Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat is serieus geld. Maar dat is wel ff wat meer dan schoonmaken. Voor dat geld verwacht je een complete revisie. Zou je dan niet een revisiebedrijf hier voor zoeken. Twijfel overigens niet aan het vakmanschap. Je kan ook meteen een big block er in laten leggenKleine update met betrekking tot de money pit T-Bird.
Auto is bijna klaar, probleem naar boven gekomen met de olie wisselen. Schijnt goed vies en drekkig te zijn. Gewoon verversen is een tijdelijke oplossing, geadviseerd wordt om alles van binnen schoon te laten maken. Quasi motor eruit!
Kosten punt 8 a 10 mille. Voornamelijk het aantal uren, volledige werkweek aan werk basically.
Los van de kosten, wat is nu wijsheid. Nu meteen laten uitvoeren, dan kan ik de rest van de na zomer we vergeten of gewoon olie laten verversen en nog even genieten van de na zomer en dan de auto naar de garage in de winter?
Ik neig naar het laatste…
Kleine update met betrekking tot de money pit T-Bird.
Auto is bijna klaar, probleem naar boven gekomen met de olie wisselen. Schijnt goed vies en drekkig te zijn. Gewoon verversen is een tijdelijke oplossing, geadviseerd wordt om alles van binnen schoon te laten maken. Quasi motor eruit!
Kosten punt 8 a 10 mille. Voornamelijk het aantal uren, volledige werkweek aan werk basically.
Los van de kosten, wat is nu wijsheid. Nu meteen laten uitvoeren, dan kan ik de rest van de na zomer we vergeten of gewoon olie laten verversen en nog even genieten van de na zomer en dan de auto naar de garage in de winter?
Ik neig naar het laatste…
Dit was precies zijn punt, de risicos zijn te groot, daarom beter, het blok eruit halen. Volledig reinigen van binnen en pakkingen etc. vernieuwen en dan weet je zeker dat alles goed zit. Het blok zelf was nog wel gewoon prima en heeft geen revisie nodig.Houd er ook rekening mee dat een volledige motorflush soms als de “beste oplossing” wordt gepresenteerd, maar dat dit ook nadelige gevolgen kan hebben: losgeweekt slib kan oliekanalen of filters verstoppen en daardoor juist problemen veroorzaken.
Op meerdere plekken volgens mij, olie en filter wisselen etc. doen ze sowieso.Waar hebben ze nu slib geconstateerd? Aan de peilstok, aan de plug, in het filter, op de bodem van de pan, bij het kleppendeksel of overal?
Als zij enkel wat vuil aan de stok of de plug hebben geconstateerd en nog niet dieper hebben gezocht, zou ik toch gewoon beginnen met een olie en filter wissel en wellicht de pan even schoonmaken, dan binnen deze maand nog een vervolgafspraak om de olie opnieuw te verversen en laten controleren. Dan weet je beter hoe je er voor staat nog voor dat zij meteen voor een dergelijk grondige aanpak gaan.
Eens maar voor dat geld verwacht je een complete revisie en dat haal ik niet helemaal uit jouw verhaal. Leuk reinigen en pakkingen maar dat vuil is ook ingesleten. Dus cilinders uithonen, nieuwe zuigerveren en wellicht zuigers, nieuwe kleppen, etc.Matching numbers vind ik wel belangrijk, zonde om dat “weg te gooien” als je het hebt.
Overigens een leuk blok met wat meer vermogen geeft ook verhoogd plezierWe hebben uiteraard andere prijzen hier in CH dan in NL, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het vervoeren en de tijd die ik eraan kwijt ben om het in een ander "goedkoper" land te laten doen mij niet aanspreekt. Ik bespaar mij een paar duizend euro maar het extra gedoe, daar heb ik eerlijk gezegd de tijd en geduld niet voor.
Zoals zij het nu hebben aangegeven wordt er geadviseerd om het zo spoedig mogelijk te doen omdat zij niet kunnen garanderen hoe lang het goed gaat. Het schijnt wel zo ver ze konden zien al jaren te spelen, dus in mijn optiek maken die paar honderd extra kms ook niet meer uit. Maar goed je weet het nooit zeker!
Dit was precies zijn punt, de risicos zijn te groot, daarom beter, het blok eruit halen. Volledig reinigen van binnen en pakkingen etc. vernieuwen en dan weet je zeker dat alles goed zit. Het blok zelf was nog wel gewoon prima en heeft geen revisie nodig.
p.s. ik wil er geen ander blok in lepelen, dit is het originele (matching numbers) blok.
Reken op ongeveer €1100/1000 enkele reis. Maar ik zou serieus overwegen om hem helemaal te reviseren en dan ergens in Europa een goed aangeschreven partij te vinden (als die in in Zwitserland niet te vinden is). Liever €1.000 meer uitgeven voor een volledig gereviseerd matching blok dan voor een hoop geld half werk krijgen (schoonmaken en pakkingen lost het probleem niet op, is meer paliatiefWat ik kan overwegen is om dat in Nederland terzijnertijd te laten doen. Bijv vroeg volgend jaar ofzp. Maar dan komt er wel weer transport bovenop etc. en een hoop gedoe natuurlijk.
Transport? Dat ding heeft toch wielen?Wat ik kan overwegen is om dat in Nederland terzijnertijd te laten doen. Bijv vroeg volgend jaar ofzp. Maar dan komt er wel weer transport bovenop etc. en een hoop gedoe natuurlijk.
Adresje in Zuid Duitsland zou welkom zijn![]()
De laatste keer dat ik hem had gezien nog wel jaTransport? Dat ding heeft toch wielen?![]()
Nee dat klopt, maar bij een oude auto met vermoedelijk een redelijke opbouw verhoog je het risico wel met ATF.Of er plotseling geen grote brokken loskomen is nooit zeker.....
Die vraag komt en het antwoord ligt dan ook vast. Tuurlijk vervang je die onderdelen dan. En zo ben je meteen aan het reviseren. Als je dan toch bezig ben... alleen schoonmaken bestaat niet.Als men de motor demonteert en reinigt, rijst onvermijdelijk de vraag of men de versleten onderdelen moet vervangen. Er kunnen namelijk nog meer schade aan het licht komen.
Dat zou goed kunnen, maar het is nu wel jouw auto en als het misgaat zijn ook de kosten voor jou.Maar zo is er dus zeer waarschijnlijk al duizenden km’s mee gereden, dit is niet iets van de laatste maanden.
Inderdaad. Dit lijkt me een hoop achterstallig onderhoud gecombineerd met niet tot nauwelijks kilometers maken. Dan krijg je dit. Kan je beter meteen de motor reviseren. Dat geeft ook wat meer rust lijkt mij.Die vraag komt en het antwoord ligt dan ook vast. Tuurlijk vervang je die onderdelen dan. En zo ben je meteen aan het reviseren. Als je dan toch bezig ben... alleen schoonmaken bestaat niet.
Dat is feitelijk ook wat de garage je verteld. Dit kan nog 10km goed gaan of nog 4000km. Er is geen garantie maar wel degelijk risico.Maar zo is er dus zeer waarschijnlijk al duizenden km’s mee gereden, dit is niet iets van de laatste maanden.
Dat is wat hij over de telefoon ook al zei idd!Dat is niet zomaar een beetje viezigheid, dit kan er echt voor zorgen dat je oliepomp of kanalen verstopt raken, en dan ben je in één klap je oliedruk kwijt en dan heb je serieuze motorschade.
Wij zitten op dezelfde golflengte.Dat is feitelijk ook wat de garage je verteld. Dit kan nog 10km goed gaan of nog 4000km. Er is geen garantie maar wel degelijk risico.
Als ik die foto zo zie, dan zit die motor echt flink vol met oude troep en smurrie. Dat is niet zomaar een beetje viezigheid, dit kan er echt voor zorgen dat je oliepomp of kanalen verstopt raken, en dan ben je in één klap je oliedruk kwijt en dan heb je serieuze motorschade.
Wat sowieso moet gebeuren, is het pan laten reinigen en de zeef schoonmaken, gezien de toestand hierboven is de kans groot dat de oliepompzeef gedeeltelijk dicht zit. Daarnaast nieuwe olie en een nieuw filter plaatsen. Dit vermindert het grootste acute risico, maar lost de zware vervuiling bovenin (zoals op jouw foto's) niet op.
Eerlijk gezegd lijkt een grondige schoonmaak op de lange termijn mij de enige echt zekere aanpak. Zoals Twix ongeveer al aangaf, loop je bij een motor van deze leeftijd tijdens het schoonmaken echter vrijwel zeker tegen andere problemen aan. Op dat moment ben je er vaak beter aan toe om meteen door te pakken. Ik ben dan ook bang dat het uiteindelijk op een complete revisie zal uitdraaien.