieve.

Zemelaar zei:
En de rente daalt maar door. Waarom ook niet. Geld in overvloed bij de banken. Hadden ze dit voor de crisis zien aankomen? Een mogelijk gepland scenario? Zou meesterlijk zijn.
Immers, het waren de banken die virtueel geld (steeds meer loslaten dekkingsgraad) in hypotheken pompten. Met een waardevermeerdering van het onderpand als dekking.
Nu die dekking wegvalt gaan particulieren echt geld(salaris en spaargeld) terugstorten naar diezelfde banken.
En als de hypotheek is afgelost, komt het geld vanzelf weer in de economie.

Ik ben geen econoom, maar bij mijn weten is de rentedaling het gevolg van ingrepen van de ECB, waardoor banken vrijwel gratis geld kunnen lenen.

Terug
Bovenaan