Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Dit is zo verschrikkelijk krom

De dag die je wist dat zou komen
(my god)

De dag waarvan je wist dat die zou komen

dat is beter.
Maar ik snap het wel. Dit is verkrachten in zijn puurste vorm. Hoe maak een lied rijmend en hoe pers ik het in de noten.

En deze liedjesschrijvers worden gewoon betaald he???:(

Ik heb een voorkeur voor 'dat'. Je zegt ook 'je wist dat die dag zou komen', ook met 1x keer 'dat' en 1x 'die'. Een beetje vreemd als je dan 2x 'die' krijgt als je de zin omgooit. Ik denk dat het taalkundig door de beugel kan (in ieder geval in een lied). 'De dag die je wist die zou komen' is in ieder geval fout. In geschreven taal zou de voorkeur uitgaan naar 'de dag waarvan je wist dat die zou komen'. Waar is nou die man die taalkundig net zo goed als ik is onderlegd (of misschien wel een beetje beter), ik ben z'n naam even kwijt, een forummer met een nieuwslezer als avatar.

A110-50 zei:
Soloman zei:
En deze liedjesschrijvers worden gewoon betaald he???:(

En wat zou dat er mee te maken hebben?

Alles. Ik ga er nog steeds van uit dat professionals kwaliteit leveren. Ik noem dit geen kwaliteit.

En dan die onzin in de krant en van de zangers:
"Kroning inspireert zangers"

Wat een gel*l. Ben ik dan de enige die dat ziet?? Inspiratie?? Van een Willem die de kroon op zijn hoofd gaat zetten?
Hou toch op man. Het draait puur om geld. De grootste onzin in de microfoon bleren en half nederland koopt die plaat. Dat weten zij ook wel.

Phaeton W12 zei:
Je zegt ook 'je wist dat die dag zou komen', ook met 1x keer 'dat' en 1x 'die'.

Alleen verwijst in dat geval 'die' naar 'de dag', en dan is het wel correct.

Waar is nou die man die taalkundig net zo goed als ik is onderlegd (of misschien wel een beetje beter), ik ben z'n naam even kwijt, een forummer met een nieuwslezer als avatar.

Dennis_zw? Die is al een tijdje niet meer actief.

Phaeton W12 zei:
Waar is nou die man die taalkundig net zo goed als ik is onderlegd (of misschien wel een beetje beter), ik ben z'n naam even kwijt, een forummer met een nieuwslezer als avatar.

Nooit geweten dat SpongeBob ook het nieuws presenteert. ;)

"De dag die (in plaats van 'waarvan' - we hebben het hier over een verwijzing)je wist dat hij (je verwijst naar 'de dag') zou komen...."

Het Koningslied staat vol ongelooflijke kromtaal: als je dit uit je hoofd gaat leren, heb ik als docent Nederlands weer voor jaren werk! ;-)

Koningslied? Waar maken jullie je druk om? Het is al erg genoeg dat er aandacht aan die kroning wordt besteed.

Doet u mij nog maar een schepje republiek... veel beter voor het land.

Er bestaat een politiek topic. Dat lijkt mij een veel betere plek om je mening over dit onderwerp te uiten.

D. Elzinga zei:

Dennis_zw? Die is al een tijdje niet meer actief.

Die ja. Een echte kenner van het Nederlands (y)

Kijk, dit is weer eens een echte ouderwetse:

DAT IS EEN ANGST DIE IK HEB ALS IK MIJN AUTO BIJ EEN GARAGE BRENGT.ZE REPAREREN EEN DING EN KAN ZIJN DAT IN HUN REPARATIE EEN ANDERE ONDERDEEL VERPESTEN.ALS HET GOED IS HEB JE GARANTIE OP DIE BLOK ,MINSTENS EEN JAAR.

TEN TWEEDE HET ZOU KUNNEN ZIJN DAT DE NIEUWE BLOK ANDERE SOORT ZUIGVEREN HEEFT DAN DE ENE DIE JE EERDER HAD.ZUIGVEREN DIE TE ZACHT ZIJN LATEN VEEL OLIE ONTSNAPPEN EN DAARDOOR JE OLIE ZO SNEL OP RAAK. IK HEB EEN CLIO 1.4 8V.IK HEB HET 10 JAAR GEHAD.NOOIT OLIE GEVRAAGT NOOIT!NU HEB IK ZELF EEN POLO GTI 2011.

Gelukkig zegt zoiets dat je zeker niet erg slim hoeft te zijn om een vrij nieuwe auto te kunnen rijden...

@Wibi: doe maar muggezifter. ;)

[size=x-small]Dan heb ik weer wat te doen of het forum.[/size]

hobby is een woord uit de Engelse taal en het meervoud is met 'ies'. Dit heb ik zo aangehouden, maar in de Nederlandse taal wordt 's gebruikt, zijnde hobby's. Mag ook van mij.
Week-end (met koppelteken dus) is voor de duidelijkheid, echter voor de Nederlandse taal hoeft het niet...ook goed...

Wat sympathiek van je dat dit allemaal mag van jou. Feit blijft dat het gewoon fout is in de Nederlandse taal. Met of zonder jouw toestemming.

Kan er wel iets op zeggen maar doe het niet. Met deze houding loop je wel kans dat we jouw opmerking in het interview maar niet voorleggen...

Oeoeoeoeoeoeoe... Wat een goed (en volwassen) dreigement!

Geloof mij: You're not making the case you think you make.

Het is "made". Iets in het Engels schrijven lukt niet erg. Ga maar verder met Nederlands. Dat ligt je een stuk beter! Dus lig niet te muggenziften over een paar letters of tekens. Dan zal ik dat ook niet doen...

Nee hoor, want je was je punt aan het maken. Ik zou nu graag een sneer terug willen maken over dat je beter iets kunt gaan doen waar je wel goed in bent, maar dat is nog best moeilijk...

Kinders, allebei naar je kamer. Nu! :(

CK: was niet aan jou gericht, voor de goede orde...

Rob076 zei:
Nee hoor, want je was je punt aan het maken. Ik zou nu graag een sneer terug willen maken over dat je beter iets kunt gaan doen waar je wel goed in bent, maar dat is nog best moeilijk...

Toch erg moeilijk voor je Rob. Ik heb mijn punt al gemaakt (het mag van mij) en dat deed ik voor jouw fantastische opmerking, oftewel in het verleden en dan is het 'made'. Verleden tijd. En daar ga jij niks aan veranderen.:)

Misschien dat ik ook mijn toestemming kan geven? Dan mag namelijk alles!

Overigens heb je nog steeds geen punt gemaakt. Laat staan een goed punt.

wibi zei:
G.dverdomme!!! IK heb er een hekel aan als uitspraken uit zijn verband worden gerukt! IK reageer op een uitspraak van CF die het heeft over een verbruik van 6.29 liter/100km en JA dat vind ik wel meevallen! E.ikelbijter...

Men heeft een hekel aan of men heeft ergens een hekel aan.

Ik weet het. En 'dat' moet dan dit forum gaan vertegenwoordigen in een interview met Koos Spee...

Rob076 zei:
Ik weet het. En 'dat' moet dan dit forum gaan vertegenwoordigen in een interview met Koos Spee...

Triest ende treurig en "dat" weet nog veel meer niet, bijvoorbeeld waarom ZZP-ers ZZP-er zijn geworden. Zie mijn topic over buitenlandse auto's vs wegenbelasting...

Rob076 zei:

Ik redigeerde vroeger teksten voor een blad. Met een woordenboek daar waar nodig. Nu mogen jullie eerst nog 'redigeren' opzoeken.:LOL:
Als er een interview komt zullen er weinig tot geen fouten in de tekst staan. Jullie zijn bij deze uitgedaagd.

"Dezen" is een oude vorm voor de derde naamval enkelvoud (mannelijk en onzijdig) van het aanwijzend voornaamwoord. Aangezien we geen naamvallen meer gebruiken is 'deze' moderner. Ach ja. Dit is maar een simpel forum. En dit topic leent zich er goed voor om alles uit te zoeken.
Wellicht staat hier ook wel een foutje in. Schrijf dit niet m.b.v. een woordenboek. Weten jullie al wat 'redigeren' precies is ?

wibi zei:
Rob076 zei:

Ik redigeerde vroeger teksten voor een blad. Met een woordenboek daar waar nodig. Nu mogen jullie eerst nog 'redigeren' opzoeken.:LOL:
Als er een interview komt zullen er weinig tot geen fouten in de tekst staan. Jullie zijn bij deze uitgedaagd.

Dat woordenboek zul je dan vaak nodig hebben. Vooral als je dit soort teksten produceert zonder. Het ging mij ook meer om het gedrag dat je tentoonspreidt. Of houd je jezelf wel in als je een interview afneemt?

Hamer zei:
wibi zei:
Weten jullie al wat 'redigeren' precies is ?

Waarom zouden we het precies moeten weten? Als we een foutje mee maken verzinnen we gewoon een smoes... Pffffff...

Ach, wibi heeft dit woord vandaag misschien wel voor het eerst gezien. Morgen mag hij van de juf met gekleurde inkt schrijven. :)

Terug
Bovenaan