Het Taalneuzelaarstopic deel 3

The real ZEN zei:
IdeJ zei:
§anitarium zei:
Rob076 zei:
Ja weet ik, maar bedoelde meer in dat topic van Ton Coronel. Schijnbaar mag je je zulke permitteren als je een of meerdere dure auto's hebt....

Ah, je bedoelt direct in het topic zelf. Ik denk eerder dat het momenteel iets te maken heeft met de flinke aanrijding en mogelijk (lijkt gelukkig allemaal goed afgelopen te zijn) letsel. Dan ga je daar niet direct zitten taalneuzelen.

Valt me sowieso op dat mensen met een bovengemiddeld gevulde portomonnee vaak belabberd Nederlands schrijven. Daarom schrijf ik het ook zo goed... o_O

Een wat? Portomonnee??? :cry:

Ken je dat niet? Zo'n tasje waar je postzegels in doet? ;)

Soloman zei:
Of een uitdrukking dat jezelf weigert postzegels te plakken op een brief.

Zouden ze daar dan ook van die stickers voor hebben, net als voor de brievenbus?

Een stoplicht staat of uit, of op rood. Een stoplicht staat niet altijd op rood. Maar jij snapt het gelukkig wel ;)

Musgien hat hei ut guwoon ofer un ferkirsligt in un stuk gras ofso. Ju weet ut nie hae....

Zelfde topic, de openingspost:

Ik heb een kia picanto 1.1 benzine echter zou hij iets sneller door mogen trekken en dan vooral in het gebeid 50-100 km.
Nu vroeg ik mij af waar ik mischien wat winst kan halen.
Ik zelf dacht aan een K&N inleg filter om mee te beginnen.

Mischien dat iemand nog wat weet om nog iets meer uit dit 1.1 liter motertje te krijgen ?

Van de leestekens kent hij alleen de . en het ?

Met de spelling van "mischien" is hij in ieder geval wel ......... konsekwent! :D
(jaren 70 spelling)

tja, dit komt van het topic om een auto "vloter" te laten trekken.

Ik heb een kia picanto 1.1 benzine echter zou hij iets sneller door mogen trekken en dan vooral in het gebeid 50-100 km.
Nu vroeg ik mij af waar ik mischien wat winst kan halen.
Ik zelf dacht aan een K&N inleg filter om mee te beginnen.

Mischien dat iemand nog wat weet om nog iets meer uit dit 1.1 liter motertje te krijgen ?

Is mischien iets te vloter geschreven.:T

Zag ook dat de post vol fouten zat, maar heb er toch maar inhoudelijk op gereageerd...

Nu ik dit allemaal volg, vraag ik me wel eens af of mensen vroeger (50 jaar geleden) ook zo beroerd schreven.
Ja, natuurlijk is er verschil in niveau en taalkennis, dat begrijp ik ook wel. Maar zie ik nu een toename in heel verschrikkelijk Nederlands?:(

Soloman zei:
Nu ik dit allemaal volg, vraag ik me wel eens af of mensen vroeger (50 jaar geleden) ook zo beroerd schreven.
Ja, natuurlijk is er verschil in niveau en taalkennis, dat begrijp ik ook wel. Maar zie ik nu een toename in heel verschrikkelijk Nederlands?:(

Ik ben nog niet zo oud dat ik over 50 jaar geleden kan oordelen... ;)

Lijkt me wel aannemelijk door de toename van het gebruik van computers. Hoofdrekenen kunnen veel mensen ook niet!

Ik ben niet de beste in taal. Maar wat ik in dit forum wel eens voorbij zie komen, dan denk ik, zijn dit boeren van de koude grond of zo, die amper naar school zijn geweest? Gewoon te erg voor woorden.

Je hebt gelijk Soloman. Nederlands (en dat hoeft niet perfect te zijn) kan de jeugd van nu niet meer. Ik begin bijna te huilen als ik "werdt" lees. Over hoofdrekenen (een vak dat ik nog onderwezen kreeg op de MAVO en een 10 op mijn rapport haalde) is helemaal treurig.
Voorbeeldje: ooit moest ik een keer 5,10 EUR afrekenen bij de plaatselijke C1000. Ik gaf een tientje en zag toen dat ik er het beste 10 cent bij kon leggen om een briefje van 5 EUR terug te krijgen. "Dat hoeft niet" zei de kassiere. "De computer (of kompjoeter ?) rekent dit voor me uit" en kreeg 4,90 EUR wisselgeld...:eek:

wibi zei:
Voorbeeldje: ooit moest ik een keer 5,10 EUR afrekenen bij de plaatselijke C1000. Ik gaf een tientje en zag toen dat ik er het beste 10 cent bij kon leggen om een briefje van 5 EUR terug te krijgen. "Dat hoeft niet" zei de kassiere. "De computer (of kompjoeter ?) rekent dit voor me uit" en kreeg 4,90 EUR wisselgeld...:eek:

Dat kan ook een gevalletje waarom makkelijk doen als het moeilijk kan zijn...

wibi zei:
Je hebt gelijk Soloman. Nederlands (en dat hoeft niet perfect te zijn) kan de jeugd van nu niet meer. Ik begin bijna te huilen als ik "werdt" lees. Over hoofdrekenen (een vak dat ik nog onderwezen kreeg op de MAVO en een 10 op mijn rapport haalde) is helemaal treurig.

''Tuurlijk' heeft Soloman gelijk! Maar dat zal leeftijd gebonden zijn net als bij mij. En jij loopt nu ook ruim in de 40 :)D) dus jij constateert dat ook!
Ik moest ook echt wennen aan de sms-taal maar bij nader inzien accepteer ik het wel, want het is ergens wel gebruiksvriendelijk en 'to the point'.

Ik kan ook de SMS-taal wel lezen, maar wat erger is dat de huidige jeugd echt niet weet wat de regeltjes zijn en al hemaal niet meer kunnen hoofdrekenen. Uitzonderingen daargelaten. Maar daar zijn het ook uitzonderingen voor...:)

Het is toch logisch dat de taalbeheersing "verslechtert"/verandert? Vijftig jaar geleden had men nauwelijks TV, computers nog helemaal niet en muziek was veelal toch ook nog nederlandstalig. Vandaag de dag is misschien wel de helft van wat je om je heen hoort in een andere taal (Engels - TV, Muziek, Computer of bijv. Turks omdat er veel Turks sprekende mensen in je omgeving zijn) en zijn er meer mensen van niet-Nederlandse afkomst dan ooit. Ik vind het niet vreemd dat dat zijn uitwerkingen heeft.

Als ik de zoons van mijn vrouw zie, nu allebei ouder dan 20, afgestudeerd en een mooie carriere begonnen in verschillende hoeken van de IT, dan vraag ik me ook wel eens af hoe het kan dat ze soms zo slecht Nederlands beheersen. Ze zijn alletwee niet bepaald dom. De een leest veel, zijn taalbeheersing is dan ook beter, de ander is heel erg met allerlei vormen van sociale media en communicatie bezig en "beheerst" de chat- en SMS"taal". Hij gebruikt dat ook in andere vormen van communicatie en dat ziet er echt niet uit... Maar dom is hij echt niet!

Maar hoe meer mensen die "verbastering" van de taal gebruiken, hoe meer het geaccepteerd wordt. Het is niet voor niets dat spellingsregels zo nu en dan aangepast worden.

"The times, they're changin' ".....

wibi zei:

Mooi is dat hè, met die jonge mensen aan de kassa. Ze willen het ook niet erbij, want dan moeten ze nadenken en gaat het mis. Alleen als je meteen dat "duppie" er bij geeft en ze het op de kassa als betaald bedrag kunnen ingeven gaat dat goed. Het is dan ook niet voor niets dat kasverschillen vaker voorkomen dan ooit...

Ik heb nog geleerd door te tellen van het te betalen bedrag naar het gegeven bedrag. Dus als iemand € 5,80 moet betalen en een tientje neerlegt, dan pak je en geef je het wisselgeld terug met "5,80 - dat is zes, en vier is weer tien". Heb je voor jezelf dubbele controle en de klant weet ook dat het klopt. Nu moet je bij de kassa meteen je wisselgeld checken om te zien of Truusje niet in het verkeerde bakje heeft gegrepen...

Zo heb ik het ook geleerd idd. Ben dan ook deels in een supermarkt opgegroeid. :p Als jochie van 6 had ik soms al eerder het wisselgeld uitgerekend dan de kassa. :)

Ik krijg tegenwoordig heel vaak emails met "Your welcome". Zal ik ze maar op Marktplaats zetten, want wat moet ik er mee?

Natuurlijk, de jeugd is hopeloos verloren. Cassières vertegenwoordigen iedereen onder de dertig jaar, dus het moet wel zo zijn dat niemand het meer kan. Gelukkig was vroeger alles beter. De Koude Oorlog, de builenpest, angst voor computers, 'vacantie' in plaats van 'vakantie', de gulden, verzuiling... Nee, stukken beter!

Ja sorry, maar ik kan er niet zo goed tegen als 'oudere' (lees: geen jeugd) mensen zich gaan beklagen over de jeugd en aan de hand van een paar voorbeeldjes heel de jeugd in een hokje plaatsen. Jullie ouders doen dat waarschijnlijk ook, en 'wij' (lees: de jeugd) later ook. Kwestie van generatiekloof, maar mijn God wat is het irritant zeg!

Zullen we weer ontopic gaan?

Jij bent allang geen echte jeugd meer Rob :)

Het topicje van iemand die een 850 motor in een 460 wil zetten is al bekend, zeker?

Rob076 zei:
Ja sorry, maar ik kan er niet zo goed tegen als 'oudere' (lees: geen jeugd) mensen zich gaan beklagen over de jeugd en aan de hand van een paar voorbeeldjes heel de jeugd in een hokje plaatsen.

Alsof het andersom niet net zo gebeurt. :p

Twingo1 zei:
Rob076 zei:
Ja sorry, maar ik kan er niet zo goed tegen als 'oudere' (lees: geen jeugd) mensen zich gaan beklagen over de jeugd en aan de hand van een paar voorbeeldjes heel de jeugd in een hokje plaatsen.

Alsof het andersom niet net zo gebeurt. :p

Ja, maar dan klopt het! :p

@Harm,
Lol! En had het gezien ja, wordt erg vermakelijk!

Zal ik dan maar?

hallo. dit is mijn eerste post maar ik heb een vraag is het mogelijk een grote 850 motor liefst een 2.5 liter of een t5 in eeen 460 te plaatzen omdat de 850 maar 74 milliemeter breeder is lijkt dat toch niet zo moeilijk maar voor de zekerheid wou ik het toch vragen.

Alvast Bedankt

Groetjes Deniz

Rob076 zei:
Natuurlijk, de jeugd is hopeloos verloren. Cassières vertegenwoordigen iedereen onder de dertig jaar, dus het moet wel zo zijn dat niemand het meer kan. Gelukkig was vroeger alles beter. De Koude Oorlog, de builenpest, angst voor computers, 'vacantie' in plaats van 'vakantie', de gulden, verzuiling... Nee, stukken beter!

Ja sorry, maar ik kan er niet zo goed tegen als 'oudere' (lees: geen jeugd) mensen zich gaan beklagen over de jeugd en aan de hand van een paar voorbeeldjes heel de jeugd in een hokje plaatsen. Jullie ouders doen dat waarschijnlijk ook, en 'wij' (lees: de jeugd) later ook. Kwestie van generatiekloof, maar mijn God wat is het irritant zeg!

Als Nederlanders niet kunnen klagen zijn ze niet gelukkig... dat is van alle tijden. Vroeger........

..... toen ik jong was, schopten we ook aan tegen alles wat ouder was. En ouder begon al bij 25... :p

Ga nu niet meteen zeggen dat men vroeger niet ouder werd dan 40... :LOL:

..... toen ik jong was, schopten we ook aan tegen alles wat ouder was. En ouder begon al bij 25...
jij misschien, heb ik nooit gedaan.:T

Nee? Vond jij bijvoorbeeld de muzieksmaak van de "ouderen" dan nier ongelooflijk waardeloos?
Vond jij niet dat de ouderen vreemd schreven en spraken?

En vinden we dat nu niet juist van de jongeren?

Hm, makes me think.... dat zowel jonger als ouder het niet goed doet! :D

eh nee, eigenlijk niet. Ik studeerde orgelmuziek (we waren gereformeerd)
Het was eerder andersom. ik hield van heavy metal, dat moest ik veborgen houden.

Ik had wel gedonder met mijn ouders over hun godsdienstideeen, maar dat heb ik nog steeds. (ben nu 50). Gaat om de ideologie erachter.
Maar ik heb altijd respect gehad voor ouderen. Altijd. Dat was bij mij gewoon een zaak die vanzelfsprekend was.

The real ZEN zei:
Rob076 zei:

Als Nederlanders niet kunnen klagen zijn ze niet gelukkig... dat is van alle tijden. Vroeger........

..... toen ik jong was, schopten we ook aan tegen alles wat ouder was. En ouder begon al bij 25... :p

Ga nu niet meteen zeggen dat men vroeger niet ouder werd dan 40... :LOL:

Hahaha, ik lig hier echt dubbel. Gelukkig heb ik dan nog exact vijftien maanden over om 'jong' te zijn! :D

Soloman zei:
Het was eerder andersom. ik hield van heavy metal, dat moest ik veborgen houden.

Dat is geen kwestie van afkomst of leeftijd. Mijn kinderen zouden ook moeten verbergen voor mij ;)

Respect heeft er niets mee te maken. Respect hoort erbij. Niemand kan overigens respect eisen, zoals laatst de schoonmakers tijdens hun acties.
Ach, ik zat vooral in de soul hoek, mijn ouders hielden het bij -in mijn ogen- saaie muziek, maar achteraf bezien wel mooie muziek. Voorbeelden: Simon & Garfunkel, Anita Kerr, Sergio Mendes.
En gedonder heb ik met mijn ouders werkelijk nooit gehad, ook niet na mijn jeugd.

Heavy metal heb ik niet, wel stevige en alternatieve rock. Denk aan Metallica, Triggerfinger, System of a Down... :eek:

Mijn ouders zijn streng gereformeerd. Ik ben ook nog steeds gelovig, maar veel vrijdenkender en ik lees erg veel. Al vanaf dat ik kon lezen. Dus ik nam van alles mee, vooral werk van denkers en ik wilde alles weten van wereldgodsdiensten. (Ik heb nu ook een bibliotheek vol, waarmee ik twee uur zoet ben om de helft naar de slaapkamer te verhuizen als mijn ouders langskomen, van Marx tot het Tibetaanse dodenboek). Dat deed ik als kind al, dus je kunt je voorstellen dat dat nogal botste. Mijn ouders kenden in feite maar een boek.

Ik heb er geen spijt van en ik heb er ook geen spijt van dat ik zo ben opgevoed. Het zet je denkmotor aan het werk en daar ben ik dankbaar voor.
Het werkt als je weet dat je over bepaalde onderwerpen niet moet beginnen bij je ouders, soms vergeet ik dat wel eens (ik ben bijv. lid van de PvdA) en dat geeft weleens ruzie in de tent.

Rob076 zei:
Hahaha, ik lig hier echt dubbel. Gelukkig heb ik dan nog exact vijftien maanden over om 'jong' te zijn! :D

Het mooie aan de jeugd is dat zij denken uniek te zijn. Terwijl de ouders met weemoed daarnaar kijken en denken, zo was ik vroeger ook. De geschiedenis herhaalt zich telkens weer. Alleen zie je dat pas na ondervinding.

Twingo1 zei:
Rob076 zei:

Het mooie aan de jeugd is dat zij denken uniek te zijn. Terwijl de ouders met weemoed daarnaar kijken en denken, zo was ik vroeger ook. De geschiedenis herhaalt zich telkens weer. Alleen zie je dat pas na ondervinding.

Hmhm, dat geloof ik zeker. Gelukkig heb ik nog zo'n 15 26 maanden om me uniek te voelen!

T minus 816 dagen!

De verschillen en het "geklaag" erover zullen er altijd wel zijn, maar de tijden veranderen wel en de verschillen worden anders. Mijn generatie werd "bespot" omdat wij met een wetenschappelijke calculator in de klas moesten zitten, en het dus niet "zonder rekenhulp" af kon. Tegenwoordig wordt een laptop, notebook of tablet steeds normaler.

Doet me meteen denken aan een filmpje wat ik laatst zag over "toekomst". "Wij", dus mijn generatie, is opgevoed en opgeleid om met problemen en apparaten om te gaan die ten tijde van die opleiding/opvoeding nog helemaal niet bestonden. Tablet, smartphone - zelfs mobieltje en PC op zich - het was er nog niet of stond in kinderschoenen. Global warming? Een einde aan olievoorraden? Totaal niet aan de orde. Makes you wonder wat voor problemen de generaties na ons krijgen...

Dat de opwarming van de aarde en krimp van de olievoorraden bij jou nog niet bekend waren zegt meer over jou dan over jouw generatie. In jouw jeugd was dit immers al lang en breed bekend. Het zegt vooral wat over de wijze waarop jouw generatie informatie tot zich kreeg in vergelijking met de huidige generatie.

Twingo1 zei:
Rob076 zei:

Ik heb dat nooit gehad. Er waren wel dingen in mijn jeugd die ik niet begreep. Waarom ze bijvoorbeeld niet op zaterdagavond uitgingen of dat ze echt niet inzagen dat er veel meer geestelijk leven was buiten de gereformeerde wereld.
"Straks ben ik ook veertig", dacht ik toen. En nu denk ik, straks ben ik ook zo, als ik naar mijn bejaarde buren kijk die worstelen met hun gezondheid, en eens zal ik sterven. Daar houd ik allemaal rekening mee. Het enige wat ik denk bij mijn jeugd is de spijt die ik heb van mijn fouten, ik denk helemaal niet weemoedig aan mijn jeugd. Ben blij dat ik niet meer zo jong ben. Ik ben helemaal veranderd. Niet meer dat nerdje van toen met dat brilletje die angstig wegkroop in een kamertje, maar ik sta nu midden in het leven.

Maar ja, laten we realistisch zijn. Ik kom denk ik uit een heel andere wereld dan jullie. Toen ik op mezelf ging wonen, kreeg ik het heel moeilijk, want de "vrije" wereld zag er totaal anders uit. Wel voelde ik me opgelucht uit het gereformeerde harnas te zijn. En kon ik eindelijk vrij denken en lezen wat ik wilde.

Rob076 zei:
Dat de opwarming van de aarde en krimp van de olievoorraden bij jou nog niet bekend waren zegt meer over jou dan over jouw generatie. In jouw jeugd was dit immers al lang en breed bekend. Het zegt vooral wat over de wijze waarop jouw generatie informatie tot zich kreeg in vergelijking met de huidige generatie.

Ik bedoel niet dat ze niet bekend waren als fenomeen, maar er werd nog totaal geen noodzaak gezien er wat aan te doen, in ieder geval niet wereldwijd en voor het grote publiek. Maar bedankt voor de sneer ;)

Als we toch op dat onderwerp zitten trouwens, denk ik dat er niets aan gedaan hoeft te worden, omdat het effect dat de mens veroorzaakt minimaal is. De aarde heeft zijn eigen processen, die al miljoenen jaren aan de gang zijn. Maar "wij" mensen zijn zo arrogant dat we ze ons toe eigenen... Maar goed, andere discussie ^^.

De opwarming van de aarde was zeg maar 30 jaar geleden nog lang geen actueel onderwerp. Dat is iets van de laatste tien jaar. De Nederlandse overheid is sinds twintig jaar bezig met CO2 (ik werk er, precies in die hoek). 30 Jaar geleden ging het over zure regen. De beelden van het journaal van verziekte bossen staan me nog op het netvlies. Nu is dat voorbij.... door maatregelen. Dus het kan wel.

LoveMyJeep zei:
Rob076 zei:

Ik bedoel niet dat ze niet bekend waren als fenomeen, maar er werd nog totaal geen noodzaak gezien er wat aan te doen, in ieder geval niet wereldwijd en voor het grote publiek. Maar bedankt voor de sneer ;)

Als we toch op dat onderwerp zitten trouwens, denk ik dat er niets aan gedaan hoeft te worden, omdat het effect dat de mens veroorzaakt minimaal is. De aarde heeft zijn eigen processen, die al miljoenen jaren aan de gang zijn. Maar "wij" mensen zijn zo arrogant dat we ze ons toe eigenen... Maar goed, andere discussie ^^.

Het was niet helemaal als sneer bedoeld, ook in het algemeen. Door de informatisering lijken problemen ook groter te worden dan dat ze werkelijk zijn.

Maaruh, we dwalen wel heel erg offtopic nu. Zullen we het weer over de falende taalvaardigheid van sommige AW-forummers/mensen hebben?

Terug
Bovenaan