Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Ik vind zelf de Thunderbird het fraaiste in het rood of (crème)wit, maar heel gaaf en veel plezier ermee gewenst! :D

• Leuk
Waarderingen: JL86
Ja de hardtop hebben ze met patrijspoortjes, alleen dat was een optie dacht ik en heeft deze helaas niet! Jammer, meer eerlijk gezegd rijdt je hem toch voornamelijk als cabrio.

Maar goed, gaat allemaal wat off topic.

V8 is leuk, maar waarom niet 2 cilinders meer? :)

27cd5d39-6ce0-49eb-bee3-bc3d3dea682a
Geen airco. Die heb je echt nodig in een Viper. Je bakt echt weg in de cabine.

Ja klopt, zoektocht is ook altijd leuk! De prijs was al scherp en heb er nog 3k vanaf gepingeld dus gewoon meteen gekocht. Nette kerel en alles was fatsoenlijk gedocumenteerd. Paar kleine puntjes nog even nalopen maar dat mag niks kosten.

Mooi hoor! Zelf zou ik meer vanillegeel denk ik mooier vinden, maar het zal er zeker niet minder om rijden. Hopelijk heb je hier een mooi tijdje plezier van. Maar ik kan me ook voorstellen dat zoektochten leuk blijven. :p

• Leuk
Gefeliciteerd met de T-bird. Mooi geel, valt lekker op. Ben benieuwd naar de foto's wanneer je hem na de vakantie heb. In mijn gedachten was de Thunderbird veel groter.

Goede kleur voor de buurvrouw trouwens, hopelijk ziet ze de auto bij het parkeren.

Wat een plaatje en totaal wat anders! Veel fijne kilometers gewenst!

(zag laatst een filmpje van een klein bedrijfje in Engeland dat sturen renoveert, de oude rand eraf en opnieuw een rand aanbrengen van kunststof, was bij Wheeler dealer?)

• Leuk
Wat leen leuke wending Jeff. Gefeliciteerd met je Thunderbird! Wat een toffe aankoop, en dat geel is gaaf! Zo'n eerste generatie was inderdaad niet eens zo heel groot, dat werd ie pas later inderdaad.

Veel plezier er alvast mee, die leuke kilometers komen denk ik wel goed! Oh en een fijne vakantie alvast!

• Leuk
Er zit veel verschil in lengte in de eerste generatie (bouwjaar 1955, 1956 en 1957) en de 2de generatie is al 5.2m lang.

1955: 4.45m, productie aantalen: 16,155
1956: 4.7m, productie aantalen: 15,631
1957: 4.6m productie aantalen: 21,380

Alle zijn zon 1.78m breed.

Bouwjaar 1955 is het meest gewild volgens mij, 1956 heeft dat wiel op de achterkant en van de 1957 zijn er meer gebouw, albeit nog steeds heel erg weinig. Er zullen er dus ook niet zo heel veel in Europa rond rijden. Je ziet er ook niet onzettend veel te koop staan.

Ik vind zelf deze kleur wel goed bij de auto passen en hij springt er tevens een beetje uit zo. The Yellow Bird. Ik merkte al bij de proefrit, dat mensen in het verkeer het leuk vinden, ze geven je ook voorrang etc.

De auto heeft wel een paar grappige quirks, zo zitten de uitlaten in de chromen bumper verwerkt (beide uiteinde). Hij heeft aan de zijkant (nog voor de deuren), twee "flapjes" die je open kunt zetten zodat je frisse lucht in de kabine krijgt. Dat was destijds je airco denk ik... ;)

Hij heeft twee toeters, eentje op het stuur en nog een luchthorn, waar je aan een kabeltje moet trekken.

Je ziet dat er bij dit soort autos destijds niet op kosten bespaard werd, zo hebben de portier ramen (idem bij de Mustang) een chrome sierlijst (omranden), maar ook tevens de gebogen voorruit, dit zal wel duur zijn om te vervangen mocht je ruit uit barsten..Omdat je eigenlijk geen echte A-pillar hebt.

Mijn uitvoering heeft de 312 cubic inch V8 motor met handbak. Je merkt dat hij best wel wat koppel heeft. Volgens mij heeft de bak ook een overdrive functie, deze heb ik echter niet getest.

Het enige wat ik na moet laten kijken is het remlicht, hij was er zelf mee bezig en dacht dat het een van de losse kabeltjes in de motorbay was, maar dit is een klein puntje en tevens zitten er geen gordels in. Dit wil ik wel laten aanpassen, 2-punts gordels voor deze Bird zijn niet zo duur.

Geweldige aankoop! Leuk dat de zoektocht alle kanten op gaat (herkenbaar) en uiteindelijk hierop uitkomt. Kleur past ook erg goed. Maakt de op het oog niet erg zomerse foto's een stuk zonniger. :cool:

Stuur zou je in plaats van vervangen of restaureren (voorlopig) ook kunnen voorzien van een klassiek lederen stuurlint voor een paar euro. Verder zou ik persoonlijk de radio z.s.m. vervangen voor iets passenders.

• Leuk
Toch wat anders dan de Corvette en deze vind ik leuker dan de oranje C3 die je liet zien. Veel plezierige kilometers.

• Leuk
Ik ben ondertussen natuurlijk al het e.e.a. aan het uitvogelen :p .

White wall tires, zien er wel een stuk beter uit, maar is geen prio 1. Interessant om te zien dat sommige de wielkasten bij de achterwielen weg halen. Ziet er beide wel mooi uit.

De mijne is een "inca gold" geel, zoals de bovenste foto.

Originele radios/aftermarket zijn vrij makkelijk te verkrijgen. Dus dat is ook zeker nog wel een optie.

Verder gewoon lekker toeren en de auto leren kennen de eerste maanden.

aut-21-rk2959-01p.jpg

14477_p71_l.jpg

Leuke auto, gefeliciteerd.

Kan je me uitleggen waarom 3 handgeschakeld prima is maar die Triumph met 4 versnellingen zonder overdrive niks was?
Puur pk/koppel verhaal?

Gave auto met een schitterende kleur! Weer heel iets anders dan de Corvette die je eerder had. Geniet van de voorpret en alvast veel plezier als je 'm ophaalt! :)

Kan je me uitleggen waarom 3 handgeschakeld prima is maar die Triumph met 4 versnellingen zonder overdrive niks was?
Puur pk/koppel verhaal?
Ik vond de Triumph te klein en zonder overdrive niet heel erg comfortabel rijden, omdat je best wel hoog in de toeren hangt vanwege het lagere vermogen. Ik vond de remmen ook niet goed genoeg, maar dat kan typisch voor dat exemplaar geweest zijn.

Bij de T-Bird is dat anders, deze heeft overigens wel overdrive, maar omdat de auto meer vermogen en koppel heeft, merk je dat hij rustiger en comfortabeler rijdt. Je bent wat minder "aan het werk" dan in de Triumph.

Plus je hebt wat meer auto om je heen, wat gewoon wat veiliger aan voelt, al is dat natuurlijk ook maar een gevoelskwestie.

Puur pk/koppel verhaal?
Daar lijkt het wel op. De Thunderbird heeft ongeveer het dubbele koppel tov een TR4A, beide wel weer bij 3.000 tpm

Vandaag zo’n 600 km gereden, nu in de buurt van Jesolo, aan de Oostkust van Venetië.
3x gestopt, waarvan 2 keer geladen. Eerste stop was gewoon een normale plas pauze zonder te laden, net na de Gotthard tunnel. Eerste stuk flink binnendoor, dus na 2 uur, wilde vrouwlief en de kleine er toch wel uit.
15-20 min eruit en weer door.

De Navi het werk laten doen, de volgende stop gepland in Telgate Italië, iets na Bergamo volgens mij. Bij aankomst nog zo’n 16% batterij over. 22 min geladen, €17.37 voor 41.36 kWh, laadpunt paar honderd meter van de snelweg af.

Toen de lange rechtuit snelweg van Brescia naar Venetië, rustig veel stukken 140 kunnen rijden, verbruik wat hoger dan, ca 20 kWh/100km valt nog reuze mee.

Volgende stop net voor Venetië, de kleine is er dan ook wel klaar mee. Supercharger bij Padova. 15 min laden, €13.10 a 31.19 kWh erbij en door. Laatste 1u20m.

Bij aankomst nog zo’n 35% SoC over. Prima te doen, pizza gehaald en fles vino open getrokken :)

Lekker camperen zo :p

IMG-0528.jpg

Trek een driehoek tussen Pisa, Florence en Siena en dan zitten wij mooi in het midden. We gaan voor het eerst naar een Agriturismo. Na wat enthousiaste verhalen van vrienden toch maar eens meemaken dan.

Ik zal bij voorbaat mijn handje opsteken naar elke Fünfer op NL kenteken dan. (y)

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe de EV rit bevalt! Ik heb meestal wel een paar laadapps tot mijn beschikking maar ik heb geen enkel pasje. Tesla - IONITY - Fastned altijd handig uiteraard en in Italy kom je dacht ik ver met Enel X Way en Plenitude on the road. Maar eerlijk gezegd de afgelopen jaren nog allemaal maar bij Tesla geladen.

Ik weet niet of jouw Navi de grote aanbieders mee calculeert in de rit? En of je tevens ziet of er plek is?

Bij veel laadstations kan je ook met je pinpas betalen.... Schrijven ze eerst iets van € 40 af en crediteren later het verschil.

Trek een driehoek tussen Pisa, Florence en Siena en dan zitten wij mooi in het midden.
Zeer mooie omgeving!, wij zijn daar meerdere malen geweest. Probeer nog naar Luca te gaan, meer dan mooi, wel iets boven de Pisa/Florance weg, Volterra is ook een aanrader. De laatste keer een appartement in San Ruffino.

Trek een driehoek tussen Pisa, Florence en Siena en dan zitten wij mooi in het midden. We gaan voor het eerst naar een Agriturismo. Na wat enthousiaste verhalen van vrienden toch maar eens meemaken dan.

Ik zal bij voorbaat mijn handje opsteken naar elke Fünfer op NL kenteken dan. (y)

Ik ga in Italië in die regio steevast naar een wat luxere agriturismo, dat is echt vakantie. Goede bedden en sanitair, zwembad, luxe ontbijt en dan overdag mooie steden en oudheden bezoeken of luieren op het strand, beetje wielrennen, in de avond het heerlijke Italiaanse eten in de geweldige restaurants in die regio, heerlijk.
Overigens zo op de fiets op, gisteren was het benauwd dus niet zo ver gegaan, vandaag goedmaken.

Terug
Bovenaan