Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Dat is momenteel de enige leuke C3 die te koop staat hier. Of je moet echt flink meer willen betalen.

Heel fraai die blauwe C6. Persoonlijk wel een groter fan van de klassieke lijnen van de C3. ;)

Ben weer terug uit Spanje en vandaag vrij, dus weer alle tijd om jouw topic lekker te komen bevuilen met mijn spam.

Er h

Er hoeft niets aan gedaan te worden anders dan regulier onderhoud. Goede olie, warm rijden etc. Meest problemen met bore scoring ontstaan door slecht onderhoud en verkeerde/goedkope olie. De 996 blokken staan er om
Bekend dat ze bij goed onderhoud veel kilometers kunnen maken. Daarom ook mijn eerste opmerking dat de 996 werd voorgesteld. Een sluitende onderhoudshistorie. Dus met weinig kilometers ook onderhoud op interval en niet alleen kilometers.
Er kan mee geleefd worden en zoals jij zegt bij goed onderhoud en goed gebruik kunnen ze veel kilometers maken. Het probleem met het slijten van de boring komt ook vooral uit hittemanagement(problemen) van de motor. Zaken als de motor altijd keurig op temperatuur laten komen etc. zijn dus ook erg belangrijk. Bij het Porsche centrum raden ze zelfs aan de auto altijd met de airconditioning ingeschakeld te rijden. (Hierdoor stroomt er extra lucht door de radiatoren, ook als de motor nog niet heet genoeg is om zelf de ventilatoren te activeren.)

Dat geeft op zich al aan dat de koeling van de 996 gewoon niet helemaal perfect is uitgedacht destijds. Daar valt verder wel mee te leven. Maar wat lastig is bij aanschaf van een exemplaar dat al veel kilometers gemaakt heeft (en ook al meerdere eigenaren heeft gehad) is dat wel goed is in te zien hoe de auto door de garagist verzorgd is bij een net bijgehouden en sluitende onderhoudshistorie. Echter zegt dat niet altijd wat over hoe de eigenaar de auto zelf heeft behandeld. (Koud wegrijden, te vroeg te hoog in de toeren, niet correct laten afkoelen van de motor voor het uitschakelen van het contact) En dat geld uiteraard voor elke auto, maar de 996 is er dan wel net even gevoeliger voor dan menig ander.

Ik vond de e89 wel dynamischer rijden dan een r230. Je zit ook wat meer ingesloten in de cockpit. Ik vond ze daarnaast ook leuk smoelen maar idd wel wat storingsgevoelig. Waar ik in reed stopte het dak er ook spontaan mee:whistle:
De e89 is zeker meer rijdersauto dan de r230. Dat bedoelde ik ook niet. De SL is ook altijd bedoeld geweest als GT waar de e89 echt wat meer sportwagen dna heeft.

Maar als je de verschillende modellen SL naast elkaar zet dan is de R230 wel echt heel veel dynamischer dan de R129 en al helemaal tov een R107. ;)

De R230 rijdt heerlijk. Wel wat reserve houden voor kosten aan het dak. Wij kregen er laatst ook weer 1 aangeboden. Toch maar niet gedaan (alweer). Maar ze rijden idd goed. En niet geheel onbelangrijk de 350 en 500 hebben last van de balansas issues. Een reparatie van tussen de 5 en €7.000
Je moet een pre 2006 model hebben met het oerdegelijke M113 blok en de 5G tronic, die heeft dit probleem niet. Het grootste "probleem" is dan het ABC systeem. Maar ik vind eigenlijk, moet je je daar druk om maken? Want dat is ook wat de R230 zo ongelofelijk goed maakt tov zijn voorgangers.

Laatst bewerkt:
Er kan mee geleefd worden en bij goed gebruik zoals jij zegt bij goed onderhoud en goed gebruik kunnen ze veel kilometers maken. Het probleem van met de boring komt ook vooral uit hittemanagement van de motor. Zaken als de motor altijd keurig op temperatuur laten komen etc. zijn dus ook erg belangrijk. Bij het Porsche centrum geven raden ze zelfs aan de auto altijd met de airconditioning ingeschakeld te rijden. (Hierdoor stroomt er extra lucht door de radiatoren, ook als de motor nog niet heet genoeg is om zelf de ventilatoren te activeren.)

Dat geeft op zich al aan dat de koeling van de 996 gewoon niet helemaal perfect is uitgedacht destijds. Daar valt verder dus wel mee te leven. Maar wat lastig is bij aanschaf van een exemplaar dat al veel kilometers gemaakt heeft (en ook al meerdere eigenaren heeft gehad) wel goed is in te zien hoe de auto door de garagist verzorgd is bij net bijgehouden onderhoudshistorie. Echter zegt dat niet altijd wat over hoe de eigenaar de auto zelf heeft behandeld. (Koud wegrijden, te vroeg te hoog in de toeren, niet correct laten afkoelen van de motor voor het uitschakelen van het contact) En dat geld uiteraard voor elke auto, maar de 996 is er dan wel net even gevoeliger voor dan menig ander.

De e89 is zeker meer rijdersauto dan de r230. Dat bedoelde ik ook niet. De SL is ook altijd bedoeld geweest als GT waar de e89 echt wat meer sportwagen dna heeft.

Maar als je de verschillende modellen SL naast elkaar zet dan is de R230 wel echt heel veel dynamischer dan de R129 en al helemaal tov een R107. ;)

Je moet een pre 2006 model hebben met het oerdegelijke M113 blok en de 5G tronic, die heeft dit probleem niet. Het grootste "probleem" is dan het ABC systeem. Maar ik vind eigenlijk, moet je je daar druk om maken? Want dat is ook wat de R230 zo ongelofelijk goed maakt tov zijn voorgangers.
Helemaal eens vwb de r107 en de r129. Eerstgenoemde is echt een cruiser. Het is net een boot ;)

ABC is wel een dingetje. Maar met name de balansas problemen zijn voor mij meer een showstopper. 1 op de 10 ongeveer heeft er last van en je kunt het niet voor zijn. ABC merk je gauw genoeg aan het zakken en gerammel. Maar als die het doet heerlijk rijden.

T.a.v. de 996 altijd een aankoopkeuring laten doen. De desbetreffende S4 heeft alle voorzorgsmaatregelen en upgrades gehad. In dit geval is zelfs de oorspronkelijke IMF lager bewaard. Was niets mee aan de hand maar better Safe then sorry in dit soort gevallen. Zegt ook iets over de vorige gebruiker. Maar je kunt nooit alles voor zijn.

Druk dagje wel weer, 6 uur vanochtend los en om 19.30 weer thuis. Stuk met de gein gereisd en nog zo’n 470 km met deze huurauto terug gereden. Een nieuwe Hyundai Tucson. In principe een nette auto, ook het interieur, maar wat heb ik mij aan de assistentie systemen gestoord zeg!

- als je 2-3 km/u te snel gaat begint de auto al te piepen en begint hij voor je ogen visueel te knipperen (head up display en klokkenteller)
- als er maar iets voor je geremd wordt, dan ziet hij dat meteen als gevaar en krijg je ook een flinke waarschuwing in je head up display
- er wordt constant door een passieve rijbaan assistent licht ingegrepen, waardoor je eigenlijk helemaal niet fijn kunt sturen.
- als slot als je achteruit wilt rijden (bij parkeren) en hij ziet gevaar gaat je heel stuur hard vibreren. Maar dit doet hij ook, als je gewoon in een parkeervak staat, achteruit schakelt en wacht totdat auto’s je voorbij rijden.

Man man man wat een ellende, is dit anno 2025 standaard? :ROFLMAO:

En ja ik weet het, je kunt het uitzetten, maar moest 8 locaties bezoeken/bezichtigen en dan moet je elke keer weer diep een menu in…

bef7869f-3006-4e55-a050-dcb91ad0d041.jpg

Ja het is echt onwijs vervelend rijden… is voor mij wel harde voorwaarde bij m’n opvolger : een pre 2023 model

Ik krijg er vast en zeker nachtmerries van vannacht, al die gevarendriehoeken, knipperende verkeersborden, rode lampjes, vibrerende sturen… Is dit bij alle nieuwe auto’s zo? Dan wordt dat voor mij ook een pre!

Jep helaas wel.. echt ellende. Ik had ook zo’n huurauto van Renault die een score gaf voor je rijstijl na elke rit.

In het Italiaans verkeer scoorde ik zeer slecht op afstand houden :D

Haha, een score voor je rijstijl het moet niet gekker worden :ROFLMAO:

In Italië moet je gewoon mee doen, doorgetrokken strepen bestaan niet, snelheid bepaal je zelf en bij de auto voor je op de versnellingsbak zitten. Knipperlicht hendel in de hand en gaan :p

Naar mijn (compleet neutrale :p ) mening doen de Duitse auto's dat wel beter. Die hebben al die vervelende verplichte systemen ook, maar alles is makkelijk te overrulen, geluidjes zijn veel minder storend, ingrepen veel subtieler, etc. Mijn enige grote irritatie is de pre-collision warning zoals jij ook beschrijft met inparkeeracties, zowel als bij korte bochten waar je met redelijke snelheid op een in de bocht geparkeerde auto af rijd en de auto nog niet doorheeft dat je daar straks de bocht om gaat. (Heb ik hier in de wijk regelmatig, zal het soort bocht wel wezen want het is echt vooral daar)

Wel frapant dat jij als Tesla rijder zo verrast wordt door die functies, want als ik 1 type auto bemoeizuchtig, betuttelend en leslezerig vind.. verder ben ik helemaal niet een anti-Tesla hoor, daar houd mijn "afkeer" van het merk ook wel weer op. :censored: (Dat bedoel ik zoals het er staat en niet cynisch)

Haha geen probleem hoor! Mijn Tesla is van 2022, wellicht zit daar het verschil?! Piept weinig en kan gewoon prima sturen. Zonder dat de auto elke paar minuten wilt ingrijpen.

De eu zit toch achter dat plan om het rijden veel veiliger te maken door autos zo irritant de maken dat je met de fiets gaat oid?

Ga nou niet voor iets Duits, dat kan altijd nog, als je echt oud bent. Lekker een V8 uit de States, past zo goed bij de Tesla, toch iets hybrides achtigs. En, neem van me aan, echt meer dan lekker,

Ik krijg er vast en zeker nachtmerries van vannacht, al die gevarendriehoeken, knipperende verkeersborden, rode lampjes, vibrerende sturen… Is dit bij alle nieuwe auto’s zo? Dan wordt dat voor mij ook een pre!
Zoek eens voor de gein GSR (General Safety Regulation) op..

Voor auto's (personenwagens) zijn onder andere de volgende systemen verplicht:
  1. ISA (Intelligent Speed Assistance)
  2. AEB (Automatische Noodremhulp)
  3. LDW (Lane Departure Warning)
  4. Rijstrookassistentie (LKA)
  5. Dodehoekwaarschuwing
  6. Rijgedragmonitoring
  7. Achteruitrijhulp (camera of sensoren)
  8. Event Data Recorder (EDR)
Invoering in fasen:
  • Vanaf juli 2022: Nieuwe voertuigtypes (die voor het eerst worden goedgekeurd) moeten aan de eisen voldoen.
  • Vanaf juli 2024: Alle nieuw verkochte voertuigen (ook bestaande modellen) moeten aan de eisen voldoen.

• Wow
Waarderingen: JL86
Net de huur auto terug gebracht, ben onze straat nog niet uit of hij begint alweer te piepen :ROFLMAO: . Geen gelukkig huwelijk dus…

Is dit bij alle nieuwe auto’s zo?
De veiligheidssystemen zitten verplicht op nieuwe auto's. Dat je diep in menu's moet klooien is iets van bepaalde merken, waaronder Kia en Hyundai. Renault heeft er een fysieke knop voor gemaakt waarmee je alles met 2 drukken uit kunt zetten (1 druk is alleen de snelheidswaarschuwing).

En de implementatie verschilt ook nog trouwens. Kia-Hyundai hebben het nogal overdreven, de verschillende Chinese merken en ook bijv. Renault/Mercedes/VW zijn een stuk milder qua waarschuwingen en trillingen.

MG vind ik van alle merken het ergst, de waarschuwingsgeluiden op die auto's klinken alsof ze Rock Werchter moeten overstemmen. Lane assistant begint ook al te klagen als je tijdens het wisselen van rijstrook je richtingaanwijzer uitzet.

Ik kan bij mijn Ford (wel nog van 2020) de hulpsystemen makkelijk uitschakelen en dan blijven ze ook uit. Dat vind ik wel erg prettig. Overigens moet je de (A)CC welke elke rit opnieuw activeren, dat vind ik minder. Bij de Renault blijft deze actief.

Renault heeft er een fysieke knop voor gemaakt waarmee je alles met 2 drukken uit kunt zetten (1
Verplicht duizenden euros aan zogenaamde veiligheid uitgeven bij een nieuw auto om het dan uit te zetten. Die uitknop zal dan ook wel snel worden verboden. Vrijwel iedereen zet het direct uit. Benieuwd welk bedrijf heeft zitten lobbyen voor die ellende.

Vrijwel iedereen zet het direct uit.
Dat komt mede doordat het geen gebruiksvriendelijke of slimme, zelflerende systemen zijn. De Skoda Schrala waar ik nu mee rij heeft bijzonder irritante lane keeping assist. Gaat dus altijd uit. Als dat beter zou werken (vooral met de herkenning van de markering en het daadwerkelijke lane keeping) zou ik het niet uitzetten. De huidige wijze waarop dit systeem werkt vind ik alleen maar irritant en ergerniswekkend.

Vooral bij huurauto s is het vervelend. Ik weet nog de eerste keer op de snelweg dat de auto ineens begon tegen te sturen. Ik schrok me kapot.al die verplichte onzin maakt autos allemaal veel duurder.

Grappig, ik weet niet of ik zo'n thunderbird weleens in het echt gezien heb, maar in mijn gedachten was dat een veel langere, grotere auto. Naast de Tesla ziet hij er petit uit. Vind hem wel mooi. (y)

Handje geklapt?

De 1957 Thunderbird is ongeveer 4.6m lang dus iets korter dan de Tesla idd en heel laag. Heb ter plaatse onderhandelt inderdaad, was een privé verkoper. Origineel Zwitsers geleverde auto, met alle papieren erbij en in 2023 nog een flinke beurt gehad.

V8 met ongeveer 250 pk en handbak. 3 versnellingen, dus vrij lui, maar hij trekt wel redelijk door. Stuur is echt groot, je hebt weinig ruimte en geen stuur bekrachtiging.

Het stuur mag nog een keer aangepakt worden, maar stoort niet en ter zijner tijd white wall tires, maar de huidige banden zijn nog goed.

Heb je 'm op een meet gekocht?

Vind de huidige banden ook wel fraai met de witte band. Mooie velgen zitten er ook onder zeg. Dat hij wat krap is kan ik me enigzins voorstellen adhv je foto. Maar krap hoeft niet vervelend te zijn als de auto lekker om je heen zit. Wel comfortabel?

Lekker kleurtje ook wel, hij knalt er echt het meeste uit van het hele rijtje. (Hou ik wel van)

Wat betekent op een meet? Ik ben al lang uit Nederland weg ;).

Ja hij zit gewoon comfortabel, maar je moet ff een manier vinden om je benen kwijt te kunnen, om het stuur heen. Was ff wennen in het begin, maar dat leer je vanzelf.

Ah op die manier haha! Nee ik heb hem ff gevraagd een paar foto’s door te sturen, want had amper foto’s gemaakt! Ik heb afgesproken dat ik de auto na mijn vakantie kom ophalen. Ik vertrek dit weekend en ben dan een week later weer terug.

Prachtig, van harte proficiat! Een 3-bak, nog nooit van gehoord als handbak.
Ik zou me erg vergissen, maar op het forum is toch nog iemand met een T-Bird, Ford-verzamelaar van Granada en Taunus etc.?

Terug
Bovenaan