Het Taalneuzelaarstopic deel 3

§anitarium zei:
Van hem kun je zo'n beetje elke zin hier wel posten.

Ik weet het, maar deze zin vond ik eigenlijk briljant door de inhoudelijke boodschap en fysieke uitwerking ervan.

:)
Ik verbaas me dat een blunder van mij dit topic niet gehaald heeft. Ik heb hem met opzet laten staan. Het waren er trouwens twee!:cool:

Ga nou niet kammen, aub!:T

Soloman zei:
:)
Ik verbaas me dat een blunder van mij dit topic niet gehaald heeft. Ik heb hem met opzet laten staan. Het waren er trouwens twee!:cool:

Ga nou niet kammen, aub!:T

Onbegonnen werk met jouw Armand-kapsel... :D

Armand_vogelwiet.jpg

Hoezo? Ben net naar de kapper geweest
(Het wordt weer eens tijd om iets nieuws in de achtergrond in de avatar te zetten. Driekoningen is eigenlijk wel voorbij)

Soloman zei:
Het wordt weer eens tijd om iets nieuws in de achtergrond in de avatar te zetten. Driekoningen is eigenlijk wel voorbij

Nu je het zegt, ik had nooit op de achtergrond gelet! Neem je die "struikroversfoto" toch? ;)

Die "wijnig" had ik nog niet eerder gezien. Hoe krijg je het voor elkaar om het zo te typen. Doet toch pijn aan je ogen?

Inderdaad. De rest van z'n tekst is niet eens zo belabberd, dus dat maakt het extra vreemd.

Ik weet dat het een slap excuus is, maar ik gebruik vaak mijn iPhone (speciaal voor Rob een hoofdletter 'P') om te forummen. En je typt vaak mis op dat ding doordat je het overzicht kwijtraakt. Ik zal proberen mijn tekst vaker na te lezen...

Inderdaad een zeer slap excuus, maar ik begrijp het wel. Het is ook niets voor jou, daarom viel het mij op.

Ik begrijp ook niet zo wat iedereen in de iPhone ziet. Het is een goede telefoon, maar als dit de 4e is (ja ik loop achter), hoe basic waren eerdere versies dan? Ik ben eigenlijk een Nokia-man.

In ieder geval wel degelijk... ;)

Inzake de aaifoon: voor mij hoeft dat hyperige ook niet. Mijn Blackberry (van de slechte Dodge foto's) heeft er geen zin meer in. Daarom de Nokia C6 weer van stal gehaald. De batterij is wel sneller leeg, maar de foto's zijn veel beter (zie Jaguar rijtest). Weet nog niet of ik de BB laat repareren.

Het Parool zei:
De Stripdagen in Gorinchem hebben dit weekeinde naar schatting 4500 mensen getrokken. De organisatie is verheugd dat vooral veel jongeren naar het tweedaagse evenement zijn gekomen. 'Het was weer berengezellig', zei een woordvoerder zondag.
Bron

Ik heb opgezocht of het goed was, het kwam mij zeer onnatuurlijk voor.

de Wit (voorheen deWit) zei:
Wat zou er mis zijn met "vooral veel"?

De woorden maken elkaar overbodig. "Er kwamen vooral jongeren" is hetzelfde als "Er kwamen veel jongeren".

Op een feestje met vooral jongeren hoeven echter niet veel jongeren te zijn (bijv. 3 jongeren en 2 ouderen). Op een feestje met veel jongeren kunnen er toch vooral ouderen zijn (bijv. 3000 jongeren en 7000 ouderen).

de Wit (voorheen deWit) zei:
Op een feestje met vooral jongeren hoeven echter niet veel jongeren te zijn (bijv. 3 jongeren en 2 ouderen). Op een feestje met veel jongeren kunnen er toch vooral ouderen zijn (bijv. 3000 jongeren en 7000 ouderen).

Als je ze los van elkaar gebruikt dan is het prima, maar als je ze achter elkaar gebruikt dan hebben ze geen functie. "Het enorme, grote huis" bijvoorbeeld. 'Veel' en 'vooral' zijn in dit geval subjectieve begrippen die niets concreets zeggen over het aantal, maar wel over de relatieve hoeveelheid. In dit geval zijn het twee dezelfde eigenschappen.

Ben ik niet met je eens, Rob. 'Vooral' en 'veel' zijn geen synoniemen. 'Vooral veel jongeren' betekent in mijn ogen twee dingen: A. Het relatieve aantal jongeren ten opzichte van het totaal was groot; en B. Het absolute aantal jongeren was groot.

Ik zeg ook nergens dat het synoniemen zijn, alleen dat ze in dit geval dezelfde betekenis hebben. 'Enorm' en 'groot' (zie mijn voorbeeld) betekenen ook niet hetzelfde, maar toch zegt het in dat geval wel hetzelfde over het huis.

Overigens kan ik me verder wel (deels) in je uitleg vinden, hoewel ik de meerwaarde ervan zeer discutabel vind.

Ik ben het dus ook met TYN eens, er waren veel mensen en de meeste daarvan waren jongeren.
Als er had gestaan: "Er waren veel jongeren," dan wist je niets over de verhouding ten opzichte van de ouderen.
Als er had gestaan: "Er waren vooral jongeren," dan wist je niets over de hoeveelheid jongeren, maar alleen over de verhouding.

Nu blijkt dat de organisatoren 4500 mensen veel vinden en dat ze blij zijn dat het merendeel jong was.
Als er al had gestaan dat er maar liefst 4500 mensen naar de activiteit waren gekomen, zou het woord veel wel overbodig zijn geweest.

Ik Het ging mij om "berengezellig", had ik eerst vet neergezet. Toen dacht ik, even kijken waar ze nog meer over vallen :)

De Schaduw zei:
Wat moet ik me voorstellen bij Stripdagen? :cool:

Dat zette mijn dirty mind ook aan het werk. Tja. Mannen hè.

Dank voor de discussie. Mijn mening: "vooral veel" mag dan niet fout zijn, ik vind het wel lelijk. "vooral" lijkt mij voldoende, ook in combinatie met het getal 4.500.

"Zomerbanden onderzoek
Gepost door Steef101 "
Die arme zomerbanden worden verplicht te onderzoeken. Wat ze moeten onderzoeken is mij vooralsnog niet duidelijk.

HetDezelfde topic:

"de APK keuring" en "nieuwe CV ketel".

Terug
Bovenaan