Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Dat sommigen hun eigen berichten begrijpen, snap ik niet, dit soort dingen moet ik een paar keer lezen voordat ik snap wat er nu eigenlijk bedoeld wordt:

Afbreek punt bijzondere verrichtingen.

(...)

De bestuurder draait om in tegen over gestelde richting weg te rijden.

Hou eens op met op die spatiebalk te rammen!

De Schaduw zei:
Twix zei:
Pink Panther, de oplossing voor het fileprobleem:

Pink Panther zei:
Zo, laat ik de spits maar afbijten.

Ik zou het ook niet zo zeggen maar het mag wel.

Hmmm, vreemd. Zo heb ík het niet geleerd.

§anitarium zei:
Dat sommigen hun eigen berichten begrijpen, snap ik niet, dit soort dingen moet ik een paar keer lezen voordat ik snap wat er nu eigenlijk bedoeld wordt:

Afbreek punt bijzondere verrichtingen.

(...)

De bestuurder draait om in tegen over gestelde richting weg te rijden.

Hou eens op met op die spatiebalk te rammen!

Het gebruik van komma's zou ook wenselijk zijn hier.

Vreemde kalender houdt deze persoon er op na:

Vandaag 3 maand geleden had ik plots een probleem met het starten van mijn VW golf4.
Het was toen januari, verschrikkelijke koud en mijn auto was toen buiten blijven staan.

Ik dacht direct aan mijn batterij, en ja hoor. startkabels bovengehaald en hij was terug de oude.

Nu 1 maand later, was het niet meer aan het vriezen en toch had ik ditzelfde probleem weer.
Terug gestart via startkabels en dan niks ondernomen wegens tijdsgebrek.

Gisteren had ik dit dus weer. weer hetzelfde verhaaltje.

British Racing Green zei:
Pink Panther zei:
Volgens mij zijn er weinig mensen die ooit het comfort van een Eend ervaren hebben. :D

Ik heb 6 jaar eentje gereden, en heb nooit enig comfort ontdekt... tenzij het standaard open dak!!! :p

Een van de zeldzame gevallen dat zowel een t als een d past.:)

De t past niet helemaal naar mijn idee. Dan had het woordje "er" toegevoegd moeten worden. Maar leuk is het wel.

Zullen we na al dat detailgeneuzel weer eens een grote klapper doen? :)

ik heb hem ongeveer anderhalf jaar geleden gekocht met 100,000 km op de teller, kleine beurt was ook gelijk nodig direct er bij gedaan alleen olie motor veversen met remblokken voor. tussendoor had ik een klein probleempje lamp van check engine ging af en toe branden, werd veroorzaakt door pluisjes aan de sensor van luchtmassameter, dat werd veroorzaakt door scheurtjes in het luchtfilter daardoor kwamen de pluisjes aan sensor, daardoor ging de lamp branden. dat heb in december zo opgelost sensor schoonmaken met een klein kwastje en een nieuw luchtfilter in gedaan zodat er geen pluizen meer bij de sensor komen koste 30 euro van het probleem sindsdien geen last meer van was in december 012 en een achteraf door de vorige eigenaar ingebouwde startonderbreker door de anwb laten uithalen elke keer problemen. in Janauri 013 had een ander probleem parkeerde bij een winkel wou de motor niet meer uit gelijk doorgereden naar de garage, bleek een stangverbinding tussen contactslot en motor uit elkaar te zijn gegaan zat orgineel geklemt in elkaar, konden ze weer lijmen koste allleen dag aan werkplaatstarief 250 euro. in februari grote beurt laten uitvoeren bij 120,000
voorwielen laten uitbalanceren
automaat olie laten vervangen dat moet om de 60.000 em zeef automaat moet je optijd laten vervangen bij deze automaten zijn ze gevoelig voor kun je prolemen met schakelen krijgen en motorolie laten verversen koste ongeveer 450 euro. staat nu 123.000 op de teller.

wat zit er op:

climatecontrol
lichtautomaat
electriche verstelbare voorstoelen
electriche spiegels
cruise control
stoelen in leder uitgevoerd
lictmetalen velgen

wat heeft de vorige eigenaar er aan toe gevoegd:
sportuitlaat
xenonverlichting want de standverlichting gaf weinig licht

kortom zeer betrouwbare wagen om lekker mee cruisen het zeker geen scheurijzer want hij is echt amerikaans geveerd en de onderdelen zijn ook niet duur

Ik ga niet eens beginnen met alle fouten erin vet te maken...

Ik lees zojuist deze kop in de Volkskrant:

Zeker één tablet bij een op drie huishoudens

Nu ben ik erg voorstander van de accenten op de letter e bij gebruik van het uitschrijven van het cijfer 1, maar lees zojuist hier dat die accenten niet altijd nodig zijn. Maar hoe zit het nu bij deze kop in de krant? Het is hier toch beiden het cijfer 1? Waarom dan in dezelfde zin inconsequent gebruik gemaakt van die accenten? Of mis ik hier iets?

Mijn docent Nederlands legde het ooit als volgt uit:
Als uit de context duidelijk is dat het om het getal een gaat, hoef je geen accenten te plaatsen. Bij een op drie is dat het geval.
Maar als de context het niet duidelijk maakt, mag je er accenten op zetten om het te verduidelijken.

Een tablet of één tablet, dat is misschien niet in een keer duidelijk. Dus daarom toch maar accenten erop, zal de redacteur gedacht hebben.

Aha, dat klinkt wel logisch. Alhoewel ik het woord "een" altijd als "un" lees, dus ook bij "een op drie", ik moet het dus eigenlijk nog een keer lezen. Dit gebeurt bij mij als ik het lees, fonetisch:

"Zeker 1 tablet bij un op 3, oh, wacht, dat klopt niet, nogmaals: zeker 1 tablet bij 1 op 3 huishoudens".

§anitarium zei:
Ik lees zojuist deze kop in de Volkskrant:

Zeker één tablet bij een op drie huishoudens

Nu ben ik erg voorstander van de accenten op de letter e bij gebruik van het uitschrijven van het cijfer 1, maar lees zojuist hier dat die accenten niet altijd nodig zijn. Maar hoe zit het nu bij deze kop in de krant? Het is hier toch beiden het cijfer 1? Waarom dan in dezelfde zin inconsequent gebruik gemaakt van die accenten? Of mis ik hier iets?

Ik vind het sowieso een kromme zin. "Zeker een op drie huishoudens heeft een tablet", zo zou ik het schrijven. Of als dat de lading niet zo goed dekt: "Een op drie huishoudens heeft minimaal één tablet".

Eentje van mezelf uit het eettopic:

Hallo allemaal! Daar ben ik weer (Tom de ridder van MKB-nederland), nee hoor, geintje.

Zo, ik ga vanavond een hamburger versmaden met frietjes. Heerlijk.

Oei!! Dat is geen beste!! Waar was ik gisteren met mijn hoofd?
red_smile.gif

Casanova zei:
Ik zou iig maar eens flink aan het rekenen slaan, om te zien of het er een beetje mee uit kunt.

Dat iig is het niet eens, zijn we wel aan gewend. Kunt moet hier echt "kan" zijn.

michel1975 zei:
Zaak voor je werkgever de constructie voor te leggen aan een fiscalist voordat hij of jij voor vervelende verassingen komen te staan.

Verassingen zijn altijd vervelend...

Travelling ZEN zei:
Casanova zei:
Ik zou iig maar eens flink aan het rekenen slaan, om te zien of het er een beetje mee uit kunt.

Dat iig is het niet eens, zijn we wel aan gewend. Kunt moet hier echt "kan" zijn.

Dat niet alleen, nog beter zou zijn: "of het een beetje uit kan." Zowel 'er' als 'mee' zouden weggelaten kunnen worden.

§anitarium zei:
Helemaal waar, ik zat te twijfelen of ik dat nog zou vermelden.

waarjeoverkuntzeikenikschrijfzoalshetmijuitkomtzitopeenautoforumnietbijdevandalenietiedereeniszoslimalsjij
enmochtheteenprobleemzijndanlaatjeallefoutschrijverstochbannen

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Travelling ZEN zei:
Casanova zei:

Dat niet alleen, nog beter zou zijn: "of het een beetje uit kan." Zowel 'er' als 'mee' zouden weggelaten kunnen worden.

Eens. Los daarvan vind ik de uitdrukking dat "iets uit kan" onjuist. Uit kunnen betekent mijns inziens dat iets uitgeschakeld kan worden.
Er wordt echter de haalbarisatie* bedoeld.

*Geen eigen verzinsel, in de jaren zeventig bestond al het begrip "haalbarisatienorm". :T

waarjeoverkuntzeikenikschrijfzoalshetmijuitkomtzitopeenautoforumnietbijdevandalenietiedereeniszoslimalsjij
enmochtheteenprobleemzijndanlaatjeallefoutschrijverstochbannen

Daarom hebben we nou juist een taalneuzelaarstopic, juist om opmerkingen over taalgebruik uit de topics te houden.

Forumpetje is gewoon bang dat hij heel dit topic op gaat vullen. Het valt me sowieso op dat veel Ford- en Opel-liefhebbers op dit forum de Nederlandse taal nauwelijks beheersen. In het Golfjes-fanboytopic valt het me dan weer op dat de boys vooral slordig zijn wat betreft taal.

Rob076 zei:
Forumpetje is gewoon bang dat hij heel dit topic op gaat vullen. Het valt me sowieso op dat veel Ford- en Opel-liefhebbers op dit forum de Nederlandse taal nauwelijks beheersen. In het Golfjes-fanboytopic valt het me dan weer op dat de boys vooral slordig zijn wat betreft taal.

Met andere woorden, laaggeletterde zijn eigenlijk niet welkom.
Ik stoor mij niet, aan andermans beperkingen tav de Nederlandse taal.
We zijn niet allemaal zo slim als, div form gebruikers wel (denken) te zijn.
Maar ik wist niet dat het een van de form regels is.
Dus misschien een poll opzetten, om te bepalen welke gebruikers welkom zijn.

forumpetje (voorheen Capri driver) :) zei:
Rob076 zei:

Stel je nou maar niet zo aan. Er zijn (helaas) nergens regels die zeggen dat laaggeletterden niet welkom zijn. En als jij het niet belangrijk vindt dan zou ik je adviseren niet dit topic aan te klikken. Niet omdat het niet zou mogen, maar enkel omdat het niet voor jou is weggelegd.

Rob076 zei:
forumpetje (voorheen Capri driver) :) zei:
Rob076 zei:

Stel je nou maar niet zo aan. Er zijn (helaas) nergens regels die zeggen dat laaggeletterden niet welkom zijn. En als jij het niet belangrijk vindt dan zou ik je adviseren niet dit topic aan te klikken. Niet omdat het niet zou mogen, maar enkel omdat het niet voor jou is weggelegd.

o sorry, ben al weg, met omhoog gevallen types heb ik geen binding.
het is jammer dat er altijd eikels zijn die denken beter te zijn dan andere.

is gebrek aan respect voor anderen.

dat is mijn laatste menig op het AW form.

ik weet het je zal met niet missen.

ps. reageren heeft geen zin, want ik stop mijn account per direct.
zielig, misschien, maar je vergeet dat niet iedereen zo slim is als onze toekomstige veiligheidsdeskundige.en zoals je al aangeeft vind je het jammer dat er geen regel is.

jezus wat een gezeik zeg.
mensen maken typ / taal fouten dat is nou eenmaal menselijk
beetje jammer dat er zo'n zeiktopic als dit bestaat :rolleyes:

ga dan lekker naar een Dikke Van Dale forum ofzo

opmerking als:
Rob076 zei:
Er zijn (helaas) nergens regels die zeggen dat laaggeletterden niet welkom zijn.

vind ik al helemaal verschrikkelijk, maar dat komt misschien omdat ik er niet tegen kan als een (internetheld) denkt dat hij / zij beter is dan een ander

Ik heb ook een dubbel gevoel bij dit topic, inmiddels. In principe zijn we allemaal gelijk, alleen de één heeft een geweldige opleiding en kan zich geweldig verwoorden zonder taalfouten; de ander is minder begaafd op dat terrein maar is als mens niks minder. Ik denk dat dit topic ooit 'komisch' bedoeld is en dat moet dan ook de bedoeling zijn denk ik.

speedtouch zei:
Ik denk dat dit topic ooit 'komisch' bedoeld is en dat moet dan ook de bedoeling zijn denk ik.

Uit de openingspost:
Clignoteur zei:
Zie je een leuke taalblunder, post 'm gerust hier. Maar ga er alsjeblieft niet in het betreffende topic over neuzelen.

Het is misschien ook niet de bedoeling om dit topic te zien als 'goede' en 'slechte' of 'domme' en 'slimme' mensen. Zie dit topic liever als een plek waarin taalpuristen, zoals ondergetekende, hun goddelijke gang kunnen gaan met klagen en zeiken over de gebrekkige taal van anderen. Dit voorkomt grotendeels dat dit gebeurt in andere topics. Het is prima als je er niet van houdt, maar klik dit topic dan niet aan. Ik houd niet van Audi's, dus je zult mij ook niet zo gauw iets zien posten in een Audi-fanboy-topic.

En ik vind het zeer spijtig om te lezen dat mensen hier aanstoot aan nemen en het gevoel krijgen minder te zijn, of denken dat anderen het gevoel hebben beter dan hen te zijn. Als dat zo zou zijn dan zou dat een slechte zaak zijn, maar voor mij geldt dit zeker niet.

Dus gun mensen dit topic, dat bespaart een hoop gezeur over taal in andere topics.

Tsja, als je er problemen mee hebt, reageer je gewoon niet, denk ik dan.

Precies, de hele reden van dit topic is nou juist dat je dat gezeur niet krijgt in de andere topics. Dan wordt er ook niemand boos of verlaat het forum als zijn taalvaardigheid wordt bekritiseerd...

Ik maak ook wel eens een typfout, maar als je ziet wat er soms voor bagger wordt neergepleurd op zo'n forum... mensen denken nog geen seconde na over wat ze typen en rammen maar willekeurig wat op het toetsenbord. En dat mag best bekritiseerd worden.

Harm78 zei:
Tsja, als je er problemen mee hebt, reageer je gewoon niet, denk ik dan.

Precies, de hele reden van dit topic is nou juist dat je dat gezeur niet krijgt in de andere topics. Dan wordt er ook niemand boos of verlaat het forum als zijn taalvaardigheid wordt bekritiseerd...

Ik maak ook wel eens een typfout, maar als je ziet wat er soms voor bagger wordt neergepleurd op zo'n forum... mensen denken nog geen seconde na over wat ze typen en rammen maar willekeurig wat op het toetsenbord. En dat mag best bekritiseerd worden.

ben ik min of meer met je eens
jammer dat sommige het zich wel zo aantrekken
aan de andere kant zo'n opmerking als ik net ge-qoute heb haalt bij mij het bloed onder m'n nagels vandaan

speedtouch zei:
Ik denk dat dit topic ooit 'komisch' bedoeld is en dat moet dan ook de bedoeling zijn denk ik.

Er is niets komisch aan om reageerders "werdt" te zien schrijven. Vreselijk!

wibi zei:
speedtouch zei:

Er is niets komisch aan om reageerders "werdt" te zien schrijven. Vreselijk!

Gewoon een naar menselijk trekje wat bij die individuen nog niet uitgekristalliseerd is! Ik ben niet van slag overigens, als iemand mij voor 'werdt' uitmaakt, het zegt meer over hem of haar dan over mij!

Terug
Bovenaan