Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

De vergelijking (overeenkomst) is wat mij betreft: Auto > tuning > na relatief korte tijd een distributieprobleem > garagehouder wijst aansprakelijkheid en/of relatie tot de tuning af.

Eens dat het niet vergelijkbare zaken zijn.. daarom ook 'aanvullend' gebruikt.

@Durashift

Ik neem aan, dat je dit draadje kent, met de uiterst opmerkelijke mening van TS?

Het doet me ook denken aan de hoorzitting van de 'rijdende rechter' in de kampeerwagen case, waarbij hij aangeeft, dat NL een uniek land is, waar het gaat om 'bedrog'.
'Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren geen bedrog op'.
Daarbij geeft hij het voorbeeld, dat de handelaar prima aardappelen aanprijst, terwijl hij weet, dat ze niet te eten zijn.

In dit verband viel me ook nog op in die case, dat de RR het woord 'gerenommeerde verkoper' liet vallen.

Komt er meer kracht op een distributieriem na tuning? Ik bedoel, de riem zorgt voor het synchroom lopen van alle motoronderdelen en naarmate het toerental stijgt, stijgt de omwentelingssnelheid van de riem.
Maar geeft de riem ook daadwerkelijk krachten door? Wordt bijvoorbeeld de nokkenas niet uit zichzelf aangedreven en zorgt de distributieriem niet slechts voor een "beperking" zodoende dat de nokkenas gelijk blijft lopen aan de krukas?

Oftewel: stijgen de krachten op de distributieriem daadwerkelijk bij chiptuning? De motor draait niet meer toeren, dus die extra belasting is nihil.

Om daad bij het woord te voegen is ook daadwerkelijk de gang naar de rechter ingezet een paar weken geleden. De verkoper heeft tot volgende week de tijd om te reageren (antwoord).
Ik heb hiervoor altijd geklaagd over gebrek aan onderbouwing en standpunten van de verkoper, eens zien waar ze nu dan werkelijk mee gaan verweren.
In de tussentijd is er nog wel wat heen en weer gemaild met wat voorstellen (en modder), er kwam nog een iets hoger bod van de verkoper, maar ook daar ben ik niet mee akkoord gegaan.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1371270/7

Ach, paulus en zijn vermeende recht op alles. Hoe vaak heeft hij nu daadwerkelijk succes gehad daarmee eigenlijk? Zeer vermoeiend, zulke mensen imo.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Komt er meer kracht op een distributieriem na tuning? Ik bedoel, de riem zorgt voor het synchroom lopen van alle motoronderdelen en naarmate het toerental stijgt, stijgt de omwentelingssnelheid van de riem.
Maar geeft de riem ook daadwerkelijk krachten door? Wordt bijvoorbeeld de nokkenas niet uit zichzelf aangedreven en zorgt de distributieriem niet slechts voor een "beperking" zodoende dat de nokkenas gelijk blijft lopen aan de krukas?

Oftewel: stijgen de krachten op de distributieriem daadwerkelijk bij chiptuning? De motor draait niet meer toeren, dus die extra belasting is nihil.

De aandrijving van de nokkenas(sen) zal je een paar Pk kosten. De nokkenassen geven een behoorlijke weerstand (met name de klepveren indrukken)

Je andere vragen kunnen met een volmondig ja worden beantwoord.
Uiteraard blijven bij een eenparige snelheid de krachten gelijk, maar zitten de verschillen in de aanzetkrachten, en piekbelastingen.
Dit geldt overigens ook voor een ketting.
Voorts kan een riem last hebben van staande trillingen, of deze ontstaan juist na tuning.

In de rubriek ‘tuning’ heb ik al vele malen gesteld in diverse topics, dat veel te gemakkelijk over tuning wordt gedacht.
Men denkt vaak met een (goedkope) chiptuning even veel te bereiken, als een veel duurdere uitvoering af fabriek te kopen. Dat zal voor een enkel model gelden, waarbij puur softwarematig aan downsizing is gedaan, maar in het algemeen gaat dat niet op.
Wanneer af fabriek puur softwarematig is gedownsized, komt dat direct naar voren in de prijzen.

vb
Audi A6 3.0 TDI 204 Pk S-tronic quattro € 42.620,-
Audi A6 3.0 TDI 245 Pk S-tronic quattro € 44.733,-
(kale prijzen ex belastingen)

40 Pk extra kost je dus ± € 2.000,-, iets meer dan de grote tuners berekenen.

Dat laatste zou ik niet durven zeggen, aangezien de lastwisselingen bij een getunede motor wel degelijk groter kunnen zijn. Misschien niet zo zeer door de chiptuning, maar meer vanwege het omgekeerde feit dat je doorgaans een motor opvoert omdat je hem heftiger wil gaan gebruiken. Maar een d-riem geeft wel degelijk krachten door, niet slechts synchronisatie. Zou technisch wel moeten kunnen trouwens: nokkenassen elektrisch aandrijven en de aansturing elektronisch maken. Of, in elk geval wel al bestaand, de kleppen direct elektronisch aansturen. Een nokkenas ronddraaien is trouwens nog best pittig, aangezien het best veel kracht kost om de kleppen tegen de klepveren in open te drukken. En bij echte motortuning (dus niet alleen een chip wijzigen) veranderen daar wel cruciale zaken: om een motor meer vermogen te kunnen laten leveren, moet je er meer lucht en brandstof in krijgen (turbodruk opvoeren bijvoorbeeld) en/of zorgen voor hogere maximale motortoerentallen. En om dat mogelijk te maken, ga je de kleppentrein aanpassen. De kleppen moeten sneller openen (nokkenas) en sneller sluiten (klepveren). Dat laatste kan alleen door de klepveren sterker te maken, anders gaan de kleppen zweven. Bovendien wordt vaak een scherpere nokkenas geplaatst die de klep sneller opent. De d-riem moet dan dus niet alleen harder werken om de kleppen te openen, maar moet dat ook nog doen bij hogere motortoerentallen. Ik heb echter geen idee of er dan ook een gewijzigde d-riem geplaatst wordt? Daarnaast verzorgt de d-riem meestal ook nog de aandrijving van de waterpomp.

Maar hoe zit dat dan bij de merk goedgekeurde tuners als ABT, Polestar e.d.? Zij wijzigen ook niet meer dan wat parameters om zo een hoger vermogen te bewerkstelligen. Andere nokkenassen, turbo's, uitlaatsystemen enz is stage 2 of hoger maar dat is een heel andere aanpak.

Ik ken slechts 2 'goedgekeurde' tuners, Polestar en Alpina.
Alpina wijzigt echter ook de hardware, van Polestar weet ik dat niet (behalve de hier te lande aangeboden chiptuning)

Abt is gewoon een zelfstandig bedrijf, evenals b.v. Oettinger, McChip-DKR, Wendland, EAH Customs, en Wetterauer.
Allen wijzigen de software op hun manier, en de uitkomsten in vermogen en koppel zijn ook verschillend.

Voorts denk ik, dat hem de kneep zit, welke parameters je aanpast, en hoe.
Schnitzer geeft aan, het vermogen op toptoerentallen te beperken. Uiteraard doen zij dat, om de thermische belasting binnen de perken te houden.

Of ander 'toptuners' dat ook doen, is de vraag.

Ik denk dat het e.e.a. ook afhankelijk is van de standaardwaarden van de riem. Stel een riem is voor 350NM ontworpen en de auto wordt getuned van 200 naar 280 NM, dan hoeft er geen probleem te zijn. Maar nergens op het internet kan ik vinden of een distributieriem überhaupt voor een bepaalde kracht is ontworpen.

Bij een 500 Abarth bijvoorbeeld, weet ik dat de distributieriemen van een standaard en Esseesse uitvoering hetzelfde zijn. De upgrade betekent een grotere turbo, andere nokkenas, en nog wat spullen voor de ophanging, maar geen andere distributrieriem.
Ik vraag mij dan oprecht af hoe groot de marges zijn wat betreft de distributieriemen. Iemand?

De auto staat nu weer bij diezelfde garage? Misschien geen gek idee om er eens een andere garage naar te laten kijken?

Bij de oude 1.9 TDI had je 2 verschillende breedtes van de riem, 25 en 30 mm.

Ik neem aan, dat de 30 mm uitvoering op de krachtigste TDI's zaten.

Ik vraag mij dan oprecht af hoe groot de marges zijn wat betreft de distributieriemen. Iemand?

Ik denk, dat daar geen eenduidig antwoord op is te geven, maar dat dit afhangt van het ontwerp van een motor, en de afstemming op een serie, die daar boven zit.
Vb een 1.4 TSI zal niet ontworpen worden voor 180 Pk, omdat daarvoor de 1.8 TSI bedoeld is.

Afgelopen maandag is er nog een vonnis uitgesproken waarin ik in het gelijk werd gesteld.

En kunnen mensen eens ophouden met van alles van andere sites er bij te betrekken. Het lijkt bijna op online stalking zo. Als je meent in je recht te staan is het je goed recht het aan de rechter voor te leggen.
ik zal vanavond uitgebreider reageren.

Hansyii zei:
Alpina wijzigt echter ook de hardware, van Polestar weet ik dat niet (behalve de hier te lande aangeboden chiptuning)

Abt is gewoon een zelfstandig bedrijf, evenals b.v. Oettinger, McChip-DKR, Wendland, EAH Customs, en Wetterauer.
Allen wijzigen de software op hun manier, en de uitkomsten in vermogen en koppel zijn ook verschillend.

Schnitzer geeft aan, het vermogen op toptoerentallen te beperken. Uiteraard doen zij dat, om de thermische belasting binnen de perken te houden.

Polestarchip wordt gewoon door de dealer ingeprikt (voor het luttele bedrag van minimaal €795,-). Toename van vermogen is ong 30pk en 50nm (in mijn geval ga je van 200 naar 230pk en van 285 naar ~350nm). Het verdere verhaal is gelijk aan de overige chippers en voor zover ik weet en kan terugvinden wordt er niets aan hardware gewijzigd.

Paulus0013 zei:
Afgelopen maandag is er nog een vonnis uitgesproken waarin ik in het gelijk werd gesteld.

En kunnen mensen eens ophouden met van alles van andere sites er bij te betrekken. Het lijkt bijna op online stalking zo. Als je meent in je recht te staan is het je goed recht het aan de rechter voor te leggen.

Niet zo zeuren, jij post het eea en daar krijg je reactie op, al dan niet van andere sites afgeplukt adhv door jezelf geplaatste topics of quotes. Als je dat niet bevalt, moet je het misschien niet posten.

R-W zei:
Hansyii zei:

Polestarchip wordt gewoon door de dealer ingeprikt (voor het luttele bedrag van minimaal €795,-). Toename van vermogen is ong 30pk en 50nm (in mijn geval ga je van 200 naar 230pk en van 285 naar ~350nm). Het verdere verhaal is gelijk aan de overige chippers en voor zover ik weet en kan terugvinden wordt er niets aan hardware gewijzigd.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, is Polestar wat zuinigjes in het tunen. Daar zal een reden voor zijn. De vermogen/koppeltoename is ± 10-15%, daar waar andere tuners vaak op ± 20% zitten. (bij jou is koppeltoename iets hoger?) Bij de S60T3 stijgt b.v. alleen het vermogen.

Maar wat je niet weet, is welke parameters exact worden aangepast door Polestar, en de andere chippers. En wanneer laat Polestar c.q. de andere chippers de motor in noodloop springen?

R-W zei:
Paulus0013 zei:

Niet zo zeuren, jij post het eea en daar krijg je reactie op, al dan niet van andere sites afgeplukt adhv door jezelf geplaatste topics of quotes. Als je dat niet bevalt, moet je het misschien niet posten.

Exact, en vol met tegenstrijdigheden.

Paulus0013 zei:
2 mei 2014
Om daad bij het woord te voegen is ook daadwerkelijk de gang naar de rechter ingezet een paar weken geleden. De verkoper heeft tot volgende week de tijd om te reageren (antwoord).

Hansyii zei:
R-W zei:
Hansyii zei:

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, is Polestar wat zuinigjes in het tunen. Daar zal een reden voor zijn. De vermogen/koppeltoename is ± 10-15%, daar waar andere tuners vaak op ± 20% zitten. (bij jou is koppeltoename iets hoger?) Bij de S60T3 stijgt b.v. alleen het vermogen.

Maar wat je niet weet, is welke parameters exact worden aangepast door Polestar, en de andere chippers. En wanneer laat Polestar c.q. de andere chippers de motor in noodloop springen?

Als ik bijv dit topic moet geloven, gaat het bij Polestar om het aanpassen van 2 mappen, waarvan er 1 de turbodruk is.

Vwb de T3: Als T3 levert het 1.6 turboblok 150 pk en 240 Nm, wat de S60 en V60 met deze krachtbron presteren is helaas nog niet bekendgemaakt. De T4 levert 180 pk en 240 Nm, deze motor heeft echter een kortstondige overboost en dan stijgt de trekkracht tot 270 Nm.

R-W zei:
Als ik bijv dit topic moet geloven, gaat het bij Polestar om het aanpassen van 2 mappen, waarvan er 1 de turbodruk is.

Vwb de T3: Als T3 levert het 1.6 turboblok 150 pk en 240 Nm, wat de S60 en V60 met deze krachtbron presteren is helaas nog niet bekendgemaakt. De T4 levert 180 pk en 240 Nm, deze motor heeft echter een kortstondige overboost en dan stijgt de trekkracht tot 270 Nm.

Jaja, de turbodruk, en de hoeveelheid brandstof....

Als je googelt op 'swiftec' (van het jpg'tje), kom je hier op uit.

Ik vermoed de ontwikkelaars van een softwareprogramma voor de 'snelle jongens'.

Over het algemeen zal chiptuning geen zwaardere belasting op de distributieriem geven.
De zwaarste belasting krijgt die ook niet bij gas geven, de stijging in toerental is vrij gelijdelijk.
Nee de zwaarste belasting treed op bij gas loslaten. Chiptuning doet daar niet veel aan, bijvoorbeeld de compressie verhogen dus wel.
Ik zie dan ook geen verband tussen chiptuning en het breken van de riem.

Groetjes,
Jan

@hansyii,
Hmja, vind ik niet zo spannend eigenlijk, als het doet wat het moet doen. Het komt dan aan op degene die ermee werkt, dat is bij de dealer ook 'maar' de monteur die ook de VIDA-updates doet en dat zijn meestal ook niet bepaald digitale wonders, leert de ervaring.

R-W zei:
@hansyii,
Hmja, vind ik niet zo spannend eigenlijk, als het doet wat het moet doen. Het komt dan aan op degene die ermee werkt, dat is bij de dealer ook 'maar' de monteur die ook de VIDA-updates doet en dat zijn meestal ook niet bepaald digitale wonders, leert de ervaring.

Dat is wel waar, maar het programma, dat geflashed wordt, komt van een erkende tuner (Polestar).
Als je een chippie koopt, zoals TS, is het maar afwachten, of het tot schade leidt.

Hier nog een artikel over problemen met tuning (diesels).
Maar ik heb ook foto's gezien van compleet gesmolten katalysatoren (door foute tuning).

Denk dat de programma's niet zoveel van elkaar afwijken, uiteindelijk moeten de mappen van de autosoftware aangepast worden naar nieuwe waarden. Dan komt het aan op wie die nieuwe waarden bepaald heeft. Koop je een (goedkope) standaard chip, zijn die waarden wellicht al voorgeprogrammeerd of in te laden dmv een update. Naar wat ik er tot nu toe over gelezen heb, verschilt een tuning van bijv Polestar daar overigens niet van, de software is kennelijk goed voor alle varianten van een motoruitvoering (bijv voor alle V70's met een 2.5T krijgen allemaal zoveel pk en nm erbij) en door behoudend te programmeren, komt het wel goed (meestal). Ik zie dan toch meer in programmeren op maat door iemand die er verstand van heeft en daarnaast ook nog verstand heeft van het specifieke merk en model auto.

Dat artikel over (gesmolten) Partikelfilter is hetzelfde geklets als dat Bovag beweert dat alleen Bovaggarages een betrouwbare keuze zijn. Punt is dat je moet weten wat je doet/laat doen.

s velthuis zei:
En om dat mogelijk te maken, ga je de kleppentrein aanpassen. De kleppen moeten sneller openen (nokkenas) en sneller sluiten (klepveren). Dat laatste kan alleen door de klepveren sterker te maken, anders gaan de kleppen zweven. Bovendien wordt vaak een scherpere nokkenas geplaatst die de klep sneller opent.

Ducati heeft hiervoor de oplossing; desmodromische klepbediening (Wikipedia). Eigenlijk onbegrijpelijk dat andere fabrikanten dit nog steeds niet hebben overgenomen.

R-W zei:
Denk dat de programma's niet zoveel van elkaar afwijken, uiteindelijk moeten de mappen van de autosoftware aangepast worden naar nieuwe waarden. Dan komt het aan op wie die nieuwe waarden bepaald heeft. Koop je een (goedkope) standaard chip, zijn die waarden wellicht al voorgeprogrammeerd of in te laden dmv een update. Naar wat ik er tot nu toe over gelezen heb, verschilt een tuning van bijv Polestar daar overigens niet van, de software is kennelijk goed voor alle varianten van een motoruitvoering (bijv voor alle V70's met een 2.5T krijgen allemaal zoveel pk en nm erbij) en door behoudend te programmeren, komt het wel goed (meestal). Ik zie dan toch meer in programmeren op maat door iemand die er verstand van heeft en daarnaast ook nog verstand heeft van het specifieke merk en model auto.

Dat artikel over (gesmolten) Partikelfilter is hetzelfde geklets als dat Bovag beweert dat alleen Bovaggarages een betrouwbare keuze zijn. Punt is dat je moet weten wat je doet/laat doen.

Ik denk, dat het een hoop verschil maakt, door wie je de auto laat tunen.
Dat blijkt ook wel uit de laatste manier van tunen met powerboxen. De zeer eenvoudige beperken zich tot het wijzigen van de gegevens van 2 kenvelden, de gerenommeerde tuners pakken veel meer kenvelden aan.

Bij OBD tuning wordt er gewoon een standaard pakket geladen. Wat er in gaat, weten vele tuners vaak niet. Die kopen die pakketten ook gewoon in.
In feite is dat hetzelfde als een andere chip erin zetten.
Bij tunen op maat moet je er verstand van hebben, dan worden eventuele rare pieken in de koppelkromme er uit gehaald, dan wel wordt het vermogen over de gehele range op verzoek wat verlaagd.

Het probleem van de gesmolten DPF kwam ook bij de gerenommeerde (Duitse) tuners voor. Je mag dan hopen, dat er onder garantie bij hun wat aan gedaan wordt. Bij een chip van € 150,- hoef je dat niet te verwachten.
Dus of tuners nu echt weten, wat ze doen...

Er zullen er echt wel tussen zitten die heel goed weten wat ze doen, evenals er een hele rits prutsers tussen zitten. Prijs zegt wat maar zeker niet alles, overall kan je er wel vanuit gaan dat een beetje goed tunen al vlug een paar uurtjes in beslag neemt en dat dat dus niet voor €150,- kan. Aan de andere kant, ik geloof ook niet dat er per se €795,- (nu want actie, normaal zelfs €995,-) voor alleen een chipje uitgegeven hoeft te worden. Je betaalt dan in feite je eigen garantie, de chip is verder niet zo bijzonder. De grootste kans op een fatsoenlijke tuning maak je bij een bedrijf dat zowel het merk en de modellen goed kent én veel verstand heeft van de te tunen onderdelen. Daarbij moet de te tunen auto sowieso in goede conditie zijn en zal je daarna bereid moeten zijn om wat vaker extra goed onderhoud te plegen. Op zo'n manier is tunen best verantwoord te doen imo. Begin je al met een gaar gebakje, zal de beste tuning problemen gaan opleveren en mag het allemaal niets kosten, koop dan een leuke cyclone oid en maak jezelf wijs dat het echt wel keiveul scheelt.

tja als je zelf niet de moeite neemt om hier iets te posten, https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/42175751#42175751

Dit zijn volgens mij andere zaken. Dat topic loopt al sinds 2009..

Waar dit topic over gaat is de recente schade.. NA (volgens mij) de in het tweakers topic besproken revisie van de motor.

Wat jammer dat Paulus zich niet op zijn gemak voelt in zijn eigen topic. De vijandige reacties zijn mijns inziens niet helpend voor Paulus.

Uiteraard is het niet noodzakelijk om het inhoudelijk eens te zijn met Paulus, het kan verfrissend zijn als Paulus andere zienswijze leest en daarover nadenkt. Maar dit werkt alleen als de insteek helpend is. ;)

Sommige reacties komen niet sympathiek over. :rolleyes:

In de meeste topics proberen we elkaar te helpen met onze inzichten. Die staan soms diametraal tegen over elkaar maar de gemene deler geeft dan toch een aardig inzicht in de kennis die voorhanden is bij de schrijvende forumleden. :)

Ik wil pleiten voor een sfeer waarbij we elkaar waardes en normen respecteren. :D

Ik snap je reactie in het kader van 'sfeer op het forum' vectrafan. Echter, de stijl van Paulus0013 is ook niet altijd even sympathiek..
In een forum kan je niet voorkomen dat mensen op zoek gaan naar informatie en dat inbrengen in jouw topic.

Het komt op mij over als "het is mijn topic, dus het moet gaan zoals ik het wil" en dat is ook wel tekenend voor hoe hij erin staat mbt reparatie van de Delta HF. Vind ik.

Durashift zei:
Ik snap je reactie in het kader van 'sfeer op het forum' vectrafan. Echter, de stijl van Paulus0013 is ook niet altijd even sympathiek..
In een forum kan je niet voorkomen dat mensen op zoek gaan naar informatie en dat inbrengen in jouw topic.

Het komt op mij over als "het is mijn topic, dus het moet gaan zoals ik het wil" en dat is ook wel tekenend voor hoe hij erin staat mbt reparatie van de Delta HF. Vind ik.

Ik ben het helemaal met je eens dat de stijl van Paulus niet altijd even sympathiek overkomt :cool: Juist daarom pleit ik voor de sfeer op het forum.

Ik merk zelf dat het erg moeilijk is om de juiste bedoeling over te brengen aan lezers. Soms lezen mensen terecht iets heel anders, dan is mijn schrijfstijl te beroerd is om duidelijk te kunnen maken wat ik eigenlijk bedoel. Ik weet zeker dat er meerdere mensen zijn die met dit probleem kampen. ;)

De kunst is om inzichten te delen en kritiek te ontvangen. Met name dat laatste is erg moeilijk.

Het is natuurlijk een behoorlijke financiële strop voor TS, het zal jezelf maar gebeuren. Dan kun je niet iedere post met een smiley eindigen en je stemming is niet direct top.

Joh, heb alles eens doorgelezen, wat een trieste gebeuren, zoveel geld erin gestoken, toch alsmaar pech en nu blok kapot..

Succes ermee iig.

VOLV0 zei:
Joh, heb alles eens doorgelezen, wat een trieste gebeuren, zoveel geld erin gestoken, toch alsmaar pech en nu blok kapot..

Succes ermee iig.
Tja dat kan altijd gebeuren ( Bij een Lancia is de kans natuurlijk veel groter dan bij een goede japanner )
Ben al zat VAG auto's en japanners tegen gekomen met een distributieriem die al 6 jaar of meer over tijd is. ( ook dik over de km's ).

Hansyii zei:
R-W zei:
Paulus0013 zei:

Exact, en vol met tegenstrijdigheden.

Paulus0013 zei:
2 mei 2014

Geen idee waar je hiermee op doelt, maar volgens mij haal je wat zaken door elkaar.
Ik zie en post nergens tegenstrijdigheden.

Carfanatic zei:
tja als je zelf niet de moeite neemt om hier iets te posten, https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/42175751#42175751
????

Mensen moeten misschien dan eens nadenken over bepaalde gevolgen. Hier in dit topic noem ik geen enkele naam, want het gaat over een kapotte riem en niet over een garage. Als ik de garage zélf in een slecht daglicht wil zetten dan zijn daar wel andere manieren voor. Wat voegt het wezenlijk toe om hun naam hier te noemen? De feitelijke discussie is niet plots anders vanwege een naam.
Ik kan je wel vertellen dat het voor mij wezenlijk iets heeft toegevoegd. Iemand die naar aanleiding van dit topic hen heeft gebeld met als gevolg dat de garage het niet waardeert dat hier de naam is genoemd. Daarvoor wil ik de Sherlock Holmes hier nog bedanken.

Wat jammer dat Paulus zich niet op zijn gemak voelt in zijn eigen topic
Gek he als mensen er van alles bij gaan halen om mij in een bepaald daglicht te stellen. Ik ben daar op den duur een beetje klaar mee.
Discussie met verschillende standpunten is prima. Al heb ik nog niemand een zaak of uitspraak zien aanbrengen die in mijn tegendeel beslist is.
Wel mij afbranden op door mij aangehaalde zaken, maar zelf enkel maar lukraak iets roepen. Post dan eens een vonnis of uitspraak waaruit mijn ongelijk blijkt! Daar kan ik wat mee, niet met dat geleuter dat ik er naast zou zitten.

En waarom dan niet? Waar het is het voor nodig en wat voegt het wezenlijk toe?

Echter, de stijl van Paulus0013 is ook niet altijd even sympathiek..
Ik hoef ook geen sympathie te tonen voor geblaat in de ruimte.
Kom met iets zinnigs, dan kunnen we een normale discussie voeren.
Lezen mensen de uitspraken wel die ik post vraag ik me af? Of vinden we massaal de geschillencommissie een instelling zonder enige waarde?

R-W legt al de nadruk op de verkeerde stukken, het gaat namelijk hier om in die uitspraak:
Gelet op het daarop gerichte verweer van [eiser], staat echter (nog) niet vast dat die mededelingen zijn gedaan. De kantonrechter zal daarom [gedaagde] opdragen zijn stellingen te bewijzen.

Slaagt [gedaagde] in dat bewijs, dan zullen de vorderingen van [eiser] worden afgewezen. Slaagt [gedaagde] niet in dat bewijs, dan moet het ervoor worden gehouden dat [gedaagde] zijn mededelingsplicht heeft geschonden, zodat [gedaagde] tot zijn verweer niet met succes kan aanvoeren dat [eiser] in zijn onderzoeksplicht tekort is geschoten.
Wat er dus op neer komt dat de garage zou moeten aantonen dat mij eea is duidelijk gemaakt. Iets dat niet mee gaat vallen als dit slechts mondelings is gebeurd. Daarbij aantekenend dat er in mijn geschil geen sprake is van verzwaarde onderzoekplicht, nu eea niet zonder garantie aan mij is verkocht.
Dus we hebben of A. riem non conform vanwege te vroeg breken en daardoor is garage aansprakelijk, zie andere geposte uitspraak van geschillencommissie.
Of B. de riem had eerder vervangen moeten worden vanwege tuning en daardoor verkorte levensduur. Dit is mij niet medegedeeld, terwijl andere zaken als bv een koppeling wel zijn medegedeeld. De quote hierboven slaat op de mededelingsplicht, dus is het aan garage om aan te tonen dat eea wel is medegedeeld.
Dan kunnen mensen hier wel van alles gaan roepen, maar haal dan een uitspraak aan die de andere kant op wijst.

Dan ga je ervan uit dat er iets te zien is aan de riem en dat dat niet medegedeeld is en dat is niet het geval imho. Dat was wel zo bij de kapotte turbo in de uitspraak, dat had vermeld moeten worden.
Duidelijk dus dat je de nadruk in die uitspraak verkeerd legt. Hierboven leg ik uit waar ik op doel met de uitspraak. De uitleg van de mededelingsplicht is waar het mij om te doen is.

zeker met het beeld van TS' rijgedrag dat door hemzelf geschetst wordt.
En dat beeld is?

Een echte specialist zal je daarop wijzen en helemaal icm de uitgevoerde tuningswerkzaamheden
Dat was ook mijn idee. Ze zijn geheel bekend met de aanpassingen, aangezien ze alles zelf geleverd en geplaatst hebben. Ze lijken ook erg bekend met de risico's. Of ik moet alles lezen als 'achteraf makkelijk roepen'.
Volgens de garage is dit ook gebeurd.

wie zegt dat er bij de tuningswerkzaamheden niet vooraf is meegedeeld dat dat bij zo'n 'oud gebakje' wel op eigen risico was bijv?
Oud of niet, het gaat uiteindelijk om de technische staat. Als de motor volledig is gereviseerd lijkt het mij niet dat het risico daarmee buiten alle proporties is. Er zijn wel degelijk zaken meegedeeld, reeds genoemd de koppeling.

en er lijkt vooral niets vastgelegd te zijn
Dat is vooral het probleem van de garage als zij in beginsel aansprakelijk zijn. Je krijgt op den duur toch ergens bewijsproblemen als eea niet is vsatgelegd.

Als TS overigens net zo communiceert naar het bedrijf toe, als dat hij hier af en toe doet, kan ik me de houding van het bedrijf ook wel een beetje voorstellen.
Dat zal ik je eens vertellen. Ik ben als eerste gebeld met de mededeling dat het er op lijkt dat de riem niet door schade van buitenaf is gebroken.
Toen ik in het gesprek opperde dat de garage wellicht aansprakelijk was en mij eea niet bekend was over vroegtijdig wisselen van de riem ontstond er wat wrijving. Het gesprek is normaal beëindigd met het idee er even over na te denken.
Ik heb hierop later een mail gestuurd waarin ik aangeef verbaasd te zijn over bepaalde uitspraken. Ik had ook de indruk na mijn laatste bezoeken dat juist de monteur mee leek te gaan met het vervangen van de riem in september.
Ik geef in de mail aan dat naar mijn idee de garage aansprakelijk is en sluit de mail af met de mededeling er hoe dan ook onderling uit te willen komen.
Prompt krijg ik mail terug dat de aansprakelijkheid wordt afgewezen. En dat terwijl ik nog helemaal niemand aansprakelijk heb gesteld!
Als je er dan over begint wie het mes bij wie op de keel zet, dan moet je niet bij mij zijn.
Daarbij in die mail allerlei niet zo relevante dingen als dat ik zelf voor de aanpassingen heb gekozen (ja en? jij levert, dús je hebt een informatieplicht). Onder dat motto kan je overal alles wel afwijzen natuurlijk.
Verder wordt er meteen medegedeeld dat er niet meer aan de auto wordt gewerkt of gekeken zonder verdere afspraken. Daar kan ik nog wel inkomen, maar moet het meteen op die manier?

Later over de telefoon naar aanleiding van dit topic nog een spelletje blufpoker dat men nog wel wat over mij wist en dergelijke.
Niet alleen vind ik dat storend, want als het al zo is, waarom zijn zaken dan niet eerder uitgepraat?
En daarbij nog een mailtje dat men schade op mij zal verhalen vanwege deze negatieve uitspraken. Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik heb niet het idee dat dit ergens toe zal leiden.
Daarnaast nog wat commentaar over rechtsbijstand en dat ik volgens hen al de keuze zou hebben gemaakt het daar neer te leggen. Wederom een conclusie gebaseerd op eigen aannames. Ja ik heb rechtsbijstand gebeld, dat is mijn goed recht, niemand die mij dat belet in welke situatie ook. Het is echter enkel bij bellen gebleven tot nu toe.
Dan nog de opmerkingen dat ik alle kosten in hun schoenen zou willen schuiven. Mooi dat men al conclusie klaar heeft die nergens op gebaseerd zijn. Want dat is mijn insteek helemaal niet. Zelfs binnen mijn eigen visie zou ik daar geen recht op hebben.
Uiteindelijk komt het er op neer dat ik met een voorstel moet komen. Ik heb geen flauw idee hoe of wat dan, want als men al aangeeft zich niet aansprakelijk te achten, valt er ook weinig voor te stellen vanuit mijn visie.

Het lijkt me voor beide partijen dan ook goed eerst eens op een fatsoenlijke manier met elkaar in gesprek te gaan.
En dan? Als beide partijen na 2 mails en 2 gesprekken al zo ver zijn dat duidelijk is dat we beiden een ander standpunt hebben.

Vooralsnog zijn we niets verder. Ik heb afgelopen zaterdag de leenauto teruggebracht naar de garage, omdat mij dit eerder deze week in het telefoongesprek is gevraagd.
Nu zit ik dus helemaal met het probleem dat ik elders vervoer moet gaan regelen om op mijn werk te komen.
Verder was men boos naar aanleiding van dit topic waar men op is gewezen. Ik zou de garage in een negatief daglicht zetten. Ik heb geen naam genoemd hier, want ik vind het not done. Helemaal in deze fase waar nog niets is geregeld. Dus nogmaals bedankt voor al het zoekwerk, ik zie zelf totaal de meerwaarde niet van het noemen van de naam van de garage al hier. Ook zonder die naam kunnen we een discussie voeren. Het topic gaat ook over de auto en niet over de garage.

Ik heb zojuist de garage aansprakelijk gesteld, we zien verder wel hoe het nu gaat lopen.

Maar weet je al wat nu mankementen zijn? Wat zijn de kosten? Ik zou in ieder geval de auto bij de garage weg halen.

@paulus, paar puntjes dan nog maar;

als jij met quotes van een site komt en daarover het eea vindt, wil ik wel eens kijken wat daar dan daadwerkelijk staat. Zoals al aangegeven, als je dat niet wil, moet je het niet posten. Jij bent niet degene die bepaalt wat er wel en niet gepost mag worden. Wat het toevoegt? Het is de bron die je zelf aanhaalt.

Je mag vinden dat de nadruk op verkeerde stukken gelegd wordt, kan ook zijn dat ze je niet zo goed uitkomen. Jouw conclusie is wel érg in je eigen voordeel löllen.

Ik ben als eerste gebeld met de mededeling dat het er op lijkt dat de riem niet door schade van buitenaf is gebroken.
Toen ik in het gesprek opperde dat de garage wellicht aansprakelijk was en mij eea niet bekend was over vroegtijdig wisselen van de riem ontstond er wat wrijving. Het gesprek is normaal beëindigd met het idee er even over na te denken.
Ik heb hierop later een mail gestuurd waarin ik aangeef verbaasd te zijn over bepaalde uitspraken. Ik had ook de indruk na mijn laatste bezoeken dat juist de monteur mee leek te gaan met het vervangen van de riem in september.
Ik geef in de mail aan dat naar mijn idee de garage aansprakelijk is en sluit de mail af met de mededeling er hoe dan ook onderling uit te willen komen.
Prompt krijg ik mail terug dat de aansprakelijkheid wordt afgewezen. En dat terwijl ik nog helemaal niemand aansprakelijk heb gesteld!

Je geeft in het 1e gesprek al aan dat je de garage verantwoordelijk houdt, mailt daarover ook nog een keer maar je hebt het niet gezegd?

Verder zal het allemaal wel, vooral paginavulling om je 'see you in court' instelling geloofwaardig te maken en aan zo'n instelling heb ik een gruwelijke hekel. Zolang we de andere kant van het verhaal niet kennen, blijft het toch gissen.

Wat is goed communiceren toch moeilijk :rolleyes: De toon van de reacties over en weer komt bij mij aanvallend over. Dus laat ik het eens proberen om het over een andere boeg te gooien.

Paulus hoe zou je graag geholpen willen worden?

Dank voor je update, Paulus0013.

Volgens mij heb jij, tot je huidige reactie, niet bevestigd dat het om de betreffende firma gaat. Enfin, jammer dat de garage zich zo verdedigend opstelt.

Verder sluit ik mij aan bij de laatste woorden van vectrafan.

Over uitspaken in het algemeen:
Die kunnen best aardig zijn, en een mogelijk handvat, maar ook niet meer dan dat. Wat bij dergelijk uitspraken ontbreekt, zijn de bezwaarschriften (of inhoud dagvaarding) en de verweerschriften.

Gelet op het daarop gerichte verweer van [eiser], staat echter (nog) niet vast dat die mededelingen zijn gedaan. De kantonrechter zal daarom [gedaagde] opdragen zijn stellingen te bewijzen.

Slaagt [gedaagde] in dat bewijs, dan zullen de vorderingen van [eiser] worden afgewezen. Slaagt [gedaagde] niet in dat bewijs, dan moet het ervoor worden gehouden dat [gedaagde] zijn mededelingsplicht heeft geschonden, zodat [gedaagde] tot zijn verweer niet met succes kan aanvoeren dat [eiser] in zijn onderzoeksplicht tekort is geschoten.

Als verweerder iets zou moeten bewijzen, zoals in deze casus, dan is er blijkbaar door eiser iets gesteld als bewijs, dat de rechter heeft overgenomen.

Wat jij dus zal moeten bewijzen, dat gevolgschade als gevolg van tuning (en dat is al moeilijk te bewijzen, het kan ook een slechte riem zijn geweest, of iets anders) voor rekening is van de leverancier.

Ik heb al diverse topics op het duitse motortalk forum gelezen, dat Abt (die wel garantie geeft) een schadeclaim afwees, omdat er sprake zou zijn van een fabrieksfout. En dat laatste dekken zij weer niet. En ook dan sta je als consument met lege handen.

Overigens opvallend, dat de site van de desbetreffende garage eruit ligt.

Paulus0013 zei:
Mensen moeten misschien dan eens nadenken over bepaalde gevolgen. Hier in dit topic noem ik geen enkele naam, want het gaat over een kapotte riem en niet over een garage. Als ik de garage zélf in een slecht daglicht wil zetten dan zijn daar wel andere manieren voor. Wat voegt het wezenlijk toe om hun naam hier te noemen? De feitelijke discussie is niet plots anders vanwege een naam.
Ik kan je wel vertellen dat het voor mij wezenlijk iets heeft toegevoegd. Iemand die naar aanleiding van dit topic hen heeft gebeld met als gevolg dat de garage het niet waardeert dat hier de naam is genoemd. Daarvoor wil ik de Sherlock Holmes hier nog bedanken.

Wat een ontzettend kut actie zeg. Ik weet niet wie dit gedaan heeft, maar wat een ontzettende lul-de-behanger. Het is dat het 5 mei is, anders had ik een Godwin gemaakt.

R-W zei:
@paulus, paar puntjes dan nog maar;

als jij met quotes van een site komt en daarover het eea vindt, wil ik wel eens kijken wat daar dan daadwerkelijk staat. Zoals al aangegeven, als je dat niet wil, moet je het niet posten. Jij bent niet degene die bepaalt wat er wel en niet gepost mag worden. Wat het toevoegt? Het is de bron die je zelf aanhaalt.

Je mag vinden dat de nadruk op verkeerde stukken gelegd wordt, kan ook zijn dat ze je niet zo goed uitkomen. Jouw conclusie is wel érg in je eigen voordeel löllen.

Ik ben als eerste gebeld met de mededeling dat het er op lijkt dat de riem niet door schade van buitenaf is gebroken.

Je geeft in het 1e gesprek al aan dat je de garage verantwoordelijk houdt, mailt daarover ook nog een keer maar je hebt het niet gezegd?

Verder zal het allemaal wel, vooral paginavulling om je 'see you in court' instelling geloofwaardig te maken en aan zo'n instelling heb ik een gruwelijke hekel. Zolang we de andere kant van het verhaal niet kennen, blijft het toch gissen.

Een aansprakelijkheidsstelling is wel wat anders dan mailen met de opmerking: "ik vermoed dat jullie ook een deel aansprakelijkheid in deze situatie hebben".
Een aansprakelijkheidsstelling behoud omschrijving van gebeurtenis, tijd, gelden, etc.

Wat een ontzettend kut actie zeg. Ik weet niet wie dit gedaan heeft, maar wat een ontzettende @#$%&-de-behanger. Het is dat het 5 mei is, anders had ik een Godwin gemaakt.

Dat was ik. Wat Godwin er verder mee te maken heeft, ontgaat me maar het klinkt leuk natuurlijk. Je zou ook even terug kunnen lezen, staat op de vorige pagina (p4), dan zie je ook waarom.

Een aansprakelijkheidsstelling is wel wat anders dan mailen met de opmerking: "ik vermoed dat jullie ook een deel aansprakelijkheid in deze situatie hebben".
Een aansprakelijkheidsstelling behoud omschrijving van gebeurtenis, tijd, gelden, etc.

No shit, sherlock ( ;) ) En nu? Zou het de open communicatie bevorderen, denk je?

Paulus0013 zei:
Verder was men boos naar aanleiding van dit topic waar men op is gewezen. Ik zou de garage in een negatief daglicht zetten. Ik heb geen naam genoemd hier, want ik vind het not done. Helemaal in deze fase waar nog niets is geregeld. Dus nogmaals bedankt voor al het zoekwerk, ik zie zelf totaal de meerwaarde niet van het noemen van de naam van de garage al hier. Ook zonder die naam kunnen we een discussie voeren. Het topic gaat ook over de auto en niet over de garage.

Dat lijkt me weinig relevant, als het om een bonafide bedrijf gaat, en zij zullen dan hun schouders er om ophalen.

Ook bonafide bedrijven scoren geen 100%.

R-W zei:
Wat een ontzettend kut actie zeg. Ik weet niet wie dit gedaan heeft, maar wat een ontzettende @#$%&-de-behanger. Het is dat het 5 mei is, anders had ik een Godwin gemaakt.

Dat was ik. Wat Godwin er verder mee te maken heeft, ontgaat me maar het klinkt leuk natuurlijk. Je zou ook even terug kunnen lezen, staat op de vorige pagina (p4), dan zie je ook waarom.

Twee vragen:

1. Vind je het erg als ik in die berg van epistels niet ga zoeken naar een specifieke zin? Quote anders je reactie zelf.
2. Waar bemoei jij je mee?

No shit, sherlock ( ;) ) En nu? Zou het de open communicatie bevorderen, denk je?

Daar gaat het niet om. Ik heb het hier niet over Paulus, maar over hetgeen jij beweert. Hij heeft de tegenpartij in die eerste email niet aansprakelijk gesteld.

1/ als je ergens op reageert, neem dan ook de moeite om even te kijken waar je eigenlijk op reageert.
2/ sorry, ik wist niet dat jij tegenwoordig de dienst uitmaakt? Ik reageer op je vraag 'wie dat was?'.

soort van 3/ beweer ik ook niet, wel? Als jij iets met iemand wil bespreken, is het wellicht te overwegen om niet te beginnen met 'wellicht zijn jullie aansprakelijk', wat op zichzelf al een vreemde zin is maar dat terzijde.

Terug
Bovenaan