Het Taalneuzelaarstopic deel 3

D. Elzinga zei:
Dat heeft ermee te maken dat als de meerderheid besluit dat "hy hep een viets gekogt" de gewenste schrijfwijze is, het dus de norm wordt.

Nou dat dus. Ik vind dat minder kwalijk dan het gebruik van, in mijn ogen, verwerpelijke termen om je eigen oordeel over de taal kracht bij te zetten.

Als je de taal zogenaamd democratisch maakt, wordt het een zooitje. Dat zie je al bij de laatste spellingsverandering. Je hebt viaduct, product... maar elektrisch moet dan weer met een k.
Als je van het voorbeeld van 'hy hep' de norm maakt, dan zit je met de andere persoonsvormen en andere werkwoorden die dat voorbeeld niet volgen. En zo creëer je weer meer uitzonderingen. Hoe wil iemand dan ooit de Nederlandse taal leren?

Maar soms moet de meerderheid even worden beteugeld. Voor de eigen en 's lands bestwil.

Anders kan iets ontsporen wat niet was voorzien. Ik zit documentaires op NGC over WOI en WOII te bekijken.

Treffend voorbeeld is vastzetten tijdens de duur van WOII van leiders van fascistische partijen in Engeland.
Die hadden zich op hun democratisch recht kunnen beroepen. Maar dit werd door Churchill overruled.

Tot zover mijn dwaalspoor.

Als een verandering een verbetering is, sta ik erachter. De Nieuwe Spelling zou de taal eenvoudiger moeten maken, maar het is juist moeilijker geworden, met meer uitzonderingen dan vroeger.

Als je de taal democratisch maakt, dan vind ik dat je alle regels moet afschaffen. Praat en spel maar zoals je het zelf wilt. Als je met 'unga unga klok klok' een hotelkamer weet te reserveren van zondag 16:30 tot en met dinsdag 8:00, heb je mijn zegen. ;)

---GT--- zei:
Als je de taal zogenaamd democratisch maakt, wordt het een zooitje. Dat zie je al bij de laatste spellingsverandering. Je hebt viaduct, product... maar elektrisch moet dan weer met een k.
Als je van het voorbeeld van 'hy hep' de norm maakt, dan zit je met de andere persoonsvormen en andere werkwoorden die dat voorbeeld niet volgen. En zo creëer je weer meer uitzonderingen. Hoe wil iemand dan ooit de Nederlandse taal leren?

Nee, de taal wordt veel gemakkelijker als iedereen het anders doet...

@Zemelaar,
Ik weet niet wat je wil aantonen met je voorbeeld (waarschijnlijk dat je documentaires kijkt), maar vind je de vergelijking met het fascisme en een veranderende taal ook niet wat ver gaan?

---GT--- zei:
Als een verandering een verbetering is, sta ik erachter.

En wie bepaalt wanneer een verandering een verbetering is?

---GT--- zei:
Als je de taal democratisch maakt, dan vind ik dat je alle regels moet afschaffen.

Democratie gaat juist over het samen maken van regels. Geen regels, geen democratie.

Rob0032 zei:
Democratie gaat juist over het samen maken van regels. Geen regels, geen democratie.

Dat is precies wat ik ook in mijn eerdere voorbeeld bedoelde.

Er moet een bepaalde elite zijn die, het democratisch principe even opzij schuivend, het voortouw neemt. En beslissingen forceert. Op zowel het gebied van de taal als op het gebied van de politiek. Vandaar mijn voorbeelden.

Anders was Frans Bauer allang premier geweest. Vergeet niet, Hitler is wettig gekozen.

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Dat is precies wat ik ook in mijn eerdere voorbeeld bedoelde.

Er moet een bepaalde elite zijn die, het democratisch principe even opzij schuivend, het voortouw neemt. En beslissingen forceert. Op zowel het gebied van de taal als op het gebied van de politiek. Vandaar mijn voorbeelden.

Anders was Frans Bauer allang premier geweest. Vergeet niet, Hitler is wettig gekozen.

Hitler is wettig gekozen omdat zijn concurrenten zorgvuldig uit de weg zijn geruimd.
Bizar hoe jij denkt dat deze maatschappij in elkaar moet zitten. Ik ken maar weinig mensen die niet de democratie respecteren. Blijkbaar behoor jij ook tot die groep, als je de illusie hebt dan een zelfbenoemde elite de democratie naar eigen inzicht opzij mag schuiven, wanneer het hen goeddunkt. Zo ontstaan bananenrepublieken...

We kunnen het ook met lichter materiaal vergelijken. Wat dacht je van een publieksjury tegenover een vakjury? De publieksjury kiest meestal de opvallendste kandidaat, terwijl je bij een vakjury een grotere kans maakt dat er meer op vakkundige kwaliteit wordt gelet.

---GT--- zei:
We kunnen het ook met lichter materiaal vergelijken. Wat dacht je van een publieksjury tegenover een vakjury? De publieksjury kiest meestal de opvallendste kandidaat, terwijl je bij een vakjury een grotere kans maakt dat er meer op vakkundige kwaliteit wordt gelet.

De Nederlandse taal is geen wedstrijd tussen meningen. Het is een samenraapsel van culturele ontwikkelingen, die onze maatschappij linguïstisch representeert. Je kunt wel als elite de taal van de massa ontkennen, maar daarmee neem je in mijn ogen niet alleen jezelf niet serieus als vertegenwoordiger van 'het volk', maar stagneer je ook iedere ontwikkeling. Want ja, de taal is aan verandering en ontwikkeling onderhevig, zoals D. Elzinga al zeer terecht opmerkte.

Zemelaar zei:
Treffend voorbeeld is vastzetten tijdens de duur van WOII van leiders van fascistische partijen in Engeland.
Die hadden zich op hun democratisch recht kunnen beroepen. Maar dit werd door Churchill overruled.

Tot zover mijn dwaalspoor.

In oorlogstijd gelden bijzondere omstandigheden, onvergelijkbaar met vredestijd.

Klopt helemaal. Maar ook in vredestijd neemt een regering soms besluiten die democratisch niet helemaal kosher zijn.
Waar de meerderheid van de bevolking zich ook over zal verwonderen. En misschien zelfs wel tegen ageren.
GT heeft het met zijn vakjury en publieksjury het best omschreven.

Wij hebben een vertegenwoordigende democratie Zemelaar. Eens in de vier jaar stemmen, het beleid wordt door de coalitie bepaald.

Geheel koosjer.

Rob0032 zei:
De Nederlandse taal is geen wedstrijd tussen meningen. Het is een samenraapsel van culturele ontwikkelingen, die onze maatschappij linguïstisch representeert. Je kunt wel als elite de taal van de massa ontkennen, maar daarmee neem je in mijn ogen niet alleen jezelf niet serieus als vertegenwoordiger van 'het volk', maar stagneer je ook iedere ontwikkeling. Want ja, de taal is aan verandering en ontwikkeling onderhevig, zoals D. Elzinga al zeer terecht opmerkte.

Het is meer de vraag wie de veranderingen mag doorvoeren. Zijn dat Sjonnie en Anita op de scooter, of een commissie die bekijkt of een aanvraag tot verandering wel verstandig is?

---GT--- zei:
Rob0032 zei:

Het is meer de vraag wie de veranderingen mag doorvoeren. Zijn dat Sjonnie en Anita op de scooter, of een commissie die bekijkt of een aanvraag tot verandering wel verstandig is?

Het is geen kwestie van "mogen". Onder invloed van een veranderende tijdsgeest, (sub)culturen en bevolkingssamenstelling verandert taal hoe dan ook. Of denk je het Nederlands van nu anders is dan dat van 500 jaar geleden omdat een serie commissies dat besloten heeft?

D. Elzinga zei:
Het is geen kwestie van "mogen". Onder invloed van een veranderende tijdsgeest, (sub)culturen en bevolkingssamenstelling verandert taal hoe dan ook. Of denk je het Nederlands van nu anders is dan dat van 500 jaar geleden omdat een serie commissies dat besloten heeft?

Uiteindelijk wel. Want de gewone burger beslist niet over de officiële taal. Daarvoor is er een groepje wijze mannen in het leven geroepen.

Ik zie het zo. De bevolking draagt aan. En de vakjury selecteert.

Zemelaar zei:
D. Elzinga zei:

Uiteindelijk wel. Want de gewone burger beslist niet over de officiële taal. Daarvoor is er een groepje wijze mannen in het leven geroepen.

Ik zie het zo. De bevolking draagt aan. En de vakjury selecteert.

Die beslissingen zijn alleen maar theoretisch. De "vakjury" kan beslissen wat ze willen, als wij als bevolking zijnde morgen massaal vinden dat we "hij wort" gaan schrijven wordt dat toch echt de praktijk (en aldus norm), of dat groepje wijze mannen het nu leuk vindt of niet.

Dat is zo. Maar ik baseer me op de afgelopen 500 jaar. Jij op een fictieve situatie.

Kortom, droom maar lekker verder. :)

Maar ook in de afgelopen 500 jaar is de taal vooral dankzij de (veranderende) bevolking gewijzigd. Er was niet zoiets als een groepje (opeenvolgende) wijze mannen die ervoor hebben gezorgd dat het officiële Nederlands van de 19e eeuw sterk anders ten opzichte van dat in de 15e eeuw was.

D. Elzinga zei:
Maar ook in de afgelopen 500 jaar is de taal vooral dankzij de (veranderende) bevolking gewijzigd. Er was niet zoiets als een groepje (opeenvolgende) wijze mannen die ervoor hebben gezorgd dat het officiële Nederlands van de 19e eeuw sterk anders ten opzichte van dat in de 15e eeuw was.

Maar dat beweert ook niemand. De bevolking draagt aan. En de vakjury selecteert.

En wat zijn die selectiecriteria dan? Hoe vaak een "nieuw" woord/schrijfwijze gebruikt wordt? In dat geval beslist namelijk alsnog de bevolking.;)

D. Elzinga zei:
Hoe vaak een "nieuw" woord/schrijfwijze gebruikt wordt? In dat geval beslist namelijk alsnog de bevolking.;)

Jij verstaat ieders anders onder beslissen, denk ik.

Als mijn kinderen mij maar lang genoeg om iets vragen, en ik besluit hun tegemoet te komen, denken zij ook dat zij hebben beslist.:cool:

Zemelaar zei:
Als mijn kinderen mij maar lang genoeg om iets vragen, en ik besluit hun tegemoet te komen, denken zij ook dat zij hebben beslist.:cool:

Dat is iets heel anders. Als jouw kinderen (om maar een voorbeeld te geven) naar een disco willen, gebeurt dat pas op of na het moment dat jij toestemming geeft (even ervan uit gaand dat ze bij een "nee" niet stiekem alsnog gaan;)). Bij taal daarentegen gebruikt de bevolking (of een gedeelte ervan) al een bepaald woord/schrijfwijze. De verantwoordelijke instantie kan ervoor kiezen het al dan niet officieel te bekrachtigen, maar de praktijk is er reeds.

Enigszins offtopic, maar overigens hebben je kinderen enkel door te vragen wel voor zichzelf een mogelijkheid geschapen. Als ze de vraag helemaal niet zouden stellen en een "nee" van jou als enige mogelijkheid zouden aannemen, zou het hoe dan ook niet gebeuren. Door te vragen is er theoretische werkelijkheid waarin je "ja" zegt ontstaan.

Ze hadden ook de slapende hond wakker kunnen maken. Soms moet je gewoon doen en niet eerst vragen. :)

De verantwoordelijke instantie kan ervoor kiezen het al dan niet officieel te bekrachtigen, maar de praktijk is er reeds.

We zijn er. (y)

Als het met die "taaldemocratie" deze kant op gaat (voorbeeldje uit dit forum):

Jazzik zei:
Het lijkt me gewoon erg fijn om als het sneeuwd en hard regent ....

De spider en GTV kan ik qua vorm net niet helemaal bekoren,

a033.gif

...dan ben ik TEGEN taaldemocratie!

En roept u maar, wie is er voor?

Officieus Nederlands vanuit het Drents dialect, even uit mijn duimpje. Eens kijken of het verstaanbaar overkomt:

Op een sputterende zondagochtend trok ik mijn stevels aan om een stukje te gaan kuieren langs het diep. Eenmaal van landskant op andere kant diep aangekomen, kwam ik mijn naber tegen. Hij is één van oude De Vries. Hij liep met zijn hond te banjeren door het land. Zijn hond was niet aan de lijn. Ik zag dat het stuk touw door tweeën was geknapt. Ik zei: 'misschien kun je de twee einden aan elkaar knuppen'. Mijn naber zei, dat hij dat niet kon wachten, want hij moest dommiet weer naar de stee. De hond moest mijgen en poepen. Gelukkig had De Vries keurig een puitje bij zich voor de drol. In plaats van het puitje dicht te knuppen, deed hij er een rekje om.

Zemelaar zei:
Ze hadden ook de slapende hond wakker kunnen maken. Soms moet je gewoon doen en niet eerst vragen. :)

Lezen je kinderen hier ook mee? :)

---GT--- zei:
Officieus Nederlands vanuit het Drents dialect, even uit mijn duimpje. Eens kijken of het verstaanbaar overkomt:

Leesbaar wel. Verstaanbaar... nou nee (afgaand op de geluiden die mijn oom uit Drenthe maakt althans) ;)

Nog wat Drents ABN:

De winkel is los
De winkel is dicht
Waar kom je weg?
Hij is groter als mij
Ik ben de enigste
Ik ben een schoffel nodig
Ik woon op Erica

Zemelaar zei:

Ah, dus volgens jou bestaat het pas echt als een officieel instituut het erkent? Mag hoor, maar ik zou de praktijk in dezen zeker niet negeren.

---GT--- zei:

Wat is precies je punt? Een (kleine) groep van een gemeenschap bezigt een taal die afwijkt van hetgeen in de gehele gemeenschap (Nederland, in dit geval) als gangbaar wordt beschouwd. Zolang die kleine groep het dialect blijft gebruiken, blijft het bestaan. Officieel of niet. Een mooi voorbeeld van lokale taaldemocratie.

De Nederlandse taal heet flexibel te zijn. Ik wilde dat met de Drents-ABN-voorbeelden testen.
Wat is bijvoorbeeld een stevel?

Stevels zullen (afgaande op de context) wel iets van schoenen zijn of iets dergelijks. Mensen die het dialect spreken zullen elkaar vast prima begrijpen, ik als buitenstaander niet en dat hoeft ook helemaal niet. Een veelheid aan dialecten toont wat mij betreft wel een zeker mogelijkheid van flexibiliteit aan.

---GT--- zei:
Een stevel is een laars. Streektalen bestonden eerder dan het later uitgevonden dialect dat ABN heet.

Het Standaardnederlands, voorheen ABN, is juist allesbehalve een dialect. Het is een gestandaardiseerde taal, in tegenstelling tot een regionaal gesproken taal, ofwel een dialect.
Of streektalen eerder bestonden is maar net hoe je het bekijkt. Naar het schijnt als spraak wel, maar als schrift niet.

Als ik een spellingsfout, een taalfout, of iets dergelijks maak, dan ben ik dronken. Dus mijn voornemen voor 26 juli is, plaats berichten alleen bij volle bewustzijn.

Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Een stevel is een laars. Streektalen bestonden eerder dan het later uitgevonden dialect dat ABN heet.

Het Standaardnederlands, voorheen ABN, is juist allesbehalve een dialect. Het is een gestandaardiseerde taal, in tegenstelling tot een regionaal gesproken taal, ofwel een dialect.
Of streektalen eerder bestonden is maar net hoe je het bekijkt. Naar het schijnt als spraak wel, maar als schrift niet.

Het ABN is ontstaan uit een compromis van de dialecten, maar nergens is bewezen dat ABN het officiële Nederlands is.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:
---GT--- zei:

Het ABN is ontstaan uit een compromis van de dialecten, maar nergens is bewezen dat ABN het officiële Nederlands is.

GT, kom alsjeblieft terug als je weer nuchter bent. Dit geraaskal is pure forumvervuiling. Standaardnederlands (voormalige ABN) is de officiële Nederlandse taal. Dat is geen kwestie van bewijzen.

Meeuw zei:
Verdiend? MBO zeker?

Helaas... schijnt taalniveau Technische Universiteit te zijn...
a026.gif

Maar wie weet heeft een papa het hier geplaatst heeft en niet één van de studenten. Dan is er in ieder geval nog hoop voor de toekomst.
a048.gif

Reactie op een artikel over de afgebrande auto van de Ruchpense burgermeester zei:
Nou KOOS jij durft veel te zeggen. Ik woon in dit dorp en de meeste mensen zijn ontzettend aardig. Dit gebeurt op het ogenblik over al. Ik weet niet waar jij vandaan komt , maar er zal in jou dorp of stad ook wel eens iets gebeuren wat niet door de beugel kan. Dus altijd op je woorden letten wat je zegt. Openlijk gebeurt dit niet met jou auto.

Schijnbaar staan er op dit ogenblik over al (overal?) auto's in lichterlaaie. Dat zoiets niet openlijk gebeurt lijkt me niet meer dan logisch...

Terug
Bovenaan