Koers en reacties op AW homepage

Ik heb medelijden met Roadracer, leuk weekend achter de rug, veel zon, wellicht voetbal gezien, terrasjes etc.
Sloft hij morgenvroeg het lokaal van de AW-redactie binnen na 2h in de file te hebben gestaan, gaat een heerlijk geurende kop koffie halen en... opent dan zijn mailbox :devilish:.
Ik kan me zo voorstellen dat de delete en in uitzonderlijke gevalle block knopjes dan wel weer een tevreden gevoel kunnen opleveren

AW voorpagina, ik ben wel een beetje het meisje :whistle:

29xp-meme-superJumbo-v3.jpg

Ik heb medelijden met Roadracer, leuk weekend achter de rug, veel zon, wellicht voetbal gezien, terrasjes etc.
Sloft hij morgenvroeg het lokaal van de AW-redactie binnen na 2h in de file te hebben gestaan, gaat een heerlijk geurende kop koffie halen en... opent dan zijn mailbox :devilish:.
Gelukkig viel die mailbox wel mee... maar inderdaad - de reageerders zijn érg actief geweest. Op de maandagochtend hoef ik normaal genomen niet door het verkeer naar het kantoor in Amsterdam Zuidoost Duivendrecht (zelfs niet gemeente Amsterdam!) maar geef na een wandeling onze kat een kriebeltje over haar slaperige kop (meestal 's nachts buiten) en neem de trap naar de zolderkamer. Dat was offtopic maar ik zou inderdaad graag zien dat mensen gewoon 'niet reageren' als zich wat trollen aandienen - dat is constructiever dan hier ook nog eens de (bekende) discussie op doen laaien. Scheelt de moderatoren ook het nodige (snoei)werk. Sommige reageerders hebben vanochtend een volle mailbox gekregen (als gevolg van het snoeiwerk). Voller dan die van mij ;-)

Laatst bewerkt:
Iets anders. Ik ben benieuwd (weet niet of dit de juiste plek is), waarom staat er geen enkele verwijzing naar het magazine op de homepage? Ik had op zijn minst ergens een foto van de cover verwacht met een doorklikje zodat je even kan zien of het de moeite waard is om hem te kopen (of naar uit te kijken als je abonnee bent).

Iets anders. Ik ben benieuwd (weet niet of dit de juiste plek is), waarom staat er geen enkele verwijzing naar het magazine op de homepage? Ik had op zijn minst ergens een foto van de cover verwacht met een doorklikje zodat je even kan zien of het de moeite waard is om hem te kopen (of naar uit te kijken als je abonnee bent).
Dit is een goede plaats om het te vragen. We hebben vroeger deze optie gehad maar al langere tijd hebben we het van de homepage afgehaald omdat er relatief (erg) weinig gebruik van werd gemaakt. Hierdoor konden we (scherm)ruimte besparen én de redactie meer tijd geven om nieuws te plaatsen.

Ik snap het. Vanuit commercieel oogpunt een aparte keuze. En lastig te meten natuurlijk. Je kan het aantal kliks meten, maar misschien is puur het zien van de cover al voldoende trigger om op zijn minst een zaadje bij iemand te planten. Kliks zeggen niet altijd alles. (ja sorry, UX-designer hier, dus ik kijk altijd net even anders naar sites)

Zo zie je maar hoe verschillend je cijfers kunt interpreteren. Op de homepage wordt duidelijk gesuggereerd dat Renault klinkende cijfers heeft gerealiseerd door de verkooptoename van hun ev voertuigen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/...tijgen-te-midden-van-toenemende-concurrentie/

Op Topgear lees ik een heel ander verhaal; hier lees ik dat de winst in de auto-tak juist is gedaald, maar dat de mooie cijfers vooral komen door de financieringen die ze aanbieden. Het is zelfs nodig dat Renault verder moet snijden:

https://topgear.nl/autonieuws/renau...nanciering-mobilize-financial-services-winst/

Het Topgear verhaal vind ik zelf meer onderbouwd, maar is wel een wat droger lapje tekst...

TG artikel is beter, maar dat is niet zo moeilijk: het hield zich aan de feiten/cijfers waar AW er soms een prozaïsche draai aan geeft (Lars). Renault artikel van Max Velthuis was terzake maar onvolledig.

Financial Services / Banking activiteiten door autoconcerns is de norm en vaak de winstgevenste activiteit. Zo draait VW-Group op Skoda en Fin. Services. Deze hebben de hoogste marge.

Probleem wat ik heb, is dat AW een beetje tegen het sensationele aanzit qua berichten, zie ook de titel van dat Nissan artikel gisteren: 'De nachtmerrie van Nissan: het gaat nóg slechter dan vorig jaar'

Het is aan het eind wel voor AW zelf om te beslissen en ik wil zeker geen invloed uitoefenen, maar het valt wel op. En eerlijk gezegd bevalt het drogere en meer genuanceerde berichtgevingen mij veel meer. Maar het is niet alleen een Autoweek dingetje, ik zie het ook meer op andere (buitenlandse) autosites.

"het gaat nóg slechter dan vorig jaar''.... is onjuist. Het gaat beter.

Uit het genoemde Nissan artikel maak ik op dat Autoweek (Lars) niet de moeite nam 30 seconden te Googlen.

Want dan was duidelijk dat de financiele cijfers nog moeten volgen. Die zijn een belangrijkere graadmeter voor de gezondheid van een bedrijf dan de hoeveelheid verkochte auto's. Zo heeft CEO Espinosa 'tactical sales' sterk verminderd en fabrieken gesloten. Gaan VW en Mercedes nu ook doen. Doel: bij lager volume hogere marge. Ook Tavares deed het na de acquisitie van Opel in 2017.

Ik ken de mate van diepgang van het blad AW niet (meer, want abo in 2016 gestopt) maar de FP van de website heeft waarschijnlijk een andere rol.

PS: "Nissan's Q1 financial results for the fiscal year 2026/2027 are expected to show a significantly narrowed net loss of approximately 3.65 billion yen ($22.9 million) and an estimated 11% rise in revenue to 3.002 trillion yen, compared to a net loss of 115.76 billion yen in the same period from the previous year"

Laatst bewerkt:
Doel: bij lager volume hogere marge. Ook Tavares deed het na de acquisitie van Opel in 2017.
Ben je er nu mee aan het lachen? De doortocht van die man was ronduit dramatisch voor Stellantis. Toen, nu en met effecten naar de toekomst.
Op korte termijn de boel opkloppen, snel veel geld cashen en het dan afbollen om te rentenieren.
"Après nous le déluge" zoals ze dat in het Frans zeggen.

"het gaat nóg slechter dan vorig jaar' is onjuist. Het gaat beter.

Uit het genoemde Nissan artikel maak ik op dat Autoweek (Max V. t.w. Velthuis, niet Verstappen ;) ) niet de moeite nam 30 seconden te Googlen.

Want dan was duidelijk dat de financiele cijfers nog moeten volgen. Die zijn een belangrijkere graadmeter voor de gezondheid van een bedrijf dan de hoeveelheid verkochte auto's. Zo heeft CEO Espinosa 'tactical sales' sterk verminderd en fabrieken gesloten. Gaan VW en Mercedes nu ook doen. Doel: bij lager volume hogere marge. Ook Tavares deed het na de acquisitie van Opel in 2017.

Ik ken de mate van diepgang van het blad AW niet (meer, want abo in 2016 gestopt) maar de FP van de website heeft waarschijnlijk een andere rol.

PS: "Nissan's Q1 financial results for the fiscal year 2026/2027 are expected to show a significantly narrowed net loss of approximately 3.65 billion yen ($22.9 million) and an estimated 11% rise in revenue to 3.002 trillion yen, compared to a net loss of 115.76 billion yen in the same period from the previous year"

Een beetje offtopic...of misschien niet ;)

Maar ik merk op dat je best aardig wat weet over de financiele gedeeltes van de autosector. (in tegenstelling tot mij, ik vond Economie een verschrikkelijke schoolvak)

Wellicht een idee voor een nieuw topic dat bijhoud over de financiele resultaten van elk concern? Een beetje zoals met @Rutger DC 's verkoopcijfers?

"het gaat nóg slechter dan vorig jaar' is onjuist. Het gaat beter.

Uit het genoemde Nissan artikel maak ik op dat Autoweek (Max V. t.w. Velthuis, niet Verstappen ;) ) niet de moeite nam 30 seconden te Googlen.

Dit viel mij ook al op.. en heb in verleden best vaak ook input gegeven in reacties als ik vond dat de financiële cijfers niet helemaal goed werden uitgelicht of er 1 item werd gepakt omdat de kop zo lekker pakt.

Probleem wat ik heb, is dat AW een beetje tegen het sensationele aanzit qua berichten
Beetje algehele DPG stijl

Ben je er nu mee aan het lachen? De doortocht van die man was ronduit dramatisch voor Stellantis. Toen, nu en met effecten naar de toekomst.
Op korte termijn de boel opkloppen, snel veel geld cashen en het dan afbollen om te rentenieren.
"Après nous le déluge" zoals ze dat in het Frans zeggen.
"Ben je er nu mee aan het lachen"? :unsure:
"De doortocht van die man was ronduit dramatisch voor Stellantis"? :sleep:

Je zit vol emotie. Moeilijk leesbaar Nederlands ook. Ken je Carlos up-close??

Ik vermeld een feit, that's all.
PSA nam Opel/Vauxhall over. €19 miljard omzet voor €1,9 miljard. Bargain / Koopje / Te geef.

Tavares ging naar Russelsheim. Meeting met de Opel directie. Haalde als eerste de koekjes van tafel want dat geknaag leidde af. Besprak wat hij wilde, bv met de Corsa. Van €700 verlies op iedere verkochte Opel/Vauxhall draaide hij het om in €700 winst per unit. Let wel, dat was nog bij de voorganger van de huidige 208 Corsa.

Netjes

Niet netjes is hoe jij je uit laat over de Portugees C. Tavares.
Beste man werd in 2014 CEO van PSA. Het bloedende PSA want 5 miljard schuld.
Hij - LET OP - nam genoegen met een 'below par' salaris. Waar zijn collega's 10 mln per jaar vingen zat hij op de helft. Schraalhans Koning in Huize T. :sick:

Binnen een jaar draaide PSA break-even, in 2016 5% marge. Die liep in de jaren erna gestaag op naar 9%, een rendement van een mainstream autobouwer waar de premium jongens Audi, BMW en Mercedes voor zouden tekenen.

Opel / Vauxhall was 20 jaar een verliespost voor GM.
In het 1ste volle jaar als PSA merk zat Opel op 5% rendement.

Keurig

Laatst bewerkt:
Oké, dit is nogal een controversiële mening, dus laat ik mij eerst dit zeggen:

Ook ik geloof in klimaatverandering en de energietransitie is een belangrijk iets om ons voorwaarts te zetten. En ik ben gek op alles, dus ook EVs. :)

Maar...

Het valt mij wel erg op dat er sommige figuren zijn die niet voor de liefhebberij komen, ook niet voor auto's als Tesla's, en er alleen voor komen puur uit milieu activisme, althans, zo komt het mij over.

Het komt de sfeer niet ten goede en het werkt ook extreem averechts met hun doel om mensen bewust te maken. Want het komt over als 'drammen' en 'een schuldgevoel aanpraten'.

ik zag al dat Roadracer soortgelijke reacties verwijdert had uit de Q9 topic. Maar bij de Q8 topic gaat het ook best wel los nu.

nogmaals, ik snap de argumenten van deze reacties. Maar het is gewoon ruziezoeken op deze manier...

ik zag al dat Roadracer soortgelijke reacties verwijdert had uit de Q9 topic. Maar bij de Q8 topic gaat het ook best wel los nu.
De FP is qua moderatie niet alleen mijn terrein, ook daar zijn we met meerderen actief (hoewel in deze vakantietijd...). Ik moet vandaag (tja, vakantietijd...) de reacties/meldingen nog bekijken dus als die van de Q8 later zijn geplaatst (of niet zijn gemeld maar ik zal bij dat artikel nog specifiek checken) kan het zijn dat er na ons laatste 'bezoek' wat activisten bezig zijn geweest.
Inderdaad, dergelijke activisten zijn lastig, aan de andere kant is er ook 'vrijheid van meningsuiting'. We hebben ook te maken met enkele zéér actieve melders die nogal eens loos alarm geven en sommige artikelen lokken zéér veel reacties en meningen uit. Tel daarbij toch een zeker 'grijs gebied' en het is af en toe schipperen. We doen ons uiterste best om de moderatie zo toegankelijk en consequent mogelijk te doen. That said, bedankt voor jouw/jullie heads-up!

Het kunnen negeren van sommige gebruikers die telkens weer eropuit zijn om een vuurtje te stoken, zou de sfeer een stuk beter mapen op de FP. Ik kom hier ook al lang, maar verdwijn ook regelmatig weer lang omdat de FP reacties met regelmaat niet boven het niveau van Groepje 1 uitkomen.
Telkens dezelfde discussies en argumenten is zo vermoeiend...

De FP is qua moderatie niet alleen mijn terrein, ook daar zijn we met meerderen actief (hoewel in deze vakantietijd...). Ik moet vandaag (tja, vakantietijd...) de reacties/meldingen nog bekijken dus als die van de Q8 later zijn geplaatst (of niet zijn gemeld maar ik zal bij dat artikel nog specifiek checken) kan het zijn dat er na ons laatste 'bezoek' wat activisten bezig zijn geweest.
Inderdaad, dergelijke activisten zijn lastig, aan de andere kant is er ook 'vrijheid van meningsuiting'. We hebben ook te maken met enkele zéér actieve melders die nogal eens loos alarm geven en sommige artikelen lokken zéér veel reacties en meningen uit. Tel daarbij toch een zeker 'grijs gebied' en het is af en toe schipperen. We doen ons uiterste best om de moderatie zo toegankelijk en consequent mogelijk te doen. That said, bedankt voor jouw/jullie heads-up!
De vakantie is weer over, dus de moderatie kan weer vol energie aan het gummen in de brandstofprijs toetsenbord 'oorlog' op de frontpage? :p

De vakantie is weer over, dus de moderatie kan weer vol energie aan het gummen in de brandstofprijs toetsenbord 'oorlog' op de frontpage? :p
Ik heb in dat opzicht niet zo veel van de vakantietijd gemerkt (we hadden redelijk vaak dergelijke berichten). En als iedereen zich aan de huisregels houdt, dan is het gezellig en/of informatief en blijft alles gewoon staan.

Ik heb in dat opzicht niet zo veel van de vakantietijd gemerkt (we hadden redelijk vaak dergelijke berichten). En als iedereen zich aan de huisregels houdt, dan is het gezellig en/of informatief en blijft alles gewoon staan.
Dan zal het wel aan mij liggen, persoonlijk mis ik zowel het gezellige als informatieve in de reacties van enkele personen.

Ik probeerde met een kwinkslag in te haken op onderstaand zinnetje ;)
De FP is qua moderatie niet alleen mijn terrein, ook daar zijn we met meerderen actief (hoewel in deze vakantietijd...).

Ik heb zowieso het idee, (ik ga geen namen noemen want dat is erg aanvallen op de persoon,) dat er sommige tussen zitten die de hele dag op de comments zit te etteren met alles en iedereen om hun mening door te drammen..

..Maar als de moderatoren dit goed vinden en het is binnen de huisregels, dan hoeft er inderdaad niks te veranderen. Het is vooral een beetje mijn persoonlijke ergenis. :)

Ik had vandaag weer gekeken, die met de brandstoffen en de Mercedes-AMG artikel, en man...Ik kom maar even terug op wat ik eerder geschreven heb over sommige die wat activistischer zijn dan de ander. Maar na het lezen van beide artikelen had ik echt een idee van 'volgens mij heeft Extention Rebellion niet alleen het A12 bezet, maar ook het commentsectie'

Dat schuldgevoel praten door de bosbranden en Nepal bij te halen, als je toevallig die AMG leuk vindt, kan ik ook erg slecht tegen.. Laat ieder gewoon zijn eigen ding doen. AMG of Tesla.

Okay, genoeg mijn gal uitgeblazen hier. :p Ik neem weer vakantie, weg van die FP comments.

ik denk dat de meeste hier zitten voor het plezier. bij sommige denk ik dat ze hier voor een ander doel zitten. niet alleen op de front page maar ook hier op het forum. zullen dat soort mensen ook zo gezellig zijn op feestjes? :)

Dat schuldgevoel praten door de bosbranden en Nepal bij te halen, als je toevallig die AMG leuk vindt, kan ik ook erg slecht tegen.. Laat ieder gewoon zijn eigen ding doen. AMG of Tesla.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ik vind persoonlijk (ook) nogal vreemd dat er bizar vervuilende voertuigen worden uitgebracht terwijl het toch wel echt zonneklaar is dat alle alarmbellen afgaan. Mij gaat het dan meer over de abjecte ethiek van dergelijke bedrijven, overigens, wat iemand zelf doet is slechts een gevolg van aanbod en fiscaal beleid. Maar goed, dit topic is niet bedoeld voor zulke inhoudelijke discussies =), ik wilde enkel meegeven dat dat me niet zo uitmaakt.
Ik stoor me op de FP heel erg veel meer aan vermoedelijk Russische bots en fakenewsretoriek (en ja, dan ram ik wel eens op de 'rapporteer'-knop :) ).

ik denk dat de meeste hier zitten voor het plezier. bij sommige denk ik dat ze hier voor een ander doel zitten. niet alleen op de front page maar ook hier op het forum. zullen dat soort mensen ook zo gezellig zijn op feestjes? :)

Geen idee, ik durf ze niet uit te nodigen voor mijn komende verjaardag. :ROFLMAO:

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ik vind persoonlijk (ook) nogal vreemd dat er bizar vervuilende voertuigen worden uitgebracht terwijl het toch wel echt zonneklaar is dat alle alarmbellen afgaan. Mij gaat het dan meer over de abjecte ethiek van dergelijke bedrijven, overigens, wat iemand zelf doet is slechts een gevolg van aanbod en fiscaal beleid. Maar goed, dit topic is niet bedoeld voor zulke inhoudelijke discussies =), ik wilde enkel meegeven dat dat me niet zo uitmaakt.

Het is inderdaad vreemd dat het nog aangeboden is, maar blijkbaar is er een markt nog steeds voor. Zal wel wat met de komende jaren steeds kleiner worden, zelfs die AMG komt binnenkort met een elektrisch alternatief. Dus we zullen het zien.

Ik stoor me op de FP heel erg veel meer aan vermoedelijk Russische bots en fakenewsretoriek (en ja, dan ram ik wel eens op de 'rapporteer'-knop :) ).

Oh ja, die zijn ook verschrikkelijk.

Лада лучший автомобильный бренд в мире. ;)

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Dat er mensen zijn (geweest) met een eigen agenda weet ik maar Russische bots zijn me nog niet opgevallen.

Om het simpel te houden neem ik niemand met een random cijferreeks achter de naam erg serieus.

Er zitten volgens mij ook wel goede tussen. Maar dat is volgens mij wel goed zoeken, want sommige lijken inderdaad alleen maar opgemaakt om te stoken, of om een statement te maken.
Van die anonieme accounts die FVD-achtige onzin spuwen. Ze komen elke keer bij de meer politieke nieuwsupdates ('benzineprijs bereikt nieuw hoogte' / 'Nieuwe Europese wet verbiedt komst van deze auto', of zo).

Oh ja, dat is van dat andere extreme die ik niet serieus ga nemen. Helemaal als de WEF erbij gehaald moet worden. :rolleyes:

Russische bots op de FP komt wat mij betreft ook een beetje als een complottheorie over :ROFLMAO:
Neu, het is algemeen bekend dat Rusland bots/trollen inhuurt om verdeling in West-Europa te zaaien. Je ziet dat ook op Nu.nl, Twitter, Pownews, de T; al die platforms waar je met een emailadres maar wat neer kunt pennen voor een mogelijk breed publiek.
Ik weet dat dat heftig is, maar op de een of andere manier wordt er gedaan alsof de oorlog zich alleen in Oekraïne afspeelt.
Maar goed, opnieuw, dit gaat wel een stukje buiten de 'scope' van dit topic, me dunkt.

Neu, het is algemeen bekend dat Rusland bots/trollen inhuurt om verdeling in West-Europa te zaaien. Je ziet dat ook op Nu.nl, Twitter, Pownews, de T; al die platforms waar je met een emailadres maar wat neer kunt pennen voor een mogelijk breed publiek.
Ik weet dat dat heftig is, maar op de een of andere manier wordt er gedaan alsof de oorlog zich alleen in Oekraïne afspeelt.
Maar goed, opnieuw, dit gaat wel een stukje buiten de 'scope' van dit topic, me dunkt.

Dat is mij natuurlijk ook bekend, ik ben niet van gisteren geboren…

Op een lokale auto website lijkt mij dat echter minder logisch dan een algemene nieuwspagina. Omdat hier helemaal niet zo’n breed publiek actief is.

Terug
Bovenaan