Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Vroeger verzamelde ik schaal 1:18 modellen (had er op een gegeven moment 73), daarna ben ik overgegaan op schaal 1:1. De Ierse Xedos 6 steek ik geen energie meer in, die is spoorloos nadat mijn klant waar ik hem gestald had verkocht heb buiten mijn weten om. Ik koop er ooit wel eentje maar dan een echte uit Japan zelf. De Batmobiel is wel mijn meest bijzondere project van alle auto's die ik heb gehad of heb, de stentor heeft mij ook al benadert, maar ik heb het even op pauze gezet, wil eerst wat verder zijn met het bouwen van de auto. Wellicht totdat hij gespoten moet worden, dan kan ik meteen een oproep erbij laten plaatsen voor een spuiter. Binnenkort ga ik langs iemand voor de lexan ramen, alleen nog kijken hoe ik het ga doen om het dak mee te krijgen wat uiteraard niet past in en Mercedes SLK.

Laatst bewerkt:
De test of het dashboard in de auto past...

Ben nog niet tevreden over de ronde vorm van de bovenste rand en de hoeken van de panelen, dus heb enkele weer los gehaald en twee weer opnieuw aan elkaar gelijmd, eentje moet nog.
Heb het nu nog iets meer naar voren geplaatst het dashboard, zodat ik beter uitkwam met de linker en rechter panelen die op een bepaald kunt moeten zitten.

Hoop dat ik nu wel de juiste hoeken heb, zo ja dan kan ik de bovenkant afmaken.
En zo niet, dan moet ik wat dunne metaalbeugeltjes erachter maken, zodat ik alle panelen aan elkaar heb maar ter plekke kan buigen.

Inmiddels weer een stap verder, stil gezeten heb ik niet.....alleen op momenten dat het regende dan, zoals vandaag.

Gisteren heb ik de zijkanten aan de achterwand gelijmd...

De spatie aan de bovenkant moet nog opgevuld worden.
Aan de zijkanten steeks het soms iets uit, maar dat komt omdat de polyester rand van het body niet overal hetzelfde is qua afstand, dus die moet ik iets verlengen later met polyester.

Had vandaag het paneel aan de onderkant willen toevoegen, zeg maar de hoedenplank, maar moeder natuur had andere plannen met het weer, dus het wordt een andere dag.

Verder, het dashboard is eigenlijk zo goed als klaar, alleen nog een klein beetje plamuur uitschuren en dat is het...

Het deel wat naar de middenconsole gaat kan ik er pas aan maken als het polyester body op de auto geplaatst is en er een bodem in de auto zit, zodat ik de exacte hoogte weet van de middenconsole, dit bepaald de hoek waaronder ik het aan het dashboard moet lijmen.

De zijpanelen ook even "getest" in de auto, de deel boven het vak wat erin zit moet ik nog op maat maken qua hoogte.
Inmiddels zijn ze verder afgelijmd en kan ik ze afwerken.

Nog even en alles voor het interieur ligt klaar om mallen van te maken.

Blijft ongelofelijk hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt.
Ik ben "handig" geboren. LOL!! :giggle:

Als ik de paar witte plamuur plekken op het dashboard uitgeschuurd heb, dan spuit ik het zwart, moet gespoten worden om er een mal van te maken.
Het hele dashboard wordt later nog met leer bekleed, dus het hoeft niet perfect te zijn, maar wil het wel zo goed mogelijk strak hebben.

Zit alleen even te puzzelen met de achterwand, misschien is het gat wat erin zit waar een plaatje in komt met electronica iets te laag.
In plaats van de zijpanelen die ik net gelijmd heb weer los moeten halen en opnieuwe lijmen kan ik beter het gat verhogen.
Maar ben er nog niet over uit, heb niet zoveel foto's ervan en het is moeilijk te juiste hoogte ervan te bepalen. (ook hoe hoog de achterwand is aan de onderkant.
Niet alle auto's waren hetzelfde, dus het is ook moeilijk te beslissen wat nou precies correct it.

Het plaatje met electronics hebben ze bij deze er bijvoorbeeld op gemaakt...

Bij deze staat de achterwand weer meer rechtop...

Wordt nog even goed kijken en wellicht nog zoeken naar andere foto's.

Laatst bewerkt:
Toch maar de achterwand ingekort van boven en de zijkant opnieuw gelijmd...

De opening zit nu wel op de juiste hoogte.
Nu weer wachten totdat de lijm droog is en dan kan ik het rechter zijkantje eraan lijmen.

De zijpanelen ben ik ook aan het afwerken...

En ben begonnen aan de rand toe te voegen waar ik later van binnenuit tegenaan kan polyesteren...

Vandaag de rechter zijkant op de achterwand gelijmd...

Morgen of vrijdag wordt het de hoek bepalen van de "hoedenplank" die eronder komt en erop maken.

Het plaatje wat achter de opening komt met de electronica heb ik randen aan gemaakt, zodat ik hem later makkelijk vanaf de achterkant vast kan zetten aan een flens...

En de zijwandpanelen heb ik verder afgewerkt...

Moest alleen nog een klein hoekje in elke punt maken van het vak, zodat het niet zo puntig is.
Dit is inmiddels ook gedaan, dus die zijn klaar.
Volgende stap wordt de panelen op de juiste maat maken, daarna kan ik het ronde onderste deel maken en toevoegen.

Voor de genieters, pak de popcorn er maar bij!...alvast een betere indruk van hoe het dashboard wordt.... :)
(nog niet klaar, wil nog hier en daar wat verbeteren, kleine dingetjes)

Let niet op de glimmende plekjes op de bovenste rand en overige imperfecties, het dashboard hoeft niet perfect te zijn, het is puur de vorm die ik nodig heb.
Als het straks van polyester is kan ik het gehele dashboard altijd nog even schuren voordat het bekleed wordt met leer.
Als het perfect had moeten zijn, dan ben ik zeker nog een maand ermee bezig. :)

Laatst bewerkt:
Mooi hoor.
Hoe meer knopjes meters en schakelaars er zijn hoe leuker

Alles is functioneel op vier metertjes na.
Dus ik mag mij suf gaan denken aan snufjes om toe te kunnen voegen aan de knopjes en schakelaars. :p

Deel naar de beneden console ook nog even afgemaakt...

Ondanks dat het dashboard er al mooi uitziet en alleen maar de vorm belangrijk is kon ik het niet laten om het toch maar strak af te gaan werken, dus...heb het vandaag in de plamuur gezet totdat mijn plamuur op was, morgen verder afmaken met de nieuwe die ik gehaald heb.

De achterwand heb ik de "hoedenplank" iets verlengd en vandaag het onderste deel aan toegevoegd en ook onder de juiste hoek zoals het achter de stoelen moet komen.

Nu de hoek bepaald is kan ik ook beginnen aan het laatste interieurdeel, de midden console!

Laatst bewerkt:
Lekker hoor! Dacht dat de middenconsole afhankelijk was van de donorauto eronder? Als de body op het onderstel staat?

Lekker hoor! Dacht dat de middenconsole afhankelijk was van de donorauto eronder? Als de body op het onderstel staat?
Ik heb zitten te rekenen en de maat is eigenlijk niet zo moeilijk te bepalen, heb de breedte van de stoelen, de opening in het body van het interieur...

... dus dan blijft er een bepaalde ruimte over voor de midden console + de electronica die erin komt bepaald ook de breedte.
Enigste wat ik niet kan bepalen nu maar pas als het auto gebouwd is, is de lengte van het voorste deel van de console, waar de shifter komt zeg maar, dat moet wel op de cm nauwkeurig zijn.
Dus ik maak de console iets langer en dan kan ik hem later heel makkelijk inkorten naar de juiste lengte.

Zit ik alleen nog met de hoogte maar die is nu wel te bepalen, de bodem in de auto wordt wat hoger dan de aandrijfas en de hoogte daarvan kan ik ook zelf bepalen.
De zijkanten van de console laat ik ook wat langer, dan kan ik die ook nog inkorten naar de gewenste hoogte later.

Een mooie zonnige dag om een lange klusdag van te maken.
Ben de rand aan het opvullen op de achterwand, bovenste deel met houtjes.
Deze zaag ik straks af en dan afwerken met plamuur.

Het dashboard is ook klaar, heb het nu strakker en de rand met de lelijke glimmende plekjes zijn ook weg.
Heb het even in glans gespoten, moet nieuwe matte verf halen nog.

Ben ook verder gegaan met het "frame" te maken voor straks de raamrand toe te kunnen voegen.
Alleen het voorste en achterste gedeelte nog.

En ben begonnen met de midden console.

(hij is nog te lang en iets te hoog, later kort ik hem in op maat.)

Laatst bewerkt:
Sinds gister avond is er iets nieuws op mijn pad gekomen.
Niemand bood een perfect origineel batmobiel body aan, degene die ik heb is in delen opnieuw in elkaar gebouwd, omdat hij krom was, etc.

Door de jaren heen is het wederom niet meer een strak body gebleven, dus vandaar dat er zoveel werk aan zit.

Nu komt het...
Iemand in de US heeft mallen die gemaakt zijn van een Jay Orhberg (bekende filmauto maker) batmobiel....de originele, deze was alleen opnieuw strak gemaakt en dus verder niet aan geprutst of verzaagd.

Degene die de mallen had heeft ze onlangs verkocht, (had hem ook nog benaderd, maar hij heeft niet gereageerd)
Hoe dan ook, de koper in Canada moet de mallen nog ontvangen en brengt ze daarna naar een polyesterbedrijf en gaat originele bodies verkopen.

Dit is een neuspunt die zo uit de mal komt, ziet er al perfect uit zonder grote deellijnen erop van een mal. (zie amper iets erop eigenlijk, beter kan niet!)

De ontbrekende grills voor de ramen zitten er ook in en andere dingen die missen bij het body die ik nu heb zoals de vakjes waar rubber in komt om de auto in te stappen, rand rondom de ramen en een rand aan de binnenzijde van de passagiersruimte.
Allemaal punten die ik nog zou moeten maken bij het body die ik nu heb.
Ik wil altijd alles zo origineel mogelijk hebben, dus ik ga kiezen voor het nieuwe, niet verzaagde body en die tevens meteen in het zwart komt. :)

Degene denkt ergens in maart de mallen te krijgen.
Heb hem al gezegd, zet mij maar als nummer 1 op je orderlijst.

Ga dan het body verkopen wat ik nu heb, alleen ik wil eigenlijk eerst de zekerheid hebben dat het werkelijk doorgaat, anders blijft ik straks met niets achter.
Heb al klanten voor het body, iemand in Engeland, Italië en Spanje.
Wil het zo plannen dat ik het body verkoop als degene in Canada het eerste body gaat laten maken en ik die kan overnemen.

Het heeft amper werk nodig, dus kan dan vrijwel direct beginnen met het maken van een mal ervan en daarna het body al op het chassis plaatsen en de auto daadwerkelijk gaan bouwen.

Dus ja, gaat weer anders dan gedacht, jaren wachten op een perfect body die op de markt komt en dan heb ik de mijne eindelijk en dan ineens is hij er!
Balen aan de ene kant maar zo erg is het niet, want heb nu wel degene kunnen gebruiken om alvast de interieurdelen te kunnen maken.

Zie weer een leuk Batmobiel uit Canada naar NL halen avontuur komen. :)

Laatst bewerkt:
Mooie ontwikkeling en net op tijd zo te zien. Wat is eigenlijk de reden dat je het dashboard van polyester gaat maken? Zo in hout ziet het er ook al goed uit en Ik kan me niet voorstellen dat gewichtsbesparing belangrijk is bij zo'n replica. Of wil je ze kunnen reproduceren?

Ik moet bekennen, als het om gangbare auto's ging had ik weleens twijfels bij jouw keuzes. Maar dit is gewoon supergaaf.

Mooie ontwikkeling en net op tijd zo te zien. Wat is eigenlijk de reden dat je het dashboard van polyester gaat maken? Zo in hout ziet het er ook al goed uit en Ik kan me niet voorstellen dat gewichtsbesparing belangrijk is bij zo'n replica. Of wil je ze kunnen reproduceren?

Ik moet bekennen, als het om gangbare auto's ging had ik weleens twijfels bij jouw keuzes. Maar dit is gewoon supergaaf.

Hout werkt nogal en echt geweldig sterk is het ook weer niet, dan moet je een heel houten frame erin bouwen.
De tellers kan ik ook niet monteren met de bijbehorende beugels aangezien het hout te dik is. (is maar circa 9 mm), dus moet naar een dunner materiaal toe.
Polyester lijkt mij ideaal ervoor + omdat ik er een mal van ga maken, kan ik heel makelijk weer een dashboard produceren.
(verre droom, om ooit nog een replica te bouwen maar dan als showroom auto en die ook te gaan verbreden naar de originele maat van de '89er. Die was namelijk rond de 2.45 meter breed, de '92er hebben ze circa 10 a 11 cm uit de achterste spatborden gehaald omdat hij toch té onpraktisch was met transporteren en de smalle straatjes.)

Heb er wel aan gedacht, zal ik hem ook gaan verbreden, maar ik vind 2.23 meter al breed genoeg voor op de weg.:p

De rand begint al te ontstaan...

Heb het transportbedrijf ook groen ligt gegeven om de '63 Studebaker Avanti op te halen.

Ze zoeken nu een chauffeur en zodra ze die hebben voor de rit dan laten ze het mij weten en wordt de auto opgehaald.....en uiteraard heb ik weer gevraagd voor foto's voor het digitale plakboek. :)

Laatst bewerkt:
Het transportbedrijf had afgelopen vrijdag de Avanti al kunnen ophalen, helaas nam de verkoper zijn telefoon niet op dus het is nu doorgeschoven naar maandag.

Inmiddels is de middel console in elkaar gelijmd (op de bovenste plaat na waar de schifter op komt) en verder afgewerkt.

Alleen het voorste deel nog maken en dan is hij klaar.

Laatst bewerkt:
De Avanti staat klaar om opgehaald te worden bij de verkoper!

Hoop dat ik straks succes ga hebben met de batmobiel, dan wordt de Avanti de eerste auto die ik body off ga restaureren net als de '64½ Ford Mustang cabrio die ik had.

Ja, die Mustang vond ik ook prachtig! Start je dan een nieuw topic voor de Avanti?

Ik kan het hier posten of inderdaad een nieuwe post van maken, maakt mij niet uit eigenlijk, net wat iedereen liever heeft.

Kwam dit plaatje tegen met de voorste drie Avanti's die ik zou willen hebben op een dag qua kleuren.

Waarschijnlijk komt er eerst nog een twee Avanti bij, zodat ik die kan gebruiken ook om te zien waar de onderdelen moeten zitten....bij het "bouwpakket" wat ik reeds gekocht heb. :giggle:

Sinds gister avond is er iets nieuws op mijn pad gekomen.
Niemand bood een perfect origineel batmobiel body aan, degene die ik heb is in delen opnieuw in elkaar gebouwd, omdat hij krom was, etc.

Door de jaren heen is het wederom niet meer een strak body gebleven, dus vandaar dat er zoveel werk aan zit.

Nu komt het...
Iemand in de US heeft mallen die gemaakt zijn van een Jay Orhberg (bekende filmauto maker) batmobiel....de originele, deze was alleen opnieuw strak gemaakt en dus verder niet aan geprutst of verzaagd.

Degene die de mallen had heeft ze onlangs verkocht, (had hem ook nog benaderd, maar hij heeft niet gereageerd)
Hoe dan ook, de koper in Canada moet de mallen nog ontvangen en brengt ze daarna naar een polyesterbedrijf en gaat originele bodies verkopen.

Degene denkt ergens in maart de mallen te krijgen.
Heb hem al gezegd, zet mij maar als nummer 1 op je orderlijst.

Ga dan het body verkopen wat ik nu heb, alleen ik wil eigenlijk eerst de zekerheid hebben dat het werkelijk doorgaat, anders blijft ik straks met niets achter.
Heb al klanten voor het body, iemand in Engeland, Italië en Spanje.
Wil het zo plannen dat ik het body verkoop als degene in Canada het eerste body gaat laten maken en ik die kan overnemen.

Het heeft amper werk nodig, dus kan dan vrijwel direct beginnen met het maken van een mal ervan en daarna het body al op het chassis plaatsen en de auto daadwerkelijk gaan bouwen.

Dus ja, gaat weer anders dan gedacht, jaren wachten op een perfect body die op de markt komt en dan heb ik de mijne eindelijk en dan ineens is hij er!

Zie weer een leuk Batmobiel uit Canada naar NL halen avontuur komen. :)

Dit is toch een ongelofelijke plot twist op het niveau van Roal Dahl :D

Maar het is van de ongekroonde MacGyver van dit forum ;)

Hoop deze maand meer te weten over het nieuwe body.

Vraagje voor iedereen...

Ik ben op zoek naar de meters van het dashboard op de foto, herkend iemand de meters, waar ze van zijn of ik ze kan aanschaffen?

Ze moeten echt 100% iedentiek zijn, niet iets wat er op lijkt.
Ik zoek mij suf maar kan ze niet vinden helaas.

Eentje heb ik al gevonden (deze zit net achter het stuur verstopt)...

Nu alle anderen nog.

Tudor / Smiths 2" Oil Pressure Gauge. Is al wel van 3 jaar geleden, maar wie weet…

Die had ik gisteren ook gevonden, als enigste, ik kan geen bericht sturen, het werkt niet meer dus de advertentie moet dan al verlopen zijn.
Ga in ieder geval twee stuks van de "water / temp" meter bestellen, dan kan ik die nog laten meekomen met de Avanti.
(tweede is voor een toekomstige 2de batmobiel die ik wil bouwen als showroom auto,.....als ik op een dag een professionele garage heb gebouwd in Portugal)

Zit even de reviews te bekijken over het betreffende bedrijf maar die zijn niet al te best, dus ben bang dat het verder zoeken wordt. :(

Laatst bewerkt:
In de watersport worden veel losse metertjes gebruikt, kan je ook even kijken bij wat motor merken (Vetus, Volvo, Mercury, Solé, Perkins, Bukh, Yanmar)

In de watersport worden veel losse metertjes gebruikt, kan je ook even kijken bij wat motor merken (Vetus, Volvo, Mercury, Solé, Perkins, Bukh, Yanmar)

Bedankt voor de tip, kan ik inderdaad ook proberen!

Vond bijna een identieke teller, staat alleen SW extra op, helaas heb ik geen idee waar de teller van is.

Heb het Merk SW een chat berichtje gestuurd maar nog geen reactie terug ontvangen.

Inmiddels een berichtje terug ontvangen, ze kunnen de snelheidsmeter niet meer leveren en hebben verder ook geen informatie erover.
Heb een klant in Frankrijk die dezelfde meter heeft gevonden voor mij die ook te koop was bij het bedrijf met slechte reviews, het andere bedrijf heeft goede gelukkig dus dat gaat hem worden. :)

Hij gaat nu op zoek naar de andere meter, wie weet vind hij ze.

Inmiddels is de Avanti in Linden, NJ gearriveerd bij het transportbedrijf.
Ze houden hem nog even vast, zodat de twee meters meeverscheept kunnen worden.

Daar staat hij dan, mijn restauratieobject van mijn betaalbare droomauto!
(hoop dat men van veel foto's houdt) :giggle:

upload photos

pic upload

Enigste wat ik niet snap is waarom de verkoper alles in de auto heeft gelegd en amper iets in de kofferbak die bijna leeg is.
Heb nog geen foto's ontvangen van het transportbedrijf die de Avanti opgehaald had, dus hoop dat die nog komen.

In de kofferbak komt dat lijk ;)

Ssssst.....daar zou je toch niets over zeggen?! LOL hahaha!!

Inmiddels ook de foto's ontvangen van het transportbedrijf die de Avanti opgehaald heeft, ik hoef ze alleen niet te posten, want ze hebben ze genomen op de plek van het afleveren, dus ze zijn bijna hetzelfde als de reeds geplaatste foto's. :(
Baal daar wel een beetje van, het is altijd leuk om de auto op een vrachtwagen te zien staan waarmee hij getransporteerd wordt.
Na ja, volgende keer moet het wel goed gaan.

Je bent steeds afhankelijk van andere partijen, toch wel spannend altijd. Ben benieuwd naar je Avanti in de toekomst. Heb je toevallig een voor/na-foto van je vorige project?

Dat dashboard is echt om te smullen.

Terug
Bovenaan