Het Taalneuzelaarstopic deel 3

rzasa zei:
Wat staat hier nou?

voor dulk hijt ziet geen stuurbekrachtiging

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/auto-146109645.html?sr_ab=0&query=&category=2003&local-postcode=&local-distance_value=0&subcategory=&carmodel-search=&min_prijs=&max_prijs=&min_kilometerstand=&max_kilometerstand=&min_bouwjaar=&max_bouwjaar=1998&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

O wacht, aanbieder komt uit de provincie Friesland. Dat verklaart veel. Het zal wel Fries zijn :rolleyes: .

the Fox zei:
Gisteren keek ik naar Survive the Tribe op National Geographic. Een mooie programma, met respect voor de levenswijze van inheemse stammen. De stamleden hebben, afgezet tegen onze Westerse weelde, geen cent te makken. Hun materiële rijkdom beperkt zich tot wat potten en pannen en een mes of kapmes. Ze lopen rond in weinig meer dan een doek. Maar ik zie ze niet als arme mensen en zo worden zo ook niet neergezet door de programmamaker, in tegendeel zelfs. De bewondering voor deze mensen straalt van het programma af. Hun vaardigheden, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen zijn stuk voor stuk bijzonder. De stamleden zijn trotse mensen.
Hebben deze mensen ontwikkelingshulp nodig? Geenszins. Wat ze wel nodig hebben is bescherming van hun levenswijze. Dat ze de vrijheid en de ruimte behouden om hun levenswijze te kunnen voortzetten zoals ze dat al vele generaties doen. De armoede begint met de introductie van geld.

[size=x-small]Edit: taalfoutje[/size]
Er zit er nog een in.

Over het al dan niet krijgen van kinderen: wij voelen ons soms best een bezienswaardigheid met onze vier kinderen. Als je vervolgens zegt dat een vijfde ook welkom is, dan zijn de reacties vaak heel "bijzonder".

ClioIVrijder zei:
Over het al dan niet krijgen van kinderen: wij voelen ons soms best een bezienswaardigheid met onze vier kinderen. Als je vervolgens zegt dat een vijfde ook welkom is, dan zijn de reacties vaak heel "bijzonder".

Dat snap ik als je met je Clio voor komt rijden. :D

ClioIVrijder zei:
Er zit er nog een in.
Bedankt voor de opmerkzaamheid. Ik heb het aangepast. In dit topic liggen taalfoutjes erg gevoelig dus het blijft spannend om hier een beetje off topic te gaan en veel tekst neer te zetten. :)

ClioIVrijder zei:

Mijn vader komt uit een nest van vijf en ik blijf me verbazen hoe mijn grootouders zo'n groot gezin draaiende konden houden zonder zelf door te draaien. Twee kinderen uit dit nest zijn voor de oorlog geboren, de andere drie tijdens de oorlog, terwijl ze in een piepklein bijgebouwtje bij een boer woonden wat als schuiladres diende omdat hun eigen woning in de vuurlinie lag.
Ik heb het zelf bij twee kinderen gehouden, hoe leuk ik dat kleine grut ook vind. Maar twee kan ik behappen. Drie of meer lijkt me erg moeilijk, niet in de laatste plaats omdat ik een alleenstaande vader ben en mijn handen al vol heb aan twee kleine bengels.

Rob0032 zei:
Denk je nog even aan je taal, Fox? ;)

Ik laat me graag corrigeren mocht daar een aanleiding voor zijn. Als ik net iets heb geschreven ben ik tijdelijk even blind voor eventuele fouten. Die zie ik meestal een paar uur later pas. Of helemaal niet.

Rob0032 zei:
ClioIVrijder zei:

Dat snap ik als je met je Clio voor komt rijden. :D
:)

the Fox zei:
Rob0032 zei:
Denk je nog even aan je taal, Fox? ;)

Ik laat me graag corrigeren mocht daar een aanleiding voor zijn. Als ik net iets heb geschreven ben ik tijdelijk even blind voor eventuele fouten. Die zie ik meestal een paar uur later pas. Of helemaal niet.

Dan wacht ik nog even. Het is overigens geen spelfout. :)

@mijzelf: Ik blijf me verbazen over ......

Edit: verbazen over' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal.

bronvermelding

Rob0032 zei:
Soloman zei:
Curacao is één van de rijkste eilanden van het Caribisch gebied, toch is er armoede door corruptie en vergaande ongelijkheid. Ik was al onder de indruk op Curacao (prachteiland trouwens), maar het is de hemel vergeleken bij Zuid-Amerika. Wat is het daar een armoedig zooitje zeg! Het greep me om mijn hart. Dit is wat ongelijkheid doet. Want alleen dat is de oorzaak.

En in dat Zuid-Amerika heb ik dus ruim acht maanden rondgezworven.
Ik vraag me overigens wel af over welke ongelijkheid je het steeds hebt, want ik ben het er zeker niet mee eens dat alleen dat de oorzaak is van de armoede die daar heerst. Ik denk namelijk dat het een combinatie is van de daar heersende cultuur en de wijze waarop er met die landen werd omgegaan door rijke landen.

Is dat ook geen ongelijkheid.

De ongelijkheid waar ik het over heb, is de ongelijke verdeling van opbrengsten van een land. Ik ben een aanhanger van de theorie van Karl Marx. Niet van wat Stalin heeft uitgespookt, maar ik ben een overtuigd communist. Geen gelijke lonen, maar dat het BNP gelijkelijk wordt verdeeld onder de inwoners van een land na aftrek van kosten.

En internationaal: je geeft het zelf al aan!
de wijze waarop er met die landen werd omgegaan door rijke landen.

Dan vergeet je nog twee dingen: de slavernij en de kolonisatie.

Ik schakel over op het politieke topic. Ik kopieer deze reactie daar naar toe. Daar hoort hij thuis!;)

Soloman zei:
Rob0032 zei:
Soloman zei:
Curacao is één van de rijkste eilanden van het Caribisch gebied, toch is er armoede door corruptie en vergaande ongelijkheid. Ik was al onder de indruk op Curacao (prachteiland trouwens), maar het is de hemel vergeleken bij Zuid-Amerika. Wat is het daar een armoedig zooitje zeg! Het greep me om mijn hart. Dit is wat ongelijkheid doet. Want alleen dat is de oorzaak.

En in dat Zuid-Amerika heb ik dus ruim acht maanden rondgezworven.
Ik vraag me overigens wel af over welke ongelijkheid je het steeds hebt, want ik ben het er zeker niet mee eens dat alleen dat de oorzaak is van de armoede die daar heerst. Ik denk namelijk dat het een combinatie is van de daar heersende cultuur en de wijze waarop er met die landen werd omgegaan door rijke landen.

Is dat ook geen ongelijkheid.

De ongelijkheid waar ik het over heb, is de ongelijke verdeling van opbrengsten van een land. Ik ben een aanhanger van de theorie van Karl Marx. Niet van wat Stalin heeft uitgespookt, maar ik ben een overtuigd communist. Geen gelijke lonen, maar dat het BNP gelijkelijk wordt verdeeld onder de inwoners van een land na aftrek van kosten.

En internationaal: je geeft het zelf al aan!
de wijze waarop er met die landen werd omgegaan door rijke landen.

Dan vergeet je nog twee dingen: de slavernij en de kolonisatie.

Ik schakel over op het politieke topic. Ik kopieer deze reactie daar naar toe. Daar hoort hij thuis!;)

Ga eens naar Cuba, Jan, dan zie je hoe succesvol zo'n economisch systeem is. Een systeem waarin niemand gemotiveerd is, waar er niet gepresteerd hoeft te worden. Nu ben ik de laatste die ons systeem de hemel in zal prijzen, maar ik heb daar gezien hoe die gelijke verdeling werkt, en ik kan je zeggen dat dit allesbehalve hét antwoord is.

Hoe later op de avond, hoe schoner het volk. Ik wilde bijna 'potentionele' typen. Maar dan is er gelukkig altijd nog het rode, corrigerende balkje dat aangeeft dat er iets niet in orde is. ;)

Gesproken wordt hier over het vel van The Incredible Hulk!
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m863472498-mooie-opvallende-peugeot-expert-220c-cf-1-9-dsl-uit-2001.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Deze opvallende velgroene Peugeot Expert is een zuinige en handige bedrijfswagen.

reactie op BN/Destem.nl zei:
eindelijk goed nieuws in BN/DeStem en voor de Burgers de aanhouder wind en terecht ook Hoop dat het zo blijft chapo voor de mensen die er de energie hebben ingestoken anja

Het erge is, dit is niet eens verbazingwekkend slecht maar gewoon gemiddeld.

De 1.6 16V is een goed doorontwikkeld blok welke weinig problemen kent.
Waarom wordt hier "welke" gebruikt? Ik zie het vaker, maar ik begrijp niet waarom deze fout gemaakt wordt.

ClioIVrijder zei:
Waarom wordt hier "welke" gebruikt? Ik zie het vaker, maar ik begrijp niet waarom deze fout gemaakt wordt.

Het wordt door een paar mensen te pas en te onpas ge... of misbruikt. Technisch gezien is het niet helemaal fout, maar passend is het zeker niet.

Rob0032 zei:
ClioIVrijder zei:

Het wordt door een paar mensen te pas en te onpas ge... of misbruikt. Technisch gezien is het niet helemaal fout, maar passend is het zeker niet.

Echt correct is natuurlijk alleen 'een goed doorontwikkeld blok dat weinig problemen kent'. 'Welke' kan daarom nooit goed zijn. Hooguit 'welk', want het is 'het' blok.

Rob0032 zei:
ClioIVrijder zei:

Het is ge- of misbruikt, niet met drie puntjes. ;)

De motor is gerecifiseerd.

Deze auto is een zeer uniek exsemplaar!!!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m869453161-zeer-unieke-ford-y-1933-zwart-met-gerecificeerde-motor.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Haha, zoveel geld voor een roestige, flink beschadigde P 100 die al 12 jaar stil staat? Ligt er soms iets heel waardevols in die laadbak?o_O

Simyo is de goedkoopste mobiele provider

Combinatie_20Caravan_20Auto.jpg
;)

"Internet met gratis monteur". Internet heb ik al, maar zo'n gratis monteur kan altijd handig zijn. ;)

En wat is dan de fout? Dat iets op meerdere manieren te interpreteren is, wil niet zeggen dat het fout is. ;)

Terug
Bovenaan