Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Had ook wat foto's gepost bij een duits forum en als reactie van iemand op de '92 bordeaux rode Xedos 6 kreeg ik het antwoord dat deze Xedos nog wel eens heel bijzonder kan zijn, het stuur heeft geen airbag.
Alle Xedossen zijn standaard geleverd met een bestuurders airbag, deze dus niet en het stuur is tevens anders.

Toen de auto voor het eerst uitkwam zijn er "Press" foto's vrijgegeven waarop dit stuur te zien was, het is dus hoogst waarschijnlijk één van de allereerste Xedossen in Europa.
Ga dit uiteraard helemaal uitzoeken tot op de bodem.

Oh dat is leuk! Als je wilt kan ik eens kijken welk stuur de xedos heeft die in mijn autojaarboeken staan.. 1991 is het verschijningsjsaar toch?

Is dit misschien de juiste kleur blauw? Hij staat in ieder geval bij je (en mij) in de buurt:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m937668447-mazda-xedos-6-2-0i-v6-apk-12-2015-uniek-bj-1997.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Pjötr zei:
Oh dat is leuk! Als je wilt kan ik eens kijken welk stuur de xedos heeft die in mijn autojaarboeken staan.. 1991 is het verschijningsjsaar toch?

Ja, in 1991 is de Xedos onthuld.
Heb twee andere Xedossen buiten Europa kunnen vinden met hetzelfde stuur...

Het is mij nog niet duidelijk hoe het nou precies in elkaar zit, want eentje was een '94er.
Ik ken het stuur alleen voor de allereerste Xedossen 6 die uit kwamen.

Dat is inderdaad de blauwe kleur maar wel handgeschakeld en een '97er....waar ik er al drie van heb.
Wil echt proberen een '95 of '96er ervan te vinden als ik zover ben.
Daarna mis ik alleen de lichtblauwe versie nog naar mijn weten.

Ga eerst de Nissan 300ZX in orde maken, zodat ik die op kenteken kan laten zetten en ermee gaan rijden.

Die Xedos 9 is inderdaad ook een hele mooie, moet hem alleen voorbij laten gaan.
Eerst mijn budget weer wat aanvullen. ;)

Was een rommelige drukke dag vandaag.

Vanmorgen vroeg werd er op het achterraam geklopt, ik mijn bed uit kijken wie dat was, staat er een man in mijn achtertuin.
Raam open gedaan en vroeg waar hij voor kwam.

Zegt hij, "kom een auto afleveren, een Nissan".

Snel aangekleed en daar stond hij op een vrachtwagen (helaas geen foto ervan genomen, baal er nog van).
WOW, wat een gaaf ding toch om te zien!!

We hebben de Nissan naar de stalling gebracht en heeft mij daarna weer thuis afgezet.
Daarna meteen door naar een oude buurman die mee ging naar Lekkerkerk om de '92 Xedos 6 op te halen.

Komen we er aan, is degene er niet die de auto op naam kon zetten, hij was net een half uurtje van tevoren weg gegaan een auto in Rotterdam ophalen.
De andere persoon (zijn vader) belde hem op en over een uurtje ongeveer zou hij er zijn, is uiteindelijk bijna 2 uur geworden.
Maar goed, mijn dag kon niet stuk, eerst de mooie Nissan die geleverd is waar ik al lang naar uit gekeken had en nu de unieke bordeaux rode Xedos 6 die ik naar de stalling kon rijden.

Na het stallen van de Xedos de buurman terug gebracht naar huis en toen weer terug naar de stalling om de nieuwe aanwinsten te wassen.
Was al iets donker aan het worden en de auto's waren nog nat , dus de foto's zijn niet top geworden...

Laatst bewerkt:
Vind de bordeaux rode persoonlijk heel mooi, eigenlijk mooier dan de gele.
De gele komt wat meer "Kit car" achtig over, in het bordeaux rood lijkt de auto niet zo goedkoop en meer "auto".

Op zich is hij helemaal zo gek nog niet, voorraam moet wel vervangen worden, want er zit een grote barst in, bestuurders deurpaneel en stoel moeten vervangen worden en de rest van het interieur is poetswerk. (ga ik binnenkort doen)

Bestuurders targa dak heeft een klein roestgaatje erin, maar die kan eenvoudig gerepareerd worden, alleen de dorpels die volledig vervangen moeten worden wordt veel werk.

Dan even kijken wat ik ga doen, wel of geen spoiler erop.
Heeft er wel opgezeten, maar zonder vind ik hem mooier.

Moet tevens de batterijen van het alarm (afstandsbediening) vervangen en als het goed is kan ik hem dan starten.
Zal wel een enorm lawaai maken, want de uitlaat mist nog. :)

Heb de bordeaux rode 1992 Xedos 6 ook nagetrokken en het is een hele vroege van de productie....

JMZCA12B501101701

Typ: Xedos 6
Modell: CA10EAW
Seriennummer: 101701

Motor: 2.0i V6
Getriebe: 4-Gang Automatik
Lenkung: 2WS
Schiebedach: mit
Modelljahr: 1992
Außenfarbe: Maple red mica (D7)
Innenfarbe: Taupe (CA1)

Produktionsdatum: 20.03.1992
Produktionsort: Hofu (Japan)
Hergestellt für: Niederlande

Dieser Xedos 6 ist der

• 1.425. von 34.833 für Europa gebauten Xedos 6.
• 22. von 1.581 für Niederlande gebauten Xedos 6.
• 1.425. von 12.995 im Jahr 1992 gebauten Xedos 6.
• 97. von 97 am 20.03.1992 gebauten Xedos 6.

Noch was:

• Der 20.03.1992 war der 24. Werktag, an dem ein Xedos 6 für Europa produziert wurde.
• Der Xedos 6 wurde an insgesamt 1.627 Werktagen für Europa produziert.
• Vom Xedos 6 des Modelljahrs 1992 wurden insgesamt 18.408 Exemplare für Europa produziert.
• Der Xedos 6 wurde im Zeitraum vom 31.01.1992 bis zum 01.02.1999 für Europa produziert*.
• Der Xedos 6 des Modelljahrs 1992 wurde zuletzt am 31.03.1994 für Europa produziert*.

* Produktionsdatum; nicht zu verwechseln mit der Erstzulassung.

Thanks!
Zal nog een keer nieuwe foto's maken met daglicht en als hij van binnen ook schoon is.

Autoweek moet nog een keer langskomen voor wat extra foto's.
Kunnen ze meteen ook foto's maken van mijn nieuwste aanwinsten.

Er zitten veel bijzondere optie's op de '92 Xedos 6.
Apart stuur zonder airbag, andere shifter met "Hold" tekst, radio met cassetteband opbergvakjes, zonnehor bij het achterraam, geen van alle ooit gezien bij andere Xedossen.
De 22ste Xedos 6 die gefabriceerd was voor Nederland, dat is wel zeer uniek, zo wordt het nog eens een bijzondere collectie! :)

Laatst bewerkt:
Gisteren de Xedos 9 opgehaald.
Hij was behoorlijk vies, overal een dikke stoflaag, onder de motorkap, dashboard vakje, echt alles was stoffig.
Weet niet waar de auto gereden heeft, maar volgens mij komt hij uit de Sahara! :)

De motorkap heeft een slechte (lak) plek erop, verder valt het mee voor zijn leeftijd.

Zal spoedig nog wat foto's uploaden.

Laatst bewerkt:
Mooie aanwinsten weer. Een 22e exemplaar vind ik net zo bijzonder als het 827e exemplaar om eerlijk te zijn. Maar het gegeven dat het zo'n vroege is zonder airbag maakt 'm wat mij betreft veel meer bijzonder. Succes ermee.

Wat een gaaf lijstje met info zeg! Heb je ergens een site waar je dat voor Xedos kan invullen ofzo?

Rob0032 zei:
Mooie aanwinsten weer. Een 22e exemplaar vind ik net zo bijzonder als het 827e exemplaar om eerlijk te zijn. Maar het gegeven dat het zo'n vroege is zonder airbag maakt 'm wat mij betreft veel meer bijzonder. Succes ermee.

Mijn andere '92er donker grijze Xedos 6 is nummer 95 in Nederland, ook net gek dus. :)

In verband met het gave lijstje :) bij deze kan je het chassis nummer invullen en dan rollen de gegevens er vanzelf uit.
https://www.xedos-community.de/infotool.php

Heb dit met alle Xedossen 6 & 9 gedaan die ik heb en bij sommige komt er een ander jaartal naar boven.
Mijn licht grijze Xedos 6 met spoiler is een '94er (datum eerste toelating NL 17-6-1994), maar via de lijst met gegevens is de productiedatum '93. (17-3-1993)...dat is nogal een verschil.
Dit geldt voor nog vier van mijn Xedossen, dus nu klopt het niet meer wat ik wou, van elk jaartal minimaal één.

Mijn groene '99er is een '98er, de bordeaux rode '93 is een '92, de zwarte '97er is een '96, en van de Xedos 9's is de '99 Miller een '98 en de zwarte van 2000 een '99er.

De overigere auto's kloppen wel qua jaartal.

Als ik het nu op productiedatum bekijk (wat in mijn ogen meer klopt dan het voor het eerst op NL kenteken zetten) dan mis ik nu nog het jaartal '95 en '99 bij de Xedossen 6.

Leuk, een liefhebber!
Bij mij in de buurt woont iemand die is minder liefhebber.

Er staat een Groene Xedos (98) als autowrak weg te kwijnen op de parkeerplaats bij mijn flat: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=XH-RG-24
APK inmiddels al anderhalf jaar verlopen.
Bij interesse wil ik wel een fotootje maken.

Ik zag een paar dagen terug nog deze Xedos 9 staan.

18868968983_a7f32baff4_c.jpg

19489583275_3896ce676c_c.jpg

Was vanmiddag bij automobilia in Haarlem en daar lag nog een boek van de Xedos 9. Heb je dat al? Heette iets als '10 never told stories about the Mazda Xedos 9'. Iets in die richting.

Of spaar je geen boeken :).

Die nieuwere Xedos 9 is ook een gave bak, wat een "toeval" dat je die tegen gekomen bent!
Het is niet de mooiste kleur voor die auto, maar op zich staat het niet gek.

Mooie witte knipperlichten erin staat hem goed.
Heb net ook een setje + wat nog wat andere onderdelen gekocht van een sloper in Portugal.

Micha D. zei:
Was vanmiddag bij automobilia in Haarlem en daar lag nog een boek van de Xedos 9. Heb je dat al? Heette iets als '10 never told stories about the Mazda Xedos 9'. Iets in die richting.

Dat boek ken ik, alleen van foto's van internet dan, want ik heb hem nog niet.
Ik spaar voornamelijk de originele folders, optielijsten, etc., maar dat boek mis ik nog.

Weer een leuke aanwinst! Heb je nog poets- en/of spuitplannen voor de slechte plek op de motorkap van de 9?

Poetsen kan ik zelf wel alleen spuiten wordt een ander verhaal.
Hij zal zeker een keer opnieuw gespoten moeten worden, zodat het weer netjes is.

Diante zei:
Mijn licht grijze Xedos 6 met spoiler is een '94er (datum eerste toelating NL 17-6-1994), maar via de lijst met gegevens is de productiedatum '93. (17-3-1993)...dat is nogal een verschil.

De boot heeft wel erg langzaam gevaren van Japan naar Nederland.

Zeker!
Op foto's niet goed te zien, maar de aanslag zit al op de auto. Rechter voorband is leeg, en het onkruid staat tegen de deur.
Auto staat er al maanden/ jaar +

Diante zei:
Micha D. zei:

Dat boek ken ik, alleen van foto's van internet dan, want ik heb hem nog niet.
Ik spaar voornamelijk de originele folders, optielijsten, etc., maar dat boek mis ik nog.

Als je hem wilt hebben kan ik hem voor je kopen en opsturen (misschien sturen ze hem zelf wel op), moet je maar even een berichtje sturen. Voor de prijs zou je ze even een belletje moeten geven, ze hebben nu opheffingsuitverkoop, en dus 30% korting.

Ton. zei:
Zeker!
Op foto's niet goed te zien, maar de aanslag zit al op de auto. Rechter voorband is leeg, en het onkruid staat tegen de deur.
Auto staat er al maanden/ jaar +

Mocht u toevallig de eigenaar zien, vraag is voor de gein of hij de auto niet wil verkopen en wat hij ervoor wilt hebben. :)

Heb de boekhandel een mailtje gestuurd, hoop dat ik spoedig antwoord retour krijg.

Gisteren een mooie rit gemaakt met mijn Mustang aangezien het de laatste zonnige dag van de week was.
Veel leuke reacties ontvangen tijdens het rijden en meteen wat nieuwe foto's gemaakt...

Laatst bewerkt:
:)

Heb hem al sinds '97.
'97 en '98 heb ik ermee gereden en toen ben ik hem gaan restaureren.
Sinds kort rijdt hij weer, dus dat was wel even genieten om met een cabrio weer te rijden na zoveel jaar.

Het is een prachtige wagen. Mooie kleur. De Mustang kan wat kleuren betreft heel veel hebben. Er zijn maar weinig auto's die er zowel in zwart, mint, rood, turquoise als vele andere kleuren goed uitzien.

De kleur is uniek voor deze Mustang, hij was alleen op bestelling leverbaar.
Vind het persoonlijk de allermooiste kleur voor deze auto, licht geel is ook mooi, maar als je deze in het echt gezien hebt ben je verkocht, vooral in combinatie met de witte cabriokap.

Laatst bewerkt:
Update:

De Xedos 6 uit Ierland gaat binnenkort naar Nederland komen!

Laatst bewerkt:
Als ik zo vrij mag zijn: hoe regel je dat eigenlijk, zo'n auto uit Ierland hierheen brengen zonder er zelf fysiek bij te zijn? Gewoon eerst kopen en dan door een transportfirma af laten halen oid?

Jep, helemaal juist! :)

Heb in Ierland een transport bedrijf die de Xedos bij de verkoper ophaalt en van Carlow naar Dublin brengt.
Vandaar uit neemt een NL transportbedrijf het over en verscheept hem van Dublin naar Breda.

Dan moet ik hem alleen nog in Breda ophalen, moet nog even kijken hoe ik dat precies ga doen.

Heb ze een mailtje gestuurd of ze de auto niet bij de stalling kunnen afleveren, maar vorige keer was er iets dat ze dat niet konden of wilden, moest hem ophalen in Breda.

Het is me even ontgaan hoor, maar wat is het plan met de Ierse Xedos?

Die is ook om toe te voegen aan de Xedos verzameling. :rolleyes:

De kleur komt heel weinig voor en van deze versie met het stuur aan de andere kant kan ik een Japanse uitvoering maken, de Eunos 500.
Die heeft een ander logo op de grill, velgen, achterklep en het stuur.

En ik vind het wel grappig om er eentje tussen te hebben staan met het stuur aan de andere kant, is weer is wat anders. :D

Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen! :confused:

Waarschijnlijk staat nummer 20 er binnenkort ook bij.
Dit is dan ook 100% de laatste, nu met zekerheid, want de stallingkosten rijzen anders de pan uit.....dat doen ze al een beetje.

Wow, net wagenpark! Ik ben met name onder de indruk van het aantal Xedossen.
Ik neem aan dat je in elk van de Xedossen hebt gereden? Zo ja heb jij met een van de auto's al motorische problemen gehad?
De reden waarom ik dit vraag is het feit dat ik zelf ook al een Xedos 6 heb gehad en hem vanwege motorproblemen heb moeten weg doen, destijds is het begonnen met een tik in de motor. Nadat ik dit later heb opgezocht bleek dat de V6 motoren van Mazda in die tijd toch redelijk wat problemen had. Ik weet niet of jij hier enige ervaring mee hebt?
Je hebt me met dit topic namelijk wel weer aangestoken met het Xedos virus, echter na mijn vorige ervaring met de auto durf ik er niet snel nog een te kopen.

Terug
Bovenaan