Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

De laatste afspraak heb ik gemist. Poging gedaan deze week af te spreken, maar te druk bij garage.
Nieuwe poging voor het weekend dan maar weer.

Mogelijk heeft hij met de garage een overeenkomst gesloten waarin zij de schade erkennen als hun fout, en toezeggen die te herstellen, op voorwaarde dat hij zich van elk verder commentaar online onthoudt.

Wat eigenlijk helemaal niet handig is want de garage houdt dan voor de komende jaren een slechte naam, omdat die nu niet meer gezuiverd wordt.
Aan dit soort onzin doe ik dus nooit mee! Chantagepraktijken ben ik niet van gediend, ook al kunnen ze in je voordeel uitvallen.

Een slechte naam omdat ze van een 18 jaar oude, getunede Lancia geen betrouwbare auto hebben kunnen maken?
En waarom zou dat raar zijn? De auto heeft immers (nagenoeg) prima gewerkt van 2011 tot 2014 na de eerste motorrevisie. Het feit dat ie stuk ging in 2014 lag niet aan een defect aan de auto, maar aan een verkeerde beslissing. Het is overigens garage zelf geweest die aangaf de auto wel te kunnen maken. Dus als ze daar dan in falen, dan hebben ze een slechte naam wel degelijk aan zichzelf te danken. Oude auto of niet, dan moet je zoiets niet roepen.
Overigens staan de blokken bepaald niet als onbetrouwbaar te boek. De blokken die stuk lopen doen dat 9 van de 10 keer met een goede reden (oliepomp, riem, teveel vermogen op een standaard motor en dit te vaak aanspreken, te lange bochten waardoor geen olie wordt rondgepompt, bezuiniging op onderhoud, stukkende nokkenassen, (krukas)lagers. Om maar eens wat bekende oorzaken te noemen.)

Ik heb wel wat meer tijd gehad om over zaken na te denken. Ik heb een besluit genomen voor wat betreft mijn insteek. En dat besluit ga ik hier niet delen voordat het gesprek heeft plaatsgevonden. We hoeven daar dus ook niet over te gaan speculeren ;).
Hoe dan ook blijft het allemaal lastig, omdat er in ieder scenario redelijk wat geld mee gemoeid is. Zowel voor mijzelf, maar ook voor garage. Daarnaast staat er nog een bijna geheel betaald spruitstuk in bestelling dat ik nu ook niet zomaar laat leveren om er daarna mogelijk mee te blijven zitten of voor een appel en een ei van de hand moet gaan doen.
De vraag op dit moment is ook in welke staat het blok is. Het kan ook zomaar zijn dat nu ook de nokkenassen schade hebben opgelopen en dan loopt de rekening enkel maar hoger op. Hoe dan ook gaat het voor iemand huilen worden en zelfs met een middenweg moet er voor beide partijen behoorlijk bijgelegd worden.

Zo dan, dit speelt ook nog altijd dus. Inmiddels alweer 2016, hopen dat het in 2017 wel klaar is allemaal. Ben benieuwd naar de updates.

Goed weer van je te horen Paulus. Altijd goed om zo een gesprek in te gaan met een idee voor je zelf waar je uit wilt komen minimaal. Blijft natuurlijk vervelend zoals je zegt voor alle partijen. Hoop dat jullie er uit komen en de auto op de een of andere manier weer op de weg komt.

Ben benieuwd wat er uit het gesprek gaat komen. Succes gewenst in elk geval.

Sketcher zei:
Goed weer van je te horen Paulus. Altijd goed om zo een gesprek in te gaan met een idee voor je zelf waar je uit wilt komen minimaal. Blijft natuurlijk vervelend zoals je zegt voor alle partijen. Hoop dat jullie er uit komen en de auto op de een of andere manier weer op de weg komt.

Ben benieuwd wat er uit het gesprek gaat komen. Succes gewenst in elk geval.
En daar sluit ik me volledig bij aan. Succes.

Paulus0013 zei:
AudiCorrado zei:
Zo dan, dit speelt ook nog altijd dus. Inmiddels alweer 2016, hopen dat het in 2017 wel klaar is allemaal. Ben benieuwd naar de updates.
Volgens mij trek je niet helemaal de juiste conclusies.

Ik heb nergens een conclusie gemaakt, enige wat ik zeg is, hopen dat het ding weer zsm rijdt, sowieso in 2017. Met al die verhalen wat er omheen draaien zal het nog wel even duren.

Daarnaast wenstte ik je nog succes maar volgens mij lees je over dat soort dingen heen.

Het is niet alleen de keuze van Paulus, twee partijen.........maar de wil is er bij Paulus, dat is mooi en siert.

Bedankt voor de succeswensen en het medeleven.
Ik zal over een half uurtje richting de garage vertrekken.
Ik verwacht pas vanavond na 8 uur met een update te komen.

Het was zo gezellig bij de garage dat ik uiteindelijk boos weg ben gelopen.
Vooral veel lulpraat over dat garantie op mechanische delen niet mogelijk is (zowel nieuw als gebruikt).
Dus nogmaals daar laten repareren is weer een nieuw lot kopen uit de loterij.
Ongelofelijk. De ene opmerking verbaasde mij nog meer dan de andere.
Uiteindelijk was ik die prietpraat zat en heb ik duidelijk laten weten hoe ik er tegenaan kijk. We komen van een hoop ellende, ik heb aangegeven dat traject niet weer in te willen gaan en een auto die na 600km alweer stuk is past niet in een plaatje van correct hersteld.
Al met al er dus niet samen uitgekomen.
De vraag is wel wat nu? De auto daar weg laten halen is 1 ding, maar dan is ie nog niet gemaakt. Ook het geld dat reeds is betaald zal iets mee gedaan moeten worden, want hiervoor heb ik niet betaald.

Vanavond nog spreek ik iemand die ook in deze wereld zit en die was bijna furieus. Oliepomp dient goed gecheckt te worden bij een revisie, anders is het zinloos werk zoals nu blijkt. En volgens hem is een pomp wel degelijk te checken en ook nog wel ergens leverbaar via via. Maar goed mogelijk is de pomp wel door iets anders stuk gegaan, tot op heden is ook dat nog niet uitgesloten. Al helpt een andere reden niet echt in het voordeel van de garage.

Ik heb de auto zelf nog even bekeken. Nokkenassen leken nog goed. Garage gaf aan dat men de motor met een sleutel rond kon laten draaien. Dus mogelijk valt de schade mee.

Owja de vraag over wat ik wilde mbt reparatie. Wil je de auto verkopen, dan kan het allemaal wat makkelijker en goedkoper namelijk. En dan bijna welbewust een ander met je ellende opzadelen? Dat noemt men volgens mij oplichting.

Paulus0013 zei:
Owja de vraag over wat ik wilde mbt reparatie. Wil je de auto verkopen, dan kan het allemaal wat makkelijker en goedkoper namelijk. En dan bijna welbewust een ander met je ellende opzadelen? Dat noemt men volgens mij oplichting.

Dit zegt wel hoe jij bent. Mijn complimenten daarvoor.

Spijtig dat je er niet uit bent gekomen.

600km is echt niet correct hersteld nee. Dus de motor is niet vastgedraaid wat alweer een voordeel is. Maar die laatste zin is een rare opmerking inderdaad van de garage. Goed dat jij dat niet zal kiezen!
Ik had gehoopt dat het in goed overleg op te lossen was. Want dit vind ik echt heeel erg jammer voor je.

Tsja wat nu? Ik zou het niet weten. En zou ook niet het dilemma willen hebben wat je nu hebt. Het is zonde om de auto nu te verkopen. Maar waar ligt het einde van de geldput qua opknappen? Want er moet nog meer gedaan worden dan technisch in orde maken.
Ik ben deels met ze eens dat garantie geven onmogelijk is. Maar 600 km. Kom op! Als we het over 10.000 hebben is het al discutabel. Nu is het gewoon proberen onder de verantwoordelijkheid uit te komen. Heeel jammer. Maar veel succes Paulus en als je hulp nodig hebt...

Dus de garage doet niets met andere woorden.

Persoonlijk vind ik 600km met een motor die net opnieuw in elkaar gezet is bijzonder weinig. Zeker als men een rekening van een paar rooitjes erbij geeft. Aangezien het ding al niet lekker liep bij aflevering......je kan zeggen dat je hem dan weer gelijk in moet leveren en rationeel gezien klopt het, maar uit ervaring weet ik dat het ook anders gebeurd. Even inrijden. moet allemaal inlopen...dat soort smoezen.

Nou niet helemaal niets. Hun voorstel was herstel, zij de arbeid, ik de onderdelen. Geraamde kosten richting 1500 euro zo uit de losse pols. Ik weet wel hoe dat gaat, dat wordt natuurlijk meer.

Ik heb ze er ook op aangesproken dat de uitlaat niet volgens afspraak was aangepast. Bla bla, nee niets bla bla. Kom met die bla bla voordat je de auto aflevert. Als je ook nu nog met zaken durft te komen die je hebt gezien die niet helemaal in orde meer zijn... Nee gewoon nee, Je hebt de auto daar 7 maanden gehad en 6 weken na aflevering meld je dat pas? Dan snap je het totaal niet. Moet het eerst daadwerkelijk stuk zijn dan? Als ik het nu weet, kan ik nu een oplossing inplannen. Helemaal nu het weer eens gaat over iets dat niet meer leverbaar is.
Ik heb er weinig vertrouwen meer in als het zo moet.

Maar waar ligt het einde van de geldput qua opknappen?
In december 2015 voor wat betreft de motor. En dan nog steeds de plannen om stap voor stap de rest te doen.

Ik ben deels met ze eens dat garantie geven onmogelijk is.
Dat hangt altijd van de omstandigheden af. Als je iets herstelt onder het motto dat het goed moet gebeuren, of onder het motto mijn budget is beperkt. In mijn geval moet het resultaat áltijd leidend zijn en niet de prijs. Ook dat heb ik ze nog gezegd, als er meer nodig was geweest, dan was dat maar zo. Dan doe ik er een maandje langer over om het geld bij elkaar te krijgen of koop ik iets anders niet tussendoor. Als mij wordt verteld dat methode x afdoende is, prima.

Dat niet goed lopen kan overigens iets simpels zijn als een stappenmotor ofzo die niet goed werkte. Althans dat is wat garage zegt.

Is de garage in kwestie eigenlijk BOVAG-lid? Zo ja, dan zou je kunnen proberen hun bemiddeling in te schakelen (hoewel ik vaak lees dat zij eerder in het belang van de ondernemer dan van de consument denken). Of misschien is hier nog een traject dat je kunt bewandelen (mits ze zijn aangesloten bij die Geschillencommissie).

cirKel zei:
Is de garage in kwestie eigenlijk BOVAG-lid? Zo ja, dan zou je kunnen proberen hun bemiddeling in te schakelen (hoewel ik vaak lees dat zij eerder in het belang van de ondernemer dan van de consument denken). Of misschien is hier nog een traject dat je kunt bewandelen (mits ze zijn aangesloten bij die Geschillencommissie).

dit lijkt me toch ook vrij duidelijk:

Probeer klachten te voorkomen
Tip 1
Spreek van tevoren met de garage af wat ze moeten repareren. En vraag wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Doet u dit niet? Dan is het moeilijk om achteraf te klagen over de reparatie en over de kosten.

Tip 2
Hebt u van tevoren met de garage een prijs afgesproken? Dan mag de garage maximaal 10% van deze prijs afwijken. Als tijdens de reparatie blijkt dat de kosten hoger worden, dan moet de garage eerst contact met u opnemen.

Wat staat er in de wet?
Volgens de wet hebben garages een 'resultaatsverplichting'. Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten dus een auto goed repareren. Als u niet tevreden bent over de reparatie, dan mag u de garage hier op aanspreken.

Als u niet tevreden bent over de reparatie, dan mag u de garage hier op aanspreken.
Oe deze laatste zin is voer voor discussie. Kijk alleen al op diverse forums hoe men over tweedehands auto's denkt en de verwachtingen daarvan. Dat is met reparaties niet anders.

Garage is volgens mij geen bovag-lid en dat betekent 9 van de 10 keer ook automatisch dat je rechtsbijstand ook niet mee zal werken.

4. Onenigheid over de afspraak Bereid u voor op de reactie van de monteur. Hij vindt misschien dat de afspraak anders was. Bijvoorbeeld omdat hij u van tevoren gezegd heeft dat uw auto erg oud is. En de reparatie mogelijk niet voldoende zou zijn. Denk goed na welke argumenten de monteur kan hebben. En hoe u daarop reageert.
Dit is in ieder geval niet ter sprake geweest! Zij hebben aangegeven dat hun methode afdoende zou zijn.

Paulus0013 zei:
Nou niet helemaal niets. Hun voorstel was herstel, zij de arbeid, ik de onderdelen. Geraamde kosten richting 1500 euro zo uit de losse pols. Ik weet wel hoe dat gaat, dat wordt natuurlijk meer.

(..).

Tja, arbeid kan uitlopen. Prijs van onderdelen ligt vast.. misschien een xtra deel wat erbij komt. Als er ook een nieuwe oliepomp voor dat geld bij zit..
Elders repareren kost je ook duiten..

Dit is garage 2 waarmee het in onmin eindigt.

Wat is nu het belang van de uitlaat welke niet juist gemonteerd zou zijn? Dat lijkt mij nu niet relevant, je hebt een niet rijdende Delta die gemaakt moet worden.

En wat is je punt hier mee?

Wat is nu het belang van de uitlaat welke niet juist gemonteerd zou zijn?
Belang is niet het juiste woord. Het illustreert dat op dit vlak niet is gedaan wat is gevraagd. De mail staat een paar pagina's terug. Dus het is wel degelijk relevant.

Beste Paulus, de middenweg die je eerder hebt geschreven kan toch best zijn zij de arbeid jij de onderdelen - best een aardig voorstel van de garage, ik denk dat ze meelezen hier op het forum. Euro 1500 vind ik nog wel meevallen. Jij weet waar je eea kan aanschaffen, weet wat goed is, koop de onderdelen zelf, zal je wat minder kosten, laat de garage de boel monteren, ik zou zeggen ga ermee accoord, Neem de tijd voor de reparatie en bekijk de voortgang voordat de boel dicht gaat.

Je kan niet verwachten dat een derde de reparatie gaat uitvoeren en de huidige garage die uren gaat betalen, dat is niet in het redelijke.

Succes,

Jij weet waar je eea kan aanschaffen, weet wat goed is, koop de onderdelen zelf, zal je wat minder kosten, laat de garage de boel monteren
En dit is nu exact een van de dingen die een paar pagina's terug ook reeds is besproken en waar geen enkele garage op zit te wachten. Want juist op deze manier wordt garantie een rommeltje. Ik weet overigens helemaal niet waar ik eea kan aanschaffen. Via mijn netwerk beweren bepaalde personen er via via nog aan te kunnen komen.

Euro 1500 vind ik nog wel meevallen.
Ik niet, want iedere euro meer dan de prijs van de oliepomp is onnodig gespendeerd. Voor dit geld kan je ook heel veel andere dingen kopen en doen. En in mijn planning na de reparatie stond bepaald niet gepland op korte termijn dergelijke forse bedragen aan de auto uit te geven. Op deze manier lopen ook andere zaken mis, want ik kan het geld maar 1x uitgeven.

Je kan niet verwachten dat een derde de reparatie gaat uitvoeren en de huidige garage die uren gaat betalen, dat is niet in het redelijke.
Je kunt net zo goed niet verwachten dat ik 1. ga betalen voor prutswerk en 2. vervolgens nog een keer ga betalen aan een ander, of weer dezelfde garage, om dit prutswerk hersteld te krijgen. Ik ben geen filantroop en ik werk en leef ook niet enkel voor een auto. Ik heb opdracht gegeven voor deugdelijk herstel. Wat mij dat kost en wat er precies gedaan moet worden mogen ze zelf invullen. Zij weten dat beter dan ik. Een auto die na 600km weer aan de kant staat past niet in dat plaatje, ongeacht wat er mis is. De voorgeschiedenis is ook daar bekend, dus ze kunnen ook bedenken hoe not amused ik nu ben.
Een slang die lekt, waar anderen dan een heisa over maken dat dit ook gedaan had moeten worden, zie ik dan niet als een struikelblok. Want hoever denkt degene die over die slang valt dan dat de garage moet gaan en wat de kosten dan gaan worden?

Overigens verwacht ik garage binnen enkele dagen een tegenvoorstel te gaan doen met waarschijnlijk 3 opties.

Beste Paulus,

Om te beginnen is het gewoon balen. ik kan je frustraties ook goed begrijpen. Er blijft altijd een verschil zitten tussen in je recht staan, en je recht krijgen. In dit geval is het in mijn beleving toch niet zo zwart-wit als jij omschrijft. immers Bij gebruikte delen (lees oliepomp) is het vaak lastig vast te stellen wat de kwaliteit is. Jij kan dus waarschijnlijk niet aantonen dat de kwaliteit van de pomp 600 km geleden dusdanig slecht was dat de monteur dit had moeten kunnen opmerken. Anderzijds kan de garage denk ik niet aantonen dat de kwaliteit goed was. Misschien dat je bij het demonteren van de pomp de oorzaak kan vinden waardoor dit duidelijker kan worden. Als dit niet het geval is, zal je vermoedelijk bij een rechtzaak ook niet veel winnen. Ik denk dan ook echt dat je minnelijk hier het meeste kan winnen. De geschiedenis kan je dan hooguit gebruiken om te proberen om de garage zo veel als mogelijk naar jouw richting te laten bewegen.

Ik hoop dan ook dat je uiteindelijk er samen met de garage uitkomt en dat er snel iets positiefs over de auto valt te lezen. Daarvoor volg ik namelijk dit topic!

Durashift zei:

Euh... 3 zelfs.

Paulus0013 zei:
Je kunt net zo goed niet verwachten dat ik 1. ga betalen voor prutswerk en 2. vervolgens nog een keer ga betalen aan een ander, of weer dezelfde garage, om dit prutswerk hersteld te krijgen.

Overigens verwacht ik garage binnen enkele dagen een tegenvoorstel te gaan doen met waarschijnlijk 3 opties.

Dat lijkt mij ook Paulos. Revisie tijd van bijna 8 maanden en 6000 euro mag je meer verwachten dan binnen twee weken en 500 km stuk. Je hebt inderdaad betaald voor prutswerk denk ik.... of je weer 1500 euro wil betalen voor nog meer prutswerk vermoed ik. Als ze er verstand van hadden... hadden ze het de eerste keer wel goed gedaan...

3 opties inderdaad;

1. Geld terug...
2. Gratis herstel met uitzondering van de kosten oliepomp..
3. Ergens anders repareren op hun kosten..

Ik zou het voorstel van de garage met beide handen aanpakken!!
Zij de uren jij de onderdelen.
Ik vind 600km ook bizar en ik zou ook zeggen garantie!! , maar aan de andere jarenlang procederen kost meer en bied geen enkele garantie op succes zoals je helaas zelf al hebt ervaren.

immers Bij gebruikte delen (lees oliepomp) is het vaak lastig vast te stellen wat de kwaliteit is
Dan maak je zoiets bespreekbaar om situaties als deze te voorkomen. En ik denk dat de kosten van vervanging op de totaalprijs ook nog best mee zullen vallen. Mogelijk was revisie ook nog een optie.

Misschien dat je bij het demonteren van de pomp de oorzaak kan vinden waardoor dit duidelijker kan worden.
Wie weet. Het kan ook prima zijn dat de pomp vanwege iets anders stuk is gegaan. Dat is tot op heden nog niet uitgesloten.

Euh... 3 zelfs.
Lezen blijft ook echt niet jouw ding he? Geen een van de nummers die je noemt klopt.

2. Gratis herstel met uitzondering van de kosten oliepomp..
Met de toezegging dat men eigenlijk nergens garantie op geeft. Kortom dat het zo maar kan zijn dat we na 2 weken weer in de ellende zitten. Dat is wat mij letterlijk is gezegd.

Ik zou het voorstel van de garage met beide handen aanpakken!!
En het vertrouwen en totaal geen garantie verhaal dan?
Ik wil hier eigenlijk helemaal niets meer gedaan hebben als ze niets willen garanderen.

jarenlang procederen kost meer
Als ik zelf procedeer zijn de kosten aanzienlijk lager dan 1500 euro. Een beetje griffie- en deurwaarderskosten kost je ook de kop niet.

Heel vervelend dat het gesprek zo is afgelopen. Had echt gehoopt dat jullie er uit zouden komen.

Ik neem aan dat voor jou het struikel blok vooral het niet garantie geven is? Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Dat vind ik ook raar maar gezien de reacties eerder was ik in de minderheid.
Ik zou voor je verder denkt over procederen toch maar eens verder praten. Heb het al eerder gezegd je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Gewoon blijven praten en blijven uitleggen waarom je toch enige garantie hoopt te verwachten.

Onderhandelen is wat ik doe best en heb al mijn klanten aan zeer veel geduld te wijten. Ook in hele moeilijke conflicten over soms miljoenen of juridische problemen (t&c)

Succes Paulus. Hopelijk kom je er nog uit. Is deze garage nu bij de bovag aangesloten? Kan het via dat nog proberen.

Dit is geloof ik de reden waarom ik de handen zelf uit de mouwen ben gaan steken. Ooit eens een overduidelijk geval gehad van een garage waarbij mijn prima lopende motor in de soep werd gedraaid. Was helaas moeilijk te bewijzen. Ik heb toen zelf een andere motor erin gelepeld.

Als mij dat nu nog een keer zou overkomen dan zou ik die garage nooit meer bezoeken.

Deze geschiedenis is ondertussen wel zo ongelooflijk verzuurd dat je nog drastische maatregelen moet nemen om eruit te komen. Of je gaat voor het principiele gelijk of je gaat voor rist.

Principieel gelijk.
Betaal de rekening. Bedank de garage voor de goede diensten.
Breng de auto naar een onafhankelijke taxateur en laat de schade en de oorzaak nauwkeurig diagnosticeren en rappart opmaken
Stel als er een duidelijk verwijt valt te maken de garage aansprakelijk.

Eigen gemoedsrust
Betaal de rekening of schik de zaak. Annuleer dat spruitstuk.
Duw die auto in de shredder (druk bij voorkeur zelf op de knop). Gewoon bruut de stekker eruit trekken

Lease voortaan je automobiele speelgoed.

Ik ga mij niet aan die discussie wagen. Lastig om een oplossing te vinen om gegarandeerd probleeloos te rijden in een oudere auto.

turbod12 zei:
Dit is geloof ik de reden waarom ik de handen zelf uit de mouwen ben gaan steken. Ooit eens een overduidelijk geval gehad van een garage waarbij mijn prima lopende motor in de soep werd gedraaid. Was helaas moeilijk te bewijzen. Ik heb toen zelf een andere motor erin gelepeld.

Dit geldt ook voor mij. Zo vaak teleurgesteld of simpel opgelicht door merk dealers en andere garage bedrijven dat ik nu ook alles zelf doe dus daar sluit ik helemaal bij aan.

Het is een mooie hobby en er is vaak veel informatie op internet te vinden bovendien is alles te leren. Het is het overwegen waard al moet je wel de ruimte hebben natuurlijk. Ik wil nooit meer afhankelijk zijn van ander 'vak' mensen.

De rest van je opmerking laat ik maar voor wat het is.

AudiCorrado zei:
Probleemloos rijden bestaat niet trouwens.

Het gaat er , zeker met een hobby-auto, vooral om hoe zeer je geniet van de tijd tussen de problemen in.

Afgelopen jaar 400 km met mijn hobby auto gereden (andere jaren 4000 km) en ook 4 keer iets kapot gegaan. En ja dan ben je even wat minder blij met je blikje. Nog 1 dagje sleutelen dan zou hij weer de weg op kunnen. Als ik het allemaal/grotendeels niet zelf zou kunnen was dit niet meer te doen geweest. Ik snap daarom denk ik wel waarom turbod12 een leasert voorstelt. Als je niet zelf kunt sleutelen moet je gewoon nooit aan een hobby auto beginnen of een top-salaris hebben.

Sketcher zei:
Dit geldt ook voor mij. Zo vaak teleurgesteld of simpel opgelicht door merk dealers en andere garage bedrijven dat ik nu ook alles zelf doe dus daar sluit ik helemaal bij aan.

De garage kan toch ook welwillend zijn? Paulus heeft een zeer gecompliceerd probleem dat hij simpelweg op het bord van een derde schuift. 'Hier. Fix het maar.' Los van auto's of garages, hoe zou je daar in je eigen vakgebied tegenaan kijken?

Behalve als dit een garage is die op dagelijkse basis sportieve Delta's uit elkaar trekt en repareert, moet je niet vergeten dat het mensenwerk blijft. Ga er maar aan staan, een enkele jaren stilstaande, getunede Delta met motorschade. En een klant die eist dat je garantie geeft op alle reparaties (wat inmiddels bijna de halve auto is..).

Janneman zei:
AudiCorrado zei:
Probleemloos rijden bestaat niet trouwens.

Het gaat er , zeker met een hobby-auto, vooral om hoe zeer je geniet van de tijd tussen de problemen in.

Afgelopen jaar 400 km met mijn hobby auto gereden (andere jaren 4000 km) en ook 4 keer iets kapot gegaan. En ja dan ben je even wat minder blij met je blikje. Nog 1 dagje sleutelen dan zou hij weer de weg op kunnen. Als ik het allemaal/grotendeels niet zelf zou kunnen was dit niet meer te doen geweest. Ik snap daarom denk ik wel waarom turbod12 een leasert voorstelt. Als je niet zelf kunt sleutelen moet je gewoon nooit aan een hobby auto beginnen of een top-salaris hebben.

Klopt Janneman.

Het grootste probleem is dat ik met Paulus zie is dat hoezeer hij ook zijn best doet om garanties af te dwingen en juist geen besparingen kies, gaat er toch telkens wat mis.

Er zijn natuurlijk best branchs waar probleemvrije techniek wordt geeist en waarbij de industrie er wel degelijk in slaagt om dat te leveren. Denk aan de luchtvaatindustrie. Maar dan moet je helemal niet naar de prijzen gaan kijken. Dan wordt een motor gewoon klakkeloos gereviseerd na een aantal uren. Of een ruilmotor a la apple. Helemaal samengesteld uit gegarandeerd aan fabriekstoleranties voldoende onderdelen.
Als de NS dieseltreinstellen laat reviseren gaan er ook gewoon compleet nieuwe motoren in. Vaak niet eens origniele nieuwe, maar gewoon datagene wat beschikbaar is op de markt.

Wat Paulus hiermee kan? Ik denk accepteren dat de autobranche voor "youngtimer" Lancia's gewoon niet in staat is om te leveren waar hij om vraagt.
En er waarschijnlijk gewoon weer mee weg komt.

Had echt gehoopt dat jullie er uit zouden komen.
Anders ik wel.

Ik neem aan dat voor jou het struikel blok vooral het niet garantie geven is?
Het geld kan ik zo overmaken, maar als het betekent dat ik nog steeds het risico heb dat we over 2 weken weer een stukke motor kunnen hebben dan is het zinloos.

Ik zou voor je verder denkt over procederen toch maar eens verder praten. Heb het al eerder gezegd je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Gewoon blijven praten en blijven uitleggen waarom je toch enige garantie hoopt te verwachten.
Ik ben eigenlijk wel uitgepraat met een partij die allerlei vreemde verhalen ophangt over geen garantie en nu opeens van alles kan vertellen wat ik toch liever vooraf had geweten.

Is deze garage nu bij de bovag aangesloten?
Niet dat ik weet.

Als mij dat nu nog een keer zou overkomen dan zou ik die garage nooit meer bezoeken.
Op dat punt sta ik nu ook weer.

Betaal de rekening of schik de zaak
Betaal welke rekening?

Lastig om een oplossing te vinen om gegarandeerd probleeloos te rijden in een oudere auto.
Dat is ook niet waar we naar op zoek zijn.

Paulus heeft een zeer gecompliceerd probleem dat hij simpelweg op het bord van een derde schuift. 'Hier. Fix het maar.' Los van auto's of garages, hoe zou je daar in je eigen vakgebied tegenaan kijken?
In mijn vak neem ik geen klussen aan als ik niet zeker weet of ik ze aankan. Het is garage zelf geweest die heeft beweert de auto wel te kunnen repareren. Dat gecompliceerd lijkt mij ook wel mee te vallen.

Behalve als dit een garage is die op dagelijkse basis sportieve Delta's uit elkaar trekt en repareert
Nee Fiat Coupe's en ze rijden zelf ook op circuit.

Ga er maar aan staan, een enkele jaren stilstaande, getunede Delta met motorschade
De auto heeft niet enkele jaren stilgestaan en garage vond dat tuninggedoe ook wel meevallen.

En een klant die eist dat je garantie geeft op alle reparaties (wat inmiddels bijna de halve auto is..).
Het is natuurlijk heel raar dat als iemand de motor repareert dat je verwacht dat die het dan ook weer een tijdje blijft doen.....

Het grootste probleem is dat ik met Paulus zie is dat hoezeer hij ook zijn best doet om garanties af te dwingen en juist geen besparingen kies, gaat er toch telkens wat mis.
Wiens fout is dat dan? Er zijn er hier zat die menen dat ik van alles verkeerd doe. Ik heb vooraf duidelijk gezegd dat ik met de auto race en geen snel of goedkoop broddelwerk wil om in no time weer ellende te hebben.

Ik denk accepteren dat de autobranche voor "youngtimer" Lancia's gewoon niet in staat is om te leveren waar hij om vraagt.
Absurd!

Volgens mij gaat het steeds mis met het duidelijk afspreken van wat er gevraagd wordt en daadwerkelijk geleverd kan worden. Ik weet uiteraard niet wat er precies (op 'papier') is afgesproken maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat een volledige garantie op de volledige motor is geweest bij dit soort projecten. Misschien nog wel iets dergelijks als '3 mnd op de draaiende delen' en als dat verder zo gelaten is, dan wordt dat vervelend als je ergens aanspraak op wil maken want ga maar bewijzen. Als er daadwerkelijk vooraf afgesproken en vastgelegd is dat garage een carte blanche krijgt voor deze revisie maar wel op voorwaarde dat zij vervolgens 6mnd volledige garantie geven op die motor, dan heb je wat in handen en moet de garage verder niet zeiken. Of dat goedkoper uitpakt dan 1,5x reviseren is natuurlijk wel de vraag, voor een standaard BOVAGgarantie betaal je ook een 1000-1500euro en dan gaat het ook nog eens om hele normale auto's zonder problemen. Dus weer dezelfde vraag als bij de vorige garage, wat is er nu daadwerkelijk vastgelegd voorafgaand aan de opdracht?

Wat versta je onder een volledige garantie? En waarom zou je zonder afspraak nergens aanspraak op kunnen maken?

voor een standaard BOVAGgarantie betaal je ook een 1000-1500euro en dan gaat het ook nog eens om hele normale auto's zonder problemen
Betalen voor garantie is meer een verkapte verzekering. Garantie heb/krijg je, of niet. Er voor betalen is de grootste onzin, dan staat iemand kennelijk niet in voor zijn werk. Betalen voor risicoafdekking noemt men verzekering, niet garantie.

Ik versta onder volledige garantie in dit geval volledige garantie op het overeengekomen werk. Houdt natuurlijk ook meteen in dat er dan geen onderdelen meer hergebruikt zullen worden bijv. Of je ergens aanspraak op kunt maken zal afhangen de afspraken die vastgelegd zijn, ik kan me voorstellen dat revisiemotoren waarbij ook nog eens expliciet gemeld wordt dat ermee geraced gaat worden, weinig garantieregelingen kennen.

En ja, je betaalt voor die garantie, zie de verschillen tussen de zgn meeneemprijzen en volledige garantie. Zo wordt het natuurlijk niet verkocht.

Ik zou de aangedragen oplossing toch ook sterk overwegen maar leg dan wel alles goed vast, zodat beide partijen precies weten waaraan ze toe zijn. Die uitlaat zou ik niet eens meer over beginnen, dat spruitstuk even laten voor wat het is en eerst eens zorgen dat je de auto weer rijdend hebt.

Ik blijf me toch afvragen hoeveel van de geen garantie roepers: he jammer zouden roepen als de net voor duizenden pleuries gereviseerde motor het na 600 km al begeeft. Uiteraard is er geen oneindige garantie maar na 600km mag je toch aannemen dat er een foutje gemaakt is ergens of iets over het hoofd gezien is.
Het is ook heel zuur voor het garage bedrijf begrijp me niet verkeerd maar volgens mij is er gewoon geen goed werk geleverd.

Ik ga hem niet quoten (te lang) maar de post van Paulus om 15-02-2016 13:23 daar kan ik me alleen maar bij aansluiten en nee ik ben niet stiekem Paulus zijn tweede account die via een VPN via England loopt :D

Wel vind ik dat als je wegloopt bij een gesprek en de auto daar weg zou halen dat je zelf de gevolgen daar voor moet dragen. Het voorstel zoals het er nu ligt is wat ik geloof ik al voorspelde al had ik ook wel enige garantie verwacht. Erg lastig dit.

Jeetje zeg... Wat een puinhoop.

Los van het feit of een Delta of Lancia een goede auto is of niet, of dat de auto stil gestaan heeft. Is het volgens mij best wel simpel, van een grote dure ingreep mag je mijns inziens verwachten dat ie langer meegaat dan 600 kilometer.
Natuurlijk is het mensenwerk, en kan er iets fout gaan, maar 600 kilometer is maar "een klein stukje" EN dan ben ik het best wel met Paulus eens dat "de garage het maar kostenloos, of erg tegemoetkomend moet oplossen".

Mijn Ypsilon is ook warmgelopen, nooit een lampje gebrand of temperatuur-meter die aangaf dat ie te warm was. Uiteindelijk voor 1500 euro de boel laten maken, heeft een week geduurd, de thermostaat, waterpomp, koppakking, distributieriem, spanrollen en nog wat meer vervangen.
De auto was op woensdagmiddag klaar, ik hem gehaald, en wat doe je dan, je let angstvallig op de meter... Op vrijdag stond ik bij een verkeerslicht, en de temperatuur schoot omhoog. Ik naar m'n vader, en ja wij onder de kap kijken en de auto maakte net zo'n piepend geluid als een week eerder. Kap dicht gedaan en meteen naar de Lancia-garage, daar werd me gezegd "dat is onmogelijk, de boel is net vernieuwd" Met de monteur onder de kap gekeken en daar kwamen een partij vloeken, en zo geschiedde dat de motor na nog geen 50 kilometer weer helemaal uit elkaar ging, blijkbaar was er iets niet goed, ik meen de koppakking. Mokkend werd het onder garantie vervangen. (bij de volgende APK was er ineens een waslijst aan gebreken, bij elkaar opgeteld zo'n 1500 euro kostend, niet gedaan uiteraard want er bleek niets aan de hand te zijn) .

Als je van te voren duidelijke afspraken maakt, en de garage weet waar ie aan begint, en het gaat dan mis, ja dat is erg spijtig maar dan zullen zij toch met een oplossing moeten komen. Zeker op een grote en dure ingreep, dan mag je zeker wat verwachten, wellicht geen 10 jaar of 100k kilometer, maar 600 is wel heel erg weinig.

Misschien moet of kan je eens vragen bij de Lancia-Club, als er daar mensen zijn die iets voor je kunnen betekenen, op Facebook zijn ze erg actief. Zitten ook vele Delta-bezitters tussen, en anders neem eens contact op met Martin Willems, die is restaurateur, opknapper, handelaar maar doet ook "moderne Lancia's" en racet ook.

Succes Paulus!

Terug
Bovenaan