Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Blijft een lastige keus. Gevoel zegt niet doen. Komt regelmatig voor dat de Aygo ook dagen niet gebruikt wordt. Dat maakt bij zo'n goedkoop rijdend gebakje niet uit maar bij een auto waar je maandelijks toch wegenbelasting moet betalen is dat wel zonde.

Qua rijden heb ik trouwens niets op de Aygo aan te merken. Kan me echt niet voorstellen dat een Golf II beter rijdt hoor.
Afschrijven doet een Colt sowieso meer. Colt is nu zo'n 2000 euro duurder terwijl nieuwprijs zo'n 5000 euro duurder was.

Een Yaris vind ik geen leuke auto. Dan maar een mooie Jazz.... Alleen zijn die echt overpriced en oude model is wel wat gedateerd al.

@ Verlichting:
Ik weet niet of afschrijving, goed in de markt liggen etc. in dit geval erg van toepassing is op een 2e auto binnen het gezin.
De Colt zal m.i. worden aangeschaft omdat het gewoon een praktischer auto is dan de Aygo, waar de term 'bagageruimte' eigenlijk niet op z'n plek is. Gelukkig voor hem heeft Kristian een vierdeurs Aygo..

Ik snap dan ook niet waarom Kristian wederom aan het twijfelen geslagen is.
Het lot van een 2e auto is toch juist dat ie niet iedere dag gebruikt wordt/hoeft te worden? Maar áls ie wel gebruikt moet worden, lijkt mij enig gebruiksgemak wel zo prettig.
En de wegenbelasting voor de Colt? Die 24 euro per maand valt toch ook nog wel overheen te komen?
De extra ruimte en de airco lijken mij dat prima compenseren. En je hoeft op de Civic geen trekhaak te plaatsen. Bovendien kun je de Civic wat 'ontlasten' omdat de Colt ook praktisch is.

Maar ja, jouw keuze.

Edit: Object van twijfel.

mitsubishi-colt-1.5-5-drs-dazur-climate-2x-sunroof-1582173-1.jpg

vs.

Aygo3.jpg

Je brengt me toch weer meer aan het twijfelen. Als het een 1300 was geweest was de keus wel makkelijker. Die loopt netjes 1:16. Zo'n snelle 1.5 is natuurlijk leuk maar ik pak nu juist vaak even de Aygo omdat die zo goedkoop rijdt. Loopt steevast tussen de 1:19 en 1:20.

Staat bij zelfde bedrijf ook nog een grijze 1.3 hoor, ook met trekhaak. Die is alleen wat minder gelikt (maar ook goedkoper).
Nog eens eventjes over slapen. Vriendin vind de Colt erg leuk maar 'het is niet nodig' en daar heeft ze wel gelijk in.

Colt 1.3 Inform Cool 2005

Kristian zei:

Is ook weer zo'n 6 euro goedkoper per maand in de wegenbelasting.
Ziet er inderdaad wel minder gelikt uit, maar zal ongetwijfeld zuiniger zijn. Bedenk wel even hoe dat zal zijn met vollere bepakking en airco aan.
1.5 zal dat makkelijker kunnen trekken, denk ik.

Altijd goed om over dingen nog een nachtje te slapen. Succes.

Die Mountainbike kan prima in de kofferbak van de Civic Kristian. Ik doe het zelf ook.
Dat kleine beetje modder is voor de stofzuiger, en als je oppast heb je echt geen beschadigingen hoor.
Voorwiel eraf, bank neerklappen, voorzichtig zijn en klaar!

Vreemd je dilemma voor de 2e auto, Als je met zn 3dtjes weggaat pak je toch lekker de Civic?!
Je wilt toch lekker genieten van iedere rit.
2e Auto is normaal bijzaak toch? Ik zou lekker doorrijden met de Aygo en doorsparen voor de ultieme vervanger van je Civic over een tijd(je) :D

Gisteren voor het eerst de fiets op dak gemonteerd. Gaat razendsnel. Heb hem al weleens in de kofferbak gehad en dat gaat inderdaad ook wel goed. Het weekend zitten we in Drenthe en aangezien kleine Marit ook veel spullen mee moet nemen kan ik dan de fiets mooi op dak zetten. Wil daar namelijk ook een rondje fietsen in de bossen van Appelscha.

2e auto moet ik nog maar eens goed over denken. Ondanks dat de Aygo veel minder auto is als de Civic is inderdaad de vraag in hoeverre dat erg is.

Tsja, je hebt de Aygo gekocht omdat het goedkoop in het gebruik moest zijn. En blijkbaar niet erg goed naar het praktische aspect gekeken. Ik zou lekker die blauwe Colt pakken en er 4 jaar in blijven rijden. Erg leuk autootje (y). De Aygo moet er toch uit als Marit een broertje of zusje krijgt :).

Natuurlijk is het niet echt nodig. Maar als we alleen maar kochten wat nodig is lag de economie plat en was het leven verdomd saai :). Inruilen dus!

Kristian zei:
Qua rijden heb ik trouwens niets op de Aygo aan te merken. Kan me echt niet voorstellen dat een Golf II beter rijdt hoor.

Een Yaris vind ik geen leuke auto.

Ik had het zelf ook niet verwacht omdat de meeste mensen best positief zijn over de drieling. Maar ik vond het gewoon erg tegenvallen, misschien te hoge verwachtingen gehad van zo'n auto. Hij had wel 70k gelopen, dus misschien al wat versleten of zo.

Met de tweede stelling ben ik het wel eens. Het enige voordeel van de Yaris is dat 'ie redelijk ruim is, maar dat is ook wel het enige. Zo'n Colt oogt veel vlotter, en een viercilinder rijdt ook veel beter. Ik snap niet dat er maar relatief weinig van verkocht zijn.

Ik vind de driecylinder een geweldig motortje. Heel soepel en elastiscb. In de tween haalt ie 100 km/uur maar bij 70 km/uur rijdt ie ook al fijn in de 5. Op de grote weg is het toerental zo laag dat hij heerlijk stil is. Bij doortrekken is het geluid van de driepitter ook super.
Motorisch echt helemaal niets mis mee.

Ik kijk nog weleens met een schuin oog naar een leuke Colt maar het lijkt waarschijnlijker dat we de Aygo gewoon houden. Autoliefhebber als ik ben vind ik de grijze Aygo op wieldopjes wel een beetje een saai grijs dertien in een dozijn muisje. Omdat de banden aan vervanging toe zijn (Ja zo'n Aygo nodigt best uit tot lekker scheuren) zit ik te denken aan een setje 15 inch lichtmetaal. Kost de kop ook nog niet. Ik weet ook nog iemand die redelijk goedkoop folie aanbrengt. Kortom, ik heb even een photoshopje gemaakt van hoe ik de Aygo graag zou willen aanpassen:

-Borbet LV4 15 inch
-zwart dak
-zwarte b-stijlen
-zwarte spiegelkappen
-donkere zijruiten achter (done)

Natuurlijk kost het geld en levert het niets op maar ik vind het autootje er een stuk stoerder van worden. Wat vinden jullie?

aygo2-1.jpg

En zo ziet ie er nu uit (nog zonder de donkere zijruiten overigens)

P1000458.jpg

-Borbet LV4 15 inch: verschrikkelijk!
-zwart dak (y)
-zwarte b-stijlen (y)
-zwarte spiegelkappen: in dit geval staat dat wel beter!
-donkere zijruiten achter (done) (y)

17 inch is zeker leuker alleen een stuk duurder en rijdt voor geen meter. En nog belangrijker, het verbruik schiet omhoog. 15 inch is een leuke maat op zo'n klein karretje.

Hier nog ideeen voor leuke velgen? Ik vind juist iets met anthraciet of zwart wel leuk staan.

https://www.reifen.com/de/CompleteWheelAL/ListRimsAL/CarSummer/Toyota/Aygo/Toyota-Aygo-1-0-VVT-i-Aygo-AB1-50kw-157-157kmh-998ccm/32474#Page=1&RimALManufacturerFilter=all&DiameterFilter=15.00

hihi... moet kunnen toch? o_O

Even over het hoofd gezien dat 17" al bijna geen rubber meer heeft rondom.

FAST30 zei:
eerst een mazda6, toen een colt, en nu de aygo tunen..

Als je eens wist welke auto's niet nog meer de revue zijn gepasseerd in mijn hoofd. Daarvoor ben je ook autogek hoor. Bovendien maak ik niet snel een overhaaste beslissing.

Zelf nog gedacht om de Aygo in te ruilen voor een nieuwe. Met huidige actie heb je voor weinig een spiksplinternieuwe met airco...

In deze klasse ging ik voor een Picanto.. Veel meer auto, en veel leuker om te zien. Of ik wachtte op de nieuwe, wedden we dat ie op de IAA staat...

Nee, ik rij gewoon lekker door met de Aygo. Waarschijnlijk wordt het dak volgende week gwrapt samen met spiegelkappen en b-stijlen. Prijs viel me 100% mee! 150 eurootjes slechts. Daarna de velgen met banden erop en er staat een heel ander autootje! Heb er wel zin in.

Morgen gaat de Aygo gewrapped worden. Ben heel benieuwd maar heb er alle vertrouwen in dat het super staat.

Verder begin ik al zenuwachtig te worden voor de komende IAA. Ga weer met mijn pa heen en Honda heeft bevestigd dat de nieuwe Civic daar wordt gepresenteerd. Kan niet wachten!

Gisteren maar weer eens een Autoweek gekocht. Tot mijn verrassing een artikel 'gebruikt' over de huidige Civic. Artikel was zeer positief. Subliem rijdend, sturend en schakelend etc. etc. Kwam er heel erg goed af. Nu weet ik dat als bezitter van zo'n auto al lang maar toch leuk dat dit ook bevestigd wordt. In de meeste tests ging de voorkeur uiteraard uit naar een Duitse tegenstrever. Ach, verstand komt met de jaren:D

Zojuist de Aygo laten wrappen. Dak, spiegels en b-stijlen zijn glanzend zwart gewrapped. Omdat ze nog wat materiaal over hadden hebben ze voor de gein de motorkap ook even meegenomen. Vind het (op de motorkap na) erg geslaagd. Schreeuwt natuurlijk nu om donkere velgen maar dat komt er aan want de huidige banden zijn redelijk op.

Ook even de chromen rand om de grille van de Civic laten doen. Vond het chroom wat minder aangezien dat op de logo's na het enige chroom is op de hele auto.

Voordeel van folie is dat als je het zat bent je het er zo weer af kunt trekken en je niet met een onverkoopbare auto blijft zitten.

Ben er wel blij mee. In ieder geval geen standaard Aygo meer nu:)

DSC03016.jpg

DSC03019.jpg

DSC03020.jpg

DSC03028.jpg

DSC03030.jpg

En dit was het oorspronkelijk idee (photoshop)
aygo2-1.jpg

En dat is precies wat ik wilde. Het is een lekker goedkoop vervoermiddel maar als autoliefhebber is het leuk om er toch 'iets van jezelf in te stoppen':D

Ja dat is ook nog een leuke mod om te doen. Moet je een keer geschikt aan zien te komen, dan is dat zeker leuk.

Leuke update, de motorkap zou ik gelijk weer terugbrengen in originele staat. Nu lijkt het net of je schade hebt gehad.

vertmaori zei:
Leuke update, de motorkap zou ik gelijk weer terugbrengen in originele staat. Nu lijkt het net of je schade hebt gehad.
Het doet zelfs afbreuk aan de rest.

@Kristian, Was dit duur?

Ik heb er zelf namelijk ook gedacht om een wrap op het dak te laten aanbrengen, maar dan geen zwarte. Ik wilde hem beplakken met een vlag (zie je tegenwoordig steeds vaker. )

Ik heb er al een ontwerp voor gemaakt, maar die staat op mijn kapotte computer. In mijn auto-auto staat wel iets vergelijkbaars:

nissans.jpg

Op het uiteindelijke ontwerp staat de tekst een kwartslag gedraaid.

Het serviceluikje voor het ruitensproeierreservoir zou ik direct weer in originele staat terugbrengen, maar vooral de beplakte B-stijl maakt het tot een geslaagde verandering. Zijn die achterste zijruitjes nu ook meegetint? Strak hoor.

@Dennis: Zo'n Japanse vlag is zeker erg mooi. Ik was voor alles 150 euro kwijt. Ik denk dat jouw print wel iets bewerkelijker is. Mocht je het telefoonnummer willen van degene die het voor mij heeft gedaan dan stuur maar een pbtje.

Motorkap gaat denk ik nog dit weekend weer in ere hersteld worden. Geen porum inderdaad.

Oja, achterste zijruitjes had ik zelf al eens beplakt met folie van Action. Zit er prima op. Zijn uitzetraampjes dus die kon ik er makkelijk uithalen. Op mijn gemak thuis aan de tafel beplakt.

Verdere mods op de planning:
15 inch Borbet LV4 of Dezent RE dark
Korte antenne van Peugeot
Facelift achterlichten
Wellicht Toyota logo op klep verwijderen

Kristian zei:
@Dennis: Zo'n Japanse vlag is zeker erg mooi. Ik was voor alles 150 euro kwijt. Ik denk dat jouw print wel iets bewerkelijker is. Mocht je het telefoonnummer willen van degene die het voor mij heeft gedaan dan stuur maar een pbtje.

Motorkap gaat denk ik nog dit weekend weer in ere hersteld worden. Geen porum inderdaad.
Dat is niet nodig. Hier in de buurt zitten ook van dat soort bedrijven. Het ging mij meer om een prijsindicatie. De vlag zal waarschijnlijk duurder zijn.

Ga je het bij een bedrijf vragen dan ben je vast nog veel duurder uit. De jongens die het bij mij hebben gedaan werken bij een bedrijf van PON (wrappen ook nieuwe Audi's en Tour-Skoda's etc.) en doen weleens wat in de vrije tijd.

Vanochtend meteen de folie van de motorkap verwijderd. Vond het echt niet mooi. Voor het beeld de wieldoppen ook gelijk eraf gehaald. Ik ben meer dan tevreden met het eindplaatje. Autootje is een stuk stoerder geworden nu!

paar foto's gemaakt vanochtend:
DSC03038-1.jpg

DSC03045.jpg

DSC03053.jpg

DSC03067.jpg

DSC03076.jpg

Dank je. Ben nu nog bezig om het Toyota logo op de achterkant glanzend zwart te spuiten. Zal ook mooi staan denk ik.

Alleen het dak, dat ziet er goed uit. Nu nog dat Toyota en Aygo van de bumper trekken. En spuit de middenstijl even zwart. Zo'n grijze streep tussen het voor- en achterportier is geen gezicht.

van

DSC03038-1.jpg

naar

blawd.jpg

Dat staat wel beter ja. Bij de gefacelifte Aygo's is de b-stijl af fabriek mat zwart maar ook daar zie je nog een randje carosseriekleur.
Toyota-Aygo-tegen-Kia-490x275.jpg

Op zichzelf een leuke ingreep, maar ik krijg echt jeuk van het woord 'wrappen'. Noem het gewoon 'inpakken' of zo. :cool:

Lekkere wrap:D

Ga er zeker nog even naar kijken of ik die middenstijl nog kan camoufleren. Komt ook nog een kortere antenne op ipv de originele vishengel.

Terug
Bovenaan