Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Zemelaar zei:
Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Zonder gekheid heeft GT op zich een punt, de realiteit echter is verdergaande internationalisering. Taalkundig conservatisme is mijns inziens in deze context weinig realistisch.

En nooit geweest ook. Hoeveel woorden zijn ten tijde van de VOC vanuit Oost-Indië meegekomen?

Taal is in beweging. Vroeger, nu en in de toekomst.

Eens. Spelling verandert continu (Nederlands of Nederlandsch woord?) Vroeger was het mensch, nu mens. Zemelaar heeft helemaal gelijk.

Boppie zei:
Zemelaar zei:
Zonder gekheid heeft GT op zich een punt, de realiteit echter is verdergaande internationalisering. Taalkundig conservatisme is mijns inziens in deze context weinig realistisch.

En nooit geweest ook. Hoeveel woorden zijn ten tijde van de VOC vanuit Oost-Indië meegekomen?

Taal is in beweging. Vroeger, nu en in de toekomst.

Eens. Spelling verandert continu (Nederlands of Nederlandsch woord?) Vroeger was het mensch, nu mens. Zemelaar heeft helemaal gelijk.

Mijn oma heeft bepaalde woorden totaal anders leren spellen dan ik. Zij schreef bijvoorbeeld 'hooren' en 'leeren'.

Wat ik wel triest vind is dat er bijvoorbeeld cursussen gegeven worden voor managers en als die figuren dan weer terug komen op het werk word je de maanden daarna bestookt met termen als 'targets' en 'opportunities' e.d.. En dan denk ik "doe even normaal man!"

Mazzel en sjoege zijn in de oorsprong ook geen Nederlandse woorden. Maar als je ze gebruikt word je niet raar aangekeken. De Engelse taal is op dit moment de belangrijkste bron van inspiratie, of je dat nu leuk vindt of niet. Je kunt natuurlijk proberen om goede Nederlandse synoniemen te gebruiken, maar dat levert niet in alle gevallen duidelijkheid op. Als je 'updaten' in connectie met software gebruikt, snapt iedereen waar je het over hebt. Als het om je vleesboek-profiel gaat, kun je het net zo goed 'bijwerken' noemen.

De invloed van semi-geletterden op onze taal ('me vader zij') vind ik zorgwekkender, ik hoop niet dat dit uiteindelijk tot norm wordt verheven.

Klassiekerrijder zei:
De invloed van semi-geletterden op onze taal ('me vader zij') vind ik zorgwekkender, ik hoop niet dat dit uiteindelijk tot norm wordt verheven.

Niet te geloven hoe vaak je dit soort verkrachtingen van de taal tegenkomt. Een kind van twaalf zou toch, bij het verlaten van de basisschool, zijn/haar moedertaal dienen te beheersen.
Maar ja, dan lees je dit:
AMSTERDAM - Twee van de drie eerstejaars pabostudenten zijn de afgelopen maanden gezakt voor de taaltoets. Het niveau van de toets ligt iets hoger dan het eindniveau van de basisschool. Dat heeft voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad dinsdag gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak.

Enkele maanden geleden bleek ook de rekentoets voor veel aankomende leraren van basisscholen te hoog gegrepen. De helft van alle nieuwe pabostudenten haalde de toets niet.

Dat was in 2007. De vraag blijft wat het percentage pabo-studenten is dat uiteindelijk geslaagd is en in hoeverre de kennis van de Nederlandse taal op dat moment was opgekrikt. Dat zijn namelijk de mensen die nu kinderen op de basisschool les geven. Wat mag je dan nog verwachten?

Dat bijvoorbeeld het verwisselen van 'als' en 'dan' en 'hun' en 'hen' al niemand meer schijnt te storen en ook in officiële stukken en boekvertalingen regelmatig voorkomt is logisch, toch?
a015.gif
Wie weet er nou bijvoorbeeld nog wat een bezittelijk voornaamwoord dan wel een persoonlijk voornaamwoord is?
c074.gif

Zou het echt moeilijker zijn om kinderen de taal goed bij te brengen dan ze de taal vol fouten bij te brengen?

Jazzik zei:
Klassiekerrijder zei:

Niet te geloven hoe vaak je dit soort verkrachtingen van de taal tegenkomt. Een kind van twaalf zou toch, bij het verlaten van de basisschool, zijn/haar moedertaal dienen te beheersen.
AMSTERDAM - Twee van de drie eerstejaars pabostudenten zijn de afgelopen maanden gezakt voor de taaltoets. Het niveau van de toets ligt iets hoger dan het eindniveau van de basisschool. Dat heeft voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad dinsdag gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak.

Enkele maanden geleden bleek ook de rekentoets voor veel aankomende leraren van basisscholen te hoog gegrepen. De helft van alle nieuwe pabostudenten haalde de toets niet.

Dat was in 2007. De vraag blijft wat het percentage pabo-studenten is dat uiteindelijk geslaagd is en in hoeverre de kennis van de Nederlandse taal op dat moment was opgekrikt. Dat zijn namelijk de mensen die nu kinderen op de basisschool les geven. Wat mag je dan nog verwachten?

Vind je dit ook niet een beetje stemmingmakerij? Alsof leraren uit hun hoofd lesgeven...

Jazzik zei:

Drie studenten een test laten doen en daar een algemene conclusie aan verbinden vind ik nogal mager. Waarschijnlijk bedoelt de journalist 'twee op de drie'.

Rob0032 zei:
Vind je dit ook niet een beetje stemmingmakerij? Alsof leraren uit hun hoofd lesgeven...

Vertel me dan wat volgens jou de reden is van de "taalverloedering".
Misschien dit? Het begint al bij de auteur (en de corrector) van het lesboek en de leerkracht is alweer vergeten hoe het nou precies zit?

Dan wordt het alleen maar droeviger, nietwaar?
a065.gif

Jazzik zei:
Zou het echt moeilijker zijn om kinderen de taal goed bij te brengen dan ze de taal vol fouten bij te brengen?

Wat mij regelmatig bevreemdt is dat mijn dochters (6 en 9) regelmatig thuiskomen met werkstukjes waar ze een tekst op geschreven hebben. Dan staat er bijvoorbeeld: 'Voor mijn liefe papa'.

En dan vraag ik mij af waarom de juf mijn dochter niet vertelt dat het 'lieve' moet zijn als de meiden hun werkjes laten zien voordat ze het naar huis meenemen. En de wanden van de klas hangen regelmatig vol met gedichten en verhalen van de kinderen waar in elk woord één of meerdere fouten staan. En dat gaan ze dan massaal ophangen! Wil de school daarmee hun onvermogen etaleren?

Ik ga de juf er binnenkort eens op aanspreken.

the Fox zei:

Fox, ben je wel voorzichtig. Leerkrachten zijn daar erg gevoelig voor.
Jij bent, zoals wij weten, een kundig schrijver. Mijn suggestie zou zijn dat je een episteltje maakt:
Aanhef "Liefe Juv "

Wellicht dat je dat een reactie krijgt.

Jazzik zei:
Rob0032 zei:

Vertel me dan wat volgens jou de reden is van de "taalverloedering".
Misschien dit? Het begint al bij de auteur (en de corrector) van het lesboek en de leerkracht is alweer vergeten hoe het nou precies zit?

Dan wordt het alleen maar droeviger, nietwaar?
a065.gif

Is er wel sprake van taalverloedering?
En valt het niet juist meer op door de komst van snelle media en dat we alles zien?

the Fox zei:
Wat mij regelmatig bevreemdt is dat mijn dochters (6 en 9) regelmatig thuiskomen met werkstukjes waar ze een tekst op geschreven hebben. Dan staat er bijvoorbeeld: 'Voor mijn liefe papa'.

En dan vraag ik mij af waarom de juf mijn dochter niet vertelt dat het 'lieve' moet zijn als de meiden hun werkjes laten zien voordat ze het naar huis meenemen. En de wanden van de klas hangen regelmatig vol met gedichten en verhalen van de kinderen waar in elk woord één of meerdere fouten staan. En dat gaan ze dan massaal ophangen! Wil de school daarmee hun onvermogen etaleren?

Sorry, maar wat een aanstellerij zeg. Ik kan zo tien tekeningen en gedichten voor m'n ouders vinden die ook bol staan van taalfouten. M'n moeder zag me aankomen met een lief gedichtje voor Moederdag, maar dan vol met rode strepen en verbeterde woorden. Alsof kinderen geen fouten mogen maken.
Steek liever een hand in eigen boezem en help je kinderen ermee, als je het zo belangrijk vindt dat kinderen van 6 en 9 foutloos Nederlands schrijven.

Rob0032 zei:
En valt het niet juist meer op door de komst van snelle media en dat we alles zien?

Goed, één voorbeeldje (uit de honderden die je in dit topic kunt vinden...). Hoe wil je het volgende noemen, als je twijfelt over de benaming "taalverloedering".

LA CHARGE DS zei:
We kennen nu wel lopen te juigen, maar we betalen binnen de EG nog steeds het meeste.
Laat staan als we het gaan vergelijken met US prijsen.

Is taalverkrachting een betere benaming?
En we gaan de snelle media niet de schuld geven, we zien daar (gelukkig maar) ook alleen het topje van de ijsberg.
a068.gif

Officiële publicaties (nota bene op Overheid.nl), boekvertalingen, kranten/tijdschriften,
a033.gif
ondertiteling van films, enz. enz.

Natuurlijk kan iedereen wel eens een fout maken, maar het wordt is wel een beetje bar.
Zie bijvoorbeeld nogmaals het verhaal over de pabo's. https://www.avs.nl/artikelen/tweederdepabostudentenzaktvoortaaltoets0
Denk niet dat het alleen taalbeheersing betreft, rekenen is ook héél lastig! Zeker even lezen: https://www.toptoets.nl/17/uitdagen-van-intellectueel-talent/pabo-en-rekenen.html (zie ook het niveau...
c078.gif
).

Ik woon ruim negen jaar in Polen. Iedereen in het onderwijs is hier universitair opgeleid, net als bijvoorbeeld in Frankrijk. Denk je dat de 'taalverloedering' hier net zo heeft toegeslagen als in Nederland? Vergeet dat maar snel....

Rob0032 zei:
Sorry, maar wat een aanstellerij zeg. Ik kan zo tien tekeningen en gedichten voor m'n ouders vinden die ook bol staan van taalfouten. M'n moeder zag me aankomen met een lief gedichtje voor Moederdag, maar dan vol met rode strepen en verbeterde woorden. Alsof kinderen geen fouten mogen maken.
Steek liever een hand in eigen boezem en help je kinderen ermee, als je het zo belangrijk vindt dat kinderen van 6 en 9 foutloos Nederlands schrijven.

Neem het niet zo serieus Rob. Probeer eens tussen de regels door te lezen.

Jazzik zei:
Rob0032 zei:

Goed, één voorbeeldje (uit de honderden die je in dit topic kunt vinden...). Hoe wil je het volgende noemen, als je twijfelt over de benaming "taalverloedering".

LA CHARGE DS zei:
We kennen nu wel lopen te juigen, maar we betalen binnen de EG nog steeds het meeste.
Laat staan als we het gaan vergelijken met US prijsen.

Is taalverkrachting een betere benaming?
En we gaan de snelle media niet de schuld geven, we zien daar (gelukkig maar) ook alleen het topje van de ijsberg.
a068.gif

Officiële publicaties (nota bene op Overheid.nl), boekvertalingen, kranten/tijdschriften,
a033.gif
ondertiteling van films, enz. enz.

Natuurlijk kan iedereen wel eens een fout maken, maar het wordt is wel een beetje bar.
Zie bijvoorbeeld nogmaals het verhaal over de pabo's. https://www.avs.nl/artikelen/tweederdepabostudentenzaktvoortaaltoets0
Denk niet dat het alleen taalbeheersing betreft, rekenen is ook héél lastig! Zeker even lezen: https://www.toptoets.nl/17/uitdagen-van-intellectueel-talent/pabo-en-rekenen.html (zie ook het niveau...
c078.gif
).

Ik woon ruim negen jaar in Polen. Iedereen in het onderwijs is hier universitair opgeleid, net als bijvoorbeeld in Frankrijk. Denk je dat de 'taalverloedering' hier net zo heeft toegeslagen als in Nederland? Vergeet dat maar snel....

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe goed dergelijke universiteiten staan aangeschreven... Ik ken genoeg Zuid-Europese en -Amerikaanse landen waarbij de universiteit een samenvoeging van het hoger onderwijs is.
En nogmaals, hoe weet je dat er vroeger geen/minder taalverloedering was?

Overigens vind ik je andere term tamelijk verwerpelijk. Buiten dat het al een oordeel velt over het onderwerp, vind ik de omschrijving tamelijk smakeloos. Vooral als je beseft welk leed ermee samenhangt. En begrijp me niet verkeerd, ik wil je hiermee niet aanvallen of erop aanspreken. Enkel mijn gedachte delen omtrent deze kleurrijke terminologie.

the Fox zei:
Rob0032 zei:

Neem het niet zo serieus Rob. Probeer eens tussen de regels door te lezen.

Is dat niet ultieme verloedering? Dat je tussen de regels moet gaan lezen om te begrijpen wat er staat. ;)

Waarschijnlijk is onze taal, bezien door de ogen van iemand van - laten we zeggen - rond 1900 behoorlijk verloederd. De spelling is bijvoorbeeld aardig vereenvoudigd.

Klassiekerrijder zei:
Waarschijnlijk is onze taal, bezien door de ogen van iemand van - laten we zeggen - rond 1900 behoorlijk verloederd. De spelling is bijvoorbeeld aardig vereenvoudigd.

De ogen
e022.gif
van iemand van - laten we zeggen - rond 1900
a055.gif
zien dat neem ik aan toch echt niet meer...

...en die vereenvoudiging heeft niet echt geholpen, als we zien hoeveel fouten we heden ten dage tegenkomen...

Rob0032 zei:
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe goed dergelijke universiteiten staan aangeschreven... Ik ken genoeg Zuid-Europese en -Amerikaanse landen waarbij de universiteit een samenvoeging van het hoger onderwijs is.

Bij mijn weten ligt Polen niet in Zuid-Europa of Zuid-Amerika...

Ah, jij hebt dus ervaring met de taalvaardigheid van mensen uit 1900? Toen de halve bevolking ongeschoold en ongeletterd was...

Rob0032 zei:
Ah, jij hebt dus ervaring met de taalvaardigheid van mensen uit 1900? Toen de halve bevolking ongeschoold en ongeletterd was...

Is dat nu anders dan (afgezien van die hoogopgeleide Polen die op het land of in de kassen werken).

Meeuw zei:
Rob0032 zei:

Is dat nu anders dan (afgezien van die hoogopgeleide Polen die op het land of in de kassen werken).

Ja.

Heden ten dage is iets minder dan 1% van de Nederlandse bevolking analfabeet. Ik denk dat ons beeld van de taalvaardigheid rond 1900 vertekend is doordat van hetgeen er aan geschreven tekst over is gebleven, uitsluitend van de hand is van mensen die (goed) konden lezen en schrijven.

Wat dan?

Lijkt me meer symbool te staan voor de extraverte maatschappij waarin we leven dan van ongeletterdheid.

Dan snap ik het wel (een beetje). Immers mag zo'n (nep)Chevrolet de bijnaam "Chevy" niet dragen ;)

Dat de meeste mensen al blij zijn wanneer ze geen rode golfstreepjes onder een aantal woorden
hebben staan in de tekstverwerker ... ;)

Was het nou eigenwijs of ijgenwijs ... :confused:

Dit is ook wel simpelweg gewoon aardig
a057.gif
:

Medeforumer zei:
...feit is dat de meeste auto's het simpelweg gewoon niet bijhoudt. Resulteerd vaak in bumperklevers die ineens een heel stuk meer achter blijven.

Blackadder the 5th zei:
Was het nou eigenwijs of ijgenwijs ... :confused:

Allebei fout toch? Het moet ijgenweis zijn, nietwaar?

Rob0032 zei:
Jazzik zei:
Klassiekerrijder zei:

Nee, maar een beetje basiskennis mag wel.

Ik maak op mijn werk gebruik van een computer om facturen in te boeken. Maar zou ik mijn werk wel goed kunnen doen als ik niet zou weten hoe een fatsoenlijke journaalpost eruit ziet?

Jazzik zei:

Klopt :LOL:

@PM zei:
Rob0032 zei:

Van een docent(e) mag worden verwacht dat hij of zij boven de over te dragen stof staat.

Lijkt mij ook, taalvauten zoals ik zoms wel eens maak, kunnen echt niet. :cry:

Taalonderwijs is een vak, en je zou mogen verwachten dat docenten hun vak beheersen en ook bijhouden.

@PM zei:
Rob0032 zei:
Jazzik zei:
Klassiekerrijder zei:

Ik maak op mijn werk gebruik van een computer om facturen in te boeken. Maar zou ik mijn werk wel goed kunnen doen als ik niet zou weten hoe een fatsoenlijke journaalpost eruit ziet?

Jazzik zei:

Klopt :LOL:

Basiskennis is uiteraard noodzakelijk, maar meet dit dan na de opleiding en niet bij een introductietestje. Medicijnenstudenten zijn, aan de hand van een test vooraf aan hun studie, ook erg slechte artsen. Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.

Rob0032 zei:
Basiskennis is uiteraard noodzakelijk, maar meet dit dan na de opleiding en niet bij een introductietestje. Medicijnenstudenten zijn, aan de hand van een test vooraf aan hun studie, ook erg slechte artsen. Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.

Je zou ook kunnen stellen dat de resultaten van het werk van de docenten zichtbaar maken hoe goed ze hun werk gedaan hebben. Ik werd vroeger door mijn bazen afgerekend op resultaat...

Rob0032 zei:

Tussen basisschool en Pabo-opleiding zit voortgezet onderwijs. Wordt daar niet op taal- en rekenvaardigheid getoetst?

Jazzik zei:
Rob0032 zei:

Je zou ook kunnen stellen dat de resultaten van het werk van de docenten zichtbaar maken hoe goed ze hun werk gedaan hebben. Ik werd vroeger door mijn bazen afgerekend op resultaat...

Alleen zijn leerlingen geen statische objecten c.q. robots die je kunt conditioneren, maar mensen.

Zemelaar zei:
Tussen basisschool en Pabo-opleiding zit voortgezet onderwijs. Wordt daar niet op taal- en rekenvaardigheid getoetst?

Geen ervaring mee?

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

In mijn tijd wel, maar dat is héééél lang geleden... Geen idee hoe de het onderwijs zich nadien ontwikkeld heeft. Er schijnt lang geleden al iets mis gegaan te zijn met een ehhh..., was het geen mammoet of zo?

D. Elzinga zei:
Heden ten dage is iets minder dan 1% van de Nederlandse bevolking analfabeet. Ik denk dat ons beeld van de taalvaardigheid rond 1900 vertekend is doordat van hetgeen er aan geschreven tekst over is gebleven, uitsluitend van de hand is van mensen die (goed) konden lezen en schrijven.
Dat is er volgens mij aan de hand.
Het boodschappenbriefje van Mien uit Urk uit 1915 is niet bewaard gebleven. Nu twittert en forumt heel Nederland er maar op los.
Ook de mindertaalvaardigen.

stoterstangen90 zei:
Het boodschappenbriefje van Mien uit Urk uit 1915 is niet bewaard gebleven. Nu twittert en forumt heel Nederland er maar op los.

Wat is een 'mindertaal'?
a048.gif

Jazzik zei:
stoterstangen90 zei:

Wat is een 'mindertaal'?
a048.gif
Geen idee. Maar ik geloof niet dat ik dat woord gebruikt heb.

Aan iemand die het woord mindervalide gebruikt vraag je ook niet wat een minderval is.

Als ik op de tv een programma zie, waarbij een middelbare scholier de betekenis van 'ironie' niet eens kent, dan maak ik mij toch zorgen. Wat je op de basisschool leert, raak je op de middelbare school toch niet kwijt? Of je hebt het nooit willen weten. Ik zie in dat soort programma's heel veel onverschilligheid; het scheelt de leerlingen helemaal niets. Als je op de basisschool al niet het verschil tussen 'de' of 'het' niet wilt weten, leer je dat op de middelbare school ook niet gauw meer.

Er zijn altijd negatieve uitzonderingen. Niet elke Amerikaan is zo dom als George Bush of Ronald Reagan. [size=x-small]Beetje jammer alleen dat de voorbeelden het allebei tot president hebben geschopt, maar goed...[/size]

---GT--- zei:
Als ik op de tv een programma zie, waarbij een middelbare scholier de betekenis van 'ironie' niet eens kent, dan maak ik mij toch zorgen. Wat je op de basisschool leert, raak je op de middelbare school toch niet kwijt? Of je hebt het nooit willen weten. Ik zie in dat soort programma's heel veel onverschilligheid; het scheelt de leerlingen helemaal niets. Als je op de basisschool al niet het verschil tussen 'de' of 'het' niet wilt weten, leer je dat op de middelbare school ook niet gauw meer.

Dus jij onthoudt alles wat jou ooit geleerd is?

Nogmaals de vraag trouwens: waarom mag niemand zien dat je je bericht (tweemaal) hebt gewijzigd?

Klassiekerrijder zei:
Er zijn altijd negatieve uitzonderingen. Niet elke Amerikaan is zo dom als George Bush of Ronald Reagan. [size=x-small]Beetje jammer alleen dat de voorbeelden het allebei tot president hebben geschopt, maar goed...[/size]

Alleen kunnen de meeste niet-uitzonderingen het ook nog steeds niet. Kijk op Facebook, of Marktplaats: zo hebben ze het op school niet geleerd.

Rob0032 zei:
Dus jij onthoudt alles wat jou ooit geleerd is?

Nogmaals de vraag trouwens: waarom mag niemand zien dat je je bericht (tweemaal) hebt gewijzigd?

Als iemand mij terechtwijst op een misverstand, dan onthoud ik dat. Net als dat ik huisnummers, akkoorden van muziekstukken van 20 jaar geleden, routes en teksten onthoud. Mijn korte-termijngeheugen (schrijf je dat tegenwoord zo?) is minder goed. Maar vraag je hoe lang een Mazda 626 van 20 jaar geleden was, dat weet ik dat nog precies.

En ja, dat wijzigen: ik het wit vind ik die onderschriften netter staan op een witte achtergrond.

Terug
Bovenaan