Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Een 'mobiele provider' is een provider die geen vaste vestiging heeft, die dus met zijn vervoermiddel overal ter plaatse kan zijn, en van alles kan aanbieden; van ijsjes tot ontspannende middelen. Er wordt bedoeld; 'een provider voor mobiele telefonie'.

Een gratis monteur is dat je letterlijk een gratis persoon in huis krijgt die dingen kan monteren. En gratis betekent dat je hem of haar mag houden.
Er wordt bedoeld; 'internet met gratis installatie'.

Nou ben ik al geen lie\fhebber om het woord 'therapeut' uit te spreken als 'therapuit'. Maar nu is er een nieuwe trend in nieuwslezersland: het woord 'leukemie' uitspreken als 'luikemie'. Ik dacht dat we in Nederland wonen...

---GT--- zei:
Een 'mobiele provider' is een provider die geen vaste vestiging heeft, die dus met zijn vervoermiddel overal ter plaatse kan zijn, en van alles kan aanbieden; van ijsjes tot ontspannende middelen. Er wordt bedoeld; 'een provider voor mobiele telefonie'.

Een gratis monteur is dat je letterlijk een gratis persoon in huis krijgt die dingen kan monteren. En gratis betekent dat je hem of haar mag houden.
Er wordt bedoeld; 'internet met gratis installatie'.

Je moest het niet uitleggen, ik begreep wel wat je ermee bedoelde. In de (marketing)taal worden wel meer zinnen verkort of vervormd, zodat die strikt genomen niet meer kloppen. En wat betreft die gratis monteur: je krijgt ook een gratis persoon die dingen, in dit geval al het toebehoren, monteert. Gratis betekent dat iets kosteloos is, dat er niet voor moet worden betaald. Jouw 'internet met gratis installatie' is net zo goed fout. Installeren is ook gratis als je het zelf doet, bedoel je dat dan?

---GT--- zei:
Nou ben ik al geen lie\fhebber om het woord 'therapeut' uit te spreken als 'therapuit'. Maar nu is er een nieuwe trend in nieuwslezersland: het woord 'leukemie' uitspreken als 'luikemie'. Ik dacht dat we in Nederland wonen...

Ik ben zeer benieuwd met wat je daarmee bedoelt...

Rob0032 zei:

De 'eu' wordt in Nederland uitgesproken als 'eu' en niet als 'ui'.

Wat betreft de gratis monteur: De correcte zin is: "gratis installatie door een monteur" Je krijgt dus niet de monteur, maar de installatie.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:

De 'eu' wordt in Nederland uitgesproken als 'eu' en niet als 'ui'.

De 'a' wordt in Nederland uitgesproken als 'a' en niet als 'e', zoals in 'flat' of 'tram'.

Woorden als 'therapeut' en 'euthanasie' mogen ook met een 'ui' klank worden uitgesproken. Sterker nog, het uitspreken met die klank is erg Nederlands en de 'eu'-klank wordt voornamelijk in Vlaanderen gebezigd. Kijk maar eens op de sites van Taaladvies en Genootschap Onze Taal als je me niet gelooft.

Dan stem ik voor de Vlamingen. In Nederland wordt een foutieve spelling automatisch opgenomen in de Van Dale, als het maar lang genoeg foutief gebruikt wordt. Als een Duitser 'Arnheim' of 'Nimwegen' mag zeggen tegen Nederlandse plaatsnamen, dan vind ik dat we een therpapeut gewoon zonder ui mogen uitspreken.

---GT--- zei:
Dan stem ik voor de Vlamingen. In Nederland wordt een foutieve spelling automatisch opgenomen in de Van Dale, als het maar lang genoeg foutief gebruikt wordt. Als een Duitser 'Arnheim' of 'Nimwegen' mag zeggen tegen Nederlandse plaatsnamen, dan vind ik dat we een therpapeut gewoon zonder ui mogen uitspreken.
Zo iemand gaat op den duur dus een therpapeut heten. ;)

---GT--- zei:

Man man, verdiep je dan in de ontstaansgeschiedenis van woorden. Dergelijke woorden zijn afkomstig uit het Grieks.

Bimmert zei:
---GT--- zei:

Man man, verdiep je dan in de ontstaansgeschiedenis van woorden. Dergelijke woorden zijn afkomstig uit het Grieks.

Afkomstig uit... dus. Dat wil niet zeggen dat we het ook zo moeten uitspreken. Er zijn genoeg woorden afkomstig uit het buitenland die hier op zijn Nederlands worden uitgesproken. Andersom gebeurt ook: zie bijvoorbeeld 'boulevard' vs. 'bolwerk'. Kun je die Fransozen ook wel op het hart drukken dat het letterlijk als 'bolwerk' moet worden uitgesproken en geschreven...

the Fox zei:
Met de Zwarte Pietendiscussie in het achterhoofd stel ik voor om het uit te spreken als theraPIET.

Jij noemt haar (de discussie), en daarom móet ik gewoon even melden hoe blij ik ben dat ik toch nog inpakpapier heb kunnen vinden met zwarte pietjes erop! Let maar op, dat is zeldzaam dit jaar...

inpakpapier_zps40246b54.jpg

Dus deze "zwarte pieten" (Suriname en de Antillen) moeten ook een andere kleur krijgen?
Laat me niet lachen!

----

ndlr5.jpg

Nee, daar is het juist géén issue, ze vinden het juist belachelijk, die discussie hier, en zijn boos dat die nu overwaait naar hen, dankzij... de blanke mensen die daar wonen.

https://www.eenvandaag.nl/binnenland/55246/amper_zwarte_pieten_discussie_op_cura_ao

Alset zei:
Nee, daar is het juist géén issue, ze vinden het juist belachelijk, die discussie hier, en zijn boos dat die nu overwaait naar hen, dankzij... de blanke mensen die daar wonen.

https://www.eenvandaag.nl/binnenland/55246/amper_zwarte_pieten_discussie_op_cura_ao

En al die conclusies trek je uit dat ene berichtje?!

Als het daar geen issue is, prima toch? Hier is het wel een issue, dan moet je zoiets oplossen.

Overigens is het daar dus wel een issue. De 'blanken' vinden het blijkbaar wel ongepast, en zij maken volgens mij ook gewoon deel uit van de bevolking daar.

Als je Zwarte Piet nou gewoon Piet noemt, is het hele probleem over. Mag Piet zelf bepalen hoe hij er wil uitzien.
Kinderen pikken dat wel. Die zien gewoon nieuwe pieten verschijnen.

De slavernij is nog steeds een litteken daar. En terecht.
Ik heb daar gewoond en het slavernijverleden speelt geen enkele rol in het sinterklaasfeest. Ik heb er in ieder geval helemaal niets van gemerkt. Terwijl ik wel deelgenoot werd in de woede om de Nederlandse misdaad destijds. Dat leeft er nog steeds.

Rob0032 zei:
Alset zei:

Als het daar geen issue is, prima toch? Hier is het wel een issue, dan moet je zoiets oplossen.

Overigens is het daar dus wel een issue. De 'blanken' vinden het blijkbaar wel ongepast, en zij maken volgens mij ook gewoon deel uit van de bevolking daar.

Nee niet op basis van dat berichtje, maar op basis van de reportage die Een Vandaag maakte. De manier waarop de Antillianen zich daar uitten, sprak boekdelen: of we niet goed wijs waren!

En wat mij betreft zijn de blanken daar op bezoek, meer niet.

Alset zei:
Rob0032 zei:
Alset zei:

Nee niet op basis van dat berichtje, maar op basis van de reportage die Een Vandaag maakte. De manier waarop de Antillianen zich daar uitten, sprak boekdelen: of we niet goed wijs waren!

Dus zijn die 'zwarten' dan ook hier op bezoek?

Zo zie ik het ook.
Wel zijn er twee soorten blanken (op de Antilliaanse eilanden). De afstammelingen van de sjongs (dat zijn de plantagehouders van vroeger) en de huidige Europese Nederlanders. De afstammelingen herken je direct aan hun uiterlijk. Maar, ze spreken ook Papiamentu en een soort bekakt Nederlands. De Europese Nederlanders: de meerderheid weigert Papiamentu te leren en dat vond ik zelf niet kunnen. Je bent te gast, dus leer je de taal van het land. Heb ik ook gedaan en je krijgt er erg veel voor terug. Ik ken mensen daar die niet verder komen dan si, no en conjo. Ongelofelijk. En dan zelf een grote mond hebben over inburgering in Nederland zelf.

Soloman zei:
De slavernij is nog steeds een litteken daar. En terecht.
Ik heb daar gewoond en het slavernijverleden speelt geen enkele rol in het sinterklaasfeest. Ik heb er in ieder geval helemaal niets van gemerkt. Terwijl ik wel deelgenoot werd in de woede om de Nederlandse misdaad destijds. Dat leeft er nog steeds.

De echte zwarte Piet was geen slaaf, maar een betaalde hofbediende van Sint Nicolaas. Toevallig had hij een donkere huidskleur. In plaats van boegeroep kun je ook stellen dat Nicolaas juist tolerant was, door personeel aan te nemen met een niet blanke huidskleur.

Rob0032 zei:

Dat schreef ik niet. Zoals Soloman zegt: je hebt daar twee soorten blanken. Degenen die nu ineens zeuren over zwarte piet, zijn door hun werk daarheen uitgezonden (of ontduiken de belastingen, etc), en willen een statement maken. Maar ze horen daar niet en passen daar niet, ze leven in hun eigen wereldje en leren de taal niet. Na x jaar worden ze weer ergens anders heen gestuurd door de bank, overheid, brouwerij of oliemaatschappij. Dus zijn ze op bezoek en houden ze wat mij betreft hun mond.

De blanke families die daar van oudsher wonen, noem ze maar "oud geld", zijn meer Antiliaans dan Nederlands. Die horen daar wel, en zijn niet op bezoek.

Maar goed, deze discussie hoort niet in dit topic eigenlijk.[size=x-small]

Alset zei:
Rob0032 zei:

Dat schreef ik niet. Zoals Soloman zegt: je hebt daar twee soorten blanken. Degenen die nu ineens zeuren over zwarte piet, zijn door hun werk daarheen uitgezonden of ontduiken de Nederlandse belastingen, etc), en willen een statement maken. Maar ze horen daar niet en passen daar niet, ze leven in hun eigen wereldje en leren de taal niet. Na x jaar worden ze weer ergens anders heen gestuurd door de bank, overheid, brouwerij of oliemaatschappij. Dus zijn ze op bezoek en houden ze wat mij betreft hun mond.

De blanke families die daar van oudsher wonen, noem ze maar "oud geld", zijn meer Antilliaans dan Nederlands. Die horen daar wel, en zijn niet op bezoek.

Maar goed, deze discussie hoort niet in dit topic eigenlijk.

Daarom staat er ook een vraagteken achter mijn zin, omdat ik jouw stelling omdraai. Maar kennelijk moet je heel actief zijn in de samenleving en de taal spreken om een mening te mogen hebben, om gehoord te worden. Anders 'pas' je ergens niet. Bovendien hebben bezoekers kennelijk sowieso minder rechten dan mensen die er al wonen. Sterker nog, inwoners die ergens van oudsher wonen hebben meer rechten c.q. zeggenschap dan mensen die er minder lang wonen. Als ik dit doortrek naar Nederland dan hebben donkere mensen dus minder te zeggen dan blanke mensen? Of frappanter nog, oude mensen hebben nog meer te zeggen dan jonge mensen...:confused:

Soloman zei:

Zo zie ik het ook.
Wel zijn er twee soorten blanken (op de Antilliaanse eilanden). De afstammelingen van de sjongs (dat zijn de plantagehouders van vroeger) en de huidige Europese Nederlanders. De afstammelingen herken je direct aan hun uiterlijk. Maar, ze spreken ook Papiamentu en een soort bekakt Nederlands. De Europese Nederlanders: de meerderheid weigert Papiamentu te leren en dat vond ik zelf niet kunnen. Je bent te gast, dus leer je de taal van het land. Heb ik ook gedaan en je krijgt er erg veel voor terug. Ik ken mensen daar die niet verder komen dan si, no en conjo. Ongelofelijk. En dan zelf een grote mond hebben over inburgering in Nederland zelf.

Neem aan dat je vindt dat dit ook in NL geldt. Stem je tegenwoordig op Wilders?

Ik ga er zelf persoonlijk van uit dat we, wie dan ook, samen in een samenleving leven waarin afspraken gemaakt zijn. Zoals de omgangstaal en de grondwet. Je hoort de hoofdtaal te beheersen van het land waarin je woont. Ik vind het hier ook erg dat er nog steeds mensen rondlopen die hier al tientallen jaren wonen nog steeds geen woord Nederlands kunnen (bewijs: ik zag een meisje van twaalf de ingredienten van een pak voedsel in de supermarkt voorlezen aan haar oude moeder. Ik ken ze, want ze wonen in mijn straat).
Ik ben misschien hard, maar ik heb ook de moeite genomen om Papiaments te leren. Zo moeilijk is het niet. Je gaat naar les, je krijgt je boeken en leren maar en een examen. Zo moeilijk is het niet.

Het leuke is dat ik Antillianen kan verstaan in de bus of in de trein die zich veilig wanen. Ik kan je wel vertellen: het gaat helemaal nergens over. Het gaat over vrouwen, werk, over n**k*n, over de familie, that's it.

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Soloman zei:

Zo zie ik het ook.

Nee, nooit van mijn leven. Maar ik vind wel dat veel buitenlanders te weinig doen om zich in te burgeren in Nederland.

Soloman zei:
Meeuw (RidlAvhL) zei:
Soloman zei:

Zo zie ik het ook.

Nee, nooit van mijn leven. Maar ik vind wel dat veel buitenlanders te weinig doen om zich in te burgeren in Nederland.

Vertel eens, wanneer ben je dan wel ingeburgerd in Nederland? Als je boerenkool eet, in Sinterklaas gelooft...? Oh nee, als je de taal spreekt. Sorry Jan, maar ik ken een hoop Tilburgers, Friezen, Limburgers en wat dies meer zij, die er bijna geen woord Nederlands uit krijgen. Zij zijn dus ook niet ingeburgerd? Misschien dat die oude moeder het etiket wel niet goed kon lezen. Ik heb daar soms ook moeite mee.

Laten we trouwens vooral niet doen alsof Nederlanders wel zinnig praten in treinen of bussen. Ik ben juist blij als dit in een andere taal gebeurt, dan hoef ik die onzin niet aan te horen.

Ben het wel met Solo eens, hoewel 'Wilders' voor mij te ver gaat. En hoeveel stemrechten hebben Nederlanders die in andere landen al jaren wonen, werken en belasting betalen?

Rob0032 zei:
Soloman zei:
Meeuw (RidlAvhL) zei:
Soloman zei:

Zo zie ik het ook.

Vertel eens, wanneer ben je dan wel ingeburgerd in Nederland? Als je boerenkool eet, in Sinterklaas gelooft...? Oh nee, als je de taal spreekt. Sorry Jan, maar ik ken een hoop Tilburgers, Friezen, Limburgers en wat dies meer zij, die er bijna geen woord Nederlands uit krijgen. Zij zijn dus ook niet ingeburgerd? Misschien dat die oude moeder het etiket wel niet goed kon lezen. Ik heb daar soms ook moeite mee.

Laten we trouwens vooral niet doen alsof Nederlanders wel zinnig praten in treinen of bussen. Ik ben juist blij als dit in een andere taal gebeurt, dan hoef ik die onzin niet aan te horen.

Ik zei ook niet dat Nederlanders wel zinnig praten in bussen of treinen. Juist niet. Die mobiele telefoons hebben veel verknald. Ik wilde alleen vertellen wat ik wel weet en anderen niet. Ik vind het komisch dat Antillianen niet weten dat ik hun kan verstaan. Je moet die koppen zien als ik in het Papiaments daarna vraag of ik er even langs mag.

Wanneer ben je ingeburgerd in Nederland? Ik denk dat je in ieder geval de taal goed moet kennen in spreken en schrijven. Dat is het allerbelangrijkst. Dat heb ik ook gemerkt op Curacao. Toen ik normaal Papiaments sprak, gingen mensen daar totaal anders met me om. Ik was niet meer die Makamba, ik was plotseling een Yieu di Korsow. Dat is het allereerste. Het valt me ook op dat Zuid-Nederlanders hun accent blijven houden, terwijl Friezen en Groningers wel normaal Nederlands over hun lippen krijgen.
Het tweede is kennis van de omgangsvormen in het land.
Leuke anekdote: Ik moest voor mijn werk wel eens naar St. Maarten om sportverslaggeving te doen. Ik sprak dan wel eens af met een sporter voor een interview, zeg maar om tien uur 's morgens. Dan stond ik me in mijn hotelkamer om half tien nog te scheren en dan werd er al op de deur geklopt. Die mensen zijn daar zeer ruim op tijd, heel erg ruim. Nooit geweten!

Meeuw (RidlAvhL) zei:
Ben het wel met Solo eens, hoewel 'Wilders' voor mij te ver gaat. En hoeveel stemrechten hebben Nederlanders die in andere landen al jaren wonen, werken en belasting betalen?

Dat weet ik niet, dat hangt van het land af denk ik. Maar is het een excuus om in ons land, dat wij zo graag profileren als 'multicultureel' en 'tolerant', dat juist niet te doen? Om niet te luisteren naar een groep die een aanzienbare omvang heeft?

Soloman zei:
Ik zei ook niet dat Nederlanders wel zinnig praten in bussen of treinen. Juist niet. Die mobiele telefoons hebben veel verknald. Ik wilde alleen vertellen wat ik wel weet en anderen niet. Ik vind het komisch dat Antillianen niet weten dat ik hun kan verstaan. Je moet die koppen zien als ik in het Papiaments daarna vraag of ik er even langs mag.

Wanneer ben je ingeburgerd in Nederland? Ik denk dat je in ieder geval de taal goed moet kennen in spreken en schrijven. Dat is het allerbelangrijkst. Dat heb ik ook gemerkt op Curacao. Toen ik normaal Papiaments sprak, gingen mensen daar totaal anders met me om. Ik was niet meer die Makamba, ik was plotseling een Yieu di Korsow. Dat is het allereerste. Het valt me ook op dat Zuid-Nederlanders hun accent blijven houden, terwijl Friezen en Groningers wel normaal Nederlands over hun lippen krijgen.
Het tweede is kennis van de omgangsvormen in het land.
Leuke anekdote: Ik moest voor mijn werk wel eens naar St. Maarten om sportverslaggeving te doen. Ik sprak dan wel eens af met een sporter voor een interview, zeg maar om tien uur 's morgens. Dan sta ik me in mijn hotel om half tien nog te scheren en dan wordt er al op de deur geklopt. Die mensen zijn daar zeer ruim op tijd, heel erg ruim. Nooit geweten!

Ik kan me zeker voorstellen dat zij vreemd zullen opkijken inderdaad. Dat zou ik ook doen, moest ik jou die taal horen bezigen. :)

Hoewel ik je eerlijkheid en oprechtheid waardeer, ben ik het nog steeds niet met je eens. Want wie bepaalt wat de omgangsvormen zijn in dit land? Er zijn zo ontzettend veel mensen van niet-Nederlandse afkomst, dat zij ook deel uitmaken van de vorming van 'onze' cultuur, en dus ook de omgangsvormen. En goed spreken en schrijven? Het spijt me zeer, maar er zijn genoeg mensen (ik noemde al wat voorbeelden) die geen woord correct Nederlands kunnen spreken, laat staan schrijven. Ook op dit forum zie je er daar (helaas) genoeg van. Zijn zij dan ook niet ingeburgerd? Nee, want zij woonden al in Nederland, dus dan is het niet erg. Hadden ze een kleurtje, dan waren ze ineens niet ingeburgerd.
Het is gewoon intrinsiek racisme, maar weinigen zijn maar mans genoeg om hiervoor op te staan.

Nee je krijgt dan voorbeelden dat hardwerkende, Nederlands-sprekende allochtonen ook geaccepteerd worden. Gut gut, knap hoor. Maar niemand die opmerkingen a la Wilders durven maken over Nederlanders uit de Schilderswijk. Werkloos, geen woord (fatsoenlijk) Nederlands, geen bijdrage aan de maatschappij, waarschijnlijk zo taalvaardig als een cactus, maar zij worden wel gedoogd. Waarom? Het zijn witneuzen...

Wat moeten we doen met het muzikale duo Grant & Forsyth, dat al ruim 40 jaar in Nederland woont en nog steeds geen woord Nederlands spreekt?
Zij hebben ook nooit de kans gehad om Nederlands te leren, omdat iedereen ze in het Engels aanspreekt. Dus waarom zouden ze moeite doen om de taal te leren?
Misschien moeten wij ons als Nederlanders eens minder bescheiden gaan opstellen en gewoon Nederlands praten tegen nieuwe inwoners uit Engelstalige landen.

Rob0032 zei:
Daarom staat er ook een vraagteken achter mijn zin, omdat ik jouw stelling omdraai. Maar kennelijk moet je heel actief zijn in de samenleving en de taal spreken om een mening te mogen hebben, om gehoord te worden. Anders 'pas' je ergens niet. Bovendien hebben bezoekers kennelijk sowieso minder rechten dan mensen die er al wonen. Sterker nog, inwoners die ergens van oudsher wonen hebben meer rechten c.q. zeggenschap dan mensen die er minder lang wonen. Als ik dit doortrek naar Nederland dan hebben donkere mensen dus minder te zeggen dan blanke mensen? Of frappanter nog, oude mensen hebben nog meer te zeggen dan jonge mensen...:confused:

Over het algemeen wordt er in een groep met afkeur tegen nieuwkomers, die al vrij snel hoog van de toren blazen, aangekeken. Op de werkvloer is het gebruikelijk eerst rustig de kat uit de boom kijken. Je een plek binnen de groep te verwerven.

Dit zal in de maatschappij niet anders zijn. En Rob, binnen jouw vriendengroep tolereren jullie ook niet een nieuwkomer, die direct vanaf het begin wel even zal vertellen hoe het moet.

Goed voorbeeld is dit forum. Nieuwkomers met veel noten op hun zang worden genadeloos afgeslacht.

Kortom. Ja, de ene groepering heeft meer te vertellen dan de andere groepering. In het klein en in het groot.

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Over het algemeen wordt er in een groep met afkeur tegen nieuwkomers, die al vrij snel hoog van de toren blazen, aangekeken. Op de werkvloer is het gebruikelijk eerst rustig de kat uit de boom kijken. Je een plek binnen de groep te verwerven.

Dit zal in de maatschappij niet anders zijn.

Wanneer hebben we gastarbeiders hierheen gesleept? Jaren 60, 70? Ik vind 50 jaar niet echt meer nieuwkomers.
Buiten dat, het is een zeer grote groep, die kun (en mag in mijn ogen) je niet negeren. Zij maken immers onderdeel uit van onze samenleving, of je dat nu wilt of niet. Selectief zijn de meningen die je wel of niet respecteert is in mijn ogen een drastische beperking, en als dit gebeurt op basis van een kleurtje gewoon racisme.

Gisteren tijdens een college zei ik dat ik ook een allochtoon ben (wonende in Antwerpen) tegen een collega-student. Onzin volgens die student, want ik had geen kleurtje...
Dit zal hier door iedereen worden afgekeurd, maar zo denkt men wel. Ofwel stoppen we met schijnheilig blijven beweren dat we tolerant, vooruitstrevend en multicultureel zijn, ofwel bevestigen we dat we racistische schoften zijn. Dit is heel generaliserend, maar zo zie ik het wel.

Rob0032 zei:
Wanneer hebben we gastarbeiders hierheen gesleept? Jaren 60, 70? Ik vind 50 jaar niet echt meer nieuwkomers.
Buiten dat, het is een zeer grote groep, die kun (en mag in mijn ogen) je niet negeren. Zij maken immers onderdeel uit van onze samenleving, of je dat nu wilt of niet. Selectief zijn de meningen die je wel of niet respecteert is in mijn ogen een drastische beperking, en als dit gebeurt op basis van een kleurtje gewoon racisme.

Gisteren tijdens een college zei ik dat ik ook een allochtoon ben (wonende in Antwerpen) tegen een collega-student. Onzin volgens die student, want ik had geen kleurtje...
Dit zal hier door iedereen worden afgekeurd, maar zo denkt men wel. Ofwel stoppen we met schijnheilig blijven beweren dat we tolerant, vooruitstrevend en multicultureel zijn, ofwel bevestigen we dat we racistische schoften zijn. Dit is heel generaliserend, maar zo zie ik het wel.

Ik snap je wel. Ik begrijp je ook wel. Maar het is wel een bekend fenomeen in iedere groep, van groot tot klein.
Jij laat mijn verwijzing naar jouw vriendengroep buiten beschouwing. Of naar dit forum. Of naar de werkvloer. Maar ook daar gelden dezelfde regels.
En dan is 50 jaar natuurlijk relatief. Net als het aantal nieuwkomers.

Ik heb voor mij maar een stelregel:

Zolang iemand zijn leven leidt, niemand lastig valt en gewoon een ander als gelijke ziet, is dat voor mij prima.

Ieder respecteren, ondanks zijn geloof, kleur, overtuiging of seksuele geaardheid.

Daarentegen heb ik een gruwelijke hekel aan dingen die door mijn strot geduwd worden. Religie is een mooi voorbeeld daarin.

Verder....leef je leven, wees een beetje normaal met elkaar.

Dat betekend ook dat ik een hekel heb aan steuntrekkers die de boel belazeren, criminelen die heel goed Nederlands kunnen en zijn, maar voorstaan op hun afkomst. Criminelen die miljoenen verdienen over lijken, de rug van verslaafden. Mensen die het systeem misbruiken om er beter van te worden. Mensen die veel rechten hebben, maar zwijgen over hun plichten. Maar veel mensen doen gewoon hun best om gewoon mee te kunnen komen.

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Ik snap je wel. Ik begrijp je ook wel. Maar het is wel een bekend fenomeen in iedere groep, van groot tot klein.
Jij laat mijn verwijzing naar jouw vriendengroep buiten beschouwing. Of naar dit forum. Of naar de werkvloer. Maar ook daar gelden dezelfde regels.
En dan is 50 jaar natuurlijk relatief. Net als het aantal nieuwkomers.

Natuurlijk is dit aantal relatief, maar 50 jaar is niet meer relatief. De cultuur van 'allochtonen' verschilt te veel van de onze, en dat vinden we heel erg spannend en eng. Als hier Belgen of Duitsers komen, dan krijgen zij bij voorbaat al veel meer respect en aanzien dan Turken of Marokkanen die hier al vijftig jaar wonen. Zij lijken immers veel meer op 'ons'.

Boppie zei:
Ik heb voor mij maar een stelregel:

Zolang iemand zijn leven leidt, niemand lastig valt en gewoon een ander als gelijke ziet, is dat voor mij prima.

Ieder respecteren, ondanks zijn geloof, kleur, overtuiging of seksuele geaardheid.

Zonder je te willen veroordelen wil ik opmerken dat je jezelf enigszins tegenspreekt. Aan de ene kant zeg je dat jouw respect onvoorwaardelijk is ("ieder respecteren"), terwijl je daarvoor toch voorwaarden stelt ("zolang iemand z'n leven leidt, niemand lastig valt en gewoon een ander als gelijke ziet").
Niet dat dit vreemd is hoor, veel mensen handelen zo. In de praktijk werkt dit ook redelijk goed, maar vanuit filosofisch oogpunt is het een interessante benadering van een samenleving.

Boppie zei:
Mensen die veel rechten hebben, maar zwijgen over hun plichten.

Dit moet je eens durven zeggen in een discussie over de afschaffing van de MRB-vrijstelling voor youngtimers. ;)

Rob0032 zei:
De cultuur van 'allochtonen' verschilt te veel van de onze, en dat vinden we heel erg spannend en eng. Als hier Belgen of Duitsers komen, dan krijgen zij bij voorbaat al veel meer respect en aanzien dan Turken of Marokkanen die hier al vijftig jaar wonen. Zij lijken immers veel meer op 'ons'.

En dat is niet voor niks. Misschien moet je überhaupt integreren ter discussie stellen. Als het zoveel weerstand oproept, in wat voor groepering van wat voor grootte en samenstelling dan ook, is het misschien wel onnatuurlijk om andersdenkenden geforceerd te willen samenvoegen?

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:
De cultuur van 'allochtonen' verschilt te veel van de onze, en dat vinden we heel erg spannend en eng. Als hier Belgen of Duitsers komen, dan krijgen zij bij voorbaat al veel meer respect en aanzien dan Turken of Marokkanen die hier al vijftig jaar wonen. Zij lijken immers veel meer op 'ons'.

En dat is niet voor niks. Misschien moet je überhaupt integreren ter discussie stellen. Als het zoveel weerstand oproept, in wat voor groepering van wat voor grootte en samenstelling dan ook, is het misschien wel onnatuurlijk om andersdenkenden geforceerd te willen samenvoegen?

In gesloten groepen. Maar een samenleving, en de onze al helemaal niet, is allesbehalve gesloten. Integreren ter discussie stellen is automatisch ook mensen afstoten met een dialect, kleurenblind zijn, 'me huis' schrijven, laag of juist hoog opgeleid zijn of Ik Hou van Holland kijken. Integreren is suggereren dat er een bepaalde standaard bestaat, en in principe bestaat die niet. Je hebt te veel afwijkingen, en uitzonderingen maken voor een van de bovengenoemde groepen zou dan ook moeten betekenen dat je mensen met een andere cultuur ook moet uitzonderen. Anders krijg je simpelweg racisme.

In de term 'racisme' zit voor mij 'bij voorbaat' ingesloten. Maar als na een tijdje blijkt dat bepaalde personen ( bevolkingsgroepen) toch niet echt lekker met mekaar door een deur kunnen, moet je reëel zijn. En concluderen dat de klik er niet is. Op individueel niveau gebeurt dat. Op groepsniveau ook. Waarom dan toch forceren?

Je hoeft niet met iedereen vriendje te zijn. Pas als je op voorhand mensen gaat uitsluiten, zonder dat ze een eerlijke kans hebben gekregen, is er in mijn onbescheiden optiek, sprake van racisme.

Als na vijftig jaar blijkt dat Turken en Friezen niet samen kunnen leven, moet je dat accepteren.

Nooit een mislukte relatie gehad? Nooit een blauwtje gelopen?

Is op landelijk niveau niet anders!

Zemelaar zei:
In de term 'racisme' zit voor mij 'bij voorbaat' ingesloten. Maar als na een tijdje blijkt dat bepaalde personen ( bevolkingsgroepen) toch niet echt lekker met mekaar door een deur kunnen, moet je reëel zijn. En concluderen dat de klik er niet is. Op individueel niveau gebeurt dat. Op groepsniveau ook. Waarom dan toch forceren?

Je hoeft niet met iedereen vriendje te zijn. Pas als je op voorhand mensen gaat uitsluiten, zonder dat ze een eerlijke kans hebben gekregen, is er in mijn onbescheiden optiek, sprake van racisme.

Als na vijftig jaar blijkt dat Turken en Friezen niet samen kunnen leven, moet je dat accepteren.

Nooit een mislukte relatie gehad? Nooit een blauwtje gelopen?

Is op landelijk niveau niet anders!

Op landelijk niveau niet anders?! Ga eens boeken over sociologie lezen, Zemelaar. Juist in een samenleving werkt dat helemaal niet zo. Ook leuk dat je vindt dat het begrip 'bij voorbaat' onlosmakelijk verbonden is met de term 'racisme', maar dit is vooral om het algemene gedrag van Nederlanders te bagatelliseren. Racisme is veel ruimer dan dat, helaas. Racisme gaat niet alleen over concrete handelingen, maar ook over gedachtegangen. Over het minderwaardig vinden van bepaalde bevolkingsgroepen, van bepaalde culturen. En dat vinden we. Half Nederland vindt momenteel dat 'de zwarten' onze Zwarte Piet moeten respecteren, want dat is onderdeel van onze cultuur. Maar waar waren die Nederlanders toen het ritueel slachten van schapen bij het Offerfeest verboden werd? Dat is hun cultuur. Oh nee wacht, dat is niet zo belangrijk als de 'onze'. Zie hier de superioriteit van Nederlanders, ofwel het begin van racisme.

Waar we moeten dus reëel zijn. Dierenrechtenactivisten en slagers? Homoseksuelen en mensen uit de bekende bible belt? Medewerkers van de Belastingdienst en zwartwerkers? Katholieken en gereformeerden? Of misschien wel mannen en vrouwen? Moeten we deze groepen ook maar gaan scheiden, want straks forceer je iets...

We hebben die Turken en Marokkanen nooit een eerlijke kans gegeven. Ze zijn hier gekomen als 'mindere' mensen die ons vuile werk opknapten en zo zijn 'we' ze ook blijven zien. Dan kunnen we hard roepen dat de integratie mislukt is, maar moeten we dit dan niet eerst eens een eerlijke kans geven? Nog buiten de vraag hoe je dit dan in vredesnaam zou moeten oplossen? Allemaal het land uit? Hoor ik daar iemand roepen met 'Wilders'?

Rob0032 zei:
Vertel eens, wanneer ben je dan wel ingeburgerd in Nederland? Als je boerenkool eet, in Sinterklaas gelooft...? Oh nee, als je de taal spreekt. Sorry Jan, maar ik ken een hoop Tilburgers, Friezen, Limburgers en wat dies meer zij, die er bijna geen woord Nederlands uit krijgen. Zij zijn dus ook niet ingeburgerd?

Gisteren maakte een collega nog een opmerking over het in zijn ogen gebrekkige Nederlands van een schoonmaakster. Ik kan haar echter beter verstaan dan veel van mijn autochtone collega's die een zogenaamd dialect spreken in combinatie met een luie tong en lippen. Mijns inziens gaat het meer om de bereidheid om je verstaanbaar te willen maken dan om het vloeiend spreken van een taal. Het Nederlands brokkelt af bij de Nederlanders zelf, die bijvoorbeeld zonder schroom 'hun hebben' zeggen en raar opkijken als ze gecorrigeerd worden door die enkeling die weet dat het 'zij hebben' is.

Rob0032 zei:
Racisme is veel ruimer dan dat, helaas. Racisme gaat niet alleen over concrete handelingen, maar ook over gedachtegangen. Over het minderwaardig vinden van bepaalde bevolkingsgroepen, van bepaalde culturen. En dat vinden we. Half Nederland vindt momenteel dat 'de zwarten' onze Zwarte Piet moeten respecteren, want dat is onderdeel van onze cultuur. Maar waar waren die Nederlanders toen het ritueel slachten van schapen bij het Offerfeest verboden werd? Dat is hun cultuur. Oh nee wacht, dat is niet zo belangrijk als de 'onze'. Zie hier de superioriteit van Nederlanders, ofwel het begin van racisme.

Je hebt een punt dat "we" , de witte autochtonen, niet consequent zijn met betrekking tot het wel - of niet toelaten van culturele uitingen, maar voor wat betreft het offerfeest bestaat er ook nog zoiets als dierenwelzijn. Er mogen dan ook eisen gesteld worden aan deze vormen van cultuur. De wet staat boven Godsdienst, en dat moeten we - mijns inziens - vooral zo houden.

Persoonlijk vind ik ZP niet intrinsiek racistisch, het is immers niet de intentie van witte mensen om zwarte mensen te kleineren of belachelijk te maken. Moeten we ons dan maar niets aantrekken van sentimenten in de samenleving? Niet per definitie, maar het is momenteel wel bon ton om lange tenen te hebben. Wat mij betreft mag Zwarte Piet evolueren naar een figuur die geen aanstoot geeft naar andere bevolkingsgroepen. Het is mij echter te kras dit van de ene op de andere dag te verbieden.

Rob0032 zei:
We hebben die Turken en Marokkanen nooit een eerlijke kans gegeven. Ze zijn hier gekomen als 'mindere' mensen die ons vuile werk opknapten en zo zijn 'we' ze ook blijven zien. Dan kunnen we hard roepen dat de integratie mislukt is, maar moeten we dit dan niet eerst eens een eerlijke kans geven? Nog buiten de vraag hoe je dit dan in vredesnaam zou moeten oplossen? Allemaal het land uit? Hoor ik daar iemand roepen met 'Wilders'?

Sorry, maar dit vind ik bizar. Er zijn in de jaren vijftig en zestig afspraken gemaakt met Marokko over tijdelijke arbeidsmigranten. (Inderdaad werk wat de witte Nederlander niet meer wilde doen.) In dat land hebben ze ervoor gekozen mensen uit arme bergstreken (bijvoorbeeld de Berbers) hierheen te sturen. Het tijdelijk werd echter permanent wat resulteerde in een groep mensen die geen aansluiting heeft weten te vinden met de economisch en maatschappelijke 'ontwikkelde' westerse samenleving. Hebben we ze geen kans gegeven? Kregen ze soms niet dezelfde rechten als de autochtone 'witte' Nederlander? Kregen ze geen woningen? uitkeringen? subsidies? (gesubsidieerde) taalcursussen? Mochten ze hun (toekomstige) echtgenotes en kinderen en overige familieleden niet naar Nederland halen? Geen Moskeeën bouwen? Dat ze geen aansluiting vinden heeft zijn oorsprong niet in raciale, maar in culturele aspecten.

Cultuurrelativisme heeft onze samenleving niet verder gebracht, sterker, dit is naar mijn overtuiging zelfs een risico. Je hebt het over racisme, wat denk je, dat dit het exclusieve domein is van de autochtone witte mannelijke vijftigplusser? Zwarte mensen discrimineren elkaar net zo hard, denk maar eens aan de burgeroorlog in Rwanda tussen de Hutu's en de Tutsi's. Moordpartijen vanuit institutioneel racisme, vergelijkbaar met het racisme voor en tijdens WOII in West Europa t.a.v. de Joden. (in Rwanda heetten de Joden Tutsi's)

Kijk eens naar de Schilderswijk in Den Haag. In de theehuizen aldaar wordt de Syrisch Irakese oorlog in het klein gevoerd. Soennitsche moslims versus Sjiitische, Soennitische Koerden versus seculiere, versus Alevitische (niet te verwarren met de Alawitische Islam) Koerden.

De wereld is qua racisme, cultuur en geloof uiterst complex. Alle schuld in de schoenen van de witte westerling schuiven is niet alleen simplistisch, het is ook gevaarlijk. Gelukkig kán in Nederland de discussie gevoerd worden. Minderheden kúnnen aanstoot nemen aan culturele normen en waarden in Nederland. Ze kunnen en mogen (gelukkig!) hun stem verheffen, al dan niet vermeende misstanden aan de kaak stellen en ons tot de orde roepen als daar aanleiding toe is. Probeer dat eens in, pak ´m beet Saoedi Arabië. Ga daar eens als homo of vrouw je rechten opeisen. En geloof mij, ze gáán dingen veranderen zo dit niet al plaatsgevonden heeft. En terecht. Maar mag het alsjeblieft een proces zijn? Mogen "we" er misschien aan wennen dat de samenleving veranderd?

Ik noemde cultuurrelativisme gevaarlijk omdat er krachten in onze samenleving zijn die de verworvenheden van onze samenleving liever gisteren dan vandaag terug willen draaien. Denk aan homorechten, beslissen over je eigen dood, abortus, man-vrouw verhoudingen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alleen vanuit niet-westerse allochtonen hoor, evenzeer van de witte autochtone bible belt komen dit soort geluiden. Het enige verschil is dat zij er niet op uit zijn ons te doden, wat helaas ook niet meer vanzelfsprekend is. Het is daarom belangrijk dat wij kritisch blijven op stromingen in de samenleving die er op uit zijn monotheïstische godsdiensten en denkbeelden op te dringen aan de samenleving. Wat dat betreft functioneert de parlementaire democratie - met al zijn tekortkomingen - uitstekend.

Al met al denk ik dat er in onze samenleving best een hoop beter, eerlijker kan. Ben ik zelf vrij van racisme? Ik weet het niet, niets menselijks is ons, ook mij niet vreemd. Maar we zijn onderweg naar een samenleving met verschillende - gelijkwaardige - culturen. Mits we maar blijven praten en het verstand het wint van de onderbuik. Of die nu van witte, zwarte, lichtgetinte of wat voor kleur mensen komt.

Mijn complimenten Joachim. Ik had het zelf nooit zo goed gefundeerd kunnen opschrijven.

Ik heb een paar jaar met veel plezier in Suriname gewoond. Suriname is een multicultureel en multiraciaal land. Er zijn weinig landen waar verschillende bevolkingsgroepen zo vreedzaam samenwonen als daar. De kerk staat letterlijk naast de moskee en de synagoge. Maar ik weet ook hoe de gemiddelde Javaan over de Hindoestaan denkt en de Hindoestaan over de Creool. Als, met name in de buitengebieden, een Javaan of Creool tussen de Hindoestanen komt te wonen zal daar het (on)nodige over gesproken worden en andersom ook. Maar men respecteert elkaar wel.
De mensen hechten sterk aan hun eigen gebruiken, ook al wonen ze al decennia in een multicultureel land. Je breekt dat niet zomaar open. En dat hoeft ook niet, omdat de verschillende groepen respect hebben voor elkaar en open staan voor elkaars visie op het leven. Mensen hebben vaak meer overeenkomsten dan tegenstellingen, maar het zijn altijd de tegenstellingen die breed worden uitgemeten door mensen die belang hebben bij verdeeldheid.

Ik heb het grootste deel van mijn verblijf tussen Javaanse moslims gewoond. Ik heb daar letterlijk nooit bij stilgestaan want het viel me gewoon niet op. En dat kwam vooral omdat men daar het standpunt heeft dat je gelovig bent vanuit je hart en het niet voor de buitenwereld hoeft te tonen. Naar de moskee (of kerk) gaan doet men als daar een innerlijke behoefte aan is, niet omdat het is voorgeschreven. Ik denk dat die instelling bijdraagt aan de onderlinge verdraagzaamheid.

Ik denk dat de Berbers toen nooit gestimuleerd zijn om Nederlands te leren of te leren lezen en schrijven. Dat denk ik.

Even een reactie op Fox' reactie: Op Curacao is er totaal geen haat tussen joden, christenen en moslims. Er is een grote joden-gemeenschap op Curacao en ook een grote moslim-gemeenschap (Libanezen). Nog nooit is er ook maar één boos woord gevallen tussen hun. Ze werken samen.
Aan de andere kant is er wel groepjesvorming en dat heeft vooral met de taal te maken. Zo is er ook een Surinaamse gemeenschap en die het vertikt om papiamentu te praten (daar ben ik weer). Tja, die worden met de nek aangekeken.
Papiamentu kun je in een jaar leren. Ik ben ook op cursus geweest. Elke woensdagavond. Een jaar lang. Met huiswerk, lezen, spreken en schrijven. Je leert dan gelijk Antilliaans koken en krijgt les in de cultuur van de eilanden.

Ik ben trouwens getrouwd geweest (1993-2000) met een Javaanse wier grootouders moslim waren, maar die van haar ouders de vrijheid kreeg om zelf een geloof te kiezen. Probeer dat als moslim eens in een moslimland. En dan trouwt ze ook nog eens met een ongelovige. Maar het werd groots gevierd, volgens oud Javaanse traditie. Alle traditionele ceremoniën heb ik doorlopen. Dat zijn ervaringen die mij hebben verrijkt, die mij altijd in positieve zin bij zullen blijven.

Terug
Bovenaan