Het Taalneuzelaarstopic deel 3

TYN heeft gewoon een punt. Eerst vergeet je alleen een t, daarna zelfs een heel woord(je).

RenaultF1 zei:
De Schaduw zei:
Mooi zo. Zijn we het toch eens. Ik had me misschien iets duidelijker uit moeten drukken dat ik het er weliswaar niet mee eens ben maar dat ik me wel aan de regel houdt. Maar ik blijf er stiekem bij dat ik me er eigenlijk niet aan zou hoeven houden. :D
En nu nog aan de regel houden dat er na 'ik' geen 't' achter de stam van het werkwoord hoort. ;)

Ik schaam mij echt zeer, zeer diep. :cry:

dmw10_Schandpaal.jpg

Ik dacht eerst dat het een guillotine was en toen was ik het met wibi eens. Nu ik nog eens goed kijk is het slechts een schandpaal, en ja, die is terecht hoor!

Kijk maar bij 'info picture' en dan zie je dat het maar een decoratieve schandpaal is. Ik wens uiteraard niet de avatar van De Schaduw in twee delen toe ;)

De Schaduw zei:
Hm, dat blijft toch raar. Een hoofdletter uit respect dus. Maar waarom moet ik respect hebben voor iemand waarvan ik vind dat 'ie niet bestaat? o_O
Heeft dat niet meer te maken met respect voor de mensen die er wél in geloven?

LoveMyJeep zei:
De Schaduw zei:
Hm, dat blijft toch raar. Een hoofdletter uit respect dus. Maar waarom moet ik respect hebben voor iemand waarvan ik vind dat 'ie niet bestaat? o_O

Hoe zit het met het respect "de andere kant op"?

Travelling ZEN zei:
LoveMyJeep zei:
De Schaduw zei:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf?

Als een ander iets belangrijk of heilig vindt, waarom zou ik dat dan afkraken of respectloos behandelen? Dat doe je dan alleen maar om die ander te raken. Dáár krijg je nou strijd van. En van zeggen "ja maar die ander respecteert mij ook niet" op basis van generalisatie ook...

Was just a question... zelf schrijf ik het -als niet gelovige- met een hoofdletter.

In de kantine van de BUMA/STEMRA hing (misschien nog steeds) een mega-poster met de tekst:
Verbeter de wereld, begin bij de ander.

Dat wordt inderdaad nog weleens in praktijk gebracht...

Travelling ZEN zei:
LoveMyJeep zei:
De Schaduw zei:

Hoe moet ik dat laten blijken? Kleine letters schrijven waar ik het uit eerbied voor God met een hoofdletter doe?

(...) weer lekker geergerd aan de hypokritie van de politiek (...)
De eerste fout is vergeeflijk. De tweede is een echte. Misschien moeten sommige mensen niet proberen te strooien met mooie woorden, maar gewoon woorden gebruiken die ze wel kennen? ;)

autogek01 zei:
tsjaah, de meningen erover zijn heel erg verdeeld. Ikzelf woon er vlakbij en ga er om de week wel is kijken gewoon omdat ik het leuk vind om auto's te kijken. En ik moet eerlijk toegeven, er staan echt wrakken bij die je je aards vijand nog niet gunt, maar je ziet er soms ook wel is wagens tussenstaan waarvan je zoiets heb van hee, dat is wel een leuk ding. Een goeie vriend van me doet ook zijn opleiding autotechnicus en bij hem in de klas zit er dus iemand die bij jetcars stage loopt (ja het is blijkbaar dus echt een erkend leerbedrijf nut smiley ) En hij heeft eerlijk uitgelegt hoe het zit, ze hebben 2 vestigingen eentje van auto's goedkoper dan ±3500 en de hoofdvestiging waar de duurdere wagens staan, bij de vestiging voor de goedkopere wagens staan zo goed als alleen maar auto´s die door inruil verkregen zijn hier doen ze voor de rest niet veel mee alleen een apk´tje bijvoorbeeld erop, en hier kan je dus soms echt een koopje vandaan halen MITS!!! je weet wat je doet en je een portie gezond verstand hebt. Dan de andere vestiging, dit zijn veel auto´s die geïmporteerd zijn, en die ze bij diverse veilingen en andere merkdealers vandaan halen. En ja ze doen ook wel eens een schade wagen opknappen (dit is echter gemakkelijk zelf te controleren aan de hand van het feit of de auto een WOK melding heeft ja of nee) En natuurlijk onverklaarbare lasnaden in ze motorruimte of kofferbak ruimte.

Dan de klantvriendelijkheid, ikzelf heb nooit problemen (koop er ook niks, wel altijd hallo en tot volgende keer) maar ik kan wel geloven dat als je een beetje vervelend gaat doen ze niet zo vriendelijk meer zijn. Op garantie moet je verder ook niet rekenen (tot de deur zegmaar) of je moet bijvoorbeeld een nieuwe dikke Mercedes AMG met fabrieks garantie kopen, want die staan er ook.

Conclusie:
Je kan er best een auto halen, mits je dus er verstand van hebt of iemand bij je is die er verstand van heeft, je een flink portie gezond verstand heb en gewoon realistisch bent.

Verklaarbaar taalgebruik voor iemand die Jet Cars aanprijst...

Wat een verhaal. Een aaneenrijging van woorden en letters.
In ieder geval is het duidelijk dat je bij Jet Cars nooit iets moet kopen.

de Wit (voorheen deWit) zei:
De eerste fout is vergeeflijk. De tweede is een echte. Misschien moeten sommige mensen niet proberen te strooien met mooie woorden, maar gewoon woorden gebruiken die ze wel kennen? ;)

Het gevolg van bijna tien jaar buitenland... Dan slijt het een beetje. Ik denk dat hij het wel weet.

Dutch Finnatic zei:

Het gevolg van bijna tien jaar buitenland... Dan slijt het een beetje. Ik denk dat hij het wel weet.

Yup :)

En ik schaam me er niet voor... Bovendien ken ik het woord want ik gebruik het immers. Dat het verkeerd geschreven is of misschien in een verkeerde vorm gebruikt wordt.... Uiteindelijk gaat het om wat je er mee wilt zeggen, niet om of het precies goed geschreven is. Als het nou om een officieel schrijven gaat is het wat anders. Misschien moeten sommige mensen niet proberen alles zwart of Wit te maken ;)

Overigens: de eerste komt omdat het Duitse toetsenbord geen e met trema (of een "los" trema om toe te voegen) kent en ik geen zin had om de passende ALT-combo op te zoeken.

LoveMyJeep zei:
Uiteindelijk gaat het om wat je er mee wilt zeggen, niet om of het precies goed geschreven is.

In dit topic wel. Een dergelijke fout vind ik vooral lachwekkend in plaats van fout, hoewel het natuurlijk niet goed is. Het gaat ook om het soort fout. Iemand die 'tweedehans', 'rechtzaak' of 'wel is kijken' vind ik veel meer storend en fout. Dat getuigt van gebrek aan kennis, dit getuigt meer van achterstallig onderhoud van die kennis.

LoveMyJeep zei:
Overigens: de eerste komt omdat het Duitse toetsenbord geen e met trema (of een "los" trema om toe te voegen) kent en ik geen zin had om de passende ALT-combo op te zoeken.

Alt+137. Voor de volgende keer. :)

Wie zal dat zijn? zei:
(...) het gemiddelde is nu ruim 600 meter per liter beter als normaal.
Sommige mensen zijn hardleers. Het staat me bij dat deze fout van deze poster enige tijd geleden ook al hier langs is gekomen.

Wie zal dat zijn? zei:
Sommige mensen zijn hardleers. Het staat me bij dat deze fout van deze poster enige tijd geleden ook al hier langs is gekomen.

"Wie zal dat zijn?" Een persoon is geen ding. En diegene die zonder zonde is werpe de eerste steen. Daarnaast is het in het deel van het land waar ik woon heel normaal om als in een zin te gebruiken. We zeggen het zelfs in onze spreektaal. Spreektaal ? Ja. Met een heel moeilijk woord woordt dit ook wel 'dialect' genoemd. Dus wen er maar aan. :)

Als iedereen dat toch al weet is de vraag waarom je het expliciet hier neer moet zetten. Dat gebeurt dus vaker. Zal alvast 5 keer mijn excuses aanbieden voor de volgende 5 gevallen van verkeerde gebruik van 'als' als ik 'dan' zou moeten zeggen. Dat doen wij hier in deze streek niet. Volgende!

Waarschijnlijk een zwakbegaafd deel van Nederland dan. Dialecten zijn technisch gezien gebaseerd op het Nederlands. De basisregels blijven dus hetzelfde. Het is niet ineens 'hij lopen' of 'groter als'. Je daar ook achter verschuilen is niet meer dan een zwaktebod natuurlijk. Een heel typerend zwaktebod.

wibi zei:
En diegene die zonder zonde is werpe de eerste steen.

Prima, maar durf dan ook eens een keer je taalfouten toe te geven in plaats van dit zwaktebod (perfect verwoord Rob076!) onder het mom van dialect of spreektaal. En ik denk dat deze specifieke fout hier geplaatst is, omdat je zelf hier ook veel in dit topic te vinden bent. Ik doe dat ook, taalneuzelaars aan de schandpaal nagelen. Daarbij wetende dat wie de bal kaatst, hem terug kan verwachten. Daar heb ik overigens geen enkel probleem mee, ik leer ook nog steeds taalregels hier.

Wibi, je hebt gelijk dat ik andere woorden had moeten kiezen voor "wie zal dat zijn", het moest zijn "wie zou dat zijn", met een knipoog naar het Sinterklaasliedje. Als dat niet goed is, tja, dat heb ik vanuit mijn jeugd nu eenmaal meegekregen. ;)

wibi zei:
Met een heel moeilijk woord woordt dit ook wel 'dialect' genoemd. Dus wen er maar aan.
Wennen aan taalverloedering? Nee, dat ga ik niet doen. De zesde keer dat ik je op een dergelijke fout betrap zal ik je hier opnieuw noemen, opdat je opnieuw excuses kunt maken.

Aan excuses heb je niks als het niet gemeend is, al helemaal niet als de excuusmaker niet van plan is verbetering te brengen.

Standaardvraag aan leerling die excuses maakt: "Ik waardeer het dat je je excuses uitspreekt, maar hoe ga je dit in de praktijk laten blijken?"

dete is mooj auto rijt gout

Ik vraag me in dit soort gevallen regelmatig af waarom iemand zulke afschuwelijk slechte teksten produceert. Aan de hand van de geschreven taal overal om je heen zou je toch moeten zien dat het zo niet hoort, en bovendien worden dit soort fouten zelfs al op de basisschool afgestraft...

@D. Elzinga: hoogstwaarschijnlijk heeft de schrijver een basisschool gevolgd in een ander land, met een andere hoofdtaal...

Wie zal dat zijn? zei:

Ik had er 1 fout...nu jullie...https://www.cambiumned.nl/hpoefalsdan.htm

Terug
Bovenaan