Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Wisselend nieuws dus. Goed om te horen dat de 1.6 door jou is verwend! :) Hopelijk zijn de laatste dingetjes snel opgelost bij de turbo.

Mooi vermogen krijg je er nu uit (y)

Paulus0013 zei:
Ik zit nog steeds in dubio over de kleur. Zo houden of deze kleur (en mogelijk zelfs ook exact dezelfde velgen).
2qa3905.jpg

Dit is dezelfde kleur als mijn eerste HF destijds. Ik vind de kleur schitterend, maar iets minder ingetogen dan het blauw van nu.

Ik zeg doen, gave kleur. De Delta is zo een veel mooiere wagen

Nog bericht gehad van de garage dat de pakking van de carterontluchting er ook uit ligt. Staat er nu toch, dus komt mooi uit en gaat ook opgelost worden. Als het goed is haal ik de auto dan morgen weer op.

Zo erg is de 1.6 ook weer niet verwend ;). Even snel afgespoten in zo'n box, fijn met een borstel er overheen ook. Allemaal niet heel goed voor de lak om te doen op die manier. Helemaal goed schoon was ie ook niet. Daarna thuis even nagelopen en met een doek wat was opgebracht. Ziet er voor het oog stukken beter uit, maar de prof zal zeggen dat ie nog net zo vuil is als er voor.
Op zich als ik het bij zou houden is het niet eens zo gek veel werk eens in de zoveel tijd. Even de auto geheel nalopen met een doek kost je ook geen uur. Zou de moeite waard moeten zijn me daar eens meer in te verdiepen.

Bofkont zei:
Hele auto spuiten, is hij heel erg aan toe (y)

Ik zou de boel eerst mechanisch zeker op punt willen hebben voor ik hier aan zou gaan denken. Geheel overspuiten, zeker in een andere kleur, is geen goedkope hobby. Moet de motorruimte ook meegespoten worden?

Als je voor een andere kleur gaat en het goed wilt doen, zou echt alles uit elkaar moeten. Niet dat dat mij tegen zal houden als het er op aan komt.
Als het spul ooit naar de spuiter gaat, gaan alle reservedelen ook gelijk mee.
Sowieso moet alles uit elkaar als er gespoten gaat worden, anders heeft het nog geen nut en neem je alsnog het risico dat er roest in hoekjes en randjes blijft zitten.
En daarna zou ik hem eigenlijk enkel nog binnen willen stallen om hem ook goed te houden.

Als de lekkage opgelost is, is het spul technisch wel weer redelijk op orde. Heeft dan even geduurd met wat kinderziektes hier en daar, maar uiteindelijk komen we er wel weer.

De lijst met werk dat ik nog wil laten doen is oneindig lang en bij iedere ding is het weer de afweging wat het beste eerst gedaan kan worden, wat de te verwachten complicaties zijn en of er gelijk rekening gehouden met worden met andere zaken ivm kosten en praktische uitvoerbaarheid.

Paulus0013 zei:
Mijn suggestie; GENIETEN
Dat gaan we sowieso proberen!

Hele auto spuiten, is hij heel erg aan toe thumbs up
Ik zit nog steeds in dubio over de kleur. Zo houden of deze kleur (en mogelijk zelfs ook exact dezelfde velgen).
2qa3905.jpg

Dit is dezelfde kleur als mijn eerste HF destijds. Ik vind de kleur schitterend, maar iets minder ingetogen dan het blauw van nu.
De kleur is prachtig! De velgen daarentegen...
Die zijn teveel van het goede.

Auto vandaag weer opgehaald. Er is daadwerkelijk iets mis met de remmen. Leidingen en klauwen zijn allemaal ok. Zit hem dus in de remcilinder of dat gekke ding op het schutbord. Ik vermoed zelf die laatste. Mag dus de halve motorruimte leeggetrokken worden om er bij te komen. Bijkomend voordeel is wel dat we dan makkelijk bij de aircoleiding kunnen, die kan dan ook gelijk gedaan worden. Dat gaan we dus eerst even regelen, kan de auto daarna naar de garage.

Weinig nieuws. De 1.6 heeft deze week een verse apk gekregen. Wel wat aandachtspunten. Stuurkogel, roest en banden. Eens even bedenken hoe en wanneer we dat gaan regelen. Laswerk heb ik iemand voor. De banden wordt even zien hoe ik het met de wielen wil gaan doen. Al heeft dat op zich wel enige haast. Aan de andere kant kan ik de auto natuurlijk ook ontzien door de andere te pakken.

Ik heb nu tenminste 2 bedrijven die wel een aircoleiding kunnen namaken, repareren, of deels in orde maken al dan niet met oude delen of nieuwe.
De kosten voor de ene leiding waar het om ging vallen mij nog mee. Met een 100 euro kom je al een eind.
Maar nu denk ik er eigenlijk over het gehele leidingspul naar zo'n bedrijf te sturen en dus gelijk alle leidingen maar te laten herstellen of namaken.
Wat is wijsheid hierin? Het zou dan gaan om volgens mij 4 leidingen, dus dat loopt dan ook al snel richting 500 euro, als het niet meer is. Is best wat geld. Wellicht de beste oplossing, maar als de andere oude leidingen verder ok zijn is het ook veel geld voor iets dat eigenlijk niet nodig had geweest.
Bijkomend voordeel kan wel zijn dat ik een balletje opwerp in diverse Lancia communities of iemand anders ook op zoek is en we gelijk meerdere leidingen kunnen laten maken.

Ik heb verder mijn garage gemaild mij een offerte te maken voor het vervangen van de hrc en rembekrachtiger om de remmen weer in orde te maken. Ik ben bang dat het schrikken gaat worden, gezien de arbeid die er in gaat zitten.
Ze zijn ook op de hoogte over de airco, dus heb ze ook gemeld dat ik pas een afspraak zal maken als ik nieuwe leidingen heb, zodat die ook gelijk gedaan kunnen worden. Dinge als accu en een deel van de luchtslangen bij het inlaattraject moeten er uit voor de rembekrachtiger, maar ook om bij de aircoleiding te komen. Dus dat is dan mooi te combineren.
Dan kunnen we over een tijdje hopelijk voor het eerst sinds aanschaf 5,5 jaar geleden normaal remmen met de auto. Ongelofelijk eigenlijk.

Als er 1 leiding open is geweest en er troep in zit is het wijsheid om minimaal alle leidingen te doen. Zeker vocht is funest voor het gesloten aircosysteem. Er bestaat overigens ook kans dat de pomp al aan het verslijten is daardoor, en ik wil je niet op kosten jagen maar als die explodeert blijf je bezig.
Op dat moment zit er ijzer in je leiding die elke nieuwe pomp binnen een jaar vakkundig sloopt. Is dat echter niet het geval zijn nieuwe leidingen een goed idee. Vervolgens lang vacuum zuigen om al het vocht eruit te krijgen voordat je het weer vult. Zou immers zonde zijn als het weggegooid geld is.

We hebben de afgeknipte leiding wel afgetapet.
Het plan is nu als volgt. Garage gaat mij de 2 onderdelen leveren voor de remmen. De aircoleiding stuur ik deze week op. Dat schijnt binnen 1 of 2 dagen gemaakt te kunnen worden.
Ik heb nu een afspraak gepland voor volgende week zaterdag om samen met een mede deltist, die automonteur is, het spul te doen.

Inmiddels wat spullen ontvangen.

Nieuwe mattenset, andere was versleten aan het raken na ruim 5 jaar. En achter was er olie gaan lekken op de mat, dus die kan de kliko in.
Ik heb gewoon weer dezelfde gekocht.
ib9tf4.jpg

Verder een nieuwe hoofdremcilinder:
2i6kxt4.jpg

En het ding waar het allemaal om gaat:
a27xtu.jpg

Afspraak staat voor komende zaterdag. Hopelijk hebben we na het vervangen hiervan wel een normaal remgevoel. Zou mooi zijn na 5,5 jaar geklooi.

Morgen nog even de aircoleiding inpakken en op de post doen. Als het goed is moet dat dan ook nog lukken voor zaterdag.

Ik heb ook mijn oude spullen ontvangen van de garage. Denk aan het originele uitlaatspruitstuk en de oude originele remmen. Ik denk dat die de verkoop in gaan. De remmen sowieso, ik heb ook de set van de sloopauto nog liggen. Geen idee wat ik er allemaal mee moet.

Ah leuke update, wat een prachtige mattenset!!
Succes met de remmerij, hoop echt voor je dat het nu eens goed gaat worden.

Ik heb even wat posts teruggelezen van mijzelf om te checken of ik bepaalde zaken al gemeld had.
De remmen blijft een pain in the ass.
Gelukkig heeft de garage bij mijn laatste bezoek zelf een test gedaan.
Vol gas met mijn auto daar de straat door en remmen tot voor de deur. Met die van mij en een Fiat Coupe met standaard remmen (dus wat er voor mijn upgrade naar Brembo's ook op zat).
Resultaat, de Coupe stond netjes voor de deur stil. Mijn auto kwam pas eind van de straat tot stilstand. Abs bijna niet haalbaar.
Ben blij dat er nu eens iemand daadwerkelijk iets getest heeft ipv zich te verschuilen achter het standaard praatje dat de remmen van zichzelf niet helemaal geweldig zijn. Alles is ook daar ontlucht en nagelopen. Niets geen lekkages of wat ook.
Tja dan zit het hem in een paar dingen: hrc, de bekrachtiger of de abs unit. Abs doet het echter wel in extreme gevallen. Dat wil zeggen, jezelf letterlijk afzetten in de stoel om het pedaal gevoelsmatig door de bodem te trappen. Met alsnog minimaal resultaat. De hrc is nog niet zo gek lang geleden al eens vervangen. Ook daarvoor remde het al waardeloos. Ik verwacht dus dat het ook daadwerkelijk de bekrachtiger zal zijn.

Dan is het verder ook niet zo raar dat onder extreme omstandigheden het spul erg snel warmloopt. Je remt niet maximaal, dus eigenlijk rem je dan altijd iets van glijdend/slepend met je blokken langer tegen de schijf dan met goed remmen nodig is.

En ik moet ook zeggen, ondanks de matige start met deze garage is het contact nu ook stukken beter.

Goed te horen dat het beter gaat met de garage. Wel fijn als je ergens heen kunt die je vertrouwd. Succes met de remmen, dat is toch vrij essentieel.

Goed inmiddels is er ook een aircoleiding terug ontvangen. Alles netjes volgens afspraak. Zowel in prijs als doorlooptijd.

Oud:
15mjx4w.jpg

Nieuw:
2v1uel4.jpg

Zometeen alles maar eens klaarleggen voor zaterdagochtend.

Klein minpuntje eerder deze week. Accu van de 1.6 was leeg. Toch wel wat rap. Volgens mij heeft ie namelijk niet langer dan 2 weken stilgestaan. Van het weekend ook maar weer even op gang helpen. En dan direct iets meer rijden dan een kort stukje.

De HF heeft ook nog wel zijn kuren. Bokt echt behoorlijk, laag in de toeren bij koude start. Denk dan aan bv 50 in de 4 rijden.
Na enige stilstand (paar minuten) gaat ook steeds het injectielampje branden. Dat gaat dan pas weer weg na enige tijd rijden.
Misschien dat we daar zaterdag ook nog naar kunnen kijken.

Het zou mooi zijn als de problemen eens afgelopen zouden zijn, maar wel erg fijn om te lezen dat de garage en jij (eindelijk) goed "samenwerken" of communiceren! (y)

Vandaag was dan de dag. Bezig geweest van 830 tot 1600 uur.
De conclusie, tja uhhhhh. De 1.6 heeft nog steeds een stuk beter remgevoel dan de HF. Remt nu wel iets beter, maar de eerste indruk is nog steeds niet naar mijn zin. Vooral doorremmen gaat nu beter.

Nog wat foto's dan voor de liefhebbers.

Er moest behoorlijk wat uit om bij de rembekrachtiger te komen. En dan te bedenken dat de aircoleiding daar nog onderdoor loopt.
juz6lh.jpg

2e2nlaf.jpg

Oud vs nieuw. De nieuwe is iets groter. Gaat dat wel passen?
2nvdzpl.jpg

mr38co.jpg

Verder uitbouwen:
2saywbk.jpg

Oude aircoleiding eruit gehaald, die zag er nog beroerder uit dan degene uit de sloopauto.
2wdpysn.jpg

En dat laat ook troep achter tijdens het verwijderen.
2cgefwi.jpg

Schroefdraad was aardig stuk gedraaid.
k54gg4.jpg

Het past!
2yozngj.jpg

Oude condensor. Zag er een stuk beter uit dan wat er van de sloper af kwam.
2jb1pf.jpg

Nieuwe condensor op zijn plek.
2z54wtx.jpg

Een korte samenvatting wat er is gedaan:
Rembekrachtiger vervangen, nieuwe is iets groter.
HRC vervangen.
Leidingen ontlucht en remmen getest op een bank. Remt daarop prima.
Aircoleiding vervangen. Oude niet weggegooid, maar voor donor apart gelegd mocht ik later nog iets na willen laten maken.
Aircocondensor vervangen.
Uitlaat recht gehangen.
Ruitenwissers voorzijde vervangen.

Van de airco is op dit moment niet bekend of dit goed is gegaan. Ik moet komende week nog even langs een aircoboer rijden daarvoor. Ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. Misschien zat het probleem wel ergens anders dan wat we hebben vervangen. Ik hoop het niet, want vandaag bleek overduidelijk wat een gigantische rotklus het is om bij die leidingen te komen. Een groot voordeel is het wel om losse spullen te hebben, zodat het niet eerst uit de auto gebouwd moet worden en daarna weer terug.
De remmen ga ik ook komende week nog even testen. Zoals ik al schreef, niet heel erg enthousiast op dit moment helaas.

Beste Paulus, ik twijfel tussen medelijden met deze bodemloze kostenput Delta of respect voor je immense doorzettingsvermogen. Dat laatste dan maar, ik hoop echt dat je snel lekker betrouwbaar kan rijden (y)

Net als je denkt dat je stappen hebt gezet kan je weer opnieuw beginnen.
Ik wilde net even de polder in gaan om de remmen nog eens te testen.
Ik start de auto en zie het lampje van de koeling branden. Het reservoir is niet meer vol. Ik ga naar binnen en pak een fles vloeistof. Ik giet de vloeistof er in, maar zie het niveau niet stijgen. Ik check bij de uitlaat of er geen witte rook uitkomt. Ik pak de volgende fles. Nog steeds een leeg reservoir. Ik check onder de auto en het stroomt zo langs achter het blok de straat op. Fijn. Auto weer uit, klaar voor vandaag.
Nu moet ik straks dus wel de 1.6 gaan reanimeren. Fijn laat op de avond in plaats van morgen overdag.

$%@^^%^&

Als je dan denkt dat het niet mooier kan allemaal.
De 1.6 lijkt niet bij te laden. Dus ik rijd even 100km met het idee dat de accu dan weer wat pit heeft. Daarna ga ik tanken en hop ik ben weer bij af. Weer helemaal dood. Fijn, zo staan er weer 2 aan de kant en heb ik nu een serieus probleem.
Ik kan de accu wel over gaan gooien, maar denk eigenlijk dat er meer een laadprobleem is.

Dan moet er toch een accu lampje gaan branden als hij niet laad?

In ieder geval succes met het verhelpen van het probleem...

Vat het zeker niet lullig op, maar ga je ooit nog lol krijgen in deze auto's? Als je slapeloze nachten krijgt van blik, gaat er imo iets niet goed.

Paulus0013 zei:
$%@^^%^&

Als je dan denkt dat het niet mooier kan allemaal.
De 1.6 lijkt niet bij te laden. Dus ik rijd even 100km met het idee dat de accu dan weer wat pit heeft. Daarna ga ik tanken en hop ik ben weer bij af. Weer helemaal dood. Fijn, zo staan er weer 2 aan de kant en heb ik nu een serieus probleem.
Ik kan de accu wel over gaan gooien, maar denk eigenlijk dat er meer een laadprobleem is.

Hoeft niet. Een kapotte accu laat niet meer op. Succes!

Laden moet je vrij simpel kunnen checken met een multimeter. Op de polen van de accu, gas geven en kijken naar voltage.

De gedachte die Carfanatic heeft gepost kan op mijn bijval rekenen: al het geld dat je in dat "overigens mooie Italiaanse" blik gooit lijkt weggegooid geld. Zoek een andere hobby die minder geld kost en koop een betrouwbare maar saaie Japanner of Zuid Koreaaan (Kia / Hyundai).

Wat een onzin. Het is gewoon pech hebben. Met een Japanner of een Duitser kan je ook flink het schip in gaan.

Inderdaad, met een recente TSI ga je ook zo voor 5.000 euro het schip in en als je dat icm een DSG hebt kun je helemaal je hart ophalen...

Precies, bij mijn Subaru WRX zijn er naast de beurten ook al kosten geweest sinds ik hem heb (2008)

4 nieuwe banden en nieuwe remblokken...

Japans rijden geeft dus geen enkele garantie.

Carkiller zei:
Precies, bij mijn Subaru WRX zijn er naast de beurten ook al kosten geweest sinds ik hem heb (2008)

4 nieuwe banden en nieuwe remblokken...

Japans rijden geeft dus geen enkele garantie.

Wat een rampenbak! :)

Ik snap Paulus op zich wel, zo'n Lancia is in principe een geweldige auto.
Ook bewonder ik zijn doorzettingsvermogen, hij weet echt van geen opgeven.

Ik zou daar zelf de energie niet voor hebben, dan maar een saai Japans hok.
Maar ik wil Paulus nogmaals veel succes wensen met zijn Lancia, zonder sarcastisch te zijn hoop ik echt dat het definitief goed komt met die auto.

Monsieur Le Loure zei:
Inderdaad, met een recente TSI ga je ook zo voor 5.000 euro het schip in en als je dat icm een DSG hebt kun je helemaal je hart ophalen...

Da's natuurlijk een schijntje in vergelijking met de kosten die zijn gaan zitten in de vermaarde Lancia HPE-motor, het leidend voorwerp in dit topic.

Maar zonder gekheid: het is natuurlijk bijzonder vervelend dat nu beide auto's kapot zijn. Zou het geen idee zijn om een simpele, betrouwbare auto te kopen die het gewoon altijd doet, en de Delta HPE puur als hobby te zien? De Delta 1.6 zou ik dan opruimen. Een project lijkt me genoeg.

Zo'n Delta Integrale is natuurlijk wel een liefhebbersauto pur sang, dus in dat opzicht snap ik het wel dat je er veel geld in stopt. Wat hier lijkt mis te gaan is dat Paulus niet genoeg geld heeft om alles in één keer fatsoenlijk te laten doen (begrijpelijk), maar alles stukje bij beetje door verschillende partijen laat doen. En er in de tussentijd ook nog mee rijdt. Dan blijft het dweilen met de kraan open. Beter had je het ding op de oprit onder een hoes geparkeerd, een behoorlijke smak geld gespaard en vervolgens een complete restauratie laten uitvoeren.

Dat iemand vervolgens een tweede Delta aanschaft terwijl je afhankelijk bent van deze daily driver begrijp ik totaal niet. Voor 1000 euro heb je een Swift, 205 of Golf II die het altijd doet.

TYN zei:
Dat iemand vervolgens een tweede Delta aanschaft terwijl je afhankelijk bent van deze daily driver begrijp ik totaal niet. Voor 1000 euro heb je een Swift, 205 of Golf II die het altijd doet.

Dat klopt op zich wel maar het is ook wel leuk dat niet iedereen altijd puur rationele keuzes maakt. :)

Balen dit weer Paulus. Toch blijven die remmen voor mijn gevoel heel erg raar dat die nog steeds niet goed aanvoelen.

Maar idd wellicht accu stuk? Gebeurt wel vaker met de eerste vrieskou.

herman m zei:
TYN zei:

Dat klopt op zich wel maar het is ook wel leuk dat niet iedereen altijd puur rationele keuzes maakt. :)

het zorgt in ieder geval voor een interessant topic.;)

Terug
Bovenaan