Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Een van m’n buren heeft deze sinds kort in de garage staan.

IMG-0426.jpg
Herinnering: je hebt niet zo veel met BMW.

De WRX is natuurlijk ook leuk ;).

Er staan 2 GR86en in de garage, eentje heeft er een dikke turbo in gehangen, keer een praatje mee gemaakt. Jonge kerel en veel met autos bezig ook.

De N63 zat in de F10/F11, de E39 had de M62 en die waren juist super wbt betrouwbaarheid. Vooral de M62B44 (non-vanos)
Ja doelde niet specifiek erop dat de N63 in de e39 zat. Ik weet dat die geen turbo V8 had ;).

Meer dat in de folder van de E39 BMW zo specifiek de loop benadrukte. Iets wat de BMW V8 imo dus doet (ook de N63). Alleen qua geluid dus niet zo indrukwekkend is

Nee juist niet, dat is Deutsche Gründlichkeit! Het vertelt je precies waar je het over hebt.

De eerste letter van een motorcode geeft aan wat voor motor het is.

M = pre 2001
N = post 2001
B = modulaire motoren (2013+)
S = M sport
P = M racing

Daarna is het eerste cijfer het cilinder aantal echter niet letterlijk:

3Inline 3
4Inline 4
5Inline 6
6V8
7V12
8V10

Het nummer daarna is de iteratie begint bij 0 daarna 1,2 enz.

De letter daarna de brandstof soort

B = benzine
D = diesel
E = elektrisch
G = gas
H = hydrogen

En ten slotte de laatste 2 cijfers de cilinder inhoud; 30 = 3.0 liter etc.

Ofwel in bovengenoemd voorbeeld de
M62B44 is een pre 2001 motor, met 8 cilinders, daar dan de 3e iteratie van. Het is een B benzine motor en heeft een inhoud van 4.4 liter.

Ik vind motortypering inderdaad wel te volgen. Wat ik niet snap is de model code van de auto zelf. Waarom van F11 naar G31 bijv? @Geuzert

@JL86 Ja daar ga je. Geen fan van BMW maar wel gespampt worden door BMW nerds

Die zijn helaas wat minder Gründlich.. meer spaghetti.. (het is dan ook Bayerische Motoren Werke en niet Bayerische Auto Werke :p )

vroeger was het allemaal E en het nummer kon je aan afleiden hoe nieuw het chassis was. (Hoe hoger hoe nieuwer, maar niet altijd :cry:) Hoe en waarom voor specifieke nummers gekozen is is (mij) niet helemaal helder.
Tegenwoordig gaat het per generatie een letter omhoog, en lijken de nummers enkel voor de M-modellen voor alsnog hetzelfde nummer te houden G80/F80 beiden een M3. Voor bijvoorbeeld een 3 touring is het G21 maar F31..

Kwestie van uit je hoofd leren als je het belangrijk/leuk vindt. Anders gewoon even googlen.

Laatst bewerkt:
Dit kan ik ook nog wel waarderen. Is dat een beetje “betrouwbaar”? Of is dit een Bring mich Werkstatt auto? ;)

BMW Z4 sDrive35is DKG, 05.2011 / CHF 27’900.–, semi-automatic, Benzin, Cabriolet, 340 PS, Blau, Occasion,

Zijn echt supertoffe wagentjes heb zelf een generatie oudere s20i gehad (Boeh! 4 cilinder) groter paste niet in het leasebudget destijds.

Mechanisch sterk blok, maar veel randapparatuur is zwak.

Zijn daardoor erg onderhoudsgevoelig, regelmatig en kwalitatief onderhoud is cruciaal. Daardoor ook wel wat duurder. (Zit wel super performance in, heel populair voor tuning)

Goed op de onderhoudshistorie letten bij aankoop dus, maar mits goed onderhouden hele fijne motoren waar ook echt wel exemplaren met 300dkm op de klok van te vinden zijn.

Als je de voorganger de e85 (die ik had) ook kan waarderen qua looks. Dan is een pre-2005 met M54B30 wel vele malen betrouwbaarder. (Mechanisch minder complex, goedkoper in onderhoud)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JL86
@Geuzert mooi dat je zoiets nog mocht leasen! De leaseauto’s die ik in NL heb gehad was de VW polo spaardiesel, VW Golf en Mercedes AMG in m’n 4 corporate NL jaren voordat ik naar CH vertrok.

Mbt de Bmw hebben de echte liefhebbers volgens mij liever de E85, ik ben zelf iets meer van deze E89 en zijn hier eigenlijk nog best wel goed betaalbaar. Vergelijkbaar met de Porsche Boxster 987, eigenlijk. Daar heb je ook nog wel leuke S versies van.

Meningen zijn verdeeld wat betreft de e85 vs e89. De e85 is lichter en analoger (lees go-kart) de e89 heeft duidelijk meer performance, maar is zwaarder en wat afstandelijker/volwassener? (dat klinkt negatief maar dat is tov een e85)

Ik zou ook de e89 een hele toffe auto vinden. Maar je moet gewoon heel goed voor ze zorgen. Het zijn prinsesjes.

Betreft de Boxster krijg je een bekend verhaal. :LOL:

Eerdere modellen (987.1) met de M96/M97-motoren kunnen last hebben van problemen zoals bore scoring, scheurtjes in het blok, en problemen met de IMS-lagers.

De 987.2, met de 9A1-motor, wordt beschouwd als een betere en meer betrouwbare optie. Maar dat zie je ook weer terug in de prijzen.

Dit verhaal heb ik echt eerder gehoord.

Ik ga er wel een eind aan breien want ik moet over 6 uurtjes alweer op het vliegveld staan, dus ik ga nog even slaap pakken. Spreek je na het weekend weer!

Laatst bewerkt:
Denk dat de Morgan voor langere trips (met gezin) sowieso al snel minder geschikt is. Geen "echte" bagageruimte, 2-zits (je hebt toch ook een kleine?) en wat je zelf al zegt een hele spartaanse puristen auto. Als daar je prio ligt zou ik hem inderdaad overslaan, maar dat geldt m.i. dan net zo goed voor de Triumph's.

(En kijk nou ook even naar een R230, ja ik ben bevooroordeeld, maar dat is zo'n fantastische auto :p )
Hoho de TR6 heeft een keurige kofferbak. ;)

De R230 rijdt heerlijk. Wel wat reserve houden voor kosten aan het dak. Wij kregen er laatst ook weer 1 aangeboden. Toch maar niet gedaan (alweer). Maar ze rijden idd goed. En niet geheel onbelangrijk de 350 en 500 hebben last van de balansas issues. Een reparatie van tussen de 5 en €7.000

Laatst bewerkt:
Meningen zijn verdeeld wat betreft de e85 vs e89. De e85 is lichter en analoger (lees go-kart) de e89 heeft duidelijk meer performance, maar is zwaarder en wat afstandelijker/volwassener? (dat klinkt negatief maar dat is tov een e85)

Ik zou ook de e89 een hele toffe auto vinden. Maar je moet gewoon heel goed voor ze zorgen. Het zijn prinsesjes.
Ik vond de e89 wel dynamischer rijden dan een r230. Je zit ook wat meer ingesloten in de cockpit. Ik vond ze daarnaast ook leuk smoelen maar idd wel wat storingsgevoelig. Waar ik in reed stopte het dak er ook spontaan mee:whistle:

• Leuk
Waarderingen: JL86
Ik vind dat persoonlijk echt de minst mooie 911.
Ik ook, en het is naar wat ik weet ook de minst betrouwbare.
Zwakke cilinderwanden bijvoorbeeld, met deze kilometerstand nog geen issue maar dat wordt het wel.
Dat hij er nu goed bij staat geloof ik uiteraard meteen.

Ik ook, en het is naar wat ik weet ook de minst betrouwbare.
Zwakke cilinderwanden bijvoorbeeld, met deze kilometerstand nog geen issue maar dat wordt het wel.
Dat hij er nu goed bij staat geloof ik uiteraard meteen.
Dat is niet helemaal waar. Ze kunnen inderdaad issues hebben maar die zijn bij dit exemplaar al uitvoerige aangepakt. Er zijn hiervoor goede upgrades. Dus niet alleen nu maar dit is er 1 waar nog een paar ton bij kan. Zoek maar even op internet naar 911’s met hoge kilometerstanden. Bijna allemaal 996

Eerlijkheidshalve het is een mooi exemplaar Michiel, maar het is niet mijn model.
Snap ik hoor.

Ik had dat ook altijd, maar hij is gegroeid bij me en vind m nu juist heel leuk en apart. Wel de facelift koplampen
Hier hetzelfde en het is echt een van de betere 911’s. Lichtvoetig.

Er h
@michel1975:

Ik geloof je zeker, maar wat is er dan met de cilinderwand gedaan? Nieuwe sleeves?
Er hoeft niets aan gedaan te worden anders dan regulier onderhoud. Goede olie, warm rijden etc. Meest problemen met bore scoring ontstaan door slecht onderhoud en verkeerde/goedkope olie. De 996 blokken staan er om
Bekend dat ze bij goed onderhoud veel kilometers kunnen maken. Daarom ook mijn eerste opmerking dat de 996 werd voorgesteld. Een sluitende onderhoudshistorie. Dus met weinig kilometers ook onderhoud op interval en niet alleen kilometers.

Laatst bewerkt:
vanmiddag even contact gehad mbt de gele Thunderbird.

Dit weekend lukt hem helaas niet, dus probeer volgende week nog even een afspraak te maken, maar heb een druk programma volgende week en zaterdag op vakantie. Eigenlijk alleen donderdag tijd, dus hopelijk gaat dat lukken.

Nee dat vind ik niks. Het wordt of een 1957 Thunderbird of een Corvette. Dinsdag weet ik meer! Als het een Corvette wordt is het nog de vraag, een C3 of C6…

Die C3 stond hier al eerder. Op de foto's vind ik hem "nep" overkomen, ben benieuwd hoe hij eruit ziet onder zonlicht.

Die C6 is erg gaaf. Moeilijke keuze. Ik denk niet dat ik voor een Thunderbird zou gaan, ondanks dat ik een Ford-man ben.

Ja zijn de foto’s denk ik, lijkt mij een best wel goed exemplaar en heb hem al even in m’n favorieten staan.

De C6 schijnt wel een hele goede sportauto te zijn, alleen het interieur is wel plastic is fantastisch…

De C6 schijnt wel een hele goede sportauto te zijn, alleen het interieur is wel plastic is fantastisch…
Klopt inderdaad. Het uiterlijk is super en dit blauw staat de Corvette prima. Een vriend van mij heeft er een gehad (heeft nu een C8) en heeft er echt veel plezier van gehad. Het interieur... daar koop je hem niet voor :rolleyes:

Die C3 staat overigens op een andere website voor CHF 28,900 te koop, dus daar krijg ik ook nog wel wat vanaf denk ik. Staat bij een familie te koop die in Corvettes handelt en collect etc. Dus volgens mij wel betrouwbaar.

De C6 heeft idd echt een heel dik uiterlijk, die kont is gewoon legendary! Deze heeft ook nog eens magnetic ride.

1523189213.JPG

De LS2 met 6.0L schijnt prima te zijn, al wordt de LS3 met 6.2L wel wat betrouwbaarder ingeschat. Maar in principe zijn LS motoren sowieso wel betrouwbare blokken.

Enige nadeel is dat ik dan wel behoorlijk wat aan wegenbelasting per jaar mag aftikken…

De C3 heb ik gehad maar nog niet echt van kunnen genieten. Dus vandaar dat ik de C3 nog zeker in m’n top 3 heb staan.

C6 is inderdaad een gaaf ding, maar heb je er al mee gereden?, ik vind ze te ouderwets rijden en vooral aanvoelen voor hoe ze eruit zien. Een c7 is dan echt van een andere planeet.

Nee nog niet mee gereden, ben ik wel van plan om te doen, maar volgend weekend op vakantie dus de komende week eerst de Thunderbird gepland om te rijden.

Heb verder een drukke week, ben doordeweeks ook nog het hele land door aan het reizen dus kom er dan weer pas midden Juni aan om dan verdere proefritten te plannen.

De C7 is ook gaaf natuurlijk maar wel dubbel zo duur.

Terug
Bovenaan