Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Jazeker gaat het functioneren, het wordt de shifter van de automaat.

De low en high wat er ook op staat kan ik wellicht gebruiken voor het air ride systeem om de batmobiel omhoog of omlaag te laten gaan.
Weet niet of dit kan, moet ik nog even navragen hoe het systeem precies werkt.

Inmiddels weer terug in (heel koud) Nederland, is wel even wennen, in Portugal liep ik gewoon in mijn korte broek.
De focus gaat weer volledig op de batmobiel liggen, even kijken wat ik eraan kan doen met deze kou.
Ga ook op zoek naar een ruimte waar ik hem kan neerzetten en eraan werken.

Gisteren even de reeds verzamelde collectie uitgestald voor de Batmobiel...

De electronica blijft het mooist om naar te kijken, kan niet wachten op de dag dat het daadwerkelijk in de auto zit.

Gisteren even de reeds verzamelde collectie uitgestald voor de Batmobiel...

(…)

De electronica blijft het mooist om naar te kijken, kan niet wachten op de dag dat het daadwerkelijk in de auto zit.

Kan me zo voorstellen! Lijkt me echt gaaf om te zien als het uiteindelijk allemaal werkt… zou ik zelf ook wel willen kunnen, maar ben helaas niet handig genoeg.

Ik ben handig maar kan en weet ook niet alles, zal zeker hulp bij dit project nodig hebben.

Ben vandaag al een beetje bezig geweest om een deel van het body te stellen, naast het dak en dat gaat lukken.
Moet alleen het polyester dunner schuren, zodat het flexibeler wordt, dan afstellen en het polyester weer opdikken.
Probleem is, het is niet goed om bij een lagere temperatuur dan 15 graden met polyester bezig te gaan. :(

Mis echt een ruimte nu, wil ook niet stil komen te staan door het weer.

Ik had een kleine loods te koop gezien van 35 vierkante meter in mijn woonplaats, moet er nog mee bezig gaan om te kijken of het wat kan worden en of de batmobiel er enigzins wel in past.
Het gaat ook de hoogte in, zou liever iets hebben wat volledig op de begane vloer is, zodat ik er ook meer auto's in kwijt kan, aan hoogte heb ik weinig.

Dat gaat denk ik niet passen met de Batmobiel, die is circa 2.24 meter breed.

Nog een nieuwe update, wat duikt er geheel plotseling op op Facebook, mijn Ierse Xedos 6!
Helaas niet zoals ik gehoopt had...

De eigenaar heeft hem al deels gedemonteerd maar hij gaat mij nu wat nieuwe foto's sturen.
Hij vroeg mij of ik hem terug wil kopen, daar ga ik nog even over nadenken, want A - hoever ligt hij uit elkaar en B - ik kan mij er niet zo in vinden om de Xedos die ik al gekocht had nog een keer te moeten gaan kopen.

Dit zou ik niet meer terugkopen. Misschien een leuke uitdaging om dit weer op de weg te krijgen, maar je hebt al genoeg leuke projecten lijkt me. Als ik alleen al zie dat de ruiten er uit zijn en de auto niet bepaald netjes afgedekt is vrees ik voor de gevolgen. Ierland is nou bepaald droger dan Nederland... En dan nog de steen onder de dorpel etc, lijkt me niet dat er heel liefdevol mee omgegaan is.

Wel leuk dat hij weer is opgedoken. Ik weet niet meer precies wat het verhaal achter deze auto is, maar kun je met deze informatie geen stappen nemen tegen de persoon die hem zonder jouw toestemming heeft verkocht?

Twijfel enorm wat ik moet doen, ik kan hem terug kopen, alleen wat jij zegt...ik heb al genoeg projecten.
De monteur die de Xedos aan het demonteren is kan alles weer monteren en hij kan de Xedos ook nog afgeleveren in Londen bij een klant van mij die ik al 23 jaar ken.

Laat dat hoopje ijzer toch aub daar staan!
Je hebt er niets aan, zoals hierboven al is geschreven. De huidige staat is zeer twijfelachtig.
En je hebt genoeg andere projecten die aandacht nodig hebben.

Het zeldzame vliegtuigonderdeel is net opgestuurd naar de verkoper van de Studebaker Avanti.

Nog een paar onderdelen die ook nog zijn kant op moeten en dan kan de Avanti op transport naar Nederland.

Ben ook nog even aan het testen geweest of ik de zijkanten naar de canopy (dak) horizontaal kan krijgen aangezien ze behoorlijk scheef zijn...wat niet hoort.

De bestuurderkant krijg ik recht, de bijrijderskant niet volledig, omdat het polyester iets dikker en sterker is, dus ik kon de lijmtangen niet strakker aandraaien.
Beide kanten moet ik het polyester van dunner schuren, zodat ik het met de hand kan buigen en daarna weer kan opdikken met polyester.

Laatst bewerkt:
Ik wist van tevoren dat er een berg werk in zou zitten, niemand die een polyester body aanbiedt bied iets aan wat weinig werk nodig heeft.
Er was één body die goed was maar niemand weet waar het vandaan komt.

Had eigenlijk nog wat meer werk verwacht, normaal gesproken is de neuspunt aan één kant krom, die staat dan iets omhoog...

Meer dan duidelijk te zien bij andere replica's zoals deze hierboven oa.
Dus ik had dit ook verwacht bij de mijne, tot mijn verbazing is de mijne goed, dus daar was ik heel blij mee.

Zat ook wel in over deze schuinte om te corrigeren, omdat ik niet het dak kan omhoog zetten zomaar aan de achterkant, want dan wordt het hoger dan de vinnen van de spatborden, het dak en de vinnen horen dezelfde hoogte te zijn.
Dan zou ik het uit zijn verband halen, maar nu ik bezig geweest ben en zie dat het gelukkig makkelijk te corrigeren is, het deel is gewoon ingezakt en nooit goed gecorrigeerd door de maker voordat hij een mal ervan had gemaakt.

Diante, gaaf dat die van jou recht is! Beetje werk er aan, maar dat komt goed lees ik wel.

Vraagje, wanneer gaat de Studebaker op transport? Ben bezig met een setje van 6 zuigers en drijfstangen in de USA en ik zoek nog transport, vandaar. Wellicht kunnen ze mee?

Ben al bezig geweest om het één en ander recht te trekken en af te werken maar het weer zit niet zo mee.
Nadeel is ook dat ik geen houten frame er nu in kan bouwen, omdat hout nou eenmaal erg werkt met temperatuursverschillen.
Moet een houten frame erin bouwen om het body af te stellen en daarna meteen de mal maken.
Kan ook nog niets afwerken met plamuur vanwege vocht.
Zit wel een beetje te balen vanaf mijn zitbank kijkende naar de Batmobiel, dat ik niet "los" kan gaan erop, zo schiet het voor geen meter op uiteraard.

Zal spoedig wat nieuwe foto's uploaden van wat ik tot nu toe heb kunnen doen.

De Avanti gaat zeker niet eerder op transport dan eind deze maand, maar ik verwacht nog wat later.
Wou hem graag weg hebben uit de US voordat het daar gaat sneeuwen aangezien hij buiten staat.
Heb gevraag aan de verkoper of hij er eventjes iets overheen kan doen.

Geen probleem om de spullen mee te nemen, ik kan alleen geen grote dingen meenemen.
Denk dat de Avanti al aardig volgeladen wordt met de Avanti onderdelen die gedemonteerd zijn.
Wil niets op de voorstoelen of achterbank hebben liggen, zodat er geen deuken en dergelijke inkomen.

Heb je een PM gestuurd, heb je hem ontvangen?

Laatst bewerkt:
Het is niet veel qua werk maar tenminste al iets, de bovenste randen waar de koplampen komen heb ik gerepareerd...

Achterkant van de "vleugels" hadden grote openingen op de malnaad, deze heb ik opgevuld met een speciale polyesterpasta / lijm...

Hier en daar nog een paar kleine gaatjes die gevuld moeten worden en dan kan het strakgemaakt worden.

Bij de luchtinlaten heb ik op de malnaad het overtollige polyester eraf gehaald...

Tevens bij de neuspunt aan de onderkant...

Bij beide zijkanten ook grotendeels...

Het perfect strak maken komt later, want er moet nog een bodemrand aan de onderkant komen over het gehele body, deze mist.
(naar de binnenkant, naar het chassis toe)

Binnenste randen spatborden op maat gemaakt...

De randen onderaan de neuspunt waar de lower spoiler komt heb ik nog iets langer gelaten dan moet, wil het later perfectioneren.

Verder heb ik de bovenste naad doorgezaagd om het deel rechts ervan naast het dak straks horizontaal te krijgen.
(de spanning moet eraf)

Het is al wel wat flexibeler geworden maar nog niet genoeg.
Moet de schuurmachine op de binnenkant zitten om zodoende het polyester te verdunnen, zodat het mee kan buigen, daarna als het de correcte vorm heeft weer opdikken.

De zijkant kwam ook niet overeen met elkaar op de naad, voorste deel lag meer naar buiten, dus heb die ook doorgezaagd.

Ik kan helaas nog niet de delen weer aan elkaar polyesteren, daarvoor heb ik warmer weer nodig, dus dat laat nog even op zich wachten.

Laatst bewerkt:
Heb je een PM gestuurd, heb je hem ontvangen?

Ja, nu gezien, maar ik word er gek vandat ik dus geen melding meer krijg op deze site van nieuwe berichten. Dus fijn dat je het even meldt. Bericht terug ook, trouwens.

@batmobile, lekker, je eerste stappen aan die body!!

(Uwbuurman) Heb je wederom een PM gestuurd.
Mail mij anders op het e-mail adres die ik gegeven heb, aangezien meldingen van PM's niet werkt.

Heb inmiddels de ramen van de batmobiel op maat gevijld en een papieren model gemaakt van de raamopening om straks lexan (onbreekbaak plexiglas) te kunnen bestellen.

Tevens ben ik bezig het dashboard al te bouwen van hout, zodat ik daar straks met warmer weer een polyester mal van kan maken.
Het is veel meetwerk, zodat de electronica op de juiste plek komt.
Als ik het in elkaar gelijmt heb, dan komen er weer nieuwe foto's aan.

Denk dat ik ook binnenkort het body in twee delen ga zagen, zodat ik kan beginnen met een houten frame erin te bouwen om het geheel te kunnen stellen.
Ben alleen een beetje aan het stoeien om ruimte te maken wat niet wil lukken, het chassis staat eigenlijk in de weg en ik krijg ik niet voor elkaar om het te verplaatsen. (naar voren of achteren)

Ben ook al het één en ander aan het voorbereiden voor het laten overkomen van de Studebaker Avanti.
Die moet zo spoedig mogelijk eigenlijk opgehaald worden, vanwege de winter, alles wordt vochtig en nat.

Als het goed is zijn de ontbrekende onderdelen van de batmobiel nu opgestuurd, zou dan alleen nog moeten wachten op de correcte koplamp. (had twee dezelfde ontvangen, niet handig!)

Oh, had bijna nog een zwarte Xedos 6 kunnen toevoegen aan mijn collectie.
Had de eigenaar in het verleden al naar de Xedos gevraagd of hij hem wou verkopen.
Nu heeft hij hem geheel onverwachts naar de sloop gedaan voor maar 150,- euro!!!...alleen vanwege een paar reparaties die nodig waren!
(hij was mij vergeten)
Heb nog geprobeerd de Xedos van de sloop te redden, maar is helaas niet gelukt.
Dood en dood zonde van de auto die verder goed was. :(
Als dat te lang gaat duren dan ga ik groen licht geven aan de transportbedrijven om de Avanti op te laten halen.

Laatst bewerkt:
Ja, echt jammer, had heel graag een zwarte Xedos erbij willen hebben, aangezien je ze niet vaak voorbij ziet komen in die kleur.
Maar in de toekomst eentje zoeken is ook weer leuk om te doen.

Gisteren een foto ontvangen hoe de Avanti er nu bij staat, wat niet al te best is, dus hij moet zo snel mogelijk opgehaald worden.

afbeeldingen

De batmobiel onderdelen zijn binnen, het is alleen nog wachten op de correcte koplamp, maar ben bang dat dat te lang gaat duren.
Is even wat meer druk erop zetten en dan maar kijken.

Had hem gezien, ben zelf niet zo'n fan van het interieur in dezelfde kleur als de buitenkant, zwart was mooier geweest.
Hoop de mijne in maart op te kunnen halen in Rotterdam.

Laatst bewerkt:
Ach, het is pijnlijk om te zien zo, maar het zal niet de eerste keer zijn in het lange leven van de Avanti.

Ach, het is pijnlijk om te zien zo, maar het zal niet de eerste keer zijn in het lange leven van de Avanti.

Verschil is alleen dat er toen der tijd mee gereden werd en de auto warm gestookt werd, dan droogt ook alles binnen en voorkomt een grote vochtbende.
Voor nu is het niet anders, het is zoals het is, ik poets hem wel weer schoon indien nodig.

Nog enkele foto's van de werkzaamheden aan mijn grote project...

Raam opening nagemaakt om het van lexan te laten maken.

Panelen voor het dashboard al redelijk op maat gemaakt.

De achterwand.

Verder was ik nog bezig om een model te maken voor randen aan de ramen te kunnen polyesteren.

Origineel horen er ook randen aan de zijkanten te zitten rondom, dus dat gaan we namaken. :)

Ik probeer nu het dashboard vorm te geven wat wil zeggen alle delen in een juiste hoek te maken, zodat het zo identiek mogelijk aan het origineel is.
Ik kom nog niet lekker uit, aangezien bepaalde meters in het midden van de auto moeten zitten en het dashboard een bepaalde breedte heeft.

Laatst bewerkt:
Indrukwekkend hoor! Goed bezig.

Even een ongetwijfeld domme vraag: je hebt een mal gemaakt van papier-achtig spul voor je raam. Maar dat raam moet ook een kromming hebben? Hoe krijg je de juiste kromming?

Van A4tjes heb ik een model van een raam gemaakt.
Het raam heeft inderdaad een kromming, maar dit is geen probleem, het lexan kan je gewoon buigen in de kromming van de opening.

Als de randen van de raamopeningen klaar zijn, schuur ik ze netjes strak in lijn met de buitenkant, zodat ze overal dezelfde diepte hebben en dan kan het raam er tegenaan gemaakt worden van binnenuit.
Het lexan kan alleen niet té dik zijn anders is het moeilijk te buigen, zal waarschijnlijk wel een mm of 4 dik worden.

Vandaag lekker aan het puzzelen geweest met alle dashboard panelen om het passend in de auto te krijgen, zodat alles de juiste hoek heeft.
Denk dat ik de juiste hoeken gevonden heb. :)

Ben de delen nu aan elkaar aan het lijmen.
Bovenkant van het dashboard heb ik ook al vorm gegeven, moet alleen de voorste rand nog dikker maken en een houten frame bouwen waar het op komt.
Daarna lijm ik de bovenkant aan het gehele voorfront.
Dan is het nog een kwestie van mooi afwerken en het staat klaar om een mal van te maken.

Tevens heb ik de polyester rand van de canopy (dak) opening eraf gezaagd, die hoort namelijk niet horizontaal te zijn maar bijna verticaal.
De rand ga ik er later aan polyesteren.

Heb alleen nog in het midden (voor) en achter links en rechts in de hoek nog een stukje gelaten, anders valt de canopy naar beneden.

Bij de achterste wand heb ik nu ook het vakje met plaatje erin gemaakt voor de electronica...

Zal wat betere foto's maken met daglicht, was al donker.

Wouw dat dashboard met al die toeters en bellen, mooi hoor!

Ben blij dat iemand de electronica voor het dashboard / interieur aanbood, anders had ik zelf alles moeten laten maken en ook nog uitzoeken qua meters, etc.
Scheelt weer een hoop werk.

Erg gaaf allemaal, dat uitvogelen. Wordt mooi!!

Altijd leuk om te doen, is ook een groot deel van het plezier.
Morge weer lekker verder met het dashboard, kan niet wachten om het klaar te hebben om het eindresultaat te zien!

Ondanks dat ik er zelf niet zo goed in ben, lijkt me het dashboard toch het mooiste om te maken.

Op zich vind ik het gehele interieur leuk om te maken, komt waarschijnlijk omdat het met hout vorm gegeven moet worden waar ik het liefste mee werk.

Ik gebruik deze keer ook van dat soort karton achtig materiaal.

Wat betere foto's van de achterwand...

Tevens een begin gemaakt van de middenconsole...

DSC01243-5.jpg

En de zijwanden, heb de vorm bepaald en de achterwand die erin komt gemaakt.
Moet nog het puntje erin maken van het vak..
(de planken die ik had waren te kort dus moet er een stukje aan maken, vandaar dat het puntje in de opening nog mist)

Volgende stap wordt de diepte van een vak bepalen en dan het vak erin bouwen.

Kerel, ik heb je dat al eerder gezegd, jij bent best heel handig. Wat zou je jezelf een boel kunnen besparen als je wat meer leert sleutelen aan je auto's! Weet zeker dat jij dat onder de knie kunt krijgen.

Mooie stappen weer met je dash en deuren

Dat zou inderdaad wel lukken voor het grootste gedeelte aan mijn auto´s sleutelen, heb bij mijn Mercedes SLK ook de multiriem en waterpomp vervangen en tevens een hydraulische leiding van de pomp in de kofferbak naar de voorkant van het dak, best wel een klus op zich.
Heb twee dingen op mijn lijst wat het volgende is wat eraan moet gebeuren en dat kan ik helaas niet zelf, de automaat moet gespoeld worden en de sleutel moet ingeleerd worden, gebruik nu mijn reservesleutel.

Het grootste probleem om te kunnen sleutelen is een eigen ruimte hebben, en uiteraard een brug.
Zodra de Batmobiel af is wil ik dat realiseren in Portugal.

De Nissan 300ZX cabrio moeten ook wat dingen aan gebeuren, oa de schijfremmen met blokken vervangen, dit kan ik zelf doen.
Moeten nieuwe banden op, zou ook wel zelf een balanceer en demonteer machine willen hebben.
Het is niet zo moeilijk om te doen, heb het vroeger op school geleerd bij autotechniek.

Aan de Batmobiel wil ik ook proberen zoveel mogelijk zelf te doen, maar sommige dingen moeten gewoon goed gebeuren, zoals het laswerk en spuiten, dus dat laat ik wel aan professionals over.
Airride moet er ook nog op komen, het is alleen behoorlijk prijzig in NL vergeleken met de US, en dan moet het er nog op.

Hahaha wat ben je toch een baas. Ik vind het maar knap hoor!

:)

Ik had nog geen foto's gepost van mijn auto's in portugal voordat ik weer terug naar NL reed.
Had plastic onder de voorkant van alle auto's gelegd om zodoende het vocht tegen te houden en boven de Pontiac cabrio ook een stuk opgehangen, want de druppels vielen bijna lekkerlijk naar beneden naast het staan bij de auto.
Nu drupt het op het plastic wat schuin hangt, zodat het naast de auto terecht komt.
Waardeloos natuurlijk de hele situatie maar het is even niet anders.

'even' bij gelezen, wat een fantastisch project, echt heel indrukwekkend en ook leuke andere updates. Je verzameld precies wat je leuk vind en de passie komt goed over.

Ik weet niet wat je nu met de Ierse auto besloten hebt maar ik zou hem maar los laten. Buiten dat het inderdaad pijnlijk is er nog eens voor te moeten betalen lijkt hij me iets te ver gestripped om er weer iets van te maken. Wat was precies zo speciaal er aan? Als je graag een RHD zou willen hebben zal ik mijn ogen open houden hier in het VK.

Terug
Bovenaan