Mach1: BMW 120i 2021, VW Fox 2007, VW Kever 1970

Die kentekenplaat lijkt haast lichtblauw.
Leuk VW wagenpark zo! Zolang de Golf het nog goed doet, lekker doorrijden. Daarna een fijne Golf 7? :)

Ja, we rijden lekker door! Een Golf 7 gaat er hier niet komen, wijkt te weinig af van wat ik nu heb. Ik vind het een mooie auto, maar als er wat anders komt moet het ook echters anders zijn. :)

De Golf heeft weer verse APK tot 11 januari 2024, een beurt en de winterbanden zitten er weer onder. Kan ie er weer een tijdje tegenaan!

Haha, denk het wel. Er zijn eerst nog wat grote klussen aan het huis, daarna gaan we kijken voor wat anders is het idee. Inmiddels ruim 7 jaar in bezit en nog steeds een fijne auto!

De Golf lekte koelvloeistof, is weer gefikst. Meteen even alles laten checken omdat we over 2 weken met de Golf een roadtrip door Zuid Engeland gaan maken.
Nog steeds met een schuin oog alvast naar een opvolger aan het kijken. Kandidaten nu zijn een Mini Cooper (S) en een BMW 2-serie Coupe van het vorige type.

Ook al heeft de Kever geen APK-plicht, we vinden het toch prettig dat ie om de 2 jaar gekeurd wordt. Is toch fijn om papier te hebben dat ie in orde is, mocht er een keer wat gebeuren! Hij is goedgekeurd!

Toevallig was er nog een Kever voor de keuring die dag:

Die Kever is echt leuk!
Golfje gaat al ff mee zo. Ben benieuwd wanneer ie vervangen wordt en door wat.

Gefeliciteerd met de verse APK Ivo! Ik snap wel dat je de auto laat nakijken, ik zou dat denk ik ook doen!

Leuk vooruitzicht een trip naar Zuid Engeland!

De Fox heeft ook weer zijn jaarlijkse onderhoud gehad en kan weer door. Ook voorzien van verse APK tot 3-7-2024. Prima autootje voor erbij, niets meer niets minder! Inmiddels staat de teller op 154 000, kochten hem met net geen 133 000 op de teller.

De banden van de Golf zijn op, de uitlaat begint te lekken. Wat doe je dan? Ga je investeren of ga je voor wat anders?

De Golf is in de 8 jaar dat ik hem heb een trouwe, fijne en comfortabele auto gebleken. We hebben besloten dat ie nog 2 jaartjes mag blijven. Er komen nieuwe banden en de uitlaat wordt gefikst.

Een auto die we graag willen komt toch op zo’n 30K uit, serieus geld. Dit najaar nog de laatste grote klus aan het huis, dat kost ook weer genoeg. Dan hebben we alles aan het huis ook wel gedaan .

Dus nog even door met de Golf, en daarnaast natuurlijk genieten van de Kever!

Inmiddels is de Golf voorzien van nieuwe allseason banden. Fijne bandjes, kunnen we weer door! Binnenkort wil ik de koplampen laten opknappen, die worden wel erg dof nu,

inmiddels ook weer terug van een rondreis door Toscane. Daar hadden we een Fiat 500X als huurauto. De 500X is een zeer leuk ontwerp, heb er al weleens met een schuin oog naar gekeken voor onszelf. Het ziet er allemaal erg leuk uit, maar is het voor mij toch allemaal net niet. Details in het interieur die nogal goedkoop overkomen, het geluid bij sluiten van deuren en met name kofferbak. Al met al een leuke auto, maar zou voor ons niets zijn.

Dit is hem:
IMG_0419 by Ivo Jonker, on Flickr

Inmiddels weer een aantal maanden verder. Best nog wat aan de Golf laten doen. Uitlaat was al snel weer lek dus er zijn een nieuwe eind- en middendemper gemonteerd. Ook de koplampen laten polijsten, ziet er weer een stuk frisser uit.
Meteen een beurt gehad en de APK is ook weer geregeld en nu geldig tot januari 2025. Nog steeds een erg fijne auto, maar je merkt dat ie ouder wordt. Bekleding op deurpanelen die aan randen bij handgrepen los gaat laten etc.
de teller staat inmiddels op 262 000 km.
ben altijd aan het kijken voor een opvolger, maar dat komt waarschijnlijk op zijn vroegst in 2025. Zijn momenteel nog met een flink grote en prijzige klus aan het huis bezig. Nieuw voegen en schilderen van de gevels. Vorige winter ook het gehele dak van de garage en het huis laten vervangen dus even genoeg geïnvesteerd :).

Gisteren de Golf nog even gestofzuigd en gewassen, staat er weer netjes bij:

IMG_2959 by Ivo Jonker, on Flickr

IMG_2960 by Ivo Jonker, on Flickr

Zo, de Fox heeft weer verse APK en onderhoud gehad. Die kan weer door! Nog steeds een prima gebruiksvoorwerp. :)

De Fox nu op 160 000, dus dat valt ook nog mee. Is onze auto die de ritjes naar de stort mag doen met de aanhanger.

Aanstaande zaterdag gaan we Internationaal Keverweekend in Biddinghuizen, zin in! Mag de Kever weer een mooi eind pruttelen.

De Golf gaat maar door en mag begin augustus mee op vakantie naar Zuid Frankrijk aan de Middellandse Zee. De automaatbak begint soms wat lomp te doen, die laten we volgende maand spoelen. Klein beurtje en dan is ie klaar om de trip te maken.

Ik had ook even zo'n Golf 5 staan hier. Fijne auto! Hij gaat al lang mee bij jullie zeg.

Komend weekend kan ik helaas niet, anders had ik ook wel de Kever gepakt naar Biddinghuizen.

Dat klinkt goed jullie Frankrijk trip! Ik blijf een Golf een mooie auto vinden!

Veel plezier dit weekend in Biddinghuizen! Hopelijk is het weer ook een beetje goed!

Ik had ook even zo'n Golf 5 staan hier. Fijne auto! Hij gaat al lang mee bij jullie zeg.

Komend weekend kan ik helaas niet, anders had ik ook wel de Kever gepakt naar Biddinghuizen.
Ja, eind augustus alweer 9 jaar! Ik had de Golf 5 in je topic gezien, nette auto!
Biddinghuizen met de Kever was leuk, ik zal binnenkort nog wat foto’s posten. Heen en terug mooie routes binnendoor gereden, dat is toch het leukste met de Kever.

Inmiddels weer een paar maanden verder. De automaatbak van de Golf is gespoeld, je merkt wel dat ie weer soepeler schakelt. De Golf gaat lekker door, maar krijgt echt wel typische ouderdomskwalen. Zo laat bijvoorbeeld de bekleding van de hemel en de deurpanelen los.

Nog steeds een heerlijke reisauto, net terug van een week Middellandse Zee in Zuid Frankrijk. De heenreis in 2 etappes, de terugreis in 1x. In een week tijd 2850 kilometer erbij op de klok gezet, de kilometerstand tikt nu bijna de 270 000 aan.

Plaatje in Zuid Frankrijk:
IMG_4496 by Ivo Jonker, on Flickr

270, die gaat maar door. Loslatende bekleding is wel irritant want dat oogt gelijk zo lelijk. Al een opvolger op het oog of ga je m toch weer netjes houden dus de bekleding laten repareren?

Ja, hij gaat maar door… De bekleding is wel balen, dan is het nette er wel meteen vanaf. Vandaag hebben we de stof op het deurpanelen weer gelijmd. Hemeltje even kijken, hij is los daar bij het lampje bij de achteruitkijkspiegel. Ik ga het zelf oplossen voor de tijd dat ie er nog is, op een gegeven moment zeg je: dat ga ik niet meer doen. Opvolger kijken we rustig naar uit, staat gepland voor volgend jaar.

Hersenspinsels…..

Wij zitten een beetje te dubben. Ergens heb je zin in een keer wat anders en ergens hoeft dat nu nog niet meteen.

De auto’s die we graag willen kosten tegen de 30k aan, dat is serieus veel geld waar we hard voor hebben gewerkt. We zijn er eigenlijk wel uit dat we dat niet snel aan een auto uit zullen geven.

Nu kwam het volgende hersenspinsel:
Dodge Caliber

Dat model hebben wij nog altijd een zwak voor en dit is een leuke uitvoering. Zit een beetje in dubio om nu voor zoiets te gaan en de rest van het geld lekker achter de hand te houden. We rijden zo’n 10 000 km per jaar.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. :)

Dit is een uitvoering van de 1e serie, niet super betrouwbaar en niet al te slecht. De motor is in samenwerking met Mitsubishi (Outlander) en Hyundai (Sonata) ontwikkeld en presteert goed. De CVT is even wennen, maar rijdt ook goed. In deze periode worstelde Chrysler voor de fusie met Mercedes een beetje, de latere versies zijn betrouwbaarder én goedkoper.... Mercedes had zich toen al weer teruggetrokken en om een faillissement te voorkomen werden de auto's tegen bodemprijzen verkocht. Even later werd Chrysler-Jeep overgenomen door Fiat. Veel onderdelen zijn goed verkrijgbaar en gebruikt in meerdere Jeep en Chrysler modellen. Specifieke onderdelen zijn na de magazijnopruimingen van eerst Mercedes en later Fiat en nu PSA niet altijd meer op voorraad en moeten dan uit de States komen. Daarnaast ontbreekt het bij de nieuwe dealers vaak aan kennis.... De draagarmen zijn een zwak punt. Ik zou er voor gaan! Wat mij opvalt is het ontbreken van een climacontrol (Zou een SXT wel moeten hebben, maar er kunnen vanuit Amerika meerdere uitvoeringen zijn verscheept), deze heeft wel airco!

Laatst bewerkt:
Ga eens zo’n Caliber rijden. Ik haalde m’n hand toen al open aan het deurpaneel. Ziet er grappig uit van buiten maar is echt een matig ding,

Ik zie jullie eerder in een 1 serie of Golf 7. Dan heb je voor 15 a 20k al iets waar je jaren mee vooruit kunt.

Dit is een uitvoering van de 1e serie, niet super betrouwbaar en niet al te slecht. De motor is in samenwerking met Mitsubishi (Outlander) en Hyundai (Sonata) ontwikkeld en presteert goed. De CVT is even wennen, maar rijdt ook goed. In deze periode worstelde Chrysler voor de fusie met Mercedes een beetje, de latere versies zijn betrouwbaarder én goedkoper.... Mercedes had zich toen al weer teruggetrokken en om een faillissement te voorkomen werden de auto's tegen bodemprijzen verkocht. Even later werd Chrysler-Jeep overgenomen door Fiat. Veel onderdelen zijn goed verkrijgbaar en gebruikt in meerdere Jeep en Chrysler modellen. Specifieke onderdelen zijn na de magazijnopruimingen van eerst Mercedes en later Fiat en nu PSA niet altijd meer op voorraad en moeten dan uit de States komen. Daarnaast ontbreekt het bij de nieuwe dealers vaak aan kennis.... De draagarmen zijn een zwak punt. Ik zou er voor gaan! Wat mij opvalt is het ontbreken van een climacontrol (Zou een SXT wel moeten hebben, maar er kunnen vanuit Amerika meerdere uitvoeringen zijn verscheept), deze heeft wel airco!
Dank voor je inhoudelijke reactie!

Ga eens zo’n Caliber rijden. Ik haalde m’n hand toen al open aan het deurpaneel. Ziet er grappig uit van buiten maar is echt een matig ding,

Ik zie jullie eerder in een 1 serie of Golf 7. Dan heb je voor 15 a 20k al iets waar je jaren mee vooruit kunt.
We hebben eens in Californië een Caliber als huurauto gehad voor 2 weken. Maar dat is inderdaad te lang geleden om er nog iets zinnigs over te zeggen. We gaan eens laten bezinken en kijken of we überhaupt gaan proefrijden.

Wat jij voorstelt is inderdaad een mooie tussenoplossing. Zo’n 1-serie is echt wel leuk. Waarom echter zoveel 3-cilinders? Ik heb hier twee leuke 1-series:

1-serie 4 cilinder

1-serie 3 cilinder

De eerste is van voor de facelift en heeft 4 cilinders. Is dat een betrouwbaar blok? Ik ga zelf ook onderzoeken, maar vraag het ook maar hier!

Er zit vaak een enorm verschil tussen de US- en EU versies in het onderstel.... Dit ivm verschil in rijstijl en wegdekken....

Bij BMW zijn beide motoren niet echt superbetrouwbaar....

Caliber vind ik nog steeds een leuke auto om te zien maar qua rijden en interieur(kwaliteit) lijkt het me wel een hele stap terug vanuit een Golf.

"De besturing van de Caliber is een kunstmatige en indirecte aangelegenheid. Iets positievers kunnen we er echt niet van maken; dit komt in geen velden of wegen in de buurt van de maatstaven waar we op dit continent aan gewend zijn."

Dat is precies waar ik bang voor ben: de stap terug t.o.v. De Golf. Ik laat het allemaal even bezinken. De komende weekenden zitten vol, dus we hebben gelukkig geen tijd om auto’s te kijken. :) Als de Caliber er dan nog is, wat ik wel denk, kunnen we altijd een keer gaan rijden.

Ondertussen win ik ook informatie in over de 1-serie bij een bevriende monteur.

En een Golf 7,5 dan? Misschien wat saai maar wel erg goed en fijn.
We willen graag eens wat anders! Een Golf 7,5 is een nette auto en ik geloof meteen dat ie goed en fijn is, maar na zolang de Golf 5 te hebben gereden willen we toch graag wat anders. Als het een Golf 7 zou worden dan wel graag in die mooie kleur die jij hebt of in het blauw.

dit komt in geen velden of wegen in de buurt van de maatstaven waar we op dit continent aan gewend zijn
Heel toevallig reed ik laatst achter zo'n Caliber over een klaverblad met een paar hobbeltjes (aanhechtingspunten) erin, hoe die kont liep te dansen over die oneffenheden gaf mij niet het idee dat dit een auto met een veilig weggedrag is.

0-3e0dcc5139a402c439132a23a8087a68.jpg

4 cilinder, geen saaie Golf, rijdt lekkerder en betrouwbaar.

En misschien dat het nieuwe model ook kan, die oogt net wat lekkerder. Bovenstaand model heb ik eens gereden en vond ik een fijn ding.

Dank voor de suggestie van de Mazda3! Zeker een mooie auto, maar niet voor ons. Ik denk dat de zoektocht uiteindelijk gaat naar een 1-serie, automaat en liefst blauw.

Terug
Bovenaan