JFR: Mini Cooper S 60 years Edition 2019.

Vanmiddag bij een BMW en Mini dealer de gefacelifte Mini bekeken, nu met een digitale snelheidsmeter, ziet er goed uit, al vind ik de analoge van mijn Mini ook mooi, echt drastische veranderingen zijn er niet, het gaat om details.
Ook even een 5 deurs bekeken, instap is uiteraard gemakkelijker dan bij een 3 deurs, maar ik heb niet het idee dat er veel meer ruimte achterin is dan bij de 3 deurs, dit exemplaar had ook leren bekleding, maar de leren bekleding in mijn Mini voelt zachter aan, zal misschien wel komen doordat in mijn Mini Nappaleer zit.

Instap achter misschien maar voor niet. Hoe vaak heb je een minder valide persoon achterin?

haarr zei:
Instap achter misschien maar voor niet. Hoe vaak heb je een minder valide persoon achterin?

Het komt sporadisch voor dat ik meerdere personen meeneem, anders kan ik altijd wel een andere auto eventueel lenen, net zoals als het een keertje voorkomt als ik veel of lange en brede spullen moet meenemen.
Als mijn persoonlijke situatie veranderd, kan er altijd nog wel een 5 deurs komen.:)

Ik zag in een Youtube video dat nieuwe digitale dash en ik was niet echt onder de indruk. De klassieke klokken zijn mooier! Ook het vijfdeursmodel ziet er echt niet uit, jij hebt echt één van de beste configuraties.

Jay DoubleYou zei:
haarr zei:
Dat bedoel ik, je huidige auto is maar dan prima.

Echte liefhebbers houden van afwisseling. Er is altijd wel iets leukers of iets beters te koop. :)

Als er toch iets te wensen overblijft: BMW 1 serie of een 2 serie coupe.:)Maar dat is pas over een jaar of wat.

De Mini is misschien wel een mooie opstap naar een auto met BMW logo.:)
1 serie of 2 serie coupe is groot genoeg voor mij, ik heb bij die dealer ook even een 128 TI bekeken, dat zou ook wel een leuke toekomstige auto kunnen zijn.(y)

JFR zei:
1 serie of 2 serie coupe is groot genoeg voor mij, ik heb bij die dealer ook even een 128 TI bekeken, dat zou ook wel een leuke toekomstige auto kunnen zijn.(y)

Gaat het nu al weer bij je 'werken'?:D De toekomst kan ook vandaag zijn!

haarr zei:
Zo, wat een bedrag. Heb je nog steeds een 4 cilinder.

Ik weet niet hoe hard de afschrijving bij een 1 serie gaat, maar over een jaar of 4 of 5 is een 2dehands 128 TI ongetwijfeld een stuk goedkoper.:)

JFR zei:
haarr zei:
Zo, wat een bedrag. Heb je nog steeds een 4 cilinder.

Ik weet niet hoe hard de afschrijving bij een 1 serie gaat, maar over een jaar of 4 of 5 is een 2dehands 128 TI ongetwijfeld een stuk goedkoper.:)

Met niet al teveel km waarschijnlijk rond de 25.000 euro.

Die van jou is uiteraard met afstand de mooiste van het stel.
Wel nog even een setje van die mistlampen scoren zoals die zilveren ze ook heeft, staat altijd zo dik! (y)

speedtouch zei:
die van jou heeft echt een neus van 'kijk mij eens' !

:D

Leuk om even de vorige Mini Cooper S en de huidige naast elkaar te zien, die mistlampen hebben inderdaad wel wat.

Total Loss zei:
Wel nog even een setje van die mistlampen scoren zoals die zilveren ze ook heeft, staat altijd zo dik! (y)
Toch staan die op de laatste generatie niet zo leuk als op de eerdere generaties. Maar inderdaad wel een must voor een Mini.
Overigens denk ik dat het geen mistlampen (breedstralers) zijn maar verstralers.

Vanmiddag getankt, nu een verbruik gehaald van 1 op 14, persoonlijk record met deze auto.:) In de winter kwam ik op 1 op 12, 13 uit, met warmer weer moet 1 op 14, 15 lukken, uiteraard met een rustige rijstijl.:)

Afgelopen weekend weer een steentje tegen de vooruit gekregen, nu met wat meer schade, een ster en een scheurtje, vanmiddag naar Carglass geweest, je ziet nog wel iets, maar de scheur is weg, en ik neem aan dat er nu niet meer kans op doorscheuren is.
Ik dacht dat leren bekleding als het warm weer is erg heet is, maat valt best mee, het is nu meer dan 20 graden,en ook als de auto een tijd in de zon heeft gestaan, voelt de leren bekleding gelukkig niet erg warm.

De Mini vandaag precies een half jaar in bezit, inmiddels bijna 6000 km mee gereden.
Auto bevalt nog steeds uitstekend, maar toch is er iets waar ik van baal: al een paar keer een steentje tegen de voorruit gekregen, tot nu toe kon het de ene keer via carglass gerepareerd worden, de eerste keer viel de schade mee en was het bijna niet te zien, ik hoop dat het daar bij blijft, heb geen zin in om vaak een nieuwe voorruit te moeten.Hoop niet dat dit een typische Mini- kwaal is.

Dat is wel een typische Mini-kwaal. De voorruit staat nou eenmaal rechtop....

Tja, de Mini biedt daar in tegen veel rijplezier, het is echt een heerlijk rijdende auto, wat ik ook leuk vind, ik kom regelmatig een Mini tegen, maar verreweg de meeste zijn gewone Coopers. een Cooper S of een JCW kom ik niet zo vaak tegen, en dat vind ik ook wel weer leuk. Ook leuk om mee te maken is dat er geregeld mensen naar de Mini kijken.:)

Vorige week een leuk vergelijk tussen een elektrische Mini en een Mini Cooper S, de elektrische zal vast ook goed rijden, maar die is voor mij nog geen optie, range van 200 km, afgelopen week 595 km op een tank gereden met mijn Cooper S.
Als de actieradius van de elektrische Mini in de toekomst sterk verbeterd met minstens een range van 500 km, dan zou ik die misschien in de toekomst wel willen overwegen, maar de komende jaren nog van mijn Cooper S met sportuitlaat genieten.:)

Lijstje gevonden met de codebenaming van de Mini's:

Leuk om te zien wat de codebenamingen zijn, zelf heb ik de F56.

JFR zei:
Vorige week een leuk vergelijk tussen een elektrische Mini en een Mini Cooper S, de elektrische zal vast ook goed rijden, maar die is voor mij nog geen optie, range van 200 km, afgelopen week 595 km op een tank gereden met mijn Cooper S.

Ik vind het een uitstekende keus om de range van de elektrische juist beperkt te houden, daar kunnen best strategische redenen achter zitten. Zo blijft het gewicht enigszins binnen de perken, past goed bij de gedachte van de oorspronkelijke Mini. Hoe vaak rijden de meeste Minirijders nou helemaal meer dan 200km enkele reis?

Edit: neem mij niet kwalijk, ik zie pas na het typen dat ik op een oudere post reageer. :)

afentoe zei:
JFR zei:

Ik vind het een uitstekende keus om de range van de elektrische juist beperkt te houden, daar kunnen best strategische redenen achter zitten. Zo blijft het gewicht enigszins binnen de perken, past goed bij de gedachte van de oorspronkelijke Mini. Hoe vaak rijden de meeste Minirijders nou helemaal meer dan 200km enkele reis?

Edit: neem mij niet kwalijk, ik zie pas na het typen dat ik op een oudere post reageer. :)

Is inderdaad ook zo, maar ik vind het ook wel mooi om 1 keer om de 2 of 3 weken ongeveer te tanken met een actieradius van tegen de 600 km.:)

JFR zei:
afentoe zei:
JFR zei:

Is inderdaad ook zo, maar ik vind het ook wel mooi om 1 keer om de 2 of 3 weken ongeveer te tanken met een actieradius van tegen de 600 km.:)

Met een elektrische MINI hoef je nooit meer te tanken... ideaal.

Twix zei:
JFR zei:
afentoe zei:
JFR zei:

Maar een elektrische Mini moet weer uren aan de laadpaal, en als ik elk moment ergens naar toe moet, is een Mini met benzinemotor idealer.:) Ik geloof best dat een EV steeds beter wordt, maar ik hoop nog lang van een auto met ICE motor te genieten.:)

JFR zei:
Twix zei:
JFR zei:
afentoe zei:
JFR zei:

Maar een elektrische Mini moet weer uren aan de laadpaal, en als ik elk moment ergens naar toe moet, is een Mini met benzinemotor idealer.:) Ik geloof best dat een EV steeds beter wordt, maar ik hoop nog lang van een auto met ICE motor te genieten.:)

Dat heb ik al met de elektrische fiets. Actieradius is dik 200 km maar laden duurt uren en die tijd is de fiets niet te gebruiken. Extra accu is mij te duur.
Overigens vind ik het dagelijks opladen van 2 telefoons en een tablet ook wel irritant worden. Daar zou men toch iets op moeten vinden zodat opladen in 1 minuut klaar is.

haarr zei:
JFR zei:
Twix zei:
JFR zei:
afentoe zei:
JFR zei:

Dat heb ik al met de elektrische fiets. Actieradius is dik 200 km maar laden duurt uren en die tijd is de fiets niet te gebruiken. Extra accu is mij te duur.
Overigens vind ik het dagelijks opladen van 2 telefoons en een tablet ook wel irritant worden. Daar zou men toch iets op moeten vinden zodat opladen in 1 minuut klaar is.

Eens hoor, maar dat soort gedachten (maak het sneller) gaat mij niet ver genoeg. Het huidige idee van overal accu's inplempen en alles maar opladen, opladen en nog eens opladen is niet houdbaar. Het stroomnet is niet eindeloos en veel stroom komt nog van precies dezelfde dino als je benzine. Hopelijk komt er snel een nieuwe generatie politici, bedrijfslieden etc. die wel iets doet.
Je kan veel zeggen van mijn Gazelle maar lang aan de stekker hangt hij nooit. :)

Ieders situatie is natuurlijk anders, maar als ik nu kijk met onze plugin hybrid, die laden wij altijd op. Zodra we thuiskomen, gaat de stekker erin. Dat zouden wij dus met een elektrische auto ook kunnen doen. Zo blijft de accu altijd (redelijk) vol.

Ons voordeel is dat de X5 binnen staat, dus niet veel gedoe met kabels, die hangt keurig klaar aan de muur.

Misschien, voordat ik eventueel in de toekomst overstap naar elektrisch, nog een keer een Mini Cooper S of JCW met handbak kopen. Automaat rijdt heerlijk comfortabel en relaxed, maar bij een sportieve auto als de Mini Cooper S of JCW past een handbak ook uitstekend.

Handbak tijdperk is geweest hoor. De automaten zijn tegenwoordig zo goed dat je niet meer terug wil naar een handbak.

Ik vind juist, maar dat is natuurlijk persoonlijk, dat hoe meer vermogen je hent, je het overschakelen beter aan de automaat kan overlaten.

Een paar leuke sportieve auto's in het b-segment zijn alleen met handbak leverbaar, de Toyota Yaris GR en de Ford Fiesta ST.Misschien juist vanwege het feit dat er steeds minder handgeschakelde auto's komen nog een keer bij een volgende auto voor een handbak kiezen, sluit ik zeker niet uit.:)

Barri zei:
Handbak tijdperk is geweest hoor. De automaten zijn tegenwoordig zo goed dat je niet meer terug wil naar een handbak.
Eigenlijk is dat al een tijdje dat je eigenlijk geen handbak meer nodig hebt. De Aisin-Warner in mijn vorige Insignia uit 2009 deed eigenlijk precies wat je zou willen. Schakelde perfect, ook na 357.000 km.
En verschil in verbruik met mijn huidige handgeschakelde Insignia valt eigenlijk best tegen, ik had gedacht dat mijn huidige duidelijk zuiniger zou zijn. Het is omdat ik geen geschikte Insignia B met automaat kon vinden, als ik had kunnen kiezen was het weer een automaat geworden.
Voordeel is meestal ook fabrikanten automaten inkopen die meer koppel kunnen verwerken. PSA heeft zover ik heb gezien geen handbakken die meer dan 370 Nm aan kunnen, bij Opel is 400 Nm het maximum. De sterkere diesels hebben allemaal automaten. Misschien dat BMW wel sterkere handbakken hebben.

Mechanix zei:
Heb een leuke handgeschakelde Fiesta die ik best wil ruilen tegen je Mini. (y)

:D Als het een ST was.:)

Maar het is inderdaad waar dat automaten steeds beter worden, de steptronic automaat in mijn Mini schakelt ook prima. Toch vind ik het niet erg om in een handgeschakelde auto te moeten rijden.

Vorige week weer wat leuks aan de Mini ontdekt, een collega van mij zei dat het bij mijn auto wellicht ook kon: als ik met mijn vinger op de ontgrendelingsknop blijf van de sleutel nadat de deuren van slot zijn gegaan, dan gaan de ramen naar beneden, vorige week geprobeerd, en inderdaad, wel geinig zoiets.:)

Tja, als die 'luxe' nooit eerder hebt gehad zal het niet snel in je opkomen. Ik probeer het bij elke auto.

Terug
Bovenaan