Hallo liefhebbers,
Ik heb er een Rover bij! Een heuse Rover 3500 V8 Vanden Plas automaat uit 1982. Km stand is maar 108.000 km. Vóór de winter werd ik benaderd door een vriend van mij in Zwitserland (met een garage bedrijf) die een Rover Vanden Plas had staan en er een goed thuis voor zocht. De vorige eigenaar (die hem 20 jaar had) had hem naar die vriend van mij gebracht omdat hij met zijn 75 jaar niet meer kon zorgen voor twee klassieke wagens en een dagelijkse Rover 75. Eentje moest gaan en dat was deze dus. Die vriend van mij was eerst van plan om hem te demonteren omdat hijzelf SD1 verzamelaar is en reserve onderdelen kunnen handig zijn. Toen die vriend van mij de schroevendraaier erin wou zetten om hem te demonteren kwam hij erachter dat dat zonde zou zijn omdat hij in erg nette staat was voor een 34 jaar oude wagen. Zeker niet 100% maar zeker het redden waard. Eerst wat mensen benadert of die hem over wilden nemen maar niemand had interesse in de Britse schone. Op een dag benaderde hij mij dus in verband met mijn 827 Vitesse. Complimenten over en weer over elkaars auto (hij heeft zelf ook een 827 Vitesse) en uiteindelijk dus naar het hoofdonderwerp, de Vanden Plas. ‘’Zou jij hem over willen nemen? Jij ben precies de liefhebber/eigenaar voor die auto en je mag hem hebben voor een regelrechte schijtprijs. Als hij maar naar een goed thuis gaat’’. Euuh…. Even wat dingen op papier gezet en gelet op de toekomst om daarna tot de conclusie te komen dat het prima kon en het wel heel gaaf zou zijn.
Mijn ouders zeiden direct ‘’waarom twijfel je nog? Je hebt het geld, je school is vrijwel klaar, baan heb je ook al aangeboden gekregen bij een rederij en voor je werk (zeevaart) heb je hem toch niet nodig. Niet zeuren maar halen dat ding’’. Leuk zulke ouders die je steunen in zulke dingen!
Zo stond de SD1 er toen bij:
Doorgegeven aan die vriend dat ik hem graag wou hebben waarop hij het dak liet spuiten en de kofferklep (op mijn kosten uiteraard) vanwege wat krassen. Na de winter ben ik gevlogen naar Zwitserland om hem daar rijklaar/mooier te maken (had half jaar in stalling gestaan) samen met die goede vriend van mij. Erg leuk en een warm onthaal van vrienden en familie maakte het tot een ervaring die nooit meer zal vergeten.
Het is een eerlijk exemplaar die zeker niet vertroeteld is door de vorige eigenaar maar werd gebruikt om eten te halen voor zijn restaurant in Zwitserland. Ik heb trouwens ook de vorige 75 jarige eigenaar mogen ontmoeten. Hij was blij verrast dat een jong broekie als ikzelf voor de Rover ging zorgen. Zoals gezegd, een eerlijk exemplaar met hier en daar een kras, deukjes etc. Maar nergens rot en heel weinig roest, nee niet weinig voor een SD1 maar echt heel weinig.
Dingen laten doen/gedaan in Zwitserland:
-Embleem op motorkap vervangen.
-Deur linksvoor vervangen vanwege roest op de originele.
-Koplampen vervangen vanwege slechte reflectors.
-Bumpers zwart gemaakt.
En alles weer gemonteerd.
Dat ben ik.
-Olie vervangen motor.
-Remolie vervangen.
-Nieuwe banden.
-Stuurwiel vervangen omdat het originele lelijk was geworden.
Oud:
Minder oud: Is een grijs stuur maar als ik dat wil kan ik dat verven.
Matten zijn vervangen hoor.
-Interieurpanelen D stijl gespoten en weer gemonteerd.
-Lucht inlaat motorkap vastgezet.
-Kentekenverlichting gerepareerd.
-Hout in het dashboard vervangen voor iets mooiere panelen (hout voor in de deuren moet ik nog
fixen).
Na een aantal dagen lol en plezier hebben de Zwitserse vriend en ik de 34 jaar oude bolide naar Nederland gereden. Klinkt een beetje bot (niet zo bedoeld) maar heb geen zin in een discussie over de documenten stroom voor de invoer van een auto uit Zwitserland. Krijg je zo'n welles nietes discussie.

Het is volgens de regels gegaan want ik en die vriend wilden echt geen risico lopen op de reis. Eenmaal in Nederland aangekomen kon de wagen geïmporteerd worden wat vlekkeloos verliep.
RDW inklaren:
Platen binnen!!

:
Dingen laten doen/gedaan in Nederland:
-Automaatbak laten spoelen.
-APK.
Enige punt aan de Rover SD1 waren de remschoenen achter. Hier zat net te weinig dikte op waardoor de handrem niet lekker greep. Afkeur helaas. Verder was de garage blij verast dat hij in erg goede staat is. De originele rubbers van de ophanging en dergelijke waren erg goed. Niet nieuw maar voor een auto die 34 jaar tegen de zwaartekracht heeft gevochten toch erg indrukwekkend goed. Remmen achter werden vervangen en de APK voor twee jaar zit erop.
-Cosmetisch heb ik 2 oppervlakkige roestplekjes aangepakt onder de voorruit en 1 nabij het linker achterwiel. Dremel, roestomvormer, schuren, roestwerende primer, kleurlak, blanke lak. Dat moet goed zijn zo.
Rover letters aan de zijkant weer in volle glorie:
-Raamstijlen weer mooi zwart gekregen.
-Uitlaat geschuurd vanbuiten en in de hittebestendige verf gezet. Ziet er strakker uit vind ik.
-Reservewiel bak aan de buitenkant (zwarte deel onder de bumper en boven de uitlaat) in de
steenslag spray gezet en toen matzwart.
-Dorpel weer zwart omdat die grijs was uitgeslagen her en der.
Een grondige wasbeurt vandaag gaf dit als resultaat:
Hierna is de SD1 grondig in de wax gezet en al het zwarte kunststof is in de plastishine gezet om het weer op te laten leven. Ook heb ik een tube met vet gebruikt om de rubbers rondom weer soepel en zwart te laten worden. Een echte photoshoot volgt nog want na het poetsen ziet hij er nog mooier uit.

Die foto's houden jullie nog tegoed. Hij is al erg opgeknapt en ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
De 827 is ook goed gebruikt tijdens een vakantie trip naar Engeland waar deze veel bekijks trok en zelfs in een krant is gekomen. Maar daarover later meer.