Het Taalneuzelaarstopic deel 3

@Rob076: volgens mij hoort er geen komma tussen verwaarloosde en Nederlandse. Verder onderschrijf ik jouw post ten volle. (y)

De Schaduw zei:
D. Elzinga zei:
Rob076 zei:
Omdat daar niet op 'enter' is gedrukt. De tekst is gecentreerd en de zin was te lang voor een regel, waardoor 'ie automatisch 'enterde'. Tsja, de logica voor wat betreft het schrijven ervan is ver te zoeken.

Aha.(y)

Overigens kan ik me niet zo goed een voorstelling van de overlast maken: het briefje hing tenslotte aan deze lantaarnpaal...

Drommels drommels en nog eens drommels: Een Z8! :eek:

Twiiiixxxxx!!! :)

Riep iemand me??? Mooi spul... hoe weet je dat ik daar van houd?

Brr... en dat is dan een of andere oproep om te protesteren:

Bent u het ook net als ons niet eens met het nieuwe wetsvoorstel van de oldtimer wegenbelasting regeling
Ga dan a.s maandag 6 Miel 2013 mee naar den haag u kunt dan met u oldtimer of klassieker mee rijden met gepaste snelheid naar de haag om een gesprek met secretaris weekers af te dwingen en hem regel recht vragen stellen

Waarom dit? Het is eigenlijk te schandelijk voor woorden dat wij als burgers particulieren en ondernemers een regeling voor het wegenbelasting vrij rijden hebben gekregen zon circa 16 jaar geleden wat hadden wij daar ook alweer voor ingeleverd als partikulier? Het rijden in een auto op grijs kenteken op laag tarief dit werd destijds veranderd grijs kenteken voor bedrijven en de particulier kon z'n voordeel halen uit het gebruik maken van een auto van 25 jaar en ouder
Dit word nu terug getrokken omdat de partikulier hier teveel gebruik van maakt voor dagelijks verkeer.
Maar daar hebben wij destijds wel de regeling voor gekregen

Dan komt er bij dat er in de afgelopen 16 jaar ondernemers zijn ontstaan die zich bezig houden met deze handels tak die hiervan is ontstaan daar zal weinig van overblijven vrees ik

Dan 2 jaar geleden gaat men de regeling aanpassen naar auto's die tot en met 1986 gebouwd zijn wegenbelastingvrij zijn en zullen blijven

Bedrijven investeren mensen investeren in een auto bedragen variëren tussen de 2000 euro en 10.000 euro voor een fatsoenlijke auto waar men een tijd mee voor uit kan
Deze auto's zijn met de nieuwe regeling dus waard niets,
Dus ons geld is gewoon weg gegooid en waar we dus druk voor zijn word in een keer ontnomen

Mijn persoonlijke mening is als het zo zou zijn dat de huidige regeling na 5 jaar niet meer zou gelden en dan even naar het eventuele wetsvoorstel van nu te kijken en dan in laten stromen zodat iemand die een fikse investering heeft ondergaan in de komende 5 jaar weet wat hij af gaat schrijven van die investering zodat het iets zachter aan komt en ondernemers de tijd krijgen om in een andere tak verder te kunnen vloeien

Onze minister denkt hier over duidelijk anders en wij vinden het reden genoeg om te gaan demonstreren
Dus ga mee op maandag 6 mei a.s en rijd mee naar den haag zodat we ons niet alleen laten horen maar ook laten zien
Hoe meer er mee gaan hoe meer kans van slagen

De schrijfstijl doet me denken aan de groep mensen die er nou juist voor heeft gezorgd dat die vrijstelling verdwijnt...

Zennissimo zei:
@Rob076: volgens mij hoort er geen komma tussen verwaarloosde en Nederlandse. Verder onderschrijf ik jouw post ten volle. (y)

Ik gebruikte 'Nederlandse' in dit geval als bijvoeglijk naamwoord en niet als zelfstandig naamwoord ('Nederlandse taal').

Dan had je achter Nederlandse ook een komma moeten plaatsen.

Wow, dit is neuzelen op de vierkante millimeter! :D

Zennissimo zei:
Dan had je achter Nederlandse ook een komma moeten plaatsen.

Wow, dit is neuzelen op de vierkante millimeter! :D

Huh? Dan krijg je 'verwaarloosde, Nederlandse, taal'. Dan zou 'verwaarloosde taal' een geheel vormen, en dat was niet mijn bedoeling. Ik gaf twee omschrijvingen van 'taal', vandaar dat ik het zo schreef. Volgens mij kan het allebei. Maar als ik fout zit dan hoor ik dat graag.

@Rob076:
1. Je hebt gelijk, dat ziet er niet uit...
2. Het kan allebei, maar mijn voorkeur gaat uit naar de kommaloze versie. ;)

uit een advertentie voor een gebruikte Ferrari zei:
Deze in nieuw staat verkerende 612 Scaglietti is in bezit geweest van de eerste eigenaar (...)

Welke auto is er niet in bezit geweest van de eerste eigenaar?

Deze in nieuwstaat verkerende Ferrari wordt volgens de advertentie bovendien geleverd met Ferrari Apporved garantie. Niet gek.

Twix zei:
De Schaduw zei:
D. Elzinga zei:
Rob076 zei:
Omdat daar niet op 'enter' is gedrukt. De tekst is gecentreerd en de zin was te lang voor een regel, waardoor 'ie automatisch 'enterde'. Tsja, de logica voor wat betreft het schrijven ervan is ver te zoeken.

Aha.(y)

Overigens kan ik me niet zo goed een voorstelling van de overlast maken: het briefje hing tenslotte aan deze lantaarnpaal...

Drommels drommels en nog eens drommels: Een Z8! :eek:

Twiiiixxxxx!!! :)

Riep iemand me??? Mooi spul... hoe weet je dat ik daar van houd?

Twix-in-Teutonia zei:
Vergeet die gekke Twix niet met z'n eeuwige gezeur over de Z8...

;)

Dat ligt niet aan je oren, het viel me ook op de dat ze Hollands i.p.v. Nederlands spreken.

(edit: voor ik erop word aangevallen, een noordeling bedoelt met Hollands een dialect uit de Randstad).

Aangepast, dat krijg je met "backspace" en de zin deels opnieuw typen. ;)

het viel me ook op de ze Hollands i.p.v. Nederlands spreken.

'op ze Hollands'???

:p

Tip: In dit topic je bericht heel goed lezen voordat je op "Bericht posten" drukt. :p

Twee reacties van verschillende forummers in hetzelfde topic:

De baas betaald je voor je tijd...
...maar wat even verkeert geintrepeteerd werd op de camera.

In advertenties zie je erg vaak dat "verkeert" verkeerd geschreven wordt, maar dit is dus de andere kant op, zie je niet zo vaak. En "betaalt" is blijkbaar ook een erg lastig woord, dat wordt meestal ook met een d geschreven. Hoe kan het dat deze twee woorden zo lastig schijnen te zijn?

@§anitarium: Niet alleen bij betaalt, ook bij bedoelt. Eigenlijk bij ieder werkwoord waarvan het voltooid deelwoord op een d eindigt, wordt deze omwisseling gemaakt. Het verbaast me dat je de "andersom" fout niet eerder hebt opgemerkt, komt helaas bijna net zo vaak voor...

Ja, is dat een fout voor in dit topic? Hij heeft zich gewoon vergist tijdens het typen. Kan iedereen toch gebeuren? In een ander topic zag ik dat SW weer een spatie gebruikt voor uitroep- en vraagtekens. Dat vind ik veel kwalijker!

Dank je Rob! "Fout" moet "voet" zijn in dit geval, maar de conclusie van dit verhaal wordt dat het in beide gevallen vreselijk fout is.:)

Rob076 zei:
Ja, is dat een fout voor in dit topic? Hij heeft zich gewoon vergist tijdens het typen. Kan iedereen toch gebeuren? In een ander topic zag ik dat SW weer een spatie gebruikt voor uitroep- en vraagtekens. Dat vind ik veel kwalijker!

Natuurlijk is dat iets voor dit topic. Zo'n extra spatie interesseert mij juist niet veel...

@ Zen: De andersomfout was me eigenlijk nog niet eerder opgevallen.

Hier trouwens nog zo'n voltooid deelwoord als derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd misser:

Uiteindelijk heeft het voor het geluid niet veel uitgemaakt, wat verklaard waarom niemand er ooit wat van gemerkt heeft.

Is 'mooi' een dialect ? Volgens mij is dit ABN. En als het over mijn opmerking gaat: smaken verschillen en ik vind het mooi om in deze vorm het werkwoord 'worden' te lezen.
Daarnaast is dialect spreektaal en maakt voor het geschrevene in dit geval niets uit, omdat de 'd' en de 't' in uitspraak hetzelfde zijn.

§anitarium zei:
Mooi? Dat vind je zeker dialect ofzo?

Ahum, of zo. ;)

@wibi: dialect is wel degelijk ook geschreven tekst. Hoe wil jij (bijvoorbeeld) Limburgse teksten anders benoemen dan dialect?

@ wibi: Het ging over je opmerking, niet over het woord "mooi". Je hebt je al eens eerder taalfouten goedgekeurd onder het mom van dialect of omdat "het wel duidelijk is".

Het woord dialect is afgeleid van het Griekse woord dialektos, wat spreken, of gesprek betekent.

§anitarium zei:
@ Zen: De andersomfout was me eigenlijk nog niet eerder opgevallen.

Hier trouwens nog zo'n voltooid deelwoord als derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd misser:

Uiteindelijk heeft het voor het geluid niet veel uitgemaakt, wat verklaard waarom niemand er ooit wat van gemerkt heeft.
Dat is nou het nadeel van die spellingscontrole... De computer geeft niet aan dat het fout is, dus zal het wel goed zijn. Zo werkt het dus niet...

§anitarium zei:
@ wibi: Het ging over je opmerking, niet over het woord "mooi". Je hebt je al eens eerder taalfouten goedgekeurd onder het mom van dialect of omdat "het wel duidelijk is".

Als je in een dialect (of in een gesprek) nooit de goede variant hebt gebezigd (als-dan) is het heel goed mogelijk dat de variant uit het dialect ook hier opgeschreven wordt. Dus de dialect is wel degelijk van invloed hoe je dingen opschrijft. En niet 'omdat het wel duidelijk is', maar omdat iemand simpelweg niet beter weet. Als je als-dan als voorbeeld neemt is het verkeerde gebruik daarvan bij ons wel duidelijk.

Dus nu ontken je het bestaan van 'dialect' Schaduw? Dan heet ik je 'welkom' in de grote-mensen-wereld.
Wellicht vertelde de leraar dit wel op deze manier. Heb je heel goed opgelet, maar het verkeerd geleerd. Moet je daarom de leerling straffen?
Is wellicht te onredelijk.

Het zou wel heel treurig zijn als de leraar het foutief onderwijst. :cry:
Dus leg ik het voorlopig inderdaad bij de niet oplettende leerling neer.

@Leon: Naast spellingcontrole zou je de grammaticacontrole moeten aanvinken. Dan "tackle" je al wat meer fouten, helaas nog niet alle...

wibi zei:
Dus nu ontken je het bestaan van 'dialect' Schaduw?

Nu doe je zelf iets waar je zelf (terecht overigens) een zeer grote hekel hebt: Je legt mij woorden in de mond. Niet meer doen a.u.b.
Verder is het natuurlijk tamelijk onwaarschijnlijk dat een leraar dialect onderwijst in plaats van de Nederlandse taal...

Zennissimo zei:
Het zou wel heel treurig zijn als de leraar het foutief onderwijst. :cry:

...

Ja hoor! Dat is heel goed mogelijk. Ooit eens in een les vertelde de leraar hoe het zat waarbij ik na verloop van tijd mijn hand opstak waarbij de leraar mij aankeek en zei: ja wibi, het kan ook anders.
Bij mijn examen algemene economie werd een vraag gesteld waarbij het antwoord 'nee' moest zijn. Ik kan met gelukkig prijzen dat ik met iedereen kan delen dat ik de enige (enigste zeggen ze hier:) ) ben in Nederland die 'ja' antoordde op deze vraag en er 1 kantje A4 nodig had om dit uit te leggen. In dit geval zou heel Nederland dit verkeerd leren.

Terug
Bovenaan