Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Durashift zei:
Dan zou ik het hoofdstuk sportschool gewoon afsluiten.. In 1x 12 maanden dokken.. zodat je niet iedere maand de afschrijving tegen komt en je dus weer geconfronteerd wordt met je 'verkeerde gedrag' doordat je de afgelopen maand wéér niet naar de sportschool bent geweest.. Dan blijf je in een negatieve cirkel zitten..
Neem je verlies in dit geval.

Of biedt het iemand anders aan, stel er een geldbedrag (50 euro) tegenover en het is zo weg. Als iemand toch al het plan heeft, kan je dat abonnement zo bij diegene kwijt. Die blij, jij blij. Kost je 50 euro, ben je er wel vanaf.

Friese partij wil referendum over autonomie

LEEUWARDEN -
De Fryske Nasjonale Partij wil een referendum over meer autonomie voor Friesland. De Friezen zouden met name meer te zeggen moeten krijgen over ziekenhuizen, woningcorporaties en zorginstellingen.

Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma van de FNP waarover Omrop Fryslan beschikt. Het referendum zou tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 moeten plaatsvinden.

Regionale zelfstandigheid of autonomie is weer terug van weggeweest in Europa. In september hield Schotland een referendum over zelfstandigheid van Groot-Brittannië. De Schotten stemden in meerderheid tegen. En in het Spaanse Catalonië blijven regionale politici hameren op een referendum over daadwerkelijke onafhankelijkheid voor de autonome regio.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/23285207/__FNP_wil_referendum_zelfstandigheid__.html

daar hebben we de extremisten van de FNP weer (n)

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Ik begrijp Zemelaar wel wat die motivatie betreft. De sportschool kan mij ook niet boeien, vind er niets aan. Zonder 'mijn' motivatie zou ik het ook niet lang uithouden. Na ga ik 2x per week, doorgaans met behoorlijke tegenzin. Maar als ik niet ga kan ik over 1-2 jaar niet meer rechtop lopen, golfen, fietsen, etc. Dat is dus een duidelijke motivatie.

edit: En ik betaal ca. € 50 per maand (met 60+-korting). Wel inclusief medisch verantwoorde begeleiding.

Maar kijk, dat is wel mijn verschil. Ik vond het wel altijd prachtig. Lid sinds eind augustus 2007. En t/m eind mei 2014 762 keer getraind. Ik hou die dingen altijd bij.:)

Het is eigenlijk net als met mijn bijna 600 proefritten. En met mijn honderden keren schaatsen op Thialf in een verder verleden.

Van bloedfanatiek naar gedemotiveerd. 180 graden verandering.

En als dat mijn eigen keuze is, vind ik het prima. Heb ik er vrede mee. Van BMW naar Twingo. Of van structureel maandelijks 2K rood staan naar 80K extra aflossen op mijn hypotheek in vijf jaar. Geen probleem.

Maar de plotselinge demotivatie bij het sporten en bij de proefritten komt/kwam me rauw op het dak.
Dat voelt niet als een vrije eigen keuze. Hoewel dat het wel is natuurlijk.

Maar zo voelt het niet. En dat knaagt.

Tsja, de mens is een vreemd wezen. Ik iig. ;)

Carfanatic zei:

LEEUWARDEN -
De Fryske Nasjonale Partij wil een referendum over meer autonomie voor Friesland. De Friezen zouden met name meer te zeggen moeten krijgen over ziekenhuizen, woningcorporaties en zorginstellingen.

Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma van de FNP waarover Omrop Fryslan beschikt. Het referendum zou tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 moeten plaatsvinden.

Regionale zelfstandigheid of autonomie is weer terug van weggeweest in Europa. In september hield Schotland een referendum over zelfstandigheid van Groot-Brittannië. De Schotten stemden in meerderheid tegen. En in het Spaanse Catalonië blijven regionale politici hameren op een referendum over daadwerkelijke onafhankelijkheid voor de autonome regio.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/23285207/__FNP_wil_referendum_zelfstandigheid__.html

Prima! Maar dan ook economische autonomie.

Zemelaar zei:
We hebben het over ongeveer 1% van mijn salaris. Ik geef per maand meer weg aan goede doelen.

Eigenlijk zijn we zo off topic bezig, maar ja, ik heb er vrede mee.
Ik hoop overigens dat dat doelen zijn waarop je zicht hebt wat er met jouw geld gebeurt. Ik heb een ander inzicht op het punt van goede doelen, ik geef totaal niet, als jong kereltje heb ik ingezameld voor Biafra. Verschrikkelijk als je die kinderen/volwassenen daar in die landen ziet lijden, dat was 60 jaar geleden zo en nu nog. Al dat geld is in die tijd voornamelijk terecht gekomen in de zakken van de bestuurders van die landen, die blijkbaar zélf niet van hun landgenoten houden. Ik weet het, ik gooi een open deur in, die bestuurders zijn vaak als miljardair overleden. Waar was hun verantwoording, maar aan de andere kant, waar was bij ons de controle over het geld dat wij uitgaven? En zo is het nog. de Europese Unie gaat binnenkort miljarden steun aan de Oekraïne geven, waardoor ze het gas dat ze van Rusland betrekken, kunnen betalen. De gasprijs zal daar wel flink omhoog gaan dan.
Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat zowat alles corrupt is, en dat is nogal een uitspraak van iemand die positief in het leven staat.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Carfanatic zei:

LEEUWARDEN -

Prima! Maar dan ook economische autonomie.

Ach, om de zoveel tijd wordt er weer eens een ballonnetje opgelaten. Niet op reageren, komt er toch nooit door. De FNP wordt lang niet breed genoeg gedragen in Friesland.

speedtouch zei:
Zemelaar zei:
We hebben het over ongeveer 1% van mijn salaris. Ik geef per maand meer weg aan goede doelen.

Eigenlijk zijn we zo off topic bezig, maar ja, ik heb er vrede mee.
Ik hoop overigens dat dat doelen zijn waarop je zicht hebt wat er met jouw geld gebeurt.

Kika, Dierenbescherming, SOS Kinderdorpen, Hartstichting, Oxfam Novib, Hersenstichting, Kinderfonds Mamas en World Animal Protection.

Allemaal kleine bedragen. Van minimaal 4 tot maximaal 8 euro per maand. Samen met mijn vrouw.

Of het geld goed terecht komt? Ja, dat weet ik niet.

Nu hebben we het gevoel dat we tenminste iets doen. Altijd beter dan niks, dunkt mij.

Zemelaar zei:
Nu hebben we het gevoel dat we tenminste iets doen. Altijd beter dan niks, dunkt mij.

OK, dat is, voor mijn gevoel, dan eigenlijk een schrale troost 'het gevoel' hebben. Ik zoek het dichter bij huis, een vriendin van me is járen geleden gescheiden met alle financiële perikelen van dien, die heb ik in die tijd vrijblijvend financieel geholpen, en zo heb dat nog een paar keer gedaan. Dan weet ik waar mijn geld naar toe gaat, ik kies gericht, het is een momentopname.

Dat is beter inderdaad. Ik schuif mijn kinderen en ook mijn ouders weleens wat toe. Geld. Maar ook in natura. Een nieuwe magnetron bijvoorbeeld. Een wasmachine.

Ach, om de zoveel tijd wordt er weer eens een ballonnetje opgelaten. Niet op reageren, komt er toch nooit door. De FNP wordt lang niet breed genoeg gedragen in Friesland.

Inderdaad. Dat gezeur hebben de meeste Friezen hier geen boodschap aan.

Jammer dat Fox hier nog niet heeft gereageerd. Ben benieuwd hoe hij over mijn besparingsstrategie denkt.

Tegenwoordig heb je iedere week wel een collecteweek. Vroeger kregen ze ook nog wat, nu geloof ik het allemaal wel.

Carfanatic zei:

Tegenwoordig heb je iedere week wel een collecteweek. Vroeger kregen ze ook nog wat, nu geloof ik het allemaal wel.

Ach, als je wat kunt missen. Waarom dan niet?

Eergister vier sms'jes naar moeder 4333 gestuurd. Dat tientje kan ik makkelijk missen.

Je moet het, vind ik, ook in de grote getalen zoeken. Als iedere Nederlander een tientje overmaakt, kun je aardig wat nood lenigen.

Ik ben juist van mening dat ontwikkelingssamenwerking een overheidsbevoegdheid is. Ik heb er geen problemen mee om belastingen te betalen, daar mag van mij vervolgens een deel (0,8% als OESO-norm) van naar andere landen / hulpbehoevenden gaan. Goede doelen zelf steun ik om die reden niet, net als dat ik geen geld geef aan bedelaars.

der Magistrat zei:
Ik ben juist van mening dat ontwikkelingssamenwerking een overheidsbevoegdheid is. Ik heb er geen problemen mee om belastingen te betalen, daar mag van mij vervolgens een deel (0,8% als OESO-norm) van naar andere landen / hulpbehoevenden gaan.

Formeel gezien zullen de meeste van ons het hier wel mee eens zijn, alleen de kwaliteit van de uitvoering, en het 'monotoring' van het geheel, daar hapert nog heel wat aan.
Net als bij binnenlandse aangelegenheden geldt, daar waar 'machthebbers' (lees bestuurders etc.) actief zijn, blijkt er een hele andere cultuur te ontstaan, je leest het dagelijks in de kranten, in welke vorm dan ook.

Juist door zelf een bedrag over te maken naar een of ander goed doel, voelt dat goed bij mij.

Als de overheid dit zou doen, zou het voor mij toch meer plichtmatig voelen. Klinisch.
Nu werd ik geraakt door de verhalen bij Boulevard.

Ik ben juist aan afbouwen met goede doelen. Zakkenvullers zijn het.
Ik laat het doorgaan, totdat ze me bellen (ik sta in het bel-me-niet-register), dan zeg ik direct op. Het rare is dat vroeger pensioenbedrijven en energiebedrijven me altijd belden. Nu zijn het alleen maar goede doelen. Artsen zonder grenzen is de ergste. Ze hebben ook hun administratie niet voor elkaar, merkte ik wel. Dus dat was exit AZG. Toen stampte Peta mijn mailbox vol, iedere dag een mail, dat werd een dikke automatische incasso-blokkade voor deze zeurpieten. De volgende werd ene Ingrid van een dierengroepering (ik weet niet meer welke). Die mailde ook elke dag. Als ze nou eens op de bres sprong, nee, ze zat de hele dag achter de computer: Jan, weet je hoe erg konijnen hebben in de bontindustrie.
Ja, dat weet ik allang, trut! Waarom denk je dat ik geef!

Na een pittig mailtje, waarin ik ook om haar maten heb gevraagd, heb ik Ingrid voorgoed de wacht aangezegd.

De hartstichting is allang weg bij mij, na die grootverdiener.

Ik geef mijn geld nog liever aan een stel zwervers.

Goede doelen zijn toch gewoon Big Business?
Van al je gedoneerde geld aan hulporganisaties verdwijnt het grootste deel in zaken die bar weinig met de hulpbehoevende te maken hebben (ik noem geen namen, maar een jaartje directeur bij een van die toko's lijkt me niet verkeerd). En met de "gezondheids" organisaties maak je alleen de Big Pharma nóg blijer dan ze al zijn. Die maken namelijk niet waar mensen beter van worden, maar waar ze geld aan verdienen. En dan komt, laat ik effe zeggen als voorbeeld, de kankerstichting en die schenkt ze miljoenen, om nog meer dingen te bedenken waar ze geld mee verdienen....

Maar ja, dat kunnen ze alleen maar als "wij" dat geld geven. En dat doen "wij" (vooral Nederlanders kunnen dat goed) massaal, want dat is makkelijker dan daadwerkelijk iemand helpen... Met die 4 SMS'jes maak je mensen blij, maar niet de hulpbehoevenden. Koop dan voor een dakloze wat te eten of ga een bijstandsmoeder een dag helpen. Het is allemaal heel erg, al die ellende ver weg, maar voor onze neus is ook genoeg te helpen...

En wat betreft Ebola: ik zal wel gek zijn om een wapentest te gaan financieren...

Mensen geven vooral aan goede doelen om het idee te hebben dat ze deel van een positieve ontwikkeling uit maken, denk ik. Daarom ook proberen veel van die stichtingen zo duidelijk mogelijk hun doel te promoten (voor 10 euro red je een kind, om even een voorbeeld te geven) zodat eea tastbaar wordt voor de gulle gever. In werkelijkheid heb je als stichting natuurlijk altijd bepaalde onkosten die betaald moeten worden, dus ook al verkwist je geen geld aan zinloze projecten en excessieve bonussen, dan nog kun je nooit alle giften puur voor de daadwerkelijke hulp gebruiken. Gevers zullen zich dat in het achterhoofd ook vast wel beseffen, maar toch blijven doneren. Louter voor het gevoel een goed mens te zijn.

Ebola zou een massa wapen zijn. Ik denk niet dat iemand de ballen heeft om ebola tot wapen te verwerken.

Wat betreft het werken met daklozen, deze mensen helpen. Dat lijkt me nou echt nuttig werk. Mensen die anders uitgekotst worden gewoon helpen.

Laatst zag ik op FB een film voorbijkomen waarin een voorbijganger bij mensen om een stuk pizza vraagt. Niemand gaf het.

Later geven ze aan een zwerver een aantal stukken in een doos. Even later komt er iemand voorbij die een stukje vraagt en het ook krijgt. De jongen gaat naast hem zitten, eet even mee. Bedankt hem een paar keer, geeft hem wat geld en gaat weer weg. Waarop de zwerver in tranen valt.

Dat lijkt mij nou eens goed om te doen. Gewoon een Mac binnenlopen, Big Mac menu kopen en deze aan zo`n kerel te geven. Eet smakelijk.

D. Elzinga zei:
Mensen geven vooral aan goede doelen om het idee te hebben dat ze deel van een positieve ontwikkeling uit maken, denk ik.

Inderdaad, zo moet je het zien, alleen realiseren velen zich de laatste jaren, dat het niet per sé is, zoals verondersteld wordt en dan haken ze af.

der Magistrat zei:
Ik ben juist van mening dat ontwikkelingssamenwerking een overheidsbevoegdheid is. Ik heb er geen problemen mee om belastingen te betalen, daar mag van mij vervolgens een deel (0,8% als OESO-norm) van naar andere landen / hulpbehoevenden gaan. Goede doelen zelf steun ik om die reden niet, net als dat ik geen geld geef aan bedelaars.
Hier heb ik juist moeite mee. Ik ben ook de mening toegedaan dat ontwikkelingsgeld averechts werkt. Het maakt mensen lui en hetgeen wat naar die landen gaat komt verkeerd terecht. Ik geloof meer in het onderwijzen van deze mensen en ze leren hoe zezelf geld kunnen genereren of waterputten graven.

Daarentegen geef ik wel bij de (meeste) collectes. Scheelt ook dat we zelf voor KWF en het astmafonds lopen.

Boppie zei:
Dat lijkt mij nou eens goed om te doen. Gewoon een Mac binnenlopen, Big Mac menu kopen en deze aan zo`n kerel te geven. Eet smakelijk.

Wat houdt je tegen? Het is weekend en de Macs zijn open.

michel1975 zei:
der Magistrat zei:
Hier heb ik juist moeite mee. Ik ben ook de mening toegedaan dat ontwikkelingsgeld averechts werkt. Het maakt mensen lui en hetgeen wat naar die landen gaat komt verkeerd terecht. Ik geloof meer in het onderwijzen van deze mensen en ze leren hoe zezelf geld kunnen genereren of waterputten graven.

Daarentegen geef ik wel bij de (meeste) collectes. Scheelt ook dat we zelf voor KWF en het astmafonds lopen.

Goh, mensen die het echt slecht hebben maak je niet zomaar 'lui' hoor. Verder is educatie en dergelijke natuurlijk ook een vorm van ontwikkelingssamenwerking, ook daar heb je geld voor nodig. Gewoon geld geven lijkt me niet heel zinnig inderdaad, daar zijn helaas de meeste regeringen in armere landen niet betrouwbaar genoeg voor.

R-W zei:
Boppie zei:

Da's wel een langzame manier om zo iemand uit zijn lijden te verlossen.... Pak dan een hamer, dan hoeft 'ie niet jaren te creperen...

der Magistrat zei:
michel1975 zei:
der Magistrat zei:

Goh, mensen die het echt slecht hebben maak je niet zomaar 'lui' hoor. Verder is educatie en dergelijke natuurlijk ook een vorm van ontwikkelingssamenwerking, ook daar heb je geld voor nodig. Gewoon geld geven lijkt me niet heel zinnig inderdaad, daar zijn helaas de meeste regeringen in armere landen niet betrouwbaar genoeg voor.
dat is precies mijn punt. Geld geven werkt niet of marginaal. Inzetten op zelf opbouwen.

Laat ik vooropstellen dat het geven van ontwikkelingshulp erg goed is, inderdaad niet met geld, maar met het begeleiden van projecten, of het opzetten hiervan.

Wat heel veel mensen lijken te vergeten is dat wij, westerlingen, meteen lijken te willen dat deze mensen op "ons niveau" zijn, op bijvoorbeeld werkgebied! Hoe kan iemand die nog nooit gewerkt heeft, na 3 maanden ineens een (bijvoorbeeld) goede boer zijn? Daar gaat tijd overheen.
Een mentaliteit verander je niet zomaar.
Als ik kijk naar Afrika, daar werken veel mensen (op hun manier) keihard, het is niet altijd productief in onze ogen.
Maar daar ligt het niet aan, het gaat om een denkbeeld wat volstrekt krom is... Je geeft iets, en in plaats dat mensen dankbaar zijn en denken "tof dat ik dat heb gekregen" komen ze de volgende dag terug om om meer te vragen. (heb dit meerdere malen zelf meegemaakt, en dan varieert het van drinken geven, tot aan geld).
En dat is een beeld wat veranderd zou moeten worden, de vraag is alleen hoe. En ik vrees dat dat nog een hele lastige kluif gaat worden.

LMJ (da's korterder namelijk.) zei:
R-W zei:
Boppie zei:

Da's wel een langzame manier om zo iemand uit zijn lijden te verlossen.... Pak dan een hamer, dan hoeft 'ie niet jaren te creperen...

Dat is strafbaar. Ik wil uitzicht zonder tralies.

Pjötr zei:
Laat ik vooropstellen dat het geven van ontwikkelingshulp erg goed is, inderdaad niet met geld, maar met het begeleiden van projecten, of het opzetten hiervan.

Wat heel veel mensen lijken te vergeten is dat wij, westerlingen, meteen lijken te willen dat deze mensen op "ons niveau" zijn, op bijvoorbeeld werkgebied! Hoe kan iemand die nog nooit gewerkt heeft, na 3 maanden ineens een (bijvoorbeeld) goede boer zijn? Daar gaat tijd overheen.
Als ik kijk naar Afrika, daar werken veel mensen (op hun manier) keihard, het is niet altijd productief in onze ogen.
Maar daar ligt het niet aan, het gaat om een denkbeeld wat volstrekt krom is... Je geeft iets, en in plaats dat mensen dankbaar zijn en denken "tof dat ik dat heb gekregen" komen ze de volgende dag terug om om meer te vragen. (heb dit meerdere malen zelf meegemaakt, en dan varieert het van drinken geven, tot aan geld).
En dat is een beeld wat veranderd zou moeten worden, de vraag is alleen hoe. En ik vrees dat dat nog een hele lastige kluif gaat worden.
Ik neem toch aan dat je niet bedoeld dat wij ons aan moeten passen?

Ik heb het grote probleem dat goede doelen teveel in het nieuws verschijnen en dat ze me lastig vallen om meer geld.
Het was zeer onvriendelijk van mij om bijvoorbeeld Ingrid haar maten te vragen, maar ik was zo wanhopig om haar kwijt te raken. Ik had het niet moeten doen, maar alleen toen hield het op. Ik ben geen viespeuk, absoluut niet. Maar als ze na aandringen om op te houden met het bombarderen van mijn e-mail-adres, gewoon doorgaat, rest me niets anders dan om het maar onsympathiek aan te pakken. Na het mailtje was het gelijk stil. Kijk, dus zo dom is ze niet.

Ik heb bij iemand ook wel eens met de politie gedreigd. Het was gelijk stil. Dus ze lezen het wel. Maar ze vertikken het gewoon.
Greenpeace heb ik direct opgezegd toen die geldgraaier met zijn vliegtuigreizen in het nieuws kwam. Ik werd daarna bestookt met e-mails, waarom en had ik wel goed nagedacht. Dat moeten ze bij mij nou juist niet doen, want dan krijgen ze nooit een kans meer.

Ik sta in het bel-me-niet-register en ik krijg steeds weer telefoon van Artsen zonder grenzen. Toen ik zei of ze zich bewust waren dat ik in het register stond, bleef die enge man toch maar doorgaan. Ik ben geen type om zomaar de hoorn er op te gooien. Maar toen ik welgeteld tien minuten mijn tijd stond te verliezen aan iemand die zijn geld verdient met in de ruimte zwetsen, heb ik hem met een vloek er op gegooid.

Het valt me ook op dat als je eenmaal bekend staat als goede-doelen-gever, dat je dan ook heel veel post krijgt van andere doelen waar je nog nooit van hebt gehoord. Dus mijn adres wordt verkocht. Lekker bezig daar.

Of dan die ene zust die brieven stuurt met stuivers er op geplakt. Waar ben je dan mee bezig??? Wat denk je dan dat wij wel niet moeten denken?

Ik heb eens een SMS verstuurd met zo`n actie. Was op- RTL4 en het doel leek me prima.

Wordt je een paar dagen later gebeld door een of andere griet of ik maandelijks wilde donderen.....ik was er gelijk klaar mee. Hier geen SMS gedonder.

Collecte is altijd tijdens het eten. Mijn bel doet het al een poos niet meer, dus gaan ze op de ramen kloppen. Zeker rond etenstijd is het gewoon druk in huis. Kleine wil eten, ik wil eten. Ben je aan het koken, tafel dekken, kleine installeren en belt er zo`n collecte aan. Respect dat ze het doen, maar waarom altijd dan.

Ze weten niet van ophouden. Terwijl ze zich niet beseffen dat als ze met een goed verhaal komen dat dat voldoende is.

Zo hoorde ik laatst dat die Ebola-beschermpakken zo veel geld kosten bij elkaar (na het bezoek aan een patient moet zo'n ding direct verbrand worden, en zo'n pakje kost al gauw 30 euro. Een verzorger bezoekt tien patienten per dag, dus tel alles bij elkaar op...).
Dat is een goed verhaal om te helpen. Dan wil ik best met 100 euro over de streep komen om mee te helpen om die rotziekte de wereld uit te helpen, samen met veel anderen. Maar laat me daarna met rust. Een nieuwskrantje, ok, ik lees graag wat er van terecht is gekomen.

Een goed voorbeeld zijn Stichting Aap en die berenclub (ik weet zo snel niet hoe die heet) die mishandelde/verwaarloosde apen en beren opvangen. Net als die club die zorgt voor mishandelde ezels.
We betalen maandelijks elk een tientje aan die clubs. We krijgen regelmatig een krantje van hun alledrie met verslagen en foto's. En verder geen gezeur. Kijk, dat zie ik graag. Dan lees ik ook met plezier hun krantje welke dieren ze gered hebben.
Dat is wat de gever wil zien.

Collecte is altijd tijdens het eten. Mijn bel doet het al een poos niet meer, dus gaan ze op de ramen kloppen. Zeker rond etenstijd is het gewoon druk in huis. Kleine wil eten, ik wil eten. Ben je aan het koken, tafel dekken, kleine installeren en belt er zo`n collecte aan. Respect dat ze het doen, maar waarom altijd dan.

omdat half nederland dan aan z'n bal gehakt zit.

Soloman zei:
Ze weten niet van ophouden. Terwijl ze zich niet beseffen dat als ze met een goed verhaal komen dat dat voldoende is.

Zo hoorde ik laatst dat die Ebola-beschermpakken zo veel geld kosten bij elkaar (na het bezoek aan een patient moet zo'n ding direct verbrand worden, en zo'n pakje kost al gauw 30 euro. Een verzorger bezoekt tien patienten per dag, dus tel alles bij elkaar op...).
Dat is een goed verhaal om te helpen. Dan wil ik best met 100 euro over de streep komen om mee te helpen om die rotziekte de wereld uit te helpen, samen met veel anderen. Maar laat me daarna met rust. Een nieuwskrantje, ok, ik lees graag wat er van terecht is gekomen.

Wat er bij mij niet in kan: de staatshoofden van Afrikaanse landen waar Ebola heerst, zijn vaak miljardair, kunnen die echt niet een miljoentje of zo voor hun eigen volk geven, waar ze 'zo van houden', waarom moeten wij geven?

Wat er bij mij niet in kan: de staatshoofden van Afrikaanse landen waar Ebola heerst, zijn vaak miljardair, kunnen die echt niet een miljoentje of zo voor hun eigen volk geven, waar ze 'zo van houden', waarom moeten wij geven?

lekker hè ff wat roeptoeteren :rolleyes:

Laat ik het zo zeggen, die rijke staatshoofden hebben op z'n minst de schijn tegen.

Carfanatic zei:

omdat half nederland dan aan z'n bal gehakt zit.

.. en dat is niet zo erg als de betreffende collectant dat ook beseft en kort en bondig de boodschap "heeft u iets over voor.." poneert.
Zo'n lokale vrijwilliger is zo erg niet..

Nee, dán zo'n student die zijn biertje van die avond wil betalen met het colportage werk dat hij voor een goed doel doet..
Quasi nonchalant steekt hij of zij het, vooraf geoefende en ingestampte, wervingsverhaal af..
:(

Lazer op, het is zo doorzichtig, denk ik dan.

Gisteren in de locale AH. Een actie dat je 'dubbele boodschappen' koopt. Je koopt voor jezelf wat én je zoekt uit een gesorteerd aanbod iets uit dat je koopt voor het goede doel. Kan een voedselbank zijn of dit keer was het Syrië. Zo iets heeft mijn sympathie.
Er waren een paar pittige dames die bezoekers probeerden te overtuigen.. ik kreeg zelfs te horen "ook leuk voor uw dochter.. kinderen vinden het altijd leuk om iets uit te zoeken"....;)

Helaas voor deze mevrouw.. ik was nét op een missie om mijn eigen huishoudpot van een lege bodem te weerhouden.. Sorry.

Pjötr zei:

Het probleem van met name de Afrikaanse landen is eigenlijk heel simpel. De oorzaak van de problemen, voedsel voorop, is namelijk niet een tekort aan voedsel of geld, maar een verkeerde verdeling daarvan. Helaas voor de afrikanen is er aan hen geen geld te verdienen, dus komen de "grote jongens" niet opdagen. In landen als India en China valt wél geld te verdienen en daar zie je dus dat geïnvesteerd wordt. Die mazzel hebben ze in Afrika niet, dus mogen ze fijn verder creperen en moet er bij "rijkelui" zoals wij Nederlanders gecollecteerd worden - om daar ook weer aan te verdienen dus.

Een oplossing op zich is dus niet moeilijk, maar de mensen die daar het best toe in staat zijn motiveren, dat is niet te doen...

maar de mensen die daar het best toe in staat zijn motiveren, dat is niet te doen...

Dat is inderdaad een bijna onmogelijke klus, te blijven motiveren, zodat ze uiteindelijk zelf de draad kunnen oppakken. En zoals ik al eerder liet blijken, van overheidswege heb je in de meeste landen van Afrika (ik ben nog voorzichtig) weinig of geen hulp (geen goede structuur misschien?), terwijl ze wel de middelen aangeboden kregen (geld).

Pjötr zei:

Het probleem van met name de Afrikaanse landen is eigenlijk heel simpel. De oorzaak van de problemen, voedsel voorop, is namelijk niet een tekort aan voedsel of geld, maar een verkeerde verdeling daarvan. Helaas voor de afrikanen is er aan hen geen geld te verdienen, dus komen de "grote jongens" niet opdagen. In landen als India en China valt wél geld te verdienen en daar zie je dus dat geïnvesteerd wordt. Die mazzel hebben ze in Afrika niet, dus mogen ze fijn verder creperen en moet er bij "rijkelui" zoals wij Nederlanders gecollecteerd worden - om daar ook weer aan te verdienen dus.

Een oplossing op zich is dus niet moeilijk, maar de mensen die daar het best toe in staat zijn motiveren, dat is niet te doen...

Nee nee nee, je hebt weliswaar een beetje gelijk, maar ook weer niet!
Ik zal je wat vertellen:
Tijdens mijn vakantie in Gambia (één van de meest arme landen ter wereld) was er op het hotelcomplex beveiliging. Deze mensen werkten 12-15 uur per dag, in de hitte (ruim 40 graden), ik als mezelf zijne vond dit erg vervelend, en gaf de enige vrouw dus een flesje cola. Tegen de dorst. Omgerekend kostte mij dit 5 cent. Ik heb dit met liefde gedaan. De volgende dag kregen we (zoals altijd) de meest vriendelijke goede morgen... Maar toen wij op het terras van onze kamer zaten (beetje een huisje idee, lastig uit te leggen, doe ik ook maar niet) kwam ze er aan, met de vraag of ze nog cola van ons kon krijgen!

Onze lokale gids was fantastisch, hij heeft nooit gebedeld en we hebben hem ongevraagd dingen gegeven (rijst, maar ook kleding, eten & drinken etc..). Hij sliep in zijn auto, en eerlijk is eerlijk dat ging me echt aan het hart. Toen we weggingen namen we afscheid van hem, en ook van zijn "collega's". Die mensen waren ook degenen die vroegen om spullen EN geld, onze gids niet.

Natuurlijk is er een ontzettende groot verschil tussen arm en rijk, en ja rijk is vaak zo corrupt als de pest! EN ja het is een schande dat hulp en investeringen alleen maar draaien om winstbelang (olie, en weet ik wat nog meer). En ja corruptie en ongelijkheid en alles moet worden aangepakt(oké ik beken roze bril).

Maar het is wel zo , dat deze mensen een hele andere overtuiging als wij hebben.
Die snappen niet dat als je wat krijgt, je niet om meer vraagt. En dat je moet investeren in dingen.. Dat begrijpen ze niet, want ze hebben dat niet meegekregen...
We laten maar in het midden of "onze opvatting" of die van "hun" de juiste is.
Maar op een moment dat er projecten worden opgezet kan je EN mag je niet verwachten dat dit binnen (ik noem maar wat) 3 maanden goed loopt. Dat kan niet! Maar zodra iets langer duurt, of het gaat met vallen en opstaan, dan staan "wij westerlingen" al met een vingertje te wijzen en roepen meteen "zie je wel, ze zijn lui!".

Gedachtegangen en mentaliteit verander je niet zomaar, dat is een heel proces. Vergelijk het met de opvoeding van een kind of je huisdier, (nu bedoel ik het niet degenererend), kijk hoe lang dat dat duurt EN hoeveel moeite en inspanning dat 't kost!

Tegelijkertijd vergeet iedereen dat iets opbouwen heel veel tijd kost!
En dat is zo jammer, want geloof me er is bij velen een wil, maar die word keihard de kop ingedrukt door de uitzichtloze situaties waarin ze leven!

Pjötr zei:
Pjötr zei:

Nee nee nee, je hebt weliswaar een beetje gelijk, maar ook weer niet!
Ik zal je wat vertellen:
Tijdens mijn vakantie in Gambia (één van de meest arme landen ter wereld) was er op het hotelcomplex beveiliging. Deze mensen werkten 12-15 uur per dag, in de hitte (ruim 40 graden), ik als mezelf zijne vond dit erg vervelend, en gaf de enige vrouw dus een flesje cola. Tegen de dorst. Omgerekend kostte mij dit 5 cent. Ik heb dit met liefde gedaan. De volgende dag kregen we (zoals altijd) de meest vriendelijke goede morgen... Maar toen wij op het terras van onze kamer zaten (beetje een huisje idee, lastig uit te leggen, doe ik ook maar niet) kwam ze er aan, met de vraag of ze nog cola van ons kon krijgen!

Onze lokale gids was fantastisch, hij heeft nooit gebedeld en we hebben hem ongevraagd dingen gegeven (rijst, maar ook kleding, eten & drinken etc..). Hij sliep in zijn auto, en eerlijk is eerlijk dat ging me echt aan het hart. Toen we weggingen namen we afscheid van hem, en ook van zijn "collega's". Die mensen waren ook degenen die vroegen om spullen EN geld, onze gids niet.

Natuurlijk is er een ontzettende groot verschil tussen arm en rijk, en ja rijk is vaak zo corrupt als de pest! EN ja het is een schande dat hulp en investeringen alleen maar draaien om winstbelang (olie, en weet ik wat nog meer). En ja corruptie en ongelijkheid en alles moet worden aangepakt(oké ik beken roze bril).

Maar het is wel zo , dat deze mensen een hele andere overtuiging als wij hebben.
Die snappen niet dat als je wat krijgt, je niet om meer vraagt. En dat je moet investeren in dingen.. Dat begrijpen ze niet, want ze hebben dat niet meegekregen...
We laten maar in het midden of "onze opvatting" of die van "hun" de juiste is.
Maar op een moment dat er projecten worden opgezet kan je EN mag je niet verwachten dat dit binnen (ik noem maar wat) 3 maanden goed loopt. Dat kan niet! Maar zodra iets langer duurt, of het gaat met vallen en opstaan, dan staan "wij westerlingen" al met een vingertje te wijzen en roepen meteen "zie je wel, ze zijn lui!".

Gedachtegangen en mentaliteit verander je niet zomaar, dat is een heel proces. Vergelijk het met de opvoeding van een kind of je huisdier, (nu bedoel ik het niet degenererend), kijk hoe lang dat dat duurt EN hoeveel moeite en inspanning dat 't kost!

Tegelijkertijd vergeet iedereen dat iets opbouwen heel veel tijd kost!
En dat is zo jammer, want geloof me er is bij velen een wil, maar die word keihard de kop ingedrukt door de uitzichtloze situaties waarin ze leven!
Ik ben toch bang dat jij mij minder begrijpt dan ik jou begrijp. Dacht je dat "wij" niet hebben moeten "leren" niet om meer te vragen? Je kan het iemand die niets heeft niet kwalijk nemen om meer te vragen, door iets te geven laat je immers zien dat je daartoe bereid bent. Waar jij het over hebt zijn normen en waarden. Die zijn voor iedereen verschillend en er is geen "goed" of "fout" in.

Welvaart komt van geld en geld ontstaat alleen bij de bank uit het niets. Wil er in die streken welvaart komen, moeten anderen hun geld er dus naar toe gaan brengen, zoals je bijvoorbeeld in veel oostblok landen ziet gebeuren. Daar is die streek niet interessant voor, dus hebben ze pech...

Pjötr zei:

Toch is het vaak niet meer dan een herhaling van zetten.

Erges gelezen dat na 10 herhalingen een oude gewoonte al door een nieuwe vervangen is.

Zemelaar zei:
Pjötr zei:

Toch is het vaak niet meer dan een herhaling van zetten.

Erges gelezen dat na 10 herhalingen een oude gewoonte al door een nieuwe vervangen is.
Ik vind het ook een non-argument. Wij moeten het dus maar accepteren dat het geld verkeerd terecht komt omdat ze niet beter weten? Wat een kul. Intelligentie en zelf nadenken is grensoverschrijdend. Als ik het kan dan een ander in een of ander Afrikaans land dat ook.

Ontwikkelingshulp is sowieso nooit weggegooid geld :rolleyes:
Het gaat mij erom dat heel veel mensen meteen met hun vingertje staan te wijzen! Het superieure westen, tegenover het "domme on-ontwikkelde land in Afrika".
Het gaat er niet eens om dat onze manieren beter zijn als de hunne, het gaat er niet om dat onze arbeidsethos beter is als de hunne.
Feit is dat als je mensen iets wel leren, en hun "manieren" wilt veranderen, hun inzichten, dan duurt dat gewoon langer, langer als wanneer "wij" iets moeten leren.
Ontwikkelingshulp is zoveel meer als eten geven, of geld. Denk ook bijvoorbeeld eens aan goede scholing, huisvesting, bewustwording, allemaal zaken waar het aan schort in ontwikkelingslanden!

En die projecten kosten inderdaad geld, veel geld wel ja. (ik snap je punt LMJ). Afrika is niet booming, en zal dit waarschijnlijk ook niet worden, dus moeten we maar stoppen het helpen? En ik begrijp LMJ dat mensen vragen om dingen, logisch zou ik ook doen, dus ergens kan je ze het niet kwalijk nemen.

Feit is wel dat onze welvaart en alle ontwikkelingen van waar wij nu zijn, zijn begonnen na de oorlog, dus al met al 70 jaar zijn we verder.
In Afrika zijn bepaalde zaken nu op ons niveau, denkend aan computers mobieltjes, internet, maar zij hebben die hele toeloop ernaar toe gemist, en daardoor probeert men zich wel aan ons te meten.. Grappig voorbeeld hiervan is dat alle dames(lees vrij veel) in Gambia van mening zijn dat ze een pruik moeten dragen, om hun kroeshaar te verbergen... Niet omdat het niet mooi is, NEE westerlingen hebben geen kroeshaar en dan lijken ze meer westelijk als dat ze zijn.

Oké ik ben dan nog wel zo fair om te zeggen, dat het OOGT alsof ontwikkelingshulp echt een bodemloze put, maar gelukkig schijn bedriegt! Begeleiding en begeleiding is het toverwoord (en geld om dat te financieren) MAAR daarnaast moet je beginnen met kleinschalige dingen, beter 15 tot 50 kleine projectjes, dan 1 grote landelijke (want dan wordt het inderdaad graaien voor de regeringsleiders EN rijken) Kijk in hoeveel gevallen de micro-kredieten succesvol zijn!

Oh ja Michel... waar baseer jij op dat geld verkeerd terecht komt? (ik hoop niet dat je doelt op het aloude verhaaltje; "al het geld wat wij spenderen gaat naar de rijken en de machthebbers")

Pjötr, je ziet het op te gedetailleerd "laag" niveau. Jij bekijkt het uitvoerende deel, de plek waar het gebeurt en waar hulp wordt uitgevoerd. Het succes van die hulp wordt echter niet bepaald op dat niveau, maar achter vergadertafels en in kantoren van hoge heren die NIETS met die plaatsten te maken hebben. Mijn punt is niet dat projecten geld kosten, mijn punt is dat niemand daar geld komt brengen als het niet concreet iets op gaat leveren.

In Polen of Roemenië of India valt geld te verdienen, dus daar planten multinationals wel een fabriek neer, wat weer zorgt dat de bevolking geld verdient en dus uit te geven heeft, wat weer zorgt voor nieuwe ondernemers die dat geld in de zak willen krijgen enzovoorts. In de Sahara gaat niemand die fabriek neerplanten. Die gebieden zijn veel interessanter om voor wapenverkoop te gebruiken...

De meeste "ontwikkelingshulp" gaat al voor een groot deel ten onder aan de "kosten" die men moet maken om de hulp ter plaatse te krijgen. En dan moet het ter plaatse nog aanslaan. Leuk dan, dat er een werkende waterpomp staat, maar wat heb je daar aan als een man met een geweer die "in bezit" neemt? Druppels op de gloeiende plaat. Om écht wat teweeg te brengen moet op een "hoger" niveau geschakeld worden, maar daar ziet men dat helemaal niet zitten. Anders gebeurde het wel.

Het succes van die hulp wordt echter niet bepaald op dat niveau, maar achter vergadertafels en in kantoren van hoge heren die NIETS met die plaatsten te maken hebben.

Klinkt bijna als het bedrijfsleven.:)

michel1975 zei:
(..) Intelligentie en zelf nadenken is grensoverschrijdend. Als ik het kan dan een ander in een of ander Afrikaans land dat ook.

Nou, kunnen (op den duur) misschien wel.. maar de omstandigheden zijn daar nu niet zo dat je in een omgeving bent waar zoiets gestimuleerd wordt, uitgelegd wordt.. Scholing is er beperkt.. en ook bij jou is het 'zelf nadenken' niet direct bij de geboorte geactiveerd geweest, denk ik..

Ik hoorde laatst tot 2x toe min of meer hetzelfde verhaal over de beperktheid van het dagelijks leven van een Afrikaan in een baas-werknemer houding..
Met de westerse gedachte van een 'goed loon' en ze kunnen alle beetjes helpen.. bereik je het tegenovergestelde.. De beste man komt de volgende dag niet meer op het werk... want hij of zij had de dag ervoor zo'n enorm geldbedrag ontvangen van de baas...
Hetzelfde als een hotelklerk een extra fooi geven.. Moet je schijnbaar ook niet doen, want de kans dat ie bij vertrek je koffers weer kan dragen is klein.. de vogel is gevlogen..

Kennelijk overzien die mensen hun leven niet.. zij zijn gewend van dag tot dag te leven..

Ongeveer net zoals bij ons vroeger.. toen wekelijks het loonzakje aan de arbeider werd meegegeven.. en dat op het einde van de middag goeddeels geledigd was achter de bar van het plaatselijke café.. Daar stond moeder met de kinderen weer met lege handen...:(

Iets dergeljks vertelde mijn broer, toen die zich begin jaren 90 n de VS vestigde. Loon gebeurd. Hup, de kroeg in.

Je hebt zeer zeker een punt LMJ, een hele goede zelfs, wat meerdere zelfs!
Maar ben ik ervan overtuigd dat Micro-ontwikkelingshulp beter aanslaat als grote. Natuurlijk moet je het niet gaan doen in door oorlogsverscheurde landen. Niet alleen worden de mensen daardoor veel meer bewust van alles, maar beter begeleid EN blijft er veel minder aan de strijkstok hangen. EN leveren de projecten uiteindelijk het gewenste resultaat!

Maar helaas moet ik wel toegeven dat het waarschijnlijk ook altijd zal blijven met kleine lokale (en zeer goede, laat ik dat vooropstellen) projecten! Niemand zit op Afrika te wachten, en ergens vind ik dat in en in en in triest!

Terug
Bovenaan