Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Rob0032 zei:
Nogmaals de vraag trouwens: waarom mag niemand zien dat je je bericht (tweemaal) hebt gewijzigd?

Wat ik me dan weer afvraag: hoe kun je die informatie verbergen? Ik zag dat het in de openingspost van jouw mijn auto-topic ook niet te zien is (of is daar de teller die dat moet bij houden van de rel geraakt?).

Op marktplaats zie ik ook goede advertenties, op vleesboek kijk ik nooit.

Als je je erop concentreert, zul je ongetwijfeld veel spel- en taalfouten tegenkomen. Ik zit vaak tussen Engelsen, ook hoger opgeleiden, en het valt me vaak op dat ze niet zo denderend in hun eigen taal zijn. Verder zijn er geen talen die ik zo goed beheers en vaak gebruik dat ik native speakers op fouten kan betrappen (hooguit op tikfouten) maar ik vermoed dat je die parallel kunt doortrekken naar andere talen.

Gewoon: kleur wit aan/uit aanzetten na het bericht aanzetten en dat het uit-gedeelte wissen. Ik vind het netter staan, alsof een bericht toch een soort van ontwerp is. Verklaar me maar voor gek.

Ah, slim! Ik zie nu dat Rob z'n tellertje het ook gewoon doet ;)

Nah ik vind het niet zo gek. Ik vind het op zich best dat het eronder staat, maar het had wel wat subtieler gemogen.

Ik wil het er eigenlijk niet meer over hebben: maar wat is korter en makkelijker: 'multiple-choice', of 'meerkeuze'?

Jazzik zei:
Aahhh... je bedoelde "de minder taalvaardigen"...
Neen.
Dat kun je ook opvatten als minder taalvaardigen, zoals er minder zijn in aantal, terwijl het minder slaat op de taalvaardigheid en niet op het aantal.
Naar mijn inzicht is de samentrekking mindertaalvaardig gewoon legitiem. Maar wellicht zit ik er naast. Dan ga ik diep door het stof. Mea Culpa.

---GT--- zei:
Ik wil het er eigenlijk niet meer over hebben: maar wat is korter en makkelijker: 'multiple-choice', of 'meerkeuze'?

Moeten we nu serieus voor jou lettertjes gaan tellen?

Onderstaand zal ook wel zo geleerd zijn....

---GT--- zei:
maar ik zou het er mee eens zou kunnen zijn.

stoterstangen90 zei:
Jazzik zei:
Aahhh... je bedoelde "de minder taalvaardigen"...
Neen.
Dat kun je ook opvatten als minder taalvaardigen, zoals er minder zijn in aantal, terwijl het minder slaat op de taalvaardigheid en niet op het aantal.
Naar mijn inzicht is de samentrekking mindertaalvaardig gewoon legitiem. Maar wellicht zit ik er naast. Dan ga ik diep door het stof. Mea Culpa.

Dat zou kloppen als je "de" weglaat: Er zijn minder taalvaardigen in deze klas dan in de andere klas.
Maar: Op dit forum
a048.gif
In deze klas zijn de minder taalvaardigen in de meerderheid.

De samentrekking mindertaalvaardig laat ik over aan Joachim, die stelde deze vraag tenslotte.
a068.gif

Wat is mindertaalvaardig? :confused:

En nu naar bed!
b010.gif

Forumlid start een draadje met peiling. Ik word niet alleen triest van het probleem met de Wegenwacht....

Medeforummer zei:
[size=large]Peiling[/size]

Anwb wegenwacht maakt ook fouten, moeten klanten dit zomaar voor lief nemen. De wegenwacht zijn immers de experts toch?

o Ja, je betaald voor service maar er kan wel eens wat fout gaan aan een auto.
o Nee, ze moeten weten waar ze naar handelen en als er schade ontstaat zijn zij aansprakelijk.
o Geen idee, heb nooit problemen gehad met de ANWB.
o Als je pech hebt met de auto, moet je dan ook pech hebben als je benadeelt wordt?
o Auto's kosten geld, ook als iemand anders het stuk maakt.

Stemmen Bekijk resultaat

Een paar quotes (fragmenten van het verhaal):

- Op het moment van de defect wist ik nog niet....

- Heb hem verteld dat de auto alleen schakelt wanneer motor uit is, en als je met motor draaiend wilt koppeling de pook blokkeert naar versnelling toe.

- Bij twijfels over de druklager conclusie even op internet gekeken naar reparaties van koppelingscilinders. Blijkt bij de Mini een simpele plastic onderdeel buiten de bak te zijn met 2 boutjes vast te zitten.

Moet ik morgenavond even afwachten met de staatsloterij alvorens ik een ton+ stuksla op een auto. Maar als je hebt waarom niet. Ik heb meer met een auto dan een schilderij.

Ik denk inderdaad ook dat een schilderij weinig met een auto heeft. :)

Zeer mooie en overvolle Opel Corsa!
De auto is uitgerust met de erg zuinige 1.3 moter met een 95Pk, de auto verkeerd in een zeer nette staat!
Deze dealer onderhouden auto is afkomstig van de 1e eigenaar en is zeer compleet in opties! Het is het facelift model wat door zijn strak afgewerkte design zeer populair is. Een corsa liefhebber waardeert deze auto zeker! Hij heeft een afneembare trekhaak, parkeer sensoren, Mistlampen aan voor en achterzijde, Elektrische verstelbare spiegels, Verwarmde spiegels, Half lederen bekleding, Lederen stuurwiel en versnellingspook, Navigatie met kaartweergave en audio voorbereiding, Multifunctioneel stuurwiel, hoofdsteunen achter en echt nog veel meer!! een overcomplete auto in zeer nette staat!!
Voor de gehele foto/video reportage kan u terecht op onze website
www.autocenterheerenveen.nl

bij deze wil ik 5 jaguars xj6 in 1 lot verkopen
waar van 4 6cil en 1 v12 automaat
2 engelse gestuurde wagens en
3 lings gestuurde
een van de 5 die klaar is om te spuiten en in goede staate er kan zeker nog 1 worden opgezeten de engelse kan je gebruiken voor onderdelen of ...
1 set Franse papieren
1 set Engelse papieren en de Lings gestuurde hebben Belgische documenten
grtzz

Past perfect bij het Jaguar-imago!

Nog wat taalkundig falen:

Sander Hermes zei:
De pot verwijd de ketel dat die zwart ziet of terwel kijk eerst eens naar jullie fouten voor dat jullie met het vingertje naar andere gaan wijzen!

Egbertje Rozenberg zei:
Haha nee , bescherm me golfje bijna met me leven haha ♡ weet altijd waar me toettoet is en als ik hem uitleen moet die gene een foto maken waar hij staat geparkeerd.. woeps miss beetje te bezorgd

Stephan Raateland zei:
knapen gmc pickup longbed

Alex Koopmans zei:
geen nieuwe maar renault bus loopt goed

Annechienus Bruinewoud zei:

Maite-Thijze Gurdebeke-Stragier zei:
( liefst 5 deurs kindje op komst)

Jonathan Soetens zei:
verlaagde prijs hierbij zet ik mijn golfje 1 cl e formule speciale serie tekoop of eventueel teruil tegen ander golf 1 of 2 of golf 4
zoals je ziet ziet hij er heel goed uit roestvrij nergens roest
de motor is deels gereviseerd geweest de auto is van 83
nieuwe gril in met nieuwe chrome latjs orgineel nieuwe chrome klinken en spiegels orgineel er ziitten nu orginele velgen op zoals je ziet op de foto bandjs zijn ook in goede staat ook nieuwe voorbumper heeft ook us module zitten voor de pinkers dus
rijd en draait perfect is een 1100 cc met rechte uitlaat lijn 4 bak redelijk pitig
kan gekocht worden met schroefset is met goca attest geen probleem met de keuring

uit de onvolprezen Mazda-verkoophoek op Facebook zei:
Goeie dag alleenmaal ik heb vraag gaa morgen boor mazda 6 kijke en voor eerste een mazda gaa kopen ik zou graag wat infomatie wille waar op moet leten wat de meest voor komde dinge zijn Mvg chris de bie

Sketcher zei:
Zou er graag een komen voor in Moldavië maar mijn vrouw licht dwars :)

Komen moet kopen zijn, concludeer ik uit zijn post. Zo'n foutje kan gebeuren. Maar mijn vrouw licht dwars is van een volstrekt andere orde.

danielauto zei:
Het zou nu wel eens zo kunnen zijn dat de echt verantwoordelijken en relatief makkelijk vanaf komen en de werknemers het gelach gaan betalen.

Rob0032 zei:
Wat voor gelach? En men gaat de verantwoordelijken toch ook helemaal uitkleden? VW is hier verantwoordelijk voor en bij mijn weten is het juridisch gezien geen eenmanszaak...

Ja.... wat voor gelach? Rob, wat dacht je, dubbel genaaid houdt beter? :rolleyes:

Proefliggen, het kan blijkbaar echt.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=215236
:confused:

Nou, dan heb je daar je ideale auto!

---GT--- zei:
Audi A3 Sportsback

---GT--- zei:
driedeurs-broer

Bijzonder om te lezen van onze linguïstische nationalist...
---GT--- zei:
deze 65-plus mobiel is alles behalve sportief en zeker geen van
---GT--- zei:
stationwagons

---GT--- zei:

De volgende quotes komen van een nieuwe, jonge forummer. Ik vind het gepast om hier geen naam bij te vermelden.

en al hoewel ik het niet zeker kan zeggen volgensmij is de accu ooit vervangen

me moeder zegt

Chris de B. zei:
Voor de mazda 6 rijders die plek wille om gezelig over de mazda 6 t praate en om je project of show mazda 6 en naturelijk ook de infomatie t delle met elkaar
Meld je aan

Chris de B zei:
Goeiendag welkom op de mazda 6 club
Hier zijn we altijd voor gezeligheid zonder verplichtinge en om infomatie t delle over de mazda 6.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Audi A3 Sportsback

---GT--- zei:
driedeurs-broer

---GT--- zei:
---GT--- zei:
stationwagons

---GT--- zei:

De C had ik fout, maar licht de andere taalpogingen eens toe.

Het is Sportback. Het is óf driedeursbroer, óf driedeurs broer.
Bij de andere zaken gaat het me, zoals ik er al boven heb gezet, om jouw strijd tegen Engelse woorden in het Nederlands. Beetje schijnheilig om dan 'van' en 'stationwagon' te zeggen, in plaats van bijvoorbeeld 'bus' of 'combinatiewagen'.

Edit: vergeten woordje toegevoegd. Gelukkig ben ik wel zo mans om te laten zien dat ik m'n bericht gewijzigd heb.

Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Audi A3 Sportsback

---GT--- zei:
driedeurs-broer

---GT--- zei:
---GT--- zei:
stationwagons

---GT--- zei:

Bij de andere zaken gaat het me, zoals ik er al boven heb gezet, jouw strijd tegen Engelse woorden in het Nederlands. Beetje schijnheilig om dan 'van' en 'stationwagon' te zeggen, in plaats van bijvoorbeeld 'bus' of 'combinatiewagen'.

Mijn verontschuldigingen. Ik heb zoveel mogelijk de oorspronkelijke benamingen van de fabrikanten geprobeerd aan te houden. Daar ligt niet mijn oorspronkelijke talenknobbel. Voor de rest vind ik dat ik correct taalgebruik gebruikt heb.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Audi A3 Sportsback

---GT--- zei:
driedeurs-broer

---GT--- zei:
---GT--- zei:
stationwagons

---GT--- zei:

Bij de andere zaken gaat het me, zoals ik er al boven heb gezet, jouw strijd tegen Engelse woorden in het Nederlands. Beetje schijnheilig om dan 'van' en 'stationwagon' te zeggen, in plaats van bijvoorbeeld 'bus' of 'combinatiewagen'.

Mijn verontschuldigingen. Ik heb zoveel mogelijk de oorspronkelijke benamingen van de fabrikanten geprobeerd aan te houden. Daar ligt niet mijn oorspronkelijke talenknobbel. Voor de rest vind ik dat ik correct taalgebruik gebruikt heb.

Waar ligt die talenknobbel dan wel?
Dat mag je vinden, maar taalkundig gezien klopt het (mijns inziens) niet. Bij dit soort samenstellingen hoort het koppelteken alleen bij een klinkerbotsing en als de nadruk anders verandert. Bij "driedeurs-broer" is dit duidelijk niet het geval.

Wat betreft je leenwoorden neem ik je graag even mee naar wat uitspraken van jezelf:

---GT--- zei:
Dat heet uiterlijk. Maar een wedstrijd Nederlands zonder leenwoorden win ik makkelijk.

---GT--- zei:
Gewoon een Nederlands woord gebruiken. Dat verkleint een stuk makkelijker.

---GT--- zei:
Dat je Duitse of Engelse woorden moet gebruiken, toont een vorm van zwakheid: je eigen taal is rijk genoeg.

---GT--- zei:
Het Nederlands heeft geen buitenlands nodig. Vertaal SMS naar KBD (korte berichten dienst) en E-mail naar E-post. Worden we allemaal gelukkiger.

---GT--- zei:
kan ik mij in die taal prima uitdrukken zonder leenwoorden te gebruiken.

---GT--- zei:
Sommige fouten wil ik niet kennen, zoals raar verbasterde Engelse woorden. Ik houd het bij 'vernieuwd'. Ik ga geen kromme woorden leren, terwijl het Nederlands een prima alternatief biedt.

Wil je dat ik verder ga, of ga je erkennen dat je onzin aan het uitkramen was en dat je van je eigen geloof gevallen bent?

Rob0032 zei:
Wil je dat ik verder ga, of ga je erkennen dat je onzin aan het uitkramen was en dat je van je eigen geloof gevallen bent?

Wat ben je fel zeg. Ik heb voor het gemak van de discussie een paar leenwoorden gebruikt. Ga maar eens ''stationwagon' of 'hatchback' vertalen. En ja, met leenwoorden ben ik minder goed dan met eigen woorden.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:

Wat ben je fel zeg. Ik heb voor het gemak van de discussie een paar leenwoorden gebruikt. Ga maar eens ''stationwagon' of 'hatchback' vertalen. En ja, met leenwoorden ben ik minder goed dan met eigen woorden.

Ik ben niet degene die ten strijde trekt tegen leenwoorden. Dat ben je zelf, en daar ben je ook behoorlijk fel in. Voor 'hatchback' zou ik zo gauw ook geen alternatief weten, maar om dat woord ging het niet. Een stationwagon noemde men vroeger een combinatiewagen en het andere woord, 'van', is eenvoudig te vertalen als bus of bedrijfsauto.
Ik vind het een zwaktebod om te wijzen naar mijn vermeende felheid, terwijl je zelf moord en brand schreeuwde over niet-Nederlandse woorden.

Volkswagen noemt de nieuwe Golf 65+ Sportsvan. Waarom zou ik die naam niet mogen opdelen? Moet ik dan zeggen dat het niet een sportieve bestelbus is? Dat gaan de reaguurders niet begrijpen.

---GT--- zei:
Volkswagen noemt de nieuwe Golf 65+ Sportsvan. Waarom zou ik die naam niet mogen opdelen? Moet ik dan zeggen dat het niet een sportieve bestelbus is? Dat gaan de reaguurders niet begrijpen.

Ik zeg niet dat je iets niet mag doen, ik neem alleen je principes ernstig in twijfel.

Soms moet je je inleven in je publiek. En dan kan een leenwoord een hoop moeite besparen. Als ik kom met 'combinatiewagen' roept dat meer discussie op, dan een leenwoord te gebruiken. Ik heb nooit gezegd dat leenwoorden verboden zijn. Alleen dat sommige Nederlandse woorden korter en makkelijker zijn dan de gebruikelijke leenwoorden.

---GT--- zei:
Soms moet je je inleven in je publiek. En dan kan een leenwoord een hoop moeite besparen. Als ik kom met 'combinatiewagen' roept dat meer discussie op, dan een leenwoord te gebruiken. Ik heb nooit gezegd dat leenwoorden verboden zijn. Alleen dat sommige Nederlandse woorden korter en makkelijker zijn dan de gebruikelijke leenwoorden.

Ik zal je zelf even laten zeggen wat jij hiervan vindt:

---GT--- zei:
toont een vorm van zwakheid: je eigen taal is rijk genoe

Soms kun je zonder leenwoorden en soms heb je er eentje nodig. Geen dag is hetzelfde. Ik had het zonder leenwoorden kunnen doen, maar dan had ik meer uitleg moeten doen. En nu moet ik het gebruik van leenwoorden uitleggen: omgekeerde wereld....

---GT--- zei:
Soms kun je zonder leenwoorden en soms heb je er eentje nodig. Geen dag is hetzelfde. Ik had het zonder leenwoorden kunnen doen, maar dan had ik meer uitleg moeten doen. En nu moet ik het gebruik van leenwoorden uitleggen: omgekeerde wereld....

Maar dan vormen deze leenwoorden dus toch een meerwaarde op de Nederlandse taal.

Als een buitenlands woord beter is dan een Nederlandse, heb ik er niets tegen. Tenzij het Nederlands een korter en beter alternatief biedt. En gelukkig is de Nederlandse taal minder beperkt dan men denkt.

Terug
Bovenaan