Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Harm78 zei:
aan de andere kant zo'n opmerking als ik net ge-qoute heb haalt bij mij het bloed onder m'n nagels vandaan

Ach Rob is een beetje een snob, verder is ie heel aardig hoor :).

dat kan best, met zo'n opmerking maak je in ieder geval geen vriendjes :)

ik zelf ben eens definitief geband van een bepaald forum waar eigenlijk alleen HBO-ers enz zitten
ik kon aardig met ze mee praten en toen ik ze er op een gegeven moment zelfs uitlullde en daarna melde dat ik maar een (in hun ogen) "simpel" MBO-ertje bent kon ik daarna niet meer op het forum komen

Gewoon een naar menselijk trekje wat bij die individuen nog niet uitgekristalliseerd is!
"Dat" is mooier in dit geval, als ik de uitleg goed begrijp.

Wat betreft de taalarmoede van sommige posters: ze zijn er mij niet minder om. Ik heb genoeg ervaring met vakmensen die de taal slecht beheersen. Denk aan de kraamverzorgster, schilder, klusjesman. Daar kan ik het van hebben, omdat ik weet dat zij het niet bewust doen. Zeker bij de kraamverzorgster ben ik hier heel zeker van. Ze besteedde veel tijd aan instructies voor de nacht, het was netjes geschreven, versierd, maar ontsierd door taalfouten.

Dat een autoliefhebber die zijn geld met zijn handen verdient minder gevoel voor taal heeft dan ik, vind ik dus helemaal geen probleem. Ik vind het wel vervelend als iemand bewust fouten lijkt te maken, of fouten maakt die blijk geven van minachting voor taal, zoals willekeurig uitgestrooide en vergeten hoofdletters en interpunctietekens.

"werdt" is de tegenwoordige tijd van het in de verleden tijd gebruikte wekwoord "worden"... zo moeilijk kan het toch niet zijn ? :)

lycan_Capri zei:
Harm78 zei:
aan de andere kant zo'n opmerking als ik net ge-qoute heb haalt bij mij het bloed onder m'n nagels vandaan

ik zelf ben eens definitief geband van een bepaald forum waar eigenlijk alleen HBO-ers enz zitten
ik kon aardig met ze mee praten en toen ik ze er op een gegeven moment zelfs uitlullde en daarna melde dat ik maar een (in hun ogen) "simpel" MBO-ertje bent kon ik daarna niet meer op het forum komen
-l
+d

JW01 (vanaf een Appel) zei:
@ lycan_Capri: Nice! :) Ja, niet dat je geband bent natuurlijk. :)

ik vond het (op het geband worden na) ook wel een mooie actie ja
mede daardoor dus ook mijn "haat" tegen mensen die zich door dit soort dingen beter voelen dan een ander
gelukkig heeft niet elke HBO-er er een handje van om MBO-ers af te kraken maar het gebeurt mij nog te vaak

En verder wil ik je vragen of je dan in ieder geval in dit topic zinnen met een hoofdletter wil beginnen. In mijn vorige posting twijfelde ik wat ik moest doen. Ik citeerde uit je eigen posting, en daar stond een kleine letter bij het woord "ik", maar nu begint mijn zin ook niet met een hoofdletter. Voor de puristen: "Heb ik het juist aangepakt, of had ik "ik" in dat geval toch met een hoofdletter moeten schrijven?"

Als citaat zoals het geschreven staat. Het staat ook tussen aanhalingstekens en is daarom, mijn insziens, juist.

Ik vraag me af of het in dit geval een 'slip of the pen' is. Je ziet het vaker gebeuren, als "ik" niet meteen gevolgd wordt door "ben", dat die "t" toegevoegd wordt.

Op nu.nl vind ik dit mooie citaat (nu ja, taalkundig gezien leuk, inhoudelijk vind ik het wat minder):
nu.nl zei:
Volgens PvdA-Kamerlid Martijn van Dam houdt vrijheid van meningsuiting ook in dat mensen zich wel eens gekrengd kunnen voelen, maar dit betekent niet dat daarom religieuze groepen speciaal beschermd hoeven te worden.

lycan_Capri zei:
Harm78 zei:

Ik zou ook geen vrienden hoeven die 'me auto' schrijven, of is dat ook snobistisch? Het is in ieder geval niet honderd procent serieus ;)

Overigens ben ik van mening dat veel hbo'ers een voorbeeld kunnen nemen aan de kwaliteiten van mbo'ers. Aan de passie waarmee zij een beroep uitvoeren waarvoor een hoop mensen zich vaak te goed voelen of op neerkijken. Op de manier waarop zij opgelegde taken uitvoeren zonder daarbij in het verweer te gaan, zoals vaak wel automatisch gebeurt bij mensen van het hbo of wo. Zonder mbo'ers zou onze maatschappij er zeer vreemd uitzien en, maar dit is persoonlijk, ik heb dan ook groot respect voor deze grote groep mensen.

Dat neemt niet weg dat ik van mezelf weet dat ik mensen met een slechte taalvaardigheid minder serieus neem, ongeacht hun opleiding. Ik ben in dit geval 'bewust onbekwaam' en daardoor kan ik goed afstand nemen van deze gedachte. Het is een slechte eigenschap van mezelf, ik weet het.

Overigens heb ik hetzelfde probleem met Aziaten, maar dat is een ander verhaal. Iets voor het Taalneuzelaalstopic? ;)

Mijn opleiding is HBO-, dus als iemand het vraagt ben ik een MBO plusser. Dat is in ieder geval positief !

En zo heeft iedereen dus zijn / haar onvolkomenheden
Mijn excuses voor het vervuilen van het topic, het doel van het topic niet helemaal begrepen en in een bui om gal te spuien

Wat jij verder zegt over de mentaliteit van een MBO-er of HBO-er klopt in mijn ogen wel enigzins, zelfs in de zeevaart (een sector waarbij je toch verwacht dat je hoort aan te poten) werken de meeste HBO-ers liever niet mee met de "simpelere" klusjes aan dek of in de machinekamer

wibi zei:
"werdt" is de tegenwoordige tijd van het in de verleden tijd gebruikte wekwoord "worden"... zo moeilijk kan het toch niet zijn ? :)

Wibi, wat is een wekwoord? :T

lycan_Capri zei:
Mijn excuses voor het vervuilen van het topic, het doel van het topic niet helemaal begrepen en in een bui om gal te spuien
Excuses zijn helemaal niet nodig! Iedereen mag hier posten, vragen stellen, commentaar leveren, zoalng we het maar netjes houden, toch?

Verder is alles al wel zo'n beetje geschreven hier, dus ik heb niets meer toe te voegen, behalve nog één opmerking:
forumpetje zei:
het is jammer dat er altijd eikels zijn die denken beter te zijn dan andere.

is gebrek aan respect voor anderen.
Schelden en dan klagen over respect? Jammer...

Zo, ontopic, van twee verschillende gebruikers:
Gisteren gefotografeerd op school, door de raam.
...net als de XXXL achteruitrijlicht.

Travelling ZEN zei:
wibi zei:

Zoals ik al zei: "zo moeilijk kan het toch niet zijn ?" Duidelijk een fieptouwtje.
Heb eerlijk gezegd geen idee wat het zou moeten zijn.;)

wibi zei:
Travelling ZEN zei:
wibi zei:

Zoals ik al zei: "zo moeilijk kan het toch niet zijn ?" Duidelijk een fieptouwtje.
Heb eerlijk gezegd geen idee wat het zou moeten zijn.;)

JW01, de appelman, wel... :p

Achteruitrijdlicht. We rijden immers achteruit en niet "rijen". Alhoewel dit in enkele provincies best kan.

Rob076 zei:
Nee hoor, het is gewoon 'achteruitrijlicht'.

Even opgezocht en zou zweren dat het met een "d" moest geschreven worden en dat blijkt niet het geval te zijn. We hebben maar een vreemde taal.

speedtouch zei:
A110-50 zei:
wibi zei:
Achteruitrijdlicht. We rijden immers achteruit en niet "rijen". Alhoewel dit in enkele provincies best kan.

Uh, 'ik rij' is gewoon Nederlands hoor...:rolleyes:

Klopt maar taalkundig is het 'ik rijd' !

'Ik rij' is ook gewoon taalkundig, alleen is 'ik rijd' wat formeler. Hetzelfde geldt voor 'ik hou (van)' en 'ik snij'.

Rob076 zei:
speedtouch zei:
A110-50 zei:
wibi zei:

Uh, 'ik rij' is gewoon Nederlands hoor...:rolleyes:

Klopt maar taalkundig is het 'ik rijd' !

'Ik rij' is ook gewoon taalkundig, alleen is 'ik rijd' wat formeler. Hetzelfde geldt voor 'ik hou (van)' en 'ik snij'.

Precies;)

@wibi: Of jouw kennis van de taal is misschien gewoon minder goed dan je zelf denkt:rolleyes:

Wibi, zeg jij ook echt serieus "achteruitrijdlicht"? Of wijkt je spreektaal af van je geschreven taal?

de Wit (voorheen deWit) zei:
Wibi, zeg jij ook echt serieus "achteruitrijdlicht"? Of wijkt je spreektaal af van je geschreven taal?

Nee, ik zeg nooit achteruitrijdlicht, maar dat wil niet zeggen dat je het juist moet opschrijven...:rolleyes:. Ik zeg bijvoorbeeld: "ben effe doesje", maar als ik het schrijf is het toch echt anders. "ben even douchen".

wibi zei:
de Wit (voorheen deWit) zei:

Nee, ik zeg nooit achteruitrijdlicht, maar dat wil niet zeggen dat je het juist moet opschrijven...:rolleyes:. Ik zeg bijvoorbeeld: "ben effe doesje", maar als ik het schrijf is het toch echt anders.("ben even douchen").

Ja maar zo werkt dat niet. (Je moet trouwens even het afsluitende haakje even een spatie verder zetten dan het afsluitende quotje)
Zo ken ik er nog wel een paar.

Er zijn trouwens mensen wel hier die het doen: me pa, leasert. Ik heb er vaker over gehad, maar ik vind het vreeeeeselijk. Dit zijn echt fouten die met opzet worden neergezet. Een d-tje of een t-tje teveel of te weinig, ja, dat overkomt iedereen. Maar me pa, kom op zeg....

Heb het opgezocht, maar als je in Google achteruitrijdlicht invult, verandert het naar achteruitrijlicht, en terwijl ik dit nu typ krijg ik onder achteruitrijdlicht een rood stippellijntje. Achteruitrijlicht lijkt mij dus juist.

Het ligt eraan wie er achteruit rijdt. Ik of hij. Als hij achteruit rijdt, is een achteruitrijdlicht, want hij rijdt achteruit. Je zou zelfs achteruitrijdtlicht kunnen overwegen.

Als ik achteruit rij, met licht aan, de achteruitrijdlicht, dan is het een acheruitrijlicht.

Het wordt nog moeilijker als ik gisteren achteruit reed met een achteruitrijlicht aan.

We zijn niet allemaal zo slim als jou Rob. Laat me lekker klungelen zonder jouw comentaar te moeten lezen. Daar vroeg niemand om en niemand wil dat weten...

Rob076 zei:
wibi zei:
Aangepast Solo. Dat had ik wel 4 pogingen voor nodig !

Huh?

Rob bedoelt dat je moest schrijven: Daar had ik wel vier pogingen voor nodig!

Wibi, dit is wel heel erg onneuzelig*: We zijn niet allemaal zo slim als jou Rob.
Het is "als jij" of "als jouw Rob". :)

*Taalvernieuwing.

Wat vinden we hiervan (nu.nl):

Belgische verkeersdiensten en de politie hebben laten weten dat automobilisten er beter aan doen om niet de weg op te gaan in Vlaanderen, waar het eveneens erg glad is door sneeuwval. Het blijft er de rest van de zondagochtend opletten voor gladheid door negatieve temperaturen in combinatie met sneeuw of regen, waarschuwen de instanties.

Een temperatuur kan toch niet negatief zijn? Het is een absoluut getal dat een positieve- of negatieve waarde kan hebben.
Lijkt me iets voor Geelhoed...

Hoef je mij niet te vertellen JW01, ik probeerde het wibi duidelijk te maken.
Doordat hij "jou Rob" schrijft, wekt hij een dubbele onduidelijkheid.
Of hij bedoelt: als jij Rob.
Ofwel: als jouw Rob. Dat laatste kan ik me niet voorstellen, ik weet tenminste niet of Rob nog een Rob bezit.

Terug
Bovenaan