• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Als iemand een link naar gebeurtenissen in de politiek geeft en er een verduidelijking of eigen mening bij zet dasn kan dat/mag dat. Als anderen daar niet zo goed tegen kunnen dan neem ze ter kennisgeving aan en laat iemand verder ongemoeid. Als de politiek zo makkelijk was hadden we maar 1 partij. De VVD of PVV of PvdA of CDA etc....

Interessant stukje van Buma:

Buma wees er onder meer op dat de VVD volgens de CPB-cijfers de AOW-leefijd in 2040 wil verhogen naar 69 jaar en 9 maanden. 'Nu weten we eindelijk waar de VVD die lastenverlichting van 1000 euro per huishouden vandaan haalt.'

Carfanatic zei:
wibi zei:
Fout. Zie link: https://www.nu.nl/nieuws/2892503/d66-wil-alle-drugs-legaliseren.html

"Productie, handel en verkoop dienen op verstandige wijze gereguleerd te worden", staat in het voorstel, afkomstig van de jongerenafdeling Jonge Democraten.

voorlopig alleen nog maar een voorstel. een volslagen idioot voorstel overigens.

Heb je het hele stukje gelezen? Quote: "De leden van de partij hebben vrijdagavond op een congres in Den Haag ingestemd met een voorstel om dit in het verkiezingsprogramma op te nemen"

Twingo1 zei:
We moeten in Nederland af van het idee dat iedereen het even goed moet hebben. Iemand met een uitkering kan nou eenmaal niet in het Amstel hotel overnachten. Mijn vrouw heeft ook geen tas van Louis Vuitton. Ik heb ook geen jacht in St. Tropez. Mijn buurman rijdt een Golf van 20K, ik een Twingo van 10. Moet ik nu dan bij de regering gaan zeuren om meer geld?

Zo gaat het.

Veel mensen geven nu van ALLES de banken de schuld.
De bank heeft hun teveel hypotheek verstrek, dat had de bank nooit mogen doen o_O

Mensen kopen met geld dat ze niet hebben een huis dat ze niet bezitten en hopen op dikke vette overwaarde zodat ze een dikker huis met een nog dikkere hypotheek kunnen kopen. De overwaarde is hun verdienste, dat hebben zij verdiend.

Nu gaat het slecht en blijven velen met een restschuld zitten en ja; nu is het de schuld van de bank. Las laatst een stuk van één of halve gare die zij dat er schulden moeten worden kwijtgescholden zodat mensen met een schone lei kunnen beginnen. Zo'n pannekoek vergeet dat hij dan iedereen straft die een beetje op z'n centen heeft gepast en leenkneusen beloont.
Uitzonderingen daar gelaten heb ik geen spat medelijden met die klanten die jaren lang boven hun stand hebben geleefd.

De crisis gaat helaas ook aan mij niet ongemerkt voorbijgegaan maar heb in ieder geval geen schuld.

En voor iedereen met schuld die op inflatie hoopt; bij deflatie ben je de sjaak en bij straffe inflatie eveneens. Kortom verliezen doe je.

De SP'ers zelf zijn blij met de CPB cijfers: ''Goede ontwikkeling staatsschuld. Koopkracht overeind. Goede score op werkloosheid en onze keuzes zijn haalbaar. Tevreden dus.'' https://twitter.com/peterkwint/status/240021406736330752

Wat mij betreft zijn ze door de cijfers echter enigszins door de mand gevallen.

Niet dat ik de VVD cijfers over bijvoorbeeld de werkgelegenheid geloof. Citaat van vanochtend uit de Volkskrant: ''iedere partij heeft wel een handige rekenaar in de fractie die weet waardoor de CPB modellen aanslaan.'' Anderhalf jaar geleden beloofde de VVD 500000 banen, toen verloren juist honderdduizenden mensen hun baan. Waarom is hun belofte dan nu meer waard dan toen? Ik denk dat zij ook een handige rekenaar hebben. Zelfde geld voor lagere lasten, ze hebben toch echt voor hogere lasten getekend met het Kunduz akkoord. Waar komen die lagere lasten dan nu vandaan?

Dat is ook zoiets mooi; partijen die aangeven dat men niet in koopkracht er op achteruit gaat wanneer men op hun stemt.
Alsof zij de hoogte van de inflatie kunnen voorzien of bepalen en daar hun beleid op afkunnen stemmen. Pure volksverlakkerij.

Vlinderstrik zei:
Las laatst een stuk van één of andere halve gare die zei dat er schulden moeten worden kwijtgescholden zodat mensen met een schone lei kunnen beginnen. Zo'n pannenkoek vergeet dat hij dan iedereen straft die een beetje op z'n centen heeft gepast en leenkneuzen beloont.

Klap in het gezicht inderdaad. En ik vrees dat Links zo'n stakker nog gelijk geeft ook. (n)

Twingo1 zei:
Vlinderstrik zei:
Las laatst een stuk van één of andere halve gare die zei dat er schulden moeten worden kwijtgescholden zodat mensen met een schone lei kunnen beginnen. Zo'n pannenkoek vergeet dat hij dan iedereen straft die een beetje op z'n centen heeft gepast en leenkneuzen beloont.

Klap in het gezicht inderdaad. En ik vrees dat Links zo'n stakker nog gelijk geeft ook. (n)

bron:
SP: Restschuld kwijtschelden voor huiseigenaren in nood

Eenderde woningbezitters heeft restschuld
Als huizenbezitters met een restschuld in de problemen zijn geraakt, zouden banken een deel van de restschuld moeten kwijtschelden. Daarvoor pleit SP-Kamerlid Farshad Bashir op BNR.
https://www.bnr.nl/topic/politiek/501107-1208/sp-restschuld-kwijtschelden-voor-huiseigenaren-in-nood

De Schaduw zei:
Carfanatic zei:
wibi zei:
Fout. Zie link: https://www.nu.nl/nieuws/2892503/d66-wil-alle-drugs-legaliseren.html

"Productie, handel en verkoop dienen op verstandige wijze gereguleerd te worden", staat in het voorstel, afkomstig van de jongerenafdeling Jonge Democraten.

voorlopig alleen nog maar een voorstel. een volslagen idioot voorstel overigens.

Heb je het hele stukje gelezen? Quote: "De leden van de partij hebben vrijdagavond op een congres in Den Haag ingestemd met een voorstel om dit in het verkiezingsprogramma op te nemen"

Waarom reageer je hier niet op ? Alleen dat iemand gezegd heeft om schulden kwijt te schelden zal dat wel links zijn. Denk je nu echt dat alle linkse stemmers gek zijn ?

Carfanatic zei:
Twingo1 zei:
Vlinderstrik zei:

bron:

Als huizenbezitters met een restschuld in de problemen zijn geraakt, zouden banken een deel van de restschuld moeten kwijtschelden. Daarvoor pleit SP-Kamerlid Farshad Bashir op BNR.
https://www.bnr.nl/topic/politiek/501107-1208/sp-restschuld-kwijtschelden-voor-huiseigenaren-in-nood

In principe werkt het op deze manier in de USA. Toch een vrij rechts land, niet dan ? Als je de aflossing voor de gegeven hypotheek op je huis niet meer kan betalen lever je de sleutels bij de geldschieter in en deze is dan eigenaar van jouw huis en jij hebt geen schuld meer, laat staan een restschuld. De gedachte van de SP is rechts ! (en dat voor een linkse partij)

Carfanatic zei:
Twingo1 zei:
Vlinderstrik zei:

bron:

Moet je je dat voorstellen: ach joh we schelden het kwijt en beginnen gewoon overnieuw.

Alleen al daarom is een dergelijke partij niet serieus te nemen. Potverteren en uitnassen dat kunnen ze als geen ander.

Volgen Vlinderstrik is de USA niet serieus te nemen. Laat Obama het maar niet horen...:)

wibi zei:
In principe werkt het op deze manier in de USA. Toch een vrij rechts land, niet dan ? Als je de aflossing voor de gegeven hypotheek op je huis niet meer kan betalen lever je de sleutels bij de geldschieter in en deze is dan eigenaar van jouw huis en jij hebt geen schuld meer, laat staan een restschuld. De gedachte van de SP is rechts ! (en dat voor een linkse partij)

Nee, maar ook geen huis meer o_O

wibi zei:
Nou en ? Van je salaris kan je toch iets gaan huren ?

Als je de aflossing op je hypotheek niet kan betalen wordt huren ook niks.

Maar Wibi, proef ik aan jouw woorden dat de bank dan maar zijn verlies moet nemen? Je weet dat dit dus betekent dat de klanten van de bank ervoor opdraaien. Zou jij voor een verwijtbare lakse houding van jouw buurman een deel van je loon willen geven? Want te duur wonen in relatie tot je loon, gokkend op overwaardevermeerdering, is verwijtbaar risicovol gedrag.

wibi zei:

Het plan van de SP is natuurlijk niet om mensen uit hun huis te zetten. Zij verwachten dat de banken maar hun hand over het hart strijken. Totaal onvergelijkbaar dus met de VS (en andere landen), waar banken je gewoon uit je huis zetten.

wibi zei:
Carfanatic zei:
Twingo1 zei:
Vlinderstrik zei:

bron:

We leven niet in Amerika! Je moet de regels niet gedurende het spel veranderen. In Nederland blijf je wel met een eventuele restschuld zitten. Dat ging je aan en daar moet je je aanhouden. Kun je het niet betalen, erg genoeg en gun je niemand. Dan is er wellicht de WSNP etc... maar zo even kwijtschelden is bespottelijk.

Ik mag graag beleggen en het mag duidelijk zijn dat dat de laatste jaren geen fuifnummer is geweest. Laatst zei een vage kennis (die wist dat ik belegde) geen medelijden te hebben met speculanten. Ik gaf aan dit ook niet te hebben en hij dus niet moest zeuren wanneer zijn huis met de aflossingsvrije hypotheek (dan huur je dus eigenlijk van de bank he) aan het eind van de rit niet voldoende opbracht om die hypotheek af te lossen.
Je speculeert immers op een prijsstijging en daar hoort het risico van een prijsdaling bij.

Maar ja, nu is het de schuld van de banken en mag vadertje staat "het handje" eronder houden.

Geld verdienen (werken buiten beschouwing gelaten) op huizen of andere assets brengt risico's met zich mee. Dus niet janken wanneer dat risico zich openbaart. Niet klagen maar dragen en niet de rekening bij mij neerleggen.

wibi zei:
Volgen Vlinderstrik is de USA niet serieus te nemen. Laat Obama het maar niet horen...:)

Nee, jij bent niet serieus te nemen. Amerika is heel erg serieus te nemen maar wij zitten in Nederland met een hier afgesloten hypotheek met de daarbij behorende afspraken.

TYN zei:
wibi zei:

Het plan van de SP is natuurlijk niet om mensen uit hun huis te zetten. Zij verwachten dat de banken maar hun hand over het hart strijken. Totaal onvergelijkbaar dus met de VS (en andere landen), waar banken je gewoon uit je huis zetten.

Kan in Nederland ook hoor. Betaal je een maand of 6-12 niet sta je buiten en is het huis van de bank die dan op een veiling verkocht wordt.
Alleen blijf je dan zeer waarschijnlijk met een restschuld zitten en dat heb je in de USA niet.
Zolang alles nog betaald kan worden ben ik het met het idee van de SP niet eens, maar de gedachte dat je je sleutels in kan leveren bij de bank spreekt mij wel aan. Deze geldverstrekkers zullen dan eerst heel goed na moeten denken wat mogelijk is, voordat ze geld verstrekken. Meer risico voor de bank i.p.v. de woningbezitter.
Niet meteen liggen janken, want daar betaal je dan ook voor door een hogere premie. Net zoals verzekeringsmaatschappijen.

wibi zei:
TYN zei:
wibi zei:

Kan in Nederland ook hoor. Betaal je een maand of 6-12 niet sta je buiten en is het huis van de bank die dan op een veiling verkocht wordt.
Alleen blijf je dan zeer waarschijnlijk met een restschuld zitten en dat heb je in de USA niet.
Zolang alles nog betaald kan worden ben ik het met het idee van de SP niet eens, maar de gedachte dat je je sleutels in kan leveren bij de bank spreekt mij wel aan. Deze geldverstrekkers zullen dan eerst heel goed na moeten denken wat mogelijk is, voordat ze geld verstrekken. Meer risico voor de bank i.p.v. de woningbezitter.
Niet meteen liggen janken, want daar betaal je dan ook voor door een hogere premie. Net zoals verzekeringsmaatschappijen.

Spreekt het je ook aan dat daardoor in de VS mensen heel gemakkelijk een huis ver boven hun macht kochten omdat ze immers toch niet met een restschuld blijven zitten? In het ergste geval, pak je je boeltje op, sleutels van het huis door de brievenbus van de bank (jinglemail) en "kom op vrouw, op naar het volgende avontuur"). Ja dat werkt lekker disciplinerend maar niet heus.

wibi zei:
Deze geldverstrekkers zullen dan eerst heel goed na moeten denken wat mogelijk is, voordat ze geld verstrekken. Meer risico voor de bank i.p.v. de woningbezitter.

Ik dacht dat bij volwassenheid altijd verantwoordelijkheid hoorde. Op deze manier schuif je die door, in dit geval naar de bank. Net als een klein kind dat tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Zijn wij zo afgezakt in Nederland?

wibi zei:
Interessant stukje van Buma:

Buma wees er onder meer op dat de VVD volgens de CPB-cijfers de AOW-leefijd in 2040 wil verhogen naar 69 jaar en 9 maanden. 'Nu weten we eindelijk waar de VVD die lastenverlichting van 1000 euro per huishouden vandaan haalt.'

In 2040 (!!!!!) Dat is over 28 jaar. Ja, hallo!

Hebben ze in Spanje ook niet dat systeem? Gevolg is dat je nu tig huizen voor een drol van de bank kunt kopen.

Een ander gevolg is dat je dan een systeem krijgt waarbij de bank een extra risico-opslag legt op de hypotheekrente. En dat in een tijd waarbij de aftrekbaarheid al gaat worden beperkt (neem ik aan). Dat wordt weer huren voor alle starters.

Maar waar hebben wij het eigenljik over. 1% van de huizenbezitters die het niet meer kan betalen en een restschuld overhoudt? Denk dat de aantallen niet zo groot zijn dat je daarvoor een systeem moet veranderen, zeker als het ten koste gaat van alle huizenbezitters.

Er zijn genoeg mensen in Nederland (of in de wereld) die deze verantwoordelijkheid niet kunnen dragen. Zo zijn er ook regels in het verkeer gemaakt. Binnen de bebouwde kom mag je doorgaans niet harder dan 50km/u. Persoonlijk zou ik graag zien dat er geen limieten zijn, maar dat is teveel weelde voor de meerderheid. Dat wij goed met de verantwoordelijkheid voor van alles om kunnen gaan wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Proef een echte VVD'er in je. (en dat is niet slecht bedoeld hoor...verschil moet er zijn !)

Twingo1 zei:
wibi zei:
Deze geldverstrekkers zullen dan eerst heel goed na moeten denken wat mogelijk is, voordat ze geld verstrekken. Meer risico voor de bank i.p.v. de woningbezitter.

Ik dacht dat bij volwassenheid altijd verantwoordelijkheid hoorde. Op deze manier schuif je die door, in dit geval naar de bank. Net als een klein kind dat tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Zijn wij zo afgezakt in Nederland?

Het is trouwens niet zo dat banken dan meer "nadenken" in een dergelijk scenario. Er zijn hypotheken verstrekt van 600.000 USD aan dagloners.

Zou best eens kunnen en die hypotheken hebben de Amerikaanse banken massal in Europa gedumpd. Daardoor is de economische crisis ontstaan. Ze hadden beter veel banken failliet kunnen laten gaan. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

wibi zei:
Er zijn genoeg mensen in Nederland (of in de wereld) die deze verantwoordelijkheid niet kunnen dragen. Zo zijn er ook regels in het verkeer gemaakt. Binnen de bebouwde kom mag je doorgaans niet harder dan 50km/u. Persoonlijk zou ik graag zien dat er geen limieten zijn, maar dat is teveel weelde voor de meerderheid. Dat wij goed met de verantwoordelijkheid voor van alles om kunnen gaan wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Proef een echte VVD'er in je. (en dat is niet slecht bedoeld hoor...verschil moet er zijn !)

Dankje. Vat het op als compliment. Maar het is mij klip en klar. Geen discussie mogelijk. We hebben in Nederland regels. En daar houdt iedereen zich aan, of je dat nu wel of niet kunt dragen. Anders is daar het gat van de deur. Als ik de plicht, om op tijd op mijn werk te moeten verschijnen, niet kan dragen, zegt meneer Domo doei. En u kunt gaan. We zijn veel en veel en veel te soft in Nederland. Ik werk in een vijf-ploegendienst. En daar conformeer ik mij aan. Kan of wil ik dat niet, moet ik iets anders zoeken. Zo simpel is het. Anders speel ik het spel mee. Geen discussie.

wibi zei:
Zou best eens kunnen en die hypotheken hebben de Amerikaanse banken massal in Europa gedumpd. Daardoor is de economische crisis ontstaan. Ze hadden beter veel banken failliet kunnen laten gaan. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

Tuurlijk joh, banken (dus ook systeembanken) kun je beter laten omrollen o_O In Nederland zou dat dus, tot op heden, de ING en de ABN AMRO betekenen. Ik geloof niet dat jij een idee hebt welke impact een dergelijke exercitie heeft....

Je praat over iets waar je totaal geen verstand van hebt.

Ben het met je eens. We hebben regeltjes gemaakt in dit land en daar heeft iedereen zich maar aan te houden. Wat de SP voorstelt is niks en lost niets op. Dan begint de ellende later weer. Helaas heeft de SP ook domme ideeën...

Vlinderstrik zei:
wibi zei:

Tuurlijk joh, banken (dus ook systeembanken) kun je beter laten omrollen o_O In Nederland zou dat dus, tot op heden, de ING en de ABN AMRO betekenen. Ik geloof niet dat jij een idee hebt welke impact een dergelijke exercitie heeft....

In de USA hebben ze ook 1 bank failliet laten gaan (weet je welke ?). En ik weet heel goed waar ik over praat. Verplicht leesvoer: "als de dollar valt". Dan wordt veel duidelijk. Daarnaast een studie economie kan ook geen kwaad...

wibi zei:
Ben het met je eens. We hebben regeltjes gemaakt in dit land en daar heeft iedereen zich maar aan te houden. Wat de SP voorstelt is niks en lost niets op. Dan begint de ellende later weer. Helaas heeft de SP ook domme ideeën...

Gaan we nu op deze manier discussiëren? De zielige Eppo uithangen.

Discussiëren doe je met argumenten. Overtuig mij maar waarom verwijtbaar gedrag beloond moet worden?

wibi zei:
Vlinderstrik zei:
wibi zei:

In de USA hebben ze ook 1 bank failliet laten gaan (weet je welke ?). En ik weet heel goed waar ik over praat. Verplicht leesvoer: "als de dollar valt". Dan wordt veel duidelijk. Daarnaast een studie economie kan ook geen kwaad...

Zeker weet ik welke bank dat was. Weet je ook dat ze naderhand hadden becijferd dat het goedkoper was om deze op de been te houden. Weet je ook dat een land als Amerika een veelvoud aan banken heeft en het omvallen van een systeembank dus veel minder (relatief dan) effect heeft dan in Nederland. Nee studie Economie kan geen kwaad maar met dat in gedachte verbaas ik mij des te meer over je reacties.

Als de dollar valt van W. Middelkoop heb ik gelezen. Maar zal ik je wat over de dollar vertellen???? Die staat nog wel even hoor, maak je daar maar niet druk om.

Maar goed, laten we het gezellig houden en agree to disagree :p

'PvdA en GL scoren goed met duurzame energie'
[size=x-small]27/08/12, 13:10 - bron: ANP[/size]

Als politieke partijen uitvoeren wat ze in hun verkiezingsprogramma's beloven, dan is in veel gevallen het milieu daarbij gebaat. Wat betreft duurzame energie scoren PvdA en GroenLinks het beste; CDA en PVV scoren hier het slechtste.

Dat maakte Natuur & Milieu maandag bekend naar aanleiding van doorrekening van de verkiezingsprogramma's door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Natuur & Milieu noemt het opvallend dat de plannen van VVD, CDA en PVV leiden tot een toename van de files hoewel zij het meeste investeren in nieuwe wegen. 'De andere partijen scoren beter doordat zij uitgaan van een kilometerheffing en/of belasting van de woon-werkvergoeding', aldus de milieuorganisatie.

Milieudefensie wijst erop dat de doorrekeningen van de verkiezingsprogramma's duidelijk uitwijzen dat het invoeren van kilometerheffing nodig is om de filedruk te verlagen. 'De doorrekeningen laten zien dat je files niet oplost met meer wegen maar met minder auto's", aldus Milieudefensie. 'De keuze van de VVD voor steeds maar meer asfalt voldoet niet en brengt wél schade toe aan natuur en milieu. Met een kilometerheffing gaat een goed milieubeleid hand in hand met bereikbaarheid."

Bron: https://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3306926/2012/08/27/PvdA-en-GL-scoren-goed-met-duurzame-energie.dhtml

Twingo1 zei:
wibi zei:

Gaan we nu op deze manier discussiëren? De zielige Eppo uithangen.

Discussiëren doe je met argumenten. Overtuig mij maar waarom verwijtbaar gedrag beloond moet worden?
Ik vind dat je het nog lang volgehouden hebt. Dit heeft inderdaad niets met discussieren te maken. Dit is een monoloog van Wibi en als je iets zegt wat niet in zijn straatje past moet je een studie gaan volgen. (gaat al vooruit ik moest naar school van hem).

Ik zit nog steeds op inhoudelijke antwoorden te wachten. Iedere keer als meneer tegengas krijgt verschuilt hij zich achter het argument dat hij 'slechts' citeert en zijn mening geeft. Nog even voor Wibi de betekenis van een discussie:
[iEen discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken.]

AMSTERDAM - In tegenstelling tot wat in het verkiezingsprogramma staat, verhoogt ook de SP de AOW-leeftijd.

De oudedagsvoorziening wordt vanaf 2015 inkomensafhankelijk voor 65- en 66-jarigen en in 2025 gaat de AOW-leeftijd voor iedereen omhoog naar 67 jaar.

Dan wordt de AOW ook gekoppeld aan de levensverwachting, blijkt uit de doorrekening van het SP-programma door het Centraal Planbureau (CP:cool:.

De maatregel houdt in dat 65- en 66-jarigen met een hoog inkomen vanaf 2015 vijftien procent worden gekort op hun AOW-uitkering.

In de periode tot 2025 loopt deze korting op tot honderd procent en gaat deze ook gelden voor 65- en 66-jarigen met een laag inkomen. Door de AOW-leeftijd vanaf 2025 te koppelen aan de levensverwachting, loopt de SP in de maat met de afspraken uit het begrotingsakkoord, stelt het CPB.
https://www.nu.nl/nieuws/2894342/sp-verhoogt-aow-leeftijd-toch.html

michel1975 zei:
discussie:
[iEen discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken.]

Weet gelukkig (net zoals velen hiere) het verschil tussen een discussie en een debat. Waar ik me aan erger is het feit dat ik iets zeg (laten we A als voorbeeld nemen) anderen dan over B gaan praten. Dat heb ik nooit gezegd (ik praatte immers over A) en dan vraag ik aan anderen om eerst eens te lezen en dan weer verder te gaan. Zo heb ik vandaag iemand gelijk gegeven tijdens een discussie en die blijkt het daar niet mee eens te zijn. Tja, dan houdt het op en ga ik wat anders doen..

Wibi, dan heb ik je vanmiddag verkeerd begrepen. Dacht dat je mij met jouw opmerking de gek wou aansteken. Mijn excuses voor mijn (dus) foute interpretatie.

Ben gelukkig dat je dit toe wilt geven en hier opschrijft. Daar zijn er niet veel van die dat kunnen ! Bedankt...
Het is je vergeven en nu over tot de orde van de dag...(of morgen...;))

Oke wibi, als SP'er graag je mening over het volgende.

Een gezin met twee jonge kinderen, man verdient modaal en vrouw verdient modaal (totaal 65000/jaar).
In het geval van de SP plannen worden deze mensen keihard gepakt:

- ze mogen 65% gaan betalen als ze besluiten meer uren te maken / promotie maken (zal niet gebeuren, wie gaat er nou extra werken als je 65% van je uurloon weer in mag leveren) ivm toptarief 65% (!!!) vanaf 65000
- ze gaan meer zorgpremie betalen ivm inkomensafhankelijke premie
- ze krijgen minder kinderbijslag ivm inkomensafhankelijke kinderbijslag
- ze gaan mogelijk meer huur betalen (want alleen geen extra huurverhoging < 43000)
- daarnaast ontvangen ze geen huurtoeslag/zorgtoeslag/kinderopvangtoeslag/kindertoeslag. Dat is OK, want ze kunnen zich wel redden.

In zo'n situatie kan een van beide maar beter stoppen met werken als de SP plannen door zouden gaan.
Mijn punt is, de SP gaat vééél te ver met dit soort dingen. Dan vind ik het PvdA plan al een stuk beter (60% v.a. 150.000).

Even wachten XP06. Zag iets dat ik even wil melden hier:

Cannabisgebruik verlaagt IQ
D'66 wil dit toch legaliseren ? Pompen ze miljarden in kennis en je bent fanatiek 'blower' (want dat kan bij hun) sterven je hersencelletjes af..

65K is inderdaad dichtbij, om het maar zo te omschrijven. Dat redden mijn vrouw en ik samen ook. En van ons zijn er velen.

Ik dacht dat ik Roemer het bij de 65% loonbelasting in het debat hoorde hebben over een grens van 150000 euro, niet 65000 samen. (=32500 alleen)
En die hogere zorgpremie die gold volgens mij pas bij voor 1.5 x modaal per persoon, ook niet bij 65000 samen.

XP06 zei:
Oke wibi, als SP'er graag je mening over het volgende.

Een gezin met twee jonge kinderen, man verdient modaal en vrouw verdient modaal (totaal 65000/jaar).
In het geval van de SP plannen worden deze mensen keihard gepakt:

- ze mogen 65% gaan betalen als ze besluiten meer uren te maken / promotie maken (zal niet gebeuren, wie gaat er nou extra werken als je 65% van je uurloon weer in mag leveren) ivm toptarief 65% (!!!) vanaf 65000
- ze gaan meer zorgpremie betalen ivm inkomensafhankelijke premie
- ze krijgen minder kinderbijslag ivm inkomensafhankelijke kinderbijslag
- ze gaan mogelijk meer huur betalen (want alleen geen extra huurverhoging < 43000)
- daarnaast ontvangen ze geen huurtoeslag/zorgtoeslag/kinderopvangtoeslag/kindertoeslag. Dat is OK, want ze kunnen zich wel redden.

In zo'n situatie kan een van beide maar beter stoppen met werken als de SP plannen door zouden gaan.
Mijn punt is, de SP gaat vééél te ver met dit soort dingen. Dan vind ik het PvdA plan al een stuk beter (60% v.a. 150.000).

Dat klopt en is vrij vervelend voor deze mensen. Begrijp me niet verkeerd, maar mijn vader ging in zijn jonge jaren ook over de 'ziekenfondsgrens' heen. Hij kreeg een opslag van 100 gulden en kon per maand 400 gulden dokken, omdat wij particulier zorgverzekerd werden i.p.v. ziekenfonds. Dat is pech hebben als je dicht bij de grens zit.
Deze grens is blijkbaar 150.000,- €65000,-. dat is 12.500,- €5416,66 per maand incl. vakantiegeld. In oud Nederlandse guldens: 27.546,37 11.936,75.
Bijna 12 duizend gulden27.500 gulden ! Dat heeft geen enkel (normaal) gezin. Terecht dat je daar iets meer van kan vragen. Nu kun je nog discussieren of de grens van €65000,- aangepast kan worden, maar veel zal/mag dit niet veranderen. Prima maatregel dus...

Kan het niet copy/pasten, maar het is inderdaad €150.000,-...moet kunnen dus...

wibi zei:
Even wachten XP06. Zag iets dat ik even wil melden hier:

Cannabisgebruik verlaagt IQ
D'66 wil dit toch legaliseren ? Pompen ze miljarden in kennis en je bent fanatiek 'blower' (want dat kan bij hun) sterven je hersencelletjes af..

Ik heb totaal niks met D'66 maar waar ze nu mee komen is een prima plan !
Een paar weken geleden ben ik na 3 jaar Groningen ivm werk terugverhuisd naar Hulst , voor mijn verhuizing waren er hier in de regio verschillende legale coffeeshops waar ook (gecontroleerd!) softdrugs mocht worden verkocht - ook aan buitenlandse bezoekers .
Dit jaar is er een wietpas ingevoerd waardoor alleen geregistreerde nederlandse gebruikers nog terechtkonden in de paar nog overgebleven shops .
Gevolg is dat het illegale circuit met de bijbehorende overlast enorm is gegroeid en de illegaal aangeboden softdrugs wordt niet meer gecontroleerd op kwaliteit . Een onding die pas , snel invoeren dat D'66 plan - SP is hier trouwens ook voorstander van meen ik ....

Eigenlijk mag het niet hè, terugrekenen naar guldens:)

Maar ik betrap mezelf er ook wel eens op hoor:)

wibi zei:
Kan het niet copy/pasten, maar het is inderdaad €150.000,-...moet kunnen dus...

De SP voert een toptarief in van 65% over het inkomen boven 150 000 euro. Dit verzwaart de
lasten met 0,4 mld euro.*

*CPB

Dit vind ik veel verontrustender(uit het partijprogramma van 2010):

Met ingang van 2011 beperkt de SP de mogelijkheden om de hypotheekrentelasten in
mindering te brengen op het belastbaar inkomen. Dit doet zij op drie manieren. Ten eerste
beperkt de SP de som waarover de hypotheekrente in mindering mag worden gebracht in 2011
tot 1 miljoen euro. Deze grens wordt vervolgens geleidelijk verder afgebouwd tot 500 000 euro
in 2015 en 350 000 euro in 2021. Deze laatste grens wordt tot 2040 nominaal constant gelaten.
Het CPB veronderstelt dat deze grens na 2040 meeloopt met de huizenprijsinflatie. Ten tweede
beperkt de SP het maximale belastingtarief voor de hypotheekrenteaftrek in tien jaar van 52%
naar 42%. Ten slotte gaat de SP voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente, fiscaal gezien,
uit van annuïtaire aflossing in dertig jaar. Deze maatregel geldt echter alleen voor nieuwe
gevallen. De grens waarboven het hoogste percentage aan eigenwoningforfait wordt berekend
wordt door de SP niet geïndexeerd. Daarbij schaft de SP met ingang van 2011 de wet Hillen af.
In totaal verzwaart dit pakket maatregelen de lasten in 2015 met 1,4 mld euro. Het structurele
bedrag is 11,4 mld euro. Dit bedrag is exclusief de verlaging van de overdrachtsbelasting

Terug
Bovenaan