Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Oh zo! Nou, als er fouten van een dergelijk niveau hier gewenst zijn dan kan er alvast een deel 4 worden aangemaakt want dit forum puilt daarvan uit. Persoonlijk vind ik dat niet echt de fout van de eeuw, in tegenstelling tot andere zaken. Maar goed, dit is niet voor niets voor taalneuzelaars ;)

Precies. Plus dat met de invloed van de Engelse taal en de velen met een andere dan Nederlands als moedertaal, de verwisseling tussen de en het (en tussen die en dat) steeds frequenter wordt. Juist daarom hebben we dit topic. Zodat we het erover kunnen hebben, en degenen die het net niet meer doorhebben dat ze zoiets fout doen, nog wakker kunnen schudden opdat ze er de volgende keer op letten.

Als we gaan "neuzelen" moet er nog een 'comma' voor "opdat". Maar dit is echt spijkers op laag water zoeken. Excuses !:)

wibi zei:
Als we gaan "neuzelen" moet er nog een 'comma' voor "opdat". Maar dit is echt spijkers op laag water zoeken. Excuses !:)

Het is dan ook 'komma' in plaats van 'comma'. ;)

wibi zei:
Als we gaan "neuzelen" moet er nog een 'comma' voor "opdat". Maar dit is echt spijkers op laag water zoeken. Excuses !

Dat zou alleen moeten als er gepauzeerd wordt op dat punt, maar deze zin zou ik zonder pauze (zie in de link onder 6.) uitspreken en daarom is er dus geen komma nodig.

Rob076 zei:
Oh zo! Nou, als er fouten van een dergelijk niveau hier gewenst zijn dan kan er alvast een deel 4 worden aangemaakt want dit forum puilt daarvan uit. Persoonlijk vind ik dat niet echt de fout van de eeuw, in tegenstelling tot andere zaken. Maar goed, dit is niet voor niets voor taalneuzelaars ;)

'Het land die' vind ik persoonlijk wel een grote fout, minstens net zo vervelend als 'als' en 'dan' verwisselen...

Weer een in dezelfde categorie (en nog een paar andere foutjes:p):

Bofkont zei:
Super mooi wagentje die geweldig rijdt
Heb een aantal jaren bijna eentje gekocht ook een cooper S, die had na wat onderzoek een forse niet goed herstelde schade.
Dus die koop ging toen jammer genoeg niet door.

weet iemand hoe de remlijding loopt van c kadett

ik ben bezig met remschijven en het verdeel blokje onder de hooftremslinder
wil ik weg hallen en een versteldare plaatsen nu ziten er 3 aan sluitingen op de hooftremslinder
een in het miden en 2 achter aan welke zijn nu van voor en welke is van achter

Rob076 zei:
wibi zei:

Heb ik vroeger zo geleerd. Dit is oorspronkelijk een woord uit de Engelse taal en werd geleend door ons. Later zal dit wel overgegaan zijn als zelfstandig naamwoord in de Nederlandse taal. Kan je nagaan hoe oud ik al ben.
Fijn dat je mij erop wijst. Daar is het ook een "neuzelaars"-topic voor !(y)

Wibi, ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb komma geleerd.

Ach, in de tijd van de Mammoetscholen leerde je ook faktuur i.p.v. factuur. Een 'k' schrijven waar je een 'k' hoort, iese siempel... :p

i4S zei:
'Het land die' vind ik persoonlijk wel een grote fout, minstens net zo vervelend als 'als' en 'dan' verwisselen...

Caramba, ik ben het een keer roerend met je eens! :eek:

Nee hoor...in mijn tijd was factuur met een C. (dat zou jij toch moeten weten !) Zelfs vacantie was met C en dat heeft jaren (!) geduurd voordat ik dit met een K ging schrijven.

wibi zei:
Rob076 zei:
wibi zei:

Heb ik vroeger zo geleerd. Dit is oorspronkelijk een woord uit de Engelse taal en werd geleend door ons. Later zal dit wel overgegaan zijn als zelfstandig naamwoord in de Nederlandse taal. Kan je nagaan hoe oud ik al ben.
Fijn dat je mij erop wijst. Daar is het ook een "neuzelaars"-topic voor !(y)

Het woord 'komma' stamt uit de Griekse taal (κόμμα ) en komt dus niet oorspronkelijk uit de Engelse taal. Zij hebben het verbasterd door er 'comma' van te maken, zoals wel vaker gebeurde. En het zal ongetwijfeld iets met de leeftijd te maken hebben ;) Collega-forummer Isla schrijft steevast overal een 'k' waar een 'c' hoort. Alsof je de Autovisie uit 1964 leest ;)

Oorspronkelijk uit de Engelse taal is fout, maar bedoelde te zeggen dat wij (het Nederlands) de "comma" hebben geleend uit het Engels (dat staat wel goed) en dat zal later overgegaan zijn in "komma". Heb de oorsprong opgezocht, maar of dit nu Grieks of Latijns is heb ik niet terug kunnen vinden. "Vnnl. comma ‘scheidingsteken’ alleen nog als Grieks of Latijns woord"

Ik wel en het komt uit de Griekse taal. Het Griekse woord wordt helaas niet gepakt. Overigens is het 'Latijn' en niet 'Latijns', maar dat geheel terzijde ;)

Grappig...heb de oorsprong opgezocht op internet en de geleerden (wat dat ben ik niet) weten niet exact waar het vandaan komt...jij gelukkig wel...:LOL:

wibi zei:
Nee hoor...in mijn tijd was factuur met een C. (dat zou jij toch moeten weten !) Zelfs vacantie was met C en dat heeft jaren (!) geduurd voordat ik dit met een K ging schrijven.

Ik weet niet wat jouw tijd was. Maar ik heb wel degelijk geleerd faktuur te schrijven. Factuur vond ik dan ook ouderwets, het heeft jaren geduurd voordat ik de c ging gedogen, en zeker niet accepteren.

Vergeet niet dat de mammoetscholen in alles voor liepen, ook op het gebied van grootte en het aantal onderwijsrichtingen (MAVO, HAVO, VWO).

Ik vind in het algemeen de nieuwe spelling van woorden minder mooi. De romantiek van de onlogische regels verdwijnt daarmee een beetje.

Aan de andere kant is taal een communicatiemiddel wat zo logisch mogelijk moet worden gehouden. Dus als het praktischer kan, is dat eigenlijk beter.

Ik had overigens niet aan kunnen geven of het factuur of faktuur moet zijn.

Zoals ik gisteren (23.13) schreef, er waren verschillende regels in gebruik op de taaltijdlijn.
Als ik er niet op let, zou ik zo faktuur kunnen schrijven, en deklaratie.
Isla doet het gewoon, die vertikt het zich aan de telkens wisselende regeltjes aan te passen. (y)

Want Twix, de onlogica neemt alleen maar toe.
Denk eens aan de "tussen-n": honde(n)hok, panne(n)koek, etc., wanneer wel en wanneer niet de "n" ertussen zetten?

Als het eerste deel van het woord logischerwijs meervoudig kan zijn. Er is maar een zon, dus zonnesteek en zonnebloem. Er zijn echter meerdere honden (helaas) dus is het hondenhok.

Ik snap dat de 'c'/'k'-kwestie verwarrend is voor velen. Voor iemand van mijn generatie (jaren 80) valt dat behoorlijk mee, simpelweg omdat ik niet veel beter weet. Als ik 'faktuur' zie staan dan weet ik onmiddellijk dat het met een 'c' moet. Misschien is het minder mooi, maar wel een stuk praktischer en efficienter dan wanneer we weer 'Neederlandsch' en dergelijke gaan schrijven.

Als het eerste deel van het woord logischerwijs meervoudig kan zijn. Er is maar een zon, dus zonnesteek en zonnebloem. Er zijn echter meerdere honden (helaas) dus is het hondenhok.

Zo simpel is het volgens mij niet meer. Ik ga er ook altijd de mist mee in, maar ik dacht dat als het eerste woord meerdere meervoudsvormen kan hebben (bijvoorbeeld halte, dat kan haltes of halten zijn) er geen n achter moet. Maar eigenlijk weet ik 't dus ook niet :)

Harm78 zei:

Zo simpel is het volgens mij niet meer. Ik ga er ook altijd de mist mee in, maar ik dacht dat als het eerste woord meerdere meervoudsvormen kan hebben (bijvoorbeeld halte, dat kan haltes of halten zijn) er geen n achter moet. Maar eigenlijk weet ik 't dus ook niet :)

Dat is het ook en het heeft er ook mee te maken of het eerste woord betrekking heeft op het tweede. Bij berehap heeft de beer niks met de hap te maken, dus is het zonder n. Berenklem is wel weer met een n!

Volgens mij mag de c/k kwestie bij de meeste woorden allebei. Ik schrijf ook altijd factuur met een c.

Ze hebben iets nieuws bedacht, zodat ik ook niet meer weet hoe het precies moet. Heb geleerd wat the real ZEN vertelt en zo doe ik het dus ook...fout of niet maakt me niks uit, want ik weet niet beter in dit geval. En voor ons is er maar 1 zon in ons melkwegstelsel...:)

De Schaduw zei:
Volgens mij zijn er meerdere zonnen, toch?

*kijkt in de lucht*

Nee, hier hebben we maar een exemplaar. Misschien dat er in een ander melkwegstelsel nog een zon bestaat, maar voor ons is er maar eentje.

Rob076 zei:

Ik snap dat de 'c'/'k'-kwestie verwarrend is voor velen. Voor iemand van mijn generatie (jaren 80) valt dat behoorlijk mee, simpelweg omdat ik niet veel beter weet. Als ik 'faktuur' zie staan dan weet ik onmiddellijk dat het met een 'c' moet. Misschien is het minder mooi, maar wel een stuk praktischer en efficienter dan wanneer we weer 'Neederlandsch' en dergelijke gaan schrijven.

Waarom is het dan koninginnedag? Er zijn meerdere koninginnen.

Soloman zei:
Rob076 zei:

Waarom is het dan koninginnedag? Er zijn meerdere koninginnen.

Omdat het ook koninginnesoep is... :p

Ik geloof dat we maar 1 koningin hebben in Nederland?

Ja, maar een hondenhok is maar voor 1 hond. Of je moet een paar van die keffende lopende ratjes hebben (die mensen honden plegen te noemen)

En waarom is het dan "van de prins geen kwaad weten", dat moet zijn "Van de prinsen geen kwaad weten"

En Autoweek? Waarom is het geen Auto'sweek? Er staat niet alleen Audi in, nou bijna wel, maar in de advertenties staan meerdere auto's :T

Soloman zei:
En waarom is het dan "van de prins geen kwaad weten", dat moet zijn "Van de prinsen geen kwaad weten"

En Autoweek? Waarom is het geen Auto'sweek? Er staat niet alleen Audi in, nou bijna wel, maar in de advertenties staan meerdere auto's :T

Omdat het ook op alle slakken zout leggen is en spijkers op laag water zoeken.

Ik wilde alleen op een humoristische wijze laten zien dat de verhandeling hierboven over hondenhok niet klopte.:T

Soloman zei:
Ik wilde alleen op een humoristische wijze laten zien dat de verhandeling hierboven over hondenhok niet klopte.:T

Ok, bij mij kwam de 'humoristische wijze' niet over iig. Maar zo moeilijk is die regel toch niet, net als c/k, gewoon uit je hoofd leren;)

i4S zei:
Soloman zei:

Ok, bij mij kwam de 'humoristische wijze' niet over iig. Maar zo moeilijk is die regel toch niet, net als c/k, gewoon uit je hoofd leren;)

Overigens klopt die verhandeling wel. Het hok is niet specifiek / specifiec voor 1 hond bedoeld, maar kan door meerdere honden gebruikt worden.

Precies, terwijl wij koninginnedag vieren voor een specifieke koningin. Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

@i4S,
"iig"? Je bevindt je hier in het hol van de leeuw.... ;)

Rob076 zei:
Precies, terwijl wij koninginnedag vieren voor een specifieke koningin. Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

@i4S,

Ik ken iig de echte spelling, in ieder geval. Waarom voluit schrijven als er ook een bekende afkorting is:p?

i4S zei:
Rob076 zei:

@i4S,

Ik ken iig de echte spelling, in ieder geval. Waarom voluit schrijven als er ook een bekende afkorting is:p?

Omdat je geen breezersletje van 14 bent...?

Rob076 zei:
i4S zei:
Rob076 zei:

@i4S,

Misschien staat i4S ook wel op een bangalijst? o_O

IdeJ zei:
Rob076 zei:
i4S zei:
Rob076 zei:

@i4S,

Pardon?! Die leeftijd ben ik al even voorbij;)

i4S zei:
IdeJ zei:
Rob076 zei:
i4S zei:
Rob076 zei:

@i4S,

Typ dan ook niet als een 14-jarige. Ik weet zeker dat er mensen zijn die niet weten wat 'iig' is.

LOL@ IdeJ :D

Rob076 zei:
i4S zei:
IdeJ zei:
Rob076 zei:
i4S zei:
Rob076 zei:

@i4S,

Typ dan ook niet als een 14-jarige. Ik weet zeker dat er mensen zijn die niet weten wat 'iig' is.

LOL@ IdeJ :D

Gebruik het vaak genoeg en mensen om mij heen begrijpen het wel, dus zie geen reden het niet te gebruiken;)

i4S zei:
Gebruik het vaak genoeg en mensen om mij heen begrijpen het wel, dus zie geen reden het niet te gebruiken.

Wij zijn ook mensen 'om jou heen' en toch niet per se dezelfden als zij die het wel begrijpen.

v7sjll.png

Clignoteur zei:
i4S zei:
Gebruik het vaak genoeg en mensen om mij heen begrijpen het wel, dus zie geen reden het niet te gebruiken.

Wij zijn ook mensen 'om jou heen' en toch niet per se dezelfden als zij die het wel begrijpen.

v7sjll.png

Nou 'om mij heen' zie ik meer als mensen die ik echt ken, dat is hier niet bepaald... Ik zou de linker cirkel dan ook een stuk verder weg plaatsen;)

Terug
Bovenaan