Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Het wil maar niet he?
Hoe lang moeten we nog zeggen dat de volgende woorden of combinaties niet correct zijn? Weten ze het niet of zo?

Me pa
Men rijbewijs
Ik kan hem niet
Brommert
Leasert

etcetera

Moeen we het nog wel zeggen? Of zullen we ons in stilte verbazen? Niet iedereen doet zijn best om in te burgeren, blijkbaar. O, wacht, het zijn gewoon geboren en getogen Nederlanders. Maar ze missen ieder idee dat taal iets moois is, in plaats van een noodzakelijk kwaad.

Sams4ng zei:
Rob076 zei:
Want als hij zich dat niet eerder besefte dan beseft hij dan nu vast wel ja...

zich beseffen

beseffen = zich realiseren

Je hebt gelijk. Grandioze fout natuurlijk. Gelukkig ben ik geen hersenchirurg...

Maar goed, daarvoor is dit topic in het leven geroepen!

Soloman zei:
Het wil maar niet he?
Hoe lang moeten we nog zeggen dat de volgende woorden of combinaties niet correct zijn? Weten ze het niet of zo?

Me pa
Men rijbewijs
Ik kan hem niet
Brommert
Leasert

etcetera

Het kan nog erger

Met huidige me auto (carisma 1.8gdi) moet bp ultimate in. Op v-power, eur95 benzine van welk merk dan ook verliest motor veel koppel, vervuild motor en is verbruik is ongeveer 5% tot 10% hoger.
:(

Ik dacht dat we de bodem van de emmer hadden bereikt. Dit valt zelfs niet onder "klassikale fouten". Dit is WC-papier.

...en dan zal ik het maar niet over de inhoud hebben als dat weer ontcijferd is...;)

Heb je de berichten van degene die z'n toekomstige Golf GTI wil opvoeren niet goed gelezen dan? Diegene begeeft zich (ook qua gedrag) ergens tussen de amoebe en prei.

Rob076 zei:
Heb je de berichten van degene die z'n toekomstige Golf GTI wil opvoeren niet goed gelezen dan? Diegene begeeft zich (ook qua gedrag) ergens tussen de amoebe en prei.

Ha ha ha. ja, hilarisch.

Greetzz Renate.

Travelling ZEN zei:
Twix zei:
Ik denk dat de moderator je vorige topics hebben weggehaald.

Moderator is enkelvoud, dus "heeft".

Klopt, ik zag dat na mijn post, maar ik gebruik mijn iPhone voor het internetten en een bericht wijzigen is soms een beetje problematisch. Soloman heeft zoiets pas ook gezien waar een bericht van mij drie keer geplaatst werd.

Ik vind het meer storend dat mensen 'Mercedes' zeggen en niet 'Mercedes-Benz'. Je zegt toch ook niets 'Volks', 'Chry' of 'Por'...

Toch zie ik wel verschil tussen het afkorten van Mercedes-Benz naar Mercedes en Alfa-Romeao naar Alfa en het afkorten van Porsche naar Pors.

Ik heb Dacia best hoog zitten, maar juist meer vanwege het feit dat ze niet innovatief zijn.
Een leuke fout, die ik vaker heb gehoord. Iemand wilde haar directeur bedanken en zei: "Jan, we hebben je hoog zitten!"

Al dan niet Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Volkswagen of Alfa Romeo zeggen in plaats van Mercedes, Rolls, VW en Alfa zie ik minder als een taalkwestie, en meer als beleefdheid. Maar of je 'wat' of 'dat' zegt in bovenstaande zin, is wel een kwestie van taal.

De Schaduw zei:
Kun je dat onderbouwen? Ik gebruik het zelf namelijk ook en ben me er niet van bewust dat het fout is.
Jawel, je hebt twee uitdrukkingen:
Het zit me hoog, dat betekent dat iets je dwars zit.
Ik heb hem hoog staan, dat betekent dat je bewondering voor iemand hebt.

Dus als je iemand hoog hebt zitten, is dat geen compliment, als je iemand hoog hebt staan wel.

Hm, ik kan zo snel geen onderbouwing vinden maar vooralsnog ben ik het niet met je eens. ;)
"Ik heb hem hoog staan" ken ik overigens niet. Wel iemand hoog in het vaandel hebben staan.

deWit zei:
Toch zie ik wel verschil tussen het afkorten van Mercedes-Benz naar Mercedes en Alfa-Romea naar Alfa en het afkorten van Porsche naar Pors.

Is dat de vrouwelijke versie?

Ik houd het maar stug op Alfa Romeo en Mercedes-Benz. Vooral de Autovisie schrijft weleens "De nieuwe Mercedes C Klasse" en dat vind ik zeer ergerlijk om eerlijk te zijn. Het is spreektaal.

Het zit me hoog:
Ik heb er last van, het zit me dwars.
Voorbeeld: Die hele werksituatie zit me nogal hoog.

bron

Voor hoog staan moet ik nog zoeken.

De Schaduw zei:
Hm, ik kan zo snel geen onderbouwing vinden maar vooralsnog ben ik het niet met je eens. ;)
"Ik heb hem hoog staan" ken ik overigens niet. Wel iemand hoog in het vaandel hebben staan.

@De Schaduw: ik ben het met jouw benadering eens, tot deWit (moet dat niet de Wit zijn?) met bewijzen komt. :)

Voor de uitdrukking "hoog zitten" heb ik inmiddels bewijs aangedragen. ;)

Ik mocht kiezen hoe ik wilde dat mijn naam werd weergegeven toen ik mij lang geleden aanmeldde, daarom is het deWit geworden. Misschien verander ik het nog wel eens.

Maar voor hoog staan nog niet. Het enige wat ik vond is dat het op het fokforum op dezelfde manier gebruikt werd als ik dat ik hierboven heb genoemd, maar de inhoud van die pagina beviel mij verder niet. Dus geen linkje daarheen.

Gisteravond hadden we visite, die kende de uitdrukking "ik heb hem hoog staan" in de zin van "ik heb bewondering/achting voor hem" ook. Maar dat is geen bewijs, dat besef ik ook.

Daarbij moet ik toegeven dat de uitdrukking "ik heb hem hoog zitten" ook vaak gebruikt wordt voor "ik heb bewondering/achting voor hem".

deWit zei:
maar de inhoud van die pagina beviel mij verder niet.

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Wat een bagger daar. En toch zitten er hier en daar toch best leuke topics.

Daarbij moet ik toegeven dat de uitdrukking "ik heb hem hoog zitten" ook vaak gebruikt wordt voor "ik heb bewondering/achting voor hem".

Ja, dat is ook mijn ervaring dus. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het ook goed is. Kan zo snel ook geen echt betrouwbare bronnen ontdekken waar de uitdrukking voor komt.

Voorkomt - voorkomen - to prevent (makkelijkste manier om het even snel aan te geven)
voor komt - voor komen - to exist

Ik denk toch dat ik je, vooruitlopend op je taalkundige naamscorrectie, alvast de Wit ga noemen. (y)

De naam "de Wit" is al in gebruik, maar als het goed is wordt er nu een nieuwe naam weergegeven. Ik ben benieuwd.

Travelling ZEN zei:
Voorkomt - voorkomen - to prevent (makkelijkste manier om het even snel aan te geven)
voor komt - voor komen - to exist

Ik zou zeggen:
voorkomen - het voorkomt = verhoeden (overgankelijk)
voorkomen - het komt voor = bestaan, gebeuren, verschijnen (onovergankelijk)

'voor komen' is fout gespeld, het hele werkwoord is altijd aan elkaar, zowel overgankelijk als onovergankelijk.

De naam "de Wit" is al in gebruik, maar als het goed is wordt er nu een nieuwe naam weergegeven. Ik ben benieuwd.

Als de achternaam los wordt gebruikt (zoals in de heer De Wit, of de ouwe De Wit) meot toch het lidwoord ook met hoofdletter? Dus "Jan de Wit", maar "meneer De Wit"?

volgens mij niet...
en hier https://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hoofdletters-in-namen-nynke-van-der-sluis-nynke-van-der-sluis wordt het uitgelegd.

Ach ja, zou best kunnen. Dan doen de Wit en ik al heel mijn leven fout, inclusief mijn familie. Als de Wit er nu eens 'mijnheer' of 'dhr.' voorzet is het wel goed als ik het nu een beetje begrijp.
OT: ik vind 'de Wit' prima !

Als men over mij spreekt, dat hoort "de" inderdaad met een hoofdletter. Ik ben De Wit. Toch is mijn achternaam niet "De Wit", maar "de Wit".

Ik heb overwogen om mijn voorletters op te nemen, maar dat vond ik weer wat overdreven worden.

Op dat moment zou mijn naam een leugen zijn. ;) Het rijden van de Zafira is een noodzakelijk kwaad. Hoewel, zo erg is het niet, maar ik zou er eerder "Renault - Clio TCe 90 ECO2 Expression-lover" van maken.
Neen, dat niet. Gewoon mijn naam en dat is het.

Ik zeg toch dat WIJ dat er van maken? :)

Een reactie op de column van Maurice over de 3GT:

et was toen ook duidelijk dat een terrijnwagen ook echt nog de modder in kon, een ladderchassis en starre assen had en bij een aanrijding levensgevaarlijk was voor de tegenpartij.

Die is echt nieuw voor me... :eek:

Terug
Bovenaan