Rob0032 zei:
Racisme is veel ruimer dan dat, helaas. Racisme gaat niet alleen over concrete handelingen, maar ook over gedachtegangen. Over het minderwaardig vinden van bepaalde bevolkingsgroepen, van bepaalde culturen. En dat vinden we. Half Nederland vindt momenteel dat 'de zwarten' onze Zwarte Piet moeten respecteren, want dat is onderdeel van onze cultuur. Maar waar waren die Nederlanders toen het ritueel slachten van schapen bij het Offerfeest verboden werd? Dat is hun cultuur. Oh nee wacht, dat is niet zo belangrijk als de 'onze'. Zie hier de superioriteit van Nederlanders, ofwel het begin van racisme.
Je hebt een punt dat "we" , de witte autochtonen, niet consequent zijn met betrekking tot het wel - of niet toelaten van culturele uitingen, maar voor wat betreft het offerfeest bestaat er ook nog zoiets als dierenwelzijn. Er mogen dan ook eisen gesteld worden aan deze vormen van cultuur. De wet staat boven Godsdienst, en dat moeten we - mijns inziens - vooral zo houden.
Persoonlijk vind ik ZP niet intrinsiek racistisch, het is immers niet de intentie van witte mensen om zwarte mensen te kleineren of belachelijk te maken. Moeten we ons dan maar niets aantrekken van sentimenten in de samenleving? Niet per definitie, maar het is momenteel wel bon ton om lange tenen te hebben. Wat mij betreft mag Zwarte Piet evolueren naar een figuur die geen aanstoot geeft naar andere bevolkingsgroepen. Het is mij echter te kras dit van de ene op de andere dag te verbieden.
Rob0032 zei:
We hebben die Turken en Marokkanen nooit een eerlijke kans gegeven. Ze zijn hier gekomen als 'mindere' mensen die ons vuile werk opknapten en zo zijn 'we' ze ook blijven zien. Dan kunnen we hard roepen dat de integratie mislukt is, maar moeten we dit dan niet eerst eens een eerlijke kans geven? Nog buiten de vraag hoe je dit dan in vredesnaam zou moeten oplossen? Allemaal het land uit? Hoor ik daar iemand roepen met 'Wilders'?
Sorry, maar dit vind ik bizar. Er zijn in de jaren vijftig en zestig afspraken gemaakt met Marokko over tijdelijke arbeidsmigranten. (Inderdaad werk wat de witte Nederlander niet meer wilde doen.) In dat land hebben ze ervoor gekozen mensen uit arme bergstreken (bijvoorbeeld de Berbers) hierheen te sturen. Het tijdelijk werd echter permanent wat resulteerde in een groep mensen die geen aansluiting heeft weten te vinden met de economisch en maatschappelijke 'ontwikkelde' westerse samenleving. Hebben we ze geen kans gegeven? Kregen ze soms niet dezelfde rechten als de autochtone 'witte' Nederlander? Kregen ze geen woningen? uitkeringen? subsidies? (gesubsidieerde) taalcursussen? Mochten ze hun (toekomstige) echtgenotes en kinderen en overige familieleden niet naar Nederland halen? Geen Moskeeën bouwen? Dat ze geen aansluiting vinden heeft zijn oorsprong niet in raciale, maar in culturele aspecten.
Cultuurrelativisme heeft onze samenleving niet verder gebracht, sterker, dit is naar mijn overtuiging zelfs een risico. Je hebt het over racisme, wat denk je, dat dit het exclusieve domein is van de autochtone witte mannelijke vijftigplusser? Zwarte mensen discrimineren elkaar net zo hard, denk maar eens aan de burgeroorlog in Rwanda tussen de Hutu's en de Tutsi's. Moordpartijen vanuit institutioneel racisme, vergelijkbaar met het racisme voor en tijdens WOII in West Europa t.a.v. de Joden. (in Rwanda heetten de Joden Tutsi's)
Kijk eens naar de Schilderswijk in Den Haag. In de theehuizen aldaar wordt de Syrisch Irakese oorlog in het klein gevoerd. Soennitsche moslims versus Sjiitische, Soennitische Koerden versus seculiere, versus Alevitische (niet te verwarren met de Alawitische Islam) Koerden.
De wereld is qua racisme, cultuur en geloof uiterst complex. Alle schuld in de schoenen van de witte westerling schuiven is niet alleen simplistisch, het is ook gevaarlijk. Gelukkig kán in Nederland de discussie gevoerd worden. Minderheden kúnnen aanstoot nemen aan culturele normen en waarden in Nederland. Ze kunnen en mogen (gelukkig!) hun stem verheffen, al dan niet vermeende misstanden aan de kaak stellen en ons tot de orde roepen als daar aanleiding toe is. Probeer dat eens in, pak ´m beet Saoedi Arabië. Ga daar eens als homo of vrouw je rechten opeisen. En geloof mij, ze gáán dingen veranderen zo dit niet al plaatsgevonden heeft. En terecht. Maar mag het alsjeblieft een proces zijn? Mogen "we" er misschien aan wennen dat de samenleving veranderd?
Ik noemde cultuurrelativisme gevaarlijk omdat er krachten in onze samenleving zijn die de verworvenheden van onze samenleving liever gisteren dan vandaag terug willen draaien. Denk aan homorechten, beslissen over je eigen dood, abortus, man-vrouw verhoudingen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alleen vanuit niet-westerse allochtonen hoor, evenzeer van de witte autochtone bible belt komen dit soort geluiden. Het enige verschil is dat zij er niet op uit zijn ons te doden, wat helaas ook niet meer vanzelfsprekend is. Het is daarom belangrijk dat wij kritisch blijven op stromingen in de samenleving die er op uit zijn monotheïstische godsdiensten en denkbeelden op te dringen aan de samenleving. Wat dat betreft functioneert de parlementaire democratie - met al zijn tekortkomingen - uitstekend.
Al met al denk ik dat er in onze samenleving best een hoop beter, eerlijker kan. Ben ik zelf vrij van racisme? Ik weet het niet, niets menselijks is ons, ook mij niet vreemd. Maar we zijn onderweg naar een samenleving met verschillende - gelijkwaardige - culturen. Mits we maar blijven praten en het verstand het wint van de onderbuik. Of die nu van witte, zwarte, lichtgetinte of wat voor kleur mensen komt.