Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

rke zei:
Gewoon kopen. Het is een ideale toerfiets die goed handelbaar is. Het enige echte minpunt is dat als zo'n kolossaal ding eenmaal op zijn kant ligt, je hem niet meer alleen overeind krijgt. Ondanks alle mooie theorieën hoe dat zou moeten....

Je geef direct blijk van het feit dat je niet weet waar je over praat.
Een man van normaal formaat en normale spierkracht kan een omgevallen GW rechtop zetten. Een GW blijft namelijk op zijn valbeugels liggen en maakt daardoor een slagzij van circa 50 graden. Enne hup ... hij staat weer op zijn wieltjes.

Vergeet verder niet dat wij GW rijden omdat het een ontspannen vorm van motorrijden is. Ik zit op een zondag doodgemoedereerd van 07:00 tot 22:00 uur op de motor met een paar stops om te tanken (om de 350 km) en een keer eten en wat keren voor een drankje. Rij dan 750 km over belgische en fransche binnenwegen.
Dat zijn in jullie ogen kunststukken om niet na te doen, maar wij vinden dat niet abnormaal.....

En waarom altijd zo afgeven op een Wing? Jaloezie...... ??
Wij zeiken ook niet over andere motoren. Vele van ons hebben trouwens diverse soorten andere motoren. En, handje opsteken doe ik eigenlijk altijd, alleen merk ik dat vele andere motorrijders het ook niet meer doen. Maakt niet uit of ik Gold Wing rij of een andere motor, dikwijls wordt er niet terug gegroet....

Een Goldwing niet snel? Behoorlijk snel hoor, vooral als stoplicht sprinter, bochten is wat lastig. Er schuurt natuurlijk al heel snel wat over de grond.....
Ik zeg 'behoorlijk' omdat je met 400kg en maar 100 pk natuurlijk niet over de gewicht/pk verhouding van een willekeurige 600 beschikt. Ten tweede zijn onze motoren soms 20-30 jaar oud, dus ook wel aan wat slijtage onderhevig.

Bekijk ze nog eens goed, zowel de 4 cilinder 1000/1100/1200 als de 6 cilinder 1500/1800 zijn schitterende motoren met hele trotse eigenaren.

(het maakt niet uit wat voor motor je rij, als je maar motor rij)

jaap266 zei:
rke zei:
Gewoon kopen. Het is een ideale toerfiets die goed handelbaar is. Het enige echte minpunt is dat als zo'n kolossaal ding eenmaal op zijn kant ligt, je hem niet meer alleen overeind krijgt. Ondanks alle mooie theorieën hoe dat zou moeten....

Een man van normaal formaat en normale spierkracht kan een omgevallen GW rechtop zetten. Een GW blijft namelijk op zijn valbeugels liggen en maakt daardoor een slagzij van circa 50 graden. Enne hup ... hij staat weer op zijn wieltjes.

Ja hoor.

Ik heb dezelfde verhalen heb ik gehoord over diverse andere motoren (Harley's bijvoorbeeld). Met je rug tegen het zadel, dan de zitting vanuit de beenspieren omhoog trekken en hoppa.... je bent een flinke dosis spierpijn rijker.
Mijn ervaring is dat een 180 kg zware motorfiets al met moeite overeind te zetten is, 400 kg is voor mijn tere lijfje onbegonnen werk. De laatste keer dat ik zo stom was mijn 240 kg zware K75 op zijn kant te leggen, kon ik hem echt niet alleen weer overeind zetten. De K100 is jarenlang door de politie gebruikt en een van de dingen die speciaal getraind werden tijdens de politie-rijopleiding was het overeind zetten van de omgevallen brommer.

Maar het zou kunnen dat het met een 400 kg zware Goldwing veel makkelijker gaat. Zal ik een schuimrubber mat proberen te regelen, dan kan jij het voordoen? Filmpje op jouwpijp en dan weten andere GW-liefhebbers ook direct hoe het moet.
Ik ben er in ieder geval reuze benieuwd naar.......

jaap266 zei:
Vergeet verder niet dat wij GW rijden omdat het een ontspannen vorm van motorrijden is. Ik zit op een zondag doodgemoedereerd van 07:00 tot 22:00 uur op de motor met een paar stops om te tanken (om de 350 km) en een keer eten en wat keren voor een drankje. Rij dan 750 km over belgische en fransche binnenwegen.
Dat zijn in jullie ogen kunststukken om niet na te doen, maar wij vinden dat niet abnormaal.....

Ik maak met de motor wel eens bochten, dat zullen in jouw ogen ook wel ware kunsstukken zijn!

Sorry, te makkelijk, maar als je zo aangevallen reageert moet het wel ;p

Kijk, zó introduceer je jezelf op een forum :rolleyes: Dit lijkt me nog steeds geen pretje trouwens, ookal is't volgens jou een 1-2tje.

Nu klink je meer als een VW-rijder *. Nooit bij je opgekomen dat er ook mensen zijn die zich niet aangetrokken voelen tot het rijden op zo'n kolossaal ding?

*) no offense Dennis :p

Wij zeiken ook niet over andere motoren. Vele van ons hebben trouwens diverse soorten andere motoren.

Waarom hebben vele dan nog andere soorten motoren? :rolleyes:

Overigens is onderstaande uitvinding niet voor niets:
goldwing met landingsgestel
[size=x-small]hoef je hem niet telkens op te rapen[/size]

Zo`n GW is mij veel te log/zwaar.

@jaap266,

Ik vind mezelf ineens gematigd in mijn meningsuiting.

De praktijk van een motor weer op zijn wieltjes zetten is helaas niet hetzelfde als de theorie. Ik heb ook de praktijklessen gehad, ik heb zelfs geoefend. Toen ik begon met motorrijden was ik een jonge god van 23 lentes. In die dagen heb ik ooit een 220 kg zware Honda CB750K2 op zijn oor gelegd. Rechtopzetten was zwaar, maar het is me gelukt.
Ik heb pas mijn BMW op zijn oor gelegd en ik kwam tot de teleurstellende ontdekking dat je grip nodig hebt. Ik was de motor door de tuin aan het schuiven in plaats van op zijn wieltjes zetten.
Toevallig ben ik zo dom geweest ook mijn 170 kg zware GS500 op die plaats op zijn oor te leggen. Die kreeg ik wel overeind, die had aan net wat minder grip voldoende.

Maar, wanneer ga je onderuit met een motor? Door stommigheid (BMW -- achteruit lopen, struikelen over een bloempot; GS500 -- op het schuin aflopende deel op de zijstandaard zetten...) of door gladheid.

En met gladheid kan je die Goldwing overeind zetten echt vergeten.

Maar dat neemt niet weg dat ik een Goldwing een goede motor vind voor het doel waarvoor hij gemaakt is: uren aan een stuk cruisen. Dat is met mijn BMW-tje ook wel het geval: voor 100 km snelweg draait hij zijn hand niet om. Je stapt uitgerust op en je stapt uitgerust af.
Maar rij er nu eens mee door de stad of tussen de file door. Dan is zo'n kruipdoor - sluipdoor GS 500 heel wat handiger. Zoveel handiger dat ik twijfel of ik de BMW wel zal houden.....

Dat overeind zetten is toch echt wel iets om even over na te denken.
Gelukkig staan er div. filmpjes op youtube.
goldwin rechtop zetten.
De kneep zit hem in het tillen en niet schuiven.

(ben voorlopig niet van plan om het te oefenen)

Even wat gezelligs, Joe Bar collectionables in het Stripmuseum te Brussel. :D

P1020462.jpg

WOF
h054.gif

Joe Bar is leuk.

Zijn er hier ook liefhebbers van de albums van Holger Aue? Die kan ik niet lezen zonder het hardop uit te schateren. Alles is zo herkenbaar (voor motorrijders dan) en de humor is topklasse. Ik begrijp niet dat die stripboeken niet worden vertaald. De losse, wekelijkse afleveringen uit Motorrad hebben jaren geleden wel een poosje vertaald in Motoren & Toerisme gestaan.

De Goldwing is misschien log en zwaar, maar het is en blijft voor mij een droommotor. Ik hoop er ooit een te mogen kopen.

D.E.N.N.I.S. zei:
De Goldwing is misschien log en zwaar, maar het is en blijft voor mij een droommotor. Ik hoop er ooit een te mogen kopen.

Leuke tegenstelling D.E.N.N.I.S, qua auto kies je klein en handelbaar, voor de motor log en zwaar. Voor mij is klein en handelbaar juist het grote pluspunt van motorrijden. Maar voor lange afstanden is die Goldwing vast heel erg comfortabel.

Freez

Ik volg dit topic al een tijdje. Inmiddels heb ik mijn rijbewijs gehaald. Ik herkende veel in de verhalen van Dennis, leuk om te lezen.

Omdat ik het nog niet wereldkundig wilde maken en er familie op dit forum meeleest, heb ik mij tot nu toe beperkt tot meelezen.

Na het lessen, moet er natuurlijk doorgereden worden, dus ik heb ook maar meteen een motorfiets aangeschaft. Heb nog een tijdje getwijfeld tussen verschillende machines, heb ik uiteindelijk gekozen voor een Triumph.

675daytona.jpg

Ik heb er inmiddels enkele honderden kilometers meegereden. Heerlijk, zonder instructeur. ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar de motot rijdt echt heerlijk. Hij is licht en wendbaar, en dat is mooi meegenomen.

edit internetfotolocatie gewijzigd

StalenSnuitje zei:
Magnifiek :eek::D Als ik ooit nog een supersport zou kopen werd het zonder twijfel een 675 (y)

Precies mijn gedachten. Als ik een zak met geld zou krijgen zou dat de eerste motor zijn waar ik een testrit op zou maken.

Grote, grote WAUW voor de Triumph...! (y)
Echt supermooi en in bijna alle motor-vergelijkingstests die ik gelezen heb kwam deze als beste uit de bus.
Ik zat er eerst ook aan te denken om (na het behalen van mijn rijbewijs A) deze aan te schaffen, maar vrees toch dat ik met mijn korte pootjes niet goed bij de grond kom...
Maar first things first, dinsdag a.s. theorie-examen doen.. nu nog even snel het boekje door werken..

Auto Erotomaan zei:
Grote, grote WAUW voor de Triumph...! (y)
Echt supermooi en in bijna alle motor-vergelijkingstests die ik gelezen heb kwam deze als beste uit de bus.
Ik zat er eerst ook aan te denken om (na het behalen van mijn rijbewijs A) deze aan te schaffen, maar vrees toch dat ik met mijn korte pootjes niet goed bij de grond kom...
Maar first things first, dinsdag a.s. theorie-examen doen.. nu nog even snel het boekje door werken..
Die motoren staan toch juist bekend om hun beperkte ruimte? ;) Kon best eens meevallen. Succes met je theorie (y)

@MIOB: testrit ok, maar ik zou sowieso geen supersport meer kopen, denk ik.

Les 20:

Wederom een lekkere les. Ik liep in het eerste deel van de les een beetje te knoeien met lage snelheid bochten (ik stuurde niet voldoende in), maar dat ging later beter.

Ik mocht vandaag op een andere motor. Een suzuki gladius 650. Zonder twijfel een betere motor dan de GS500 waar ik tot nu op reed. De motor is iets hoger, waardoor ik nog iets rechterop zit. Hij is (uiteraard) veel sneller waardoor inhalen op de snelweg een stuk beter ging.

Deze motor is door Suzuki uitgeleend aan de rijschool en naar alle commentaren van alle leerlingen wordt geluisterd om zo te weten te komen of de Gladius de opvolger van de GS zal worden bij deze rijschool. En die commentaren zijn tot nu erg lovend. De oranje motor (ook een Suzuki) achter de Gladius is de motor van de instructeur.

foto0542q.jpg

foto0532l.jpg

Leuk ding, gave kleuren ook (y) Zo zie je weer dat elke instructeur z'n voorkeur heeft hè? De mijne reed/rijdt altijd Honda (zelf een PanEuropean, les een CB250, CB-1, CB500, CB600), behalve toen ik les had, toen had'ie een FJR1300 ;)

Ja, Suzuki heeft absoluut zijn voorkeur, al zijn auto's zijn Mitsubshi's. Hij heeft een Spacestar, een Grandis en een paar Colts. Als hij deze motor aanschaft, dan worden de blauwe delen zwart en de witte delen oranje. Dat zijn namelijk de bedrijfskleuren.

Nog een keertje doorzeuren:
Rayban zei:
Dat overeind zetten is toch echt wel iets om even over na te denken.
Gelukkig staan er div. filmpjes op youtube.
goldwin rechtop zetten.
De kneep zit hem in het tillen en niet schuiven.

Tuin, gladde steentjes van mos en nattigheid....
Rug tegen het zitdeel van het zadel, optillen vanuit de benen, maar je hebt weinig grip voor de handjes. Dus, je duwt tegen het zadel.
Schuif......
Vloeken (vette kras op kuipdeel), weer kont tegen zadel, weer tillen vanuit de benen.
Schuif.....
Heftige vloek. Moders komt naar buiten lopen om eens te horen waarom ik achteruit aan het bidden ben. Ik leg uit wat de bedoeling is, zij gaat met het voeten bij het voorwiel staan en ik duw hem zo overeind (het achterwiel had meer grip).

@Jaap266: Ik had namelijk gewoon die rubberen mat voor "minimale schade" op een (hopelijk nat) grasveld gelegd...........
Geen beter vermaak dan leedvermaak.

Bedankt voor jullie positieve reacteis op mijn motor. Ik heb hem mede op advies van mijn broer gekocht. Die heeft iets (24 jaar) meer ervaring dan ik met motorrijden.

@ Dennis, dat ziet er al een stuk beter uit zo'n Gladius. Het is in sowieso leuk om eens op wat anders te rijden, lijkt me.

Vandaag 29 oktober ben ik om 13.55 uur op de Gladius gestapt en heb samen met de instructeur de weg gezocht naar het CBR-gebouw in Hoorn. Onderweg daar naar toe had ik het gevoel dat ik zo'n beetje alles fout deed. Ik vergat meerdere keren de knipperlicht; simpele lange bochten naar links en rechts ging gewoon fout en bij de langzame onoverzichtelijke bochten vergat ik de achterrem vast te houden.

Al met al een goede voorbereiding voor het tijdstip 14.55 uur. Toen reed er namelijk een examinator achter mij aan om me te beoordelen.

En alles wat ik eerder fout deed... ging nu gewoon goed. Ik kreeg wel 1 waarschuwing voor afstand houden, maar over het algemeen kreeg ik een ruime voldoende. Ik ben dus GESLAAGD!!!!!!

geslaagdmetballonnen1.jpg

StalenSnuitje zei:
Gefeliciteerd Dennis (y)(y)

En succes met het zoeken naar een mooie Goldwing :p
thx, een Goldwing komt misschien later. Ik loop nu serieus te denken over die Gladius. Maar eerder dan het volgende voorjaar zal het wel niet worden.

Ha D.E.N.N.I.S, Gefeliciteerd!

Voordat je je ergens op blindstaart gewoon op van alles en nogwat proefrijden, Cruizer, sport, toer, sporttour, softroad, naked en ga maar door. Voor je het weet staat je hele voorkeur namelijk op zijn kop. De eerste keer op een Guzzi bijvoorbeeld vond ik echt een ramp; koppeling te zwaar, geen gevoel in de versnellingen, ik kon niet overweg met de integrale remmen. Om vervolgens een jaar later dezelfde LeMans III te kopen waar ik niet mee overweg kon. Dat was juist de uitdaging. Alsnog het gevolg dat ik als Kawa rijder nog steeds een latent Guzzi virus heb. Overigens is mijn eigen Kawa ook wel degelijk een supermotor! Op het plaatje zou niemand zeggen dat de motor inmiddels 15 jaar oud is, en de zithouding is niet zo heel erg sportief dat je bij rustig toeren druk op je polsen krijgt.

Maar alle deelnemers in dit topic kunnen je met raad en daad bijstaan, niets zo leuk als adviseren! Heb je al een budget? Het najaar is in zicht, motoren zijn supergoedkoop op dit moment.

Freez

Ik moet nog nadenken over een budget. De Gladius kost een kleine 7d, maar ik vraag me af of het slim is om direct een nieuwe motor te kopen. Voor een tweedehands loop ik te denken aan zo'n € 1000 tot € 1500. De keuze in die prijsklasse is redelijk groot. Zoals gezegd ga ik pas in het voorjaar serieus kijken voor een motor.

heej Dennis, gefleiciteerd man.!

Een nieuwe als 1e zou ik niet doen, maar daarentegen die heeft wle alle "luxe" abs enz, dat heb ik op mijn 91ér allemaal niet.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik moet nog nadenken over een budget. De Gladius kost een kleine 7d, maar ik vraag me af of het slim is om direct een nieuwe motor te kopen. Voor een tweedehands loop ik te denken aan zo'n € 1000 tot € 1500. De keuze in die prijsklasse is redelijk groot. Zoals gezegd ga ik pas in het voorjaar serieus kijken voor een motor.

Altijd met een tweedehandsje beginnen, de ervaring moet je opbouwen, en er is altijd een risico dat ie een keer omdonderd. Nog wel voor de winter hoor, is echt de moeite om het gevoel al wat te kweken, en hele volksstammen willen nu wel van hun fiets af. Kijk een op het motor-forum, daar mag je je motor gratis aanbieden. Daar staan de wereld aan mooie opties.

Freez

Gefeliciteerd!!

Ik kocht mijn motor in de herfst. De herfst en de winter zijn een uitstekende periode, je wortd gewongen wat nadenkender te rijden ivm het weer, de duisternis en het wegdek, zo leer je echt rijden.... Ik zou zeker uitgebreid testrijden met van alles en nog wat voor je aan een gladius begint, er is zo veel leuk spul.... Voor 1500 heb je ook een mooie oude Goldwing bijvoorbeeld.

GEFELICITEERD.....

Inderdaad, de herfst is de beste tijd:

Bankstel voor slechts 1600,-

Ja, maar die discussie hebben we al gehad. Bovendien: hoe vaak heb jij al een motor laten vallen?

Ik vier keer in meer dan 25 jaar. Daarvan twee keer de GS500, want dat &^%$** zijstandaardje staat veel te recht; die had veel meer naar voren moeten staan. Je zet hem in zijn vrij op een plekje wat bij het voorwiel ietsje lager ligt op de zijstandaard... en bingo....

Maar: als Dennis graag zo'n dikke fiets wil in plaats van een handzaam gooi en smijtfietsje, waarom niet?

Gefeliciteerd DENNIS!
Nu even lekker rondshoppen voor je eerste bike, en gezien je die pas in de lente aan wil schaffen, heb je nu een paar maanden de tijd om van alles en nog wat leuks uit te testen ;)!
Kan niet wachten tot ik ook zo ver ben...>_<!

rke zei:
GEFELICITEERD.....

Inderdaad, de herfst is de beste tijd:

Bankstel voor slechts 1600,-
Da's een mooie motor. Zoiets zou ik best willen hebben.

Ik kan natuurlijk vast beginnen met het maken van een shortlist (willekeurige volgorde):
- Honda Goldwing (tweedehands)
- Honda CBR (tweedehands)
- Suzuki Gladius 650 (nieuw, moet ik wel eerst even de staatsloterij winnen)
- Suzuki GS600 (tweedehands)

Ik heb zelf niet zo lang geleden een Yamaha 600 Diversion gekocht als eerste fiets. Tot nu toe is ie lekker praktisch en betrouwbaar gebleken. Ik vind het derhalve wel een aanrader. Een prima motor voor weinig geld.

Gefeliciteerd D.E.N.N.I.S.
In 1x Goed gedaan hoor (y)

Diversion is idd een goede gooi en opraapfiets om te beginnen.
Of een fazertje?

Van harte proficiat Dennis. Ik ben blij voor je, en vond het erg leuk om je belevenissen tijdens het lessen te lezen. Geslaagd, geeft een goed gevoel hè. Nu nog een weekje wachten op het rijbewijs.

Zoals je weet heb ik mijn rijbewijs ook net gehaald. Ik heb hem niet voor niets gehaald, ik wil ook meteen rijden, dus ook een eigen motor. Het is net als MIOB zegt, je rijdt automatisch wat rustiger met dit weer. Als jij het kopen wilt uitstellen tot volgens voorjaar is dat natuurlijk jouw keuze, maar ik ben blij dat ik vandaag op de motor naar m'n werk kon. Ik verheug me nu al op de rit naar huis. Nog eens even bedenken waar ik allemaal langs zal rijden.

Rijden leer je inderdaad door te doen. Ik heb zelf heel lang gewacht met een motor te kopen (ik had mijn rijbewijs al iets van 10 jaar) en in die tijd verscheiden keren een motor gehuurd. Het leuke daarvan is dat je nog eens wat verschillends kan huren en zo kan bepalen wat je wil. Maar uiteindelijk begint het leerproces pas echt goed op je eigen motor.

Allemaal bedankt voor de felicitaties.

Laat ik even voorop zetten dat ik er absoluut niet blij mee ben dat ik niet nu meteen een motor kan kopen. Ik zou niets liever willen dan nu op dit moment een stuk te gaan rijden. Ik zou dat nog liever doen dan het schrijven van deze post, maar het zit er gewoon heel even niet in.

Shortlist:
- Yamaha 600 Diversion (tweedehands)

Feel free to add your suggestion.

Ik weet dat Ducati Monsters heel betaalbaar beginnne te worden, misschien is er 1 binnen jouw bereik? Vind ik van jouw lijstje verruit de mooiste... Of een oude Goldwing (K1 of K2) zonder kuipen.

Vanochtend nog met de BMW wezen stoeien, was heerlijk rustig op het vroege (half 8) uur.

IMG_3004a.JPG

Mooie foto MIOB.

@ Dennis ik zou toch wat verder gaan kijken dan een gladius of een gs500. En volgens mij is de gladius boven je budget?
Kijk ook eens naar het oudere model suzuki sv650 bijvoorbeeld. De gladius is de opvolger van de sv650 zoals ik hem heb. Die kwam beter uit de test dan de gladius (test tussen sv650 2005 en gladius 2009). Oude model van de sv ('99-'02/'03) is ook zeer mooi en qua geluid is het een veel mannelijkere motor. Het uiterlijk moet je aanstaan, de nieuwere sv is veel hoekiger.
Voor de rest heb ik ook niet zoveel ervaringen hoor maar ik zou me zeker niet gaan richten op een aantal motoren die je tijdens het lessen bereden hebt.

;) En natuurlijk gefeliciteerd met je rijbewijs!
@ singleframegrille: jij ook gefeliciteerd, en gefeliciteerd met je aankoop! Je hebt een goede keuze gemaakt!! (lekker he zonder dat irritante oortje in :))

E-G zei:
Mooie foto MIOB.

@ Dennis ik zou toch wat verder gaan kijken dan een gladius of een gs500. En volgens mij is de gladius boven je budget?
Kijk ook eens naar het oudere model suzuki sv650 bijvoorbeeld. De gladius is de opvolger van de sv650 zoals ik hem heb. Die kwam beter uit de test dan de gladius (test tussen sv650 2005 en gladius 2009). Oude model van de sv ('99-'02/'03) is ook zeer mooi en qua geluid is het een veel mannelijkere motor. Het uiterlijk moet je aanstaan, de nieuwere sv is veel hoekiger.
Voor de rest heb ik ook niet zoveel ervaringen hoor maar ik zou me zeker niet gaan richten op een aantal motoren die je tijdens het lessen bereden hebt.

;) En natuurlijk gefeliciteerd met je rijbewijs!
@ singleframegrille: jij ook gefeliciteerd, en gefeliciteerd met je aankoop! Je hebt een goede keuze gemaakt!! (lekker he zonder dat irritante oortje in :))
De Suzuki SV650 (filmpje) ziet er idd leuk uit. Ik zal hem op mijn shortlist zetten. En over dat oortje: Ik ben zo blij dat ik dat pijnlijke ding niet meer hoef te dragen. Een van de belangrijkste reden dat ik blij ben dat ik het examen heb gehaald.

Shortlist:
- Suzuki SV650 (tweedehands)
- Yamaha 600 Diversion (tweedehands)

Feel free to add your suggestion.

Terug
Bovenaan