Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Clignoteur zei:
i4S zei:
Gebruik het vaak genoeg en mensen om mij heen begrijpen het wel, dus zie geen reden het niet te gebruiken.

Wij zijn ook mensen 'om jou heen' en toch niet per se dezelfden als zij die het wel begrijpen.

v7sjll.png

:D

i4S zei:
Nou 'om mij heen' zie ik meer als mensen die ik echt ken, dat is hier niet bepaald... Ik zou de linker cirkel dan ook een stuk verder weg plaatsen.

Hoe je de linkercirkel (OT: let op hoe dat aan elkaar is geschreven) ook plaatst, feit blijft dat jij in die cirkel hoort.

Clignoteur zei:
i4S zei:
Gebruik het vaak genoeg en mensen om mij heen begrijpen het wel, dus zie geen reden het niet te gebruiken.

Wij zijn ook mensen 'om jou heen' en toch niet per se dezelfden als zij die het wel begrijpen.

Kan het toch niet laten: dezelfden moet hier zonder n omdat het terugslaat op mensen.

IdeJ zei:
Clignoteur zei:
i4S zei:

Kan het toch niet laten: dezelfden moet hier zonder n omdat het terugslaat op mensen.

Nee, ik heb het hier bewust zelfstandig gebruikt.

Clignoteur zei:
IdeJ zei:
Clignoteur zei:
i4S zei:

Nee, ik heb het hier bewust zelfstandig gebruikt.

Zo kun je overal wel een draai aan geven. Je kunt na dezelfde(n) toch mensen schrijven? Als dat zo is, moet het zonder n.

Het is anders als je bijvoorbeeld zegt: het zijn altijd dezelfden. In dit geval slaat het nergens op terug en moet er dus een n achter.

IdeJ zei:
Zo kun je overal wel een draai aan geven. Je kunt na dezelfde(n) toch mensen schrijven? Als dat zo is, moet het zonder n.

Het is anders als je bijvoorbeeld zegt: het zijn altijd dezelfden. In dit geval slaat het nergens op terug en moet er dus een n achter.

Dat is geen draai. Ik heb het (nogmaals) bewust zo geschreven. Dat er dan bij sommigen (<-- ja weer een -n) misverstanden ontstaan i.v.m. een regel waarvan zij denken dat die in alle gevallen moet gelden en dat al het andere fout is, dat is dan hun probleem. Daarvoor ga ik niet bij voorbaat mijn zin aanpassen.

En nu ga ik weer aan het werk.

Clignoteur zei:
i4S zei:
Nou 'om mij heen' zie ik meer als mensen die ik echt ken, dat is hier niet bepaald... Ik zou de linker cirkel dan ook een stuk verder weg plaatsen.

Hoe je de linkercirkel (OT: let op hoe dat aan elkaar is geschreven) ook plaatst, feit blijft dat jij in die cirkel hoort.

Je hebt het leuk geprobeerd te visualiseren, maar ik zie personen van het forum nou niet bepaald alsof het mensen zijn die bij dicht bij mij staan.

Rob076 zei:
Als het eerste deel van het woord logischerwijs meervoudig kan zijn. Er is maar een zon, dus zonnesteek en zonnebloem. Er zijn echter meerdere honden (helaas) dus is het hondenhok.

Ik snap dat de 'c'/'k'-kwestie verwarrend is voor velen. Voor iemand van mijn generatie (jaren 80) valt dat behoorlijk mee, simpelweg omdat ik niet veel beter weet. Als ik 'faktuur' zie staan dan weet ik onmiddellijk dat het met een 'c' moet. Misschien is het minder mooi, maar wel een stuk praktischer en efficienter dan wanneer we weer 'Neederlandsch' en dergelijke gaan schrijven.

Hoezo "helaas"? :(

Overigens is een hondehok wel degelijk voor één hond bedoeld.

En de pannenkoek dan? Heeft niets met pannen te maken maar met panne, een Belgisch deegsoort. Alors, het is pannekoek.

i4S zei:
Soloman
Ik wilde alleen op een humoristische wijze laten zien dat de verhandeling hierboven over hondenhok niet klopte.

Ok, bij mij kwam de 'humoristische wijze' niet over iig. Maar zo moeilijk is die regel toch niet, net als c/k, gewoon uit je hoofd leren

Jammer dan, die regels worden iedere vijf of tien jaar gewijzigd. Ik vertik om ze te blijven volgen en accepteren.
Ik krijg zelfs de neiging om mijn factuur weer faktuur te gaan noemen. Eens zien of het de intermediair opvalt. :p

In de nieuwe Autoweek:

de achterklep opent zich automatisch nadat je hem hebt ontgrendelt (standaard)

ik las ook nog dat bmw tegenwoordig v6 motoren gebruikt in die nieuwe GranCoupe. Dat is wel een vrij schokkende ontwikkeling!

Afgelopen zaterdag op de radio in het nieuws (ging over de dronken man die een ongeluk had veroorzaakt op de A59):

"De man had vijf keer teveel gedronken"

Nu is dit taalkundig op zich niet fout, maar het geeft niet weer wat er bedoeld werd. Het officiele nieuws op de radio... :cry:

Harm78 zei:
In de nieuwe Autoweek:

de achterklep opent zich automatisch nadat je hem hebt ontgrendelt (standaard)

Wat is daar mis mee? Ken jij 't kolfschip niet? ;)

Wat betreft de regels voor de tussen-n, volgens het Witte Boekje mag je zelf bepalen waar en wanneer je die gebruikt. Dat wist ik tot voor kort ook niet, het viel me op dat ik in de Volkskrant plotseling erg vaak pannekoek las, terwijl dat hèt typische voorbeeld was, in 1996, waar de tussen-n geintroduceerd werd. Blijkbaar dus geen probleem meer sinds 2006.

Ik heb afgelopen weekend het boekje "Hoe bereidt je een paard?" gekocht, interessant leesvoer voor de taalpuristen.

Het zou bij D.E.N.N.I.S. best opzet geweest kunnen zijn, althans dat hoop ik... :D

images

images

Daarom citeerde ik ook de gehele zin. "Sowieso" is blijkbaar vaker een moeilijk woord, maar van een meervoud een meervoud proberen te maken, dan heb je een klok ergens op een klepel horen tikken, maar weet je van rand noch oever. o_O Komt op mij een beetje over als "duur" proberen te doen, maar het eigenlijk niet weten. Gebruik dan gewoon het "goedkopere" woord.

Als het zo scherp is, dan wordt dus ook de Rode Zee bevaren, een échte zeebonk dus! :cool:

Jong en oud,vrouw of man zie je ermee rijden.
Eerlijkheidsgebiede dat ik het in het begin een echte vrouwen auto vond,maar geziende huidige recessei ben ik 90%graden geswitst.
Momentel de beste keus zeker op 2ehands gebied.

Valt allemaal niet mee...

...recessei...

Haha, een ei tijdens reces?

Zo hoorde ik een keer iemand "reces" zeggen, terwijl hij "recessie" bedoelde. En gisteren las ik in een mail "recentie" ipv "recensie".

Deze stoort me trouwens ook:

Goeie MPV Gezocht?

Het stoort me vooral omdat dit spreektaal is en in het eerste bericht door de TS wel gewoon "goede MPV" geschreven wordt.

nu.nl zei:
Geert Wilders vindt dat de ruggengraat van de Nederlandse economie geraakt wordt. "De hardwerkende Nederlanders. Zei worden in de steek gelaten", zegt de PVV-leider in een eerste reactie.

Ies echt heel mooi auto!

BEDINING OP HET STEUR

VOL LEERDER OOK HET DESBORD EN ZIJ PANEELE

CROESKONTROLLEN

TELFOON AANSLUITING OP BLOUTOET :LOL:

DE STEUTEL IS HEEL APART AUTO STUIT ALS JE UIT DE AUTO STAP AUTOMATIES (Je advertentie is ook heel apart)

:cry:

"TOON BAAR"

Is dat de bijnaam van de auto?

"TOP SNELHEID RONDT 300 KILOMERTER SUPER SNEL MAAR DAT ZIE JE SNEL ALS JE IN DE AUTO STAP "

De snelheidsmeter gaat niet eens tot 300, dus hoe moet ik dat dan zien?

"AMG PAKET"

Ja, daaaagh.

ABS VOOR EN ACHTER OOK BIJ SLECHT WEER EN DROOG WEER

REM BLOKERING VOOR EN ACHTER MET SLECHT WEER EN DROOG WEER

ABS en dan toch blokkerende remmen bij elk weertype? Altijd dus blokkerende remmen?

En slecht weer is dus altijd regen? Maar droog weer is niet altijd goed?

§anitarium zei:
Ik ga hem kopen, ik wil wel een blou toet (als hij tenminste bedoelt dat er een blauwe toeter opzit)! o_O

Zat meer te denken aan een "blow toet" :T

Terug
Bovenaan