Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Volgende week zaterdag komt er een nieuw familielid bij. :)

Hij is niet smetteloos, maar denk dat men dat inmiddels wel gewend is bij mij.

Op zich valt het mee wat eraan moet gebeuren, meeste zijn kleine dingen op wat delen laten spuiten na. (voorste spatborden en wellicht de voorbumper)
Ga kijken wat ik met de auto ga doen, opknappen en weer doorverkopen of toch houden....aangezien ik het altijd een mooie auto heb gevonden al vanaf het eerste moment dat ik hem op tv zag toen hij net uitgekomen was.

Yes!,...dat is snel geraden.
Een '97 SLK 230 met circa 187.190 km op de teller.
Stond te koop voor een leuke prijs dus kon de verleiding niet laten staan.

Toen ik de roest op de foto zag op het voorste spatbord bestuurderskant dacht ik "hij zal wel overal roest hebben".
Ben gaan kijken en het is alleen maar op de voorste spatborden.
Proefrit gemaakt, geen piepje, rammeltje of kraakje tijdens het rijden uit het onderstel, automaat schakelde perfect, hij reed gewoon top!

De dingen die eraan moeten gebeuren zijn de gasveer van de motorklep vervangen, want die is lam, hemeltje vervangen, vloermatten aanschaffen (zitten er niet in), eventueel een originele radio weer installeren, de koplampen zijn een klein tikkie geel, daar wil ik weer fris witte op zetten en wat spuitwerk dus.
De console en dashboard moeten weer netjes gemaakt worden met speciale verf die je erop kan deppen, de bekleding terug brengen naar nieuwstaat en het variodak weer werkend maken, deze heeft het gedaan maar is ermee gestopt bij de garage.
De pomp doet het, dus het is hoogst waarschijnlijk iets simpels, een relais of iets dergelijks.

Verder zit de auto heel mooi in de lak en is strak, dus ik kan er weer een beauty van een auto van maken.

Onnavolgbaar inderdaad. Na een CLK met niet-werkend cabriodak gewoon een SLK kopen met een niet-werkend cabriodak. Met roestige schermen op de koop toe. Wel een leuke kleur en prima uitvoering, verder. Maar zat er niet voor iets meer geld een veel beter exemplaar in?

Diante zei:
Yes!,...dat is snel geraden.

Tsja, het was ook wel heel erg makkelijk. Zo makkelijk dag ik begon te twijfelen.

Maar zoals al gezegd, onnavolgbare keuzes. Maar wel leuk om te volgen.

Een brede smaak qua auto´s, dan is het altijd weer verrassend. :)

Elco zei:
Onnavolgbaar inderdaad. Na een CLK met niet-werkend cabriodak gewoon een SLK kopen met een niet-werkend cabriodak. Met roestige schermen op de koop toe. Wel een leuke kleur en prima uitvoering, verder. Maar zat er niet voor iets meer geld een veel beter exemplaar in?

Andere exemplaren hadden een veel hogere km stand, dan kies ik liever voor eentje met minder km maar waar nog enkele dingen aan moeten gebeuren.
Uiteraard ben ik dan alsnog goedkoper uit, anders heeft het geen nut.

Elco zei:

Het dak van de CLK had ik gemaakt, nieuw pomp, nieuwe cabrio module en hij deed het weer.
Nu doet hij het weer niet inderdaad maar dat komt, omdat het zijraam niet goed functioneert en heb het stekkertje van de raammodule eruit getrokken even tijdelijk, anders blijft het raam circa 5 cm open staan.
Heb gisteren een tip gekregen dat ik het systeem ook kan resetten met de sleutel, dus dat ga ik proberen.

Het dak van de SLK is eenvoudig op te lossen zonder veel kosten.
ik vermoed een lekke cilinder bij de ontgrendeling bij het voorraam, aangezien het hemeltje bobbelig is en zich blijkbaar wat heeft volgezogen met olie.

Voorscherm met roest vervang ik eenvoudig door een goed exemplaar.
Als ik een hele nette kan vinden in meteen de juiste kleur dan hoef ik het wellicht niet eens te laten spuiten., maar dat ga ik wel vanuit, dus dat had ik al in de planning staan.
Weet niet 100% wat ik ermee ga doen, houden of weer verkopen als hij helemaal weer in orde is, toekomst bepaald het.

Ik volg het inderdaad niet, je moet toch de Nissan verkopen om centjes te genereren voor je hut in Portugal? Hoe dan ook, veel plezier met je derde Mercedes!

Ehh....vierde Mercedes, heb nog de 2001 CLK cabrio, 2002 A140 en '94 Combi (W124). :)

Met de verkoop van de Nissan 300ZX TT kan ik mijn KITT replica bouwen en die verkopen voor een groot bedrag.
Krijg woensdag iemand voor de auto, wellicht is hij dan verkocht, zo niet, dan heb ik nog iemand in mijn eigen woonplaats.

Het kan ook zijn dat ik het geld ga gebruiken om een auto uit de US aan te schaffen, op NL kenteken zetten en dan hier verkopen met wat winst.
Zit te denken aan nog een 300ZX cabrio in dezelfde Pearl White kleur aangezien de meeste mensen het een ontzettende mooie kleur vinden...wat ook bepalend is voor de verkoop.

De prijs van de SLK was laag , anders had ik hem niet gekocht, want inderdaad...heb het geld hard nodig voor mijn huis realiseren.
Ik zie er een winst in als ik de SLK in orde maak en weer verkoop, het geld is niet weg en komt weer retour maar dan met wat extra's.

Wellicht kan ik de aankoopprijs van de SLK snel wegstrepen door wat onderdelen te verkopen, heb nog wat spul liggen voor de verkoop, oa twee A-team velgen ter waarde van 750,- euro.

Vandaag de 1990 Nissan 300ZX twin turbo verkocht, hij gaat naar een echte liefhebber die vroeger bij Nissan heeft gewerkt.
Hij gaat hem weer helemaal origineel maken zoals hij uit de fabriek is gekomen en de originele motor er tevens weer in terug leggen nadat hij aangepakt is.

Morgen wordt hij opgehaald.

Helaas een paard minder in de stal, de Nissan 300ZX twin turbo is opgehaald maar hij krijgt gelukkig een heel goed thuis.

De bus en Pontiac cabrio staan klaar om opgehaald te worden.
De Pontiac zou eigenlijk al op de vrachtwagen moeten staan, maar het transportbedrijf heeft wat vertraging door Covid en sneeuw, dus het wordt nu aankomende week.

Morgen de BIG day, de SLK ophalen!
Ga meteen aan de slag ermee als ik hem heb, beginnende met de achterste raampjes dicht krijgen en de auto oppoetsen.

De gele, met ONK en de geschiedenis was voor mij ook wel de leukste die Nissanmonteur heeft echt wat leuks gekocht!

De Amerikanen gaan ook naar Portugal?

De geschiedenis van de gele Nissan deed het voor mij ook, dit was ook een belangrijke reden voor de nieuwe eigenaar, dat er een verhaal achter de auto zit.
Hij gaat mij up to date houden van het opknappen, als ik wat binnen krijg misschien leuk dat ik het post?

Ja, beide auto's gaan naar Portugal.
De Pontiac cabrio eerst, aankomende week.

Vandaag de SLK opgehaald in Uitgeest, was een heerlijke probleemloze rit, maar had uiteraard niet anders verwacht.
Wat rijdt die auto lekker zeg!

De achterste ramen had de garage dichtgeplakt, want die wouden niet meer omhoog.
Eenmaal thuis gekomen, was dat het eerste waar ik naar gekeken heb.
Eerst de schakelaar naar achteren gedrukt, kijken of het dak echt niet open wou.
Nee dus, de pomp draait wel maar er gebeurd niets.
Daarna naar voren geduwd en wat denk je....de achterste ramen gingen opeens dicht!

Heb wel een olielekkage boven het hemeltje, maar dat had ik al verwacht aangezien die helemaal gebobbeld is.
Dus dat wordt een cilinder vervangen.

De auto heeft een enorme poetsbeurt nodig, zoals te zien is.
Op de motorruimte kan ik mij nog het meest gaan uitleven. :)

Heb al een begin gemaakt met het schoonmaken van de auto, spoedig mooiere foto's.

Best een leuke SLK, ik vind dit de leukste generatie. Kwaliteit is alleen stukken minder, ik heb er heel wat gezien met roest en een interieur wat er volkomen opgebruikt uitzag. Hopelijk kun je er weer iets moois van maken en wat geld verdienen.

Klassiekerrijder zei:
Best een leuke SLK, ik vind dit de leukste generatie. Kwaliteit is alleen stukken minder, ik heb er heel wat gezien met roest en een interieur wat er volkomen opgebruikt uitzag. Hopelijk kun je er weer iets moois van maken en wat geld verdienen.

De mijne heeft één roestgat, onder de accubak en dat is het, dus het valt mee.

Ben inmiddels druk bezig ermee, de motorruimte begint weer netjes te worden, hemeltje heb ik er nu uit om de lekkende cilinder te repareren of te vervangen.
Er staat toevallig eentje op de sloop in de buurt, heb er vanmorgen al een setje vloermatten uit gehaald die ontbraken bij de mijne en een goed hemeltje, moet hem alleen laten opnieuw laten stofferen.
Was ook bezig de plastic delen van de kofferbakruimte eruit te halen maar dat is helaas niet gelukt, ben er nog niet uit hoe ik die eruit krijg aangezien ze helemaal om het scharnier van de achterklep zitten.

Woensdag ga ik weer heen om het eruit te krijgen, haal dan tevens de cilinder eruit van het dak met leiding en al die naar de pomp zelf gaat.

Vanmorgen iets over 10.00 uur was ik mijn handen alweer aan het vies maken, was weer op de sloop.
Plastic delen van de kofferbak uit de sloop SLK gehaald, het dakcilinder met leiding en één deurpaneel (had een gaatje in de mijne).

Heb ook nog chrome plaatjes voor in de zijkant van de deuren erop gezet...

De groene mos aanslag om de emblemen verwijderd...

En onder de motorkap begint het ook weer te glimmen...(ben nog niet klaar)

De grill ga ik er nog uit halen, zodat ik de achterkant ook schoon kan maken en de auto zelf ook.

Hetzelfde ga ik doen met de achterlichten.

Deze week ga ik het dakcilinder vervangen wat nog een leuke klus gaat worden.

Als ik op een autosloop in de US zou zijn, nou...dan mag je mijn bed erbij zetten, geweldig lijkt mij dat!

Netjes, je pakt het grondig aan. Jammer van de duplicaatcode op de platen.

Ik heb nogal wat SLKs gezien met vliegroest, langs de randen van de motorkap en de voorschermen. Daar heeft deze geen last van?

Nee, deze heeft daar gelukkig geen last van, hij heeft alleen dat ene grote roestgat onder de accubak / in de bijrijderskant voorste wielkas.
Even de twee voorste spatborden niet meegerekend, maar dat kan eenvoudig opgelost worden.
Denk wel dat het bestuurdersspatbord vervangen moet worden (of een nieuw stukje erin lassen) en de bijrijderskant is nog wel te redden.

Moet nog een keer betere foto's maken buiten, wellicht zaterdag.
Maar wil eerst het dakcilinder zaterdag inbouwen, zodat de achterste ramen weer dicht gaan...hopelijk.
Had ze dicht gekregen, maar na het proberen van het variodak gaan ze weer naar beneden, nu willen ze weer niet dicht.

Er zit ook geen olie meer in de cabriokappomp, deze ga ik pas weer vullen als de cilinder is vervangen.

Het zijraam van de CLK cabrio aan de bestuurderskant gaat weer helemaal dicht, problem solved!
(was blijkbaar iets met de schakelaar in de B stijl)

Aangezien de cabriokap het wederom niet deed daardoor, heb ik hem opnieuw geprobeerd te openen.
Het ging goed...tot de helft, hij wil niet de kap in de kofferbak laten zakken en stopt op dit punt....

Nog even en ik heb de CLK eindelijk goed.
Alleen nog nieuwe koplampen, ruitenwisserblad en een fuseekogel vernieuwen en dan is hij in orde om door de APK te komen.
De schrijfremmen kan ik de roest vanaf schuren, dan worden ze weer netjes.
Heb er vorig weekend een wiel af gehad om te kijken hoe de remschijf eruit kwam te zien en opschuren werkt.

Het dak van de SLK werkt weer!

Had het dakcilinder met leiding van de sloopauto ingebouwd, pomp gevuld en meteen het dak uitgeprobeerd.
En jawel, de achterklep ging open en het dak....eh....die niet, want er spoot in één keer olie uit een leiding, bleek een snee in te zitten.

Heb van mijn lekkende cilinder en de nieuwe één goede moeten maken, zodat ik de oude weer kon gebruiken met goede leidingen.
Alles weer uitgebouwd en daarna de oude (zonder lekkage bij de cilinder) weer ingebouwd, daarna werkte het dak weer als nieuw, zonder problemen.

Meteen de achterlichten eruit gehaald en alles erachter een schoonmaakbeurt gegeven wat meer dan nodig was zoals te zien is...

De "hoedenplank" ook opgepoetst...

Nu alleen nog het probleem oplossen om de achterste ramen dicht te krijgen.

Moet de auto nog wassen, heb ik nog niet gedaan, dat wordt de eerst volgende keer.

Mooi dat het dak van 1 auto weer werkt! Nu de ramen nog, maar dat is wel een vreemde. Moet dat niet gewoon even opnieuw ingeleerd worden? Want dat deed het eerst wel 1x, dus het is eerder software dan hardware?

Waarschijnlijk zit het hem in het systeem van de achterklep, dat er geen seintje wordt doorgegeven aan de computer dat de achterklep weer dicht is.
Vond een video op Youtube van een Duitser die iemand op de zijkant van de achterklep liet drukken links en rechts en toen gingen de ramen weer dicht.
Dus dat ga ik ook eerst proberen.

Zo dan Diante wat weer verhaal, even bijgelezen, die Nissan cabrio is echt een plaatje zeg (y)
Gave R170! blijf er een enorm zwak voor houden, ze rijden idd heerlijk.
Zelf ook een 230 kompressor gehad en later een facelift 320 V6, vooral die vond ik heel erg fijn!!
De pre facelift die jij hebt roest trouwens stukken minder als de facelift modellen, raar maar waar.
Interieur blijft een kwalijk dingetje bij de R170 zeg maar gerust rommel dat fragiele plastic, mijne destijds helemaal uitgebouwd ontdaan van de oude verflaag en opnieuw gespoten, ook eigenlijk de beste oplossing, deppen kan maar blijf je zien.
Trouwens check je nokkenas magneet stekker wel goed op olie lekkage !
https://tikobv.nl/oliestopkabel.html
Collage 2020-04-12 14_41_35 by bofkont OEM, on Flickr

De Nissan cabrio is inderdaad een plaatje, had ik ook niet verwacht toen ik hem binnen kreeg vanuit de US.
Beste koop die ik ooit gedaan heb met auto's! :)

Ik heb geen lekkages bij de motor, hij is mooi droog, dus ik denk dat ik echt een zeer goed exemplaar gekocht heb.
Heb net het onderhoudsverleden van de garage ontvangen van de vorige eigenaar, had ik opgevraagd aangezien er geen onderhoudsboekje bij zat.
Nu heb ik tenminste een idee wat er allemaal aan gedaan is.

Vandaag opgehaald, de '82 Pontiac Firebird die nu onderweg is naar Portugal!

Eind deze week / begin aankomende week wordt hij afgeleverd.
Nu alleen de bus nog die weer niet wil blijven lopen en daarna niet meer wil starten.

Van mijn CLK cabrio werkt de cabriokap nu ook weer....eindelijk!

Had het idee om de kap handmatig een keer open te doen en daarna te kijken of hij het weer elektrisch doet.
Kap naar beneden gedaan daarna de schakelaar ingedrukt en hij ging weer volledig uit zichzelf dicht en daarna ook weer open.
Nu alleen nog het ruitenwisserblad vervangen, één mistlampje aan de voorkant, fuseekogel en dan is hij helemaal in orde en werkt alles weer.

Daarna ga ik verder met de auto cosmetisch netjes maken, andere antenne, houten inlegdelen nog erbij zoeken in de lichte kleur, plexiglas lensje vervangen in de zijspiegel zit, want er zit een barst in, bekleding vernieuwen met deurpanelen en nog even erachter komen hoe je de binnenspiegel vast kunt zetten, want die trilt aangezien hij heel losjes zit.

De koplampen heb ik ook nog gepolijst met de hand, was ook afkeur voor de APK.

De kleine moet ik nog wat beter doen, maar nu moet hij er zeker zonder problemen doorheen komen.

Het is overigens maar één keer dat ik de auto in mijn achtertuin heb staan, want dit is niet wat.
Komt veel te veel vocht in de auto dus na de zomer gaat hij weer de stalling in, mocht ik de auto nog niet naar Portugal hebben gereden of getransporteerd.
Probeer hem wel zoveel mogelijk te luchten, deuren open zodat het kan doorwaaien.

Dat verhaal van de gele nissan ook weer even gelezen.
Ik kon het me nog goed herinneren.

Goed bezig met je SLK!
Vergeet je niet met de puntjes op de i de teksten van de kenteken sierplaten te halen.

De witte bus (van) is ook cool zeg. (gaat die ook naar portugal?)

Stif zei:
Dat verhaal van de gele nissan ook weer even gelezen.
Ik kon het me nog goed herinneren.

Goed bezig met je SLK!
Vergeet je niet met de puntjes op de i de teksten van de kenteken sierplaten te halen.

Nee, die gaan er nog af bij de SLK. :)
Denk dat ik hetzelfde ga doen als met de CLK, van die rvs randjes er omheen.
Weet het, de ene vind het mooi en de andere weer niet, als het echt niet staat dan laat ik ze weg.

Trek ook even het stekkertje van de Nokkenasmagneet los van de SLK Diante.
Daar zit de ellende!
Wat een avonturen zeg, heerlijk naar Portugal!

Weer van alles gemist, mooie updates! Er staat nog een affe KITT replica te koop in NL. Is die van jouw? Ik was in de VS en daar was Knight Rider te streamen op Netflix (tip voor VPN gebruikers wellicht). Lekker gebindged :)

Net eens even een aantal pagina's teruggelezen, erg leuk om te zien allemaal. Je blijft behoorlijk wisselen met auto's en projecten! Ben benieuwd of het de komende jaren allemaal een beetje wil vlotten in Portugal!

Sketcher zei:
Weer van alles gemist, mooie updates! Er staat nog een affe KITT replica te koop in NL. Is die van jouw? Ik was in de VS en daar was Knight Rider te streamen op Netflix (tip voor VPN gebruikers wellicht). Lekker gebindged :)

Nee, die is niet van mij, heb de mijne all circa 4 of 5 jaar geleden verkocht.
Heb er even aan gedacht om mijn rode Trans AM te verkopen en dan een nieuwe reeds zwarte uit de US te halen, alleen ik hoor dat een goede vinden niet meer zo makkelijk is dus ik hou de rode.
Plan is als ik aankomende keer weer naar Portugal ga om hem vlak dan ook naar Portugal te laten transporteren en hem daar langzaam om te gaan bouwen.
Hoorde dat het spuiten van een auto er ook een stuk goedkoper is. :)

Bossinkje zei:
Net eens even een aantal pagina's teruggelezen, erg leuk om te zien allemaal. Je blijft behoorlijk wisselen met auto's en projecten! Ben benieuwd of het de komende jaren allemaal een beetje wil vlotten in Portugal!

De eerste uitdaging is reeds begonnen, mijn auto's naar Portugal transporteren en straks de 7 demonteerbare garageboxen die ik aangeschaft heb in elkaar bouwen.

Moet alleen nog de juiste schroeven regelen.
Was bij mijn vaste smid geweest en die kon ze bestellen, helaas is hij geheel onverwachts overleden, dus dat gaat helaas niet meer door.

Ben nu bezig mijn bus naar Portugal te krijgen, maar hij wil weer niet blijven lopen.
Dure rekening gehad en nu werkt het nog niet, dus dat is wel behoorlijk balen.
Heb oa de dakpanelen van de garageboxen op de bus liggen, dus die móét er straks wel staan als ik in Portugal ben.

https://postimages.org/nl/

Mijn buurman daar is nu zijn bulldozer aan het repareren, zodat hij straks een plek kan maken waar de garageboxen komen te staan.

Net opgehaald en nu ook eindelijk op weg naar het zonnige zuiden!

Uiteraard wou de bus niet lopen, dus iemand van de garage is langs gekomen en kreeg hem meteen aan het starten.
(heel irritant, als ik het zelf doe dan wil hij niet)
Maar goed, hij liep weer.

Toen ik de bus naar binnen kon rijden om naar het loading dock te gaan, sloeg de bus af en uiteraard wilde hij weer niet starten.
Dus met een heftruck naar binnen getrokken en het laatste deel,..de vrachtwagen in met de hand geduwd met een groepje mensen.

Gelukkig maakt het niet uit of hij wil rijden in Portugal voor het transportbedrijf waar hij nu heen gebracht wordt, die nemen de taak over en vervoeren hem naar mijn buurman waar hij even tijdelijk komt te staan.
In mei haal ik hem persoonlijk op en breng ik hem naar mijn terrein waar ik de garageboxen ga opbouwen.
Mijn buurman heeft een bulldozer en trekker dus dat wordt waarschijnlijk een heel klein stukje slepen.
Wellicht voelt de bus zich meer in zijn element in het warmere klimaat en wil hij wel lopen. :)

Woensdag 9 maart gaat de CLK 230 cabrio naar de garage voor het vervangen van een fuseekogel, ruitenwisserblad en een nieuwe APK.
De schijfremmen waren wat roestig, dus ik ben het weekend aan het opschuren geweest en ze zien er nu weer netjes uit.

Ga dit jaar met de CLK naar Portugal.

Heb vandaag de SLK naar de stalling gebracht, staat hij tijdelijk bij de Nissan 300ZX cabrio.
En uiteraard heerlijk open gereden met het mooie weer.

Morgen ga ik de Mercedes CLK cabrio uit mijn tuin halen, is even een gedoe want een stuk schutting moet eruit gespit worden.

Inmiddels is de Mercedes CLK cabrio door de APK keuring.
De achterste remschijven waren te verroest aan de achterzijde, de garage heeft ze opgestuurd om te laten afdraaien.
Helaas was dit niet mogelijk, omdat ze dan te dun werden, dus er zijn nieuwe op gekomen.

Enigste wat ik nog moet maken is één mistlamp, weet nog niet waarom hij niet werkt.
Had het lampje van de andere kant al overgezet maar dat maakte niets uit, dus had voor de APK maar beide lampjes eruit gehaald.

Rij nu met de Mercedes CLK 230 cabrio en je kunt het al bijna raden, de cabriokap is er wederom mee gestopt, inmiddels om gek van te worden.
Zekeringen zijn allemaal goed, relais nagekeken en zijn ook goed, sensor in de kofferbak klikt, dus moet ook goed zijn, dus heb geen idee meer wat het probleem kan zijn.
Pomp en de cabriokap module heb ik ook al vervangen.

Enigste oplossing is laten uitlezen maar ik had het graag zelf willen vinden.

Diante zei:
bofkontZ4 zei:
Trek ook even het stekkertje van de Nokkenasmagneet los van de SLK Diante.
Daar zit de ellende!

Is dat nodig als de auto voor een tijd stil staat?

Zou ik wel doen, alleen al om te zien hoe de staat is en of er sprake is van olie in de kabel.
De olie tast de de kabel aan op ten duur, ook als hij stilstaat en met wat pech ook je ECU.

Terug
Bovenaan