Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Het vervolgverhaal van de spatiefouten krijgt weer een nieuwe aflevering, op de FP:
Als veel mensen de nieuwe Renault Twingo in deze kleur bestellen rukt de groene auto verderop in 2026.
Gelukkig rukt de groene auto nog niet meteen, dus als je er een hebt kun je hem nu nog verkopen. Maar dan kun je het maar beter wel vóór verderop in 2026 doen hoor!
Want wie wil er dan nog een auto die rukt ;)

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een twijfelgeval:
Door de brand moesten de buren van de naastgelegen woningen tijdelijk hun huis uit.
Is dit echt fout, of alleen maar verwarrend?

"De bewoners van de naastgelegen woningen" wordt ongetwijfeld bedoeld, simpelweg "de (directe) buren" dus. Nu lijkt het net of "de buren van de buren" worden bedoeld, "buren van" én "naastgelegen" is dubbelop. "Buren van de getroffen woning" zou ook duidelijker zijn.

Maar stel het zou om een brand in huisnummer 13 gaan, dan zou "de buren van nummer 11 en nummer 15" al minder verwarrend zijn toch? Dus het gebruik van "van" lijkt op zich niet fout, al zou "uit", "in" of "op" in beide gevallen duidelijker zijn. :unsure:
_

"De buren van de buren" doet me trouwens aan die stokoude mop denken "het is niet m'n broer, maar wel een zoon van m'n vader". In dit geval "Het is niet de buurman, maar wel een buurman van mijn buurman" - dat ben je zelf ook!
"De buren van de naastgelegen woningen" dat zijn ook de bewoners van de getroffen woning... :D

Laatst bewerkt:
FP:

De meeste mensen zoeken gewoon een goede no- nonsence auto auto, dat blijkt helemaal uit dit lijstje.

Spreek je nauw uit ervaring of is het van horen zeggen

Laatst bewerkt:
Op de FP (en het krijgt nog 8 likes ook...):

Duidelijk dat bleevoolt fan is van chinese rommel en ook diens obscuur regime accepteert als normaal. Je hier profileert als “autoliefhebber” zou je jezelf moeten schamen dit toe te juichen.

FP:

Spreek je nauw uit ervaring of is het van horen zeggen
"Nauw spreken", is dat praten met maar een heel nauwe opening tussen de lippen? Sommige mensen doen dat inderdaad, vooral veel Amerikanen lijken daar een handje van te hebben.
Als je er ervaring mee hebt gaat het vast makkelijker, ik kan me voorstellen dat dat wat oefening vergt. ;)

Of wordt misschien het tegenovergestelde van "nauw luisteren" bedoeld? :unsure:

Beleggersplatform IEX meldt zei:
Porsche levert minder sportwagens af

(ABM FN-Dow Jones) Porsche heeft in 2025 minder sportwagens afgeleverd aan klanten. Dit meldde het Duitse autobedrijf vrijdagochtend.

In totaal werden 279.449 voertuigen geleverd, 10 procent minder dan het aantal van 310.718 een jaar eerder. Dat was in lijn met de eigen verwachting, aldus de fabrikant.

De 911 brak een nieuw record en de Macan bleef het populairste model, met 84.328 auto's geleverd, aldus Porsche.

De kop lijkt niet te kloppen. Moet waarschijnlijk zijn: Porsche levert meer sportwagens af.

Binnenkort treffen Europese leiders Trump op het Word Economic Forum in het Zwitserse Davos
Dat wordt waarschijnlijk een bijeenkomst met veel woorden, maar weinig daden? Of zouden ze er juist heel economisch met woorden omgaan? ;)

Laatst bewerkt:
Alleen staat dat er niet hè, dat hij in 2027 dicht gaat. Dus wordt gesuggereerd dat de hele afsluiting van meer dan een jaar in 2027 valt...

Alleen als er 'vanaf medio 2027 had gestaan, of "gaat dicht in 2027" had het geklopt.
Jij maakt er van dat het gesuggereerd wordt, hij is in 2027 meer dan een jaar dicht, jij maakt er van dat hij op 1 januari dicht gaat.

Dit is vrij typisch tegenwoordig, denk dat het om een kop van een nieuwsitem gaat? Er worden nu iets teveel worden weggelaten. Iedereen snapt het, maar technisch gezien klopt het niet. Dat ben ik met Henry eens.

Jij maakt er van dat het gesuggereerd wordt, hij is in 2027 meer dan een jaar dicht, jij maakt er van dat hij op 1 januari dicht gaat.
Ik suggereer nergens dat hij op 1 januari dichtgaat, dat dat niet zo is maakt het alleen maar fouter.
Zoals jij het formuleert klopt het al helemaal niet, "hij is in 2027 meer dan een jaar dicht" is principieel onmogelijk en precies de suggestie die de kop wekt door "gaat" weg te laten zodat je aanneemt dat er "is" wordt bedoeld. Meer dan een jaar in 2027 kan niet, wel "meer dan een jaar in 2027 en 2028 bij elkaar".

precies de suggestie die de kop wekt door "gaat" weg te laten zodat je aanneemt dat er "is" wordt bedoeld
En wat als je dat juist niet aanneemt omdat je weet dat "is" gewoon niet kan? Ik vind het een twijfelgeval en persoonlijk heb ik er geen problemen mee. Ik vind dat je hier wel erg zit te neuzelen.

Sorry dat ik een beetje bij de irritaties blijf hangen, maar dit is er ook een.
Geforceerd 'lollige' woordspelingen van koppenmakers in de media.
Of ben ik de enige die hier kromme tenen van krijgt?

Olie, vette winst ... ik lig in een deuk ... maar niet heus :(

Bovendien vind ik 'vette winst' zwaar overdreven als je 1000 kilo moet verzamelen voor een schamele negenhonderd euro ;)
Hier ging het bijna goed, in de nieuwskop hebben ze de flauwe woordspeling nog weten te vermijden. Bezwijken ze meteen in de eerste regel van het artikel alsnog voor de verleiding:

Aantal lekkages van gevaarlijke stoffen uit goederentreinen enorm toegenomen

Het aantal lekkages van gevaarlijke stoffen uit goederentreinen is explosief gestegen. Waar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in 2023 nog 26 lekkages uit goederentreinen aantrof, verdubbelde dat aantal een jaar later ruim naar 54, en sprong het in 2025 naar meer dan 400 lekkages.

In de top van de lijst met gelekte gevaarlijke stoffen staat ook kerosine volgens het artikel, dus de woordspeling is niet eens zo heel ver gezocht.

Laatst bewerkt:
Enigste merk die dit nog bied en af fabriek LPG. Je lacht iedereen uit met zn ev/benzinekar / hoge afschrijving / laadstress rijbereik, in de toekomst is er een tekort aan laadpalen las ik in een artikel, dat wordt dus nog gezelliger in de koffiehoek bij de pomp.

Zeer praktisch en laag in mrb en kosten aan de pomp ( lpg 0.70€). Uit nood kun je door op benzine en heb je dus totaal ruim 1200km rijbereik aan boord.

Dacia is het dacia niet meer van vroeger in positieve zin.

Zelf vond ik de jogger erg mooi, maar mag maar 1200kg trekken.

Daarom voor een jong gebruikte duster gegaan met alle opties, 1500kg trekgewicht. Bevalt boven verwachting, 600km rijden voor €30 aan lpg. Geen 1 andere jonge auto die dit bied onder de 20k jong gebruikt en weinig km

Tja, waar te beginnen. :rolleyes:

Op de AW frontpage:

"Test Kia K4 - Ceed-opvolger met benzinemotor is prettig analoge ervaring"

Prettige?
Het kan allebei, met een klein verschil in betekenis.
"Prettig" slaat direct op "analoge", "prettige" zou slaan op "ervaring".

Dat verschil wordt (voor mijn gevoel) duidelijker als je de subkop "opvallend conventioneel" zou uitbreiden tot een volwaardige zin. Daarin kun je dan zowel "opvallend" als "opvallende" gebruiken met een vergelijkbaar verschil in betekenis.

"Het is een opvallend conventionele auto" stelt dat de conventionaliteit opvallend is,
"Het is een opvallende conventionele auto" stelt dat het een opvallende auto is, en dat het (daarnaast) ook een conventionele auto is.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Het kan allebei, met een klein verschil in betekenis.
"Prettig" slaat direct op "analoge", "prettige" zou slaan op "ervaring".

Dat verschil wordt (voor mijn gevoel) duidelijker als je de subkop "opvallend conventioneel" zou uitbreiden tot een volwaardige zin. Daarin kun je dan zowel "opvallend" als "opvallende" gebruiken met een vergelijkbaar verschil in betekenis.

"Het is een opvallend conventionele auto" stelt dat de conventionaliteit opvallend is,
"Het is een opvallende conventionele auto" stelt dat het een opvallende auto is, en dat het (daarnaast) ook een conventionele auto is.
Mooi uitgelegd Ingrid. Dank je. (y)

Toch schrap ik hem niet volledig van mijn lijst als ze er in de toekomst mogelijk een refresh met wat meer traditionele voorkant weten te maken, met mogelijk wat verbeteringen aan die gearbox van de Hybrid.

Van refresh krijg ik al jeuk, maar wat is er mis met het woord "versnellingsbak" of desnoods "transmissie"?

Terug
Bovenaan