Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Je kunt op den duur wel een boek schrijven van dit topic. Lijkt wel goede tijden slechte tijden.

Hopen dat de auto van Paulus nu eens meewerkt, aangezien hij ermee stopte bij de tuner, ik ben benieuwd wat de oorzaak daarvan is.

QuattroPower zei:
Je kunt op den duur wel een boek schrijven van dit topic. Lijkt wel goede tijden slechte tijden.

Hopen dat de auto van Paulus nu eens meewerkt, aangezien hij ermee stopte bij de tuner, ik ben benieuwd wat de oorzaak daarvan is.

Nee, zijn auto is nooit bij de tuner geweest, daar heeft hij ons over voorgelogen... Kijk deze foto maar en het filmpje...

JP Schuurman zei:
[video]https://vid.me/vNKA[/video]
foto: https://imgur.com/1k1QDBC

Maar het zal wel de schuld van de garage zijn als ie weer stuk gaat
Dit was gister dus blijkbaar... Zie dat je de term inrijden goed hebt begrepen

Paulus had beter zijn mond even kunnen houden, maar dat vind ik slechts bijzaak. Als deze persoon boven mij niet per direct een ip ban krijgt is dit forum geen knip voor de neus waard. Met naam en toenaam (!) van de betreffende persoon hier een persoonlijke vete uitvechten vind ik echt buiten alle grenzen. Onbegrijpelijk dat dit al paar dagen door moderatoren wordt getolereerd.

Denk dat dit topic dan misschien maar het beste gewoon dichtgegooid kan worden en als TS iets nuttigs te melden heeft, hij er voor kan kiezen de boel weer te openen. Gaat al tijden nergens over, al ben ik er ook geen voorstander van om alle niet in de smaak vallende reacties maar te bannen.

Je kan het stoken of waarheidsvinding noemen.

De Lancia rijd, iets later, iets duurder, met iets meer frustratie dan verwacht. Paulus rijd, Mooi begin van de maandag!

A3-White zei:
Je kan het stoken of waarheidsvinding noemen.

De Lancia rijd, iets later, iets duurder, met iets meer frustratie dan verwacht. Paulus rijd, Mooi begin van de maandag!

Keurige samenvatting wat mij betreft. (y)

Ik geloof dat ik toch duidelijk genoeg geweest ben?
Nee ik denk het niet. Kennelijk is het niet nodig bepaalde zaken hier de kop in te drukken.
Deze persoon gaat nog even zo door, krijgt een ban en hop nieuw accountje zoveel pakt de draad weer op. Kijk naar die tiny geval en zijn posthistorie, enkel hier en ook enkel met een bepaalde toon in de berichten. En nu dit weer. Goh wat een toeval allemaal zeg.
Typisch ook dat heel deze ellende precies vanaf een bepaald punt is begonnen. Lezen we even terug vanaf post nr 1 hier, in het begin kwam dit gewoonweg niet voor. Kritiek zo nu en dan is wat anders dan wat er nu aan de gang is. En niet alleen hier helaas.
Het is toch overduidelijk dat deze persoon maar met 1 doel post? Stoken, opnaaien en mij zwartmaken.
Ik ben er klaar mee zolang dit mogelijk blijft.

Als deze persoon iets al vreemd vindt, dan kan hij mij een PB sturen en aangeven dat hij iets raar vindt. Wie is hij op het op deze walgelijke manier te moeten doen? Wat heb je hier nu helemaal aan? Hoe naïef moet je als weldenkend mens wel niet zijn om te menen dat het zo ook wel kan? Ik kan hier op geen enkele wijze goede bedoelingen in zien. Ook is het op geen enkele manier voer om normaaal over te discussiëren.

Ik heb bewust iets gepost dat niet klopt, juist om te kijken wat er zou gaan gebeuren. We zien hier precies zoals ik voorspelde gebeuren. Nee mij is het wel duidelijk wat de intenties zijn. Op welke andere manier breng je het anders aan het licht? Hier heb je het nu toch knip en klaar?

Een update, al post ik liever pas over een week als zaken geregeld zijn.
Auto rijdt dus, maar niet lekker. Afgelopen maandagavond laat opgehaald.
De man met de matige intenties roept van alles, maar kent de details niet. Hoeveel kilometers zijn er gereden voordat ik daar de baan op ging? Dus je kunt wel lekker van alles vinden over het inrijden, maar zolang je de details niet kent is het niet meer dan domweg iets roepen. Daarbij is na de vorige revisie de auto ook niet stuk gegaan door mijn manier van inrijden. Weet jij hoe en wat ik de afgelopen week allemaal heb gedaan met de auto? Nee dat weet je niet.
Er zijn nog wel wat dingen niet helemaal lekker aan de auto. De kleppen zijn niet lekker afgesteld op de nokken, er klinkt een getik. Ik lijk ook aanzienlijk vermogen te missen. Ik vermoed zelf zo'n 20 tot 30pk. Of dit komt door de afstelling die niet helemaal 100 is durf ik zo niet te zeggen.
Ook lijkt de boost van de turbo niet lekker aan te houden en in te komen.
Ik hoop ergens deze week terug te gaan naar de garage voor een check, oliewissel en nog wat andere zaken na te laten kijken. Mogelijk is er ook een kleine olielekkage bij de krukaskeerring. En op de baan kwam ik nog achter wat andere dingen.
Owja het verbruik valt mij ook op. Dat ligt naar mijn idee erg aan de lage kant. Als je inclusief het circuit nog bijna 1 op 10 haalt, vind ik dat wel erg apart als ik dat voorheen als bijna onmogelijk beschouwde.
De tuner staat volgende week op het programma. Als de garage er niet uit lijkt te komen wat betreft het stellen van de kleppen, dan zou dat eventueel ook bij de tuner kunnen gebeuren.
Ik ga zo nog bellen met de garage om mijn bevindingen te bespreken zodat eea bij de check kan worden meegenomen.

Aangezien inmiddels toch al mijn privegegevens online geslingerd zijn hoef ik ook vast het kenteken niet meer af te plakken.
28lh0lw.jpg

2d9sle8.jpg

mbse1u.jpg

28qusch.jpg

ztaedd.jpg

ofrwl.jpg

Overigens snap ik de negativiteit van sommige dingen niet. Op de meeting juist weer hele enthousiaste mensen ontmoet!
Ik ben gewoon alleen gegaan 230km enkele reis.

Nou ja, de Delta zoals we hem graag weer zien. Toch alvast feli! Ding af (laten) stellen en het gezeur achter je laten.

Kijk, heerlijk deze plaatjes. Wat is het toch een prachtige kleur dat blauw. Was ik al helemaal vergeten. Witte spruitstuk stoort ook helemaal niet, al zal die wel lastig schoon te houden zijn.

Fijn dat hij rijdt en vervelend dat het nog niet helemaal lekker rijdt. Lage brandstofverbruik is opmerkelijk. Zou er zomaar wat mee te maken kunnen hebben natuurlijk.
Ik begrijp dat je de auto hebt meegenomen uit de garage met overleg en nog op speaking terms bent? Dat is ideaal natuurlijk, hopelijk kunnen ze hem nog wat afstellen anders weet de tuner wellicht raad.

Zal wel heerlijk geweest zijn hem weer te rijden, of zat je er gezien het verleden met samen geknepen billen in? :)

Kijk, hartstikke fijn Paulus!

Ben benieuwd naar de bevindingen, maar een verbruik van 1 op 10 houden zal natuurlijk wel leuk zijn. Op een circuit is dat wat lastiger natuurlijk....

Ik kan er niet te veel over zeggen omdat we hoe dan ook nog door 1 deur zullen moeten.
Zaterdags was ik niet blij dat de auto niet klaar was. Men zou er maandagmorgen mee verder gaan.
Maandagmorgen ben ik na mijn nachtdienst naar de garage gereden, waar ik voor een dichte deur stond. Dat vond ik erg apart.
Kennelijk was er wat wrijving of misverstanden ontstaan naar aanleiding van mijn apps.
Uiteindelijk heeft men toegezegd dat de auto laat in de avond klaar kon zijn. In de avond bleek ik ook niet voor niets nog een keer daarheen gereden te zijn.

Voor het mooie ten aanzien van inrijden kwam de circuitmeeting wel iets te vroeg.

1 op 10 was met de baan er bij. Het was ca. 230km rijden, met ruim 500km op de dagteller op 1 tank heen en weer gereden.

quote: Ik heb bewust iets gepost dat niet klopt, juist om te kijken wat er zou gaan gebeuren. We zien hier precies zoals ik voorspelde gebeuren. unquote.

Da's makkelijk praten, achteraf, maar ik ben blij voor jou, dat de auto, met z'n enkele onvolkomenheden, gewoon rijdt.
Laten we weer gewoon de draad oppakken en genieten van jouw Lancia Delta HPE 2.0 16v turbo en de ervaringen die je ermee opdoet!(y)

Er zijn mensen hier die ik eerder reeds op de hoogte heb gebracht voordat iemand bepaalde zaken ging posten ten aanzien van mijn onjuiste informatie. Ik had bewust bepaalde intenties met die post. Dit heeft dan ook helemaal niets van doen met makkelijk praten achteraf.
Ik had het er moeilijk bij kunnen zetten, dan had het zijn doel gemist.

Over de auto, want ik vergat nog het een en ander.
Er moet een nieuwe aircocondenser in, die bleek te lekken toen ik bij de aircoboer was woensdagmiddag. De uitlijner had ook geen tijd, dus dat gaan we van de week ook nog even doen.
Ow en de uitlaat. Man man wat een herrie! Ik ga daar nog eens over nadenken wat ik daarmee wil of aan ga doen. Voorlopig laat ik het maar even, andere zaken zijn nu belangrijker.

Welk evenement was dat trouwens? Ik heb zo te zien iets gemist
Een circuitbijeenkomst van de Lancia Club Nederland op Test Track Thedinga.

Mooie fotos! Blij dat hij weer rijd. Ik kon er zelf helaas niet bij zijn zaterdag maar het ziet er spectaculair uit.

Hoop dat het vroege circuitbezoek geen gevolgen heeft. Het zou zonde zijn als de motor weer stuk gaat

Respect voor je doorzettingsvermogen Paulus (y)

Hopelijk heb je nu "de kosten" achter de rug en kan je eindelijk beginnen genieten van "de baten".
Rijk zal je niet worden van dit moedige project, hopelijk betaalt het zich terug in tonnen rijplezier, het is je van harte gegund !!

Remmen waren trouwens ook binnen bij de garage, is nu alleen nog even een moment prikken om eerder genoemde zaken te regelen. Als het goed is hoor ik dat morgen.
Tarox F2000 schijven met Corsa pads. Niets sportief straatgebruik, net even een stapje verder.
Eerste indruk van de Brembo's met tijdelijke schijven is trouwens 100x beter dan de originele troep! Wel normaal remmen, wel doseerbaar.
We zijn nu dus van 284mm schijf naar 305 gegaan.
Foto misschien ook wel leuk.

Oud:
25thv06.jpg

Nieuw:
280nnm0.jpg

Kijk hebben we nog wat gemeen. Mijn klauwen hebben precies de zelfde kleur :)

Prachtige velgen zijn dat toch, echt genietten als ontwerper.

Fijn om te zien dat de Lancia weer rijdt, het blijft een geweldige wagen! (y) Nu hopen dat de laatste kleine dingetjes zo snel mogelijk opgelost kunnen worden zodat je weer zorgeloos kunt genieten van deze Italiaanse. (y)

Kleine update.

Ik vind het nochtans nog steeds vervelend dat garage het ontbeert aan bepaalde communicatieve skills.
Afgelopen maandag gebeld en ik zou in de avond horen of we een datum kunnen prikken voor controle en dergelijke. In de avond een app dat het de dag erna zou worden. So far so good. De volgende dag(en) geen reactie. Ik app op donderdag zelf maar en wacht tot op de dag van vandaag op reactie.

Dan de auto. Ik rijd er eigenlijk met enorme tegenzin in op dit moment. De motor klinkt beroerd vanwege constant getik. Zonder gas te geven klinkt het minder hard dan met gas.
Dit kan komen door niet juist gestelde kleppen of mogelijk kan het er ook mee te maken hebben dat er een kleine lekkage is tussen uitlaatspruitstuk en het blok.
Vermogen mist ie echt behoorlijk.
We zien een paar post terug wat foto's van op de baan. We zien daarop ook een Delta 1. Dat is een 1.6 turbo met rond de 132pk en 1050kg. Overigens van de 1e eigenaar en in geweldige staat! Daar zou mijn auto met speels gemak voorbij moeten knallen. De praktijk was dat ik slechts mondjesmaat inliep.
Iemand langs de baan vond het ook al raar en vond dat mijn turbo veel feller zou moeten zijn.

Aanstaande woensdag is mijn afspraak bij de tuner. Eigenlijk zou ik de auto in huidige toestand wel gemeten willen hebben. Ben toch wel benieuwd wat we missen en hoe het verloop is. Ik heb de tuner reeds op de hoogte gesteld van de huidige situatie.
Ik heb hier ook nog een ander pakking voor het spruitstuk liggen dat mij nadien is toegestuurd. Eigenlijk zou die er nog op moeten. Hoewel dat geen leuk en simpel klusje schijnt te zijn.

Verder wat lopende zaken.
Ik heb wat lak besteld om de beschadiging op de deur in ieder geval dicht te kunnen maken. Zal vast niet supergeweldig mooi worden, maar nog altijd beter dan het zo open laten. Roest was na 1 dag al zichtbaar.
En ik heb een nieuwe aircocondensor besteld.
Als het goed is gaat de 1.6 over 3 weken gemaakt worden. Nieuwe koppakking erin, nieuwe riem erop, nieuwe kopbouten en de vloeistoffen en filters.
Als de monteur hier dan is, zullen we ook de versnellingsbak uit de sloper halen. Die kan dan nog los verkocht worden. Dan nog het restant van de aandrijving er af halen en misschien de remmen. Hierna is de sloper wel zo'n beetje klaar en hoop ik voor eind juli te kunnen regelen dat iemand deze verder ophaalt.
Via via vond ik nog wat foto's van de sloper, wellicht dat iemand deze herkent? Ik ben toch wel benieuwd in welke toestand de auto een jaar eerder is verkocht.
24yzakh.jpg

2le2r02.jpg

51zywo.jpg

Zonde, niet goed onderhouden en in 1 jaar volledig afgetrapt. Want Italiaanse techniek mag dan steen en steen goed zijn, gevoelig is het ook.

Kleppen dus, zou ook zomaar kunnen dat je daardoor heel veel vermogen mist, staan duidelijk op een te hoge opening dus heb je amper flow je blok in. Zal je wellicht ook wel merken met de apk waarde van de lambda en de CO?

Ik wil niet vervelend doen, maar dat getik, dat is toch niet pingelen? Staat de ontsteking wel op tijd? Als die motor pingelt, dan mag je wel uitkijken met vermogen vragen, want anders detoneer je de hele boel uit elkaar.

Ik geloof dat je geen advies wilt hebben, dus ik geef alleen aan dat ik niet eerder meer in die auto zou rijden dan dat het probleem bekend is. Straks verniel je van alles, onbedoeld. Begint het feest weer opnieuw...

De motor klinkt beroerd vanwege constant getik. Zonder gas te geven klinkt het minder hard dan met gas......Vermogen mist ie echt behoorlijk.

Aanstaande woensdag is mijn afspraak bij de tuner. Eigenlijk zou ik de auto in huidige toestand wel gemeten willen hebben.

waarom zou je vermogen willen meten bij een motor die niet goed loopt?

Persoonlijk had ik dat circuit dagje echt niet gedaan met hoe de wagen nu is, dat is volgens mij echt vragen om problemen Paulus.

Bofkont zei:
Persoonlijk had ik dat circuit dagje echt niet gedaan met hoe de wagen nu is, dat is volgens mij echt vragen om problemen Paulus.

Ik ook niet, maar ik zou het ook niet doen met mijn fijn brommende Regata. Maar goed, daarom rijd ik ook geen sportieve auto.

Ik geloof dat je geen advies wilt hebben, dus ik geef alleen aan dat ik niet eerder meer in die auto zou rijden dan dat het probleem bekend is. Straks verniel je van alles, onbedoeld. Begint het feest weer opnieuw...
Het probleem is dat ik geen alternatief meer heb op dit moment. Ik ga over anderhalve week op vakantie, ik heb/had niet het geld om 2 auto's te laten maken in de afgelopen weken.
Ik rijd echt met een zeer onprettig gevoel rond op dit moment.
Maar goed, constructief gezien dan: wat zou jij doen? De auto aan de kant knikkeren en dan? Lopen naar mijn werk ofzo?

waarom zou je vermogen willen meten bij een motor die niet goed loopt?
Omdat ik enorm benieuwd ben naar wat er mist aan vermogen. Al was dat maar voor mijn eigen beeldvorming. Ik denk dat ik x mis aan vermogen en dat er y niet lekker loopt. Dan ben ik ook wel benieuwd of ik zoiets goed aanvoel. Daarnaast als je er allerlei meetsystemen aan hangt kan je ook zien hoe de uitstoot of de turbodruk het doen bijvoorbeeld. Wellicht haal je daar dan al informatie uit waar je moet gaan zoeken.

Toen ik de garage belde afgelopen maandag maakte men zich vooral druk over het feit dat ik aangaf vermogen te missen. Ow heb je gas gegeven dan? Maar ook zonder echt vol op het gas te gaan merkte ik al dat ik vermogen miste. Toen ik in januari met de auto reed op de snelweg voelde je met het aantikken van je grote teen al dat ie er aan wilde sleuren. Dat mis ik nu volledig.
Ook aan het uitlaatgeluid merk ik iets. Tot 3000rpm/120km/u op de teller een sportieve brom. Boven 3100rpm breekt letterlijk de hel los aan kabaal en resoneert de hele auto.

Ik weet al wat er mis is.....ik ga ff een pb naar je schrijven Paulus want ik ga info geven waarvan ik niet weet of ik het mag delen van de eigenaar van desbetreffende auto.

Ik zou bij de garage een tentje opzetten en daar de vakantie plannen.

Een dagje je circuit is leuk, en uiteraard kijk je daar naar uit, maar als het motorje niet lekker loopt dan ga je de rest van de dag toch lekker voor de gezelligheid en doe er je praatje en probeer kennis op te doen.

Heb je niet te veel laten aangepassen?

Nu toch nokkenassen, turbo, uitlaat en spruitstuk?

Paulus0013 zei:
Het probleem is dat ik geen alternatief meer heb op dit moment. Ik ga over anderhalve week op vakantie, ik heb/had niet het geld om 2 auto's te laten maken in de afgelopen weken.
Ik rijd echt met een zeer onprettig gevoel rond op dit moment.
Maar goed, constructief gezien dan: wat zou jij doen? De auto aan de kant knikkeren en dan? Lopen naar mijn werk ofzo?

Ik begrijp je dillema, dat is namelijk wel duidelijk. Ik zou die auto toch aan de kant knikkeren, inderdaad. Zelfs ten koste van de vakantie. Voor een paar tientjes per dag huur je overigens een Up! ofzo.

Het probleem is namelijk dat doorrijden in een auto die in mijn beleving ernstige problemen heeft, ik denk zelf totaal verkeerd is afgesteld, penny wise en pound foolish is. Als je dit blok nu kapot jaagt door met een verkeerde afstelling rond te rijden, dan kost dat meer dan nu een auto te lenen of te huren. Als je m nu weer stuk rijdt, ga je m niet meer maken, denk ik... Kortom, constructief meedenkend: parkeer dat ding en regel ander vervoer, want dit komt zo niet goed.

Paulus zei:
Boven 3100rpm breekt letterlijk de hel los aan kabaal en resoneert de hele auto.

Klinkt als pingelen. Weet je wat er gebeurt met motoren die pingelen en waar vermogen wordt gevraagd?

1k0.jpg

IMGP1730.jpg

IMGP1734.jpg

En dan zijn niet alleen je zuigers klaar, maar ook je onderblok. En dan is het Game Over.

Voor de goede orde, ik ken je auto niet en heb m niet horen lopen, dus wellicht is het iets anders en veel onschuldiger. Geen idee, maar ik zou m aan de kant zetten tot er een diagnose is. Just my two cents.

Het is dan niet alleen ten koste van mijn vakantie, maar ook van iemand anders. En dat wil ik die ander ook niet aandoen. Die iemand gaat dan helemaal uit zijn stekker, want ik hoor al 3 jaar lang aan dat ik de auto weg moet doen.
Ik kijk zelf ook totaal niet uit naar de vakantie, omdat het mij volstrekt niet uitkomt. Zowel qua tijd nu, maar ook financieel gezien de auto en ook verwacht ik wat vrije dagen nodig te hebben voor een studie na de zomer. Maar ik kan moeilijk iemand anders daar de dupe van laten worden. Het is ook niet alsof er iemand op sterven ligt, dus al met al geen zwaarwegende reden om de vakantie af te zeggen.

Kortom, constructief meedenkend: parkeer dat ding en regel ander vervoer, want dit komt zo niet goed.
En concreet gezien zonder centen, hoe doe ik dat? Want dát is het probleem. Na mijn vakantie weet ik wat ik overhoud, dan maakt het niet zoveel meer uit. Ik ga echt niet op vakantie met een budget, daar ga ik mij iedere dag aan ergeren en dan is het weinig ontspannen. En na de vakantie is de 1.6 ook weer gemaakt. Maakt de juiste keuze maken ook een stuk makkelijker.
Ik heb al 2 weken iemand lief moeten aankijken voor tijdelijk vervoer. Ik vind dat zelf verschrikkelijk. Je bent afhankelijk en je trekt een ander mee in je ellende. Ik pas daar voor.

Ik ga er nog een kleine 150km mee rijden, want ik heb geen keus. Als we er woensdag bij de tuner niet uitkomen, en hopelijk dan ook weten waarom, dan gaat de auto sowieso aan de kant en terug naar de garage. Laat hen het dan maar uitzoeken verder. Desnoods worden er zaken als een spruitstuk weer terug gewisseld als dat nodig is en zien we van daaruit wel verder.
De auto nodigt op dit moment toch niet uit tot flink gas geven en dat gebeurt dan ook niet.

Ik heb wel een korte audio opname van hoe het blok klinkt. Zal die zo eens uploaden en een link posten.

Werkt dit zo, of weet iemand een betere/makkelijkere host?
https://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=00647583115844067324

Maar je had toch ook een Lancia voor het dagelijks gebruik(en wellicht voor de vakantie)? Het is toch vooral de HF Turbo waaraan wat mankeert? Of heb ik iets gemist?

speedtouch zei:
Maar je had toch ook een Lancia voor het dagelijks gebruik(en wellicht voor de vakantie)? Het is toch vooral de HF Turbo waaraan wat mankeert? Of heb ik iets gemist?

Heerlijk, heb je 3 auto's, besluit de enige werkende er ook maar de brui aan te geven.
De kop van de 1.6 is door, zuipt koelvloeistof en witte rook uit de uitlaat.
Die laten we vanaf nu dus ook maar even staan om erger te voorkomen.
Nu even een paar dagen zien te overbruggen. prima weer om te fietsen tenslotte
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4985479,5591575#msg-5591575

speedtouch zei:
OK, dan maar met de fiets op vakantie, vette pech dus, jammer!

Dan is het einde Paulus denk ik. Iemand gaat hem dan aan de ballen ophangen.

Wat zijn je wensen voor de vakantie? Er zitten hier genoeg mensen die wel wat leuke dingen weten. Huur iets via snappcar oid.

Boppie zei:
speedtouch zei:
OK, dan maar met de fiets op vakantie, vette pech dus, jammer!

Dan is het einde Paulus denk ik. Iemand gaat hem dan aan de ballen ophangen.

Wat zijn je wensen voor de vakantie? Er zitten hier genoeg mensen die wel wat leuke dingen weten. Huur iets via snappcar oid.

ach wat heeft ts de afgelopen 30 pagina's met goedbedoeld advies gedaan?

Terug
Bovenaan