Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | Mazda MX-5 PRHT 2.0 NC2 '10

Is donder op dit forum ook een "verboden" woord dan?

Edit: nee, maar f.likker wel. Dan zal dat er wel gestaan moeten hebben:)

Gefeliciteerd Joël.

We moeten maar weer eens wat afspreken, die auto wil ik zeker een keer in het echt zien.:T

Gefeliciteerd Joël! Zonde dat de 155 weg moet.

Je kunt hem geschorst laten, maar als student zijnde (toch nog?) kun je de opbrengst uit verkoop goed gebruiken. En twee auto's wanneer je jong bent, tja... Een mooi wagenpark opbouwen zou leuk zijn, misschien deze twee Alfa's en een leasebak onder je kont. Maar financieel zijn er waarschijnlijk andere prioriteiten.

Gaaf, Joël! Black 'n white. Dat gaat mooie comboplaatjes opleveren.
Gefeliciteerd met de vondst (en de moed om de knoop door te hakken).

Bedankt iedereen. (y)

Ik vind het verschil tussen beide auto's wel opvallend. De 75 rijdt toch echt heel anders en is merkbaar ouder. Schakelen van 3 naar 2 lukt mij nu kraakvrij. Alleen moet er nog even gekeken worden naar de aandrijfas. Die zit schijnbaar een kwartslag gedraaid waardoor hij enorm resoneert als je gas los laat tussen de 3 en 4.000 rpm.

En of mijn 155 is heel snel, of de 75 langzaam want ik vind de 75 niet veel sneller aanvoelen. Vlot zat, niet snel.

Heeft de 75 niet veel langere versnellingen?
Als ik de snelheid van mijn auto niet vertrouw probeer ik het altijd een beetje met YouTube filmpjes te vergelijken. :LOL:

Ik heb overigens op meetings wel eens de vraag gehad of er niet een ander blok in de 155 lag, dus misschien is die ook wel wat snel voor zijn soort.

Gaaf, de 75 is gekocht. Geweldig. Ben benieuwd naar meer fotos. Maar vooral: veel plezier ermee.

Een Italiaanse gangsterauto. Mooi ding, zie je niet vaak meer!(y)

Edit: alhoewel, een zwarte 75 wordt intensief gebruikt in een Top Gear-challenge: https://www.youtube.com/watch?v=0NPbCczP3wQ

Wellicht is de 75 ook wat van zijn paardjes kwijt ?? schone olie/luchtfilter/bougies kunnen veel verschil maken als dat allemaal wat oud en versleten is.
Of wellicht wat compressie verloren over de jaren, gezien zijn leeftijd ook geen schande.
Mijn 75 2.0 twinspark was echt bruut snel, ook als je kijkt naar de specs van beide wagens, moet de 75 echt merkbaar sneller zijn, zit nogal wat verschil in.

Dus toch!..:D

Gefeliciteerd met de 75! Wat voor plannen heb je ermee?

Een aantal weken geleden was ik trouwens in Noord-Italië. Op onze route lag toevallig ook het Alfa Romeo museum te Arese. Het museum ligt enigszins apart, tijdens het nemen van de afslag op de snelweg moesten we nog een klein stukje een soort verlaten industrieterrein op rijden. Eenmaal aangekomen op het terrein waar een soort jaren '70 complex zichtbaar op was kon ik mij haast niet voorstellen dat dit het Alfa Romeo museum kon zijn. Maar dat veranderd compleet zodra je het museum binnen stapt. Zo'n twee jaar geleden is het museum compleet van binnen aangepakt, en er zijn nu vijf verdiepingen Alfa Romeo historie in gehuisvest. Echt een parel om te zien en te vinden! Het museum is gevestigd is het oude administratiekantoor van Alfa Romeo (nu verhuist naar Turijn), maar nog steeds vinden er nog wel wat activiteiten plaatst aangezien ik ook regelmatig medewerkers met een FCA-badge zag rondlopen. Zeker een aanrader!

Link: https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pages/MuseoStoricoAlfaRomeo.aspx

Idem! Ik heb er op Autoedizione al het een en ander over gelezen. Sowieso lijkt het me heerlijk om met de Regata 'terug te rijden'.

Enzo Ferrari zei:
Wat voor plannen heb je ermee?

Belangrijkste is op dit moment de APK. Deze verloopt in juli. Daar wil ik zo snel mogelijk naar laten kijken. Ander puntje van aandacht is ook de aandrijfas, die zit waarschijnlijk een kwart/halve slag gedraaid.

Verder zijn er nog wat kleine dingen die er moeten gebeuren:
-Schuifdak weer in werking stellen
- Brandstofmeter werkt niet
- Dagteller gaat slecht op nul
- Paar lampjes in het interieur vervangen
- Nieuwe hemel monteren (heb ik)
- Nieuwe koplamp monteren (heb ik)
- Even kijken naar de portiersloten/deuren. Die doen een beetje lastig nu.
- Claxon doet het niet
- Radio monteren
- Even kijken naar de knoppen van de verwarming. Eentje gaat er heel erg zwaar.
- Deurgreep repareren. Deze is afgebroken bij het ophangpunt.

Nog best wel een lijstje zo, maar eigenlijk allemaal kleine dingetjes.

Dat van die portiersloten herken ik nog wel van mijn Alfa 164, als je de passagiersdeur de hard dchtgooide werd de hele auto afgesloten.
Zo heeft ie een keer met draaiende motor midden op de weg gestaan, wachtend op mijn vader die reservesleutel kwam brengen...
Scharen we maar onder het kopje karakter(y)

Ik zou graag een Alfa GT willen, maar de horrorverhalen over het olieverbruik en distributieriemen houden mij nog tegen.
Van een feilloze Lexus naar een Alfa is een grote stap, alhoewel de Lancia's die ik gehad heb mij versteld hebben doen staan qua betrouwbaarheid.
Laatste was een Lybra 2,4jtd met 400.000 op de klok, oke hij reed niet als nieuw maar wel betrouwbaar en geen olieverbruik.

Alfa Romeo GT is ook wel leuk. JTS moet je eigenlijk mijden. V6 zuipt als een tempelier, maar de TS en JTD's zijn volgens mij goede motoren.

En ik heb nog iets voor het lijstje. Vanmiddag wilde ik de auto starten, maar hij sloeg niet aan. Ik draaide de sleutel terug, echter ging de startmotor door. Een paar seconden later startte de motor, terwijl ik mijn sleutel dus al had terug gedraaid. Even kijken hoe ik dit kan fixen.

Is volgens mij een relais, even op googlen of bij de Alfa club navragen.
Klinkt in ieder geval als een bekend probleem, kijk wel uit met het doordraaien van de startmotor, volgens mij is de mijne toen aan gort gedraaid omdat er reed met een draaiende startmotor.. ;)

Dat is volgens mij een ander probleem, dan doet de startmotor het niet vanwege een te laag vermogen door een te hoge weerstand.

Bij mij doet de startmotor het wel, maar slaat de motor pas aan als ik de sleutel terugdraai. Koud doet hij dit niet, dan start hij gewoon.

Dat is een aardig lijstje zo! Echter voor de APK lijkt mij alleen de defecte claxon een echt probleem.

Dat van het starten lijkt mij een raar probleem, zeker als het met een koude of warme motor verschilt.

Ik lees vooral een schrijf weinig in andere topics, maar ik wilde je dit even laten weten: IK BEN JALOERS!!! :) De Alfa 75 is 1 van mijn all time favorites en hij ziet er nog heel knap uit voor z'n leeftijd. Veel plezier ermee!:LOL:

Ah dat lijstje komt helemaal goed Joël! Opzich niet van die schokkende dingen..... Maak eens wat knappe foto's van de 75! :D

Geen schokkend lijstje gelukkig, en ook veel dingen die je met geduld ook zelf kunt proberen te verhelpen. Daar is het een hobby voor.

Bedankt allemaal. (y)

Archiebald zei:
Ah dat lijstje komt helemaal goed Joël! Opzich niet van die schokkende dingen..... Maak eens wat knappe foto's van de 75! :D

Nog even een weekje beulen (lees: leren), dan zal ik wat foto's maken. ;)

Ohja.... foto's. Hij is een beetje smerig. Ik heb hem nog niet gewassen sinds ik hem heb. :)

Ik zal straks even wat foto's maken!

tZHhSHo.jpg

3DJ1pCh.jpg

8olIKyi.jpg

YGokOY1.jpg

Wat een pracht van een foto's he?

Hij bevalt zeker goed. Eind van de maand een afspraak maken voor de APK + aandrijfas opnieuw monteren zodat hij niet meer resoneert.

Eerst even een paar kleine updates:

Fh0AbhY.jpg

Zo zag de pookhoes eruit. Niet echt heel erg fraai dus. Op Ebay een nieuwe besteld in Italië. Hij past niet helemaal lekker, dat komt omdat er een pookknop op zit van Momo, maar ik vind het prima zo:
8SWcOMu.jpg

Ook het stuur was heel erg lelijk, zoals te zien is op de laatste afbeelding. Ik heb een bus Motip Vinylspray gekocht en hem gespoten onder het mom van baat het niet, dan schaadt het niet:

rjsIB6F.jpg

(ja, dat is roest bij de deur. Daar zit het spatbord vast aan de body).

Oh, en mijn bumper besloot dat hij niet meer op mijn auto wilde zitten:
FNMwmpQ.jpg

Gelukkig bleef hij op mijn uitlaat hangen. Even de bekleding in de kofferbak weggehaald en daar bleek dat er 0 (nul!) bouten inzaten. Dus die heb ik er maar ingedraaid zodat hij nu weer keurig recht zit. ;)

Volgende stap is het vervangen van de hemelbekleding en het maken van het schuifdak (da's met dit weer wel fijn.....).

Donderdag gaat de 75 naar de garage voor de APK. Ben benieuwd.

En ik kon het toch niet laten, dus zondag maar de 155 uit de schorsing getrokken voor het Youngtimer event. Lekker een stukje gereden, 's ochtends volgetankt en 's middags weer. 252 km met 18 liter benzine, 1:14 dus. Zo zuinig had ik er nog niet mee gereden, dus dat was weer een meevallertje. ;)

Ja zag de 155 ook al voorbij komen op de foto's (y)
Succes met de 75 , heerlijk rustig bezig hem te verbeteren, blijft een van mijn favoriete alfa's , zoveel plezier mee gehad in het verleden.

Hé Joël, Ik heb de 155 en de Visa van je broer even bekeken. Zagen er tiptop uit! Jammer dat we niet even hebben kunnen praten.

Inderdaad jammer, volgende keer misschien. (y) Jouw 106 stond er trouwens ook mooi bij!

Vanmorgen de 75 weggebracht voor de APK. Er moet wat remleidingen worden ontroest en versnellingsbak rubber moet vervangen worden. Dat laatste wist ik al en dat is hopelijk ook de reden van de trilling/resonantie boven de 3000 rpm. Ik ben best blij, want de kosten zijn dus te overzien. (y)

Dat is een stuur van Momo. Net zoals de pook trouwens, vandaar dat de pookhoes niet helemaal lekker eromheen zit.

Zit er geen gootje in de pookhoes? Dan kun je hem optillen en doormiddel van een ty-rap vastmaken. Zo zit het bij mij ook.

Iconische auto's die Alfa's en je bent echt goed bezig man(y)
Even een vraag uit nieuwsgierigheid, wat was het verschil tussen de gewone 75 en de 75 Imola?

Nissan GT-R zei:
Zit er geen gootje in de pookhoes? Dan kun je hem optillen en doormiddel van een ty-rap vastmaken. Zo zit het bij mij ook.
Nee, heb ik niet gezien. Ook niet gekeken eigenlijk. :p

the old alfster zei:
Iconische auto's die Alfa's en je bent echt goed bezig man(y)
Even een vraag uit nieuwsgierigheid, wat was het verschil tussen de gewone 75 en de 75 Imola?

Thanks. (y) 75 Imola is volgens mij een speciale uitvoering leverbaar op de 1.6 en 1.8 IE tijdens de laatste productiejaren. Deze had ook de bodykit van de TS/V6.

Ah oke, ik was wel op zoek geweest naar het verschil en las ik dat er ook een turbo versie van was, anyway jammer dat dit soort modellen aan het uitsterven zijn. Wat ik echt prachtig vond was het geluid van de 33 boxer, echt typisch een mooie roffel van Alfa.

Joël D. zei:
...75 Imola is volgens mij een speciale uitvoering leverbaar op de 1.6 en 1.8 IE tijdens de laatste productiejaren. Deze had ook de bodykit van de TS/V6.
(y)

Klopt volgens Wiki:
"De Alfa Romeo 75 bleef tot 1992 in productie, tot hij werd opgevolgd door de voorwielaangedreven Alfa Romeo 155. De laatste 75's waren in enkele speciale uitvoeringen leverbaar: de 1.8 IE Indy, de 1.8 IE Imola en de 1.8 IE Epoca (tijdperk) en een in beperkte oplage geleverde Limitata (2.0 Twinspark)met een sportief Recaro interieur. De 75 was de laatste Alfa Romeo die volledig in eigen beheer was ontwikkeld; in 1986 was Alfa Romeo opgekocht door Fiat."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_75

Ik kwam nog een 3.0 V6 QV 75 tegen in de advertenties maar die plaats ik bij Gewoon Dirk als aankooptip.

Na 2,5 maand was het wel tijd om hem even te wassen vond ik.

nvJPdEo.jpg

Ohja, achterop zit een rubberen spoiler, maar die is niet mooi zwart meer. Weet iemand hoe ik die weer zwart krijg?

Daar kan Bofkont ongetwijfeld een heel goed antwoord op geven!

Nee, zonder dollen zelf zou ik meguiars ultimate black plastic restorer aanbevelen. Haalt de originele glans van je plastic delen mooi terug, zonder dat het te 'silicoon-glimmerig' wordt. Blijft ook na diverse regenbuien gewoon goed zitten.

Nog druk in het Zandvoortse vandaag? (daar woon jij toch?)

Ik heb wel zoiets al geprobeerd, maar dat werkte helaas niet. Maar ik zal even kijken of dit misschien wel zou kunnen werken. Bedankt. (y)

En ik woon inderdaad vlakbij Zandvoort, maar ben niet bij de Max Verstappen racing days geweest. Niet mijn type mensen wat er op dit soort dagen zijn (zie ook Italia a Zandvoort toen je nog gratis kaarten kon krijgen). Drukte scheen overigens mee te vallen, er stonden geen files die er op dit soort dagen snel staan tussen Zandvoort en Heemstede/Overveen.

Overigens rijdt de 75 door het vervangen van het versnellingsbakrubber 100 keer beter. Dus nu begin ik weer te twijfelen. o_O:LOL:

Terug
Bovenaan