Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Ja dat hoor ik van een vriend van me ook wel, hij heeft een 480 die hij wou verkopen, maar daar was geen vraag naar. Toen ie hem in onderdelen aanbood, liep het allemaal veel beter.

Succes Paulus!

Internationaal zelfs makkelijker, alleen zit je met dingen als bumpers met het gedoe van opsturen.
De kapotte voorbumper was zelfs al interesse voor vanuit het buitenland. Die Zenderkits zijn enorm gewild. En vooral de voorbumpers worden nog weleens aan gort gereden.

Net ook nog nieuws van de spruitstukboer. Ik zeg net tegen iemand anders dat ik hem een mail ga sturen. Wat een toeval.
Good news should be able to ship the manifold within this week, will calculate the whole amount and send you the difference (if there’s any) via proforma invoice.
Zou mooi uitkomen, dan redden we het misschien nog voor 4 juni.

Blijft ook wel lastig om van ieder onderdeel te bepalen of ik dit nu wel of niet ga bewaren. Sommige dingen had ik zelfs al liggen.

Erg mooi, zo'n Delta. Goed nieuws voor je vwb de verkoop van het interieur, de markt hiervoor is iets groter dan je zou denken: de stoelen en achterbank passen ook in de Alfa 145/146 serie. Sterker nog: mijn ervaring is dat deze stoelen best gewild zijn onder Alfisten! Mocht je het op prijs stellen dan kan ik op één van de alfafora een topic voor je aanmaken met een link naar de bestaande advertentie op MP.

Succes met het demonteren!

Gr. Kim

Och ja! Heb in het verleden eens een 145 te koop zien staan met de stoelen en achterbank!
Iemand met een Fiat Coupe had ook wel interesse in de stoelen. Punt wordt in zulke gevallen: wat moet je met de rest zoals de zijpanelen (en in dit specifieke geval ook met de achterbank)?
Ik heb er zelf niet echt belang bij de stoelen voor een lagere prijs weg te doen om vervolgens met de bijna onverkoopbare zijpanelen te blijven zitten.
Geen idee hoe dat zit onder de Alfarijders verder.
Als de interesse er is vanuit die groep, dan kan het geen kwaad daar eens een balletje op te werpen.

De auto stelt me wel af en toe voor leuke dilemma's.
Zoals deze voor de stoelen:
5ysutt.jpg

Gevalletje uitboren denk ik.

Duidelijk is ook dat ik nog wel wat goed gereedschap kan gebruiken, maar dat kan ik pas aanschaffen als de andere auto weer thuis en vooral betaald is. Beetje lastig verkoopbaar om nu een paar honderd euro gereedschap te kopen en straks de auto niet te kunnen betalen.

Met een hamer en beitel een sleuf in de kop slaan, vervolgens de beitel er schuin inzetten en dan tegen de klok in los slaan.

Ik denk dat je niet blijft zitten met extra interieurdelen. Het zal vast wel langer duren voordat het allemaal weg is.

Beitel werkt wel inderdaad. Anders kun je ook met een zaagsnedeschroevendraaier (die platte ;) ) proberen maar ik weet niet hoeveel kracht je nodig hebt daarvoor.
Zou het hele chassis ook nog wat opleveren Paulus? Of word dat een sloopgeval/uitsnijden wat je nodig hebt tegen roest?

Er is ook al interesse in de carrosserie, lijkt op het eerste oog ook niet heel bedroevend bij deze auto.
Als dit het ergste is, dan is het nog geen onbegonnen werk.
2q37y3c.jpg

Ik heb ze zelf in slechtere staat gezien.
Of het wat oplevert? Tja misschien een symbolisch prijsje, anders moet je het ook door een sloper laten ophalen.

Ik zal mijn garage nog eens bellen om te vragen wat er slecht is op de auto die daar staat. Dan kan ik dat er nog afslopen deze week en wellicht gelijk met het spruitstuk meesturen.

Paulus0013 zei:
Och ja! Heb in het verleden eens een 145 te koop zien staan met de stoelen en achterbank!
Iemand met een Fiat Coupe had ook wel interesse in de stoelen. Punt wordt in zulke gevallen: wat moet je met de rest zoals de zijpanelen (en in dit specifieke geval ook met de achterbank)?
Ik heb er zelf niet echt belang bij de stoelen voor een lagere prijs weg te doen om vervolgens met de bijna onverkoopbare zijpanelen te blijven zitten.
Gezien de staat van de linker deurkaart zou ik daar niet al te veel voor durven vragen... Ook de achterbank past gewoon in alle 145/146's.

Paulus0013 zei:
De auto stelt me wel af en toe voor leuke dilemma's.
Zoals deze voor de stoelen:
5ysutt.jpg

Gevalletje uitboren denk ik.

Ho! Stop! Je hebt het afdekkapje er nog niet afgehaald. Op de kopse kant kan de bout ook horizontaal bevestigd zijn. Wat je op de foto ziet is volgns mij een stop die ervoor zorgt dat de rails niet verder naar achteren kunnen rollen.

Gezien de staat van de linker deurkaart zou ik daar niet al te veel voor durven vragen...
Zeg maar gewoon helemaal niets op het geheel. Dus andersom zou dat de prijs ook niet omlaag kunnen trekken ;)
Voor iemand die iets compleets zoekt is het wel handig het niet bij voorbaat in de container te knikkeren. De stof is verder ook niet gescheurd, enkel los.

Op de kopse kant kan de bout ook horizontaal bevestigd zijn.
Och ja. Ik zou beter moeten weten, vorig jaar heb ik samen met iemand zelf een interieur overgezet.

Het dashboard begint mij toch al een beetje een pain in the ass te worden. Volgens mij heb ik alle schroeven los, maar toch lijkt het aan de raamzijde nog ergens vast te blijven zitten.

De laatste update van zojuist. Het spruitstuk gaat morgen daadwerkelijk op de post richting mij.
Is uiteindelijk niet erg goedkoop geworden met bijna 400 euro extra voor enkel de coating. Dat maakt de totaalprijs van het spruitstuk net geen 1200 euro.
Ik ben vooral benieuwd hoe de auto zal gaan rijden met andere turbo en ander spruitstuk. Zal een stuk beter op gang moeten komen dan origineel.

Gisteren nog een krik en assteunen besteld, zodat we ook komende week verder kunnen met de sloper.

Opmerkelijk trouwens de deur die geel is van binnen. De andere deur is wel zwart. De gele deur hangt ook ietwat scheef. Wellicht een keer vervangen en zwart gespoten?

Het laatste nieuws.
Spruitstuk zojuist ontvangen! Eindelijk :)
Gelijk naar het postkantoor er mee, zodat aan de afronding kan worden begonnen.

Verder komt er, als het goed is, zaterdag iemand langs om de sloper verder uit elkaar te trekken. Hij wil het onderblok hebben, dus het spul moet nu wel daadwerkelijk volledig uit elkaar. Dat komt op zich ook wel gunstig uit.

En als laatste ga ik nog even andere schijven en blokken bestellen voor de voorzijde. Toch maar wel gelijk doen. Ik wil gaan voor de Tarox F2000 met Corsa pads.

Foto's van het spruitstuk.
ei1qc2.jpg

29xyqtt.jpg

mt43n4.jpg

2z9hzzn.jpg

Waarom zijn spruitstukken altijd zo vreemd gekruld? Is het niet veel makkelijker een rechte pijp naar de uitlaat te maken in plaats van er zo'n rare bocht van te maken? Of heeft dit met de ruimte in de motorruimte te maken? Want dat zou je dan toch anders kunnen aanpakken.

Zevens zei:
Waarom zijn spruitstukken altijd zo vreemd gekruld? Is het niet veel makkelijker een rechte pijp naar de uitlaat te maken in plaats van er zo'n rare bocht van te maken? Of heeft dit met de ruimte in de motorruimte te maken? Want dat zou je dan toch anders kunnen aanpakken.

Je wil dat iedere cilinder een even lang stuk pijp tot de collector heeft, zodat de uitlaatgassen uit iedere cilinder een even grote afstand afleggen en eenzelfde drukverschil kennen. De kunst is dus om het pijpenstelsel zo vorm te geven dat het én past én iedere pijp dezelfde lengte heeft, waarbij de afstand tussen collector en verst afgelegen cilinder natuurlijk leidend is. De dichter bij gelegen pijpen moeten dus soms wat extra kronkels maken om aan die extra lengte te komen. Vandaar ook de naam spaghettispruitstuk.. Iets wat bij deze door de kleur nog eens extra benadrukt wordt :T

Ja, maar dat enkel als je het spul daar omheen, zoals turbo, voorpijp, op dezelfde plaats wilt houden. Dus een plug een play oplossing.
Het beste voor je flow is natuurlijk wat Zevens omschrijft, 4 zo goed als rechte pijpen, gelijke lengte, direct naar je downpipe. Dan moet je echter ook je turbo en uitlaatlijn volledig anders gaan plaatsen. En dat gaat dan weer niet altijd passen vanwege andere onderdelen. Je zou dan bijna de volledige motorruimte opnieuw moeten gaan ontwerpen en inrichten.
De 'makkelijkste' oplossing is dus zo'n gekruld spruitstuk dat direct past. Altijd weer een leuke uitdaging om zoiets te ontwerpen. Zeker bij dit type auto waar alles al zo op elkaar gepropt zit. Als ik het goed heb, is dit bij de integrale allemaal nóg erger en krapper.

Dat spruitstuk is net een kunstwerkje, bijna zonde om het te monteren.
Hoop voor je dat ie weer snel de weg op kan en dit keer ook blijft (y)

Je ziet ook vaak zat spruitstukken waarbij de pijpen ongelijke lengte hebben. Gewoon zo kort mogelijk. Maar dat beinvloedt zowel de klank van de uilaatbrom als de spoeling op een mogelijk minder optimale manier. Hoeft ook niet gelijk een ramp te zijn.

Prachtig Paulus, trouwens dat setje schijven is ook prachtig spul, mag ook wel voor dik 500 pond exclusief de blokken en verzending :eek:

Ah bedankt voor de opheldering, s velthuis en Paulus. Toch leuk om te weten waarom die dingen dus altijd zo gekruld zijn (y)

Niet overdrijven met die remmen:
the total for front discs, Corsa pads and shipping is Euro 496.00

Het spruitstuk zet mij wel voor een ander 'dilemma', er is immers verder helemaal niets wit in de motorruimte.
Wat ik nog kan doen is bv kleppendeksel en inlaatspruitstuk uit de sloper pakken en deze (licht)blauw laten coaten met witte details.
Straks eerst maar eens kijken hoe het er uit ziet als ik de auto terug heb.
Bewust voor wit gekozen overigens, omdat dat de coating is met de beste performance.

Overigens wat turbod12 zegt ben ik straks ook wel benieuwd naar. Je beïnvloedt de flow en de motorkarakteristiek enigszins, zal de auto dan ook anders gaan klinken?

Ah juist (y)

https://remschijf.nl/

Wellicht dat deze nog wat voor je kan betekenen, doet heel veel voor de racerij en zeer concurrerend geprijsd.

Verder over die witte kleur in de motorruimte is wel het laatste waar ik me druk om zou maken, als het goed is is die motorkap gesloten 99.9% van de tijd, al is dat de laatste jaren bij jou wel anders helaas moet gezegd worden :p

Daar verschillen we dan wellicht over van mening.
Zelfs een antirolllkit die onder de auto moet komen, zou ik nog in matchende kleur laten coaten.
Juist de details maken voor mij het onderscheid tussen wat zaken er op schroeven/aanpassen, óf een geheel proberen te vormen.
Ik wil mijn eigen visie en lijn tot in detail blijven doortrekken waar mogelijk.
Bij zo'n spruitstuk moet je dan een concessie doen als je performance prefereert.

turbod12 zei:
Je ziet ook vaak zat spruitstukken waarbij de pijpen ongelijke lengte hebben. Gewoon zo kort mogelijk. Maar dat beinvloedt zowel de klank van de uilaatbrom als de spoeling op een mogelijk minder optimale manier. Hoeft ook niet gelijk een ramp te zijn.

Sterker, ik denk dat iedere doorsnee burgerbak dat heeft. De mijne in elk geval wel:

gietijzer-turbo-spruitstuk-t25-flens-voor-vw-8v-gietijzer-turbo-uitlaatspruitstuk-t3-flens.jpg

Maar het probleem is dat door het lengteverschil bij hoge toeren de kans bestaat dat de ene cilinder de ander gaat tegenwerken(terugstroom van uitlaatgaspulsen). Je bereikt dan geen optimale flow van gassen. Zo kort mogelijk is niet altijd goed trouwens. Langere uitlaatlengtes leveren meer koppel laag in de toeren, korte uitlaatlengtes zijn gunstiger bij hoge toeren.

Dit is een originele van de Delta 1 en 2:

vq7fh5.jpg

Duidelijk een verschil in afstand tussen cilinder 1 en 4.

Nog beter zouden de 4-2-1 spruitstukken zijn. Hiermee houden ze dmv de uitvoer van de ene cilinder de flow van de andere weer op gang.

Het eerste deel van je verhaal ben ik het me eens.
Verder denk ik dat enkel over lengte praten veel en veel te kort door de bocht is, net als je conclusie.
Het gaat uiteindelijk om de flow. En daarbij spelen onder andere ook diameter en bochten een grote rol.
En laten we niet de discussie aanzwengelen over wel of geen tegendruk, dan vullen we zo weer 20 pagina's.
Feit is wel dat deze originele spruitstukken waarschijnlijk voor meer tegendruk zorgen dan een fatsoenlijk spaghetti spruitstuk. En ik zeg fatsoenlijk, omdat er wel degelijke figuren zijn die zomaar iets in elkaar flansen en daar kan de motor ook daadwerkelijk stuk van gaan vanwege een te groot verschil in flow/druk tussen de cilinders.

Inlaattraject overigens hetzelfde verhaal. Er worden ook weleens inlaatspruitstukken van de Kappa gebruikt. Deze is iets langer en rechter. Hiermee verander je het koppelverloop en de vermogensopbouw.
anldn9.jpg

Poe wat was ik niet blij om te zien dat het spruitstuk pas komende maandag bezorgd gaat worden. Als ik dat vooraf wist, had ik gisteren zelf wel langs de garage gereden om het af te geven.

Vandaag was een leuke dag. Iemand wilde het onderblok wel hebben. Kwam goed uit dat deze persoon zelf automonteur is.
Nu weten we ook meteen meer over de staat van andere onderdelen. Dat werd wel een beetje huilen met de pet op.
Wat foto's en tekst!

Vorige week begon het demonteren van de kop redelijk, maar plots was er dit:
116q23o.jpg

Ja ik heb de dop weten te slopen. Gelukkig kregen we vandaag de bouten allemaal zonder problemen los.

Vol goede moed aan het werk! En de host die de foto weer draait.
34i07d0.jpg

Uiteindelijk de motor er uit.
2lw214l.jpg

qp1ob5.jpg

Riem bleek er niet echt best aan toe.
k4bm1e.jpg

We troffen dus ook wat kromme kleppen aan in de kop.

En de zuigers.
28k7tle.jpg

Bougies hadden hun beste tijd ook wel gehad.
t56ag3.jpg

2i9knfb.jpg

Radiateur van de airco ook.
24fisjl.jpg

Rubber van de schokbrekers ook.
2vims1x.jpg

En ook de turbo heeft zijn beste tijd gehad: speling.
mv6qaa.jpg

De kop. Met kromme kleppen.
2ce4u9y.jpg

Gelukkig waren de remblokken voor nog niet op.
14jm7mg.jpg

De conclusie van vandaag is dat er erg veel rare dingen naar boven kwamen. Ontbrekende schroeven in de motorruimte, erg veel olie overal en nergens, motorsteun met uitgedroogd rubber. En gezien wat we verder aantroffen lijkt het er op dat de auto wel wat olie verbruikte en de vorige eigenaar of eigenaren er niet al te zuinig mee omgingen.

Vond men dat makkelijker om de motor eruit te pielen en de versnellingsbak te laten zitten? Je mag wel blij wezen dat je niet nog een poging heb gedaan om deze auto op te kalefateren.

Verder is een beetje speling op de turbo as geen ramp. Als je teveel speling hebt gaat ie roken als je het gas loslaat.

OMFG! Moet ik werkelijk alles zelf doen? Eerste bezorgpoging niet geslaagd. Was ik vrijdag zelf maar in de auto gestapt om het spruitstuk te gaan brengen. Er kan ook werkelijk helemaal niets meezitten lijkt het wel.

Vond men dat makkelijker om de motor eruit te pielen en de versnellingsbak te laten zitten?
Nee dit was niet echt makkelijker zo op deze manier. Aan de andere kant ligt een losse bak op deze manier niet in de weg.

Je mag wel blij wezen dat je niet nog een poging heb gedaan om deze auto op te kalefateren.
Dat kan je wel zeggen ja. De waterpomp is trouwens ook weggeknikkerd, daar was ook niet veel van over.

Die radiateur o_O
Die auto is behoorlijk verwaarloosd en inderdaad slim geweest deze niet proberen te redden.

stoterstangen90 zei:
Van een auto demonteren leer je heel veel. (y)
Is ook.

Ik ken 1 iemand die bij de BX een motor demonteerde en de versnellingsbak liet zitten. Ik denk dat de naam vertogen nog wel wat zegt. Die ging door waar anderen al lang gestopt waren.

Van een auto demonteren leer je heel veel. thumbs up
Zeker weten! Nu krijg ik van bepaalde zaken ook een iets beter beeld.

Die auto is behoorlijk verwaarloosd en inderdaad slim geweest deze niet proberen te redden.
Tja de auto heeft precies de route afgelegd zoals het zo vaak gaat. Kopen voor een relatief lage prijs (vaak al dan niet bekend wat de reden daarvan is). Vervolgens geen onderhoud uitvoeren, behoudens wat echt helemaal stuk is. In dit geval kennelijk accu en remmen. De rest totaal niet naar kijken en rijden maar. Op een gegeven moment wordt de lijst zo lang, of gaat er iets duurs kapot, en is het in 1 klap klaar. Zo eindigen ze dus op de sloop. Moet de vorige eigenaar ook eigenlijk niet klagen dat ie zoveel verlies heeft geleden in 1 jaar tijd. Wat verwacht ie dan met zo'n auto? Hij moet blij zijn dat hem nu een hoop kosten zijn bespaard ;). Wel een bling bling blow off er op, maar een riem op tijd vervangen ho maar. Tja....
Wat verder nog opviel: goedkope banden er op. Achter ook nog eens een andere maat dan voor. 205/45 vs 215/40. Dat verdient zo'n auto gewoon niet. Voor mij is het plaatje wel compleet. Het staat lijnrecht tegenover hoe ik de mijne onderhoud.

turbod12 zei:
stoterstangen90 zei:
Van een auto demonteren leer je heel veel. (y)
Is ook.

Ik ken 1 iemand die bij de BX een motor demonteerde en de versnellingsbak liet zitten. Ik denk dat de naam vertogen nog wel wat zegt. Die ging door waar anderen al lang gestopt waren.
Bij een TU heb ik dat ook wel eens zo gedaan. Bij een XU zou ik er niet aan beginnen op die manier.

Geen enkele auto verdient dat inderdaad!

Onderhoud moet gewoon bij worden gehouden, en als dat betekent dat je een jaar iets meer kosten hebt omdat er het een na het ander stuk gaat. Ja vind je het gek met zoveel verschillende onderdelen? Het is al een hoogstandje dat het zo goed werkt.

Maar dat zien we zeker Paulus. Jammer van het spruitstuk. Toch zonde van je geduld. ;) Veel plezier nog met het uit elkaar halen van de Delta, volgens mij geniet je er wel van.

Mijn geduld wordt nog meer op de proef gesteld. Ook vandaag niet afgeleverd. Dus minimaal nog een dag vertraging. Helemaal fantastisch :(

Paulus0013 zei:
Mijn geduld wordt nog meer op de proef gesteld. Ook vandaag niet afgeleverd. Dus minimaal nog een dag vertraging. Helemaal fantastisch :(

Pas je wel op dat hij niet weer retour afzender gaat wegens onbezorgbaar?

R-W zei:
Paulus0013 zei:

Dat is Paulus als het goed is. Dus dan kan er een gepeperde brief naar de post denk ik. Want dat is erg jammer van de tijd.

R-W zei:
Paulus0013 zei:

Dat zou het helemaal afmaken!

Onderhoud moet gewoon bij worden gehouden
Op deze site alleen al lees ik toch regelmatig het tegendeel. De een omdat ie het geld simpelweg niet heeft (neem dan geen auto), de ander omdat ie bewust de auto voor lage kosten op wil rijden en zo kunnen we nog wel wat veelvoorkomende excuusjes verzinnen.
Mijn 1.6 begint inmiddels ook aardig verwaarloosd te raken. Nog steeds geen beurt of wat gehad. En ik heb hem toch al meer dan een jaar. Na de vakantie maar eens kijken of we daar wat geld voor over hebben.

Veel plezier nog met het uit elkaar halen van de Delta, volgens mij geniet je er wel van.
Ja zeker! Straks even de nokkenassen van de kop verwijderen. Daar is in principe ook een koper voor. Of ik moet vanavond concluderen dat ze toch versleten zijn, dan gaan ze onherroepelijk de kliko in. Willens en wetens een ander een oor aan naaien begin ik niet aan.
Hopelijk hebben we deze week nog een dag dat het droog blijft in de avond.

Dus dan kan er een gepeperde brief naar de post denk ik
Ik denk niet dat het zin heeft en bespaar mijzelf graag die moeite.

Nissan GT-R zei:
R-W zei:
Paulus0013 zei:

Dat is Paulus als het goed is. Dus dan kan er een gepeperde brief naar de post denk ik. Want dat is erg jammer van de tijd.

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat ze een onbezorgbare zending bij een particulier terugbrengen en voor gepeperde brieven hebben ze een keurige reply en een mooi archief. ;)

Ik vind het een prachtig project, je leert er heel veel van, zelfs zoveel dat je al kan beoordelen of onderdelen nog goed zijn of niet. Ook kom je erachter wat voor gereedschap je nodig hebt, en als mom van recycling oud staal gewoon in de kliko gaat. Een autodemontagebedrijf aan huis, als buur zou ik er niet blij mee zijn.

Hoe krijg je dit geraamte nu veilig bij de sloop? Slepen of trailer huren? Zal ook niet gratis zijn.

Ook kom je erachter wat voor gereedschap je nodig hebt, en als mom van recycling oud staal gewoon in de kliko gaat
Ja daar kom je goed achter ook. Heb al aardig wat gevloekt. Na de zomer maar eens kijken naar wat degelijk gereedschap om mee te beginnen. Wat ik met de tijd mis dat komt dan vanzelf wel.

als buur zou ik er niet blij mee zijn.
Och het huis hier naast staat leeg en te koop :)
De andere buren vinden het eigenlijk wel schitterend hoe ik bezig ben.
Uiterlijk eind van de zomer wil ik de sloper weer weg hebben.
Maar waarom zou iemand er niet blij mee moeten zijn? Last heb je er volgens mij niet van.

Hoe krijg je dit geraamte nu veilig bij de sloop? Slepen of trailer huren?
Zoals het er nu bij staat zou het nog gesleept kunnen worden, maar dat kan tzt ook anders zijn. Ik hoop eigenlijk iets te kunnen regelen met degene die de carrosserie wil hebben. Ook de wielen wil ik houden, dat maakt verplaatsen er niet makkelijker op. Alhoewel ik die wielen natuurlijk ook na het verplaatsten er af kan halen.

De focus ligt nu even op de goede auto die naar huis moet komen. Dan kan ik ook even wat onderdelen naast elkaar leggen en bekijken wat ik nog nodig denk te hebben van de sloper.

Zo daar ben je goed mee weggekomen, of beter dat heb je goed ingeschat. Je lijkt ook wel redelijk wat onderdelen kwijt te raken dus dat gaat de goede kant op.

Succes ook met de goede Lancia.

Denk dat mijn buren het ook niet fijn zullen vinden als er een autowrak op de oprit zou staan. Mij zien sleutelen zijn ze wel gewend. Maar ach, met een hoes of zeil er over ziet het er netjes uit.

Terug
Bovenaan