Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993 (Rover 827 Vitesse overgespoten)

Afgelopen week de schorsing opgezegd, gisteren de hoes er af, accu erin, sleutel omdraaien en het orgel loopt alsof hij niet de 4,5 maand heeft stil gestaan. :D :cool: (y)

Direct door naar Maasluis om daar de APK keuring te laten doen (eerst nog even de banden op de correcte spanning gezet). Was wel weer heel gaaf om de Vitesse te trakteren op de eerste zonnestralen. :D
De APK werd met de bekende vingers in de neus verkregen waarbij de baas van de zaak nog zei ''tja ik loop nou wel onder je auto door en check hem zoals het moet maar dat ding is als nieuw''. Leuk om te horen van iemand die 50 jaar in het vak zit. :D

Om een lang verhaal kort te maken: On the road again. :cool: :D
SAM_6510.jpg

De raamstijlen zien er toch wel netjes uit. :D
SAM_6513.jpg

SAM_6512.jpg

Blijft toch gek als iemand anders in je auto stapt en hem start (ook al is het in groot vertrouwen). :p
SAM_6522.jpg

SAM_6525.jpg

De tectyl laag die ik vorig jaar had aangebracht zag er nog erg goed uit. (y)
SAM_6527.jpg

En weer klaar om mee te nemen. :D :cool:
SAM_6536.jpg

Ja ik weet het, veel foto's maar ik kan het niet laten. o_O

Gefeliciteerd met de APK Marc! Goed dat ie er fluitend doorheen is gekomen!! En dat voor een auto van een prutsmerk! (ik bedoel dat vinden mensen over het algemeen van Rover (en ook van Lancia) M'n vader zegt dat ondanks dat het laatste jaar wat problemen met de Rover van hem zijn, het verder zo'n haast probleemloze auto is, beter dan de VW's die hij had...

Je raamstylen zijn netjes geworden zeg!!(y)

Marc-827-vitesse zei:
De APK werd met de bekende vingers in de neus verkregen waarbij de baas van de zaak nog zei ''tja ik loop nou wel onder je auto door en check hem zoals het moet maar dat ding is als nieuw''. Leuk om te horen van iemand die 50 jaar in het vak zit. :D

Klinkt als een leuke, geïnteresseerde garage! Ook mooi dat je gewoon mee kunt kijken met de keuring.

Marc-827-vitesse zei:
Ja ik weet het, veel foto's maar ik kan het niet laten. o_O

Nou heel vervelend ja al die foto's van zo'n mooie auto :LOL:

@ Pjötr: Dankjewel! Ja blijft apart idd dat sommige mensen (ongegrond) een merk als slecht afdoen. Elke auto uit de massaproductie heeft haken en ogen denk ik. Maar het ene merk kan beter verkopen (liegen) dan de ander. ;) Ah joh zolang wij het maar weten en iedereen rijdt wat hij/zij wil.

Ja ik ben erg tevreden met de raamstijlen. Dankjewel!

@ Wouter82: Haha dankjewel. Er volgen er binnenkort meer. Ja het is zeker een leuke garage dat gerund wordt door een regelrechte autoliefhebber.

Ja, jammer foto's....man is een hartstikke strakke bak. Foto's zijn zeer welkom (y)

Maar die raamstijlen zien er zeker netjes uit, heb je zo nog een beetje bijgewerkt of is het nog leuk bijgetrokken. Of heb je een beetje overdreven met de druipers :LOL:
Hoe dan ook, mooi dat ie er weer doorheen is, en ja. Het gevoel van meekijken en een bedrijf waar je vertrouwen in heb, ken en deel ik met je. Is raar maar wel ontzettend fijn!

@ Micha D: Hartstikke bedankt. :)

@ Nissan GT-R, awesome: Haha bedankt voor het compliment. Er volgen er spoedig meer. :D Ik heb jouw raad (en dat van andere) dankbaar opgevolgd en de druppeltjes opgeschuurd. Daarna weer een laagje verf erover en het is nu mooi. Een vakman had het strakker gedaan maar ik ben dik tevreden. :D
De garage waar we altijd gaan is eigenlijk ook een gezellig uitje. Maakt de auto hobby extra leuk. :D

Gefeliciteerd met de APK, al hadden we natuurlijk niet anders verwacht.
Raamstylen zijn zeer mooi geworden, knap werk, het blijft op deze manier een schitterende verschijning!

Mooi om te zien hoeveel je om die details geeft, die raamstijlen zijn inderdaad netjes gedaan. En inderdaad, gefeliciteerd met de APK! Nu lekker genieten van de Rover op de mooie lentedagen :)

Mooi om te zien dat jouw Rover weer helemaal klaar is om van te genieten deze lente. Ook het spuiten van de raamstijlen is prima gelukt zo tezien, het zijn vaak de kleine dingen waar een auto enorm van op knapt. (y) Ook jouw garage en keurmeester zijn zo te horen een prima adres. Heel belangrijk bij zo'n liefhebbersauto. Zonder gunfactor en een complimentje tussendoor kan het onderhoud erg duur worden, goed dat er nog oude sleutel-rotten te vinden zijn die er net zo van genieten als wij.

Als jonge jongen waste ik op zaterdag auto's in de buurt. Onze buren en klant van mij hadden een Rover 3500 SD1. Die auto was 2 jaar oud toen de roestblazen al zichtbaar werden. Een extreem slechte en grof gemaakte auto. Als je met een nieuwe spons begon was die spons na het wassen beschadigd/stuk door alle scherpe randjes en noem maar op.

@ Smarter: Bedankt! Helemaal mee eens. (y)

@ Joël D: Bedankt! Binnenkort volgen er meer. :D

@ FH126560: Bedankt voor je reactie. Dat de SD1 roestgevoelig was is niets nieuws toch? Altijd grappig dat merken die wat minder zijn verkocht (en dus minder bekend zijn) worden aangeschreven op hun modellen waar problemen mee waren itt tot de bekendere merken die alleen pluimen krijgen voor de successen (en waarbij de grove fouten onder tafel worden geschoven). Maar dit terzijde

De SD1 was zeker matig, mbt het plaatwerk en interieur afwerking, met in het bijzonder de SD1 mk1. Maar ik weet dat elk merk te kampen heeft gehad met roest problemen door de jaren heen. De mk2 SD1 was veel beter dan de mk1 SD1 (al zegt dat nog niet veel inderdaad ;) ). Ook al weet ik dat bijvoorbeeld een Mercedes uit de tijd van de SD1 en de 800 kwalitatief beter in elkaar zat (Mercedes zat toen beter in elkaar dan menig bankgebouw) heb ik gewoon een zwak voor Rover. Dat voorbeeld van jou is inderdaad bizar maar ken ook genoeg SD1's (mk2) en Rover 800's die voor de Britse politie veel km's moesten maken in weer en wind waarna de wielkasten en dorpels als nieuw waren. Een Rover 800 zit ook weer veel beter in elkaar, op alle punten, dan een SD1. De SD1 3500 V8 en 2 liter 4 cilinder zijn erg betrouwbaar. De zes cilinders van de SD1 zijn veel gevoeliger.

Ik vind het nou eenmaal een prachtig merk en heb een Rover gekocht omdat ik daar mij het meest prettig bij voel en deze wagens mij het meest aanspreken.

Marc-827-vitesse zei:
Hè bah, nee... :p Door jou en je prachtige 800 ga ik zelf nog eens met zo'n ding thuis komen. Elke keer als ik foto's van een pre-facelift 800 zie, ben ik daarna te vinden op diverse verkoopsites. Ik heb me al een keer enorm moeten inhouden toen er een mooi exemplaar stond op mijn terugweg uit Frankrijk...

Eigenlijk stom ook. Ik weet weinig tot niets van het model en zou niet weten wat voor motorisering of uitvoering ik zou willen... Maar ja, verliefdheid is niet rationeel, dat zal het zijn. :D

Ik was onlangs bij een plaatwerkerij en daar waren ze een Rover P6 3500 aan het opknappen....een Coupe. Die zijn nooit gemaakt volgens mij. Overigens zou een P6 3500S mij het meest aanspreken van de Rover familie.

MWH zei:
Marc-827-vitesse zei:
Hè bah, nee... :p Door jou en je prachtige 800 ga ik zelf nog eens met zo'n ding thuis komen. Elke keer als ik foto's van een pre-facelift 800 zie, ben ik daarna te vinden op diverse verkoopsites. Ik heb me al een keer enorm moeten inhouden toen er een mooi exemplaar stond op mijn terugweg uit Frankrijk...

Eigenlijk stom ook. Ik weet weinig tot niets van het model en zou niet weten wat voor motorisering of uitvoering ik zou willen... Maar ja, verliefdheid is niet rationeel, dat zal het zijn. :D

Wederom bedankt!
De meest robuuste uitvoering van de Rover 800 zijn die met de Honda V6.

De latere KV6 (motor uit eigen huis) is gevoeliger (omdat die nog verre van productierijp was). Een KV6 die goed onderhouden is en niet wordt afgebeuld kan nog steeds ver komen en geeft ook een geweldige sound.

De 800's met een 2 liter benzine presteren ''extreem goed'' aldus de tests van toentertijd. Veel koppel bij lage toeren. De 2 liters zweten wel bij de kleppendeksel, let op de koppakking en de 4 cilinders verbruiken wat olie maar niet zoveel als je soms hoort van moderne wagens. :p

De Honda automaat bak is goed.
De Honda handgeschakelde bak op de Honda V6 motoren is ook goed.
De handbak die gekoppeld zit aan de 2 liter motoren zijn op zich ook prima maar met de 2 liter turbo kan de handbak sneller slijten.
De Volkswagen automaat die gekoppeld zit aan de 2 liter 800's is op zich prima maar heeft een flinke kluif aan het gewicht van de 800.

Hier nog een link van een ''buyers guide'' voor mensen die in een 800 geïnteresseerd zijn. Samengesteld door mensen met veel meer kennis dan ik.
https://www.aronline.co.uk/blogs/cars/rover/800/buying-guide-rover-800/

FH126560 zei:
Ik was onlangs bij een plaatwerkerij en daar waren ze een Rover P6 3500 aan het opknappen....een Coupe. Die zijn nooit gemaakt volgens mij. Overigens zou een P6 3500S mij het meest aanspreken van de Rover familie.

De P6 coupe was dacht ik wel gemaakt binnen Rover maar niet echt in productie. Waren dacht ik een paar gemaakt om te kijken of men positief reageerde op een coupe. Gaaf dat je er eentje hebt gezien iig. (y)

@Marc: Mocht ik weer ernstig met mezelf in de knoop komen over een aankoop, dan zal ik de buyers guide erop naslaan en jouw advies inwinnen. ;) Vooralsnog probeer ik mezelf vooral in te houden, het zou gestoord zijn om als arme student twee auto's te hebben die ik niet dagelijks kan/wil/hoef te gebruiken.

Dammit, zit ik weer te kijken. Enorm fout, maar staat wel leuk naast de BX. :)

$_1.JPG

@ MWH: Haha. Zit zelf in de afstudeerfase maar heb geluk gehad met mijn goed betaalde stages (zeevaart) dat het de spaarpot goed heeft aangevuld. Naast de studie weinig tijd om mijn geld uit te geven dus af en toe de Rover ermee verwennen. :D Als je een keer een vraag hebt of iets dergelijks laat het weten want als ik het niet weet kan ik je doorverwijzen. ;)

Vandaag onderhoud gedaan aan de Rover:
Ik heb de olie, het oliefilter en de thermostaat vervangen. De thermostaat heb ik ook vervangen omdat het mij opviel (voordat de Vitesse in de stalling ging) dat het lang duurde eer hij op temperatuur kwam. Ook liep hij verder net iets te koel. Nu nog vrij koel (staan ze om bekend) maar veel beter. De koelwatertemperatuursensor (mooi scrabble woord) heb ik vorig jaar al vervangen. Nu weer top iig. En ik heb nog een detail vervangen! Het embleem op de motorkap was een beetje grauw geworden. Nieuwe besteld in Engeland en vandaag gemonteerd zodat het voorsteven van de Rover weer gelikt is. :D :cool:

Oude thermostaat:
SAM_6550.jpg

Het nieuwe embleem op de Rover:
SAM_6548.jpg

SAM_6547.jpg

Leuke kleine nette details Marc!

Aangezien een Rover (800) nooit genoeg op de foto kan staan, deel ik het volgende berichtje ook maar even hier:

Escher zei:
Hierbij nog enkele van mijn spots, hoofdzakelijk uit Antwerpen. Het (heel) recente, dure spul heb ik er even uitgelaten.

Gisteren in Hulst, deze Belgische Rover 827 Vitesse in prachtige staat (en, gelet op de nummerplaat, al een tijdje in bezit van de huidige eigenaar). Stond jammer genoeg goed ingebouwd:

1t7wq0.jpg

2d842ll.jpg

Ik baal wel, ik heb deze auto al 2 keer zien rijden, maar geen foto kunnen maken.

@ Nissan GT-R, awesome: Helemaal mee eens. :D

@ Pjötr: Dankjewel! Dat is een mooie spot! Pluim voor de fotograaf. Die ziet er nog erg netjes uit! Mij broer heeft, zeer waarschijnlijk, deze een keer zien zoeven in Oud-Beijerland maar helaas had hij ook geen foto kunnen maken. Dankjewel voor het delen hier! (y)

Bedankt voor de pluim ;) Ik zag hem gisterenmiddag staan en moest eigenlijk onmiddellijk aan jouw topic denken. Dank aan Pjötr voor het delen hier; twijfelde er zelf nog aan om hem hier te posten, maar die twijfel blijkt nu ongegrond :) Blijft een erg mooi model, zeker als ze zo strak zijn als jouw exemplaar!

Gisteren weer de eerste echte lange rit gemaakt met de Vitesse naar Thomas 3006 (Rover 220 Coupe). Was wederom genieten hoe het 6 pijpige orgel onder de motorkap mij zonder moeite over de snelweg heen trok met een mooie klank. :cool:

Eenmaal bij Thomas aangekomen hebben we de 220 coupe weggebracht voor de APK en nieuwe bandjes wat zorgde voor een leuke colonne. ;)
SAM_6554.jpg

SAM_6555.jpg

SAM_6556.jpg

En ja bij mooi weer horen foto's natuurlijk. :D
SAM_6563.jpg

SAM_6562.jpg

SAM_6570.jpg

SAM_6561.jpg

Hallo liefhebbers,

Ik heb er een Rover bij! Een heuse Rover 3500 V8 Vanden Plas automaat uit 1982. Km stand is maar 108.000 km. Vóór de winter werd ik benaderd door een vriend van mij in Zwitserland (met een garage bedrijf) die een Rover Vanden Plas had staan en er een goed thuis voor zocht. De vorige eigenaar (die hem 20 jaar had) had hem naar die vriend van mij gebracht omdat hij met zijn 75 jaar niet meer kon zorgen voor twee klassieke wagens en een dagelijkse Rover 75. Eentje moest gaan en dat was deze dus. Die vriend van mij was eerst van plan om hem te demonteren omdat hijzelf SD1 verzamelaar is en reserve onderdelen kunnen handig zijn. Toen die vriend van mij de schroevendraaier erin wou zetten om hem te demonteren kwam hij erachter dat dat zonde zou zijn omdat hij in erg nette staat was voor een 34 jaar oude wagen. Zeker niet 100% maar zeker het redden waard. Eerst wat mensen benadert of die hem over wilden nemen maar niemand had interesse in de Britse schone. Op een dag benaderde hij mij dus in verband met mijn 827 Vitesse. Complimenten over en weer over elkaars auto (hij heeft zelf ook een 827 Vitesse) en uiteindelijk dus naar het hoofdonderwerp, de Vanden Plas. ‘’Zou jij hem over willen nemen? Jij ben precies de liefhebber/eigenaar voor die auto en je mag hem hebben voor een regelrechte schijtprijs. Als hij maar naar een goed thuis gaat’’. Euuh…. Even wat dingen op papier gezet en gelet op de toekomst om daarna tot de conclusie te komen dat het prima kon en het wel heel gaaf zou zijn.

Mijn ouders zeiden direct ‘’waarom twijfel je nog? Je hebt het geld, je school is vrijwel klaar, baan heb je ook al aangeboden gekregen bij een rederij en voor je werk (zeevaart) heb je hem toch niet nodig. Niet zeuren maar halen dat ding’’. Leuk zulke ouders die je steunen in zulke dingen! :D

Zo stond de SD1 er toen bij:
12767676_1722606911318328_762018248_n.jpg

12767543_1722606867984999_185764832_n.jpg

Doorgegeven aan die vriend dat ik hem graag wou hebben waarop hij het dak liet spuiten en de kofferklep (op mijn kosten uiteraard) vanwege wat krassen. Na de winter ben ik gevlogen naar Zwitserland om hem daar rijklaar/mooier te maken (had half jaar in stalling gestaan) samen met die goede vriend van mij. Erg leuk en een warm onthaal van vrienden en familie maakte het tot een ervaring die nooit meer zal vergeten.

Het is een eerlijk exemplaar die zeker niet vertroeteld is door de vorige eigenaar maar werd gebruikt om eten te halen voor zijn restaurant in Zwitserland. Ik heb trouwens ook de vorige 75 jarige eigenaar mogen ontmoeten. Hij was blij verrast dat een jong broekie als ikzelf voor de Rover ging zorgen. Zoals gezegd, een eerlijk exemplaar met hier en daar een kras, deukjes etc. Maar nergens rot en heel weinig roest, nee niet weinig voor een SD1 maar echt heel weinig.
Dingen laten doen/gedaan in Zwitserland:
-Embleem op motorkap vervangen.
SAM_6614.jpg

-Deur linksvoor vervangen vanwege roest op de originele.
-Koplampen vervangen vanwege slechte reflectors.
SAM_6636.jpg

-Bumpers zwart gemaakt.
SAM_6631.jpg

En alles weer gemonteerd.
13115511_1754650374780648_1076101851_n.jpg

Dat ben ik. :p

-Olie vervangen motor.
-Remolie vervangen.
SAM_6643.jpg

-Nieuwe banden.
-Stuurwiel vervangen omdat het originele lelijk was geworden.
Oud:
SAM_6644.jpg

Minder oud: Is een grijs stuur maar als ik dat wil kan ik dat verven.
SAM_6764.jpg

Matten zijn vervangen hoor. ;)

-Interieurpanelen D stijl gespoten en weer gemonteerd.
SAM_6620.jpg

-Lucht inlaat motorkap vastgezet.
-Kentekenverlichting gerepareerd.
-Hout in het dashboard vervangen voor iets mooiere panelen (hout voor in de deuren moet ik nog
fixen).

Na een aantal dagen lol en plezier hebben de Zwitserse vriend en ik de 34 jaar oude bolide naar Nederland gereden. Klinkt een beetje bot (niet zo bedoeld) maar heb geen zin in een discussie over de documenten stroom voor de invoer van een auto uit Zwitserland. Krijg je zo'n welles nietes discussie. :p Het is volgens de regels gegaan want ik en die vriend wilden echt geen risico lopen op de reis. Eenmaal in Nederland aangekomen kon de wagen geïmporteerd worden wat vlekkeloos verliep.
RDW inklaren:
SAM_6814.jpg

Platen binnen!! :D:
SAM_7102.jpg

Dingen laten doen/gedaan in Nederland:
-Automaatbak laten spoelen.
-APK.
Enige punt aan de Rover SD1 waren de remschoenen achter. Hier zat net te weinig dikte op waardoor de handrem niet lekker greep. Afkeur helaas. Verder was de garage blij verast dat hij in erg goede staat is. De originele rubbers van de ophanging en dergelijke waren erg goed. Niet nieuw maar voor een auto die 34 jaar tegen de zwaartekracht heeft gevochten toch erg indrukwekkend goed. Remmen achter werden vervangen en de APK voor twee jaar zit erop. :D

-Cosmetisch heb ik 2 oppervlakkige roestplekjes aangepakt onder de voorruit en 1 nabij het linker achterwiel. Dremel, roestomvormer, schuren, roestwerende primer, kleurlak, blanke lak. Dat moet goed zijn zo.
SAM_7090.jpg

SAM_7092.jpg

Rover letters aan de zijkant weer in volle glorie:
SAM_7061.jpg

-Raamstijlen weer mooi zwart gekregen.
SAM_7096.jpg

SAM_7099.jpg

-Uitlaat geschuurd vanbuiten en in de hittebestendige verf gezet. Ziet er strakker uit vind ik.
-Reservewiel bak aan de buitenkant (zwarte deel onder de bumper en boven de uitlaat) in de
steenslag spray gezet en toen matzwart.
SAM_7069.jpg

-Dorpel weer zwart omdat die grijs was uitgeslagen her en der.

Een grondige wasbeurt vandaag gaf dit als resultaat:
SAM_7162.jpg

SAM_7161.jpg

SAM_7163.jpg

SAM_7165.jpg

Hierna is de SD1 grondig in de wax gezet en al het zwarte kunststof is in de plastishine gezet om het weer op te laten leven. Ook heb ik een tube met vet gebruikt om de rubbers rondom weer soepel en zwart te laten worden. Een echte photoshoot volgt nog want na het poetsen ziet hij er nog mooier uit. :D Die foto's houden jullie nog tegoed. Hij is al erg opgeknapt en ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

De 827 is ook goed gebruikt tijdens een vakantie trip naar Engeland waar deze veel bekijks trok en zelfs in een krant is gekomen. Maar daarover later meer. :D

Wauw! Wat een prachtige auto!

Gefeliciteerd en inderdaad, altijd fijn ouders die je steunen en goed dat je het ff door hebt gerekend. Maar ik had denk ik ook geen twijfel gehad. Superveel plezier ervan!

Nissan GT-R zei:
Wauw! Wat een prachtige auto!

Gefeliciteerd en inderdaad, altijd fijn ouders die je steunen en goed dat je het ff door hebt gerekend. Maar ik had denk ik ook geen twijfel gehad. Superveel plezier ervan!

Dankjewel voor de leuke reactie! :D

Wat een vette bak!
Echt een klassieker en vrijwel niet meer te zien op de Nederlandse wegen.
Deze ga ik volgen. :)

Geweldig verhaal over een geweldige auto! Jammer dat je je kenteken niet een paar maanden eerder kon aanvragen zodat je de beginletters van 1982 had :) Geweldig ook die houding van je ouders (y)

Wauw Marc!:eek:

Ik had het al op Facebook gezegd, maar gefeliciteerd met deze prachtige SD1, nog altijd één van de mooiste auto's uit de Britse geschiedenis!
Misschien in zijn jaren verguisd, Rover/Brits= rommel/slecht, maar die looks maken toch alles goed zeg!
Zeker in jouw kleur, en met de juiste velgen (lees deze, of spaak) is het echt een bloedmooie auto, vind ik. Niet voor niets lijkt een Ferrari Daytona hierop (of was dat nou andersom?) Ik vond de bumperspoiler voor altijd de auto net iets krachtiger maken, een spoilertje achterop ook, hoewel ik hem ook weer niet mis.

Weet je wat ik altijd zo gaaf vind aan de SD1? De uitlaat, geen idee waarom, maar daar kijk ik altijd naar.

Trouwens toffe reactie van je ouders, en ook erg leuk om te lezen dat je meteen in Zwitserland aan de slag bent gegaan. Ik had van Thomas al eens begrepen dat de Rover ook in Zwitserland nog redelijk wat enthousiastelingen kent.
Heel heel heel veel plezier met deze prachtige Rover, maar stiekem weet ik dat dat wel goedkomt!

Sowieso tot de 22e!

Enneeh leuk stukje op Youngtimerpagina!

In 1 woord : Schitterend !!
Nou ja, 2 dan : Fantastisch!!

Auto van het jaar in 1977 en wat een beauty :)
Veel fijne en veilige kilometers ermee gewenst

PS : kan je een geluidsfragment posten van die grommende / spinnende V8?

@rzasa, spyderweb: Bedankt! :D

@ Wouter82: Harstikke bedankt! En ja dat had idd grappig geweest. ;)

@ Pjotr: SD1 is qua plaatwerk gewoon zwak, eerlijk is eerlijk. Wat bij mijn Vanden Plas het voordeel is is dat hij metalic is en daarom afgewerkt is met blanke lak. Mijn broer heeft ''targa red'' op zijn SD1 Vitesse zonder blanke lak. Autos met blanke lak zijn veel beter bestand tegen de elementen. Zoals gezegd is deze wagen niet vertroeteld en pekel is in Zwitserland zeker iets wat flink gebruikt wordt. Wat in Zwitserland helpt is de TUF keuring. Elke twee jaar moeten ze gekeurd worden en daaraan vooraf worden op het neurotische af gereinigd. Onderkant, dorpels, motorruimte etc. Elke wagen in Zwitserland wordt dus minimaal elke twee jaar heel grondig gereinigd itt bv Nederland. Dit heb ik me laten vertellen door de garage daar. SD1 heeft zeker gevoelig plaatwerk maar als je weet waar je op moet letten is het goed te doen. En als je een zwak hebt voor zulke wagens dan neem je dat voor lief. Maar die looks zijn idd om van te smullen. Zo ook de 800 vind ik. Ja deze velgen staan hem erg goed. SD1 is geïnspireerd op de Ferrari Daytona en ontworpen door Spencer King. Ja mijn ouders zijn heel bijzonder daarin. Als ik ook zat te leren voor een toets zei mijn vader wel eens ''joh die school haal je toch wel, ga uit en met geld gooien.'' :p Super relaxed. Nou ik kwam in Zwitserland idd in een nest van liefhebbers maar het is daar niet normaal. Een mooie 75 V6 met 200.000 km kun je hier nog wel slijten maar dat is daar vrijwel uitgesloten heb ik me laten vertellen. Of heel erg liefhebber of totaal niet. Tot de 22e idd en dan kom ik met de 827 Vitesse. Die moet ik ook nog poetsen daarvoor. :D

@Niseko: Dankjewel!! en ik ga mijn best doen. Filmen en dan een youtube filmpje maken of iets dergelijks. Komt voor mekaar. :)

Super zeg, gefeliciteerd! Gek genoeg heb ik met de SD1 niet zo veel, terwijl er eigenlijk weinig tegen deze auto spreekt. Brits en bijzonder zou genoeg moeten zijn. Hij heeft zelfs wat weg van de Citroën van die tijd, de CX. Maar ik snap absoluut wat je in de auto ziet, het is een geweldig ding. Ik ben wel benieuwder naar je vakantieverhalen met de Vitesse. ;)

SD1 3500 Vanden Plas.... (y)(y)(y)

We hadden thuis de KK-73-SG, een 3500 Vanden Plas uit 1983, gekocht in 1989. Zilvergrijs met bruin leder en toen al best brak helaas. Toch meegenomen op vakantie naar Toscane in 1990, ik was toen net 16. Onderweg gestrand en een reparatie aan het koelsysteem laten doen bij een bijzonder mooie garage in Bologna. Ik heb daar een halve dag genoten van een showroom met prachtige Lamborghini's en maserati's kan ik me herinneren.

Foto van deze vakantie met mezelf in beeld:

SD11_zpsc5ee0daa.jpeg

We gaan elkaar zeker zien op de 22e in Boxtel.

@ MWH: Dankjewel voor de leuke reactie! (y) Ik vind de 800 net zo gaaf als de SD1. 800 is qua design beter in balans maar de SD1 heeft dan weer meer roadprecense. Gellukkig heb ik ze nu allebei!! :D Beiden vind ik op hun eigen manier waanzinnig. :D CX en de SD1 lijken idd wel op elkaar. Vandaag zal ik foto's uploaden van de vakantie met de 827. :D

@ Smarter: Mooie foto, dankjewel voor het posten. De SD1 wou jullie gewoon een ander deel van het land laten zien. ;) :p En ja, 22 mei moeten we elkaar even treffen ja! Kan ik je Lexus eens goed bekijken.

@ The old alfster: Dankjewel! :D (y)

@Niels: Thanks! :D

Topic voorheen nooit gespot.
Maar wat heb jij daar twee droomwagens voor de deur staan (y)
Alleen al die statigheid die de interieurs uitstralen :eek:
Houden zo!!!

@ British Racing Green: Hele leuke reactie, dankjewel. :D (y)

Weekendje weg naar Engeland.

Zaterdag 16 april was Pride of Longbridge en dat is hét evenement voor rare figuren zoals ikzelf. Een evenement wat gericht is op het British Leyland, Austin Rover, MG Rover tijdperk. Diezelfde Zwitser waar ik de SD1 van heb gekocht kwam naar Nederland om daarna samen met mij en mijn 827 Vitesse naar Engeland te gaan. Hij was met zijn schitterende blauwe MG-ZTT 190 (PK) 2,5 V6. Met mij reed nog een Nederlander mee die ook lyrisch is van aparte Britten. Donderdag avond vertrokken we met het schip van Hoek van Holland naar Harwich zodat we vrijdag rustig aan konden doen en de auto's nog konden wassen bij ons hotel in Redditch. Dit zodat ze er zaterdag gelikt bij konden staan. Later die vrijdag kwamen nog meer Zwitserse vrienden in hun zilver kleurige MG-ZTT 190 2,5 V6, Thomas 3006 samen met zijn vader in hun smetteloze 75 tourer CDTI (bijna 400.000 km en als nieuw!!) en nog een vriend uit Belgie in zijn zwarte MG-ZTT CDTI.

Op het schip:
SAM_6815.jpg

SAM_6817.jpg

Slapen in goed gezelschap:
13045513_1754650001447352_788471447_n.jpg

Zaterdag:
Normaal vindt het evenement plaats op het veld van Cofton Park (naast de MG Rover fabriek) maar vanwege de regen in de dagen ervoor was het veld te drassig. Dus werd het verspreidt over diverse locaties. Wij gingen naar Cofton park en konden de wagens kwijt op de weg naast het park en hadden alsnog een hele leuke dag! Foto's zijn niet perfect omdat sommige wagens langsreden.

Oeh wat vunzig! Een SD1 Vitesse. Kan nog niet geloven dat ik ook een SD1 heb nu. :D
SAM_6862.jpg

Rover SD1 vandenplas EFI (is eigenlijk een Vitesse automaat met leer).
SAM_6873.jpg

Rover 75 V8.
SAM_6832.jpg

MK2 Rover 820 Vitesse coupe. (is hier nooit geleverd maar heeft een 2 liter turbo aan boord en hele forse prestaties).
SAM_6827.jpg

MK2 Rover 820 Vitesse fastback (dit is de opvolger van de 827 Vitesse).
SAM_6835.jpg

Blauwe nog.
SAM_6889.jpg

Nog een 827 Vitesse maar dan een later bouwjaar (herkenbaar aan de grotere bumpers en andere details).
SAM_6831.jpg

Een Rover 200 uit de eerste serie (Inmiddels uitgestorven maar die Belgische vriend van mij neemt er eentje mee naar YE).
SAM_6844.jpg

MK1 Rover 820 fastback met 30.000 miles op de klok!
SAM_6924.jpg

Rover 827 coupe.
SAM_6874.jpg

Rover 820 Coupe.
SAM_6877.jpg

Triumph Acclaim.
SAM_6866.jpg

Morris Ital.
SAM_6935.jpg

En zo stond de mijne opgesteld. :D
SAM_6858.jpg

SAM_6860.jpg

Zondag:
Tweede evenement met schitterend weer vond plaats bij Ragley Hall. Een schitterend landhuis wat door Rover af en toe gehuurd werd (als de familie zelf niet aanwezig was) om promotie foto's te maken. Regelrechte topdag met veel schitterende wagens en leuke mensen.
SAM_6950.jpg

SAM_6957.jpg

Rover P6 3500 V8.
SAM_6964.jpg

De smetteloze Rover 75 tourer van Thomas 3006 z'n vader. Op naar de volgende 4 ton.
SAM_7019.jpg

MK2 Rover 820 fastback die als daily wordt gebruikt op LPG.
SAM_6976.jpg

Schitterende MK1 Rover 820 Tickford turbo! De eigenaresse is erg actief in de classic car scene samen met het hele gezin van autoliefhebbers.
SAM_6986.jpg

Mijn 827 Vitesse kreeg veel complimenten. Maakt je wel heel erg trots hoor! :D
SAM_6995.jpg

SAM_7004.jpg

Toen was het aan het eind van de zondag weer tijd om naar de kust te rijden.
13082154_1751504238428595_98739087_n.jpg

En weer op de boot.
SAM_7040.jpg

De Rover 827 Vitesse heeft het weer keurig gedaan tijdens de reis. Alleen deed de snelheidsmeter het niet goed meer. Direct gevraagd aan de mensen daar en op een forum hoe en wat waarop ik direct informatie kreeg dat het een bepaalde sensor moet zijn. Even bellen naar een garage in Nederland en de vervanger voor de defecte sensor was voor een paar tientjes onderweg. Tja 27 jaar oud en dan een sensor....je kunt het het oude beestje niet echt kwalijk nemen. Gemonteerd en alles is weer oké. :D

De eigenaresse van de Rode 820 Tickford stuurde mij een krant waar ik in sta met mijn sjees!
22472381_2030496223862727_53881993_n.jpg

In Nederland kreeg de Rover 827 Vitesse ook even aandacht. Autoliefhebber en Youngtimer kenner Arno vroeg me een stukje te schrijven over mijn band met de Rover 827 Vitesse: https://www.youngtimerpagina.nl/nieuws/295-rover-827-vitesse-gentlemans-express/

Een paar dagen later kwam hij zelf langs om hem te beleven en schreef dit: https://youngtimerpagina.nl/rijtesten/rover-827-vitesse/ (y)

Ook de zwarte MK2 Rover 827 Si van mijn vader staat op de site: https://youngtimerpagina.nl/nieuws/298-rover-827-si-weg-van-het-duitse-gepeupel-ga-voor-een-brit/

Wat een heerlijke foto's zeg! Dat moet echt een gaaf evenement zijn geweest. Leuk om daar met je eigen auto tussen te staan!

Dat klinkt als een briljant evenement, en wat een boel heerlijke auto's stonden daar! Sowieso trekt de hele Britse-auto-scene me wel. Ik moet ooit nog eens op vakantie naar dat eiland, dan ga ik wel zorgen dat ik wat evenementen meepak. :)

Ah tof Marc! Ik had van Thomas ook al gehoord dat het een heel erg leuk event was. Misschien m'n pa toch eens op trommelen om met zijn 45 daar heen te gaan :D

Ik heb ook echt een zwak voor Engelse auto's. Zeker de barrels modellen uit de jaren 80.

Ooit was ik met een vrouwelijke collega op vakantie naar Frankrijk, en vlakbij de camping was een kasteel. Dus op de eerste avond zouden we daarheen lopen. Op een parking stond een Austin Montego, en ik kwam was zo in extase, dat ze me echt niet snapte. Hoe kon ik nou zo blij worden van "zo'n lelijke auto" . Dit was natuurlijk al een teken aan de wand, dat de vakantie een fiasco zou worden, maar ja naïef dat ik ben..

Die Rover 800 van je vader is trouwens ook erg tof!

Terug
Bovenaan