Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Het is inderdaad gezellig hier. Paulus, Ik denk dat de garage al best schappelijk is geweest, de dear is niet dichtgegooid, alles zal niet gaan zoals jij het bedenkt, helaas. Het boetekleed van de garage staat ze goed, nog een paar sokken, handschoenen en een muts en Ze kunnen de auto weer in elkaar zetten.

Maar wat Sketcher zegt wat is de oorzaak van het stuklopen van de oliepomp? En wie bepaald dat? Jij?, de garage?

Jouw wil is geen wet. We kunnen alle nare perikellen met garages wel bedonderen noemen, die hoor je een stuk langer en meer dan de goede ervaringen.

Kunnen we geen inzameling doen? Hoe meer je geeft, hoe langer Paulus raced?

A3-White zei:
Het is inderdaad gezellig hier. Paulus, Ik denk dat de garage al best schappelijk is geweest, de dear is niet dichtgegooid, alles zal niet gaan zoals jij het bedenkt, helaas. Het boetekleed van de garage staat ze goed, nog een paar sokken, handschoenen en een muts en Ze kunnen de auto weer in elkaar zetten.

Maar wat Sketcher zegt wat is de oorzaak van het stuklopen van de oliepomp? En wie bepaald dat? Jij?, de garage?

Jouw wil is geen wet. We kunnen alle nare perikellen met garages wel bedonderen noemen, die hoor je een stuk langer en meer dan de goede ervaringen.

Kunnen we geen inzameling doen? Hoe meer je geeft, hoe langer Paulus raced?

Ik blijf toch wel bij het punt dat als je dergelijke bedragen overhandigd aan een partij voor een motorrevisie je niet binnen 600 kilometer mag stranden door motorschade.

Volgens mij heeft de garage dan haar werk niet goed gedaan. Het gaat er niet om of de oliepomp wel of niet besproken is. Er wordt uitgegaan van een motorrevisie en daar is de oliepomp onderdeel van. Het was aan de garage om te beoordelen of deze wel of niet goed was. Tenzij, en absoluut tenzij, er vooraf op papier elk onderdeel van de motor los is benoemd en opdracht is gegeven voor vervanging van losse onderdelen binnen de motor. Dan kan het karakter van een motorrevisie komen te vervallen.

Dat betekent dat als er vanaf het eerste moment over een motorrevisie an sich is gesproken en niet over alle losse componenten de garage de schade dient te herstellen. Is er wel vooraf per onderdeel een prijsstelling gegeven en door Paulus een opdrachtbevestiging per onderdeel, dan ben ik van mening dat Paulus en de garage de schade moeten delen. Ik laak dan alsnog het niet meedenkende karakter van de garage.

Dus Paulus, vertel, wat was de initiële insteek?

Volgens mij lieg jij want hier staat dat de Delta ook met een 1,8 8v en 16v zonder vtt geleverd is:
Ja ik lieg. Volgens mij was ik degene die expliciet enkel over de vvt sprak. Niet over de oudere 8v of latere 16v die niet zoveel gebruikt is.

De initiële insteek was dat de motor gerepareerd moest worden. Waarbij ik ook heb aangegeven met de auto te racen en we dus niet gaan besparen op wat lagertjes hier en daar. Hoe ze dat verder doen heb ik geen flauw idee van, dus dat is aan garage.
Tussendoor heb ik allerlei andere zaken aangedragen, zoals een geflowde of nieuwe kop, maar dat zou allemaal lastig liggen volgens garage. 1. in verband met garantie en 2 omdat ook een nieuwe kop nog bewerkt moet worden. Oftewel zij zijn ook best wel leidend geweest hierin.

Ik ben inmiddels, samen met anderen, wel benieuwd naar de oorzaak van het falen van de oliepomp...
Een duidelijk aanwijsbare oorzaak of een gekke, unieke "hij hield er opeens mee op?"
Succes iig Paulus!

Oorzaak achterhalen zal even op zich moeten laten wachten. Ik zou er eventueel een nieuwe afspraak voor kunnen plannen. Eigenlijk zou ik er iemand voor mee moeten nemen die er meer kijk op heeft. Wederom een peperduur onderzoek kan ik mijzelf beter besparen.
Ik zal ook even na moeten zoeken hoe het traject loopt. Als het filter voor de pomp zit, wat waarschijnlijk is, en deze zit bv dicht kan dat ook nog een oorzaak zijn dat de pomp het niet zo leuk vindt.
Als het aanzuigdeel ook droog is, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet de pomp zelf die initieel het probleem veroorzaakt. De olie in een pomp die er plots mee stopt is niet opeens weg lijkt mij.

Ik ben deze week even druk met het afronden van mijn opleiding. Straks een presentatie en vrijdag mijn laatste examen. Dat gaat nu even voor.

Paulus0013 zei:
Volgens mij lieg jij want hier staat dat de Delta ook met een 1,8 8v en 16v zonder vtt geleverd is:
Ja ik lieg. Volgens mij was ik degene die expliciet enkel over de vvt sprak. Niet over de oudere 8v of latere 16v die niet zoveel gebruikt is.

De initiële insteek was dat de motor gerepareerd moest worden. Waarbij ik ook heb aangegeven met de auto te racen en we dus niet gaan besparen op wat lagertjes hier en daar. Hoe ze dat verder doen heb ik geen flauw idee van, dus dat is aan garage.
Tussendoor heb ik allerlei andere zaken aangedragen, zoals een geflowde of nieuwe kop, maar dat zou allemaal lastig liggen volgens garage. 1. in verband met garantie en 2 omdat ook een nieuwe kop nog bewerkt moet worden. Oftewel zij zijn ook best wel leidend geweest hierin.

Nou dan lijkt het mij vrij helder. Garage dient zijn opdracht goed uit te voeren en is hierin gefaald.

Ik heb garage zojuist een bericht gestuurd om over een week of 2 nog eens om de tafel te gaan. Ik had afgelopen zaterdag bepaald niet het idee dat men tijd voor mij had of eea had voorbereid.

Paulus0013 zei:
Ik ben deze week even druk met het afronden van mijn opleiding. Straks een presentatie en vrijdag mijn laatste examen. Dat gaat nu even voor.

Succes!! Hopelijk ging je presentatie goed! (y)

Het is misschien inderdaad niet eens zo'n slecht idee om iemand mee te nemen, 2 paar ogen zien meer dan 1.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren, iets waar jij je ook in kunt vinden, heb je inmiddels wel verdiend!

Ik hoop echt dat de Lancia (ooit) weer rijdt, en dat ik hem dan ooit eens zou kunnen aanschouwen, op een Lancia-meeting ofzo. :)

Mijn presentatie ging zeer goed en ook mijn examen heb ik zojuist positief afgerond.
Ik ben dan ook officieus geslaagd voor Middle Management A.

Van garage heb ik echter na 2 dagen nog niets vernomen.

Gefeliciteerd Paulus!

Ik zou zeggen: ga gewoon langs bij die garage.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Eventueel neem je iemand mee, zodat je niet zoals de vorige keer kwaad wegloopt.
Een goede vriend kan je wellicht een beetje kalm houden.
Succes ermee! (y)

Proficiat met die studie. Laten we hopen dat je je nu kunt focussen op de afwikkeling van de situatie rond jouw liefdeskind.

Dank voor de felicitaties!

Dat gewoon langsgaan ga ik niet doen. In de eerste plaats omdat het een rit is van bijna anderhalf uur enkele reis en het kost mij ook ruim 40 euro benzine. Afgelopen zaterdag is gebleken dat zelfs met afspraak men kennelijk weinig tot geen tijd heeft en zich niet had voorbereid. Ik ga mijn tijd en geld dan ook niet nog een keer verdoen met nog een bezoek op deze manier. Overigens nu ik dit zo typ, heb ik ook het idee dat ik niet zo erg serieus wordt genomen. We spraken af en prijzen en dergelijke kon men niet geven, wat kwam ik daar dan doen? Prijzen die men weken daarvoor al had toegezegd. Dus dat weten waar ik aan toe ben.... dat is eigenlijk al langer het probleem zoals je terug kunt lezen in dit topic.

Paulus0013 zei:
Dat gewoon langsgaan ga ik niet doen. In de eerste plaats omdat het een rit is van bijna anderhalf uur enkele reis en het kost mij ook ruim 40 euro benzine. Afgelopen zaterdag is gebleken dat zelfs met afspraak men kennelijk weinig tot geen tijd heeft en zich niet had voorbereid. Ik ga mijn tijd en geld dan ook niet nog een keer verdoen met nog een bezoek op deze manier. Overigens nu ik dit zo typ, heb ik ook het idee dat ik niet zo erg serieus wordt genomen. We spraken af en prijzen en dergelijke kon men niet geven, wat kwam ik daar dan doen? Prijzen die men weken daarvoor al had toegezegd. Dus dat weten waar ik aan toe ben.... dat is eigenlijk al langer het probleem zoals je terug kunt lezen in dit topic.

de hele toon in je post doet mij wat teveel denken aan de situatie met het vorige autobedrijf. wat heeft dat je opgeleverd?

Nu je meer tijd hebt, zul je je toch echt op de afwikkeling van deze onverkwikkelijke situatie moeten richten, dan maar 40 EUR benzine. Ervaring leert dat iets dat blijft liggen, over járen nog ligt. Het feit dat zij eigenlijk niet voorbereid waren op jouw bezoek, geeft al de sfeer aan. Je zult toch moeten optreden (maar altijd beleefd en formeel blijven).

Ik zie dat jullie weer een feestje hebben gebouwd in mijn afwezigheid. Helemaal top!

de hele toon in je post doet mij wat teveel denken aan de situatie met het vorige autobedrijf. wat heeft dat je opgeleverd?
De vorige garage was in ieder geval nog voorbereid op een gesprek, ook al werden we het niet eens.
En nu kies ik er voor wel op korte termijn langs te gaan, omdat ik nu wil dat het wel opgelost gaat worden zo snel mogelijk. En dat levert mij een hoop onzin op.

Nu je meer tijd hebt, zul je je toch echt op de afwikkeling van deze onverkwikkelijke situatie moeten richten
En dat gaan we ook zeker doen! Alhoewel dat meer tijd hopelijk ook snel weer wordt ingevuld met een volgende opleiding. En punt daarbij is dat geld maar 1x kan worden uitgegeven. En in mijn planning staat de studie boven de auto.

dan maar 40 EUR benzine.
Huh? Nou nee. Als ik nog een keer langs ga, verwacht ik wél dat men tijd heeft en wel voorbereid is met datgene dat nodig is. Dus prijzen voor reparatie en andere dingen op papier en geen slap verhaal over geen garanties. Mijn laatste bezoek is ronduit verspilde moeite, tijd en geld. Als het tot iets leidt heb ik er niet zo'n moeite mee. Als ik daar weer voor joker moet staan, dan pas ik liever.

Ervaring leert dat iets dat blijft liggen, over járen nog ligt
Zo'n vaart zal het niet lopen.

Het feit dat zij eigenlijk niet voorbereid waren op jouw bezoek, geeft al de sfeer aan.
Het geeft naar mijn idee aan dat ik totaal niet serieus genomen wordt. Kennelijk zijn reparaties van 6 mille daar dagelijkse kost. En is aftersales iets waar ze nog niet over na hebben gedacht. In het geheel dat communiceren met de klant eigenlijk.

. Je zult toch moeten optreden (maar altijd beleefd en formeel blijven).
Ik ga ook zeker optreden. Ik was reeds begonnen met het schrijven van een brief.

Overigens nog steeds geen reactie op mijn app van 17-2.

Je had erbij moeten zijn: Jay K was in vorm!

Anyway: ik zou nog 1 keer op de bonnefooi er naar toe, aangeven dat je een voorstel hebt, direct aangeven dat voorstel daar op dat moment te willen bespreken en dan hopelijk in gesprek gaan. Doordat ze niet voorbereid zijn is de kans groter dat je ze jouw kant op kunt buigen.

Brieven schrijven zou ik in dit stadium dus nog echt niet aan gaan beginnen. Als ze op een app niet reageren, waarom dan wel op een brief?

Paulus0013 zei:
Oorzaak achterhalen zal even op zich moeten laten wachten. Ik zou er eventueel een nieuwe afspraak voor kunnen plannen. Eigenlijk zou ik er iemand voor mee moeten nemen die er meer kijk op heeft. Wederom een peperduur onderzoek kan ik mijzelf beter besparen.
Een onafhankelijke expert kan je wel een hoop juridische armslag geven. Laat je de huidige garage de zaak analyseren, loop je het risico dat je een diagnose krijgt die partijdig is of gekleurd. Als je er een onafhankelijk expert op af stuurt loop je natuurlijk weer het risico dat de garage dat niet leuk vind en ziet als wantouwen.
Maar goed, die relatie is nu waarschijnlijk toch al verziekt.

Langsgaan lijkt mij ook de betere optie. Immers is het voor de garage zelf ook niet tof. Maar bovenal kun je dan inderdaad veel beter reacties peilen. In dergelijke situaties helpt het mensen hun gezicht te zien.

Vertel vertel! Kan iemand een privebericht sturen?

Als ze op een app niet reageren, waarom dan wel op een brief?
Omdat een aangetekende brief doorgaans iets meer aangeeft dat het menens is.

Een onafhankelijke expert kan je wel een hoop juridische armslag geven
Vorige keer kostte het mij ruim 600 euro. Met een geraamde reparatie van 1500 euro kan dat gewoon niet uit.

Als je er een onafhankelijk expert op af stuurt loop je natuurlijk weer het risico dat de garage dat niet leuk vind en ziet als wantouwen.
En ik vind de huidige situatie met slappe excuusjes wel leuk :confused:
Wat zij er van vinden doet er niet zo toe. Ik ben immers ook verre van amused met de huidige situatie.

Choose your battles..........

EDIT - kreeg zojuist een PM van Paulus - mijn Choose your battle word gezien als stemmingmakerij..........hmm Paulus ik heb je een waarderend bericht gestuurd. Je bent jong, studeert, hebt een eigen bedrijf, en een auto waar het niet mee wil lukken, daarom choose your battle. Succes.

Wellicht tijd om een stap terug nemen.

Je hebt de garage een reparatie opdracht gegeven en je verwacht een bepaalde garantie. Namelijk dat de auto (of in elk geval de motor) weer een flinke tijd functionneert. Je hebt een heleboel al dan niet terechte en mogelijk impliciete verwachtingen.

Je krijgt dan al snel discussie over de omvang van de garantie, wat gedekt is en de duur.

Omvang:
- alleen de delen die gerepareerd zijn of die er direct mee te maken hebben. (Bijv. niet alleen de distributieriem, maar ook de oliepomp?
- de hele motor met alles erop en eraan (wat bijv. als de dynamo nu kapot gaat, multiriem opeet en je distributie weer om zeep helpt).
- de hele auto (lijkt me duidelijk, maar je kunt chargeren)

dekking van kosten:
- arbeidsloon
- onderdelen (bijv. een oliepomp)
- gevolgschade (bijv. de lagers die wellicht kapot gelopen zijn)
- gevolgkosten (leenauto, transport)

duur van de dekking
- 3 maanden, 1000 km of zelfs tot de volgende normale service. Bijv. 60.0000 km of 3 jaar).

Zijn dit soort zaken heel duidelijk op de reparatie opdracht omschreven en niet veranderd op een door jouw betaalde factuur? Mondelinge afspraken zijn heel leuk, maar totaal waardeloos als ze niet bewijsbaar zijn (geen getuigen of geluidsopname).

Als je helemaal niks op papier hebt, geldt gewoonterecht. In het ergste geval (ga daar maar vanuit) geldt dan gewoon een simpele reparatie opdracht zonder enige extra verwachtingen.

Dan geldt dus niet:

- revisie motor (met bijv. 10.000 km / 6 maanden garantie)

maar

- vervanging distributie
- vervanging nokkenassen
- storingzoeken motordiagnose probleem
(eigenlijk een som van "domme" vervangingwerkzaamheden zonder enige garantie dat dit tot het zo gewenste resultaat leidt).

Dat die oliepomp dan in de soep loopt is jammer voor je, Maar de garage zal nooit maar dan ook nooit aansprakelijkheid aanvaarden voor zoiets. Ze zullen uiteraad bedroefd knikken en zeggen dat ze het naar voor je vinden.

Je kan echt ouwehoeren als een brugman, maar als dat soort verwachtingen van garantie alleen maar mondeling zijn uitgesproken, maar niet schriftelijk zijn bevestigd, dan heb je echt geen poot om om te staan. Gewoonterecht is in dit geval ook een bitch. Had je een 3 jaar oude auto voor een beurt gebracht met nieuwe riem dan had je meer mogen verwachten.
Maar met een oude auto waarbij een een "te expliciete" reparatie opdracht heb gegeven, kun je weinig verwachten.

Mensen die denken dat je meer mag verwachten en kan afdwingen mogen zich graag bij Paulus melden om dit dan ook praktisch hard te maken. Het verneukeratieve is dat we allemaal weten dat bepaalde zaken in de praktijk gewoon goed moeten kunnen gaan. Oliepompen lopen niet zo vaak in de soep (maar het kan wel) en dit soort motoren kunnen wellicht best veel kms aan in normale gevallen. Maar als dat niet zo is, kun je het niet afdwingen via recht.

@Paulus: ik kan alleen maar gissen hoe je de reparatieopdracht heb gegeven. Ik hoopte dat je het na het vorige debacle goed had afgetimmerd.

Nu terug op de quote:
Paulus0013 zei:
Een onafhankelijke expert kan je wel een hoop juridische armslag geven
Vorige keer kostte het mij ruim 600 euro. Met een geraamde reparatie van 1500 euro kan dat gewoon niet uit.
Je kan de diagnos ook gewoon laten doen door die garage die je nu niet meer vertrouwt. Maar dan neem je wel het risico dat evt. "sporen" verdwijnen.

Als je je reparatie opdracht en garantie niet potdicht heb afgetimmerd (en dus hebt afgedekt dat bijv. delen die niet vervangen zouden worden wel gediagnosticeerd EN gegarandeerd worden, wat logisch is bij een totaal opdracht) dan heeft zo'n externe expert om de oorzaak te vinden natuurlijk geen nut. Dan is het gewoon uithuilen en opnieuw beginnen. Want dan heb je je gewoon weer laten leiden door loze praatjes en gloedvolle verwachtingen zonder enige juridisch afgetimmerde garanties.

Edit: ik heb wat zitten graven in dit topic en daaruit maak ik snel op (corrgigeer als het niet klopt) dat je een heleboel correspondentie hebt gevoerd met de garage over hoe het e.e.a. uitgevoerd zou worden. En vooral veel extra vragen, verzoeken. Heb je hierbij concrete antwoorden gehad van de garage die onomstotelijk laten zien dat die garage echt accoord is gegaan met een bepaalde omvang van de werkzaamheden en de daarbijbehorende garantieverplichtingen? Ik ben echt bang (voor zover je dat kan stellen als forumgeinteresseerde) dat er gewoon niets valt hard te maken als puntje bij paaltje komt. Een stapel mails zegt niks als je niet een duidelijk antwoord hebt.

Die garage zal er niet wakker van liggen als jij je overduidelijk als zeer bemoeizuchtige onredelijke klant profileert. Reclame bij dit soort garages gaat toch van mond tot mond. Als er 10 klanten tegenover staan die wel tevreden zijn, zal een volgende klant ook niet afgscrhikt worden door jouw verhaal.

Los van wat ik hier persoonlijk allemaal van vind, wil ik het volgende opmerken: jouw handelingen zijn gericht op je gelijk krijgen, niet op het vinden van een oplossing. Op hoge poten een aangetekende brief sturen heeft alleen maar een polariserend effect. Men zet de hakken in het zand en heeft helemaal geen zin meer om met jou om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen.

Jij vindt dit niet belangrijk (ik citeer: "Wat zij er van vinden doet er niet zo toe." ), en dat is precies de reden waarom je vorige conflict finaal uit de hand gelopen is. Tevens is het de reden waarom het nu wederom dreigt te escaleren.

Wie er in dit stadium het juridisch gelijk aan zijn kant heeft is niet belangrijk; het is een grijs gebied waar enkel een rechter een definitief oordeel over kan geven.

Nu, aangezien jullie er samen blijkbaar niet uit komen lijkt het mij van belang een objectieve standaard in het conflict te brengen. Een onafhankelijke derde partij. Dit kan een technisch expert zijn, of een mediator. Spreek van tevoren af dat beide partijen zich naar het oordeel van deze persoon zullen conformeren en klaar ben je.

Of ga op het aanbod van de garage in. Een oplossing waarbij jij volledige garantie krijgt en de garage alle kosten draagt zie ik niet: eigen schuld, dan had je het van tevoren allemaal maar juridisch moeten dicht timmeren.

Paulus0013 zei:
Vertel vertel! Kan iemand een privebericht sturen?

Ja, zo spannend was het ook weer niet. Flauw doen dat je voor je "middelmatige manager cursus" was geslaagd of iets dergelijks. en wat links naar plaatjes...

Makkelijk praten hebben sommige wel, snap ik ook, kijken als buitenstaander er tegen aan. Maar denk als je zelf net 6000 euro heb uitgegeven en min of meer onmiddelijk daarna met lege handen staat, zou je ook minder kalm en open voor voorstellen staan.

Ik zou ook nog wel wat geld investeren qua extern onderzoek of brieven.
Heb je nu concreet een plan? Of ga je min of meer kijken welke kant het op gaat?

TYN zei:
Los van wat ik hier persoonlijk allemaal van vind, wil ik het volgende opmerken: jouw handelingen zijn gericht op je gelijk krijgen, niet op het vinden van een oplossing. Op hoge poten een aangetekende brief sturen heeft alleen maar een polariserend effect. Men zet de hakken in het zand en heeft helemaal geen zin meer om met jou om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen.

Jij vindt dit niet belangrijk (ik citeer: "Wat zij er van vinden doet er niet zo toe." ), en dat is precies de reden waarom je vorige conflict finaal uit de hand gelopen is. Tevens is het de reden waarom het nu wederom dreigt te escaleren.

Wie er in dit stadium het juridisch gelijk aan zijn kant heeft is niet belangrijk; het is een grijs gebied waar enkel een rechter een definitief oordeel over kan geven.

Nu, aangezien jullie er samen blijkbaar niet uit komen lijkt het mij van belang een objectieve standaard in het conflict te brengen. Een onafhankelijke derde partij. Dit kan een technisch expert zijn, of een mediator. Spreek van tevoren af dat beide partijen zich naar het oordeel van deze persoon zullen conformeren en klaar ben je.

Of ga op het aanbod van de garage in. Een oplossing waarbij jij volledige garantie krijgt en de garage alle kosten draagt zie ik niet: eigen schuld, dan had je het van tevoren allemaal maar juridisch moeten dicht timmeren.

Dit. Praat daarbij ook in op de gevoelens van de garagisten: "snap dat het voor jullie ook heel vervelend is deze hele situatie. Daarom hoop ik op wederzijds begrip". Bla bla bla...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
TYN zei:

Dit. Praat daarbij ook in op de gevoelens van de garagisten: "snap dat het voor jullie ook heel vervelend is deze hele situatie. Daarom hoop ik op wederzijds begrip". Bla bla bla...

Juist, wat ik al zei met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Maar je koel bewaren blijkt voor veel mensen erg moeilijk. (en nee ik bedoel daar niet Paulus mee die ken ik niet persoonlijk)

Jep, op gevoelens in praten zijn veel mensen gevoelig voor. En is een betere stap dan mensen in het harnas jagen als iets niet helemaal volgens plan verloopt.

Net nog een app gestuurd om te herinneren aan mijn bericht van vorige week. Nu wel antwoord dat men een datum zal gaan plannen. De dialoog lijkt dus nog gewoon open. We wachten het even af voor nu.

Paulus0013 zei:
Net nog een app gestuurd om te herinneren aan mijn bericht van vorige week. Nu wel antwoord dat men een datum zal gaan plannen. De dialoog lijkt dus nog gewoon open. We wachten het even af voor nu.

mooi zo (y)

mijn Choose your battle word gezien als stemmingmakerij..........
Naast het feit dat de P in PM staat voor privé, zet er dan ook even het hoe en waarom er bij zoals ik in het bericht ook deed.
Een stelling deponeren kan iedereen, het is juist de argumentatie daarachter waar men iets mee kan. Met enkel kut en poep roepen komen we niet verder, wel als je uitlegt waarom je zoiets vindt.

Je hebt de garage een reparatie opdracht gegeven en je verwacht een bepaalde garantie. Namelijk dat de auto (of in elk geval de motor) weer een flinke tijd functionneert. Je hebt een heleboel al dan niet terechte en mogelijk impliciete verwachtingen.
Dat klopt en lijkt mij ook niet geheel onterecht.

dekking van kosten:
Daar kan je kort over zijn. Als het onder de garantie valt, dan vloeit daaruit automatisch al de gehele opsomming voort. Ongeacht wat een bedrijf daar anders over meent te moeten beweren. Sterker nog als het over een nieuw geleverd goed gaat, dan is het zelfs dwingend recht en kan de garage de schade (en die bestaat niet enkel uit het goed zelf!) op zijn leverancier verhalen (regresrecht).

duur van de dekking
Wat denk je van het algemene uitgangspunt van onze wet: de redelijkheid en billijkheid? Uiteraard afgewogen tegen wat er dan precies is gedaan. Als enkel een sensor wordt vervangen, of de gehele motor uit elkaar gaat.

op een door jouw betaalde factuur?
Een factuur die ik tot op heden nog niet heb ontvangen.

Als je helemaal niks op papier hebt, geldt gewoonterecht. In het ergste geval (ga daar maar vanuit) geldt dan gewoon een simpele reparatie opdracht zonder enige extra verwachtingen.
Dit lijkt mij geen juiste voorstelling van zaken. Iedere reparatie schept immers verwachtingen. De rechtvaardigheid hangt echter van de precieze omstandigheden af.

(eigenlijk een som van "domme" vervangingwerkzaamheden zonder enige garantie dat dit tot het zo gewenste resultaat leidt).
Iets dat hier dus niet aan de orde is. Motor is vastgelopen vanwege riem: repareer deze. Wat daar voor nodig is, moet gebeuren. Iets dat verder geheel aan de garage is/was.

Je kan echt ouwehoeren als een brugman, maar als dat soort verwachtingen van garantie alleen maar mondeling zijn uitgesproken, maar niet schriftelijk zijn bevestigd, dan heb je echt geen poot om om te staan.
Totale onzin zoals reeds hierboven toegelicht. Bepaalde rechten vloeien namelijk automatisch al voort uit bepaalde handelingen of gedragingen en kunnen niet (zonder meer) worden beperkt. Zou een mooie boel worden dat je van een reparatie niet expliciet mag verwachten dat het daarna ook werkt. Kom op zeg! Dat slaat zijn doel op die manier ook volledig voorbij en kan ook nooit de bedoeling zijn.

Gewoonterecht is in dit geval ook een bitch
Mijn vraag is dan wat dat gewoonterecht volgens jou inhoudt? Bepaalde dwingende rechten jegens een consument zit je simpelweg aan vast. Daar gaat dat gewoonterecht weinig aan veranderen. Sterker nog, ik zit niet sinds gisteren in de materie en heb op het gebied van auto's nog vrij weinig tot niet deze term voorbij zien komen. Misschien wel even het onderzoeken waard nog voor mij.

Maar met een oude auto waarbij een een "te expliciete" reparatie opdracht heb gegeven, kun je weinig verwachten.
Wat is voor jou expliciet? Ik heb reeds meermaals in dit topic mijn insteek aangegeven.
En wat maakt voor jou het verschil tussen een motor in een 2 jaar oude auto, of de mijne? De werkzaamheden an sich blijven gelijk, de verwachtingen van deze werkzaamheden ook. Op een 2 jaar oude auto moet het wel goed gaan, maar op 1 van 18 jaar mag het fout gaan ofzo?

dan heeft zo'n externe expert om de oorzaak te vinden natuurlijk geen nut
Dat geldt enkel als je de zaak benaderd vanuit JOUW visie dat je 0,0 rechten zou hebben als je daarover niets afspreekt. Iets dat simpelweg niet een juist uitgangspunt is. Draai het eens om: je geeft opdracht tot reparatie van iets, uiteraard mag je verwachten dat het daarna naar behoren werkt. Dat is juist het hele idee van die reparatie. Waarom zou dat volgens jou dan anders zijn?

jouw handelingen zijn gericht op je gelijk krijgen, niet op het vinden van een oplossing
Dat is wat jij vindt, niet meer dan dat. Ik ben dan volgens jou ook voor niets naar de garage gegaan om te praten? Met een voorstel van bv 200 euro hadden we er wel uitgekomen, ook al vind ik er totaal iets anders van. Om eens iets te noemen. Wat te denken van het uitgangspunt van de garage? Die menen net zo goed dat zij gelijk hebben door te stellen dat het mijn risico is. Hetgeen ze voorstellen kan ook enkel als coulant worden gezien binnen hun eigen visie. Binnen een visie dat zij aansprakelijk zouden zijn, is hun voorstel juist absoluut niet coulant te noemen.

Men zet de hakken in het zand en heeft helemaal geen zin meer om met jou om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen.
Of men daar nu zin in heeft of niet lijkt mij niet zo belangrijk. Ik heb net zo goed geen zin om daar nog een keer voor jan l*l langs te gaan om over onzin te praten en mij een l*lverhaal aangesmeerd te krijgen. Uiteindelijk, hoe ver standpunten ook uit elkaar liggen, is het verstandiger er hoe dan ook onderling uit te gaan komen. Eens worden of zijn is daarbij niet zo van belang. Ze hebben ook vast geen zin om verplicht inhoudelijk te moeten gaan reageren voor de rechtbank. Iets dat mij ook reden te meer lijkt dat ook zij er belang bij hebben dit onderling op te lossen. Schijnbaar hebben ze het druk de laatste tijd, dan zit je vast niet te wachten op een procedure.

Dat is JOUW mening. Vorige garage meende mij ruim 1000 euro aan stallingskosten per maand aan te kunnen zeggen en de auto onterecht onder zich te kunnen houden. Zij zijn in het vonnis daarop volledig teruggefloten. En terecht naar mijn idee. Met zo'n partij valt niet te praten als ze deze totaal achterlijke kosten zonder enige rechtsgrond onderdeel laten blijven vormen van een zogenaamd onderling compromis. Dat is wezenlijk een andere situatie dan nu, waar nog helemaal geen sprake is van elkaar totaal achterlijke dingen aanzeggen.
Daarbij als ik vooraf mijn insteek duidelijk maak aan een garage, dan interesseert het mij achteraf inderdaad niet zo veel wat men er later nog van vindt. Dan moet je vooraf maar aangeven dat iets niet mogelijk is, of enkel beperkt onder bepaalde voorwaarden. Afspraak is afspraak voor mij. Helemaal met de voorgeschiedenis.

Ga jij die betalen? Zoals reeds gezegd kan dat gewoon niet uit op dit bedrag. Daarbij wil ik geen compromissen doen als het op de auto aankomt, dus ik zit niet op iets als een mediator te wachten. Dat blijft toch altijd water bij de wijn doen van beide kanten, waarbij ook deze mediator mogelijk al bevooroordeeld is.

Of ga op het aanbod van de garage in
Nee, want 1. ik heb ze reeds aangezegd dat ik niet nog een bedrag van 1500 euro ga uitgeven en 2. als men nog steeds niets kan of wil garanderen bestaat het risico dat we na 2 weken weer in eenzelfde situatie belanden en 3. ik denk er anders over dan zij.

zou je ook minder kalm en open voor voorstellen staan.
Och ik ben best kalm. Ik laat mij enkel op geen enkele wijze het kaas van mijn brood eten.

Ik zou ook nog wel wat geld investeren qua extern onderzoek of brieven.
Ik niet.

Heb je nu concreet een plan? Of ga je min of meer kijken welke kant het op gaat?
Het plan nu is om eerst nog maar eens om de tafel te gaan.

Praat daarbij ook in op de gevoelens van de garagisten
Ik ben erg zwart/wit. De rest doet er voor mij niet toe. Als gevoelens er toe deden, dan had ik de hele zaak daar al afgebroken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga eerst het gesprek nogmaals aan en pas daarna zien we wel verder hoe of wat. Ik geloof in ieder geval absoluut niet in het uitgangspunt dat ik na deze prijzige reparatie nog steeds niets zou mogen verwachten. Dat is naar mijn idee namelijk totale kolder.

Beste Paulus,

Ik geef je een wellicht wat gechargeerde (bewust iets overdreven) denkwijze. IK zou ook bepaalde verwachtingen hebben als ik zoveel geld bij een garage had achtergelaten.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het erg veel uit kan maken of je de garage een complete opdracht geeft met de daarbij behorende verantwoordelijkheid OF dat je gaat micro managen met ontelbare instructies, reparatie opdrachten en daarbij niet alleen bepaalde beslissingen voor ze neemt, maar ook indirect de verantwoordelijkheid uit hun handen neemt. Maa ik kan hier echt alleen maar gissen.

Het lijkt mij belangrijk dat wil je echt in je recht staan dat je hard kan maken dat je zwart op wit hard kan maken dat je het blok weer helemaal perfect wilde hebben (en dan niet met "dat is toch logisch" retoriek). En dat de garage zich niet kan beperken tot een: "jamaar, de klant wilde slechts de kop laten fixen vanwege kapotte distirbutie, met wat meerwerk".

Natuurlijk mag je verwachten dat een garage met gezond verstand het nodige meerwerk al zelf in acht neemt om ervoor te zorgen dat het blokje na zo'n reparatie weer een tijd meekan. Dus niet alleen blind die kop reviseren, maar de algehele staat beoordelen.

Je loopt nu als je teveel gaat drammen op garantie het risico dat die garage zijn handen er vanaf trekt omdat ze bang worden voor jou als klant. Zoals ik al eerder heb geprobeerd te beschrijven, als het er echt op aan komt, denk ik dat je heel lastig staat als je via de rechter je recht wilt halen.
Dus je zult wel degelijk je best moeten doen om die garage het gevoel te geven dat je er met hun uit wilt komen.

Wees vriendelijk, duidelijk en probeer nu ook de zaak zo simpel mogelijk te houden. Dus niet zeuren over extra tuning, spruitstukken, weet ik wat. Gewoon simpel houden.
Je had een redelijke verwachting dat de motor langer mee zou gaan, dat de garage het blok weer helemaal in orde zou maken. Dat is misgelopen en hoe kunnen we de zaak nu oplossen. Doe water bij de wijn, want zij weten verrekte goed dat als zij hun handen ervan trekken jij veel meer geld kwijt bent.

turbod12 zei:
Dus je zult wel degelijk je best moeten doen om die garage het gevoel te geven dat je er met hun uit wilt komen.

Dat moet inderdaad het uitgangspunt zijn én er moet echt niet al teveel tijd over heen gaan om dit tot een 'tevredenstellende' oplossing te brengen.

@Paulus

Het gaat er niet om dat je medelijden toont met de garagist, maar dat je in ieder geval in je communicatie, zowel verbaal als non-verbaal laat zien tot een oplossing te willen komen. Zelfs als de andere partij dat op dat moment nog niet doet. Jij zit met een kapotte auto en een reeds betaalde factuur. Zij hebben vrij weinig te verliezen, jij des te meer. Dat je ergens recht op hebt is nog wat anders dan het ook daadwerkelijk krijgen.

@turbod12
Dat heb ik reeds eerder al aangestipt. Paulus heeft dus als ik het goed heb begrepen het als 1 omvattende opdracht neergelegd, in plaats van alle onderdelen te benoemen die vervangen dienen te worden. Daar vloeit wat mij betreft dan ook een stuk garantie uit voort. Een motorrevisie is een motorrevisie en daar behoort mijn inziens ook de controle en eventuele vervanging van een oliepomp bij. Dat zou mijn verhaal richting de garage ook zijn, met direct erachter aan dat je het toch wel heel erg vervelend vind, ook voor hun. Dan ga je er uiteindelijk wel komen.

Men zet de hakken in het zand en heeft helemaal geen zin meer om met jou om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen.

Of men daar nu zin in heeft of niet lijkt mij niet zo belangrijk. Ik heb net zo goed geen zin om daar nog een keer voor jan l*l langs te gaan om over onzin te praten en mij een l*lverhaal aangesmeerd te krijgen. Uiteindelijk, hoe ver standpunten ook uit elkaar liggen, is het verstandiger er hoe dan ook onderling uit te gaan komen. Eens worden of zijn is daarbij niet zo van belang. 1: Ze hebben ook vast geen zin om verplicht inhoudelijk te moeten gaan reageren voor de rechtbank. Iets dat mij ook reden te meer lijkt dat ook zij er belang bij hebben dit onderling op te lossen. Schijnbaar hebben ze het druk de laatste tijd, dan zit je vast niet te wachten op een procedure.

Dat is JOUW mening. Vorige garage meende mij ruim 1000 euro aan stallingskosten per maand aan te kunnen zeggen en de auto onterecht onder zich te kunnen houden. 2: Zij zijn in het vonnis daarop volledig teruggefloten. En terecht naar mijn idee. Met zo'n partij valt niet te praten als ze deze totaal achterlijke kosten zonder enige rechtsgrond onderdeel laten blijven vormen van een zogenaamd onderling compromis. Dat is wezenlijk een andere situatie dan nu, waar nog helemaal geen sprake is van elkaar totaal achterlijke dingen aanzeggen.
3: Daarbij als ik vooraf mijn insteek duidelijk maak aan een garage, dan interesseert het mij achteraf inderdaad niet zo veel wat men er later nog van vindt. Dan moet je vooraf maar aangeven dat iets niet mogelijk is, of enkel beperkt onder bepaalde voorwaarden. Afspraak is afspraak voor mij. Helemaal met de voorgeschiedenis.

1: dat is jouw aanname, als zij menen in hun recht te staan en er de RB voor inzetten, kan het wel eens een heel lang spelletje gaan worden.
2: daarop wel, de rest heb jij verloren en daar ging het om.
3: eens maar, zoals al meerdere malen gevraagd, wat heb je nu exact vooraf opgedragen?

Dan blijft er ook nog het gegeven dat jij bij ophalen al geconstateerd hebt dat de auto niet goed liep maar daar vervolgens nog wel een aardige afstand mee hebt afgelegd. Dat blijf ik ten eerste heel vreemd vinden en ten tweede niet erg in je voordeel spreken.

Paulus, dank je voor de tweede PM, ik weet precies wat jij wilt, en dat is gelijk hebben, met de argumentatie van iedereen hier doe je mijn inziens niets. Maar een vraag, waarom betaal je een x bedrag als je geen factuur hebt gekregen? De factuur is toch een eindconclusie van alle werkzaamheden en bepalingen waar jij en de garage mee accoord zijn gegaan. Of is het eenzijdige emailverkeer de opsomming?

Ik geef je een wellicht wat gechargeerde (bewust iets overdreven) denkwijze
Dat is mooi, een beetje discussie kan geen kwaad.

Doe water bij de wijn, want zij weten verrekte goed dat als zij hun handen ervan trekken jij veel meer geld kwijt bent.
En waar ben ik dat geld dan precies aan kwijt? Als ik de boel in brand steek kost mij dat vrijwel niets. Ik cancel het spruitstuk bij mijn leverancier en loop dan zelfs met geld weg van deze kwestie.
Als zij hun handen eraf trekken, kunnen ze ook wel raden wat er daarna gaat gebeuren natuurlijk.

Het feit dat ik een nieuwe afspraak initieer op dit moment lijkt mij voor zich te spreken wat dat betreft. Vanuit hun komt er eigenlijk vrij weinig, behalve stilte of halve antwoorden keer op keer.

Zij hebben vrij weinig te verliezen, jij des te meer.
Dat valt allemaal nog te bezien.

wat heb je nu exact vooraf opgedragen?
Ik heb nog even de proforma factuur van juli bekeken en daar staat op kop reviseren, krukas polijsten, lagerschalen, kopbouten en nog wat losse zaken. Ik heb deze losse zaken niet bij elkaar geraapt, ik heb gevraagd om herstel in het algemeen.
NOGMAALS: blader een paar pagina's terug, daar staat in ieder geval de mail van destijds. Daar staat ook expliciet nog bij de auto na te lopen en mijn vraag of men zelf nog dingen heeft die van belang worden geacht.
Garage spreekt zelf in de apps over "als je de auto weer 100 punten wilt hebben". En heeft zelf in juni nog de vraag gesteld of lagers gecontroleerd moeten worden en de auto compleet na te lopen.
Eind juli heb ik zelf nog gevraagd of de waterpomp ook wordt vervangen, dat zou niet standaard gebeuren. Alsnog ook laten doen.

Dan blijft er ook nog het gegeven dat jij bij ophalen al geconstateerd hebt dat de auto niet goed liep maar daar vervolgens nog wel een aardige afstand mee hebt afgelegd. Dat blijf ik ten eerste heel vreemd vinden en ten tweede niet erg in je voordeel spreken.
Kom op man kap hiermee dit steeds aan te halen. Wat wil je nu? Ik heb zelf de auto stuk gereden? Dan nog is ie als zodanig afgegeven, expliciet gemeld dat ie wat op toeren gehouden moet worden met starten. Vlak voor het stuklopen heb ik een app gestuurd waarin ik meld dat ik dit toch wel graag opgelost wil zien omdat het irritant is en de auto soms ook uitvalt bij afremmen vanwege het dansen en terugvallen in toeren op dat moment. Wat verwacht je nog meer? Dat ik voor iedere dingetje dat mogelijk een gebrek kan hebben aan de kant ga staan en ga bellen en wachten op een oplossing? Dan kan ik beter een automuseum beginnen, want dan kom je helemaal niet aan rijden toe. Het ding is zo afgeleverd, reed verder prima als ie wel toeren maakte. Geen gebok, gestoot of rare bijgeluiden.
Volgens garage bij mijn laatste bezoek zou het mogelijk iets simpels zijn dat dit veroorzaakt. Een sensor, stappenmotor of iets die naast de nokkenas zit.

Maar een vraag, waarom betaal je een x bedrag als je geen factuur hebt gekregen? De factuur is toch een eindconclusie van alle werkzaamheden en bepalingen waar jij en de garage mee accoord zijn gegaan. Of is het eenzijdige emailverkeer de opsomming?
Een factuur krijg je meestal achteraf en niet vooraf. Ik heb meerdere tussentijdse betalingen gedaan. Inmiddels heb ik na aflevering ook al meermaals om een factuur verzocht. Dus vraag het de garage waarom ze deze tot op heden nog niet hebben gegeven.
Maakt mij ook niet uit, dan worden de betalingen gewoon als onverschuldigde betaling aangemerkt en teruggevorderd als men blijft weigeren een factuur af te geven.
De auto is 2 maanden geleden meegenomen. Dus nu even andersom dan maar: hoe zouden jullie het aanpakken als je na 2 maanden nog geen factuur hebt ontvangen, ondanks herhaaldelijk verzoek?

Paulus0013 zei:
Zij hebben vrij weinig te verliezen, jij des te meer.
Dat valt allemaal nog te bezien.

Je hebt nu al een enorme som geld verloren, geen rijdende auto. Wil je het nog goed krijgen, dan is weer een arbeidsintensieve klus nodig met een hoop materiaal. Dat kan je wederom 5000 EUR kosten als je met een schone lei bij een ander bedrijf begint. Of 0 EUR als je de maximale garantie weet af te dwingen. Of meer realistisch, ergens tussenin. Maar goed, je hoeft inderdaad geen cent meer uit te geven. Maar dan heb je wel een hoop geld afgschreven met nul resultaat. De inzet is natuurlijk om nog iets van een resultaat te bereiken.

Paulus0013 zei:
wat heb je nu exact vooraf opgedragen?
Ik heb nog even de proforma factuur van juli bekeken en daar staat op kop reviseren, krukas polijsten, lagerschalen, kopbouten en nog wat losse zaken. Ik heb deze losse zaken niet bij elkaar geraapt, ik heb gevraagd om herstel in het algemeen.
NOGMAALS: blader een paar pagina's terug, daar staat in ieder geval de mail van destijds. Daar staat ook expliciet nog bij de auto na te lopen en mijn vraag of men zelf nog dingen heeft die van belang worden geacht.
Ik heb teruggekeken, maar het is nogal een geschiedenis. Lastig om precies terug te vinden wat er gebeurd is.

En nu bevestig je wederom. Er lijkt geen eenduidige reparatie opdracht gegeven te zijn die door de garage met een volmondig ja is beantwoord. Bovendien heeft de garage, precies zoals ik vermoedde, allemaal losse werkzaamheden beschreven. Maar is het doel ook omschreven? Eigenlijk heb je door alles te laten specificeren, ipv een einddoel te specifieren je eigen graf gegraven.

Het ziet er meer uit als mijn eindexamen Nederlands, onderdeel tekstverklaring.

Simpel voorbeeld. Een jaar of 10 geleden was de brandstofpomp van mijn diesel overleden. Lekte diesel op een keerring. Ik heb een reparatieopdracht gegeven omdat ding te reviseren. Dat stond zo op de reparatie opdracht. Daarnak reeg ik een factuur waarop stond:

pomp revisie:
kosten:
lagers,
keerringen
werkloon
testen
afstellen
klein materiaal

Echt , dat die deelkosten gespecificeerd zijn is hardstikke leuk en aardig en geeft inzicht in de kosten. Maar het is het resultaat dat belangrijk is, niet die kleinere deelwerkzaamheden.

Maar nu stel je het alsof die garage een hoop te verliezen heeft en niet jij... ik denk dat dat de omgekeerde wereld is.

Terug
Bovenaan