LMJ (da's korterder namelijk.) zei:
Pjötr zei:
Laat ik vooropstellen dat het geven van ontwikkelingshulp erg goed is, inderdaad niet met geld, maar met het begeleiden van projecten, of het opzetten hiervan.
Wat heel veel mensen lijken te vergeten is dat wij, westerlingen, meteen lijken te willen dat deze mensen op "ons niveau" zijn, op bijvoorbeeld werkgebied! Hoe kan iemand die nog nooit gewerkt heeft, na 3 maanden ineens een (bijvoorbeeld) goede boer zijn? Daar gaat tijd overheen.
Een mentaliteit verander je niet zomaar.
Als ik kijk naar Afrika, daar werken veel mensen (op hun manier) keihard, het is niet altijd productief in onze ogen.
Maar daar ligt het niet aan, het gaat om een denkbeeld wat volstrekt krom is... Je geeft iets, en in plaats dat mensen dankbaar zijn en denken "tof dat ik dat heb gekregen" komen ze de volgende dag terug om om meer te vragen. (heb dit meerdere malen zelf meegemaakt, en dan varieert het van drinken geven, tot aan geld).
En dat is een beeld wat veranderd zou moeten worden, de vraag is alleen hoe. En ik vrees dat dat nog een hele lastige kluif gaat worden.
Het probleem van met name de Afrikaanse landen is eigenlijk heel simpel. De oorzaak van de problemen, voedsel voorop, is namelijk niet een tekort aan voedsel of geld, maar een verkeerde verdeling daarvan. Helaas voor de afrikanen is er aan hen geen geld te verdienen, dus komen de "grote jongens" niet opdagen. In landen als India en China valt wél geld te verdienen en daar zie je dus dat geïnvesteerd wordt. Die mazzel hebben ze in Afrika niet, dus mogen ze fijn verder creperen en moet er bij "rijkelui" zoals wij Nederlanders gecollecteerd worden - om daar ook weer aan te verdienen dus.
Een oplossing op zich is dus niet moeilijk, maar de mensen die daar het best toe in staat zijn motiveren, dat is niet te doen...
Nee nee nee, je hebt weliswaar een beetje gelijk, maar ook weer niet!
Ik zal je wat vertellen:
Tijdens mijn vakantie in Gambia (één van de meest arme landen ter wereld) was er op het hotelcomplex beveiliging. Deze mensen werkten 12-15 uur per dag, in de hitte (ruim 40 graden), ik als mezelf zijne vond dit erg vervelend, en gaf de enige vrouw dus een flesje cola. Tegen de dorst. Omgerekend kostte mij dit 5 cent. Ik heb dit met liefde gedaan. De volgende dag kregen we (zoals altijd) de meest vriendelijke goede morgen... Maar toen wij op het terras van onze kamer zaten (beetje een huisje idee, lastig uit te leggen, doe ik ook maar niet) kwam ze er aan, met de vraag of ze nog cola van ons kon krijgen!
Onze lokale gids was fantastisch, hij heeft nooit gebedeld en we hebben hem ongevraagd dingen gegeven (rijst, maar ook kleding, eten & drinken etc..). Hij sliep in zijn auto, en eerlijk is eerlijk dat ging me echt aan het hart. Toen we weggingen namen we afscheid van hem, en ook van zijn "collega's". Die mensen waren ook degenen die vroegen om spullen EN geld, onze gids niet.
Natuurlijk is er een ontzettende groot verschil tussen arm en rijk, en ja rijk is vaak zo corrupt als de pest! EN ja het is een schande dat hulp en investeringen alleen maar draaien om winstbelang (olie, en weet ik wat nog meer). En ja corruptie en ongelijkheid en alles moet worden aangepakt(oké ik beken roze bril).
Maar het is wel zo , dat deze mensen een hele andere overtuiging als wij hebben.
Die snappen niet dat als je wat krijgt, je niet om meer vraagt. En dat je moet investeren in dingen.. Dat begrijpen ze niet, want ze hebben dat niet meegekregen...
We laten maar in het midden of "onze opvatting" of die van "hun" de juiste is.
Maar op een moment dat er projecten worden opgezet kan je EN mag je niet verwachten dat dit binnen (ik noem maar wat) 3 maanden goed loopt. Dat kan niet! Maar zodra iets langer duurt, of het gaat met vallen en opstaan, dan staan "wij westerlingen" al met een vingertje te wijzen en roepen meteen "zie je wel, ze zijn lui!".
Gedachtegangen en mentaliteit verander je niet zomaar, dat is een heel proces. Vergelijk het met de opvoeding van een kind of je huisdier, (nu bedoel ik het niet degenererend), kijk hoe lang dat dat duurt EN hoeveel moeite en inspanning dat 't kost!
Tegelijkertijd vergeet iedereen dat iets opbouwen heel veel tijd kost!
En dat is zo jammer, want geloof me er is bij velen een wil, maar die word keihard de kop ingedrukt door de uitzichtloze situaties waarin ze leven!