Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Kleine update met betrekking tot de money pit T-Bird ;).

Auto is bijna klaar, probleem naar boven gekomen met de olie wisselen. Schijnt goed vies en drekkig te zijn. Gewoon verversen is een tijdelijke oplossing, geadviseerd wordt om alles van binnen schoon te laten maken. Quasi motor eruit!

Kosten punt 8 a 10 mille. Voornamelijk het aantal uren, volledige werkweek aan werk basically.

Los van de kosten, wat is nu wijsheid. Nu meteen laten uitvoeren, dan kan ik de rest van de na zomer we vergeten of gewoon olie laten verversen en nog even genieten van de na zomer en dan de auto naar de garage in de winter?

Ik neig naar het laatste…

Auto is bijna klaar, probleem naar boven gekomen met de olie wisselen. Schijnt goed vies en drekkig te zijn. Gewoon verversen is een tijdelijke oplossing, geadviseerd wordt om alles van binnen schoon te laten maken. Quasi motor eruit!

Kosten punt 8 a 10 mille. Voornamelijk het aantal uren, volledige werkweek aan werk basically.

Los van de kosten, wat is nu wijsheid. Nu meteen laten uitvoeren, dan kan ik de rest van de na zomer we vergeten of gewoon olie laten verversen en nog even genieten van de na zomer en dan de auto naar de garage in de winter?

Dat is serieus geld. Maar dat is wel ff wat meer dan schoonmaken. Voor dat geld verwacht je een complete revisie. Zou je dan niet een revisiebedrijf hier voor zoeken. Twijfel overigens niet aan het vakmanschap. Je kan ook meteen een big block er in laten leggen ;)

schijnt bij die Amerikanen redelijk plug and play te zijn. Of een heel nieuw blok overwegen.

Even los van wat Michel zegt, waar ik het volledig mee eens ben, zou mijn advies zijn om nu gewoon de olie en het filter te vervangen en voorlopig nog even van de auto te genieten.
In de winter kun je opnieuw de olie laten verversen en pas daarna echt beoordelen hoe de motor erbij staat. Op basis daarvan kun je bepalen of een grondige reiniging daadwerkelijk nodig is. Houd er ook rekening mee dat een volledige motorflush soms als de “beste oplossing” wordt gepresenteerd, maar dat dit ook nadelige gevolgen kan hebben: losgeweekt slib kan oliekanalen of filters verstoppen en daardoor juist problemen veroorzaken.

Ik snap je wel, bij zo’n mooie klassieker voelt het verleidelijk om alles grondig aan te pakken en je wil dingen gewoon goed doen, maar je moet ook realistisch blijven. Zo’n garage als deze zal echt wel uitstekend werk leveren en weten wat ze doen, maar vergeet niet dat ze ook een boterham willen verdienen.
Je kunt eindeloos bezig blijven door de hele auto uit elkaar te halen en elk boutje en moertje te reviseren, maar volgens mij ben jij niet van plan mee te doen aan een concours d’élégance?

We hebben uiteraard andere prijzen hier in CH dan in NL, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het vervoeren en de tijd die ik eraan kwijt ben om het in een ander "goedkoper" land te laten doen mij niet aanspreekt. Ik bespaar mij een paar duizend euro maar het extra gedoe, daar heb ik eerlijk gezegd de tijd en geduld niet voor.

Zoals zij het nu hebben aangegeven wordt er geadviseerd om het zo spoedig mogelijk te doen omdat zij niet kunnen garanderen hoe lang het goed gaat. Het schijnt wel zo ver ze konden zien al jaren te spelen, dus in mijn optiek maken die paar honderd extra kms ook niet meer uit. Maar goed je weet het nooit zeker!

Houd er ook rekening mee dat een volledige motorflush soms als de “beste oplossing” wordt gepresenteerd, maar dat dit ook nadelige gevolgen kan hebben: losgeweekt slib kan oliekanalen of filters verstoppen en daardoor juist problemen veroorzaken.
Dit was precies zijn punt, de risicos zijn te groot, daarom beter, het blok eruit halen. Volledig reinigen van binnen en pakkingen etc. vernieuwen en dan weet je zeker dat alles goed zit. Het blok zelf was nog wel gewoon prima en heeft geen revisie nodig.

p.s. ik wil er geen ander blok in lepelen, dit is het originele (matching numbers) blok.

Waar hebben ze nu slib geconstateerd? Aan de peilstok, aan de plug, in het filter, op de bodem van de pan, bij het kleppendeksel of overal?

Als zij enkel wat vuil aan de stok of de plug hebben geconstateerd en nog niet dieper hebben gezocht, zou ik toch gewoon beginnen met een olie en filter wissel en wellicht de pan even schoonmaken, dan binnen deze maand nog een vervolgafspraak om de olie opnieuw te verversen en laten controleren. Dan weet je beter hoe je er voor staat nog voor dat zij meteen voor een dergelijk grondige aanpak gaan.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Als de Thunderbird voor jou nu prima rijdt, zou ik er nu niet zo'n bedrag tegenaan gooien ('If it ain't broke, don't fix it').

Ik sluit me wat aan bij Geuzert. Carterpan meenemen en vervolgens op korte termijn een opvolgende wissel. Eventueel een goed reinigingsadditief bijvoegen maar dat zou ik pas doen na die eerste grondige wissel en vervolgens dus op zeer korte termijn (conform advies reinigingsadditief) nogmaals wisselen.

Olie wisselen met warme motor neemt al veel vuil mee. Dat vind ik een nadeeltje aan de wissel laten uitvoeren bij de garage: tegen de tijd dat zij eraan beginnen is de olie over het algemeen weer afgekoeld en vuil gedeeltelijk aangekoekt...

• Leuk
Waarderingen: JL86
Waar hebben ze nu slib geconstateerd? Aan de peilstok, aan de plug, in het filter, op de bodem van de pan, bij het kleppendeksel of overal?

Als zij enkel wat vuil aan de stok of de plug hebben geconstateerd en nog niet dieper hebben gezocht, zou ik toch gewoon beginnen met een olie en filter wissel en wellicht de pan even schoonmaken, dan binnen deze maand nog een vervolgafspraak om de olie opnieuw te verversen en laten controleren. Dan weet je beter hoe je er voor staat nog voor dat zij meteen voor een dergelijk grondige aanpak gaan.
Op meerdere plekken volgens mij, olie en filter wisselen etc. doen ze sowieso.

Ik zou er fijn mee doorrijden. De garage vindt 'zo snel mielijk' maar als het mis gaat kun je van dat bedrag dat ze vragen alsnog makkelijk een complete revisie verwachten.

Het ligt er ook aan hoe belangrijk je 'matching numbers' vindt anders is een ruilmotor sowieso een heel stuk goedkoper uut te voeren.

Matching numbers vind ik wel belangrijk, zonde om dat “weg te gooien” als je het hebt.
Eens maar voor dat geld verwacht je een complete revisie en dat haal ik niet helemaal uit jouw verhaal. Leuk reinigen en pakkingen maar dat vuil is ook ingesleten. Dus cilinders uithonen, nieuwe zuigerveren en wellicht zuigers, nieuwe kleppen, etc.

Ik snap dat je graag matching numbers wilt maar dan wel graag een volledig gereviseerd blok voor dit geld.

We hebben uiteraard andere prijzen hier in CH dan in NL, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het vervoeren en de tijd die ik eraan kwijt ben om het in een ander "goedkoper" land te laten doen mij niet aanspreekt. Ik bespaar mij een paar duizend euro maar het extra gedoe, daar heb ik eerlijk gezegd de tijd en geduld niet voor.

Zoals zij het nu hebben aangegeven wordt er geadviseerd om het zo spoedig mogelijk te doen omdat zij niet kunnen garanderen hoe lang het goed gaat. Het schijnt wel zo ver ze konden zien al jaren te spelen, dus in mijn optiek maken die paar honderd extra kms ook niet meer uit. Maar goed je weet het nooit zeker!

Dit was precies zijn punt, de risicos zijn te groot, daarom beter, het blok eruit halen. Volledig reinigen van binnen en pakkingen etc. vernieuwen en dan weet je zeker dat alles goed zit. Het blok zelf was nog wel gewoon prima en heeft geen revisie nodig.

p.s. ik wil er geen ander blok in lepelen, dit is het originele (matching numbers) blok.
Overigens een leuk blok met wat meer vermogen geeft ook verhoogd plezier ;)

Wat ik kan overwegen is om dat in Nederland terzijnertijd te laten doen. Bijv vroeg volgend jaar ofzp. Maar dan komt er wel weer transport bovenop etc. en een hoop gedoe natuurlijk.

Wat ik kan overwegen is om dat in Nederland terzijnertijd te laten doen. Bijv vroeg volgend jaar ofzp. Maar dan komt er wel weer transport bovenop etc. en een hoop gedoe natuurlijk.
Reken op ongeveer €1100/1000 enkele reis. Maar ik zou serieus overwegen om hem helemaal te reviseren en dan ergens in Europa een goed aangeschreven partij te vinden (als die in in Zwitserland niet te vinden is). Liever €1.000 meer uitgeven voor een volledig gereviseerd matching blok dan voor een hoop geld half werk krijgen (schoonmaken en pakkingen lost het probleem niet op, is meer paliatief ;) )

Matching numbers met een volledige gedocumenteerde revisie is een pré

Transport? Dat ding heeft toch wielen? :unsure:
De laatste keer dat ik hem had gezien nog wel ja ;).

Maar dit legt precies mijn probleem bloot, ik heb die vrije tijd niet en/of vakantie dagen er voor over, ik heb een drukke baan, veel reizen voor mn werk, familie thuis met verantwoordingen en nog nevenactiviteiten.

Het makkelijkste is een garage in Zuid-Duitsland, uurtje of 2 rijden is te overzien. NL is voor mij 750-800 km enkele reis. 1.600 km, dat is de helft van wat ik jaarlijks met de auto mag rijden vanwege de "veteranen status" scheelt 1.000 euries in de wegen belasting.

Het punt van zo'n revisie is ook dat het je niet vrijwaart van problemen. Er zijn ook op dit forum wel voorbeelden te vinden waar juist na een revisie ernstige problemen zijn ontstaan. Dat kan een fijne discussie opleveren of de oorzaak gerelateerd is aan de revisie.

Hoe zou alles uit elkaar halen en schoonmaken het vieze en drekkige olie probleem (voorgoed) oplossen?
En waarom zou je dat niet pas doen na eerst olie verversen en nieuw filter? Wellicht is dan toch het probleem gewoon opgelost omdat de olie er gewoon veel te lang in zat.

Nieuwe olie, oliefilter en carterpan schoon laten maken lijkt mij ook de beste eerste stap. Komt het (snel) terug dan verder kijken.

Je kan ook een leuk ander blok erin leggen en de oude motor netjes bewaren voor een volgende eigenaar.

Het vervelende is misschien wel wat de goede/beste keuze is.

Ik zou idd met ATF kleine zelfdoe flush doen. Herhaal dit een paar keer en eea schoont wel op. Dit zijn heel laag belaste motoren, die kunnen wel wat hebben. Als het over die bedragen hebt die je noemt, zou ik tzt een revisie doen. En pas als ie echt slecht is geworden.

Ik zou juist stellen dat bij een klassieker als deze Thunderbird, die niet dagelijks kilometers maakt, een stap-voor-stap aanpak veel veiliger is. Dus, door een periode lang regelmatig olie en filter te verversen. Op die manier spoel je de motor geleidelijk schoon en voer je telkens een beetje vervuiling af, zonder dat er in één keer grote brokken loskomen.
Grote stukken losgeweekt slib worden niet altijd netjes afgevoerd. Ze kunnen onderweg vastlopen in oliekanaaltjes, filters of de oliepomp. Met de tijd kan alle slib juist ook een soort afdichtende laag zijn geworden. Het vult kleine kieren, afdichtingen of zelfs scheurtjes. Als dat plots loskomt, kan de motor olie gaan lekken of compressie verliezen.

Ik zal ff om een samenvatting per mail vragen, deze telefoontjes gaan in het Duits en ik heb zelf een leek, dus voordat er ruis op de lijn bestaat en we allemaal over verschillende dingen praten lijkt het mij handig om hem het ff op de mail te laten zetten.

Ik maak een foutje zie ik het woordje flush heeft mij in de war gebracht denk ik. Jullie hebben het gewoon over spoelen met verse olie. Ik dacht aan flushen met oplosmiddel.. :censored:

Ik heb snel antwoord gekregen van de garage...

Vertaald:
De motor is aan de binnenkant zeer vervuild. Er zijn gedeeltelijk resten van oude afdichtingen aanwezig. Deze resten kunnen in het oliecircuit terechtkomen, wat de motor zou beschadigen.
Dit kan alleen worden verholpen door de motor te demonteren en te reinigen.
Als alternatief kunnen we nu opnieuw olie bijvullen en de motor in bedrijf stellen. Ik kan u echter niet zeggen hoe lang dit goed blijft gaan. Mogelijk 10 km of 4000 km.
Als men de motor demonteert en reinigt, rijst onvermijdelijk de vraag of men de versleten onderdelen moet vervangen. Er kunnen namelijk nog meer schade aan het licht komen.

image0.jpg

image1.jpg

image2.jpg

Jullie hebben hier meer verstand dan ik, dus kom maar door :)

Laatst bewerkt:
Met deze informatie zou ik niet meer gaan rijden, als er wel deeltjes in het circuit komen ben je verder van huis.

Maar zo is er dus zeer waarschijnlijk al duizenden km’s mee gereden, dit is niet iets van de laatste maanden.

Als men de motor demonteert en reinigt, rijst onvermijdelijk de vraag of men de versleten onderdelen moet vervangen. Er kunnen namelijk nog meer schade aan het licht komen.
Die vraag komt en het antwoord ligt dan ook vast. Tuurlijk vervang je die onderdelen dan. En zo ben je meteen aan het reviseren. Als je dan toch bezig ben... alleen schoonmaken bestaat niet.

Was er maar duizenden kilometers mee gereden, wat ik op de foto zie lijkt op olie van 20 jaar oud en nauwelijks mee gereden...

Die vraag komt en het antwoord ligt dan ook vast. Tuurlijk vervang je die onderdelen dan. En zo ben je meteen aan het reviseren. Als je dan toch bezig ben... alleen schoonmaken bestaat niet.
Inderdaad. Dit lijkt me een hoop achterstallig onderhoud gecombineerd met niet tot nauwelijks kilometers maken. Dan krijg je dit. Kan je beter meteen de motor reviseren. Dat geeft ook wat meer rust lijkt mij.

Maar zo is er dus zeer waarschijnlijk al duizenden km’s mee gereden, dit is niet iets van de laatste maanden.
Dat is feitelijk ook wat de garage je verteld. Dit kan nog 10km goed gaan of nog 4000km. Er is geen garantie maar wel degelijk risico.

Als ik die foto zo zie, dan zit die motor echt flink vol met oude troep en smurrie. Dat is niet zomaar een beetje viezigheid, dit kan er echt voor zorgen dat je oliepomp of kanalen verstopt raken, en dan ben je in één klap je oliedruk kwijt en dan heb je serieuze motorschade.

Wat sowieso moet gebeuren, is het pan laten reinigen en de zeef schoonmaken, gezien de toestand hierboven is de kans groot dat de oliepompzeef gedeeltelijk dicht zit. Daarnaast nieuwe olie en een nieuw filter plaatsen. Dit vermindert het grootste acute risico, maar lost de zware vervuiling bovenin (zoals op jouw foto's) niet op.

Eerlijk gezegd lijkt een grondige schoonmaak op de lange termijn mij de enige echt zekere aanpak. Zoals Twix ongeveer al aangaf, loop je bij een motor van deze leeftijd tijdens het schoonmaken echter vrijwel zeker tegen andere problemen aan. Op dat moment ben je er vaak beter aan toe om meteen door te pakken. Ik ben dan ook bang dat het uiteindelijk op een complete revisie zal uitdraaien.

Laatst bewerkt:
Dat is niet zomaar een beetje viezigheid, dit kan er echt voor zorgen dat je oliepomp of kanalen verstopt raken, en dan ben je in één klap je oliedruk kwijt en dan heb je serieuze motorschade.
Dat is wat hij over de telefoon ook al zei idd!

Ik zie nu de foto’s……doorrijden en wat vaker de olie met filter wisselen, magneet in het carter voor eventueel metaal, carter ventilatie naar een catch can.

Maar vooral genieten. Andere motor met meer vermogen zal niet gaan denk ik zo.

Dat is feitelijk ook wat de garage je verteld. Dit kan nog 10km goed gaan of nog 4000km. Er is geen garantie maar wel degelijk risico.

Als ik die foto zo zie, dan zit die motor echt flink vol met oude troep en smurrie. Dat is niet zomaar een beetje viezigheid, dit kan er echt voor zorgen dat je oliepomp of kanalen verstopt raken, en dan ben je in één klap je oliedruk kwijt en dan heb je serieuze motorschade.

Wat sowieso moet gebeuren, is het pan laten reinigen en de zeef schoonmaken, gezien de toestand hierboven is de kans groot dat de oliepompzeef gedeeltelijk dicht zit. Daarnaast nieuwe olie en een nieuw filter plaatsen. Dit vermindert het grootste acute risico, maar lost de zware vervuiling bovenin (zoals op jouw foto's) niet op.

Eerlijk gezegd lijkt een grondige schoonmaak op de lange termijn mij de enige echt zekere aanpak. Zoals Twix ongeveer al aangaf, loop je bij een motor van deze leeftijd tijdens het schoonmaken echter vrijwel zeker tegen andere problemen aan. Op dat moment ben je er vaak beter aan toe om meteen door te pakken. Ik ben dan ook bang dat het uiteindelijk op een complete revisie zal uitdraaien.
Wij zitten op dezelfde golflengte.

Dat geldt toch voor elke auto? Je kan over 10 km langs de kant staan met een hoop stukken maar hij kan ook nog 2 ton meegaan. Niet te veel doemdenken.

Er kan niet zomaar rommel in oliekanalen komen, daar is de oliezeef voor. Als je wil weten en zien hoe erg de motor vervuild is, haal je eerst de carterpan er onderuit voor je wat roept, of in dit geval van de garage, je klant de stuipen op het lijf jaagt.

Oei, dit is wel ernstig. Dat had ik niet verwacht gezien de verdere staat van de auto. Blijkbaar alleen optisch perfect. Je hebt niet veel keus... Optie (tijdelijk) een andere motor erin en deze originele motor laten reviseren, maar je kan wel door rijden. Of deze stilzetten en laten reviseren. Duurt ook wel even... In ieder geval een krantenwijk erbij of iets meer handelen in de uurwerken. Je hebt niet veel geluk met je old timers.... :eek:

Terug
Bovenaan