Zo, even een update.
De zwarte Rover 827 Si van mijn vader heeft een nieuwe distributie riem, waterpomp en spanrol gekregen om te zorgen dat de V6 top blijft. We hebben een gloednieuwe riem erin gezet en niet ''new old stock'' want dat is een oude riem die nooit is gebruikt maar is wel zeer waarschijnlijk uitgedroogd.
De riem die er in zat heeft er 8 jaar en tegen de 40.000 km in gezeten. Bij de C27A V6 is het voorschrift 160.000 km of 5-6 jaar. Er zijn een aantal gevallen van 827's die al sinds nieuw met de originele riem rijden en hoge km standen.

Wij durven dat niet en laten ze op tijd vervangen.
Oude riem zag er niet heel slecht uit.
Spanrol.
Mijn Rover SD1 3500 Vanden Plas heb ik ook aardig wat aan gedaan. De airco heb ik er uit gehaald mbv een goede vriend. Het betrof een freon 12 systeem en dat kan en mag je nergens meer laten vullen. Je kunt het vullen met een modern koelmiddel maar dan gaan de afdichtingen en de pomp kapot. Ik had het kunnen laten repareren maar ik heb niet zoveel met airco en geef mijn geld liever uit aan andere dingen op de auto. De SD1 loopt ook nog koeler aangezien de airco radiateur weg is voor de motor radiateur. Ook kan ik nu mijn stuurhuis controleren en dat kon eerst niet aangezien de airco pomp in de weg zat. Dus wat mij betreft win win.
Als je het vergelijkt met de oudere foto van de motorruimte zie je dat we er een hoop uit hebben gehaald (moet nog steeds eens die slangen vervangen).
De SD1 moet volgend jaar hier en daar zeker nog wat opgefrist worden met betrekking tot de techniek. Loopt als een klok daar niet van maar schokdempers moeten wel vervangen worden en de radiateur is minder goed dan gedacht. Daarnaast zit ik te denken aan nylon bussen in de voor ophanging aangezien de huidige wel versleten zijn. Allemaal normaal voor een 34 jaar oude auto. Leuke klusjes voor volgend jaar zal ik maar zeggen.

Aangezien de winter er langzaamaan aan begint te komen heb ik de SD1 al stil gezet. Eerst nog even een lange rit naar een vriend gemaakt waar ik de motorkap heb gepolijst. Daarna is die uiteraard in de wax gezet. De auto is ook helemaal gewassen zodat ik hem op de terugrit droog kon rijden. Op de rit terug naar huis de tank volgegooid met V-Power en de banden op hoge druk gezet. De volgende dag al het rubber in het vet gezet, de banden in een beschermende laag gezet, interieur na-gewreven, ramen schoongemaakt vanbinnen, bumpers geconserveerd met creme en de hele auto nog na-gewreven met een spray wax. Pyjama erover en de winterslaap is begonnen.
Lastig te zien waarschijnlijk maar er is echt een diepere glans.
Binnenkort gaat mijn Rover 827 Vitesse ook in winterslaap.