Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
2mx0ljl.jpg

Waarom worden er op dit forum dan toch woorden geblurred? Zoals lul en eikel bijvoorbeeld. Dat is toch ook inperken van vrijheid?

Zemelaar zei:
P. Klieder zei:
Zemelaar zei:
Bovendien, en die vraag staat al even, wanneer is er eigenlijk sprake van belediging?

Als ik zo de voorgaande posts lees kun je die term eigenlijk nooit claimen. Wordt die telkens door vrijheid van meningsuiting overruled.

Klopt, ik vind dat als je onrechtstreeks (dus niet 1 op 1 en persoonlijk) beledigd wordt, je helemaal geen recht hebt om je hoe dan ook "te wreken".

Ik kan me ook beledigd voelen omdat er blanke vla in schappen staat....

En de spreekkoren in de stadions dan, zijn die ook niet beledigend in jouw ogen?

Hier worden weer appels met peren vergeleken... het gemiddelde spreekkoor is ook gewoon beledigend bedoeld, ze zijn niet echt bedoeld om mensen tot nadenken aan te zetten... de cartoons waar we het over hebben wel.

Motion Drive zei:
Het gemiddelde spreekkoor is ook gewoon beledigend bedoeld, ze zijn niet echt bedoeld om mensen tot nadenken aan te zetten... de cartoons waar we het over hebben wel.

Wat persoon x tot nadenken aanzet, ziet persoon y als een belediging. Cartoons zullen inderdaad mensen tot nadenken aanzetten. Maar ook mensen tot haat en moordpartijen.

Is een cartoon dan wel een goed middel?

Zemelaar zei:
P. Klieder zei:
Zemelaar zei:
Bovendien, en die vraag staat al even, wanneer is er eigenlijk sprake van belediging?

Als ik zo de voorgaande posts lees kun je die term eigenlijk nooit claimen. Wordt die telkens door vrijheid van meningsuiting overruled.

Klopt, ik vind dat als je onrechtstreeks (dus niet 1 op 1 en persoonlijk) beledigd wordt, je helemaal geen recht hebt om je hoe dan ook "te wreken".

Ik kan me ook beledigd voelen omdat er blanke vla in schappen staat....

En de spreekkoren in de stadions dan, zijn die ook niet beledigend in jouw ogen?

Nee klopt, dat moet je langs je heen laten gaan. Of wil je het vergelden met iets? Als een geestelijk gestoorde je uitscheldt, voel je je dan ook beledigd?

Bij spreekkoren, en sowieso bij groepen, ben ik altijd bang voor het groepseffect. Wat een individu nooit zou doen, doet hij wel onder druk van de groep.
En dat vind ik dan ook het gevaar bij cartoons. Of bij vrijheid van meningsuiting sowieso.

Wat gaat de groep doen? Wat gaat de samenleving doen. Het sneeuwballetje ging 20 jaar geleden in Rwanda ook rollen. Er hoeven er maar een paar te zijn, die een andere groep beschimpen en uitlachen en treiteren en beledigen en discrimineren, en de sneeuwbal zou kunnen gaan rollen.

De vlam slaat zo in de pan. Door de groepsdruk. Er zijn er teveel die denken waar rook is is vuur. En lopen zo mee in de meute.

Daarom ook betekent vrijheid van meningsuiting rekening houden met de mogelijke gevoelens van een ander. Die ander heeft namelijk net zoveel recht als jij. Recht om zich NIET beledigd of beschimpt of gepest of getreiterd of gediscrimineerd te voelen.

Aanstootgevend bepaalt daarom ook de ontvanger. En niet de zender.

In theorie, in pure theorie, zou je dan inderdaad niet veel meer kunnen zeggen. Is blanke vla ook aanstootgevend.
Maar met welke reden zou je iemand dat recht kunnen ontzeggen?

Als iemand iets aanstootgevend vind, is dat het ook. In zijn ogen. En aangezien we allemaal gelijk zijn, is zijn aanstootgevend net zo belangrijk als jouw aanstootgevend.

Daarom ook is democratie zo gevaarlijk. Want de grootste gemene deler sluit de uitersten uit. En sinds wanneer hebben uitersten minder rechten? We waren toch allemaal gelijk?

En uitsluiten leidt tot spanningen en stress. Met uitwasem tot gevolg.

R-W zei:
@zemelaar, ga jij die grens van wat toelaatbaar is als mening bepalen, of ik, of Meeuw, Rutte, Moslim, ISIS, Hitler, ...?

De ontvanger dus. Als iemand het recht heeft op vrijheid van meningsuiting heeft ook iemand het recht er aanstoot aan te nemen.

Het ene recht is niet belangrijker dan het andere.

>>Daarom ook is democratie zo gevaarlijk. Want de grootste gemene deler sluit de uitersten uit. En sinds wanneer hebben uitersten minder rechten? We waren toch allemaal gelijk?

Democratie is niet hetzelfde als dictatuur van de meerderheid (of zelfs een minderheid die door het systeem een politieke meerderheid verwerft), daarom is het ook belangrijk een pluriform bestel te hebben. Iets dat helaas door steeds meer mensen als negatief wordt ervaren (helaas) omdat men compromissen sluiten tussen verschillende minderheden als een zwaktebod (of zwak leiderschap) ziet.
Helaas zie je inderdaad dat in veel opkomende (of ontwikkelende) democratieën die uit een traditie van dictatuur komen er grote moeite is met die balans.

Zemelaar zei:
R-W zei:
@zemelaar, ga jij die grens van wat toelaatbaar is als mening bepalen, of ik, of Meeuw, Rutte, Moslim, ISIS, Hitler, ...?

De ontvanger dus. Als iemand het recht heeft op vrijheid van meningsuiting heeft ook iemand het recht er aanstoot aan te nemen.

Het ene recht is niet belangrijker dan het andere.

beweert ook niemand en net zo goed als jij geen recht hebt om je mening dmv een AK op te dringen, heb je ook geen recht om die aanstoot kenbaar te maken dmv een AK. Als iedereen zo zou beginnen, hebben we snel geen mensen meer over. Mocht je er een stripverhaaltje aan willen wijden, dan ga je je gang maar.

Zemelaar zei:
Recht om zich NIET beledigd of beschimpt of gepest of getreiterd of gediscrimineerd te voelen.

Zemelaar zei:
(...) het recht er aanstoot aan te nemen.

Waar kan ik dit recht precies vinden in de Universal Declaration of Human Rights? Of in de European Convention of Human Rights?

Vraag is nu, wat zijn de rechten van iemand die aanstoot neemt aan iets of iemand? Mag die van de aanstootgever eisen dat die zijn aanstootgevende materie verwijdert of aanpast of wat dat ook?

@TYN, bijlage 'zeveraar edition'. Maakt niet uit waar, hij verdraaid het wel weer zo dat het ergens anders over gaat en vervolgens zichzelf kan ophemelen.

Eigenlijk wel zonde van een op zich rete-interessante discussie.

Edit; hij was nog sneller dan ik dacht met bewijzen, manmanman... :D

Zemelaar zei:
Vraag is nu, wat zijn de rechten van iemand die aanstoot neemt aan iets of iemand? Mag die van de aanstootgever eisen dat die zijn aanstootgevende materie verwijdert of aanpast of wat dat ook?

Laster (tegen een specifieke persoon/bedrijf gericht) is al gewoon verboden. Dat uitbreiden naar het kunnen verbieden/bestaffen van niet-persoonlijk gerichte uitingen lijkt mij zeer onwenselijk. Zou ook gemakkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden.

R-W zei:
@TYN, bijlage 'zeveraar edition'. Maakt niet uit waar, hij verdraait het wel weer zo dat het ergens anders over gaat en vervolgens zichzelf kan ophemelen.

Eigenlijk wel zonde van een op zich rete-interessante discussie.

Edit; hij was nog sneller dan ik dacht met bewijzen, manmanman... :D

Ik blijf in mijn posts gewoon dicht bij mezelf. Zou ik het fijn vinden als ik telkens hoon, belediging en gekaanstekerij over me heen kreeg? Of nog erger, als ik als groep telkens negatief werd weggezet? Als fabrieksarbeider, als AMG fan, als Fries, als Europeaan. Noem maar op.

Als ik via de media telkens negatieve uitingen over die groepen over me heen kreeg, zou zich bij mij wellicht ook haat ontwikkelen.

In Nederland denken we alles maar te kunnen zeggen. We noemen het een boodschap, we noemen het humor. Maar we realiseren ons te weinig dat er wellicht ook mensen zijn die niet die boodschap zien, of die humor.

En ja, dan krijg je een tegenreactie. Is Nederland nou zo onnozel dat ze dat niet zien aankomen. Of vindt de Nederlander dat die alles mag zeggen? En dat de ander alles zich maar moet laten welgevallen?

Dat die alles maar moet pikken. Het is immers maar een woord, hoor je dan.

Beetje onnozel en wereldvreemd gedacht, of niet?

Zemelaar, je komt met pathetische vragen en zweverige argumenten, terwijl er in de wereld, en Europa in het bijzonder, juristen en politici al decennialang bezig zijn met dergelijke kwesties. Anno 2015 heeft dat een omvangrijk en redelijk duidelijk framework opgeleverd, o.a. bestaande uit de twee voornoemde instrumenten.

Ik raad jou, en eenieder die daarin geïnteresseerd is, aan dit document betreffende vrijheid van meningsuiting eens te lezen. Zeer verhelderend en informatief. Wellicht dat daarna de discussie alhier op een hoger niveau gevoerd kan worden.

D. Elzinga zei:
Zemelaar zei:

Laster (tegen een specifieke persoon/bedrijf gericht) is al gewoon verboden. Dat uitbreiden naar het kunnen verbieden/bestaffen van niet-persoonlijk gerichte uitingen lijkt mij zeer onwenselijk. Zou ook gemakkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden.

Alle Joden zijn dom. Alle Marokkanen stinken. Mag je dat gewoon zeggen?

Is dat geen belediging?

TYN, je moet gewoon bij jezelf afrekenen. Hoe wil jij behandeld worden? Jij vindt het ook niet fijn om voor domme Pool te worden uitgemaakt. Of was het Litouwen?

Als jij dit zelfs in spotprenten in de krant zou moeten lezen, en je op straat telkens gegniffel achter je rug hoorde, was jij er ook snel klaar mee.

Heb ik geen studies voor nodig. Gewoon bij jezelf te rade gaan.

D. Elzinga zei:
Zemelaar zei:

Nee. Groepsbelediging is ook verboden. Artikel 137c (Wetboek van Strafrecht).

Niet persoonlijke uiting lees ik. Zeer onwenselijk staat er warempel nog bij ook.

Dat uitbreiden naar het kunnen verbieden/bestaffen van niet-persoonlijk gerichte uitingen lijkt mij zeer onwenselijk

P. Klieder zei:
Dat is stigmatiseren, da's wat anders.

Ja, teksten in de zin van "alle ... zijn ..." met als enig doel beledigen mogen niet. Maar Zemelaar wil blijkbaar nog een stapje verder: uitlatingen kunnen aanpakken alleen omdat ze volgens de (subjectieve) mening van een willekeurig iemand aanstootgevend zijn. Het lijkt mij duidelijk dat een dergelijke wet zeer onwenselijke bijeffecten zou hebben.

D. Elzinga zei:
Ja, teksten in de zin van "alle ... zijn ..." met als enig doel beledigen mogen niet. Maar Zemelaar wil blijkbaar nog een stapje verder: uitlatingen kunnen aanpakken alleen omdat ze volgens de (subjectieve) mening van een willekeurig iemand aanstootgevend zijn. Het lijkt mij duidelijk dat een dergelijke wet zeer onwenselijke bijeffecten zou hebben.

Welke dan?

Zemelaar zei:
Heb ik geen studies voor nodig. Gewoon bij jezelf te rade gaan.

Niks ervan. Zo makkelijk kom je er niet mee weg.

Als je goed zou lezen dan zou je zien dat ik mijn mening helemaal niet geef. Ik geef enkel en alleen aan dat regelgeving omtrent dit onderwerp duidelijk is en de bijbehorende jurisprudentie omvangrijk.

Je mag zeker niet zomaar alles zeggen. Natuurlijk niet. De grenzen van het toegestane zijn en worden duidelijk vastgelegd door diverse rechterlijke instanties op dat gebied. Daar zou je achter gekomen zijn als je even twee uurtjes de tijd had genomen om de door mij aangereikte informatie door te nemen. Kennis opdoen. Wijsheid vergaren. Maar ondertussen meen jij met je gezonde Friese boerenverstand wel alles aan elkaar te kunnen redeneren?

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:
Zemelaar zei:

Nee. Groepsbelediging is ook verboden. Artikel 137c (Wetboek van Strafrecht).

Niet persoonlijke uiting lees ik. Zeer onwenselijk staat er warempel nog bij ook.

Dat uitbreiden naar het kunnen verbieden/bestaffen van niet-persoonlijk gerichte uitingen lijkt mij zeer onwenselijk

Ja, merkwaardig dat ik dat onwenselijk vind:rolleyes: Als ik (en ieder ander) iedereen waar ik het oneens mee ben zou kunnen censureren/uitbannen simpelweg door te beweren dat ik hun uiting (in schrift, hetzij in enige andere vorm) hoegenaamd "aanstootgevend" vind, zou dat een erg onprettige samenleving opleveren, denk je ook niet?

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:

Welke dan?

Even een voorbeeldje hoe je daar makkelijk misbruik van zou kunnen maken. Stel dat ik door geloofsovertuigingen sterk tegen homoseksualiteit en alle uitingen daarvan ben. Dan zou het met dergelijke regelgeving mogelijk zijn om alle openbare gedragingen/uitingen daaromtrent te kunnen verbieden, enkel omdat ik er aanstoot aan neem.

Goed voorbeeld. En daarmee een lijntje tussen/door het verschil van vrijheid van meningsuiting en stigmatiseren.

TYN zei:
Maar ondertussen meen jij met je gezonde Friese boerenverstand wel alles aan elkaar te kunnen redeneren?

En dat is dan mijn waarheid. Ik zal er wellicht geen rechten aan kunnen ontlenen. Maar jullie hebben er wel mee te maken.

En dat is nu precies mijn punt.

We kunnen alles borgen in wetten en regeltjes. Er hoeft er echter maar een met een AK-47 op te staan. Waar blijf je dan met die regeltjes?

Je moet zorgen dat er niemand opstaat met een AK-47. Je moet voorkomen. Beter dan genezen.

En tot zolang die teneur niet doordringt in de westerse wereld, zul je zulk soort excessen houden.

Ik vergelijk het weleens met smartlappen. Is in mijn ogen oerstomme en simpele muziek.
MAAR half Nederland vindt het prachtig. Dus word ik er mee geconfronteerd. Of ik het nou leuk vind of niet.

Je hebt het er maar mee te doen. Praktijk overrulet theorie.

Over vrije meningsuiting gesproken, dat doet me weer denken aan de Turkse president, die er op tegen is, zo zei hij ongeveer een half jaar geleden, dat vrouwen in het openbaar lachen.
Zijn mening, prima toch? :rolleyes:

Zemelaar zei:
MAAR half Nederland vindt het prachtig. Dus word ik er mee geconfronteerd. Of ik het nou leuk vind of niet.

Hoezo wordt jij ermee geconfronteerd? Je hoeft niet naar een dergelijk cafe. Je hoeft niet af te stemmen op een dergelijke zender. Sterker, je kunt in alle vrijheid uiten dat je een takke-hekel hebt aan dat genre.

Mooi he!

Zemelaar zei:
En dat is dan mijn waarheid. Ik zal er wellicht geen rechten aan kunnen ontlenen. Maar jullie hebben er wel mee te maken.

En dat is nu precies mijn punt.

We kunnen alles borgen in wetten en regeltjes. Er hoeft er echter maar een met een AK-47 op te staan. Waar blijf je dan met die regeltjes?

Je moet zorgen dat er niemand opstaat met een AK-47. Je moet voorkomen. Beter dan genezen.

En tot zolang die teneur niet doordringt in de westerse wereld, zul je zulk soort excessen houden.

Ik vergelijk het weleens met smartlappen. Is in mijn ogen oerstomme en simpele muziek.

Het vrije woord moet aan banden worden gelegd om te voorkomen dat extremisten terroristische daden plegen? Sjonge, normaal heb ik je hoog zitten, maar tegen deze domheid kan nauwelijks gediscussieerd worden. Excusez le mot. Ik vind het echt heel gevaarlijk wat je hier zegt.

P. Klieder zei:
Zemelaar zei:

Hoezo wordt jij ermee geconfronteerd? Je hoeft niet naar een dergelijk cafe. Je hoeft niet af te stemmen op een dergelijke zender. Sterker, je kunt in alle vrijheid uiten dat je een takke-hekel hebt aan dat genre.

Mooi he!

Maar dan ook de reactie aanvaarden. Of hoort dat er dan weer niet bij?

Op het piratenfestival luidkeels en met herhaling blijven verkondigen wat een kutmuziek dit wel niet is. En dat de liefhebbers simpele zielen zijn.
Pets bier in mijn gezicht is wel het minste wat ik mag verwachten.

Leuk hè, die vrijheid van meningsuiting.

Kom toch uit die ivoren toren of achter dat scherm vandaan. En is veel meer dan je eigen vertrouwde en veilige wereldje.

TYN zei:
Het vrije woord moet aan banden worden gelegd om te voorkomen dat extremisten terroristische daden plegen? Sjonge, normaal heb ik je hoog zitten, maar tegen deze domheid kan nauwelijks gediscussieerd worden. Excuses le mot. Ik vind het echt heel gevaarlijk wat je hier zegt.

Ik ben praktisch ingesteld. Aan een regel heb je niks met een pistool op je slaap. Foei, dat mag niet van meneer de agent.:LOL:

Zemelaar zei:
TYN zei:
Het vrije woord moet aan banden worden gelegd om te voorkomen dat extremisten terroristische daden plegen? Sjonge, normaal heb ik je hoog zitten, maar tegen deze domheid kan nauwelijks gediscussieerd worden. Excuses le mot. Ik vind het echt heel gevaarlijk wat je hier zegt.

Ik ben praktisch ingesteld. Aan een regel heb je niks met een pistool op je slaap. Foei, dat mag niet van meneer de agent.:LOL:

Geef nou eens gewoon concreet antwoord in plaats van telkens te verzanden in pathetisch geleuter.

Zemelaar zei:
Op het piratenfestival luidkeels en met herhaling blijven verkondigen wat een kutmuziek dit wel niet is. En dat de liefhebbers simpele zielen zijn.

Kom toch uit die ivoren toren of achter dat scherm vandaan. En is veel meer dan je eigen vertrouwde en veilige wereldje.

Waarom zou jij je op een Piratenfestival laten zien? Niemand verplicht jou dat. Hiermee zoek je alleen maar de confrontatie op. En dat gaat ook op voor die idioten in Parijs.

Ze hoeven geen abonnement op de Charlie Hebdoe te hebben..... Ze lezen hem dus wel... Eigen fout.

TYN zei:
Zemelaar zei:
TYN zei:

Geef nou eens gewoon concreet antwoord in plaats van telkens te verzanden in pathetisch geleuter.

JA. Ik geef mijn leven niet voor vrijheid van meningsuiting. En jij bekent ook nog de moord op Abe Lincoln met een knijptang om je pielemuis.

Zemelaar zei:
P. Klieder zei:
Zemelaar zei:

Mooi he!

Maar dan ook de reactie aanvaarden. Of hoort dat er dan weer niet bij?

Dat zou je mogen doen ja. En als je daardoor wordt mishandeld kunnen de daders strafrechtelijk worden aangepakt. Dergelijke situaties komen in de praktijk echter bijna niet voor, omdat er vrij weinig mensen zijn die in hun eentje een groep andersdenkenden bewust opzoeken om ze even lekker te gaan beledigen.

Overigens: ik ben het nu niet met je eens. Je vind het dus (als ik je eigen redenatie volg) oke als ik je daarom wat fysiek geweld aandoe, mocht ik je ooit in het echt tegenkomen?

P. Klieder zei:
Waarom zou jij je op een Piratenfestival laten zien? Niemand verplicht jou dat. Hiermee zoek je alleen maar de confrontatie op. En dat gaat ook op voor die idioten in Parijs.

Ze hoeven geen abonnement op de Charlie Hebdoe te hebben..... Ze lezen hem dus wel... Eigen fout.

Op mijn werk heb ik geen vrije muziekkeuze. In de eetzaal in het hotel staat de tv op voetbal. Bij mijn ouders kijken we schaatsen.

Genoeg plekken te bedenken waar de keuze beperkt is. Om andersdenkenden te ontlopen moet je weer in die ivoren toren.

Zemelaar zei:
TYN zei:
Zemelaar zei:
TYN zei:

JA. Ik geef mijn leven niet voor vrijheid van meningsuiting. En jij bekent ook nog de moord op Abe Lincoln met een knijptang om je pielemuis.

Uit angst voor geweld geef jij extremisten dus hun zin. Laf.

D. Elzinga zei:
Overigens: ik ben het nu niet met je eens. Je vind het dus (als ik je eigen redenatie volg) oke als ik je daarom wat fysiek geweld aandoe, mocht ik je ooit in het echt tegenkomen?

JA. Omdat ik het er zelf naar heb gemaakt.

Snappen jullie nou echt mijn Satudarah verhaal niet? Of willen jullie het niet snappen. Met de regels achter de hand.

Want wat ik zei, een regel voorkomt dat niet. Je hebt niks aan het Wetboek in hun clubhonk.

En zo zijn er talloze PRAKTISCHE situaties waarin de theorie van de wet niet telt.

Zemelaar zei:

Maar begrijp je niet dat door mensen zoals jij deze wereld juist de verkeerde kant opgaat? Extremisten vertegenwoordigen een hele kleine minderheid. Die kan en mag nooit zegevieren.

Ik was enorm onder de indruk van de opkomst op de diverse bijeenkomsten/demonstraties gisteren. Deze mensen stáán ergens voor. Weigeren om de felbevochten rechten van onze Europese samenleving op te geven onder dwang van een kleine groep andersdenkende extremisten.

Zemelaar zei:
P. Klieder zei:

Op mijn werk heb ik geen vrije muziekkeuze. In de eetzaal in het hotel staat de tv op voetbal. Bij mijn ouders kijken we schaatsen.

Genoeg plekken te bedenken waar de keuze beperkt is. Om andersdenkenden te ontlopen moet je weer in die ivoren toren.

Op je werk zou je in gesprek kunnen gaan met degene die de radio bedient. Die zou (als het goed is) zich ervan bewust zijn dat hij/zij in een vrije meningsuiting land woont en dus rekening houden met het feit dat er mensen zijn die zich storen aan de muziekkeuze.

Jij kan aan de andere kant zonder consequenties kritiek uiten op de muziekkeuze. Mooie he!

D. Elzinga zei:

Is ook laf. Ben er ook niet trots op. Maar wat ik zei, met een AK-47 in je snufferd poep jij ook in je broek.

Misschien niet in je woorden achter dit scherm. Maar in het [size=x-large]eggie[/size] wel.

Daarom vertrouw ik, naast het politieapparaat wat mij beschermt, ook op het gezonde verstand van mijn medemens om toch vooral anderen niet het bloed onder de nagels vandaan te halen.

Want dan knapt er iets. En neemt emotie het over. En gebeuren er zulke excessen.

TYN zei:
Ik was enorm onder de indruk van de opkomst op de diverse bijeenkomsten/demonstraties gisteren. Deze mensen stáán ergens voor. Weigeren om de felbevochten rechten van onze Europese samenleving op te geven onder dwang van een kleine groep andersdenkende extremisten.

Veilig in de groep. Ook op individueel niveau?

De beschermende groep is er niet altijd. Wat doe je dan? Sta je dan ook nog voor je woord?

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:

JA. Omdat ik het er zelf naar heb gemaakt.

Wel eerlijk(y), doch absurd. Als ik jou in elkaar sla, enkel omdat jouw mening op een of ander forum mij niet aanstaat word ik strafrechtelijk vervolgd. En volkomen terecht.

Snappen jullie nou echt mijn Satudarah verhaal niet? Of willen jullie het niet snappen. Met de regels achter de hand.

Want wat ik zei, een regel voorkomt dat niet. Je hebt niks aan het Wetboek in hun clubhonk.

En zo zijn er talloze PRAKTISCHE situaties waarin de theorie van de wet niet telt.

Dat het gebeurt betekent niet dat het wenselijk is of dmv regelgeving aangemoedigd moet worden.

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:

Is ook laf. Ben er ook niet trots op. Maar wat ik zei, met een AK-47 in je snufferd poep jij ook in je broek.

Misschien niet in je woorden achter dit scherm. Maar in het [size=x-large]eggie[/size] wel.

Vast wel, maar wat heeft dat met het feit te maken dat jij ze door regelgeving (gedwongen censuur) alvast hun zin wil geven, in de (ijdele) hoop dat ze zich dan wel zullen gedragen?

D. Elzinga, ik bestrijd ook niet de absurditeit of de wenselijkheid, ik benoem slechts hoe het er in de PRAKTIJK mogelijk aan toe kan gaan.

En dat zien de meesten niet, heb ik het idee.

Die denken nog echt dat vrijheid blijheid geitenwollen sokken hippie love is all en wat houden we van mekaar.

De harde werkelijkheid heeft die allang ingehaald.

D. Elzinga zei:
Vast wel, maar wat heeft dat met het feit te maken dat jij ze door regelgeving (gedwongen censuur) alvast hun zin wil geven, in de (ijdele) hoop dat ze zich dan wel zullen gedragen?

Hoe minder je wordt geprikkeld of uitgedaagd, des te minder zul je ook uit de band springen. Blijf ik WEER dicht bij mezelf.

1 en 1 is twee.

Af en toe een sneer richting Friesland kan ik wel hebben. Maar iedere dag tien keer. Nou?

Dat gezeik over AMG en zigeunerauto's. In het W124 topic kan ik nu ook wel sneren gaan uitbrengen over W124's met trekhaak en viskar.
Benieuwd hoe snel men daar flauw van mij is als ik dat ieder uur doe. :)Bij iedere advertentie of foto even over saai bejaardenhok beginnen.

Nee, ik leg mijzelf censuur op omdat ik de anderen hun liefde voor die auto's gun. Terwijl ze in mijn ogen saai zijn. Is toch niks mis met wat (zelf)censuur? Juist altijd en overal vrijheid van meningsuiting is irritant.

Ik heb ook ooit eens iemand een kop koffie in zijn gezicht gegooid die regelmatig zo'n sneer verkondigde. Het houdt een keer op, jongens.

Grapje is leuk. Maar bij herhaling wordt het treiteren, pesten, beledigen, discrimineren. En ja, dan komt er een tegenreactie. Gek hè!!!

Diezelfde jongen heeft nooit weer zo'n sneer verkondigd. :)

Het voelt alsof ik hier in mijn eentje een heel forum moet opvoeden. Doe het graag hoor. Maar verbaas me wel over bepaalde denkwijzen. Waarom zie ik dat alleen, denk ik dan.

Zemelaar zei:
Veilig in de groep. Ook op individueel niveau?

De beschermende groep is er niet altijd. Wat doe je dan? Sta je dan ook nog voor je woord?

Trek jouw opvatting nou eens tot in het extreme door. Stel, jouw opvatting betreffende vrijheid van meningsuiting wordt gemeengoed. De westerse wereld buigt onder moslimterrorisme. Charlie Hebdo houdt op te bestaan. De kritiek verstomt. De gematigde meerderheid gaat gebukt onder de fundamentalistische minderheid. Zij krijgt het woord. Zij bepalen. Immers, wij durven niet meer op te staan.

Ik heb zojuist jouw ideale wereld geschept?

Aan de ander kant van het spectrum staan helden als Stéphane Charbonnier en Kurt Westergaard. Mensen die niet buigen. Mensen die staan voor hun opvattingen. Die liever met opgeheven hoofd sterven dan vernederd en gebogen verder te leven. Mensen die hun eigen leven opofferen voor het grotere goed. Voor het grotere plaatje. Namelijk, een wereld waarin het vrije woord zegeviert. Waarin radicalen hun zin niet krijgen. Daar heb ik oneindig respect en bewondering voor. Of ik daar zelf toe in staat zou zijn? Ik kan het alleen maar hopen, want dat is niet makkelijk.

TYN, leer eerst maar eens de grijze tinten te zien. [size=x-large]Extremisme komt door extremisme.[/size] Het een haalt het ander uit.

Bovendien, jij noemt bepaalde personen nu wel helden. Was jij bij hun dood? Ken jij hun laatste minuten? Misschien smeekten ze wel om vergiffenis. Pisten ze in hun broek.

Weet jij veel?

Hier achter dit scherm durf ik van alles toe te geven. Ook dat ik laf ben. Krijg er warempel nog een (y) voor ook.
Leven jullie niet té veel in de digitale wereld, denk ik dan. Face to face is what counts.

En nee, mijn ideale wereld bestaat uit mensen die mekaar het licht in de ogen gunnen. En daar zelf hun beperking voor willen geven.
Ik ben bijna 21 jaar getrouwd. En enkel en alleen door af en toe in te schikken lukt dit. Maar dat doe ik graag want mijn inschikken betekent voor mijn vrouw uitschikken. Ik zoek nog naar een beter woord. :)

Het gaat om de balans. Soms win je wat, soms verlies je wat.

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:

Hoe minder je wordt geprikkeld of uitgedaagd, des te minder zul je ook uit de band springen. Blijf ik WEER dicht bij mezelf.

1 en 1 is twee.

Af en toe een sneer richting Friesland kan ik wel hebben. Maar iedere dag tien keer. Nou?

Dat gezeik over AMG en zigeunerauto's. In het W124 topic kan ik nu ook wel sneren gaan uitbrengen over W124's met trekhaak en viskar.
Benieuwd hoe snel men daar flauw van mij is als ik dat ieder uur doe. :)Bij iedere advertentie of foto even over saai bejaardenhok beginnen.

Nee, ik leg mijzelf censuur op omdat ik de anderen hun liefde voor die auto's gun. Terwijl ze in mijn ogen saai zijn. Is toch niks mis met wat (zelf)censuur? Juist altijd en overal vrijheid van meningsuiting is irritant.

Ik heb ook ooit eens iemand een kop koffie in zijn gezicht gegooid die regelmatig zo'n sneer verkondigde. Het houdt een keer op, jongens.

Grapje is leuk. Maar bij herhaling wordt het treiteren, pesten, beledigen, discrimineren. En ja, dan komt er een tegenreactie. Gek hè!!!

Diezelfde jongen heeft nooit weer zo'n sneer verkondigd. :)

Het voelt alsof ik hier in mijn eentje een heel forum moet opvoeden. Doe het graag hoor. Maar verbaas me wel over bepaalde denkwijzen. Waarom zie ik dat alleen, denk ik dan.

Pardon? Je moet niets, je meent dit zelf te moeten doen.

En nee,dan komt er niet zo een tegenreactie. Stel nu dat ik mij dooderger aan jouw reacties. Belerend, op het irritante en treiterende af. Altijd maar doorgaan met een weerwoord, altijd jouw mening als de ware verkondigen en deze bij een ander erdoor willen drukken. Ik ben het zo zat, ik race naar Friesland en kom je afschieten met een AK47. Want jij maakt mij gek met jouw reacties. Mag dat? Of ga ik dan veel te ver....had ik dit niet beter gewoon zo kunnen melden. Of ik kies ervoor om dit te negeren. Ik doe er niets mee en lach je uit. Ha, daar heb je weer die sukkel die het beter denkt te weten. Of ha, daar heb je die sukkel met zijn spotprenten.

Een tegenreactie is prima, graag zelfs. Maar niet zo. En dit gaat alleen maar erger worden. Nu is het om prenten, straks knallen ze mij af omdat ik een ongelovige hond ben.

Ik lees net dat die twee dood zijn. Begrijpelijk dat ze neergeschoten zijn, maar hun dood is waarschijnlijk te effectief geweest.

Ik ga even een knippertje doen. Wil jullie nog graag wat beter opvoeden maar de nachtdienst komt er aan.

Zemelaar, waarom had ik die nick ook alweer gekozen?

Terug
Bovenaan