Japan Classic Sunday

MCW, dank ook voor de uitgebreide beschrijvingen bij de foto's! Ik liep me op het evenement bij de helft al af te vragen wat het nou was, het is ook weer zo wat om vijftig keer de RDW-site erbij te pakken.
Wel een vraag. Ik heb zo'n Corolla AE86 wel eens voor de lens gehad en die was origineel Nederlands. Is dat dan onofficieel via de importeur gegaan? (link)

"In Nederland (en de rest van Europa) zijn nagenoeg alleen de Levin modellen verkocht als Corolla GT'. Zou kunnen dan, geen idee. Bijzondere spot iig. In Amerika is de AE86 wel geleverd als Sprinter Trueno, dat is degene met klapkoplampen.

Ja maar dat is de AE85, niet de AE86 die afentoe zag :) Je leert wel een hoop bij zeg als je alles zo aan het uitzoeken bent. Vooral de Japanse wikipedia is daarvoor handig. Wat een luxe hadden ze toen om zoveel verschillende auto's te bouwen die elkaar overlapten. Ik wist ook niet dat de Europese Bluebird HB helemaal geen Bluebird was.

edit: dacht dat de AE85 FWD was omdat dat zo in carbase staat maar elders lees ik dat die ook RWD is... dus ik ga er nog even dieper in duiken.

Laatst bewerkt:
Yep, had het net ook door. Nu ben ik ook verschillende auto's door elkaar aan het halen. Ik ga even een overzichtje maken :ROFLMAO:

AE85/AE86 type (1983-1987). Beide RWD, de normale Corolla kreeg FWD. De AE85 en -86 waren qua uiterlijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

Toyota Corolla Levin - als 2d en 3d. Normale koplampen
- AE85 - RWD 1.5 (83pk)
- AE86 - RWD 1.6 (120pk)
Toyota Sprinter Trueno - als 2d en 3d. Klapkoplampen
- AE85 - RWD 1.5 (83pk)
- AE86 - RWD 1.6 (120pk)

De Europese Corolla Coupe 1.6 GT is dus gebaseerd op de Corolla Levin AE86 1.6 (124pk). Beide motoren zijn nog aangepast waardoor ze ook wat hoger en lager scoorden. Dus voorwielaandrijving in Carbase is gewoon een foutje?

19abd9bbe8e609e9eb0994fa0c354219-1.jpg

toyota_corolla_levin_1983_pictures_1.jpg

images_toyota_sprinter_trueno_1983_1.jpg

pictures_toyota_corolla_levin_1983_1_800x600.jpg

toyota_sprinter-trueno_1983_images_1.jpg

Dus die afentoe had gespot was dus gewoon de Europese Corolla GT en dus wel de AE86. Nu snap ik hem :D

Laatst bewerkt:
Ik was in de veronderstelling dat die zwart-witte de AE86 was en de braver uitziende de AE85, dat is dus niet zo. Dat is gewoon de duurste uitvoering, de AE86 GT-APEX. De duurste in Japan die te koop staat kost 12.000.000 Yen (80.000 euro):

sOouXXK.png

6ggEQMV.png

Toch nog wat auto's die ik niet op de foto heb gezet of sowieso niet heb opgemerkt. Zoals deze

U11jNwO.jpeg

Dat was een erg mooi exemplaar. De meeste Silvia's van die generatie reden hier rond op grijs kenteken volgens mij, dit is een import.

Voor Mazda, Mitsubishi, Honda, Suzuki, Daihatsu, Subaru en Isuzu de onderschriften aangepast. De naam in Japan en (indien van toepassing) welke generatie erbij en wanneer ie leverbaar was. Hetzelfde er onder maar dan voor Nederland. Vooral bronnen gebruikt als (Japanse) wikipedia, Carbase en soms nog verder gegoogled. Heb wel het idee dat er aardig wat foutjes staan in Carbase...? Mocht je een foutje in mijn onderschriften tegenkomen; laat het dan weten!

Ook nu de Datsun/Nissan onderschriften aangepast. Alleen hier geen Nederlandse gegevens want ik heb echt geen idee hoe lang de oudere modellen werden geleverd. En op bv deze staat Datsun 140Y op de zijkanten. Op de achterkant staat weer Datsun Sunny (en Nissan). Is deze in NL dan verkocht als Datsun 140Y, Datsun Sunny 140Y of Datsun Sunny?

De B310-generatie werd altijd als Datsun Sunny verkocht, het eerste jaar zaten er nog wel 120Y- en 140Y-badges op. Wat Datsun of Nissan betreft: wat op het merklogo voorop, en op het kofferdeksel of de achterklep van de auto vóór de modelnaam staat, is de officiële merknaam. Vuistregel is dat alle nieuwe modellen vanaf 1982 Nissans waren (de Sunny B11 was de eerste, kort daarna gevolgd door de Cherry N12, Prairie en Micra). In de loop van 1983 werden de overige Datsuns omgedoopt, met uitzondering van de Bluebird 910, Silvia S11 en 280ZX die Datsun bleven heten tot ze begin 1984 door hun opvolgers (Bluebird U11, Silvia S12 en 300ZX) werden afgelost.

(y) Die generatie zag ik later ook van de achterkant op flickr (zelfde bouwjaar) en stond idd Datsun Violet op de achterkant. Mazda en Honda zijn tot nu toe nog het meest makkelijkst/logisch geweest. Nou ja we leren iig weer een hoop bij.. het helpt ook niet dat rwd/kentekencheck vaak niet de juiste benaming geeft maar eerder een codenaam oid.

Japan Classic Sunday kan overigens vanaf volgend jaar helaas geen gebruik meer maken van de huidige locatie, vanwege de plannen die de eigenaar heeft met dat terrein. Mocht iemand van jullie een geschikt alternatief terrein weten (of nog mooier: hebben!) met plaats voor minimaal 600 showauto's, een frietkar en een toiletwagen, laat dat dan vooral weten aan de organisatie. Belangrijk is dat het geen dure evenementenlocatie is, want als er entree geheven moet gaan worden blijven er veel deelnemers en bezoekers weg.

Goed nieuws: er is voor volgend jaar inmiddels een nieuwe locatie gevonden, vlak bij Oosterhout (NB)!

Even een schop omhoog!

Vandaag was JCS weer, ook op de nieuwe locatie was het een groot succes vond ik. Naast de vele prachtige auto's, waren er ook veel Forummers aanwezig. Menigeen had een camera of telefoon mee. Ik ben dus razend benieuwd naar jullie foto's.

Ik ben ze nu aan het inladen, zal me morgen er wat in verdiepen (Ik moest natuurlijk eerst F1 terugkijken)

@MX6 , kun jij misschien de titel aanpassen, zodat het een "algemeen" JCS topic kan worden?

Ik heb net alle 620 foto's uitgezocht, gecropt e.d. Morgen durkke dag, ik hoop dinsdag veel te kunnen uploaden op mijn Flickr-pagina.

Nieuwe locatie was heerlijk groot wat ook echt nodig was. Klassiekerrijder en ik waren er van 10:00 tot 15:00. Op een gegeven moment voelden we ons 'opgejaagd' omdat steeds meer auto's al weggingen. :ROFLMAO: We waren dan ook fanatiek veel auto's op de gevoelige plaat vast te leggen. Opvallend veel Bluebirds trouwens.

Laatst bewerkt:
Ja, het was weer een fantastisch evenement gisteren! Ik arriveerde er om kwart voor tien met een moderne Franse auto (ik heb geen tijd gehad om mijn eigen auto te laten keuren) en toen was het nog aardig leeg. Ik stond bij de ingang alles vast te leggen met een Flickrite die ieder jaar vele honderden kilometers met zijn Civic rijdt om het evenement te bezoeken. "Fryske Boy" en Pjötr kwamen water later in de MX-5 voorbij. Het was leuk om weer een hoop forummers te spreken, ook MCW, Klassiekerrijder, oud-forummer Phoenixrood74, Gewoon Dirk kwam nog even langshoppen en 929V6 en oud-forummer grensrijder (bij de ingang) heb ik in ieder geval gezien. Uiteindelijk is er zoveel te zien en vast te leggen dat je het altijd een beetje kort houdt. :D

De nieuwe locatie is prima inderdaad. Ik vond de oude locatie, een vierkante lap grond, wel wat overzichtelijker. Ik dacht toen ik bij de ingang aan het fotograferen was en rond elf uur achter me het bijna volle veld zag, dat gaat allemaal nooit passen, maar de auto's bleven maar komen en voor alles was plaats. Ik had me nog niet gerealiseerd dat er twee velden achter het grotere veld lagen.

Ik ben nu 809 foto's van mijn camera aan het uploaden. :D Er zijn een hoop hoogtepunten, maar die Datsun/Nissan uit Koeweit, Mitsubishi Precis (Hyundai Pony) uit Polen, Infiniti uit Noorwegen en Perodua Kenari uit het Verenigd Koninkrijk hoorden daar wel bij, net als een drietal klassieke pick-ups (een Datsun en twee Mazda's waaronder een "REPU"), een mooie groene Mitsubishi Celeste uit België en een groene Datsun 120Y coupé.

Het duurt bij mij altijd erg lang voordat alles online staat. De foto's van vorig jaar zijn een beetje mosterd na de maaltijd, dus ik deel alleen een linkje:

Mooie foto's @citroenAZU!

@Rutger DC. De SsangYong is droog gebleven en veilig aangekomen bij zijn Koreaanse vriendjes. Leuke foto's van vorig jaar nog van jou! Ik dacht ook "het wordt wel krap" op den duur. , maar toen kwam de 2e en 3e velden erbij. Punt van kritiek was dat veld 3 toch echt neit kruk-proof was. ;)

@MCW , ha nou het was heel toevallig hoor dat ik hem zag, de Alto's die daarvoor stonden, waren weg, die Applauses (of hoe noem je de meervoud van een Daihatsu Applause) wilden daar staan, dus ik moest wachten en ik zag ineens die Civic. Ik dacht eerst nog "he wat gek, dat zegt me niets." Ik zit me trouwens wel af te vragen welk model gebruikt is, de sedan of de liftback. Stonden jullie er nog bij toen Nico het verhaal van de Koeweitse Datsun vertelde?

Ah okay. Ik dacht jij en @Klassiekerrijder erbij stonden, maar twijfelde al.:)

Nou er stond toch een Datsun uit Koeweit. Die mensen zijn dus met 3 man en die auto naar Duitsland gevlogen voor wat onderdelen en hoorden toen van JCS, en zijn toen op zondag naar daar gereden. En ik geloof maandag weer terug , compleet met auto.

Wow, dat is wel bijzonder ja. We zaten al te denken; hoeveel grote Japanse automeetings zullen er in Europa zijn?

Suzuki/Daihatsu/Subaru/Hyundai heb ik in één album geplaatst. Zal uiteraard nog teksten uitbreiden.

Untitled by Matt Curlew, on Flickr

Perodua Kenari (Daihatsu Move)

Het blijft een leuk evenement en de opkomst was weer heel divers.
Ik vond de de Mazda B Pick-up met wankel motor van Hoebeke geweldig en de Mazda RX-3 en RX-4/929.
Dit jaar ook meer bezoekers uit België.

Mitsubishi Celeste by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Galant '77 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Sapporo '88 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Colt '79 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Colt by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Lancer EVO VI '99 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Starion Turbo EX '84 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi 3000GT by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Eclipse '93 by Matt Curlew, on Flickr

Mitsubishi Precis (Hyundai Pony) by Matt Curlew, on Flickr

Mooie foto's @MCW . Zo te zien wordt die Lancer gebruikt voor rally's ofzo.

Elk jaar hoop ik op een Lancer die even oud is als deze, maar dan echt een Colt met een kont is, Maar die zijn niet meer te vinden denk ik. Ook de Galant van 1984 ofzo hoop ik altijd te zien, maar ook die staat er nooit.

Ik had vroeger een speelvriendje in onze straat, en zijn moeder had na oude Civic (1979 ofzo) en met haar man een Saporro toen ze gescheiden was een zo'n Galant, de electrische antenne maakte veel indruk op me. Na die kwam weer een Saporro, exact zoals die witte die er nu ook was.

Jammer eigenlijk dat JDM modellen als een Crown, de Toyota-varianten van Lexus wel worden geïmporteerd en ook de grote Nissans, maar de luxe Mitsubishi's eigenlijk niet.

Volgens mij is JCS het grootste of een van de grootste events inmiddels. Giuliame komt er speciaal uit Frankrijk voor over, en inmiddels is het in Polen ook al bekend begreep ik. Dat komt ook wel door vlogger Hubnut denk ik.

Nou er stond toch een Datsun uit Koeweit. Die mensen zijn dus met 3 man en die auto naar Duitsland gevlogen voor wat onderdelen en hoorden toen van JCS, en zijn toen op zondag naar daar gereden. En ik geloof maandag weer terug , compleet met auto.
Grappig dat ik dat hier lees. Vrijdag kwam die Koeweitse Datsun me voorbij gereden in Almelo. Ik wist niet wat ik zag... Het lukte me net om mijn telefoon uit mijn broekzak te trekken voor een achterstevoren-kiekje, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat het dezelfde is. :)

Honda S800 Coupé '70 by Matt Curlew, on Flickr

Honda N400 '71 by Matt Curlew, on Flickr

Honda N-ONE '13 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Civic '74 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Civic '79 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Civic '83 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Civic '86 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Civic '91 by Matt Curlew, on Flickr

Honda CR-X by Matt Curlew, on Flickr

Honda Integra '86 by Matt Curlew, on Flickr

Honda Concerto by Matt Curlew, on Flickr

Honda Quintet by Matt Curlew, on Flickr

Honda Quintet by Matt Curlew, on Flickr

Mooi weer MCW!
Ik heb volgens mij toch nog wel wat gemist, zoals die Honda Fit bijvoorbeeld! Ik wist ook neit dat de Quintett een andere grille/logo heeft gehad. Dat zag ik hier pas.

Terug
Bovenaan